m

Reklamfilm för Ferrari 458 Speciale

Ingen video laddad. Detta kan bero på adblocker.
Försök igen
Video till Reklamfilm för Ferrari 458 Speciale
Bil / Ferrari

Det är tydligen fortfarande inne med dubstep och CGI i reklamfilmer, i alla fall om man kikar på Ferraris senaste för den nya specialversionen av 458, Speciale. Dessa två saker vägs dock upp av att vi får höra mycket avgasljud och för att bilen sprutar eld.

Visa
Pressmeddelande
458 SPECIALE
MODELLBESKRIVNING OCH TEKNISKA DATA
458 Speciale, liksom alla Ferraris specialseriebilar, ansluter till Ferraris
sortiment vid sidan om 458 Italia och 458 Spider, och riktar sig till en viss typ
av ägare, i detta fall - de som är ute efter en ännu mer fokuserad sportbil som
erbjuder extrem körkänsla.
Vare sig på vägen eller på banan, kommer förarna att omedelbart känna sig ett
med 458 Speciale tack vare hur snabbt den svarar på varje kommando och hur
den erbjuder en naturlig kontroll även vid extrema manövrar. Denna
finstämda hanteringsbalans gör det möjligt för bilen att nå de allra högsta
prestandanivåer hos en Ferrari V8.
Ferraris konstruktionsfilosofi fokuserar på att överträffa gängse standarder
med varje ny modell och samtidigt behålla den naturliga balansen mellan
chassi och köregenskaper för att garanterara maximal prestanda och körglädje
åt alla förare. Med den nya 458 Speciale kommer alla kunder kunna köra på
banan samt uppleva spänningen av en riktigt sportig körning även vid lägre
hastigheter på krävande vägar.
Den nya berlinettan är i själva verket ett resultat av sökandet efter extrem
teknologi, spännande körning och prestanda med tillämpning av avancerade
tekniska lösningar inom drivlina, aero- och fordonsdynamik. Dessa
prestationer skiljer den från 458 Italia från vilken den härrör, i en omfattning
som saknar motstycke i tidigare Challenge Stradale och 430 Scuderia
specialserien.
458 Speciales prestanda är exceptionell över hela linjen, tack vare faktorer
som en extra vikt-/effektförhållande på endast 2,13 kg/cv, 0-100 km/t
längsgående acceleration på 3 sekunder, tvärgående sidoacceleration som är1,33 g och en varvtid på 1'23"5 på Fiorano-banan. Det är mycket
underhållande att köra 458 Speciale även i mindre extrema situationer. Dess
enastående smidighet avspeglas i en exakt responstid på kommandon som är
endast 0,060 sekunder.
DRIVLINAN
”Mitt-bak” monterad GDI motor på 4497 cc i 458 Speciale är den mest
kraftfulla V8- sugmotor som någonsin utvecklats. Motorn levererar 605 cv vid
9000 rpm och max vridmoment är 540 Nm vid 6000 rpm, medan dess
litereffekt på 135 cv/l är också det bästa som någonsin uppnåtts av en
sugmotor i en sportbil.
Överföring av F1-teknologi till 458 Speciale var av grundläggande betydelse
för dess utveckling, inklusive alla produktionsprocesser. Motorn tillverkas i
den egna fabriken med samma maskindelar och behandlingsmetoder som
används av F1-team för komplexa komponenter med extrema strukturella och
dimensionella egenskaper som behövs för en sugmotor som kan nå 9000 rpm.
För att uppnå dessa resultat har Maranellos ingenjörer utökat V8:ans
potential, gjort detaljerade förbättringar hos alla komponenter för att
optimera förbränningen samt volymetrisk och mekanisk verkningsgrad.
Maximal förbränningseffektivitet garanteras av ett special utvecklat
knackningsregleringssystem som känner av jonisering i tändstiftsgapet och
därigenom optimerar förbränningen över hela varvtalsregistret.
Den andra stora utmaningen, bortsett från att öka effekten, var att förbättra
vridmomentet genom hela effektkurvan. Detta involverade en exceptionell
ökning av kompressionsförhållandet till 14:1, det högsta värdet som någonsin
uppnåtts hos en V8-sugmotor, vilket uppnåddes genom att modifiera kolvens
geometri.
Fluiddynamiken i förbränningskammaren fick en översyn för att optimera
både luftintags- och avgasdelen. Intaget kännetecknas numera av en ny
geometri, både vad gäller förgreningsrör och cylinderhuvud, med kortare
inloppskanaler (-10 mm) i första fallet, och i det senare ett högre ventillyft
(+5%). En ny kam profil ökar ventillyftet och bidrar också till att minska det
genomsnittliga trycket under pumpningscykeln.Bättre effekt och ökat vridmoment hos 458 Speciale är ett resultat av
nykonstruerade olika motorkomponenter och minskning av den inre
friktionen. Kolvarna är tillverkade av ett nytt material som minskar den totala
massan. Nya material användes också för vevstaksbussningar medan en
särskild värmebehandling sk DLC-teknologi (DLC: Diamond-Like Carbon) på
kolvstift gav ökad slitstyrka. Vevaxeln blev också omgjord för att optimera och
förbättra smörjning av lager.
Omkring 8 kg har också skurits bort från motorns totala vikttack vare den nya
utformningen av intagssystemet (kolfiberkammare och luftfilter box samt
förkortade intagskanaler) och avgassystemet (i aluminium). Återigen drog
Ferrari nytta av sin omfattande F1-erfarenhet, särskilt i frågan om
intagssystemet, som nu har en ny kolfiber kammare och filter box, nya
material för kolvarna och vevstakslager.
AERODYNAMIK
En av bilens viktigaste egenskaper är Ferraris nya, patenterade mobila
aerodynamiska lösningar i bilens fram och bak som säkerställer att olika
aerodynamiska konfigurationer kan antas i kurvtagningar där maximal
downforce är nödvändig och på raksträckor där draget måste istället reduceras
till minimum.
458 Speciale har ett utmärkt downforce-värde (Cl) på 0,53 och Cd på bara
0,35 tack vare just de aerodynamiska egenskaperna.
Av särskilt intresse är de innovativa lösningar som finns på bilens framsida,
med två vertikala klaffar i mitten och en horisontell klaff nedanför dem. Vid
relativt låga hastigheter är de vertikala klaffarna stängda och styr luften till
oljekylarna för att garantera den nödvändiga kylningen för motorn. Men vid
hastigheter över 170 km/t öppnas klaffarna för att minska luftvolymen som
strömmar in i kylarna, vilket sänker luftmotståndet. Vid hastigheter över
220km/h balanserar den horisontella klaffen downforce mellan fram-och
bakaxlarna, vilket leder till en 20-procenting förskjutning av total downforce
bakåt.
De ställbara lamellbladen vid endera sidan av den främre stötfångaren
bromsar luftflödet vilket ökar downforce och därigenom för över 4 procent av
den aerodynamiska balansen till framsidan. Framför de bakre hjulen finns aerodynamiska fenor som tack vare sin form ökar downforce, på samma sätt
som lamellbladen gör på framsidan.
Den bakre spoilern har en större yta och mer uttalad form vilket har
effektiviserat underredet och ökat downforce. Ändrad placering av ändrören
tillät också att utforma en ny diffusor som optimerar utsugskapacitet av
underredet. De bakre klaffarna har två olika konfigurationer: uppåt för hög
downforce och nedåt för att minimera luftmotståndet. Sofistikerade sensorer
och en särskild algoritm tillåter att sänka klaffarna med så mycket som en 17°-
vinkel, vilket ändrar diffusorn och minskar Cd med 3 enheter.
DYNAMIK
458 Speciale dynamiska egenskaper garanterar maximal körglädje i alla
situationer, gör att förare lätt kan anpassa och förbättra sina egna gränsvärden
och erbjuder starka körupplevelser även vid lägre hastigheter.
Smidig och lyhörd, är bilen som bäst över riktigt krokiga vägar med krävande
snäva kurvor och olika cambervinklar. Nya tekniska egenskaper har inte bara
förbättrat 458 Speciales varvtid över enstaka varv, men också sättet att
upprepa denna prestanda på efterföljande varv utan att den som kör behöver
vara en professionell förare, samt erbjuder oöverträffade nivåer av körglädje.
Side Slip Angle Control (SSC)
458 Speciale drar nytta av införandet av Side Slip Angle Control (SSC) för en
smidigare kontroll av bilens gränsvärden, vilket bidrar till körglädjen.
Tack vare en ny, sofistikerad programvara som beräknar lateral acceleration,
girnings- och rattvinkel samt hastighet, analyserar SSC bilens sideslip-vinkel i
varje ögonblick, jämför den med referensdata, varigenom uppnås en jämn,
kontrollerbar överstyrning. Den optimerar både vridmomenthanteringen
(genom F1-Trac antisladdsystem) och momentfördelningen mellan de två
drivhjulen (genom den elektroniska differentialen E-Diff) för en snabbare
responstid.
Med Manettino inställd på RACE eller CT OFF, kommer 458 Speciale prestera
bästa möjliga grepp vid acceleration ut ur kurvor, större lätthet och kontroll av
gränsvärden samt jämnare prestanda.Tillgängligt på begäran finns även ett avancerat telemetrisystem som
registrerar data från spårsessioner som sedan kan nås direkt via multimedia
menyn eller via en extern enhet som en iPad eller en laptop. Systemet
använder sig av en rad högprecisions GPS-antenner som finns installerade i
bilen för att lokalisera dess position på en fördefinierad bana eller en
inspelningsbar rutt. Vid slutet av sessionen, får föraren hjälp från Virtual
Track Engineer att analysera resultaten som lyfter fram de viktigaste kritiska
felen (t ex för tidig eller för sen inbromsning).
Bromssystem
För att klara kraven från bilens ökade prestanda har alla komponenter i
Brembo-bromssystemet utvecklats med implementering av lösningar som
introducerades i LaFerrari. 458 Speciale ståtar med Extreme Design bromsok,
ny generation HT2 skivor med en högre procentsats av och ett nytt HY-hybrid
material för bättre värmeavledning vilket också förstärks av särskilda kanaler i
karossen som är avgörande i extrema körsituationer. Resultatet är kortare
bromssträckor (100-0 km/t på 31 m) utan några kompromisser i vikten och
jämnare prestanda under svåra förhållanden.
Däck och hjul
458 Speciale har Michelin Pilot Sport Cup2-däck som blev skräddarsydda
inom ett intensivt samarbetsprogram som omfattade flera bantest och
simulatorpass.
Däcken som är specialgjorda för 458 Speciale har en sammansättning som
erhållits med hjälp av specifika tillsatser för att öka prestandan på enskilda
varv vid torrt väglag och ser samtidigt till att prestandan håller en jämn nivå
på flera efterföljande varv. Däcken har också 6 procent bättre grepp, vilket
också leder till bättre grepp även på våta underlag.
De smidda 20" hjulen har en ny konstruktion vilket resulterar i en
viktminskning på över 12 kg.
Fjädring
Tack vare att 458 Speciale har platta hörn, är bilen extremt effektiv och till full
belåtenhet i snabbare, skarpare och mer utmanande riktningsförändringar.
Detta beror dels på dess Frequency-Shaped SCM-E (Frs SCM-E) dämpare som
har dubbla solenoider, ny CPU- processor och en ny programvara som ändrar magnetfältet för varje millisekund. Resultatet är en mycket snabbare respons
och mer exakt kontroll över bilkroppen.
Dessa tekniska egenskaper garanterar exceptionellt snabb respons på input
från vägen eller styrningen (0,060 s) och innebär att bilen kan leverera 1,33 g
lateral acceleration, en kombination som verkligen ger en extraordinär
upplevelse bakom ratten. Bilen, i själva verket, reagerar ögonblickligen och är
lätt att köra i alla, även extrema situationer.
Ljud
Precis som resten av bilen, är ljudet från 458 Speciale både förföriskt och
kompromisslöst, tack vare en oöverträffad intensitet både inne i kupén och
utanför. Placeringen av ändröret ger V8:an ett fylligt och lågfrekvent ljud som
är typiskt för Ferraris sportigaste motorer medan konfigurationen av
ljuddämparna är utformad för att garantera maximal intensitet och
exceptionell klarhet. Den väldiga styrkan och ljudets fylliga karaktär i kupén
uppnåddes genom en omkonstruktion av grenrörsöppningen.
Växelspaksstrategi
F1 växellådan med dubbelkoppling har nu ett nytt kontrollsystem som ger en
ännu skarpare känsla av skyndsamhet vid växlingar. Bilen känns mycket
sportigare eftersom den växlar på kommando snabbare än någonsin, vilket
garanterar 40 procent snabbare längsacceleration och 20 procent snabbare
motorvarvtal. Vid nedväxling med Fast-Down Skift växling, är tiden som krävs
för motorns varvtal att matcha växlingsparametrarna 44 procent kortare.
DESIGN
Exteriör
Aerodynamiska krav styrde arbetet i Ferrari Styling Centre som samarbetade
med Pininfarina med att designa former som var mer resultatinriktade än
någonsin och samtidigt var trogna Ferraris estetiska filosofi.
De flesta karossdelar har gjorts om utan att ändra vare sig kupén eller
kännetecknande konstruktionsegenskaper hos 458 Italia. Tjockleken på glaset
har reducerats för att minska den totala vikten medan den bakre vindrutan är
nu en Lexan©-panel.Stötfångarna har fått en ny design och den främre motorhuven har nu två
djupa luftutsläpp för att föra bort luften som lämnar kylaren.
Luftutsläppen på sidan av strålkastarna inkluderar också tre luftriktare som
påminner om äldre Ferrari bilar, från 250 GTO till F40. Den avskurna
bakdelen har en Kammback med en bred grill och dubbla avgasrör.
Interiör
Bilens cockpit har en distinkt racing-inspirerad atmosfär med en
kännetecknande enkelhet. Lätta och exklusiva material, såsom Alcantara och
kolfiber används i stor utsträckning och smälter sömlöst med förstklassigt
hantverk och elegans som kännetecknar alla Ferrari interiörer, exklusiva
detaljer, kontrasterande handsömmar, aluminium komponenter, gråa
tenntrösklar och smidigt skulpterade dörrpaneler.
Handskfacket på instrumentpanelen har ersatts med praktiska prylfickor
vilket har avsevärt effektiviserat volymen under instrumentbrädan och
dessutom har man fått en praktisk stoppning i knähöjden.
Ergonomin inne i bilen är ytterst funktionell med alla kontroller som finns
runt föraren och på ratten. Detta koncept har förbättrats ytterligare genom
användning av en kolfibervinge som sträcker sig över centrala sektionen och
placerar F1-växellådan med en perfekt vinkel för föraren. Det finns också ett
bekvämt benstöd på förarsidan.
Sabelt-stolar har kolfiberskal och ståtar med en ergonomisk design som även
hjälper till att hålla vikten. Armstöden är klädda i Alcantara för bättre grepp
och ryggstöden är vadderade med ett ventilerande 3D-tyg för att garantera en
utmärkt luftcirkulation och komfort.
458 Speciale presenterades i en ovanlig röd karossfärg med en blå och vit
mittenrand inspirerad av historiska NART-uniform (Nordamerika Racing
Team) som finns tillgänglig på begäran. Bilens nydesignade smidda fälgar
finns i guld, mörkgrå samt svart och kännetecknas av fem ovanligt smala
ekrar.458 Speciale Tekniska Data
Motor
Typ V8, 90° - Direkt Insprutning - Torrsumpssmörjning
Borrning/slaglängd 94 x 81 mm (3.7 x 3.2 in)
Cylindervolym 4497 cm3 (274,4 cu in)
Kompression 14,0:1
Maxeffekt** 445 kW (605 cv) vid 9000 rpm
Specifik uteffekt 135 CV/l(1,62 kW/cu in)
Max vridmoment 540 Nm (398 lb ft) vid 6000 rpm
Max varvtal(limiter) 9000 rpm
Dimensioner och vikt
Längd 4571 mm (180,0 in)
Bredd ` 1951 mm (76,8 in)
Höjd 1203 mm (47,4 in)
Hjulbas 2650 mm (104,3 in)
Spårvidd fram 1679 mm (66,1 in)
Spårvidd bak 1632 mm (64,3 in)
Torrvikt* 1290 kgf (2844 lb)
Tjänstevikt* 1395 kgf
(3075 lb)
Viktförhållande 42% fram, 58 % bak
Vikt/effekt förhållande 2,13 kg/cv
Bränsletank 86 l (22,7 US gallon)
Däck och hjul
Fram 245/35 ZR20 J 9
Bak 305/30 ZR20 J 11
Karbonkeramiska (CCM3) bromsar
Fram 398x223x36 mm (15,7 x 8,8 x 1,4 in)
Bak 360x233x32 mm (14,2 x 9,2 x 1,3 in)
Elektroniska kontrollsystem
ESC Stabilitetskontroll
ABS/EBD Högpresterande blockeringsfria bromsar/elektronisk
anpassning av bromsstyrkan
F1-Trac F1 antispinnsystem
E-Diff 3 Elektronisk differential
SSC Side slip angle control
Frs SCM-E Fjädringskontroll med frekvensanalys och dubbla solenoider
Växellåda
7-växlad F1 med dubbelkoppling
Prestanda
Max hastighet >325 km/t(>202 mph)
0-100 km/t(0-62 mph) 3.0 sec
0-200 km/t(0-124 mph) 9,1 sec
0-400 m (0-437 yd) 10,7 sec
0-1000 m (0-1093 yd) 19,35 sec
100 - 0 km/t (62 – 0 mph) 31 m (101,7 ft)
Vikt/effektförhållande 2,13 kg/cv
Tid på Fiorano-banan 1’23’’5
Bränsleförbrukning och emissioner (ECE + EUDC)
Bränsleförbrukning*** 11,8 l/100 km
CO2
utsläpp*** 275 gr/km
* Med tilläggsutrustning
** Inkl 3,7 kW ram effekt
*** Kombinerad cykel med HELE-system (ECE+EUDC)
42.8°
0

Reklamfilm för Ferrari 458 Speciale

Nu kan man köpa Google Wi-Fi igen
Andra generationen nu i Sverige

Google släppte sin mesh-lösning Google Wi-Fi 2016 och 2019 kom uppföljaren, som då döptes till Nest Wi-Fi. Den senare var bättre på vissa sätt, men absolut inte på alla och saknade bland annat en ethernet-port i åtkomstpunkterna vilket inte var en höjdare. Att Nest Wifi också var dyrare var inte heller någon uppsida direkt, men hastigheten och räckvidden var bättre än på Google WiFi och snabbare är bättre. Att Nest Wifi kunde agera smart högtalare var enligt mig bara korkat men gjorde kanske någon glad. Hur som helst, Google behöll Google WiFi och började sälja en uppdaterad variant i USA med samma design men lite uppdaterat innehåll. Nu har denna äntligen nått hit till Sverige och är troligen ett bättre val för de allra flesta jämfört med Nest Wifi. De allra flesta funktionerna som man bryr sig om finns där och prislappen är betydligt bättre. En kostar 1299 kronor jämfört med 1899 för en Nest Router och ett trepack med Google WiFi-enheter kostar 2390 kronor, vilket ska jämföras med 2999 kronor för en router och en åtkomstpunkt och 3990 kronor för en router och två åtkomstpunkter för Nest Wifi. Tumnagel
38.5°
+
Roger Åberg
0

Provinspelning av Star Wars-droider
Från 1976

Den här inspelningen är från när man testade diverse droider till den första Star Wars-filmen. Den är inspelad i Elstree Studios i England och vi får se radiostyrda saker men även Kenny Baker och Anthony Daniels känna på R2D2 och C3PO. Tumnagel
38.1°
+
Roger Åberg
0

Ny bok om svenska polisbilar
En bok om blåljus

Gillar man bilar har man garanterat en åsikt om polisbilar. Nu har Fredrik nyblad knåpat ihop en bok om svenska polisbilar under 1900-talet. Fredrik har skrivit flera andra böcker om bilar tidigare, bland annat en om Volvos olika polisbilar. I den nya boken får vi läsa allt om alla de bilar som har används genom åren men man kollar även in svenska bilar som har används av poliser utomlands. Vi får även besöka Polismuseet och kolla in deras samling Boken finns ännu inte att köpa, men går att bevaka hos bland annat Bokus. Tumnagel
42.3°
+
Roger Åberg
0

I morgon öppnar Googles första riktiga affär
I Chelsea, New York

Det senaste året har inte varit den fysiska butikens år, men det kanske det blir lite ändring på om saker och ting styrs upp. Hur som helst så öppnar nu Google sin första riktiga butik i Chelsea, New York. Man har haft popup-saker tidigare, men det här är alltså en butik som kommer att finnas på samma ställe och inte bara finnas tillfälligt. I butiken kommer främst bolagets fysiska produkter som Nest, Pixel, Chromecast och Stadia att finnas, men man kommer även att kunna prova Googles tjänster som Translate. Tumnagel
37.1°
+
Roger Åberg
0

Intellivision snackar lite mer om sin spelkonsol Amico
Ny konsol för retro- och sällskapsspel släpps i höst

Intellivision har släppt lite mer information om sin kommande spelkonsol Amico, en konsol som företaget presenterade 2018. Det handlar om en konsol som primärt är avsedd för att spela retro- och sällskapsspel. Amico är en spelkonsol som Intellivision säger framför allt är framtagen för att spela tillsammans på. Amico är försedd med två handkontroller som har inbyggda pekskärmar där en del av spelkontrollerna kan integreras. Kontrollerna har även stöd för olika rörelser vilka även dessa kan användas för att styra konsolens spel. Det ska gå att koppla upp till åtta spelkontroller till samma Amico-konsol. I videoklippet här nedanför kan ni kolla in när Intellivisions vd Tommy Talarico snackar lite mer om Amico. Konsolen skulle ursprungligen släppas 10 oktober 2020 men detta har sedan flyttats fram två gånger. Det senaste budet är att Amico nu släpps på marknaden 10 oktober 2021. Vad konsolen kommer att kosta finns det än så länge inga uppgifter om. I faktarutan här nedanför kan ni kolla in några av spelen som kommer till Amico. Tumnagel
37.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nästa vecka är det dags för Lego Con
Första gången som Lego anordnar ett sådant

Nästa helg arrangerar Lego sitt första Lego Con någonsin. Det handlar om ett online-event vilket gör det möjligt för de flesta som är intresserade att delta. Under den 90 minuter långa livesädningen från Lego Con kommer Lego att presentera en del nya byggsatser såväl som att snacka om några av sina tidigare skapelser. Dessutom kommer det lite olika hedersgäster att delta men vilka dessa är finns det än så länge inga uppgifter om. Lego Con 2021 arrangeras lördag 26 juni. Det hela kommer att gå att följa live på eventets hemsida som hittas på länken nedan. Här ovan hittas en trailer för Legos första Lego Con. Tumnagel
39.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Honor presenterar 50-serien
Kommer att få Googles tjänster

Huawei fortsätter att vara blockerade av USA, men deras numera sålda märke Honor verkar i fortsättningen kunna få Googles tjänster. Det har bekräftats av företagets representanter under lanseringen av senaste Honor 50-serien i Kina. Telefonerna är som sagt lanserad i Kina nu och börjar säljas där 25 juni. Lansering i Europa senare men det är oklart om telefonerna kommer till Sverige. Som ni ser har telefonen, på bilden Honor 50 Pro, en rejäl kamera. Den stora är på 100 megapixlar och under den finns tre mindre. En ultravidvinkel på 8 megapixlar, en macro på 2 megapixlar och en sista kamera för att fånga djupet i bilden. På framsidan finns en skärm på 6,57 tum för Honor 50 och 6,72 tum för Honor 50 Pro. Den vanliga modellen har en selfiekamera på 32 megapixlar, medan Pro-modellen har två där den ena är ultravidvinkel. Chipet är Snapdragon 778G och batteriet på 4300 respektive 4000 mAh. Laddning ska rulla på i 66 respektive 100W. Man släpper också en enklare version som man kallar för Honor 50 SE. Tumnagel
37.1°
+
Roger Åberg
0

BYD släpper eldriven skolbuss
Som även kan förse skolor med el

Den kinesiska fordonstillverkaren BYD har presenterat en eldriven skolbuss avsedd att säljas på den amerikanska marknaden. Bussen är försedd med så kallad tvåvägs-laddning vilket gör att batterierna i bussen skulle kunna användas för att driva annat än bussen. BYD skriver om detta: "School buses can be charged overnight when energy demand is low, and clean emission free energy can be fed back into the classroom during school hours when the bus is parked keeping classrooms well-lit and students and teachers plugged-in." Bussen kommer att säljas i tre olika storlekar 10,6, 11,6, samt 12 meter och har plats för 84 sittande passagerare. Räckvidden på en laddning batterier ligger på 250 kilometer. Bussen är även försedd med ett säkerhetssystem som BYD kallar för "Predictive Stop Arm" vilket ska kunna varna elever för när det inte är säkert att gå över gatan. Vad BYD:s nya skolbussar kommer att kosta framgår inte. Tumnagel
40.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Creative visar upp Sound Blaster X4
Uppföljaren till det externa ljudkortet Sound Blaster X3

Creative visade nyligen upp sin Sound Blaster X4 vilket är den uppgraderade uppföljaren till det externa ljudkortet Sound Blaster X3. Denna USB-DAC har både diskret och virtuellt surroundljud som drivs av Sound Blasters Super X-Fi Headphone Holography samt Dolby Digital Live. Ljudkortet erbjuder också SmartComms Kit på Windows vilket ger automatisk ljudavstängning och tvåvägsbrusreducering vilket är lite extra praktiskt om man sitter i videokonferens hemifrån. För Windows-användare har Sound Blaster X4 också Dolby Digital Live-avkodning som förvandlar ljudinnehåll till den multikanalsstandarden i realtid. Förutom Windows är kortet kompatibelt Mac, PlayStation 5, PlayStation 4 och Nintendo Switch. Priset för Sound Blaster X4 ligger runt 1 500 kronor och det börjar säljas på Creative.com inom kort. Tumnagel
38.3°
+
Frode Wikesjö
0

Ny trailer för A Classic Horror Story
Skräckfilm från Italien

Här bjuds vi på en ny trailer för den italienska skräckfilmen A Classic Horror Story. Filmen beskrivs som en blandning mellan Midsommar och Motorsågsmassakern vilket ju låter lovande. Filmen handlar i alla fall om fem främlingar som hamnar i ett hus i mitten av ingenstans som tillhör en blodtörstig sekt. A Classic Horror Story släpps på Netflix den 14 juli. Tumnagel
37.2°
+
Frode Wikesjö
0

Nytt chip från Samsung med lagring och minne i ett
Snabbare och mindre

Samsung kan det där med minne och lagring och nu har man presenterat ett chip som har båda två sakerna i samma paket. Paketet heter LPDDR5 uMCP och börjar massproduceras nu. Innehållet är Samsungs snabbaste LPDDR5 DRAM i kombination med deras senaste UFS 3.1 NAND-minne. Samsung själva säger att man vinner mycket på att ha dessa i samma enhet och prestandan för DRAM ökar med 50 procent från 17 till 25 GB per sekund och för NAND-minnet dubblas det från 1,5 GB till 3 GB per sekund. Chipet är 11,5 x 13 millimeter vilket gör att man även spar fysiskt utrymme. I enheterna man kommer att erbjuda kommer det att finnas från 6 till 12 GB minne och från 128 till 512 GB lagring. Chipet säger Samsung inte bara passar för flaggskeppstelefoner utan ska också passa bra till mellanklasstelefoner. Tumnagel
38.5°
+
Roger Åberg
0

Rocki är en sällskapsrobot för husdjur
Kan mata och leka med djuren när du inte är hemma

Skulle du känna att du behöver leka med din hund eller katt även när du inte är hemma så släpps snart en robot som är framtagen för det ändamålet. Det handlar om den cirka 18 centimeter höga roboten Rocki som husdjursägare kan använda för att leka med och hålla koll på sina husdjur. Rocki är fjärrstyrd och försedd med en kamera vilken kan filma och fota vad husdjuret pysslar med. Roboten har även laserpekare i sin "tentakel" vilken kan användas för att leka med till exempel katter. Dessutom har roboten ett fack där det går att förvara olika typer av godis som ägaren sedan kan låta roboten spotta ur sig. Rocki går att förbeställa nu för cirka 200 dollar och leveranserna ska dra igång nästa månad. Här nedanför kan ni kolla in en demonstrationsfilm på sällskapsroboten Rocki. Tumnagel
35.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Alpha Motor visar upp tält till sin pickup Wolf
Verkar inte vara supermidigt

Elbilsföretaget Alpha Motor har visat upp en slags tältlösning som är tänkt att användas tillsammans med deras senaste modell Wolf+. Tältet till Wolf+ har Alpha Motor tagit fram i samarbete med tälttillverkaren Heimplanet. Precis som allt annat Alpha Motor hittills har visat upp verkar det hela bara existera på datorgenererade bilder. Det ser hur som helst ut som en väldigt krånglig och rätt otymplig lösning för den som bara vill slå upp ett tält för natten. Alpha Motor har på bara ett halvår presenterat de tre eldrivna modellerna Ace, Jax och Wolf. När vi skulle kunna få se dessa, eller tältlösningen som visas här, på annat än renderingar finns det än så länge inga uppgifter om. Om inte Alpha Motor har någon finansiär med väldigt mycket pengar i bakgrunden så misstänker jag att det aldrig kommer att ske. Vill ni läsa lite mer om varför jag låter lite negativt inställd till Alpha Motor så kan ni kolla in vad Elektrek hade att säga om företaget tidigare i år här. Här nedan hittas ett videoklipp där ni kan kolla in "WOLF+ Cloudbreak" lite närmare. Tumnagel
35.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

OnePlus och Oppo slår ihop sina påsar
OnePlus blir dotterbolag på riktigt

Oppo och OnePlus har alltid haft nära band, OnePlus-grundarna Carl Pei och Pete Lau träffades när de jobbade på just Oppo. Oppo har också varit den största delägaren i OnePlus och Oppo i sin tur ägs av BBK Electronics som även äger Vivo och Realme. Nu skriver Pete Lau att OnePlus kommer att integreras hårdare med Oppo. Pete har sedan tidigare haft en roll där han sett över produktstrategierna för de båda bolagen och han säger att olika teams redan har börjat jobba tillsammans och att det har varit positivt. Självklart säger Pete att förändringen kommer att vara positiv för konsumenterna eftersom man får mer resurser. Han säger också att själva varumärket OnePlus kommer att fortsätta jobba fristående. Hur det blir med den saken får framtiden utvisa. Tumnagel
34.1°
+
Roger Åberg
0

Stockholm lanserar Dos 2-kalkylator
Så du får koll på när du ska boka andra dosen vaccin

Region Stockholm har utvecklat en räknesnurra där det går att se när det är dags att boka sin andra dos vaccin. Dos 2-kalkylatorn riktar sig till alla dem som tagit första dosen av någon av de tre tillgängliga vaccinsorterna och än så länge inte fått något datum för när det är dags för den andra dosen. Vanligtvis kommer de som ska boka dos två även bli upplysta om detta via SMS. Bokningen av andra dosen två görs precis som första dosen via appen Alltid Öppet eller via telefon för de som föredrar det. Tumnagel
37.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Cyberpunk 2077 återvänder snart till PlayStation Store
Hurra?

Det tog lite tid men snart finns Cyberpunk 2077 äntligen(?) tillgängligt för köp i PlayStation-affären igen. Det var för ungefär ett halvår sedan som Sony valde att ta bort spelet från sin butik eftersom prestandan var horribla och buggarna lite väl tokiga. Sedan dess har CD Project RED försökt patcha spelet så gott det går och tydligen har de fått det så pass spelbart att Sony kommer slänga upp spelet i Playstation Store den 21 juni igen. Dock rekommenderar man inte vanliga PlayStation 4-ägare (alltså ej Pro) att köpa det då prestandan där fortfarande är rätt kass. SIE can confirm that Cyberpunk 2077 will be re-listed on PlayStation Store starting June 21, 2021. Users will continue to experience performance issues with the PS4 edition while CD Projekt Red continues to improve stability across all platforms. SIE recommends playing the title on PS4 Pro or PS5 for the best experience. Nedan kan man se hur prestandan mellan de olika plattformarna var innan spelets plockades bort från PlayStation-affären. Tumnagel
37.1°
+
Frode Wikesjö
0

En liten titt på nya Uzumaki-animen
Den från Adult Swim

Dn amerikanska tv-kanalen Adult Swim har en Uzumaki-anime på gång baserad på Junjo Itos manga Uzumaki – Spiralerna. Under gårdagen fick vi oss en första glimt av denna adaption och den titten hittar du 1:30 in i klippet ovan. Denna anime består av fyra avsnitt och musiken är gjord av saxofonisten Colin Stetson som även gjorde musiken till Hereditary. Uzumaki följer några invånarna i den lilla fiktiva japanska staden Kurouzu-cho som blir besatta av närvaron av spiraler runt omkring dem. Denna besatthet orsakar en långsam förvandling av invånarna som börjar tappa sinnet när en förbannelse drabbar staden. Uzumaki-animen släpps någon gång under oktober månad 2022. Tumnagel
38.2°
+
Frode Wikesjö
0

Nu lanseras Spotify Greenroom
Spotifys Clubhouse-konkurrent

Nu lanserar Spotify sin tjänst Spotify Greenroom, en Clubhouse-liknande tjänst som baseras på appen som tidigare hette Locker Room. Precis som med Clubhouse så kommer Spotify Greenroom-användare kunna ansluta till olika rum och delta i diskussioner som förs där. Det kommer även finnas möjlighet att starta egna rum och bjuda in andra till dessa för de som känner för det. Greenrom-användare kan också ansluta sig till olika ämnesspecifika grupper för att följa rum inom dessa ämnen. Spotify Greenroom är en fristående app som hittas till iOS i App Store här och till Android på Google Play här. Det krävs att man skapar ett konto i appen men det går att använda samma inloggingsuppgifter som man använder till Spotify för att ansluta sig till Spotify Greenroom. Tumnagel
30.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Metallica kommer till Copenhell 2022
Enda nordiska spelningen för bandet nästa år

Den danska rockfestivalen Copenhell meddelade idag att man har bokat in Metallica till nästa års festival. Enligt Copenhell kommer det att vara den enda nordiska spelningen som Metallica gör under nästa år. Copenhell ställdes in både i år och förra året. Nästa år blir antagligen en höjdarfestival för de som uppskattar rockband som lirat i över 40 år. Förutom Metallica kommer band som Iron Maiden, Kiss, Judas Priest, Bad Religion och Mercyful Fate att spela på festivalen. Dessutom är även Korn, Hellacopters och ett tiotal andra band klara för den danska rockfestivalen. De flesta biljetterna till Copenhell såldes redan 2020 men ett litet antal biljetter kommer att släppas nästa vecka. Copenhell 2022 kommer att bli en fyradagarsfestival som pågår 15 - 18 juni nästa år. Tumnagel
92kg
+
Wille Wilhelmsson

Få koll på alla typer av espresso-varianter
Med och utan mjölk

Kaffe är gott, speciellt om det är gjort av en bra barista. Tyvärr finns det en helvetes massa espressomaskiner i landet, men väldigt få som verkligen kan hantera dem. Är du på ett ställe med espressomaskin så finns det ett gäng olika varianter du kan få serverade, men vad är det för skillnad på dem egentligen? Tumnagel
90kg
+
Roger Åberg

Boktips: Taking on Gravity
Richard Brownings bok om hans jetdräkt

Nu släpper uppfinnaren Richard Browning boken "Taking on Gravity: A Guide to Inventing the Impossible from the Man Who Learned to Fly" där han berättar historien bakom sin så kallade jetdräkt. Vi har skrivit om Browning och hans Iron Man-liknande dräkt många gånger sedan han först presenterade denna 2017. I sin bok berättar han lite mer om hur han kom på idén till dräkten och senare skapade företaget Gravity från vilket dräkten idag går att köpa. Richard Brownings "Taking on Gravity: A Guide to Inventing the Impossible from the Man Who Learned to Fly" släpps som ebok, ljudbok och pappersbok vilka kostar lite olika beroende på vilket format man är intresserad av. Tumnagel
81kg
+
Wille Wilhelmsson

Cliff Burton-museum ska byggas i Ljungby
Metallicas första basist hedras i småland

Smålandsposten rapporterar att Metallicas första basist Cliff Burton kommer att hedras med ett museum i småländska Ljungby. Det var utanför Ljungby som Cliff Burton dog då Metallicas turnébuss körde av vägen där efter en spelning i Stockholm 1986. Museet kommer att beviljats bidrag på 300.000 kronor från Riksantikvarieämbetet vilka ska användas för att uppföra museet. På museet kommer man att försöka berätta historien om vem Cliff Burton var, Metallica, olyckan såväl som fansens egna historien om Burton. När Cliff Burton-museet kommer att öppna finns det än så länge inga uppgifter om. Här nedan kan ni lyssna på när Metallica framförde "For Whom the Bell Tolls" med Burton på bas 1985. Tumnagel
112kg
+
Wille Wilhelmsson

Lego släpper Adidas-lego
Adidas släpper Lego-sneakers

Det har varit mycket Lego-skor i år, en del snyggare än andra. Nu är det dags igen och den här gången är det lite annorlunda, för nu kommer det även ett bygge från Lego. Målet för både lego och sneaker är klassikern Superstar. Adidas har här gjort en rätt klassisk sko som har en del lego-detaljer både fram, bak och på sidan. Skon kommer att säljas här från 1 juli och prislappen ligger på 140 euro för vuxenstorlekar och mellan 55 och 75 euro för barnstorlekar. Lego har gjort ett rätt rejält bygge på 731 delar som så klart levereras i en sko-kartong. Det här bygget kommer att bli ett måste för sneakersnörden och det motiverar kanske prislappen på 1149 kronor. Tumnagel
61kg
+
Roger Åberg

Plantation Rum får fina askar av Sebastián Mateu
Tillverkade på Carl Malmsten Snickeri

Plantation Rum har dragit igång ett samarbete med konsthantverkaren och möbelsnickaren Sebastián Mateu för att ta fram kollektionen "The Plantation Craft Collection". Denna kollektion består av en serie boxar i olika storlekar och färger, tillverkade på Carl Malmsten Snickeri och skapta av genomfärgat fanér i ask. Kollektionen består av dryckesförvaring med tillhörande spelask innehållande domino och kortlek och är tillverkad i begränsad och signerad upplaga. De kan användas för förvaring men är framförallt skapta som inredningsdetaljer för hemmet. Alla askar i kollektionen är tillverkade av Sebastián Mateu själv i begränsad och signerad upplaga. I ett försök att stödja hantverk kommer Plantation Rum skänka överskottet till hantverksprojektet Kulturgatan, grundat av stiftelsen Lehmanns Verkstad i Bodafors. Försäljningen av dessa askar sker via länken nedan. Tumnagel
98kg
+
Frode Wikesjö

Iggy Pop kommer till Sverige
10 juni 2022

Den legendariska rockartisten Iggy Pop kommer uppträda på Filadelfia i Stockholm fredagen den 10 juni 2022. Iggy Pop har levererat hits sedan 1969 så konserten kommer sannolikt bjuda på massvis med godbitar från punkens gudfader. Biljetterna till konserten släpps nu på fredag den 18 juni klockan 10:00 via länken nedan. Tumnagel
94kg
+
Frode Wikesjö

Ryskt band ska göra Crocs punkigt

Crocs är väl allt annat än punkigt, men nu tar de hjälp av det ryska bandet Little Big för att bli lite creddigare. Oklart om det kommer att fungera, men ett rätt roligt försök ändå. Tumnagel
61kg
+
Roger Åberg

En rundtur i Gudfadern-huset
Kan bli ditt för endast 90 000 000 dollar

Här får vi följa med på en rundtur runt huset som bland annat användes för att spela in Gudfadern och Bodyguard. Huset är värderat till 89 750 000 dollar vilket ju är väldigt mycket pengar för ett hus. Men för det får du ett 2 694 kvadratmeter stort hus med nio sovrum, 15 badrum och en tomt på dryga 14 000 kvadratmeter. Om du är sugen kan du anmäla dig till en IRL-visning via länken nedan. Bonushus nedan. Tumnagel
78kg
+
Frode Wikesjö

Omnipollo har perfekta ölen till nubben
O.P. och alkoholfri öl i kombination

O.P. Anderson är riktigt gott på till exempel midsommar, men det är ju också gott att dricka en öl till. Sprit + starköl är ju dock sällan en lysande kombination kanske, men nu har O.P. och Omnipollo gjort ett intressant samarbete som löser det. Omnipollo har nämligen tagit fram en alkoholfri snapsöl. Antingen så tar man nubben i nubbeglaset och ölen i ölglaset eller så häller man i nubben i ölen, det är valfritt. Den beskrivs vara i "gränslandet mellan en pale ale och en IPA med blommiga och fruktiga karaktärer där tydliga inslag av citrus, grapefrukt och aprikos samsas med en blommig humlekaraktär". – Det blommiga från ölet och det kryddiga från O.P. Anderson blir en superspännande kombination där två omsorgsfulla drycker möts på ett fint sätt, säger Henok Fentie. Vi älskar att jobba med varumärken som har en lång historia och i det här samarbete har det varit jättekul att se våra energier smälta ihop rent bokstavligen. Ölen börjar säljas i morgon och eftersom den är alkoholfri (0,3 procent) så kommer den att säljas i dagligvaruhandeln men även på ett antal restauranger. Tumnagel
127kg
+
Roger Åberg

Ny bok om svensk gin
Vi är riktigt bra på den goda drycken

Vi är riktigt bra på gin här i Sverige och det bör ju uppmärksammas. I dag släpps boken Svensk gin, drinkar, destillerier och drömmare som verkar vara en perfekt bok för den som vill få kunskap om gin men framförallt upptäcka de svenska tillverkarna. Huvudförfattare är Jens Josefsson och boken fokuserar inte så mycket på historien utan snarare nutiden och framtiden eftersom detta händer just nu. Författarna villa tt boken ska vara som en reseguide för de som vill ta den av svensk och samtida sprithistoria, men den innehåller även drinkar och massor av fakta. Och den handlar inte bara om gin, för gin ses ju oftast med tonic och man besöker även svenska tonicproducenter. Boken släpps i dag. Tumnagel
119kg
+
Roger Åberg

Prince släpper nytt
Platta kommer i juli

Det är snart fem år sedan Prince gick bort och han är saknad av många. Ryktet säger att han hade väldigt, väldigt mycket inspelade låtar och sista juli kommer det faktiskt en ny platta. Den heter Welcome 2 America och från den kommer den här singeln som heter Born 2 die. Tumnagel
81kg
+
Roger Åberg