14 i dag 37 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Nya Volvo XC90 får upp till 400 hästar Och ett utsläpp på låga 60 gram per kilometer
Nya Volvo XC90 får upp till 400 hästar

Det är fortfarande ett tag kvar tills Volvo lanserar nya XC90 men de fortsätter att bjuda på information kring bilen. Idag får vi reda på lite mer om motorerna och effekten.

Toppversionen blir den som har modellbeteckningen T8. Men det är ingen turbomatad V8:a det handlar om, utan istället en fyrcylindrig bensinsnurra på 2.0 liter som har både turbo och kompressor och som driver framhjulen. Denna samsas med en elmotor på 80 hästar som i sin tur driver bakhjulen. Den totala effekten anges till 400 hästar och vridet till 640 Nm. På enbart el ska man kunna köra omkring fyra mil och enligt NEDC-körcykeln blir CO2-utsläppet låga 60 gram per kilometer.

Övriga motorer som kommer att erbjudas är bensinarna T6 (320 hästar, 400 Nm, turbo och kompressor), T5 (254 hästar och 350 Nm) och dieslarna D5 (225 hästar, 470 Nm och dubbelturbo) och D4 (190 hästar och 400 Nm).

Bil, Volvo, XC90, suv, motor, Drive-E, T8
Visa Pressmeddelande Volvo Cars nya XC90 kommer att bli världens renaste och mest kraftfulla SUV

• Fyrhjulsdrift, sju sittplatser och ultralåga CO2-utsläpp på cirka 60g/km
• Upp till 400 hk och vridmoment på 640 Nm
• Ny Volvoutvecklad Twin Engine-teknik

Volvo Cars nya XC90, som lanseras senare i år, ger föraren en oöverträffad kombination av prestanda och låga utsläpp. Den fyrhjulsdrivna och sjusitsiga bilen ger föraren upp till 400 hästkrafter med CO2-utsläpp på bara ca 60 g/km (NEDC körcykel). Det har aldrig tidigare funnits en SUV som kan erbjuda så höga prestanda med så låga utsläpp.

– I en ny XC90 behöver du inte kompromissa. Tidigare stod valet mellan mellan prestanda eller låga CO2-utsläpp. Men med nya XC90 får du båda, säger Peter Mertens, Senior Vice President Research and Development på Volvo Car Group.

Nya XC90 kommer med ett utbud av Drive-E motorer, som alla ger en enastående kombination av prestanda och bränsleeffektivitet. Det viktigaste karaktärsdraget för Drive-E familjen är att samtliga motorer är fyrcylindriga.

– Med våra nya Drive-E drivlinor har vi skapat en familj av intelligenta bensin- och dieselmotorer med effektkurvor som ger vassa köregenskaper samtidigt som de ger bränsleekonomi i världsklass. Med sju åkande i nya XC90 blir koldioxidutsläppen per person och kilometer exceptionellt låga, tillägger dr Mertens.

CO2-prestandan för den nya XC90 kommer att stärka Volvo Cars ledande ställning när det gäller att få ut mer miljöanpassad teknik på marknaden. Enligt siffror granskade av den europeiska branschorganisationen ACEA, är Volvo Car Group branschledande med en minskning av modellprogrammets snittutsläpp med 8,4 procent från 2012 till 2013.

Twin Engine-teknik
Volvo har gjort det möjligt för en fyrcylindrig motor att ge föraren en körbarhet som vanligtvis förknippas med en mycket större motor på ett betydligt renare och mer effektivt sätt. Drive-E-motorerna kommer successivt att införas i hela Volvos modellprogram.

Toppversionen XC90 Twin Engine, som får beteckningen “T8”, blir tre bilar i en: laddhybrid, hybridbil och prestandabil.

Normal körning sker i hybridläge. Framhjulen drivs av en tvåliters, fyrcylindrig Drive-E bensinmotor med både kompressor och turbo, medan en elmotor på 80 hk (60 kW) driver bakhjulen.

Eftersom kompressorn förstärker den nedre delen av momentkurvan får motorn den kraftfulla känsla som kännetecknar en stor sugmotor. Turbon tar vid när luftflödet ökar. Bakhjulens elmotor ger omedelbart vridmoment.

Med en knapptryckning kan föraren gå över till tyst och utsläppsfri stadskörning med elmotorn som enda drivkälla. Räckvidden är cirka 40 kilometer. En ny knapptryckning släpper loss bensinmotorns och elmotorns gemensamma kapacitet: cirka 400 hk och ett kombinerat vridmoment på 640 Nm.

Andra motoralternativ
Motorprogrammet inkluderar även dieseln D5 med dubbelturbo, 225 hk, 470 Nm och en klassledande bränsleförbrukning på cirka 6l/100km. Turbodieseln D4 har 190 hk, 400 Nm och en bränsleförbrukning på ca 5l/100 km.

Det finns även två bensinmotorer: T6 med kompressor och turbo, 320 hk och 400 Nm och T5 med 254 hk och 350 Nm.

Den kompromisslösa kombinationen av prestanda och effektivitet är en av fördelarna med Volvo Cars nya skalbara fordonsarkitektur SPA (Scalable Product Architecture). SPA ger också en betydligt större flexibilitet i utnyttjandet av bilens innerutrymmen. Andra biltillverkare har till exempel haft svårigheter att kombinera ett stort batteri med en komfortabel, rymlig interiör, en begränsning som Volvo har lyckats eliminera.

– Eftersom vår nya SPA-teknik redan från början är utformad för att integrera olika typer av elektrifiering, har installationen av Twin Engine-tekniken varken inkräktat på last- eller passagerarutrymme, säger dr. Mertens.
Så här kommer Volvo XC90 att se ut Och V70/S80 kommer att ersättas av V90/S90 I går så visade Volvo upp sitt Concept C, ett koncept som visar hur framtiden kommer att se ut från Volvo. Men kommande modeller kommer inte att stöpas efter konceptet utan konceptet är faktiskt ett sätt för Volvo att visa den nya designen som komma skall. Anledningen till att man valde en coupé var för att just coupén ligger rätt långt från volymmodellerna och på så sätt visar man formspråket, inte hur en ny XC90 kommer att se ut. Nästa modell att presenteras från Volvo är XC90 och den kommer nästa år. Volvo visade faktiskt upp lite bilder hur konceptet och XC90 kommer att hänga ihop och vi fångade det på bild. Som ni ser kommer den stora SUVen att få samma form på lysen, grill och linjer i fronten. Touchskärmen i mitten på konsollen kommer att hitta in i XC90, så även reglagen under den även om de kommer att vara i en betydligt mindre extrem form. Baklyktorna kommer att ha samma stil som de på konceptet även om de så klart kommer att stå mer på höjden. Här kopplar man ihop det nya på ett snyggt sätt med den nuvarande, lite ikoniska formen på rumpan som man har haft sen 850-tiden. Efter XC90 kommer V90 och S90 som ersätter V70 och S80. Tumnagel
60.4°
0
Volvo visar interiören på nya XC90 Lanseringen börjar idag I augusti presenterar Volvo en helt ny generation av modellen XC90. Idag börjar lanseringen som kommer att pågå till hösten och det första vi får ta del av är den nya bilens interiör. Och det är den mest luxuösa som Volvo någonsin skapat. Det vi ser på huvudbilden är exempelvis en växelväljare i kristall från Orrefors. Thomas Ingenlath som är Senior Vice President Design vid Volvo Car Group säger följande: "Det mest slående är den stora, centralt placerade pekskärmen som utgör hjärtat i bilens nya kontrollsystem. Systemet är praktiskt taget fritt från traditionella knappar och kontroller. Det skapar ett helt nytt sätt för föraren att interagera med bilen och ger honom eller henne tillgång till en rad internetbaserade produkter och tjänster." I mitten av juli kommer vi att få reda på mer om chassiet och drivlinorna. Tumnagel
102.1°
0
Volvo testar nya XC90 i norr Fångad av spionfotograf Den första prototypen av nya Volvo XC90 har fångats av spionfotografen CarPix på norrländsk sjöis idag. Testerna av den efterlängtade modellen är alltså i full gång och i början av nästa år är det dags för lansering. Bilen på bilderna är tungt maskerad och det är svårt att få en uppfattning av hur bilen ser ut. Under skalet kommer det på produktionsbilen endast att finnas fyrcylindriga motorer med turbo och Volvo skippar helt och hållet de större motorerna. De sistnämnda ersätts istället av ett hybridsystem där fyran får hjälp av en elmotor. Till motorerna kopplas en ny automatlåda med åtta steg. Fler bilder finns hos Teknikens Värld. Tumnagel
51.5°
0
60.9° 0 Bobby Green Bobby Green
tis. 8 jul 2014, 10:48
Nya Volvo XC90 får upp till 400 hästar Och ett utsläpp på låga 60 gram per kilometer
60.9°
0