m

Polestar 1 kommer att kännas gammal när den väl dyker upp
Varför får vi ingen elbil direkt?

Polestar 1 kommer att kännas gammal när den väl dyker upp
Är det här en stjärna i det blå?
Foto: Bobby Green
Bil / Polestar

Som ni kanske har sett på Feber och på vår Instagram har jag varit i Shanghai och detta för att på plats se när Polestar drog skynket av sin nya bil de under ett par veckors tid har hintat om. Ryktena har florerat duktigt om både hur den skulle se ut och vad den skulle ha för drivlina. Dessa var tyvärr rätt så sanna så min haka drämde inte direkt i backen när man presenterade 1 som bilen heter. Framför oss hade vi Volvos konceptbil Concept Coupe från 2014 som man nu gjort verklighet av. Varför? Jo, Volvo själva har inte som fokus att producera sportbilar och den var helt enkelt för vass för det familjära märket som propsar på säkerhet först och främst. För Polestar som i somras gick ut och berättade att de skulle bli ett helt eget märke som bygger eldrivna bilar med prestandafokus passade det hela bättre. Och deras första egna bil är alltså den vi ser här. En bil som inte alls är egen, och som inte ens är en ren elbil utan en hybrid. Väldigt förvirrande.

Varför belägger man då avtäckningen av denna bil på andra sidan jorden? Jo, Volvo och Polestar är som ni säkert redan vet kinesägda och den nya bilen kommer att tillverkas i Kina i en helt nybyggd fabrik som kommer att stå klar nästa år. R&D-biten kommer till den största biten fortfarande att finnas i Sverige, men resten kommer att befinna sig i Kina. Man bygger givetvis inte en stor fabrik för endast en bilmodell, utan här kommer även 2 och 3 att byggas i framtiden. 2 är en helt eldriven sedan som givetvis vill konkurrera med Tesla Model 3. Den kommer att visas upp andra halvan av 2019. Två år efter det, 2021, kommer 3 som är en helt eldriven aerodynamisk SUV som kommer att byggas på nästa generation av SPA-plattformen. Förmodligen har även den och 2 sportbilsprestanda eftersom det nu var det som Polestar skulle pyssla med. 1 då, när kommer den? Inte nu, även om den ser klar ut där den står baserad på ett fyra år gammalt koncept. I första halvan av 2019 ska de första kunderna få sina bilar. Den går dock att beställa nu, vilket ett par stycken redan ska ha gjort. Frågan är hur het bilen kommer att kännas om två år? Vi får hoppas att de som betalat de 1,3 miljoner denna skapelse går loss på inte kommer att ångra sig.

Jag fattar att Polestar vill göra en Tesla och lansera en sportbil först och resten sen. Sportbilen får se till att dra in pengarna som krävs för att föra utvecklingen vidare. Men det blir lite skumt när Polestar som säger sig vara ett prestandamärke även ska bygga en sedan och en SUV. Det ska bli väldigt spännande att se vad dessa två kommer att bjuda på och jag hoppas att det blir något riktigt ordentligt som kan utmana. Jag har dock svårt att se var 1 ska in och bråka någonstans. De konkurrenter i ungefär samma kategori jag kan komma på i dag är Lexus LC 500h och BMW i8 men skillnaden är att dessa två bilar finns att köpa redan i dag. Och om två är lär det finnas ännu fler utmanare i kategorin på marknaden. Två år kanske inte känns som så lång tid om man ska plugga språk utomlands, men i bilvärlden händer det massvis på den tiden. Jaguar och Audis eldrivna suvar kommer redan nästa år och om två år kommer Porsches Mission E finnas. Förutom att vara ett ruggigt hot mot Tesla Model S kommer den högst troligt att sätta bra fart på de andra stora biltillverkarna också. Elbils-vågen vi har nu kommer mynna ut i att det är elbilar vi fräser omkring med på vägarna inom en snar framtid, och fler modeller i alla prisklasser måste ut på marknaden. Fler och fler inser fördelarna och allt eftersom räckvidderna ökar vågar folk också ta steget att skaffa sig en elbil. Då är det bra om det finns några att köpa, inte bara för de som har över en miljon kronor att spendera på en bil.

Drivlina

Förhoppningen från många var att 1 skulle få en ren eldrivlina med vettig räckvidd och grym prestanda. Det enda som stämde var det sistnämnda. Under den långa huven där fram hittar vi en rak fyrcylindrig bensinmotor med både kompressor och turbo som ger omkring 330 hästar. Till den kopplas två elmotorer som man placerat på bakaxeln, och dessa ger tillsammans 221 hästar. Utöver det ger ISG:n (Integrated Starter Generator) ytterligare 46 hästar och 150 newtonmeter. Elmotorerna matas av tre stycken batteripack - ett i kardantunneln och två där bak och tillsammans ger dessa 34 kWh. Att man spridit ut dessa tunga batterier har bland annat gjort att man kunnat få till viktfördelningen 48 procent fram, 52 procent bak. Den totala systemeffekten anges till 600 hästar och 1 000 newtonmeter i vrid men eftersom allt inte är helt färdigutvecklat än kan det till och med bli mer. Effekten gör Polestar 1 till den starkaste bilen som någonsin tillverkats i Kina, inte illa pinkat. 0-100 km/h ska kunna avklaras på under fyra sekunder men någon toppfart får vi inte reda på än. Bilen förses även med torque vectoring-teknik vilket ingen Volvo haft tidigare. För att få stopp på grejerna sitter det 400 millimeter stora bromsskivor fram med sexkolvsok som Polestar utvecklat tillsammans med Akebono. I hjulhusen sitter det 21-tumsfälgar skodda med 275/30-gummi fram, 295/30 bak. Dämparna runt om kommer från svenska Öhlins och även dessa är speciellt framtagna för bilen. Man kallar dem för Öhlins Continuously Controlled Electronic Suspension (CESi) och Polestar 1 är den första bil som utrustas med doningarna.

På bara el ska man kunna ta sig 15 mil vilket inte är helt tokigt och kanske lugnar det en del med räckviddsångest. Men, vi vill ha bara el. Hybrid är enligt mig det sämsta av två världar - för liten räckvidd på el och en smutsig motor som måste servas regelbundet. Nu erbjuder man ju i detta fall 15 mil istället för 5 som det brukar röra sig om, men ändå. Om 1 kommer att komma som ren elbil är oklart, men förmodligen är det bara 2 som erbjuds i detta utförande. Att då 1 när den lanseras om två år bara är en hybrid känns tamt, och inte alls särskilt framtidsbetonat.

Design

Jag måste erkänna att jag blev lite besviken när skynket föll, även om jag redan visste att det på podiet skulle stå en ny version av Volvo Concept Coupe. Visst ser den ganska så sportig ut men den sitter lite för högt över backen, baklysena är för stora för bilens storlek och grillen ser ofärdig ut. I profil tyckte många att den ser ut som Ford Mustang av senaste snitt och det kan jag väl hålla med om lite. De stora bromsskivorna bakom fälgarna skvallrar visserligen om att denna bil antagligen har lite mer krut än XC40 D2 men det är inget annat direkt som berättar att här står det en sportbil med 600 hästar. Ett D5-emblem på bakluckan och vi har en knattrande coupé för långfärder. Man kanske inte måste skylta med sportigheten enormt mycket heller, men just nu ser det mest ut som en S90 någon satt kapen i inför Elmia. Det är det dock inte trycker Polestars vd Thomas Ingenlath starkt på, 50 procent av bilen är nämligen helt ny. Batteripacket och elmotorerna man stoppat i väger massvis, men detta ska man ha kompenserat genom att tillverka det mesta av karossen i kolfiber. Hur mycket jag än försöker kan jag ändå inte tvätta bort Volvo i huvudet. Det spelar ingen roll att det sitter en sportgrill i nosen och att Polestar-emblemet flyttats upp till motorhuven - det här är en Volvo. Varför inte designa något eget fast basera det på Volvos grejer frågade jag. För att Volvos grejer redan finns, fungerar och är bra. Det är bara onödigt att lägga pengar och utveckling på detta utan istället ska vi fokusera på att uppdatera bilen med prestandaprylar för det är vi bra på fick jag till svar. Självklart är det så och jag fattar att det kostar enormt mycket att rita om något som redan finns på hyllan. Men då blir ju resultatet heller inte Polestars första egna bil, utan en Volvo med Polestars grejer monterade. En väldigt dyr Volvo.

Inte ens när man kliver in i bilen bjuds man på något speciellt, utan här är det som vilken bil i 90-serien som helst. Visst, det sitter ett annat emblem på ratten och man har spexat till det lite med samma emblem i taket som lyser, men annars är det sig likt. Sportigare stolar hade man kanske kunnat vänta sig i en sportbil. Polestar nöjde sig med att piffa till de befintliga med lite mer skinndetaljer. Ett nytt baksäte var man dock tvungna att ta fram själva eftersom Volvo inte har någon coupé-modell man kunde låna det från. Men där vill man ändå inte sitta om man är vuxen. Glastaket som löper ända fram hjälper till att skapa lite mer rymdkänsla och är man ett barn kanske man inte kommer att känna sig så instängd där bak ändå. På tal om litet utrymme så stjäl elprylar en del av bagageutrymmet. Men istället för att dölja dessa har man valt att bygga vad som ser ut som en baslåda där kontaktdonen är fullt synliga bakom ett plexiglas. Kul grej att titta på, mindre kul när det ska lastas. Tydligen ska en golfbag gå att få in, för det har man nämligen måttat för. Om det är klubbor för minigolf som gäller då framkom ej.

En nagel i mitt öga är linjen från sidan vid bakljusen. Den sträcker sig från stötfångaren och upp över bakskärmen, men den har inte samma vinkel som bakljusen vilket ser lite märkligt ut. I profil ser det därför lite ut som om bilen egentligen skulle varit kortare, men att man var tvungen att förlänga den i sista stund. Baken blir lite som den där fula ryggsäcken man vägrade att ha på sig till skolan. Hade man haft samma korta överhäng bak som det är fram kanske det hade sett bättre ut i mina ögon. I kombination med sidorutan bak som slutar ganska tidigt blir resultatet ganska mycket yta baktill som får bygget att se större ut än vad det är. Kanske är det också tanken, för det är ingen idé att försöka få den här att framstå som en liten och nätt sportbil för det är det verkligen inte.

Tillgänglighet

När Polestar 1 väl är här kan man antingen ha betalat 130 000 euro för den eller signat upp sig på en prenumeration som löper över 2 eller 3 år. Då betalar man en månadsavgift och allt ska ingå - från service till tvätt och annat man kanske inte vill pyssla med själv. Beställning av bilen sker online eller via en app i telefonen där man även övervakar sin bil. 80 stycken showrooms världen över kommer att sättas upp där du kommer att kunna kika in vad som erbjuds, klämma lite och även provköra bilen - men inte köpa den. Polestars bilar kommer inte att finnas i Volvos hallar. Prestandatillbehören som Polestar har i sin katalog kommer inte att försvinna men endast säljas hos Volvo, inte i de nya showroomen alltså.

Avslutning

Tanken är att man ska bygga 500 stycken exemplar av 1. Är trycket enormt kan den siffran öka, men annars blir det inte fler bilar. 2 är modellen som kommer att skala upp produktionen och se till att Polestar får lite volym i sitt byggande. Den bilen kommer att bli riktigt intressant och det ska bli spännande att se vad två år till med elbilsutveckling kommer att göra. Kommer bilarna då gå att ladda supersnabbt och ha dubbel räckvidd jämfört med i dag? Man kan ju alltid hoppas. Kanske har man då även börjat fasa ut hybrider som ett alternativ och börjat satsa mer på ren eldrift om man ändå ska blanda in elmotorer i en bil. För hur jag än vänder och vrider på det känns Polestar 1 gammal för mig. Vi har redan sett konceptet, drivlinan bjuder inte på några direkta överraskningar och när väl bilen kommer att börja rulla på vägarna finns det säkerligen betydligt intressantare saker att köpa. Andra motorjournalister på plats tror att 1 kommer att sälja som smör i solsken men jag är inte lika säker. Jag hoppas såklart att så är fallet för då kan Polestar lägga krut på att ta fram utmanare i elbilssvängen som vanligt folk kanske kommer att ha råd med - och då börjar det bli riktigt intressant. Detta är bara startsträckan för det ”nya” företaget och tar de sig bara över den första branta uppförsbacken kan det säkert bli jättebra. Om två år får vi troligtvis svaret på hur de ligger till i tävlingen och om de har en chans att nå målet med sina planer.

Läs mer
37.4°
0

Polestar 1 kommer att kännas gammal när den väl dyker upp

Varför får vi ingen elbil direkt?

Gameplaytrailer för åttonde säsongen av Apex Legends
Mayhem drar igång 2 februari

Om en vecka smäller det rejält i Apex Legends! Åttonde säsongen kommer dra igång och då kommer vi få tillgång till nya hjälten Fuse, nya vapnet 30-30 Repeater och en ordentligt omgjord Kingx27s Canyon. I och med att det bara är en vecka kvar till festligheterna har Respawn släppt en ordentlig gameplaytrailer för den nya säsongen och i den får vi se några av Fuses förmågor, hur nya vapnet fungerar och en glimt av de skins vi kommer kunna samla på oss under säsongens gång. Tumnagel
38.7°
+
André Stray
0

Huawei ryktas sälja av P- och Mate-varumärkena
Lämnar då premiumsegmentet helt?

Nyhetsbyrån Reuters har varit i kontakt med källor som uppger att Huawei för diskussioner om att sälja av den division som tillverkar premiummodellerna i Huawei P- och Mate-serierna. Anledningen till detta ska vara att Huawei har fått svårt att få tillgång till de chip som krävs för att tillverka premiummobiler efter det att USA inlett en bojkott mot företaget. Bojkotten förhindrar Huawei att köpa komponenter från en lång rad företag, både amerikanska och andra företag som gör affärer i USA. Förutom det så har Huawei svårt att sälja sina mobiler utanförk Kina efter att dessa inte längre får förses med Googles program, bland andra Android-butiken Google Play Store. Huawei sålde förra året av sitt budgetalternativ Honor på grund av att man inte kunde få tag i komponenter för att tillverka dessa. Det verkar nu alltså inte helt omöjligt att även Huaweis egna premiummodeller kommer att gå samma öde till mötes. Tumnagel
38.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Google säger sig ha ett alternativ till cookies på gång
Som gör användare lite mer anonyma

Google har det senaste året utvecklat ett system som man säger skulle kunna ersätta så kallade tredjeparts-cookies, cookies som ofta används för att annonsörer ska kunna rikta reklam mot webbsurfare. Det är på grund av dessa cookies man nu alltid måste ge sitt godkännande till att dessa sparas på datorn på webbplatser man besöker, något som infördes som krav i EU i samband med att GDPR-lagstiftningen infördes. Googles alternativ till tredjesparts-kakor kallas för Federated Learning of Cohorts” (FLoC) och är en del av Googles så kallade Privacy Sandbox-initiativ. Det går ut på att användare med liknande profiler delas in i grupper ("flockar") istället för att spåras som enskilda användare som är fallet idag. Detta gör att FLoC inte blir lika integritetskränkande som tredjeparts-kakor då det inte lika enkelt går att identifiera en enskild användare baserat på deras surfvanor. Google skriver själva om FLoC: "Federated Learning of Cohorts (FLoC) proposes a new way for businesses to reach people with relevant content and ads by clustering large groups of people with similar interests. This approach effectively hides individuals “in the crowd” and uses on-device processing to keep a person’s web history private on the browser." FLoC har dock fått en del kritik både från reklambranschen och dess aktörer såväl som från olika organisationer som pysslar med integritetsfrågor. Bland annat så är man oroliga för att Google med FLoC kommer få makten att kontrollera en ännu större del av marknaden för annonsering på nätet än vad man redan gör idag. För att FLoC ska bli ett alternativ istället för tredjeparts-cookies krävs det att aktörer i branschen kommer överens om att börja använda systemet och börja implementera detta i webbläsare, på webbplatser och andra system där tredjeparts-cookies eller information från dessa används idag. Om så någonsin blir fallet återstår att se. Tumnagel
43.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Biden ska byta ut 645.000 federala bilar mot elbilar
Och de måste vara tillverkade i USA

USA:s nya president Joe Biden har meddelat att alla federala bilar ska bytas ut mot elbilar. Och det är ett gäng vi snackar om här - 645.000 stycken närmare bestämt. Av dessa är 22 procent postbilar. När det hela kan vara klart är svårt att säga men det lär ta en stund. Alla de nya bilarna ska också vara elbilar tillverkade i USA och inget man ska importera från andra länder. Pres. Biden: "The federal government also owns an enormous fleet of vehicles, which wex27re going to replace with clean electric vehicles made right here in America, by American workers."https://t.co/figJbDMrpt pic.twitter.com/racgwk9VGw— ABC News Live (@ABCNewsLive) January 25, 2021 Tumnagel
62.2°
+
Bobby Green
0

Kalle Anka och hans vänner firar jul hade flest tittare 2020
Men Melodifestivalen var också en rejäl publikdragare

MMS har släppt sin årsrapport för tv-tittandet i Sverige under 2020 och i den mastiga rapporten finns bland annat statistik över vilka program som vi kollade mest på via linjärtv förra året. Som synes i den första tabellen nedan så blev SVT:s Kalle Anka och hans vänner firar jul som sändes på julafton årets tittar-vinnare 2020. Över 4,5 miljoner tittare bänkade sig framför tv:n för att kolla in Kalle Anka vilket kan jämföras med tvåan, finalen i Melodifestivalen, som drog nästan 3,3 miljoner tittare. Även Melodifestivalens olika delfinaler drog mycket tv-publik och dessa knep platserna 6 - 10 på topp-tio-listan för 2020. SVT stod även för det mest tittade onlineprogrammet med första avsnittet av årets julkalender vilken hade över 2,3 miljoner starter på SVT Play som synes i den andra tabellen nedan. Annars dominerades onlinetittandet enligt topp-tio-listan mest av Aftonbladets olika live-sändingar även om både Expressen och TV4 fick in varsin live-sändning på listan. MMS mäter online-tittande på SVT, NENT Group, TV4, Discovery Networks Sweden, UR , Aftonbladet, Expressen samt PlayAd. I statistiken ingår med andra ord inte sändningar från streamingtjänster som Netflix, HBO, Amazon Prime och Apple TV+. Är ni intresserad av tv-tittande och statistik så kan ni hoppa vidare på länken nedan för att kolla in hela versionen av MMS fullmatade årsrapport för 2020. Tumnagel
39.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ny trailer för Raya and the Last Dragon
Släpps som premiumfilm på Disney+ 5 mars

Disney har släppt en ordentlig trailer för den kommande animerade filmen Raya and the Last Dragon. I filmen får vi följa Raya som beger sig ut på resa för att leta rätt på den sista draken för att kunna rädda världen. 5 mars kommer filmen släppas på Disney+ och precis som Mulan verkar det bli en premiumrelease, vilket betyder att du kommer få betala någon hundring för att få se filmen på momangen. Filmen lär släppas som vanligt på streamingtjänsten, men det lär inte ske förrän några månader efter premiumreleasen. Tumnagel
38.3°
+
André Stray
0

Dave Lee tar en titt på Asus Flow X13 med XG Mobile
Verkar riktigt härlig

Under CES-mässan presenterades en rad nya datorer från en rad olika tillverkare. Asus lyckades sticka ut i mängden med nya Flow X13 med tillhörande grafikkabinett XG Mobile som tillsammans kan ge användaren en portabel och kompetent spelupplevelse. I alla fall på pappret. Dave Lee har nu fått lägga vantarna på enheten och i videon ovan berättar han vad han tycker om maskinerna. Och för att göra en lång historia kort verkar Flow X13 vara ganska kompetent, även om man inte köper till XG Mobile. Tumnagel
37.7°
+
André Stray
0

Satechi visar upp två nya batteriladdare
Om du vill ladda massa Apple-grejer

Tillbehörstillverkaren Satechi har tagit fram två nya batteriladdare som är avsedda för att ladda upp både trådade och trådlösa grejer. Här ovanför kan ni kolla in Satechi Dock5 med vilken man kan ladda upp två grejer via USB-C, två grejer via USB-A samt en grej via trådslös qi-laddning. Det innebär att man till exempel skulle kunna ladda upp två iPhones, två iPads och ett par AirPods samtidigt med laddaren. Det går givetvis även att ladda upp andra grejer som har stöd för laddning via USB eller qi-standarden. Satechi Dock5 kommer att kosta 650 kronor och släpps i slutet av januari. Här nedanför hittas Magnetic 2-in-1 med vilken man kan ladda upp en iPhone 12 via trådlös MagSafe-laddning samt ett AirPods Pro-fodral via qi-laddning. Satechi Magnetic 2-in-1 kommer även den att kosta 650 kronor och släpps i mitten av februari. Tumnagel
38.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

EKG och blodtrycksmätning i Samsungs klockor från februari
Har äntligen fått tummen upp från EU

Samsungs smarta klockor Galaxy Watch 3 och Watch Active 2 har möjlighet att mäta användares blodtryck samt mäta EKG, men dessa funktioner har varit avstängda i Europa på grund av avsaknad av CE-godkännande från EU. I december trillade ett sådant in och nu meddelar Samsung att både EKG och blodtrycksmätningen kommer läggas till för användare av dessa klockor i Sverige och 30 andra länder i Europa. 4 februari kommer Watch 3 och Watch Active 2 få tillgång till funktionerna via en uppdatering av Samsung Health Monitor-appen. Tumnagel
36.9°
+
André Stray
0

Svenskutvecklade Main Assembly släpps skarpt idag
Endast fantasin sätter gränser för vad man kan skapa

Bad Yolk Games startades för några år sedan av ett gäng Machine Games-veteraner och i somras släpptes deras första spel Main Assembly på Steam Early Access. Nu har spelet testats nog och det är dags för skarp release. Main Assembly går väl lättast att beskrivas som en lite mer modern och charmig variant av Garrys Mod där spelarna får tillgång till en rad olika verktyg för att praktiskt taget bygga vad de vill. Spelet går att lira ensam eller med andra i multiplayerläge och spelare kan antingen samarbeta för att ta sig an utmaningar eller tävla mot varandra i en rad olika aktiviteter. Länk till Main Assembly på Steam har ni här nere till vänster. Tumnagel
39.9°
+
André Stray
0

Lego visar upp Vidiyo
Låter kidsen skapa Lego-musikvideor

Lego och Universal Music Group, UMG, har samarbetat och kommer dra igång en ny satsning vid namn Lego Vidiyo. Det är både en ny Lego-kollektion och musikvideotjänst där ungar av alla åldrar kan skanna in sina Vidiyo-karaktärer och byggsatser till en app och sedan väcka dessa till liv med hjälp av AR. UMG kommer förse tjänsten med musik och användare kan norpa samples på upp till 60 sekunder och använda dessa i sina videor. Videorna i fråga kommer kunna klippas i appen och sedan laddas upp på tjänsten för att dela med andra användare. Lego Vidiyo kommer släppas globalt 1 mars och innan dess lär vi få en lite mer ordentlig titt på byggsatserna och tjänsten. Tumnagel
37.0°
+
André Stray
0

Lars Norén död i covid-19
En av Sveriges största dramatiker har gått bort

Dagens Nyheter rapporterar att dramatikern, regissören och författaren Lars Norén har avlidit efter att ha smittats av covid-19. Lars Norén var en av Sveriges största dramatiker. Han var bland den stora massan kanske främst känd för sina rätt ångestladdade verk. DN:s kulturchef Björn Wiman säger om Norén: "Jag skulle tro att det bästa av det han skrivit kommer att föra honom till både litteratur- och mentalitetshistorien. Han är en av de mycket få konstnärer som har varit med och skapat den svenska självbilden. ”Norénjularna”, ”Noréngrälen”… det är begrepp som bidragit till att göra oss till de vi är." Lars Norén blev 76 år gammal. Tumnagel
22.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Trailer för The Snoopy Show
Sex stycken avsnitt kommer till Apple TV+ den 5 februari

Precis som vi har skrivit om tidigare kommer det nya Snobben-äventyr till Apple TV+ i form av The Snoopy Show som består av sex stycken avsnitt. Här har vi trailern och premiär blir det den 5 februari. Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0

Saab Aero X-designer ny designchef hos Ford
Anthony Lo går från Renault

1995 började Moray Callum på Ford och 1999 var han designchef över Super Duty, 2011 över Explorer och 2015 över Mustang och Ford GT. Han har även varit inblandad i nya Bronco, nya F-150 och Mach-E. Nu ska han gå i pension, och för att fylla hans skor har man plockat Anthony Lo som sedan 2010 varit designchef hos Renault. Anthony har hos Renault varit med och tagit fram konceptmodeller som Dezir, Captur, R-Space, Frendzy, Twinx27Z, Twinx27Run och Initiale Paris. Han började dock sin karriär med att designa Lotus Carlton som på sin tid var världens snabbaste fyrdörrars sedan. Han har därefter varit hos Audi där han jobbade med konceptbilen AVUS och A4. Han blev sen rekryterad av Mercedes och var med och ritade nya Maybach 1995 och S-Klass W221. 2000 tog Saab tag i honom och där var han bland annat med och tog fram Aero X-konceptet 2006 som ni kan spana in i bonusklippet nedan. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0

Tut i luren! 100 år sedan allmän rösträtt röstades igenom idag!
Grattis!

Tidigare idag, klockan 11.00 närmare bestämt, var det exat hundra år sedan Sveriges riksdag samlades i Andrakammarsalen och fattade det andra och definitiva beslutet om allmän och lika rösträtt. Det hela firas med filmen Det avgörande klubbslaget som ni kan se här ovan. Läs mer om rösträtten i Sverige här. Tumnagel
57.8°
+
Bobby Green
0

Tv-serie om Evert Taube på gång
Med manus av duon bakom Superswede

Produktionsbolaget Magic Entertainment Group har köpt rättigheterna till boken Evert Taube: Livet som konst, konsten som liv av Mikael Timm och planerar nu att göra en tv-serie om denna. Tv-serien kommer att följa den legendariske poeten, författaren och vissångaren från unga år och skildra hans liv och karriär. I ett pressmeddelande säger en av manusskrivarna Henrik Jansson-Schweizer: "Det är en helt makalös historia som har allt. En episk coming-of-age berättelse om pojken som 1890 föddes dödfödd i Otterhällan i Göteborg, men överlevde och kramade ut allt av livet och lämnade efter sig ett av våra största kulturarv. Att få vara med och dramatisera den här fantastiska berättelsen utifrån Mikaels storslagna biografi är en dröm som nu går i uppfyllelse." Jansson-Schweizer kommer att skriva manus tillsammans med Mikael Timm och Morgan Jensen. Med den sistnämnde har han tidigare gjort bland annat dokumentärfilmen Superswede – en film om Ronnie Peterson. Siktet är inställt på att tv-serien om Evert Taube ska vara klar att börja sändas 2022. Här ovanför kan ni kolla in när Evert Taube 1942 framförde "Sjösala vals" på den Gyldene Freden i Stockholm. Tumnagel
38.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Aerion planerar att börja sälja sitt överljudsplan AS2 2026
Kommer att kosta 1 miljard kronor

Nu har det gått några år sedan den amerikanska flygplanstillverkaren Aerion presenterade sina planer på ett nytt överljudsplan. När planerna först presenterades så uppgav Aerion att deras överljudsplan AS2 skulle vara i luften 2021 för att året efter säga att detta flyttats fram till 2023. Till CNN säger Aerion dock att man nu planerar att börja testflyga modellen 2024 och hoppas kunna lansera AS2 på marknaden 2026. AS2 kommer att bli ett överljudsflygplan av modellen mindre som kommer att ha kapacitet att flyga 8 - 12 passagerare i hastigheter på upp till Mach 1.4. Det innebär att flygplanet skulle kunna flyga London - New York på cirka 4,5 timmar. AS2 verkar primärt rikta sig till affärsresenärer eller privatpersoner med stor plånbok. Till CNN säger man att man siktar på att prislappen för ett AS2 kommer att landa på 120 miljoner dollar vilket motsvarar nästan 1 miljard svenska kronor. Här nedanför hittas ett videoklipp från förra året där Aerion visar upp AS2. Tumnagel
38.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Bilbo försöker sluta snusa
Snubbar dubbar mer Sagan om ringen på skånska

Att sluta snusa, eller andra nikotinprodukter, kan ju vara ett jävla aber, vilket vi får se Bildo från Sagan om Ringen försöka göra i Skånska Dubbningars nya mästerverk. Tumnagel
55.1°
+
André Stray
0

Ny kollektion med träningsplagg för herrar
Från Arket

Arket har nu lanserat en ny kollektion med träningsplagg för herrar som de kallar för Arket Sportswear. Kampanjen frontas av friidrottaren Michel Torneus och i kollektionen finns funktionella plagg för vardaglig träning och löpning. Den man kallar Windbreaker kostar 890 kronor, Long-Sleeved t-shirt kostar 390 kronor, Short-Sleeved t-shirt 290 kronor och för Pile vest får man betala 790 kronor. Spana in allt som erbjuds på länken nedan. Tumnagel
83kg
+
Bobby Green

Mauri träffar personer som saknar viktiga sinnen
Lukt, smak, hörsel och syn

I sitt senaste klipp har Mauri träffat Kenneth som saknar lukt och smak, Florian som är döv och Lovisa som är blind för att få reda på hur deras liv påverkas av att de saknar dessa sinnen. Speciellt när det kommer till matlagning. Tumnagel
96kg
+
Bobby Green

Pripps Blå nu som alkoholfri
Och med ny design

Det har snart gått 60 år sedan Pripps Blå lanserades och nu har det blivit dags att även erbjuda den som helt alkoholfri. I samma veva har man uppdaterat designen och detta säger man är för att förtydliga kärnan i Pripps Blås stolta historia. Johan Kikas som är Marknadschef för avdelningen alkoholfritt säger följande: "Vår bryggmästare har tagit fram ett välbalanserat och uppfriskande lageröl. Frisk smak med lätt bitterhet i avslutningen. Inte för beskt och inte för sött. Precis som en Pripps Blå ska vara. Att vi kan lansera 0,0:an med ny design är som en perfekt bris en sommardag. Bara att hissa spinnakern och njuta." Pripps Blå 0,0% kommer till butiker nu i slutet av månaden och kommer att säljas som sexpack med 33-centilitersburkar. Flera bonusklipp nedan. Tumnagel
82kg
+
Bobby Green

Därför är Stockholm så kreativt
Intervju med tre internationella talanger

Det sägs att Stockholm är en av de mest kreativa och innovativa platserna i världen. Staden producerar flest "unicorns" per capita efter Silicon Valley och rankas av generation Z som en av de mest intressanta bland drömdestinationer. Varför är det på detta viset? I den korta filmen The Secret Formula of Stockholm söker man efter hemligheten bakom stadens kreativitet genom att intervjua tre internationella talanger som bor i staden. Tumnagel
77kg
+
Bobby Green

I Systembolagets nya butik kan du köpa kyld öl
Alkoholfri på tapp

I köpcentret Nordstan som ligger i Göteborg har Systembolaget nu öppnat en specialbutik som man döpt till Ölstudion by Systembolaget. Här ska man erbjuda runt 500 stycken nya ölsorter ur det tillfälliga sortimentet och en hel del lokala öl. Kronan på verket är dock att du kan få kyld öl på tapp. Men inte i ett glas som du kan mingla runt med, och inte med alkohol i. Istället handlar det om att personal i butiken tappar upp alkoholfri öl på glasflaska som du sedan kan ta med dig hem, eller dricka på stan om du skulle känna för det. Butiken är ett test som kommer att pågå under tre års tid. Om det hela faller väl ut kan denna typ av butik dyka upp på fler ställen. Tumnagel
145kg
+
Bobby Green

Tut i luren! Idag är det National Irish Coffee Day!
Passar bra i kylan

Förutom slantar på kontot är det idag även National Irish Coffee Day. Irish Coffee är en alkoholhaltig kaffedrink som består av irländsk whiskey, socker, varmt kaffe och vispgrädde. Känns ju perfekt att sörpla på i vinterkylan som ligger över landet just nu. Gillar man inte kaffe kan man ju alltid byta ut detta mot ännu mer whiskey. Tumnagel
101kg
+
Bobby Green

Hemglass lanserar Sandwich Semla
Börjar säljas idag

En del menar att man bara får äta semlor på Fettisdagen som i år inträffar på tisdag den 16 februari. Men så är det ju inte såklart och semlor brukar dyka upp ungefär på nyårsdagen eller i närheten i alla fall. Varje år är det många som försöker vara lite kreativa kring semlan och presentera den i nya versioner, även om originalet alltid är bäst. Nu presenterar Hemglass en version och det är Sandwich Semla. Här har vi två stycken kex med kardemummasmak och mellan dessa ligger det gräddglass med smak av semla och rippel som ska ha smak av mandelmassa. Låter ju inte alls så dumt faktiskt. Ska finnas i Hemglassbilarna från och med idag så ni vet vad ni ska göra när ni hör den klassiska signalen plinga utanför er bostad. Tumnagel
144kg
+
Bobby Green

Ny galen klocka från MB&F
Skulle du vilja ha den här på handleden?

MB&F har gjort sig kända för sina knasiga klockor och den nya modellen HM9-SV är sannerligen inget undantag. Den här är en vidareutveckling av modellen Horological Machine N°9 som släpptes 2018 och inspirationen till den kommer från bil och flygdesign från 40- och 50-talet. Det här är första gången som man kan se alla de interna delarna från alla sidor och varje klocka ska ta 350 timmar att få ihop. Endast 20 stycken exemplar kommer att tillverkas och för att bli ägare till en får du snällt hosta upp 440.000 dollar. Läs mer om klockan på länken nedan. Tumnagel
34kg
+
Bobby Green

unemployedwineguy testar Aviation gin
Ryan Reynolds-ginen

Skådespelaren Ryan Reynolds har många strängar på sin lyra. En av dem är hans ginmärke Aviation Gin som unemployedwineguy recenserar i följande video. Jag har själv avverkat en flaska och mitt betyg är att det är bra bas-gin att ha hemma i skåpet. Tumnagel
92kg
+
Bobby Green

Vice träffar mannen bakom All Gas No Brakes
Andrew intervjuar "intressanta" amerikaner

Om ni har hängt på internet de senaste åren finns det chans att ni någon gång har sett något från Andrew Callaghans YouTubekanal All Gas No Brakes. På denna kanal åker han omkring i USA och intervjuar folk och spanar in olika kulturer. Den gemensamma nämnaren är att folket han träffar väldigt ofta har väldigt starka åsikter om olika saker som alla i hela världen kanske inte håller med om. Det är mycket MURICA och liknande. Nu den senaste tiden har det även, inte helt oväntat, handlat mycket om pandemin. Vice har träffat Andrew i South Dakota där han spanade in en årlig motorcykelträff som innehöll en hel del intressanta personer. Bonusklipp och kanalens första klipp nedan. Tumnagel
116kg
+
Bobby Green

Med Balldo kan du ha sex med pungen
Aj?

I och med att man följer massvis med olika medier för att hitta saker att skriva om så hittar man ibland lite underliga produkter. Som Balldo, till exempel. Det är en sexleksak användaren trär över sin pung och som gör att du kan penetrera din partner med pungen. Balldo är gjord i mjuk silikon med en inre kärna som håller hela paketet stabilt även när man stöter på rejält. Håligheten för pungen ska vara stor nog att passa majoriteten av testiklarna, vilket är bra antar jag. Balldo är för tillfället i prototypfas, men räds icke äventyrliga sexentusiaster! En crowdfundingkampanj kommer dra igång inom kort och årets sextjofräs kommer ni möjligtvis kunna lägga vantarna på någon gång i framtiden. Eller inte alls. Det beror väl helt på hur bra det går för gänget att samla ihop kosing. I videon nedan, som ni troligtvis inte kan ses här på på grund av Youtubes nya åldersrestriktioner, kan ni se hur det hela fungerar. Tumnagel
39.3°
+
André Stray
0

Snart kan du hyra barnkläder från Arket
Kommer kosta 19,50 euro i månaden

På torsdag den 28 januari drar Arket igång en ny grej och det är att man kommer börja hyra ut barnkläder. Det hela sker i samarbete med e-handelsbolaget Circos som sedan tidigare riktat in sig på prenumeration och uthyrning av kläder. Tjänsten kommer att kosta 19,50 euro per månad och kunden kan därefter antingen välja ett färdigt klädpaket eller plocka fritt bland utbudet. Bonusklipp nedan. Tumnagel
102kg
+
Bobby Green