37 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Nya Skoda Octavia RS med traditionella motoralternativ
Nya Skoda Octavia RS med traditionella motoralternativ Alltså inte som laddhybrid

I mars rullade Skoda ut nya Octavia RS. Det som var nytt förutom designen var att bilen hade laddhybrid-teknik. Nu presenteras RS-versionen även med traditionell bensin- och dieselmotor helt utan elektrifiering inblandat.

Om vi börjar med bensinaren så får den en turbomatad fyra på 2,0 liter som ger 245 hästar. Precis samma effekt som i laddhybrid-versionen alltså. Maxvridet som man får mellan 1600 och 4300 varv är 370 newtonmeter. Sexpetad manuell växellåda är standard, sjustegad dubbelkopplingslåda finns som tillval. Drivningen sker endast på framhjulen. 0-100 km/h ska gå på 6,7 sekunder vilket är 0,6 snabbare än för laddhybriden. Toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h.

Dieselsnurran är på 2,0 liter och ger 200 hästar och 400 newtonmeter i vrid. Den här går bara att få med den sjustegade dubbelkopplingslådan och är också endast den version av alla RS som går att få med fyrhjulsdrift. Med detta gör den 0-100 km/h på 6,8 sekunder.

Någon prislista har vi tyvärr inte för tillfället.

Bil, Skoda, Skoda Octavia, Skoda Octavia RS, officiell
Ingen video laddad. Detta kan bero på adblocker.
Försök igen
Video till Nya Skoda Octavia RS med traditionella motoralternativ
Det här är nya Skoda Octavia RS Nu som laddhybrid För 19 år sedan klev Skoda in i sitt nya RS-träsk med Octavia RS (vRS). I november visades den senaste generationen av Octavia upp och nu är det alltså dags att presentera den i RS-kostym. Nytt är, som vi tidigare har meddelat, att RS nu har gått och blivit laddhybrid. Under huven sitter en bensinfyra på 1,4 liter som tillsammans med en elmotor levererar 245 hästar och 400 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h ska gå på 7,3 sekunder och toppfarten ligger på 225 km/h. Drivningen sker endast på framhjulen och kraften kommer dit via en sexstegad dubbelkopplingslåda. Batteripacket som är på 13 kWh gör att man kan köra upp till sex mil på bara el. Utseendemässigt får sedanen och kombin lite fräsigare kjolpaket, större fälgar, rödmålade bromsok och liten vinge på bakluckan. Insidan går i svart och har en treekrad ratt, växelpaddlar bakom den, sportstolar och aluminiumpedaler. Vad de nya RS-versionerna kommer att kosta och när de lanseras är oklart just nu. Tumnagel
42.5°
0
Skoda visar upp nya Octavia Scout Ut på tur, aldrig sur! I november förra året rullade Skoda ut nya Octavia. I mars presenterades bilen i RS-utförande och nu är det dags för det man kallar för Scout. Den här versionen bjuder på lite högre markfrigång, fyrhjulsdrift, plast runt hjulhusen, hasplåtar och är tänkt för körning där det är lite terräng. Även om det som vanligt är på asfalten i en trång bilkö vi kommer att få se den. Som tillval finns faktiskt framhjulsdrift för den som bara vill ha looken och inte funktionen bilen annars bjuder på. Under huven sitter en ny turbomatad dieselmaskin på 2,0 liter som ger 200 hästar och 400 newtonmeter i vrid. På dragkroken får man hänga upp till två ton. Sen finns det en effektsvagare diesel på 115 hästar, en bensinare på 1,5 liter med 150 hästar och en e-TEC-version som har mildhybrid-teknik. Vidare erbjuds en diesel på 150 hästar och ytterligare en bensinare på 190 hästar. Modellversionen har premiär nästa månad, men vad den kommer att kosta vet vi tyvärr inte just nu. Tumnagel
40.1°
0
Skoda presenterar nya Octavia Kommer som laddhybrid Efter en hel del teasande är nu den fjärde generationen av Skodas modell Octavia presenterad. Den får ett helt nytt utseende, blir större och bekvämare, får massa mer teknik och erbjuds nu som laddhybrid. Den bygger på MQB-plattformen och man skickar ut både sedan- och kombi-versionen med en gång. Bilen mäter 4,69 meter på längden vilket jämfört med den föregående kombin är en ökning med 2,2 centimeter. Bredden har ökat med 15 millimeter och mellan hjulparen är det 2,69 meter. I bagagen på kombin får man in 640 liter vilket är en ökning med 30 liter. Under huven finns som väntat ett helt gäng olika motoralternativ. Insteget är en liten bensinare med tre cylindrar på 1,0 liter som ger 100 hästar. Nästa steg är en turbomatad fyra på 1,5 liter som ger 150 hästar. Dessa två maskiner går att få som mildhybrider med ett 48-voltsystem kopplade till sig. Båda två är framhjulsdrivna. Mer effekt får man i tvålitersmaskinen som ger 190 hästar och som driver på alla fyra hjulen. Vill man köra diesel är det en turbomatad fyra på 2,0 liter som gäller och denna finns i smakerna från 115 upp till 200 hästar. Mest efterlängtad är nog dock laddhybriden. Den kombinerar en turbomatad fyra på 1,4 liter med en elmotor. Den sammanlagda effekten anges till 204 hästar och paketet är kopplat till en sexstegad dubbelkopplingslåda. Batteripacket är på 13 kWh och på bara el ska man kunna köra upp till 5,5 mil. På insidan kan man få en skärm på 10,25 tum som instrumentkluster. I mittkonsolen sitter en skärm på 8,25 tum men den kan uppgraderas till 10 tum om man vill. Enligt Skoda ska det vara högre kvalitet och bättre finish på allt i kupén. Ratten sticker ut något då den bara har två ekrar. Bilen börjar säljas i februari och lanseras i maj, men vad den kommer att kosta är oklart för tillfället. Laddhybriden lanseras först efter sommaren. Scout och RS presenteras under fjärde kvartalet 2020. Tumnagel
47.6°
0
39.2° 0 Bobby Green Bobby Green
fre. 3 jul 2020, 16:40
Nya Skoda Octavia RS med traditionella motoralternativ Alltså inte som laddhybrid
39.2°
0