35 i dag 38 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Rysk startup vill bygga eldriven klassisk Mustang
Rysk startup vill bygga eldriven klassisk Mustang 840 hästar och 50 mils räckvidd

För en månad sedan skrev vi om Charge och deras klassiska Ford Mustang som de byggt om med eldrift. Det verkar vara en populär grej och det vi ser här är samma grej, fast från den ryska startupen Aviar Motors. Den här har de uppdaterat med moderna grejer överallt och begåvat med en drivlina som ska bjuda på 840 hästar.

Chassiet ska vara i aluminium medan karossen är i kolfiber. Fram och bakljus är av modernt snitt samtidigt som man har fällt in dörrhandtagen, monterat en splitter fram och diffusor bak, modifierat vissa detaljer och smackat dit 20 tum stora smidda fälgar i hjulhusen. Mycket av linjerna från 1967 är dock kvar. Hela undersidan ska vara platt och bilen har luftfjädring som automatiskt justerar sig efter hur snabbt man kör. Insidan bjuder på en stor pekskärm i mitten som mäter 17 tum och i övrigt ska allt man väntar sig av en modern bil finnas här.

En elmotor sitter på varje axel vilket gör bilen fyrhjulsdriven. Tillsammans ger de alltså 840 hästar och vridet ska ligga på 966 newtonmeter. 0-100 km/h ska gå på 2,2 sekunder och toppfarten ska vara elektroniskt begränsad till 250 km/h. Elmotorerna matas av ett batteripack på 100 kWh och på en laddning ska man kunna ta sig strax över 50 mil. Eftersom en elbil inte låter så mycket har man monterat ett externt ljudsystem som simulerar det legendariska motorljudet en Shelby GT500 ger ifrån sig.

Vad bilen ska kosta, när den kommer att dyka upp och om den kommer att dyka upp återstår att se.

Bil, Elbilar, elbil, Aviar Motors, Ford Mustang, klassiker, eldrift, Ryssland

Charges klassiska Ford Mustang är helt eldriven
Kommer att tillverka 499 stycken

Många säger nog att det är ett helgerån att sätta elmotor i en klassisk bil. Ibland tycker jag att det funkar, men inte alltid. Företaget Charge är i fart med att börja ta fram klassiska Ford Mustang-kopior som de stoppat elprylar i, och även om det gör bilen bättre på alla möjliga vis tycker jag ändå att just den här bilen ska ha en mullrande V8:a under huven. Men det finns ju såna att köpa också som tur är. Drivlinan har tagits fram tillsammans med Arrival och den består av ett batteripack på 64 kWh som i sin tur är kopplat till en elmotor. Eller man säger faktiskt inte om det bara är en eller flera. Effekten ska i alla fall ligga på 407 hästar och vridet på hela 1.200 newtonmeter. 0-100 km/h ska gå på kvicka 3,09 sekunder och räckvidden på en laddning ligger på 20 mil. Både bakhjulsdrift och fyrhjulsdrift kommer att erbjudas. Planen är att ta fram 499 stycken exemplar av den här bilen och priset för en börjar på 229.625 euro. De första leveranserna kommer att ske i september nästa år. Tumnagel
46.9°
0

Den här Mustangen är, typ, självkörande
Årsmodell 1965

Under Goodwood Festival of Speed visade Siemens och Cranfield University upp en Ford Mustang av 1965 års modell som skulle vara självkörande. Och visst körde swn själv, även om det kanske inte var så bra. Och helt självkörande skulle jag nog inte kalla det. Tumnagel
37.2°
0

Köp dig en ny Shelby GT500 från 1967
Klassisk utsida med modern insida

Om du alltid drömt om en klassisk Shelby GT500 från 1967 men inte riktigt våga slå till då du är orolig över rost, strulande motorer, dåligt skött service och andra dolda fel en gammal bil kan överraska med kanske det är den här du ska slå till på. Det vi ser här är en modern tolkning av bilen byggd av Revology Cars. Den har rätt kaross från Ford men bygger på Revologys egna plattform som tillåter lite trevliga uppgraderingar. Bland annat har den en modern motor under huven så att du slipper mecka och istället kan fokusera på att köra. Det är en V8:a på 5,0 liter från Ford och Roush Performance som tack vare sin kompressor ger hela 600 hästar och har ett vrid på 645 newtonmeter. Till motorn kopplas en sexpetad manuell låda med täta steg. Bilen är även uppdaterad med moderna bromsar och ett chassi som ska stå pall mot lite tuffare körning och den höga effekten. Priset börjar på 219 000 dollar vilket ungefär är i krokarna där fina original-exemplar ligger. Tumnagel
52.4°
0
49.1° 0 Bobby Green Bobby Green
tis. 11 dec 2018, 10:00
Rysk startup vill bygga eldriven klassisk Mustang 840 hästar och 50 mils räckvidd
49.1°
0