10 i dag 37 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Så gick det för den självkörande Audin Släpptes lös i helgen
Ingen video laddad. Detta kan bero på adblocker.
Försök igen
Video till Så gick det för den självkörande Audin

I helgen var det DTM-final och i samband med detta körde Audi som vi tidigare berättat om ett varv med en självkörande RS7 runt banan. Hur det gick för den kan du se i dessa videoklipp.

Bil, Audi, RS7, autonom, självkörande, Hockenheimring, framtiden, autopilot, video
Visa Pressmeddelande Självkörande Audi RS 7 i mål på Hockenheim

I samband med DTM–finalen i helgen genomförde Audi en avancerad uppvisning i autonom körning. Med den senaste tekniken ombord kördes en specialpreparerad Audi RS 7 ett varv runt Hockenheimbanan i racingtempo, utan förare.

Audi kunde i helgen glädjas åt ännu en framgång inom autonom körning. Strax innan säsongsfinalen i de tyska standardvagnsmästerskapen (DTM), där Mattias Ekström senare tog hem segern, körde en förarlös Audi RS 7 ett helt varv runt Hockenheimbanan. På drygt två minuter lyckades den specialbyggda konceptbilen fullfölja varvet med centimeterprecision och på gränsen till det fysiskt möjliga.

“Dagens topprestation med Audi RS 7 visar vilken kompetens det finns hos vårt utvecklingsteam när det gäller autonom körning inom Audi,” säger Prof. Dr. Ulrich Hackenberg, utvecklingschef AUDI AG. “ Speciellt när det gäller precision och prestanda är erfarenheten av stort värde för vår fortsatta utveckling”.

För att orientera bilen på banan används speciellt anpassade GPS-signaler. GPS-datan överförs till bilen via WiFi enligt en standard för bilar och redundant via högfrekvensradio. Parallellt filmas banan med 3D kameror i bilen och ett dataprogram jämför kamerans bildinformation mot data som lagrats i bilen.

Autonom körning är ett av de viktigaste utvecklingsområdena inom Audi , där de första framstegen gjordes redan för tio år sedan. Testresultaten har sedan överförts kontinuerligt till serieproduktion. Helgens utmanande körning förser Audi-ingenjörerna bl.a. med information för att vidareutveckla automatiserade funktioner vid kritiska körsituationer.

I det fortsatta utvecklingsarbetet med autonoma system stöttas Audis ingenjörer av partners som Electronics Research Laboratory (ERL) och Stanford University samt experter från Volkswagenkoncernens gemensamma utvecklingsavdelning.

Mer information, foton och videomaterial finns tillgängligt på som pressinformation och på Audimedia.tv/en.
Audi testar självkörande RS7 på Hockenheimring Den 19 oktober är det dags Den 19 oktober är det final i DTM och på samma dag kommer Audi att visa upp en RS7:a som kör racerbanan Hockenheimring helt utan förare. Och Audi lovar att det inte kommer att bli någon fiskörning utan att bilen kommer att fräsa på så mycket det bara går. Man hoppas på en varvtid på strax över två minuter och tror att toppfarten skulle kunna bli 240 km/h. Tumnagel
47.6°
0
Mer om Audis självkörande RS7 Tekniken bakom Som jag berättat tidigare ska Audi nu till helgen då det är DTM-final köra runt Hockenheimring med en förarlös Audi RS7. Bilen kommer att flåsa på så mycket det bara går, hitta apex och bromsa på rätt ställen, allt för att kunna sätta en så bra varvtid som möjligt. Helt utan förare. Man siktar på en tid på 2:10, och då ska man ha i åtanke att raceversionen av R8 med en professionell förare bakom ratten kör samma sträcka på omkring två minuter. Hur tekniken bakom spektaklet fungerar får vi reda på i videon nedan. Tumnagel
45.5°
0
61.4° 0 Bobby Green Bobby Green
mån. 20 okt 2014, 10:51
Så gick det för den självkörande Audin Släpptes lös i helgen
61.4°
0