Quantcast
m

Polestar 1 kommer att kännas gammal när den väl dyker upp
Varför får vi ingen elbil direkt?

Polestar 1 kommer att kännas gammal när den väl dyker upp
Är det här en stjärna i det blå?
Foto: Bobby Green
Bil / Polestar

Som ni kanske har sett på Feber och på vår Instagram har jag varit i Shanghai och detta för att på plats se när Polestar drog skynket av sin nya bil de under ett par veckors tid har hintat om. Ryktena har florerat duktigt om både hur den skulle se ut och vad den skulle ha för drivlina. Dessa var tyvärr rätt så sanna så min haka drämde inte direkt i backen när man presenterade 1 som bilen heter. Framför oss hade vi Volvos konceptbil Concept Coupe från 2014 som man nu gjort verklighet av. Varför? Jo, Volvo själva har inte som fokus att producera sportbilar och den var helt enkelt för vass för det familjära märket som propsar på säkerhet först och främst. För Polestar som i somras gick ut och berättade att de skulle bli ett helt eget märke som bygger eldrivna bilar med prestandafokus passade det hela bättre. Och deras första egna bil är alltså den vi ser här. En bil som inte alls är egen, och som inte ens är en ren elbil utan en hybrid. Väldigt förvirrande.

Varför belägger man då avtäckningen av denna bil på andra sidan jorden? Jo, Volvo och Polestar är som ni säkert redan vet kinesägda och den nya bilen kommer att tillverkas i Kina i en helt nybyggd fabrik som kommer att stå klar nästa år. R&D-biten kommer till den största biten fortfarande att finnas i Sverige, men resten kommer att befinna sig i Kina. Man bygger givetvis inte en stor fabrik för endast en bilmodell, utan här kommer även 2 och 3 att byggas i framtiden. 2 är en helt eldriven sedan som givetvis vill konkurrera med Tesla Model 3. Den kommer att visas upp andra halvan av 2019. Två år efter det, 2021, kommer 3 som är en helt eldriven aerodynamisk SUV som kommer att byggas på nästa generation av SPA-plattformen. Förmodligen har även den och 2 sportbilsprestanda eftersom det nu var det som Polestar skulle pyssla med. 1 då, när kommer den? Inte nu, även om den ser klar ut där den står baserad på ett fyra år gammalt koncept. I första halvan av 2019 ska de första kunderna få sina bilar. Den går dock att beställa nu, vilket ett par stycken redan ska ha gjort. Frågan är hur het bilen kommer att kännas om två år? Vi får hoppas att de som betalat de 1,3 miljoner denna skapelse går loss på inte kommer att ångra sig.

Jag fattar att Polestar vill göra en Tesla och lansera en sportbil först och resten sen. Sportbilen får se till att dra in pengarna som krävs för att föra utvecklingen vidare. Men det blir lite skumt när Polestar som säger sig vara ett prestandamärke även ska bygga en sedan och en SUV. Det ska bli väldigt spännande att se vad dessa två kommer att bjuda på och jag hoppas att det blir något riktigt ordentligt som kan utmana. Jag har dock svårt att se var 1 ska in och bråka någonstans. De konkurrenter i ungefär samma kategori jag kan komma på i dag är Lexus LC 500h och BMW i8 men skillnaden är att dessa två bilar finns att köpa redan i dag. Och om två är lär det finnas ännu fler utmanare i kategorin på marknaden. Två år kanske inte känns som så lång tid om man ska plugga språk utomlands, men i bilvärlden händer det massvis på den tiden. Jaguar och Audis eldrivna suvar kommer redan nästa år och om två år kommer Porsches Mission E finnas. Förutom att vara ett ruggigt hot mot Tesla Model S kommer den högst troligt att sätta bra fart på de andra stora biltillverkarna också. Elbils-vågen vi har nu kommer mynna ut i att det är elbilar vi fräser omkring med på vägarna inom en snar framtid, och fler modeller i alla prisklasser måste ut på marknaden. Fler och fler inser fördelarna och allt eftersom räckvidderna ökar vågar folk också ta steget att skaffa sig en elbil. Då är det bra om det finns några att köpa, inte bara för de som har över en miljon kronor att spendera på en bil.

Drivlina

Förhoppningen från många var att 1 skulle få en ren eldrivlina med vettig räckvidd och grym prestanda. Det enda som stämde var det sistnämnda. Under den långa huven där fram hittar vi en rak fyrcylindrig bensinmotor med både kompressor och turbo som ger omkring 330 hästar. Till den kopplas två elmotorer som man placerat på bakaxeln, och dessa ger tillsammans 221 hästar. Utöver det ger ISG:n (Integrated Starter Generator) ytterligare 46 hästar och 150 newtonmeter. Elmotorerna matas av tre stycken batteripack - ett i kardantunneln och två där bak och tillsammans ger dessa 34 kWh. Att man spridit ut dessa tunga batterier har bland annat gjort att man kunnat få till viktfördelningen 48 procent fram, 52 procent bak. Den totala systemeffekten anges till 600 hästar och 1 000 newtonmeter i vrid men eftersom allt inte är helt färdigutvecklat än kan det till och med bli mer. Effekten gör Polestar 1 till den starkaste bilen som någonsin tillverkats i Kina, inte illa pinkat. 0-100 km/h ska kunna avklaras på under fyra sekunder men någon toppfart får vi inte reda på än. Bilen förses även med torque vectoring-teknik vilket ingen Volvo haft tidigare. För att få stopp på grejerna sitter det 400 millimeter stora bromsskivor fram med sexkolvsok som Polestar utvecklat tillsammans med Akebono. I hjulhusen sitter det 21-tumsfälgar skodda med 275/30-gummi fram, 295/30 bak. Dämparna runt om kommer från svenska Öhlins och även dessa är speciellt framtagna för bilen. Man kallar dem för Öhlins Continuously Controlled Electronic Suspension (CESi) och Polestar 1 är den första bil som utrustas med doningarna.

På bara el ska man kunna ta sig 15 mil vilket inte är helt tokigt och kanske lugnar det en del med räckviddsångest. Men, vi vill ha bara el. Hybrid är enligt mig det sämsta av två världar - för liten räckvidd på el och en smutsig motor som måste servas regelbundet. Nu erbjuder man ju i detta fall 15 mil istället för 5 som det brukar röra sig om, men ändå. Om 1 kommer att komma som ren elbil är oklart, men förmodligen är det bara 2 som erbjuds i detta utförande. Att då 1 när den lanseras om två år bara är en hybrid känns tamt, och inte alls särskilt framtidsbetonat.

Design

Jag måste erkänna att jag blev lite besviken när skynket föll, även om jag redan visste att det på podiet skulle stå en ny version av Volvo Concept Coupe. Visst ser den ganska så sportig ut men den sitter lite för högt över backen, baklysena är för stora för bilens storlek och grillen ser ofärdig ut. I profil tyckte många att den ser ut som Ford Mustang av senaste snitt och det kan jag väl hålla med om lite. De stora bromsskivorna bakom fälgarna skvallrar visserligen om att denna bil antagligen har lite mer krut än XC40 D2 men det är inget annat direkt som berättar att här står det en sportbil med 600 hästar. Ett D5-emblem på bakluckan och vi har en knattrande coupé för långfärder. Man kanske inte måste skylta med sportigheten enormt mycket heller, men just nu ser det mest ut som en S90 någon satt kapen i inför Elmia. Det är det dock inte trycker Polestars vd Thomas Ingenlath starkt på, 50 procent av bilen är nämligen helt ny. Batteripacket och elmotorerna man stoppat i väger massvis, men detta ska man ha kompenserat genom att tillverka det mesta av karossen i kolfiber. Hur mycket jag än försöker kan jag ändå inte tvätta bort Volvo i huvudet. Det spelar ingen roll att det sitter en sportgrill i nosen och att Polestar-emblemet flyttats upp till motorhuven - det här är en Volvo. Varför inte designa något eget fast basera det på Volvos grejer frågade jag. För att Volvos grejer redan finns, fungerar och är bra. Det är bara onödigt att lägga pengar och utveckling på detta utan istället ska vi fokusera på att uppdatera bilen med prestandaprylar för det är vi bra på fick jag till svar. Självklart är det så och jag fattar att det kostar enormt mycket att rita om något som redan finns på hyllan. Men då blir ju resultatet heller inte Polestars första egna bil, utan en Volvo med Polestars grejer monterade. En väldigt dyr Volvo.

Inte ens när man kliver in i bilen bjuds man på något speciellt, utan här är det som vilken bil i 90-serien som helst. Visst, det sitter ett annat emblem på ratten och man har spexat till det lite med samma emblem i taket som lyser, men annars är det sig likt. Sportigare stolar hade man kanske kunnat vänta sig i en sportbil. Polestar nöjde sig med att piffa till de befintliga med lite mer skinndetaljer. Ett nytt baksäte var man dock tvungna att ta fram själva eftersom Volvo inte har någon coupé-modell man kunde låna det från. Men där vill man ändå inte sitta om man är vuxen. Glastaket som löper ända fram hjälper till att skapa lite mer rymdkänsla och är man ett barn kanske man inte kommer att känna sig så instängd där bak ändå. På tal om litet utrymme så stjäl elprylar en del av bagageutrymmet. Men istället för att dölja dessa har man valt att bygga vad som ser ut som en baslåda där kontaktdonen är fullt synliga bakom ett plexiglas. Kul grej att titta på, mindre kul när det ska lastas. Tydligen ska en golfbag gå att få in, för det har man nämligen måttat för. Om det är klubbor för minigolf som gäller då framkom ej.

En nagel i mitt öga är linjen från sidan vid bakljusen. Den sträcker sig från stötfångaren och upp över bakskärmen, men den har inte samma vinkel som bakljusen vilket ser lite märkligt ut. I profil ser det därför lite ut som om bilen egentligen skulle varit kortare, men att man var tvungen att förlänga den i sista stund. Baken blir lite som den där fula ryggsäcken man vägrade att ha på sig till skolan. Hade man haft samma korta överhäng bak som det är fram kanske det hade sett bättre ut i mina ögon. I kombination med sidorutan bak som slutar ganska tidigt blir resultatet ganska mycket yta baktill som får bygget att se större ut än vad det är. Kanske är det också tanken, för det är ingen idé att försöka få den här att framstå som en liten och nätt sportbil för det är det verkligen inte.

Tillgänglighet

När Polestar 1 väl är här kan man antingen ha betalat 130 000 euro för den eller signat upp sig på en prenumeration som löper över 2 eller 3 år. Då betalar man en månadsavgift och allt ska ingå - från service till tvätt och annat man kanske inte vill pyssla med själv. Beställning av bilen sker online eller via en app i telefonen där man även övervakar sin bil. 80 stycken showrooms världen över kommer att sättas upp där du kommer att kunna kika in vad som erbjuds, klämma lite och även provköra bilen - men inte köpa den. Polestars bilar kommer inte att finnas i Volvos hallar. Prestandatillbehören som Polestar har i sin katalog kommer inte att försvinna men endast säljas hos Volvo, inte i de nya showroomen alltså.

Avslutning

Tanken är att man ska bygga 500 stycken exemplar av 1. Är trycket enormt kan den siffran öka, men annars blir det inte fler bilar. 2 är modellen som kommer att skala upp produktionen och se till att Polestar får lite volym i sitt byggande. Den bilen kommer att bli riktigt intressant och det ska bli spännande att se vad två år till med elbilsutveckling kommer att göra. Kommer bilarna då gå att ladda supersnabbt och ha dubbel räckvidd jämfört med i dag? Man kan ju alltid hoppas. Kanske har man då även börjat fasa ut hybrider som ett alternativ och börjat satsa mer på ren eldrift om man ändå ska blanda in elmotorer i en bil. För hur jag än vänder och vrider på det känns Polestar 1 gammal för mig. Vi har redan sett konceptet, drivlinan bjuder inte på några direkta överraskningar och när väl bilen kommer att börja rulla på vägarna finns det säkerligen betydligt intressantare saker att köpa. Andra motorjournalister på plats tror att 1 kommer att sälja som smör i solsken men jag är inte lika säker. Jag hoppas såklart att så är fallet för då kan Polestar lägga krut på att ta fram utmanare i elbilssvängen som vanligt folk kanske kommer att ha råd med - och då börjar det bli riktigt intressant. Detta är bara startsträckan för det ”nya” företaget och tar de sig bara över den första branta uppförsbacken kan det säkert bli jättebra. Om två år får vi troligtvis svaret på hur de ligger till i tävlingen och om de har en chans att nå målet med sina planer.

Läs mer
37.4°
0

Polestar 1 kommer att kännas gammal när den väl dyker upp

Varför får vi ingen elbil direkt?

Pontiac Solstice bättre än en Mazda Miata?
Det tycker Doug i alla fall

Pontiac Solstice var en utmanare till Mazda Miata och enligt Doug DeMuro är det en bättre bil än en Miata NC. I alla fall GXP-versionen som har en turboladdad fyra på 2,0 liter som ger 264 hästar. Till den kopplades en femstegad låda som driver bakjulen. Ett bra recept för en kul bil, och här får vi oss en genomgång av ett fint exemplar. Tumnagel
36.1°
+
Bobby Green
0

Tio år gammal Porsche 911 möter den senaste
Vad har hänt genom åren?

Throttle House jämför här en flång ny 911 Carrera S mot en tio år gammal av generation 997. Båda har boxersexa och manuell låda men sen börjar olikheterna. Den nya har turbo och mycket annat som den gamla saknar, så vilken ska man satsa på egentligen? Är den nya värd det betydligt högre priset eller duger den gamla precis lika bra? Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0

Missa inte kvällens Playstation-show klockan 22:00
Fokus på PS4 och PS VR

Senare ikväll kommer Sony köra en ny State of Play-ström och snacka lite nya spel. Fokus kommer ligga på tredjepartstitlat som är på ingång till Playstation 4 och PS VR samt ny information om de indietitlar till PS5 som visades i den senaste Playstation-strömmen. Det hela kommer kicka igång 22:00 och ni kommer kunma kika på strömmen ovan. Tumnagel
37.8°
+
André Stray
0

Monteringen av Bentleys nya Blower är påbörjad
Först ut är prototypen Car Zero

Som vi berättade i höstas ska Bentley återskapa tolv stycken exemplar av den klassiska Blowern. Man kallar den för Bentley Blower Continuation Series och alla exemplar är redan sålda. Kunderna håller för tillfället på att växla färger för interiör och exteriör. Bentley kommer först att bygga ihop en prototyp innan det är dags för kundbilarna och detta har man börjat med nu. Allt tillverkas i materialen man använde då och med samma typ av teknik. Ingenjörerna har studerat originalritningarna från 20-talet och tagit CAD till hjälp där man har behövt det. Den berömda motorn på 4,5 liter har kolvar i aluminum, överliggande kamaxel, fyra ventiler per cylinder och dubbla tändstift. Den kommer få en kompressor och effekten kommer att landa på omkring 240 hästar. Tim Hannig från Mulliner-avdelningen som har hand om projektet säger följande: "After almost a year of highly detailed engineering work, it is extremely rewarding to see the first parts coming together to form the first Bentley Blower in over 90 years. The skill of our engineers and technicians in completing hundreds of individual part specifications is equaled only by that of the artisans across the country that have handmade the components that we’re now starting to bolt together. As we go, we’re refining designs and fixing problems, which is exactly what a prototype build is for." Prototypen kommer att visas upp för allmänheten någon gång i höst. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

YouTube raderar kanaler som spred Kina-propaganda
Över 2500 kanaler bortplockade förra kvartalet

Googles videotjänst YouTube fortsätter sin kamp för att hålla desinformation och dold propaganda borta från sin tjänst. I "TAG Bulletin: Q2 2020" skriver Googles Threat Analysis Group (TAG) att man bara under juni månad raderade över 2500 kanaler på YouTube som man kunde koppla till olika kinesiska intressen. I sin rapport skriver Google bland annat om de nu raderade kanaler: "These channels mostly uploaded spammy, non-political content, but a small subset posted political content primarily in Chinese similar to the findings in a recent Graphika report, including content related to the U.S. response to COVID-19." Vissa av de nu raderade kanalerna ska även ha spridit "content related to racial justice protests in the U.S" enligt rapporten. Förutom kinesiska kanaler så ska YouTube även ha raderat kanaler som spred desinformation, kanaler som Google ansåg var knutna till iranska och ryska intressen. Tumnagel
46.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Sony visar upp WH-1000XM4
Med förbättrad brusreducering och multipoint-koppling

Sony har presenterat sin fjärde version av sina hyllade hörlurar WH-1000X. Gänget fortsätter med en logisk namngivning och det senaste tillskottet går under namnet WH-1000XM4 och kort sagt behåller lurarna sin klassiska design, men har fått lite nyheter på insidan. Den största nyheten i lurarna är nya ljudmotorn DSEE Extreme som ska förbättra ljudupplevelsen genom att återimplementera ljud som försvunnit i samband med komprimering. Enligt Sony ska systemet använda Edge-AI för att identifiera olika instrument och andra individuella ljudelement i realtid för att kunna förbättra ljudkvaliteten. I och med detta har inte M4 stöd för apt-X, men förhoppningsvis gör nya ljudmotorn ett så pass bra jobb att ljudkodecet inte behövs. Annat nytt är att brusreduceringen förbättrats och brusreduceringsprocessorn QN1 ska göra upp mot 700 justeringar per sekund för att hålla brus och skräpljud ute så att du får en ostörd ljudupplevelse. Även Adaptive Sound har fått lite kärlek och kan nu lära sig hur mycket brusreducering som behövs när du är på olika platser och gör olika saker. Till exempel höjs brusreduceringen när du sitter på ett flyg och när du lyssnar hemma så vet lurarna att brusreduceringen kan sänkas. WH-1000XM4 kommer även med en ny funktion vid namn Speak-to-Chat som lär sig din röst och gör att musiken pausas och ljud utifrån släpps in när du pratar med någon. Detta är smidigt om du går in på ett café och beställer en kaffe och inte pallar att ta av dig hörlurarna. Du kommer fortfarande se ut som en douche om du gör dock gör detta. Givetvis finns Quick Attention kvar så att du kan sätta handen på högra kåpan för att höra utrop och annat. Andra flådigheter är att lurarna äntligen kan kopplas till flera enheter utan att behöva återställa kopplingen, vilket har varit något vi bett om sedan första generationen. Upp till två enheter kan vara kopplade till lurarna samtidigt och om du lyssnar på musik med lurarna från datorn och telefonen ringer så kommer samtalsljudet att prioriteras. När det kommer till batteritid är läget mer eller mindre samma som med M3. Lurarna erbjuder 38 timmars batteritid med avstängd brusreducering och 30 timmar med aktiverat NC-läge. Lurarna laddar fullt på 3 timmar, men 10 minuters laddning ska ge dig 5 timmars lyssningstid. Sony WH-1000XM4 kommer släppas i mitten på augusti och priset kommer ligga på 4000 kronor. Tumnagel
44.7°
+
André Stray
0

Ford Puma ST presenteras den 24 september
De ansvariga gör motorljud med munnen

Att Ford har en ST-version av Puma på gång vet vi sedan tidigare, men inte vilket datum den ska presenteras. Nu får vi reda på att det hela kommer att ske den 24 september genom ett klipp där de som varit ansvariga för bilen gör motorljud med munnen i väntan på the real deal. Fiesta ST bjuder på 200 hästar och sexpetad manuell låda, Puma ST borde erbjuda något liknande. Tumnagel
37.0°
+
Bobby Green
0

Ren & Stimpy återuppstår!
Comedy Central fixar biffen

Nickelodeon-klassikern Ren & Stimpy är troligtvis en av anledningarna till att folk i ålder kan uppfattas som underliga. Den smått vansinniga serien rullade på barnkanalen 91-96 och erbjöd rätt bisarra äventyr med Ren och Stimpy som animerats på ett sätt som endast kan beskrivas som groteskt. Nu har det blivit känt att den klassiska serien kommer återuppstå på Comedy Central och den nya versionen kommer rikta sig till den äldre generationen, vilket är bra så att serien inte tar fram en ny generation dårar. När den nya versionen av serien kommer släppas är för tillfället okänt, men Comedy Central meddelar att de kommer anlita ett nytt kreativt team som ska jobba med serien. Tumnagel
41.2°
+
André Stray
0

Så här fungerar batteribytet i Nio ES8
Tar inte mer än tre minuter

Det är många som kanske inte vågar ta klivet till en elbil på grund av laddningen. Det tar tid och är man ute och kör mycket vill man att det ska finnas många ställen att göra det på och att det ska gå snabbt. En lösning som elbilstillverkaren Nio tror på är batteribyte. Man åker helt enkelt in i en station, byter ut hela det urladdade batteripacket mot ett fulladdat, och kör sedan vidare. En process som inte tar mer än tre minuter. Fully Charged har tagit sig en närmare titt på hur detta fungerar med modellen ES8. Tumnagel
37.2°
+
Bobby Green
0

Det blir inget högskoleprov i höst heller
Anses inte gå att genomföra säkert

Universitets- och högskolerådet (UHR) har idag lämnat in en redogörelse till regeringen där man rekommenderar att även höstens högskoleprov ställs in. Vårens högskoleprov ställdes in på grund av pandemin och i dagsläget är det tveksamt om det går att genomföra provskrivning av högskoleprovet på ett säkert sätt i höst. Karin Röding, generaldirektör för UHR säger: "Universitets- och högskolerådet (UHR) har, i nära dialog med de 21 universitet och högskolor som ansvarar för genomförandet på själva provdagen, utrett förutsättningarna för att genomföra höstens högskoleprov. Bedömningen är att ett genomförande riskerar att bidra till spridning av coronaviruset och att möjligheterna att skydda provdeltagare och provpersonal är små." Tanken var att höstens högskoleprov skulle skrivas 18 oktober men så ser alltså nu inte ut att bli fallet. UHR öppnar nu istället upp för möjligheten att ge provskrivare chansen att skriva högskoleprovet under två tillfällen under våren 2021. Detta är något som även Sveriges universitets- och högskoleförbund (SUHF) har rekommenderat i en tidigare rapport. Tumnagel
38.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Oxygen OS 11 börjar testas nästa vecka
Färsk design och efterlängtade funktioner utlovas

Inte helt oväntat jobbar OnePlus på nästa version av Oxygen OS och nu har gänget meddelat att arbetet har börjat färdigställas. I ett nytt inlägg på OnePlus-forumet skriver OnePlus-chefen Pete Lau att en developer preview-version av Oxygen OS 11 kommer att släppas 10 augusti och det kommer vara en grupp utvalda användare som kommer få tillgång till den nya mjukvaran. Dessa får i sin tur testa och komma med feedback på de nya funktionerna. Exakt vad Oxygen OS 11 kommer leverera till OnePlus-enheter är för tillfället okänt, men Pete lovar fräscha designelement och funktioner som fans bett om. Tumnagel
38.3°
+
André Stray
0

Så är Toyota GR Yaris på bana
Första presskörningarna i Japan är genomförda

I början av året rullade Toyota ut den hårigaste versionen av Yaris hittills - GR Yaris. Den bjuder på en turbomatad trea på 1,6 liter som ger 260 hästar, fyrhjulsdrift, sexpetad manuell växellåda och ett uppkäftigare utseende. En plats den lär trivas på är banan och där har nu japanska motorjournalister fått testa bilen vilket såg ut så här. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

Sista säsongen av The Rain ute nu
Slutet är här!

Idag är det 6 augusti och det betyder att den tredje och sista säsongen av The Rain har släppts på Netflix. I säsongen får vi följa kampen mellan Rasmus och Simone som har lite olika tankar om hur mänskligheten ska överleva viruset. The Rain på Netflix hittar ni via länken här nere till vänster. Tumnagel
38.1°
+
André Stray
0

MediaTek presenterar 5G-chip för laptops
Modemet T700 5G har tagits fram med Intel

För ett år sedan sålde Intel sin modemdivision till Apple, men i slutet av året fick vi reda på att Intel fortfarande var sugna på att assistera med modemtillverkning och sig med MediaTek. Nu har samarbetet äntligen burit frukt och MediaTek har presenterat modemet T700 5G som kommer användas i nästa generations Intel-försedda laptops. T700 kommer ha stöd för Sub-6-nätet, vilket betyder att chippet kommer kunna utnyttja 5G-nätets breda täckning men kommer inte kunna utnyttja maximala hastigheten millimetervågs-nätet erbjuder. Enligt MediaTek ska modemet vara riktigt energieffektivt, så att användare inte kommer få batteritorsk när de surfar över 5G-nätet eller samtalar. Tumnagel
37.5°
+
André Stray
0

Nu kan forskare följa skrot i rymden med laser i dagsljus
Blir enklare att hitta eventuella hot mot våra satelliter

Skrot som ligger i omloppsbana runt vår planet efter gamla raketer, satelliter och annat kommer sannolikt att bli ett allt större problem i takt med att vi skickar upp allt mer grejer till rymden. Bland annat genom att gammalt skrot riskerar att kollidera med aktiva satelliter eller rymdfarkoster och då kanske skadar dessa. För att förhindra att rymdskrot kolliderar med annat som ligger i omloppsbana runt jorden försöker forskare att kartlägga var allt skrot runt jorden befinner sig och har nu hittat en ny metod att göra detta. Det är forskare på Institute for Space Research på Austrian Academy of Sciences som har utvecklat ett laserbaserat system som kan observera rymdskrot i fullt dagsljus. Detta har varit omöjligt fram tills nu då man tidigare enbart kunna använda laser för att upptäcka rymdskrot under jordens skymningstimmar. Tim Florher, chef för ESAs Space Debris Office, säger om det nya systemet: "We are used to the idea that you can only see stars at night, and this has similarly been true for observing debris with telescopes, except with a much smaller time window to observe low-orbit objects. Using this new technique, it will become possible to track previously ‘invisible’ objects that had been lurking in the blue skies, which means we can work all day with laser ranging to support collision avoidance." Det har uppskattats att det idag finns över 34.000 skrotdelar som är över 10 centimeter i omkrets som ligger i omloppsbana runt jorden. Det tros även finnas miljontals mindre skrotpartiklar som snurrar runt jorden. Även om dessa är små så riskerar de att skada satelliter eller rymdfarkoster då de kan komma upp i hastigheter på runt 10 kilometer i sekunden. Tumnagel
39.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Xiaomi öppnar sin första Mi Store i Sverige
Slår upp portarna i Mall of Scandinavia 25 augusti

I början av året meddelade det kinesiska mångsysslar-företaget Xiaomi att de skulle öppna upp sin första butik i Sverige någon gång under våren. Sedan rullade pandemin in med full kraft över Sverige vilket verkar ha fått Xiaomi att skjuta på lanseringen av sin första svenska Mi Store. Nu är det dock dags snart dags för öppning i av Xiaomis första svenska Mi Store. I ett pressmeddelande skriver företaget att man kommer att slå upp portarna till Sveriges första Mi Store i Westfield Mall of Scandinavia utanför Stockholm 25 augusti. Där kommer kunder bland annat att kunna kolla in Xiaomis mobiltelefoner, smartklockor, aktivetsarmband, eldrivna sparkcyklar samt deras ekosystem för Internet of Things/Smarta hemmet-grejer. Här ovan hittas en exempelbild på en Mi Store. Butiken i Mall of Scandinavia kommer kanske inte att se ut exakt som den. Tumnagel
39.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Canon utsatta för ransomware-attack
Har fått data både krypterad och stulen

Förra månaden blev Garmin utsatta för en ransomware-attack och detta är något som nu även verkar ha drabbat kameratillverkaren Canon. Enligt Bleeping Computer så ska förövarna bakom ransomware-attacken mot Canon stulit 10TB data från diverse databaser som Canon förfogar över. Då Canon har en molntjänst dit Canons användare kan ladda upp sina bilder är det väl inte helt omöjligt att även dessa fallit i orätta händer. I ett meddelande som Canon ska ha fått från den eller dem som ligger bakom attacken så ska Canons system ha infekterats med ransomwaret Maze. Till skillnad från ransomwaret WastedLocker, som användes mot Garmin, så ska Maze både kryptera filer i den drabbades nätverk såväl som skicka dessa filer vidare till förövarna. Det här innebär med andra ord att även om Canon skulle lyckas låsa upp sin data på egen hand så riskeras den stulna datan att läcka ut om inte Canon betalar en lösensumma till utpressarna. Tumnagel
25.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Leveranserna av Bugatti Divo drar igång
Två års utveckling är nu klar

För två år sedan presenterade Bugatti modellen Divo som är en vidareutvecklad version av Chiron med ett annat skal. Nu är man redo att dra igång de första leveranserna av hyperbilen som har en prislapp på fem miljoner euro. Endast 40 stycken exemplar kommer att tillverkas och det kunderna får är en bil som har 90 kilo mer downforce än Chiron, helt annan front med andra strålkastare och väldigt speciella bakljus bestående av 44 stycken små ljusfenor på vardera sida. Bakom sittbrunnen hittar vi återigen W16-snurran på 8,0 liter med fyra turbo-aggregat. Den ger 1500 hästar och 1600 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h ska gå på snabba 2,4 sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 380 km/h. Bugattis vd Stephan Winkelmann säger följande: "The Divo marks a milestone in Bugatti’s history, spanning over 110 years. The Divo will now enter our history books, alongside the cutting-edge Veyron and Chiron hyper sports cars. It starts a new era at Bugatti – the era of modern coachbuilding. With the Divo, we have created a highly customized masterpiece of automotive craftsmanship." Tumnagel
39.9°
+
Bobby Green
0

K.G. Nilson och Arket presenterar samarbete
Släpps den 13 augusti

Den svenske bildkonstnären K.G. Nilson och Arket har gått samman och släpper den 13 augusti ett samarbete man döpt till The Colours of KG Nilson. Här har sju av konstnärens abstrakta originalverk tolkats i inredning och på plagg för herr och barn. Priserna sträcker sig från 150 kronor till 990 kronor. K.G. säger följande: "För mig är det viktigt att få skapa konst som är tillgänglig för så många som möjligt. Genom offentlig konst för allmänheten att betrakta, eller som i detta samarbete, genom att kombinera hantverk med vardagsdesign. Det är fantastiskt att se hur min konst har tolkats på ett helt nytt sätt genom samarbetet med ARKET i form av textil, eller tryckt på ett plagg." Tumnagel
82kg
+
Bobby Green

Matty åker på filippinsk mat-fest
I Winnipeg

Här får Matty Matheson lära sig att göra filippinska Longganisa-korvar samtidigt som han får testa på massa mumsig gatumat och bakverk som är populärt i Filippinerna. Tumnagel
84kg
+
Bobby Green

Mackmyra presenterar whiskyn Moment 22
Släpps imorgon

Sedan 2011 har Mackmyra lanserat utgåvor i serien Moment och nu lanseras Moment 22. Det är en reinkarnation av destilleriets allra första exklusiva serie Preludium. Whiskyn som är en single malt ska vara smakrik, kryddig och lätt rökig och ha toner av örter, ingefära, anis, arrak, choklad, päronkola och mandelmassa. Släpps i Systembolagets beställningssortiment imorgon klockan 10.00. Flaskan som är på 700 milliliter kostar 1198 kronor. Magnus Dandanell som är affärsutvecklare och försäljningschef hos Mackmyra säger följande: "Namnet Moment 22 kommer från att Preludiumwhiskyn har gjort en ”omöjlig” resa. Först buteljerades den, sedan tappades whiskyn återigen på fat för att ytterligare mogna, och slutligen åter buteljerad efter vår master blenders touch. Hela upplägget är unikt och pedagogiskt, där vi vill demonstrera för alla, både de som älskade och de som var skeptiska till Preludium, hur whisky kan utvecklas. Moment 22 är en svensk maltwhisky fylld av historia. Den internationella lanseringen den 14 maj i år var en succé, flaskorna tog slut på några få minuter, precis som när Preludiumserien lanserades." Tumnagel
82kg
+
Bobby Green

Kändisar vrider på sina huvuden
Inget för den med epilepsi

Duncan Robinson har tagit mängder med bilder på kändisar och deras tillhörande filmaffischer och satt ihop det hela till detta klipp som lär ha tagit en stund att få till. Tumnagel
92kg
+
Bobby Green

Vans presenterar samarbete med The Simpsons
Lisa for president!

En av Vans stora höstnyheter är att de har gjort ett samarbete med The Simpsons som mynnat ut i en kollektion med kläder, skor och accessoarer. På grejerna finns som väntat karaktärerna Homer, Marge, Bart, Lisa och Maggie. Även bartendern Moe är med på ett hörn. Allt släpps den 7 augusti. Tumnagel
89kg
+
Bobby Green

Korv gjord av bacon
Det här är riktig baconkorv!

Ni vet när man kommer till en korvmoj och beställer en baconkorv? Då får man en vanlig korv som smakar lite bacon och kanske på sin höjd har lite spår av bacon i sig. Ordinary Sausage vände på konceptet och malde istället ner bacon som han sedan gjorde korv av. Bonusklipp nedan. Tumnagel
78kg
+
Bobby Green

Buda hem merch från Fyre Festival
Överblivna saker som aldrig hann säljas

Minns ni bedrägeri-härvan Fyre Festival som ägde rum 2017? Nu försöker den amerikanska federala polismyndigheten United States Marshals Service att sälja iväg överbliven merch som aldrig blev sålt på katastrof-festivalen för att få in pengar. Grejerna ligger ute på auktion på länken nedan och det finns tröjor, byxor, kepsar och annat beprydda med Fyre-loggor. Och folk verkar vilja ha det som erbjuds, en keps är exempelvis uppe i över 300 dollar i skrivande stund och en hoodie ligger på 355 dollar. Pengarna som kommer in ska gå till de som blev drabbade av bedrägeriet. Tumnagel
72kg
+
Bobby Green

Sällsynt Rolex Daytona såld för rekordpris
Gick för 1.215.000 pund

En Rolex Daytona Paul Newman ref. 6264 "John Player Special" har sålts för 1.215.000 pund av Sothebyx27s vilket är nytt rekord för en klockförsäljning online. Klockan anses av kännare vara en de mest sällsynta och eftertraktade i Daytona-serien och namnet kommer som väntat från dekoren Lotus hade på sina F1-bilar under 70-talet. Tumnagel
90kg
+
Bobby Green

Nytt från Action Bronson
Det här är Latin Grammys

Action Bronson släpper nu sitt första nya för året och det är singeln Latin Grammys. I den tillhörande musikvideon får vi se Action härja omkring som kroppsbyggare. Tumnagel
26kg
+
Bobby Green

Ny singel från Laleh
lYssna på Vatten

Det Kommer Bli Bra var Lalehs första singel från det kommande albumet och nu kommer nästa som heter Vatten. Den nya plattan släpps någon gång nästa vår. Tumnagel
21kg
+
Bobby Green

Daze - Superhero
Fredagsklassikern

Med tanke på dagens artikel om musik från Danmark som plockas ned från YouTube kör vi Daze med Superhero som fredagsklassiker tycker jag. Bonusklipp nedan. Tumnagel
93kg
+
Bobby Green

Här finns Sveriges godaste glass
Mauri har hittat den

Om man ska hitta Sveriges godaste glass måste man ju egentligen testa alla ställen i hela landet, men det tar ju lite tid. Mauri fokuserade istället på Glassbaren i Bräcke, 31:ans glass och kök och Stebbarps gård för att se vem som klev ut som vinnare. Har du varit på något utav ställena? Tumnagel
73kg
+
Bobby Green