m
Nya Porsche 911 Cabriolet är redan här

Nya Porsche 911 Cabriolet är redan här

Snabba puckar

Bil / Porsche

I slutet av november rullade Porsche ut nya 911 och nu är det redan dags för cabriolet-versionen att göra entré. Ett perfekt sätt att se fram mot våren alltså. Bilen ser ut som väntat och det man lyfter fram mest är att taket går att öppna och stänga snabbare än någonsin tidigare - tolv sekunder ska det ta. Taket är i tyg och har en bakruta i glas. I strukturen på taket finns magnesiumbågar som hindrar att det blåser upp när man kör fort. Öppning och stängning kan ske i upp till 50 km/h.

Inledningsvis erbjuds bilen som Carrera S och Carrera 4S som har fyrhjulsdrift. Motorn är en turbomatad boxersexa på 3,0 liter och den ger 450 hästar och har ett vrid på 530 newtonmeter. Till denna kopplas en nyutvecklad dubbelkopplingslåda med åtta steg. 0-100 km/h ska gå på 3,9 sekunder och detta kan kapas till 3,7 om man väljer till Sport Chrono-paketet. Toppfarten anges till 306 km/h. På tillvalslistan finns bland annat sportchassit Porsche Active Suspension Management (PASM) för första gången även till Cabriolet. Det ger en hårdare fjädring, sänkt chassi med tio millimeter och grövre krängningshämmarna både fram och bak.

Båda versionerna går att beställa nu och för Carrera S Cabriolet får du betala 1.285.000 kronor medan 911 Carrera 4S kostar från 1.355.000 kronor.

Play
Visa
Pressmeddelande
Möt våren i nya Porsche 911 Cabriolet

Sex veckor efter lanseringen av nya Porsche 911 riktas blickarna mot 911 Cabriolet. En öppen 911 är en flera decennier lång tradition som inleddes när Porsche introducerade prototypen till den första 911 Cabriolet på den internationella bilsalongen (IAA) i Frankfurt i september 1981, till både kundernas och fansens stora förtjusning.

Den första öppna 911:an rullade av det löpande bandet 1982 och har sedan dess alltid funnits med i modellprogrammet. Den öppna versionen av den ikoniska sportbilsmodellen kommer att lanseras under 2019 med alla innovativa detaljer från Coupén inklusive funktioner som hör Cabriolet-modellen till, som ny hydraulik som gör det möjligt att öppna och stänga taket snabbare än någonsin.

Den nya modellen följer Coupéns moderna linjer även om formen fortsätter att vara en omisskännlig Porsche 911 Cabriolet. Det helt automatiska tygtaket har en bakruta i glas medan takets struktur innehåller integrerade bågar av magnesium som effektivt förhindrar att taket blåses upp i högre farter. Taket kan öppnas och stängas i hastigheter upp till 50 km/tim. Ny hydraulik minskar öppningstiden till cirka tolv sekunder och en elektriskt utfällbar vindavvisare förhindrar drag i nacken.

Porsche 911 Cabriolet finns till att börja med som Carrera S med bakhjulsdrift och Carrera 4S med fyrhjulsdrift. Båda förlitar sig på en turboladdad sexcylindrig boxermotor på 2 981 ccm med 331 kW (450 hk) och 530 Nm vridmoment mellan 2 300 och 5 000 varv per minut. En förbättrad insprutningsprocess samt optimering av turboaggregaten och systemet för laddluftkylning har gjort motorn effektivare och minskat utsläppen. Kraften överförs via en nyutvecklad åttastegad dubbelkopplingslåda.

Carrera S accelererar från 0 – 100 km/tim på 3,9 sekunder (med tillvalet Sport Chrono-paket på 3,7 sekunder) och kan nå en toppfart av 306 km/tim. Carrera 4S har en toppfart av 304 km/tim och accelererar från 0 – 100 km/tim på 3,8 sekunder (med tillvalet Sport Chrono-paket på 3,6 sekunder).

De nya motorfästena gör 911 Cabriolet ännu vridstyvare än sin föregångare. För första gången finns sportchassit Porsche Active Suspension Management (PASM) tillgängligt till 911 Cabriolet. Fjädringen till sportchassit är hårdare och har kortare fjädringsväg, krängningshämmarna bak och fram är styvare och chassit är sänkt med tio millimeter. De här förändringarna ger 911 en mer neutral körkänsla med bättre viktfördelning.

En design med drag av tidigare generationer

Nya 911 Cabriolet ser bredare, självsäkrare och mer muskulös ut än dess föregångare. Bredare skärmar täcker de stora 20-tumshjulen framtill och 21-tumshjulen bak. De bakhjulsdrivna modellerna har nu samma breda kaross som de fyrhjulsdrivna. Bakaxeln är 44 mm bredare. Frampartiet är generellt 45 mm bredare och återuppväcker en traditionell detalj från tidigare generationer 911, en utsträckt huv med en markerad fördjupning framför vindrutan. Båda delarna förlänger frampartiet och ger det ett mer dynamiskt utseende.

Bakpartiet domineras av den betydligt bredare, variabla bakvingen och den eleganta ljusrampen som sträcker sig tvärs över karossen. Med undantag av fronten och delar av bakpartiet är all karossplåt gjord i aluminium.

Ny interiör med klara linjer

Interiören är tydlig med klara, raka linjer och försänkta instrument. Liksom i ursprungliga 911 täcker instrumentpanelen hela bredden. Vid sidan om den centralt placerade varvräknaren ger två tunna, ramlösa displayer i freeform information till föraren. Den centralt placerade skärmen i Porsche Communication Management, PCM, är nu 10,9 tum stor och kan skötas snabbt och säkert utan att distrahera.

Sofistikerade assistanssystem för ökad säkerhet

Som första biltillverkare i världen har Porsche utvecklat Wet Mode, vilket ingår i standardutrustningen. Funktionen kan upptäcka vatten på vägbanan och förbereda kontrollsystemen samtidigt som föraren varnas. Föraren kan därefter med ett knapptryck, eller genom att använda modeomställaren på ratten (Sport Chrono-paketet), ställa in bilen för ökad säkerhet.

Det kamerabaserade varnings- och bromsassistanssystemet, som också ingår i standardutrustningen, upptäcker risk för kollisioner med fordon, fotgängare och cyklister och påbörjar nödbromsning om det blir nödvändigt

Parkeringsassistans med backkamera gör standardutrustningen till 911 Cabriolet komplett. Night Vision Assist med värmekamera finns som tillval i 911, liksom adaptiv farthållare med automatisk avståndskontroll, start-och-stopp-funktion och ett reversibelt passagerarskydd.

Porsche 911 Carrera S Cabriolet kostar i Sverige från 1 285 000 kronor och 911 Carrera 4S från 1 355 000 kronor. Båda modellerna kan beställas från och med nu.

911 Carrera S Cabriolet: Bränsleförbrukning blandad körning 9,1 liter per 100 km, CO2-utsläpp 208 g/km*

911 Carrera 4S Cabriolet: Bränsleförbrukning blandad körning 9,0 liter per 100 km, CO2-utsläpp 207 g/km*

*Värdena för förbrukning och CO2-utsläpp har fastställts enligt Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure (WLTP) och redovisas enligt gällande NEDC-standard.
40.0°
0

Nya Porsche 911 Cabriolet är redan här

Snabba puckar

fler
Populäraste
Daimler blir ännu mera kinesiskt
BAIC köper 5 procent av den tyska fordonsjätten 
Tumnagel
24.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
Matt Damon och Ben Affleck spelar in medeltidsfilm
The Last Duel regisseras av Ridley Scott 
Tumnagel
42.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
Geoff 'iNcontroL' Robinson har gått bort
Starcraft-profil dog plötsligt i helgen 
Tumnagel
20.3°
+
André Stray
0
Facebook Messenger Kids lät barn prata med okända
Precis det appen designades för att inte göra 
Tumnagel
26.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
Renault visar klassisk modell i ny tappning
Renault 4 har blivit elektrisk 
Tumnagel
42.1°
+
Roger Åberg
0
Huawei kan ha hjälpt Nordkorea att bygga 3G-nät
Har i så fall brutit mot internationella sanktioner mot landet 
Tumnagel
23.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
Slack snabbar upp sin desktop-app
33 procent snabbare, hälften så mycket minne 
Tumnagel
45.4°
+
Roger Åberg
0
Taiwan och Japans flaggor utbytta i Top Gun: Maverick
För att filmbolaget delvis är kinesiskt ägt? 
Tumnagel
-16.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
Microsoft investerar 1 miljard dollar i OpenAI
AI-organisationen som grundades av Elon Musk 
Tumnagel
45.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
Tunnelbanan i Wien börjar lukta citron
Test med parfymerade vagnar i kollektivtrafiken 
Tumnagel
42.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
fler
Senaste
Nu finns Netflix för under 30 kronor i Indien
Fungerar endast på mobilen 
Tumnagel
37.1°
+
Roger Åberg
0
Apple vill att Mac Pro undantas från USA:s Kina-tullar
Efter man flyttat produktionen av dessa till Kina 
Tumnagel
35.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
Panic på gång med ny kodredigerare till Mac
Uppföljaren till Coda 
Tumnagel
37.6°
+
Roger Åberg
0
Teaser för Jojo Rabbit
Taika Waititi är Hitler 
Tumnagel
37.8°
+
André Stray
0
Den här västen kan fjärrstyra din hund
När inte rösten räcker till 
Tumnagel
37.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
Fler döda än levande på Facebook om 50 år
Om tjänsten finns kvar då 
Tumnagel
37.4°
+
Roger Åberg
0
Så här gör man riktigt små borrar
Robot gör finlir 
Tumnagel
38.2°
+
Roger Åberg
0
Det går åt rätt håll för Snap.inc
Fler dagliga användare och mindre förlust 
Tumnagel
36.6°
+
Roger Åberg
0
Pålagda skratt gör skämt roligare
Eller ja, de uppfattas som roligare i alla fall 
Tumnagel
35.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
Two Point Hospital kommer till konsol
Släpps till Switch, PS4 och Xbox One sent 2019 
Tumnagel
39.9°
+
André Stray
0
PC-makarna Origin petar in alla konsoler i ett chassi
Origin Big O  
Tumnagel
40.0°
+
André Stray
0
Daimler blir ännu mera kinesiskt
BAIC köper 5 procent av den tyska fordonsjätten 
Tumnagel
24.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
fler
Tjock
Perfekta täcket för dig som reser
En hög med bra funktioner 
Tumnagel
82kg
+
Roger Åberg
En genomgång av Rolex Submariner
En riktig klassiker 
Tumnagel
82kg
+
Roger Åberg
Slipp byta toarulle hela tiden
Köp en stor istället 
Tumnagel
134kg
+
Roger Åberg
Snygg resväska med skateboardhjul
Bra kombo! 
Tumnagel
97kg
+
Roger Åberg
Så här fixar man till en gammal Wok-panna
Intressant om att bränna in stekpannor 
Tumnagel
120kg
+
Roger Åberg
Intressant om priserna på konsertbiljetter
Live Nation har sålt mängder på andrahandsmarknaden 
Tumnagel
55kg
+
Roger Åberg
Cardi B ställer in på Way Out West
Av okänd anledning 
Tumnagel
133kg
+
Roger Åberg
De här skorna får färg i solen
Stiligt! 
Tumnagel
59kg
+
Roger Åberg
Sothebys firar månlandning med Omega-auktion
Massor med godbitar 
Tumnagel
91kg
+
Roger Åberg
Iggy Pop släpper nytt album i höst
Free 
Tumnagel
79kg
+
Wille Wilhelmsson
Fin poster med klassiska bilar från klassiska filmer
KÄnner du igen? 
Tumnagel
93kg
+
Roger Åberg
Terry Crews i Brittany Howards nya video
Stay high! 
Tumnagel
105kg
+
Roger Åberg