Porsche Boxster och Cayman byter namn
Kommer att heta 718 Boxster och 718 Cayman

Från och med nästa år kommer Porsche att byta namn på Boxster och Cayman. Man vill knyta an till gammal racinghistoria och har därför valt att återuppliva beteckningen 718 som Porsche använde på en öppen racerbil som tillverkades mellan 1957 och 1962. Därför kommer Boxster att döpas om till 718 Boxster, och Cayman till 718 Cayman. I samma veva introduceras precis som rykten tidigare skvallrat om nya boxermotorer på 2.0 liter - med turbo och endast fyra cylindrar. Effekten väntas ligga på omkring 240 hästar i standardutförande, 300 jämt i S-versionerna. Det har tidigare snackats om att dessa kommer att ersätta dagens sexcylindriga motorer, men det är fortfarande lite oklart om så är fallet.
Porsche berättar även att man vänder på prissättningen - Boxster som tidigare varit billigare än Cayman kommer att bli dyrare, precis som det brukar vara när det kommer till cabriolet-versioner.
Försök igen

Porsches tvåsitsiga mittmotorbilar kommer från och med årsmodellskiftet 2016 att kallas 718 Boxster och 718 Cayman. Beteckningen 718 är en referens till den banbrytande sportmodellen av den typen från 1957, som var mycket framgångsrik vid den tidens berömda tävlingar.
718 Boxster och 718 Cayman har flera likheter både utseendemässigt och tekniskt. Båda kommer med lika starka fyrcylindriga turboladdade boxermotorer. I framtiden kommer Roadstern att positioneras på en högre prisnivå än Coupén - som man gjort med 911-modellerna. Porsche kommer att introucera 718 Boxster and 718 Cayman under loppet av 2016.
Modellserien 718 är en fortsättning på det beprövade fyrcylindriga konceptet och på historien om Porsches imponerande sportbilar. Det senaste exemplet är tävlingsbilen 919 Hybrid LMP1 som också har en högeffektiv turboladdad fyrcylindrig motor på bara 2 liter. Porsche slutade inte bara på första och andra plats i 24-timmarsloppet Le Mans, utan vann nu senast också konstruktörs- och förarmästerskapstitlarna i WEC World Endurance Championship. Med de segrarna har 919 Hybrid visat på prestandapotentialen i framtidens sportbilsmotorer från Porsche.
Historien om 718
Fyrcylindriga boxermotorer har en lång tradition hos Porsche och de har varit mycket framgångsrika. represented the highest configuration level of the four-cylinder flat engine. I slutet på 1950-talet var 718 - efterföljaren till den legendariska Porsche 550 Spyder - symbolen för den fyrcylindriga boxermotorn vid dess höjdpunkt.
Vare sig den deltog i 12-timmarsloppet på Sebring 1960 eller i backtävlingar i European Hill Climb Championship som kördes mellan 1958 och 1961, segrade Porsche 718 över ett stort antal konkurrenter med sin motorstarka och effektiva fyrcylindriga boxermotor. Porsche 718 vann tre gånger mellan 1958 och 1951 i den klassiska tävlingen Targa Florio på Sicilien. I 24-timmarsloppet Le Mans 1958, blev 718 RSK, med sin 142 hk starka fyrcylindriga motor, trea och fyra totalt i konkurrens med betydligt motorstarkare bilar.
Porsche 919 Hybrid
2014 återvände Porsche till högstra klassen i det berömda 24-timmarsloppet på Le Mans och till WEC-mästerskapet för långlopp med tävlingsmodellen 919 Hybrid. LMP1-bilen som utformades för extrem effektivitet, är den mest komplexa bil som Porsche någonsin tillverkat. Den tjänar som försöksbänk för gundläggande teknisk forskning inför framtida serietillverkade modeller - genom att kombinera två olika system för energiåtervinning med en tvåliters turfboladdad motor.
Turbofyra i nästa Porsche Boxster och Cayman
På upp till 400 hästar
