m

Reklamfilm för Ferrari 458 Speciale

Ingen video laddad. Detta kan bero på adblocker.
Försök igen
Video till Reklamfilm för Ferrari 458 Speciale
Bil / Ferrari

Det är tydligen fortfarande inne med dubstep och CGI i reklamfilmer, i alla fall om man kikar på Ferraris senaste för den nya specialversionen av 458, Speciale. Dessa två saker vägs dock upp av att vi får höra mycket avgasljud och för att bilen sprutar eld.

Visa
Pressmeddelande
458 SPECIALE
MODELLBESKRIVNING OCH TEKNISKA DATA
458 Speciale, liksom alla Ferraris specialseriebilar, ansluter till Ferraris
sortiment vid sidan om 458 Italia och 458 Spider, och riktar sig till en viss typ
av ägare, i detta fall - de som är ute efter en ännu mer fokuserad sportbil som
erbjuder extrem körkänsla.
Vare sig på vägen eller på banan, kommer förarna att omedelbart känna sig ett
med 458 Speciale tack vare hur snabbt den svarar på varje kommando och hur
den erbjuder en naturlig kontroll även vid extrema manövrar. Denna
finstämda hanteringsbalans gör det möjligt för bilen att nå de allra högsta
prestandanivåer hos en Ferrari V8.
Ferraris konstruktionsfilosofi fokuserar på att överträffa gängse standarder
med varje ny modell och samtidigt behålla den naturliga balansen mellan
chassi och köregenskaper för att garanterara maximal prestanda och körglädje
åt alla förare. Med den nya 458 Speciale kommer alla kunder kunna köra på
banan samt uppleva spänningen av en riktigt sportig körning även vid lägre
hastigheter på krävande vägar.
Den nya berlinettan är i själva verket ett resultat av sökandet efter extrem
teknologi, spännande körning och prestanda med tillämpning av avancerade
tekniska lösningar inom drivlina, aero- och fordonsdynamik. Dessa
prestationer skiljer den från 458 Italia från vilken den härrör, i en omfattning
som saknar motstycke i tidigare Challenge Stradale och 430 Scuderia
specialserien.
458 Speciales prestanda är exceptionell över hela linjen, tack vare faktorer
som en extra vikt-/effektförhållande på endast 2,13 kg/cv, 0-100 km/t
längsgående acceleration på 3 sekunder, tvärgående sidoacceleration som är1,33 g och en varvtid på 1'23"5 på Fiorano-banan. Det är mycket
underhållande att köra 458 Speciale även i mindre extrema situationer. Dess
enastående smidighet avspeglas i en exakt responstid på kommandon som är
endast 0,060 sekunder.
DRIVLINAN
”Mitt-bak” monterad GDI motor på 4497 cc i 458 Speciale är den mest
kraftfulla V8- sugmotor som någonsin utvecklats. Motorn levererar 605 cv vid
9000 rpm och max vridmoment är 540 Nm vid 6000 rpm, medan dess
litereffekt på 135 cv/l är också det bästa som någonsin uppnåtts av en
sugmotor i en sportbil.
Överföring av F1-teknologi till 458 Speciale var av grundläggande betydelse
för dess utveckling, inklusive alla produktionsprocesser. Motorn tillverkas i
den egna fabriken med samma maskindelar och behandlingsmetoder som
används av F1-team för komplexa komponenter med extrema strukturella och
dimensionella egenskaper som behövs för en sugmotor som kan nå 9000 rpm.
För att uppnå dessa resultat har Maranellos ingenjörer utökat V8:ans
potential, gjort detaljerade förbättringar hos alla komponenter för att
optimera förbränningen samt volymetrisk och mekanisk verkningsgrad.
Maximal förbränningseffektivitet garanteras av ett special utvecklat
knackningsregleringssystem som känner av jonisering i tändstiftsgapet och
därigenom optimerar förbränningen över hela varvtalsregistret.
Den andra stora utmaningen, bortsett från att öka effekten, var att förbättra
vridmomentet genom hela effektkurvan. Detta involverade en exceptionell
ökning av kompressionsförhållandet till 14:1, det högsta värdet som någonsin
uppnåtts hos en V8-sugmotor, vilket uppnåddes genom att modifiera kolvens
geometri.
Fluiddynamiken i förbränningskammaren fick en översyn för att optimera
både luftintags- och avgasdelen. Intaget kännetecknas numera av en ny
geometri, både vad gäller förgreningsrör och cylinderhuvud, med kortare
inloppskanaler (-10 mm) i första fallet, och i det senare ett högre ventillyft
(+5%). En ny kam profil ökar ventillyftet och bidrar också till att minska det
genomsnittliga trycket under pumpningscykeln.Bättre effekt och ökat vridmoment hos 458 Speciale är ett resultat av
nykonstruerade olika motorkomponenter och minskning av den inre
friktionen. Kolvarna är tillverkade av ett nytt material som minskar den totala
massan. Nya material användes också för vevstaksbussningar medan en
särskild värmebehandling sk DLC-teknologi (DLC: Diamond-Like Carbon) på
kolvstift gav ökad slitstyrka. Vevaxeln blev också omgjord för att optimera och
förbättra smörjning av lager.
Omkring 8 kg har också skurits bort från motorns totala vikttack vare den nya
utformningen av intagssystemet (kolfiberkammare och luftfilter box samt
förkortade intagskanaler) och avgassystemet (i aluminium). Återigen drog
Ferrari nytta av sin omfattande F1-erfarenhet, särskilt i frågan om
intagssystemet, som nu har en ny kolfiber kammare och filter box, nya
material för kolvarna och vevstakslager.
AERODYNAMIK
En av bilens viktigaste egenskaper är Ferraris nya, patenterade mobila
aerodynamiska lösningar i bilens fram och bak som säkerställer att olika
aerodynamiska konfigurationer kan antas i kurvtagningar där maximal
downforce är nödvändig och på raksträckor där draget måste istället reduceras
till minimum.
458 Speciale har ett utmärkt downforce-värde (Cl) på 0,53 och Cd på bara
0,35 tack vare just de aerodynamiska egenskaperna.
Av särskilt intresse är de innovativa lösningar som finns på bilens framsida,
med två vertikala klaffar i mitten och en horisontell klaff nedanför dem. Vid
relativt låga hastigheter är de vertikala klaffarna stängda och styr luften till
oljekylarna för att garantera den nödvändiga kylningen för motorn. Men vid
hastigheter över 170 km/t öppnas klaffarna för att minska luftvolymen som
strömmar in i kylarna, vilket sänker luftmotståndet. Vid hastigheter över
220km/h balanserar den horisontella klaffen downforce mellan fram-och
bakaxlarna, vilket leder till en 20-procenting förskjutning av total downforce
bakåt.
De ställbara lamellbladen vid endera sidan av den främre stötfångaren
bromsar luftflödet vilket ökar downforce och därigenom för över 4 procent av
den aerodynamiska balansen till framsidan. Framför de bakre hjulen finns aerodynamiska fenor som tack vare sin form ökar downforce, på samma sätt
som lamellbladen gör på framsidan.
Den bakre spoilern har en större yta och mer uttalad form vilket har
effektiviserat underredet och ökat downforce. Ändrad placering av ändrören
tillät också att utforma en ny diffusor som optimerar utsugskapacitet av
underredet. De bakre klaffarna har två olika konfigurationer: uppåt för hög
downforce och nedåt för att minimera luftmotståndet. Sofistikerade sensorer
och en särskild algoritm tillåter att sänka klaffarna med så mycket som en 17°-
vinkel, vilket ändrar diffusorn och minskar Cd med 3 enheter.
DYNAMIK
458 Speciale dynamiska egenskaper garanterar maximal körglädje i alla
situationer, gör att förare lätt kan anpassa och förbättra sina egna gränsvärden
och erbjuder starka körupplevelser även vid lägre hastigheter.
Smidig och lyhörd, är bilen som bäst över riktigt krokiga vägar med krävande
snäva kurvor och olika cambervinklar. Nya tekniska egenskaper har inte bara
förbättrat 458 Speciales varvtid över enstaka varv, men också sättet att
upprepa denna prestanda på efterföljande varv utan att den som kör behöver
vara en professionell förare, samt erbjuder oöverträffade nivåer av körglädje.
Side Slip Angle Control (SSC)
458 Speciale drar nytta av införandet av Side Slip Angle Control (SSC) för en
smidigare kontroll av bilens gränsvärden, vilket bidrar till körglädjen.
Tack vare en ny, sofistikerad programvara som beräknar lateral acceleration,
girnings- och rattvinkel samt hastighet, analyserar SSC bilens sideslip-vinkel i
varje ögonblick, jämför den med referensdata, varigenom uppnås en jämn,
kontrollerbar överstyrning. Den optimerar både vridmomenthanteringen
(genom F1-Trac antisladdsystem) och momentfördelningen mellan de två
drivhjulen (genom den elektroniska differentialen E-Diff) för en snabbare
responstid.
Med Manettino inställd på RACE eller CT OFF, kommer 458 Speciale prestera
bästa möjliga grepp vid acceleration ut ur kurvor, större lätthet och kontroll av
gränsvärden samt jämnare prestanda.Tillgängligt på begäran finns även ett avancerat telemetrisystem som
registrerar data från spårsessioner som sedan kan nås direkt via multimedia
menyn eller via en extern enhet som en iPad eller en laptop. Systemet
använder sig av en rad högprecisions GPS-antenner som finns installerade i
bilen för att lokalisera dess position på en fördefinierad bana eller en
inspelningsbar rutt. Vid slutet av sessionen, får föraren hjälp från Virtual
Track Engineer att analysera resultaten som lyfter fram de viktigaste kritiska
felen (t ex för tidig eller för sen inbromsning).
Bromssystem
För att klara kraven från bilens ökade prestanda har alla komponenter i
Brembo-bromssystemet utvecklats med implementering av lösningar som
introducerades i LaFerrari. 458 Speciale ståtar med Extreme Design bromsok,
ny generation HT2 skivor med en högre procentsats av och ett nytt HY-hybrid
material för bättre värmeavledning vilket också förstärks av särskilda kanaler i
karossen som är avgörande i extrema körsituationer. Resultatet är kortare
bromssträckor (100-0 km/t på 31 m) utan några kompromisser i vikten och
jämnare prestanda under svåra förhållanden.
Däck och hjul
458 Speciale har Michelin Pilot Sport Cup2-däck som blev skräddarsydda
inom ett intensivt samarbetsprogram som omfattade flera bantest och
simulatorpass.
Däcken som är specialgjorda för 458 Speciale har en sammansättning som
erhållits med hjälp av specifika tillsatser för att öka prestandan på enskilda
varv vid torrt väglag och ser samtidigt till att prestandan håller en jämn nivå
på flera efterföljande varv. Däcken har också 6 procent bättre grepp, vilket
också leder till bättre grepp även på våta underlag.
De smidda 20" hjulen har en ny konstruktion vilket resulterar i en
viktminskning på över 12 kg.
Fjädring
Tack vare att 458 Speciale har platta hörn, är bilen extremt effektiv och till full
belåtenhet i snabbare, skarpare och mer utmanande riktningsförändringar.
Detta beror dels på dess Frequency-Shaped SCM-E (Frs SCM-E) dämpare som
har dubbla solenoider, ny CPU- processor och en ny programvara som ändrar magnetfältet för varje millisekund. Resultatet är en mycket snabbare respons
och mer exakt kontroll över bilkroppen.
Dessa tekniska egenskaper garanterar exceptionellt snabb respons på input
från vägen eller styrningen (0,060 s) och innebär att bilen kan leverera 1,33 g
lateral acceleration, en kombination som verkligen ger en extraordinär
upplevelse bakom ratten. Bilen, i själva verket, reagerar ögonblickligen och är
lätt att köra i alla, även extrema situationer.
Ljud
Precis som resten av bilen, är ljudet från 458 Speciale både förföriskt och
kompromisslöst, tack vare en oöverträffad intensitet både inne i kupén och
utanför. Placeringen av ändröret ger V8:an ett fylligt och lågfrekvent ljud som
är typiskt för Ferraris sportigaste motorer medan konfigurationen av
ljuddämparna är utformad för att garantera maximal intensitet och
exceptionell klarhet. Den väldiga styrkan och ljudets fylliga karaktär i kupén
uppnåddes genom en omkonstruktion av grenrörsöppningen.
Växelspaksstrategi
F1 växellådan med dubbelkoppling har nu ett nytt kontrollsystem som ger en
ännu skarpare känsla av skyndsamhet vid växlingar. Bilen känns mycket
sportigare eftersom den växlar på kommando snabbare än någonsin, vilket
garanterar 40 procent snabbare längsacceleration och 20 procent snabbare
motorvarvtal. Vid nedväxling med Fast-Down Skift växling, är tiden som krävs
för motorns varvtal att matcha växlingsparametrarna 44 procent kortare.
DESIGN
Exteriör
Aerodynamiska krav styrde arbetet i Ferrari Styling Centre som samarbetade
med Pininfarina med att designa former som var mer resultatinriktade än
någonsin och samtidigt var trogna Ferraris estetiska filosofi.
De flesta karossdelar har gjorts om utan att ändra vare sig kupén eller
kännetecknande konstruktionsegenskaper hos 458 Italia. Tjockleken på glaset
har reducerats för att minska den totala vikten medan den bakre vindrutan är
nu en Lexan©-panel.Stötfångarna har fått en ny design och den främre motorhuven har nu två
djupa luftutsläpp för att föra bort luften som lämnar kylaren.
Luftutsläppen på sidan av strålkastarna inkluderar också tre luftriktare som
påminner om äldre Ferrari bilar, från 250 GTO till F40. Den avskurna
bakdelen har en Kammback med en bred grill och dubbla avgasrör.
Interiör
Bilens cockpit har en distinkt racing-inspirerad atmosfär med en
kännetecknande enkelhet. Lätta och exklusiva material, såsom Alcantara och
kolfiber används i stor utsträckning och smälter sömlöst med förstklassigt
hantverk och elegans som kännetecknar alla Ferrari interiörer, exklusiva
detaljer, kontrasterande handsömmar, aluminium komponenter, gråa
tenntrösklar och smidigt skulpterade dörrpaneler.
Handskfacket på instrumentpanelen har ersatts med praktiska prylfickor
vilket har avsevärt effektiviserat volymen under instrumentbrädan och
dessutom har man fått en praktisk stoppning i knähöjden.
Ergonomin inne i bilen är ytterst funktionell med alla kontroller som finns
runt föraren och på ratten. Detta koncept har förbättrats ytterligare genom
användning av en kolfibervinge som sträcker sig över centrala sektionen och
placerar F1-växellådan med en perfekt vinkel för föraren. Det finns också ett
bekvämt benstöd på förarsidan.
Sabelt-stolar har kolfiberskal och ståtar med en ergonomisk design som även
hjälper till att hålla vikten. Armstöden är klädda i Alcantara för bättre grepp
och ryggstöden är vadderade med ett ventilerande 3D-tyg för att garantera en
utmärkt luftcirkulation och komfort.
458 Speciale presenterades i en ovanlig röd karossfärg med en blå och vit
mittenrand inspirerad av historiska NART-uniform (Nordamerika Racing
Team) som finns tillgänglig på begäran. Bilens nydesignade smidda fälgar
finns i guld, mörkgrå samt svart och kännetecknas av fem ovanligt smala
ekrar.458 Speciale Tekniska Data
Motor
Typ V8, 90° - Direkt Insprutning - Torrsumpssmörjning
Borrning/slaglängd 94 x 81 mm (3.7 x 3.2 in)
Cylindervolym 4497 cm3 (274,4 cu in)
Kompression 14,0:1
Maxeffekt** 445 kW (605 cv) vid 9000 rpm
Specifik uteffekt 135 CV/l(1,62 kW/cu in)
Max vridmoment 540 Nm (398 lb ft) vid 6000 rpm
Max varvtal(limiter) 9000 rpm
Dimensioner och vikt
Längd 4571 mm (180,0 in)
Bredd ` 1951 mm (76,8 in)
Höjd 1203 mm (47,4 in)
Hjulbas 2650 mm (104,3 in)
Spårvidd fram 1679 mm (66,1 in)
Spårvidd bak 1632 mm (64,3 in)
Torrvikt* 1290 kgf (2844 lb)
Tjänstevikt* 1395 kgf
(3075 lb)
Viktförhållande 42% fram, 58 % bak
Vikt/effekt förhållande 2,13 kg/cv
Bränsletank 86 l (22,7 US gallon)
Däck och hjul
Fram 245/35 ZR20 J 9
Bak 305/30 ZR20 J 11
Karbonkeramiska (CCM3) bromsar
Fram 398x223x36 mm (15,7 x 8,8 x 1,4 in)
Bak 360x233x32 mm (14,2 x 9,2 x 1,3 in)
Elektroniska kontrollsystem
ESC Stabilitetskontroll
ABS/EBD Högpresterande blockeringsfria bromsar/elektronisk
anpassning av bromsstyrkan
F1-Trac F1 antispinnsystem
E-Diff 3 Elektronisk differential
SSC Side slip angle control
Frs SCM-E Fjädringskontroll med frekvensanalys och dubbla solenoider
Växellåda
7-växlad F1 med dubbelkoppling
Prestanda
Max hastighet >325 km/t(>202 mph)
0-100 km/t(0-62 mph) 3.0 sec
0-200 km/t(0-124 mph) 9,1 sec
0-400 m (0-437 yd) 10,7 sec
0-1000 m (0-1093 yd) 19,35 sec
100 - 0 km/t (62 – 0 mph) 31 m (101,7 ft)
Vikt/effektförhållande 2,13 kg/cv
Tid på Fiorano-banan 1’23’’5
Bränsleförbrukning och emissioner (ECE + EUDC)
Bränsleförbrukning*** 11,8 l/100 km
CO2
utsläpp*** 275 gr/km
* Med tilläggsutrustning
** Inkl 3,7 kW ram effekt
*** Kombinerad cykel med HELE-system (ECE+EUDC)
42.8°
0

Reklamfilm för Ferrari 458 Speciale

Metro Exodus till PS5 och XSX/S ute nu
Uppgraderad version gratis om ni äger det sen tidigare

Metro Exodus släpptes för två år sedan till PC och konsol och PC-versionen fick lite extra kärlek tidigare i år med mer finputsas strålspårning och annat. Den förfinade versionen har nu även släppts till Playstation 5 och Xbox Series X/S och den nya versionen ger spelare en lite tjusigare upplevelse med högre upplösning, bättre framerate och förstås ray tracing. Äger du spelet sedan tidigare kan du lägga vantarna på uppgraderingen utan extra kostnad. Om du inte äger spelet sedan tidigare kan du lägga vantarna på Enhanced Edition som ger dig nya versionen av grundspelet samt samtliga tillägg. Bonusvideo nedan. Tumnagel
37.5°
+
André Stray
0

KAY/O är nya kämpen i Valorant
Robot som är duktig på att kasta saker

Om några veckor drar nästa säsong i Valorant igång och med den nya säsongen kommer spelet få en sprillans ny hjälte. KAY/O heter den nya kämpen och kommer med ett par färdigheter som går ut på att saker kastas mot fienden. Bland annat kan KAY/O kasta en pulserande kniv som tar bort möjligheten för fienderna som hamnar i pulsens räckvidd inte kan använda sina förmågor. Vidare har roboten försetts med flashbangs och vanliga exploderande som kan kastas på fienden. KAY/O kommer bli tillgänglig i Valorant 22 juni, samtidigt som Episode 3 Act 1 drar igång. Tumnagel
36.9°
+
André Stray
0

Idag släpps Luca på Disney+
Dags för sommaräventyr!

Idag är det fredag och det betyder att streamingtjänsterna uppdateras med lite smått och gott. Just idag är det väl inte allt för mycket nytt som släpps, men Disney+ kompenserar kvantitet med kvalitetsfilm. Pixar-filmen Luca har släppts på Disney+ och kan skådas av alla som prenumererar på Disneys streamingtjänst, vilket betyder att du inte behöver betala för Premiere-tillgång. Länk till Luca på Disney+ har ni här nere till vänster. Tumnagel
39.7°
+
André Stray
0

Blacula får en uppföljare
Klassiska blaxplotation-filmer från 70-talet moderniseras

Det ser ut som om de klassiska blaxplotation-filmerna, Blacula och Scream Blacula Scream, från 1970-talet kommer att få en uppföljare. Variety rapporterar att regissören Deon Taylor kommer att göra en modern version av Blacula vilken ska ta vid där Scream Blacula Scream slutade. Det hela kommer att utspelas i modern tid och handlingen för filmen verkar inte bli helt olik de tidigare filmerna: "Blacula is an ancient African prince who is cursed by Dracula after he fails to agree to end the slave trade. Blacula is entombed and awakens 200 years later ready to avenge the death of his ancestors and of those responsible for robbing his people of their work, culture and heritage as they appropriated it for profit." När vi kan få se den nya Blacula-filmen finns det än så länge inga uppgifter om. Här ovanför hittas trailern för Blacula som släpptes 1972. Tumnagel
37.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Hur gick det till när dinosaurierna dog ut?
Kurzgesagt blickar tillbaka

Det har gått ett par år sedan dinosaurierna dog ut, men vad var det egentligen som hände? Kurzgesagt har släppt en ny video och den här gången vankas det dinosauriedöd. Tumnagel
38.2°
+
André Stray
0

Till Death är en ny skräckfilm med Megan Fox
Kolla in trailern här

Här kommer trailern för den kommande skräckfilmen Till Death där Megan Fox kommer att spela huvudrollen. Filmen handlar om när Emma (Megan Fox) vaknar upp och finner sig sitta fast i handklovar med sin döde make. Det hela verkar vara någon slags hämndhistoria där Emma måste undkomma några mördare som av någon anledning vill ta livet av även henne. Till Death har amerikansk premiär på amerikanska biografer och VOD-tjänster 2 juli. Tumnagel
37.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

En av Hubble-teleskopets datorer har ballat ur
Superteleskopet har ännu en gång gått in i felsäkert läge

NASA:s rymdteleskop Hubble har ännu en gång drabbats av något slags fel och fungerar för tillfället inte som det är tänkt. NASA skriver i ett uttalande att en av Hubbles datorer slutade fungera 13 juni och att NASA:s tekniker nu försöker att aktivera ett backupsystem för denna. NASA skriver om datorn som nu slutat fungera på Hubble: "The purpose of the payload computer is to control and coordinate the science instruments onboard the spacecraft. After the halt occurred on Sunday, the main computer stopped receiving a “keep-alive” signal, which is a standard handshake between the payload and main spacecraft computers to indicate all is well. " NASA:s började testa Hubbles backupsystem igår. Om detta fungerar som det är tänkt så är förhoppningen att Hubble kan tas i drift igen redan idag eller imorgon. Det här är inte första gången Hubble går in felsäkert läge på grund av olika fel på det nu över 30 år gamla rymdteleskopet. Liknande avbrott har skett under kortare och längre tid 2008, 2018 och 2019. Tumnagel
35.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Instagram bakar in mer reklam i Reels
Var väl dags

Instagram lanserade Reels förra året och användare har kunnat scrolla genom videor utan att bli störd av annonser och annan reklam. Nu verkar det vara slut på det roliga då Instagram meddelat att TikTok-klonen kommer att få mer reklaminlägg i framtiden och detta kommer petas in bland Reels-inläggen och kommer vara upp till 30 sekunder långa. Reklamen kommer dyka upp i apparna ganska omgående, så bli inte förvånad om du ser fler inlägg märkta som Sponsored när du scollar bland videorna. Tumnagel
29.6°
+
André Stray
0

Kolla in trailern för Settlers
Handlar om de första nybyggarna på en overklig version av Mars

Här kommer trailern för den kommande scifi-filmen Settlers vilken handlar om ett gäng som bosatt sig på Mars någon gång i framtiden. Settlers version av Mars verkar, trots alla hot nybyggarna ställs inför, betydligt mycket trevligare än den faktiska versionen av Mars. Det finns av någon anledning både en jordliknande atmosfär och gravitationsförhållandena som liknar jordens i filmens version av Mars. Detta kanske gör att Settlers kommer att kännas lite mindre trovärdig. Settlers går upp på amerikanska biografer och VOD-tjänster 23 juli. Om den letar sig hit på något sätt återstår att se. Tumnagel
37.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Robotormar kan nu gräva ner sig i marken
Det låter ju inte alls otäckt

Här kan ni kolla in en ny robotorm som utvecklats av forskare på amerikanska University of California i Santa Barbara. Vi har de senaste åren fått se en hel del exempel på robotormar med mjuka kroppar som kan ta sig fram i lite olika terräng. Det som skiljer dessa från roboten som forskarna på UCSB nu har visat upp är att den senare även har förmågan att gräva ner sig och färdas under marken. Roboten har hämtat inspiration från ödlearten apotekarskinken. Den gräver sig fram med hjälp av luft som blåses ut från robotens kropp och ett kilformat verktyg som får undan sanden. Forskarna säger att robotar som denna i framtiden kanske kan bli användbara för att samla in olika jordprover. De skulle kanske även kunna användas för att lägga ledningar och rör under mark. Här nedan hittas ett videoklipp där med UCSB:s nya robotorm. Tumnagel
38.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

A Plague Tale: Innocence kommer till PS5 och XSX/S
Släpps 6 juli

A Plague Tale: Innocence släpptes för två år sedan och utvecklarna jobbar för tillfället på en uppföljare till spelet. Men innan dess ska spelare på PS5 och Xbox Series X/S få lägga vantarna på spelet. Den nya versionen av spelet kommer släppas 6 juli och kommer erbjuda den interaktiva berättelsen med 4K-upplösning, 60 fps och stöd för 3D-ljud. Utöver att släppas till PS5 och Xbox Series X/S så kommer A Plague Tale: Innocence också bli tillgängligt på Nintendo Switch 6 juli som molnspel. Tumnagel
38.0°
+
André Stray
0

En teaser för The Shrink Next Door
Ny serie för Apple TV+ med Will Ferrell och Paul Rudd

The Shrink Next Door är en kommande serie för Apple TV+. Serien är baserad på en podcast som handlar en sann historia om en psykiater som missbrukade hans förhållande med sina patienter. I huvudrollerna ser vi Paul Rudd, Will Ferrell och Kathryn Hahn. Veteran journalist Joe Nocera’s neighbor in the Hamptons was a therapist named Ike. Ike counted celebrities and Manhattan elites as his patients. He’d host star-studded parties at his eccentric vacation house. But one summer, Joe discovered that Ike was gone and everything he’d thought he’d known about his neighbor – and the house next door – was wrong. The Shrink Next Door is a story about power, control and turning to the wrong person for help for three decades. Seriens första teaser kan du se i klippet ovan och själva serien har premiär den 12 november. Tumnagel
39.1°
+
Frode Wikesjö
0

Tamagotchi släpper smart klocka
Kawaii!

I år är det 25 år sedan den första Tamagotchin släpptes. Detta firar Bandai genom att släppa Tamagotchi Smart vilket är en smart klocka med en Tamagotchi i. Klockan kan styras med fingret samt rösten dock är röstkontrollerna väldigt begränsade och är mest till för att väcka det digitala djuret. Varje Tamagotchi Smart kommer med ett gäng olika figurer som man kan ta hand om. Men Bandai kommer även sälja så kallade "TamaSma"-kort som gör det möjligt att ladda in nya karaktärer i klockan. Det är också möjligt att spela Tamagotchi-spel på klockan och vissa av spelen går att spela med andra via nätet. Förutom själva Tamagotchin har klockan inte allt för många andra smarta funktioner. Det är typ en klocka, musikspelare och en pedometer. Tamagotchi Smart börjar säljas i Japan den 23 november för runt 600 kronor. Just nu är det oklart om den kommer släppas utanför Japan. Tumnagel
38.1°
+
Frode Wikesjö
0

Storytrailer för svenskutvecklade Lost in Random
Från skaparna av Fe

Lost in Random från Göteborgsbaserade Zoink Games presenterades för några år sedan och i sommar är det dags för världen att stifta bekantskap med det Tim Burton-inspirerade spelet. En ny storytrailer för spelet har släppts och denna kan ni kika på ovan. I Spelet får vi ta kontroll över Even som måste rädda sin syster Odd från en ond drottning. Lost in Random släpps snart. Tumnagel
39.2°
+
André Stray
0

Bowsers luftskepp för LEGO Super Mario läcker
Läcker?

Amazon i Australien råkade läcka nästa stora expansion för LEGO Super Mario. Detta nya bygget är för Bowsers luftskepp och ska vara 35 centimeter långt samt bestå av 1 152 bitar. Det följer också med två fiender en pirat-Goomba och en Magikoopa. Priset Amazon hade satt för detta bygge innan de plockade ner produktsidan var 100 dollar. Tumnagel
39.4°
+
Frode Wikesjö
0

Honda fimpar bränslecells-versionen av Clarity
Fanns inte tillräckligt stor efterfrågan på dem

Den japanska nyhetsbyrån Nikkei rapporterar att Honda nu lägger ner tillverkningen av både bränslecells- och hybri-versionerna av sin Clarity-modell. Detta är något man gör efter att man lade ner produktionen av den eldrivna versionen av Clarity förra året. Honda presenterade den helt bränslecellsdrivna Clarity 2008 och den såldes sedan under namnet FCX Clarity fram till 2014. 2016 kom en efterföljare som såldes under namnet Clarity och det är denna som nu slutar produceras. Clarity-modellerna har bara varit tillgängliga för leasing på lite olika marknader. Att man nu lägger ner produktionen uppges bero på att efterfrågan på modellerna varit låg. Honda verkar dock inte helt ha gett upp sin satsning på bränslecells-drivna fordon. Företaget inledde 2013 ett samarbete med GM angående bränslecellsteknik och detta verkar fortfarande pågå. Tumnagel
35.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Hell is Other Demons och Overcooked 2 gratis just nu
Epic Games bjuckar

Igår var det torsdag och det betydde att Epic Games bytte ut Control med två andra spel som spelare kan lägga vantarna på utan extra kostnad. Den här gången är det den kaotiska kökssimulatorn Overcooked 2 som erbjuds och i spelet får vi ta oss an flera olika matrelaterade utmaningar antingen ensam eller med andra spelare. Detta är inte allt utan vi får även lägga vantarna på den stilistiska actionplattformaren Hell is Other Demons där spelare får hoppa runt i en 2D-miljö, skjuta massvis med fiender och ta sig så långt som möjligt. Länk till spelen har ni här nere till vänster. Tumnagel
38.5°
+
André Stray
0

En trailer för How It Ends
Domedagskomedi med massa kändisar

How It Ends är en kommande komedi som handlar om Liza som bestämmer sig för att gå på en fest som firar domedagen. Som sällskap har hon en fysisk manifestation av en yngre version av hon själv. Tillsammans springer de omkring i Los Angeles för att ställa brutna relationer till rätta innan jorden exploderar. How it Ends släpps den 20 juli. Tumnagel
38.7°
+
Frode Wikesjö
0

Elizabeth Olsen äter heta kycklingvingar
Mums mums

Det är dags för Elizabeth Olsen att gästa Hot Ones och utöver att äta starka kycklingvingar pratas det om hennes karriär samt liv. Tumnagel
81kg
+
Frode Wikesjö

Breitling och Ironman i samarbete
Tävlingen alltså

Sugen på en ny klocka? Vältränad nog för att klara av Ironman? Då är det här något för dig. Breitling och Ironman har nämligen börjat samarbeta och lanserar nu specialversioner av Endurance pro. Två versioner kommer att finnas. En röd som kommer att finnas att köpa för folk och fä och så en version i svart och guld som du måste genomföra tävlingen för att få köpa. Samarbetet är långsiktigt så fler modeller kommer att komma i framtiden. Tumnagel
79kg
+
Roger Åberg

Kolla in turistattraktionen Flygande kyssen
Haka på två jättestatyer upp i luften

Här kan ni kolla in en av Kinas senaste turistattraktioner som man byggt för att locka turister till Wulong Baima Mountain Scenic Area i mellersta Kina. Attraktionen kallas för "Flying Kiss" och består av två jättestatyer som byggts på ett cirka tusen meter högt berg i området. De båda statyerna är försedda med roterande observationsplattformar där turister kan få en hygglig vy över omgivningarna i området. När de båda statyerna når sin högsta punkt ser det ut som om de båda statyerna kysser varandra i luften, därav namnet på attraktionen. Wulong Baima Mountain Scenic Area ligger cirka 2,5 timmars bilfärd från den kinesiska jättestaden Chongqing. Tumnagel
69kg
+
Wille Wilhelmsson

Ett paraply som du kan bära som poncho
Om du inte har några lediga händer

Thanko har tagit fram ett paraply som kan bli en poncho. Det kan ju vara praktiskt om det börjar tokregna och/eller om man inte har några händer lediga att hålla paraplyet i. Nu är det ju så att man potentiellt får offra sin värdighet lite då man inte direkt ser supercool ut med ponchon på. Men man blöt verkar man inte bli i alla fall vilket ju alltid är något. Paraplyet kostar runt 250 kronor. Tumnagel
81kg
+
Frode Wikesjö

Ferrari gör sko med Puma
Spänn fast fötterna!

Puma och Ferrari har gjort en sko tillsammans och det är en rätt snygg en, om man gillar Ferrari. Modellen kallas ION F och ska faktiskt vara framtagen av Puma tillsammans med Ferrari. Modellen saknar snören och har istället ett magnetiskt spänne. Självklart hittar vi Ferrari-loggor och vissa detaljer på skorna har faktiskt lite sportbilskänsla. Finns så klart i rött och svart. Prislappen ligger 410 euro på Ferraris hemsida. Tycker man att det är för dyrt finns det ett gäng andra Ferrari-modeller hos Puma för en mer normal peng. Tumnagel
45kg
+
Roger Åberg

24 sätt att knyta en sko
Om du behöver lite variation

Att knyta skorna är något man lär sig och sedan gör man det på samma sätt år ut och år in. Vill man ha lite mer variation i sitt liv kan man prova några av de här 24 varianterna. Tumnagel
89kg
+
Roger Åberg

Metallica kommer till Copenhell 2022
Enda nordiska spelningen för bandet nästa år

Den danska rockfestivalen Copenhell meddelade idag att man har bokat in Metallica till nästa års festival. Enligt Copenhell kommer det att vara den enda nordiska spelningen som Metallica gör under nästa år. Copenhell ställdes in både i år och förra året. Nästa år blir antagligen en höjdarfestival för de som uppskattar rockband som lirat i över 40 år. Förutom Metallica kommer band som Iron Maiden, Kiss, Judas Priest, Bad Religion och Mercyful Fate att spela på festivalen. Dessutom är även Korn, Hellacopters och ett tiotal andra band klara för den danska rockfestivalen. De flesta biljetterna till Copenhell såldes redan 2020 men ett litet antal biljetter kommer att släppas nästa vecka. Copenhell 2022 kommer att bli en fyradagarsfestival som pågår 15 - 18 juni nästa år. Tumnagel
100kg
+
Wille Wilhelmsson

Få koll på alla typer av espresso-varianter
Med och utan mjölk

Kaffe är gott, speciellt om det är gjort av en bra barista. Tyvärr finns det en helvetes massa espressomaskiner i landet, men väldigt få som verkligen kan hantera dem. Är du på ett ställe med espressomaskin så finns det ett gäng olika varianter du kan få serverade, men vad är det för skillnad på dem egentligen? Tumnagel
93kg
+
Roger Åberg

Boktips: Taking on Gravity
Richard Brownings bok om hans jetdräkt

Nu släpper uppfinnaren Richard Browning boken "Taking on Gravity: A Guide to Inventing the Impossible from the Man Who Learned to Fly" där han berättar historien bakom sin så kallade jetdräkt. Vi har skrivit om Browning och hans Iron Man-liknande dräkt många gånger sedan han först presenterade denna 2017. I sin bok berättar han lite mer om hur han kom på idén till dräkten och senare skapade företaget Gravity från vilket dräkten idag går att köpa. Richard Brownings "Taking on Gravity: A Guide to Inventing the Impossible from the Man Who Learned to Fly" släpps som ebok, ljudbok och pappersbok vilka kostar lite olika beroende på vilket format man är intresserad av. Tumnagel
82kg
+
Wille Wilhelmsson

Cliff Burton-museum ska byggas i Ljungby
Metallicas första basist hedras i småland

Smålandsposten rapporterar att Metallicas första basist Cliff Burton kommer att hedras med ett museum i småländska Ljungby. Det var utanför Ljungby som Cliff Burton dog då Metallicas turnébuss körde av vägen där efter en spelning i Stockholm 1986. Museet kommer att beviljats bidrag på 300.000 kronor från Riksantikvarieämbetet vilka ska användas för att uppföra museet. På museet kommer man att försöka berätta historien om vem Cliff Burton var, Metallica, olyckan såväl som fansens egna historien om Burton. När Cliff Burton-museet kommer att öppna finns det än så länge inga uppgifter om. Här nedan kan ni lyssna på när Metallica framförde "For Whom the Bell Tolls" med Burton på bas 1985. Tumnagel
117kg
+
Wille Wilhelmsson

Lego släpper Adidas-lego
Adidas släpper Lego-sneakers

Det har varit mycket Lego-skor i år, en del snyggare än andra. Nu är det dags igen och den här gången är det lite annorlunda, för nu kommer det även ett bygge från Lego. Målet för både lego och sneaker är klassikern Superstar. Adidas har här gjort en rätt klassisk sko som har en del lego-detaljer både fram, bak och på sidan. Skon kommer att säljas här från 1 juli och prislappen ligger på 140 euro för vuxenstorlekar och mellan 55 och 75 euro för barnstorlekar. Lego har gjort ett rätt rejält bygge på 731 delar som så klart levereras i en sko-kartong. Det här bygget kommer att bli ett måste för sneakersnörden och det motiverar kanske prislappen på 1149 kronor. Tumnagel
61kg
+
Roger Åberg

Plantation Rum får fina askar av Sebastián Mateu
Tillverkade på Carl Malmsten Snickeri

Plantation Rum har dragit igång ett samarbete med konsthantverkaren och möbelsnickaren Sebastián Mateu för att ta fram kollektionen "The Plantation Craft Collection". Denna kollektion består av en serie boxar i olika storlekar och färger, tillverkade på Carl Malmsten Snickeri och skapta av genomfärgat fanér i ask. Kollektionen består av dryckesförvaring med tillhörande spelask innehållande domino och kortlek och är tillverkad i begränsad och signerad upplaga. De kan användas för förvaring men är framförallt skapta som inredningsdetaljer för hemmet. Alla askar i kollektionen är tillverkade av Sebastián Mateu själv i begränsad och signerad upplaga. I ett försök att stödja hantverk kommer Plantation Rum skänka överskottet till hantverksprojektet Kulturgatan, grundat av stiftelsen Lehmanns Verkstad i Bodafors. Försäljningen av dessa askar sker via länken nedan. Tumnagel
106kg
+
Frode Wikesjö