37 i dag 41 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Rolls-Royce rullar ut nya Phantom
Rolls-Royce rullar ut nya Phantom Världens lyxigaste bil?

Efter ett par teasers har nu Rolls-Royce presenterat nya Phantom - det ultimata i lyxväg och deras fetaste modell. Men, jag är nog inte ensam om att ta det här för en facelift snarare än en helt ny bil. Att det handlar om en Phantom går dock inte att ta miste på.

Om man ska peta i detaljerna så har man satt dit en ännu högre grill som verkligen dominerar trynet. Grillen har även fått en tydligare roll i designen och känns mer integrerad i de övriga formerna än tidigare. Bilens ögon är numera laserljus med ganska snygga detaljer och ett DRL-ljus som löper som en slinga runt - garanterat snyggt när det är mörkt ute. Enligt tillverkaren är dessa strålkastare de mest avancerade i hela världen och klarar av att lysa upp vägen över 600 meter längre fram. Men, även om nyheterna inte slutar efter fronten så ser det nästan så ut. Profilen känns igen från föregångaren och baktill känns det nästan som att man inte orkade att engagera sig. Den som har koll på modellen kommer givetvis att se skillnader, men personligen hade jag nog väntat mig lite mer av en helt ny version av Phantom. I hjulhusen sitter 22-tummare som eftersom bilen är enorm faktiskt inte ser särskilt stora ut.

Som vanligt är insidan bäst och här har man inte snålat på godsakerna. Målet har varit att skapa den lyxigaste bilen någonsin och det har man nog också lyckats med. De främre stolarna är helt nya och deras baksida i trä är inspirerade av den klassiska stolen Eames Lounge Chair från 1956. I bakstycket finns ett litet utfällbart picknickbord och ett infotainmentsystem för de som sitter där bak. För baksätesåkarna finns det ett par olika stolsalternativ och dessa är ett loungesäte, individuella stolar med armstöd, individuella stolar med en stor mittkonsol eller nyheten sovsäte som går att fälla så att det i princip blir en säng. Här finns även varsin skärm på 12,3 tum att peta på, en analog klocka så att man har koll på tiden, mängder av träinslag och om man så vill en liten minibar och ett tak som ser ut som stjärnhimlen. För att göra insidan så tyst som möjligt har man installerat inte mindre än 130 kilo ljuddämpningsmaterial.

Under den långa svepande huven sitter en helt ny dubbelturbomatad V12:a på 6,75 liter som ger 563 hästar och ett vrid på 900 newtonmeter. Den kopplas till en åttastegad automatlåda som via satellit hela tiden vet var bilen befinner sig och ser till att rätt växel för sträckan är ilagd. Bilen bygger på den helt nya aluminiumplattformen Architecture of Luxury som är speciellt framtagen för Rolls-Royce. Den är konstruerad på så vis att den kan fungera med många olika drivlinealternativ och drivningssystem. Det är också denna som den kommande suven bygger på. För att flyta fram så mjukt som möjligt längs med vägarna har nya Phantom ett luftfjädringssystem som sköter sig helt själv genom att räkna ut flera miljoner variabler varje sekund och samarbetar med styrning, acceleration och kamerorna som finns ombord. På säkerhetssidan finns teknik som adaptiv farthållare, filbytesvarnare, krockvarnare och ett system som håller koll på om föraren är på väg att somna.

Vad nya Phantom kommer att kosta och när den börjar säljas har vi tyvärr inga uppgifter om för tillfället.

Bil, Rolls-Royce, Rolls-Royce Phantom, officiell, lyxbil, flaggskepp
Visa Pressmeddelande THE NEW ROLLS-ROYCE PHANTOM

“From its debut in 1925, a Rolls-Royce Phantom has been the choice of the world’s most influential and powerful men and women, and as a result, a constant presence at history’s most defining moments.

As this next chapter in the Rolls-Royce story opens, the New Phantom points the way forward for the global luxury industry. It is a creation of great beauty and power, a dominant symbol of wealth and human achievement. It is an icon and an artwork that embraces the personal desires of each of our individual customers.”

Torsten Müller-Ötvös, Chief Executive Officer, Rolls-Royce Motor Cars.

Introduction

From the moment Sir Henry Royce introduced the Rolls-Royce Phantom in 1925 it was judged ‘The Best Car in the World’ by the cognoscenti. As a result it has conveyed some of the world’s most influential and powerful men and women to the most defining historical moments over the last 92 years.

Every new Phantom that has subsequently appeared has successfully retained the title of ‘Best Car in the World’ as a result of Rolls-Royce’s tireless pursuit of perfection, visionary engineering, aesthetic acuity and deep understanding of what the world’s leading luxury item should be. Quite simply, Rolls-Royce has innovated for almost a century to set the benchmark and satisfy the most discerning luxury patrons.

A new benchmark will be set today as the New Phantom – the eight generation of this great nameplate – arrives. Not satisfied with simply launching a motor car that is a wholly contemporary design interpretation of Phantom DNA and a technological tour de force, Rolls-Royce has revolutionised the luxury car industry itself by shifting away from the status quo of shared platforms to an entirely new luxury business model.

As the next chapter in the Rolls-Royce story opens, the New Rolls-Royce Phantom points the way forward for the global luxury industry.

Peter Schwarzenbauer, Chairman of Rolls-Royce and Member of
the Board of the BMW Group said:

“The global introduction of a new Rolls-Royce is always a very special moment within the BMW Group. This particular occasion is all the more special because we are introducing an all-new Phantom, the flagship of the Rolls-Royce brand and the world’s foremost luxury product. New Phantom is a powerful statement of design, engineering and Bespoke expertise and I am delighted with the response we have received from our many highly discerning customers worldwide. The BMW Group remains fully committed to the future of Rolls-Royce Motor Cars and is proud of the many achievements made by the brand since its acquisition.”

The Genesis of New Phantom

Quite contrary to how other so-called luxury manufacturers are trying to realise economies of scale by sharing platforms with mass market manufacturers, Rolls-Royce concluded that the future of true luxury lies in true small-volume manufacture of a dedicated ‘Architecture of Luxury’.

“This realisation was a moment of clarity about the destiny of Rolls-Royce,” reflects Torsten Müller-Ötvös, Chief Executive Officer of Rolls-Royce Motor Cars. “Every one of our customers – each a connoisseur of luxury in the extreme – were asking for something more individual to them, not less. We were adamant that that was what they should have.”

“Key to Rolls-Royce realising its vision of being the world’s leading luxury brand, today and in the future, is an architecture that spans the entire Rolls-Royce family,” comments Philip Koehn, Director of Engineering. “The Architecture of Luxury will carry every future Rolls-Royce, not just the New Phantom. Project Cullinan and eventually the next Ghost, Wraith, Dawn will ride on this architecture, as well as future coachbuild projects.”

“Phantom VII’s spaceframe architecture was a good starting point and inspiration, but we wanted to do much more,” adds Giles Taylor, Director of Design. “The Architecture of Luxury gives me the canvas to protect the lineage and brand integrity of Rolls-Royce without compromise. Starting with New Phantom, I have the framework to create a future range of true Rolls-Royces. In essence, this is one big coachbuild project.”

“Our approach has been to forge long-term relationships with smaller suppliers run by families that will focus on us, giving us much more attention and therefore results that live within a quality expectation far beyond any other automotive concern,” continues Koehn. “For a brand to operate in such a manner within a larger automotive group is unheard of and truly revolutionary.”
40.7° 0 Bobby Green Bobby Green
fre. 28 jul 2017, 11:00
Rolls-Royce rullar ut nya Phantom Världens lyxigaste bil?
40.7°
0