32 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Så mycket får du hosta upp för nya Volvo XC90 Svenska priser är nu klara
Så mycket får du hosta upp för nya Volvo XC90

De officiella priserna för nya Volvo XC90 är nu presenterade och som vi redan visste sedan tidigare krävs det en rätt så tung plånbok för att bli ägare till ett exemplar, den första som kallades för First Edition kostade exempelvis 769 000 kronor.

Som vanligt kommer det olika utrustningsnivåer och för denna bil gäller Momentum, R-design och Inscription. Den förstnämnda är basversionen med minst utrustning, den sistnämnda är lyxigast. Den billigaste bilen får man om man beställer framhjulsdrivna XC90 D4 där priset börjar på 498 000 kronor. Dyrast blir T8 TwinEngine som börjar på 726 000 kronor.

Är man intresserad ska man kunna lägga beställning redan denna veckan, men de första leveranserna dröjer till februari nästa år.

Priserna ser ut som följande:

D5 AWD Momentum, 225 hk: 554 000 kr
D5 AWD Inscription, 225 hk: 594 000 kr
D5 AWD R-Design, 225 hk: 594 000 kr

T6 AWD Momentum, 320 hk: 576 000 kr
T6 AWD Inscription, 320 hk: 616 000 kr
T6 AWD R-Design, 320 hk: 616 000 kr

T8 AWD Momentum, 400 hk: 726 000 kr
T8 AWD Inscription, 400 hk: 766 000 kr
T8 AWD R-Design, 400 hk: 766 000 kr

Bil, Volvo, XC90, priser, suv, Paris
Visa Pressmeddelande Volvo Announces Additional Details, Pricing of All-New XC90 T6 AWD

XC90 T6 AWD Momentum and Inscription deliver a true next-generation, luxury SUV experience

Rockleigh, N.J. (Oct. 2, 2014) -- Volvo Cars, as part of the reveal of the all-new XC90, recently announced its new trim level structure – Momentum, Inscription and R-Design –offering a tailored experience at every level. Momentum provides a well-appointed vehicle designed to meet and exceed the needs of most customers. Inscription is crafted specifically for customers that hold an additional appreciation for craftsmanship, and desire increased comfort with exclusive features. R-Design rounds out the group and delivers a sporty and dynamic aura.

Both the XC90 T6 AWD Momentum and XC90 T6 AWD Inscription will feature an extensive list of standard elements that will revolutionize the luxury SUV segment. Standard feature highlights include:

Interior – less clutter with intuitive interactions
Revolutionary HMI user experience with 9” Sensus touch screen center display in portrait orientation with natural speech voice control
Best-in-class cargo capacity at 85.7 cu.ft.
7 passenger seating with spacious, class-leading 3rd row legroom

Exterior – Scandinavian luxury and design
Panoramic sunroof
19” 10-Spoke alloy wheels (Momentum)
LED Fog Lamp with Corner Illumination

Safety – advancements from the industry’s leader
Collision avoidance with Volvo’s renowned latest City Safety package, including pedestrian and cyclist detection (day and night)
Road edge detection
Lane departure warning
Roll Stability Control with inflatable curtain airbags
Next-generation Whiplash Protection System (WHIPS)
Volvo On Call, including remote lock/unlock, send to car and vehicle tracking, with smartphone app

Versatility – effortless and uncomplicated functionality
Keyless entry and drive
Rear park assist camera
Hands-free, power tailgate

In addition to the above, the T6 Inscription carries a set of distinctive standard features including:
LED headlights with active bending lights, auto high-beam and the iconic Thor’s hammer daytime running lights
Front grille in silver matte
Fine Nappa leather upholstery, dash top and upper door panels
Exclusive Linear Walnut inlays
20” 10-spoke alloy wheels
Ventilated and heated front seating
12.3” digital instrument display

A number of luxury add-ons are available for an upgraded experience, including:
LED headlights (standard in Inscription, optional package on Momentum)
12.3” digital instrument display (standard in Inscription, optional package on Momentum)
360 degree surround view camera
Park assist pilot
Adaptive cruise control with pilot assist
Bowers & Wilkins state-of-the-art sound system (1400 watts, 19 speakers including integrated subwoofer)
20” 5-spoke alloy wheels (Momentum)
21” 8-spoke alloy wheels diamond cut (Inscription)

Pricing
The T6 AWD Momentum starts at $48,900. The T6 AWD Inscription carries a MSRP of $54,500. Additional details and pricing will follow on other announced variants including the T6 R-Design and T8 twin engine plug-in hybrid.

Pre-orders open
Volvo dealers are taking pre-orders on the all-new XC90 now. Volvo’s release of 1,927 First Edition XC90s, which were offered for sale exclusively online, sold out in 47 hours, with the U.S. selling the most of any market.
Vi har känt på Volvo XC90 Stor, snygg och lovande Volvo har efter att Ford släppte taget kämpat för att bli ett eget företag med en egen historia, egen teknik och en egen identitet och XC90 är den första frukten av den kampen. Efter 45 minuter presentation av en hel drös människor från Volvo är känslan tydlig - man är stolt och det är ju lovande. Volvo XC90 är en helt ny Volvo på alla håll och kanter. Inga tråkiga arv finns kvar från Ford utan motorer, plattform och allt är nytt och egensnickrat. Och det är välsnickrat tycker jag. XC90 är stor, inte bara för Volvo utan även för den som möter bilen i dess fysiska form. Jag är 180 cm hög och jag spöar bara XC90 med 2.5 cm! Längden ligger på 495 cm och det i kombination med dess form gör att bilen känns riktigt, riktigt mäktigt. Man behöver inte läsa någon specifikation för att förstå att man får in lite skit i den här. Ni som kommer ihåg SUV-konceptet kommer ihåg en helt annan bil egentligen och från utsidan är det tråkigt, men på insidan är det inte alls tråkigt. XC90 är sjusitsig - alltid. Konkurrenterna slänger ofta ut de sista sätena när de stoppar in batterier och annat tråkigt men XC90 är sjusitsig även med största motoralternativet T8 som bjuder på både en bensinmotor och en elmotor. Riktigt coolt. Jag kröp bak där bak och Volvo säger själva att det är till för dem under 170 cm, jag är som sagt tio till men jag kommer in utan problem och sitter faktiskt - under omständigheterna - riktigt bra. Jag slår i huvudet lite men skjuter jag fram mellansätet får jag gott om plats för benen. Hade du tänkt att skjutsa ett halvt fotbollslag i din XC90 kommer ungarna sitta bra där bak bra många år. Alla stolar individuellt fällbara och vinklingsbara och mellanraden går som sagt att skjuta fram och tillbaka, något som börjar bli standard i dessa bilar och det klagar vi inte på alls. En rolig detalj är att bakre raden fäller man med motor vilket gör att man kan fälla den från förarpositionen. I framsätet har man skrotat allt vad tråkighet heter. Här är det stiligt, det känns premium och man har tänkt helt rätt. Hela paketet framför ögonen är digitalt och förändras beroende på vad du gör, när du håller ögonen på vägen har du heads up i rutan och i mitt konsolen hittar du den nya skärmen som är ställd på höjden - mer om den i separat artikel. Allt känns rätt, snyggt och självklart. Det finns en liten, liten bit kvar innan man spöar alla i klassen men man behöver i alla fall inte skämmas längre, en sådan detalj är knapparna på ratten som kändes sådär. Tillbaka till utsidan då, är den snygg? Inte lika snygg som konceptet, så klart, och från sidan är rumpan alldeles för lik nya BMW X5 för att jag ska bli riktigt till mig i trasorna. Likheterna med gamla XC90 är också tydliga, lite för tydliga tycker jag som hade hoppats att man hade vågat ta ut svängarna ännu mer. Framlyktorna har fått en konstig knix och blivit längre, också något som inte fanns på konceptet och som förstör karaktären en smula tycker jag. Synd. Det som jag är mest besviken på är att bilen jämfört med XC-konceptet har blivit så förnuftig. Konceptet kändes sportigt, piggt och framåt - det färdiga resultatet känns betydligt mer låda. Som köpare är det nog däremot inget dåligt alls eftersom det här ska vara en praktiskt bil. Vill man ha något smäckert får man snällt köpa en annan bil. Men formen funkar och hela paketet fungerar verkligen. En inredning som man vill vara i, en form som man inte skäms för, en attityd som jag tror tilltalar många och som framförallt är något i alla fall jag kan identifiera mig med. Det här är nog den första Volvon som jag skulle kunna tänka mig att köpa. XC90 är den första bilen av många nya bilar från Volvo. 9 modeller ska finnas när man är klar och efter XC90 kommer nog fokus ligga på V90 och S90, något som jag ser fram emot! Frågor? Använd kommentarerna så ska jag försöka svara på dem! Tumnagel
67.9°
0
Nya Volvo XC90 sålde slut på 47 timmar Volvo är inte förvånade Under presentationen av helt nya Volvo XC90 berättade Volvo att de första bilarna att säljas skulle vara specialversioner. Dessa skulle gå under namnet First Edition, vara 1 927 stycken till antalet och endast säljas via nätet. I onsdags klockan 16.00 öppnades möjligheten att köpa bilen upp, och 47 timmar senare var alla bilar sålda. Som mest såldes det sju bilar i minuten. Alain Visser som är Senior Vice President, Marketing, Sales and Customer Service på Volvo Car Group säger följande: "Vi är mycket nöjda, men inte direkt överraskade. Det stora intresset för nya Volvo XC90 eskalerade till extremt höga nivåer efter världslanseringen förra veckan." Det ägarna får i sin First Edition är en T6 eller D5 som i princip är fullsmetad med allt man kan tänkas behöva, plus lite extrasaker som emblem och numrering som berättar vilket exemplar du lyckades haffa. Priset för First Edition var 789 000 kronor. Tumnagel
85.1°
0
Här är Volvo XC90 i R-designkläder "Genuint sportig och dynamisk look" Det gamla talesättet att styla en Volvo är som att sminka en gris gäller kanske inte längre, men när man börjar prata om en smått gigantisk SUV som sportig börjar jag tveka. Här är i alla fall R-designen av Volvo XC90 och det ser ju faktiskt inte så dumt ut! Volvo lovar ju att nya Volvo XC90 ska vara mer dynamisk att köra och det vill man så klart framhäva med nya R-designversionen. På utsidan hittar vi en lite annorlunda grill, ny frontspoiler, fönsterramar i silkesmatt metall, dubbla infällda slutrör, blanka takdetaljer och spegelkåpor i matt silver. På fötterna har XC90 nya R-designfälgar i antingen 20 eller 22 tum. Inredningen och nyckeln får också en lite övergång med R-designdetaljer men det bjuder Volvo inte några bilder på. Även grafiken på skärmen i mittkonsolen har fått ett nytt särskilt R-designtema. Inga uppgifter om pris finns ännu men R-design tillsamman med Inscription-paketet kommer att ligga i den dyrare delen av skalan. Tumnagel
67.5°
0
53.4° 0 Bobby Green Bobby Green
tors. 2 okt 2014, 23:21
Så mycket får du hosta upp för nya Volvo XC90 Svenska priser är nu klara
53.4°
0