13 i dag 10 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Pininfarina genomför de sista testerna med Battista
Pininfarina genomför de sista testerna med Battista De första leveranserna ska ske tidigt nästa år

Det är nu ett tag sedan som Pininfarina rullade ut den eldrivna superbilen Battista, i mars 2019 var det. Men nu är man i testernas slutskede och ska snart vara redo att leverera de första exemplaren till kund, något som ska ske i början av nästa år. 150 stycken exemplar ska bli till och varje har en prislapp på 1,98 miljoner euro. För pengarna får man en kärra som bjuder på fyra elmotorer som sammanlagt ger 1900 hästar och 2360 newtonmeter i vrid, batteripack på 120 kWh och 50 mils räckvidd. 0-100 km/h ska klaras av på under två sekunder, 0-300 på under tolv sekunder och toppfarten är hela 350 km/h.

Battista fick nyligen utmärkelsen Hyper GT of the Year av Top Gear.

Bil, Pininfarina, Pininfarina Battista, leverans, tester, elbil, superbil
Top Gear kör Pininfarina Battista Elbilen bjuder på sjuk prestanda För två år sedan presenterade Pininfarina den eldrivna superbilen Battista som är en Rimac Nevera fast i ett mer uppsnofsat utförande. Bilen bjuder på 1900 hästar och 2300 newtonmeter och kostar dig 2,4 miljoner dollar. Jack Rix har nu testat bilen och han säger att den har helt sjuk prestanda som aldrig verkar ta slut. Tumnagel
38.9°
0
Racerföraren Nick Heidfeld testar Pininfarina Battista Kör en prototyp på bana Pininfarina visar här racerföraren Nick Heidfeld bakom ratten på den eldrivna superbilen Battista och det här är vad han har att säga om den upplevelsen. Nu är Nick Test and Development Driver hos just Pininfarina så han kommer inte helt oväntat inte säga att bilen är skit, men den verkar faktiskt riktigt vass. Tumnagel
38.2°
0
Pininfarina presenterar elbilen Battista Har hjärta från Rimac Pininfarina har nu visat upp sin nya bil på mässan i Genève. Den har namnet Battista hämtat från grundaren och skapelsen är en eldriven superbil med fyra stycken motorer som levererar inte mindre än 1 900 hästar. 0-100 km/h ska gå på under två sekunder och toppfarten ska ligga på 350 km/h. Batteripacket är på 120 kWh och räckvidden anges till omkring 48 mil. 0-80 procent ska kunna laddas upp på 40 minuter med hjälp av en snabbladdare. Allt är byggt kring en monocoque i kolfiber och hela el-arkitekturen är utvecklad tillsammans med Rimac som kan ett och annat när det gäller elbilar. Bromsarna är keramiska och mäter 390 millimeter fram och 380 millimeter bak. Målet är tillverka 150 stycken exemplar av den här bilen och prislappen kommer att ligga på omkring två miljoner pund styck. Tumnagel
42.6°
0
Per Svantesson intar rollen som vd för Automobili Pininfarina Har tidigare jobbat på Volvo Cars Per Svantesson som tidigare har jobbat på Volvo Cars, Volvo bussar, ESAB och Nevs tar nu över rollen som vd på Automobili Pininfarina efter Michael Perschke. Per har sedan 2018 varit operativ chef på företaget men kliver alltså nu upp i ledarposition. Pandemin har skakat om mycket såklart men Per lovar ändå att de första leveranserna av den eldrivna superbilen Battista ska dra igång i år. Produktionen går enligt plan och målet är att tillverka 150 stycken exemplar. Varje bil kostar runt 17 miljoner kronor. Tumnagel
39.8°
0
Pininfarina presenterar laddbox till Battista Du kan få den i samma färg som bilen Pininfarina har slagit sina påsar ihop med Green Motion och tagit fram en laddbox speciellt för den eldrivna superbilen Battista. Det går ju liksom inte an att ha en random-box som Svensson har när man äger en bil av den här kalibern. Boxen som är tillverkad av återvunnet och organiskt material heter Residenza och man kan få den i samma färg som sin bil, såklart. I Europa erbjuder den AC-laddning på 22 kW, i Nordamerika är effekten bara 7,2 kW. Battista har ett batteripack på 120 kWh och det kan laddas fullt på sex timmar med hjälp av boxen. I Europa kommer den med Typ 2-kabel. Boxen går givetvis att styra via sin smarta telefon och den är kompatibel med Google Assistant och Amazon Alexa. Förutom att ladda hemma ger Pininfarina alla Battista-ägare fem år gratis laddning via laddnätverket ChargePoint. De erbjuder 115.000 stycken platser att ladda på i Europa och Nordamerika. Där kan man ladda med 180 kW och man kan då få från 20-80 procent på 25 minuter. Vad man får betala för Residenza framgår inte men det spelar troligtvis inte så stor roll heller. Tumnagel
39.6°
0
Klocka som matchar din Pininfarina Battista Från Bovet Det är klart att du måste matcha din nya Pininfarina Battista med en fet klocka på armen. Därför har Pininfarina gått samman med den anrika urtillverkaren Bovet och tagit fram det vi ser här - Battista Tourbillon. Faktiskt den första Bovet har tillverkat med asymmetriska visare. På insidan sitter ett helt nytt urverk som har en kraftreserv på tio dagar. Klockan är i samma färg (Iconica Blu) som Anniversario-versionen av bilen. Endast 90 stycken exemplar kommer att tillverkas - 30 i titan, 30 i rött guld och 30 i platina. Prislappen börjar på 265.000 euro. Tumnagel
67kg
0
39.7° 0 Bobby Green Bobby Green
tors. 2 dec 2021, 17:00
Pininfarina genomför de sista testerna med Battista De första leveranserna ska ske tidigt nästa år
39.7°
0