11 i dag 41 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Seat drar igång försäljningen av Tarraco e-Hybrid
Seat drar igång försäljningen av Tarraco e-Hybrid Blir din från 449.900 kronor

I augusti förra året meddelade Seat att deras stora SUV Tarraco skulle dyka upp som laddhybrid. Nu startar försäljningen av denna som fått tilläggsnamnet e-Hybrid. Prislappen börjar på 449.900 kronor och marknadslanseringen äger rum under nästa års första kvartal.

Under skalet finns en drivlina som består av en turboladdad fyra på 1,4 liter och en elmotor. Dessa skickar sin kraft till framhjulen via en sexstegad dubbelkopplingslåda. Den totala effekten ligger på 245 hästar och 400 newtonmeter. På bara el ska man kunna köra upp till 4,9 mil och den sammanlagda räckvidden med förbränningsmotorn anges till 73 mil. Batteripacket är på 13 kWh och med en 3,6 kW-laddare tar det 3,5 timme att ladda fullt.

Bil, Seat, Seat Tarraco e-Hybrid, Seat Tarraco, pris, lansering
Visa Pressmeddelande Säljstart för SEAT Tarraco e-HYBRID

SEAT fortsätter sin elbilsoffensiv med att elektrifiera sin stora SUV, SEAT Tarraco e-Hybrid. Med en elräckvidd på 49 km, därmed helt utsläppsfritt, och en total räckvidd på 730 km passar SEAT Tarraco e-Hybrid både privatpersonen så väl som tjänstebilsföraren. Säljstart hos de svenska återförsäljarna denna vecka och marknadslansering under första kvartalet 2021.

Räckvidd helt på el upp till 49 km och en total räckvidd 730 km (WLTP).
SEAT Tarraco e-HYBRID är företagets tredje elektrifierade modell och följer på SEAT Leon e-HYBRID (halvkombi och Sportstourer) och SEAT Mii electric
Den stora SUV:en är bestyckad med en TSI-motor och en elmotor som tillsammans ger bilen 245 hk och ett vridmoment på 400 Nm
Tack vare sitt batteripaket på 13 kWh, har SEAT Tarraco e-HYBRID en el-räckvidd på upp till 49 km (WLTP) och släpper ut endast 37-46,4 g CO2/km (WLTP)
Nu startar försäljningen hos de svenska återförsäljarna och marknadslansering sker under första kvartalet 2021.

Martorell, Spanien, 30 november 2020, SEAT fortsätter att utöka sitt utbud av elektrifierade bilar, denna vecka startar produktionen av SEAT Tarraco e-HYBRID. Denna plug-in hybridversion av SEATs flaggskepp har en systemeffekt på 245 hk vilket är den starkaste Tarraco företaget hittills tillverkat. Men den är inte bara stark, tack vare sitt litiumjonbatteri på 13 kWh kan man också köra den upp till 49 km (WLTP) i eldriftsläge och därmed utsläppsfritt. När man använder både elmotorn och förbränningsmotorn, har SEAT Tarraco e-HYBRID en räckvidd på upp till 730 km.

Den spanska biltillverkaren har redan i dag SEAT Mii electric och SEAT Leon e-HYBRID (både i halvkombi- och Sportstourer-utförande) på marknaden. Med introduktionen av Tarraco e-HYBRID tar SEAT med sig eldriftens alla fördelar in i SUV-segmentet, och tillför samtidigt en tredje modell i sitt utbud av elektrifierade bilar.

Wayne Griffiths, VD för SEAT: ”Med introduktionen av vår tredje elektrifierade modell, Tarraco e-HYBRID, fortsätter SEAT sin offensiv för att ställa om produktutbudet för en mer hållbar framtid. Elektrifieringen av vår stora SUV tar plug-in hybriddrivningen till ett nytt segment, visar på vårt engagemang för denna teknik och är ytterligare ett steg på vägen mot vårt mål att göra eldrift tillgänglig för alla.”

Räckvidd helt på el upp till 49 km och en total räckvidd på 730 km (WLTP)
Plug-in hybridsystemet i SEAT Tarraco e-HYBRID består av en bensindriven 1.4-liters TSI-motor som utvecklar 150 hk, en elmotor på 85 kW (115 hk), ett litiumjonbatteripaket och en 6-stegad DSG-växellåda. Systemets totala effekt blir med detta 245 hk och det totala vridmomentet 400 Nm.

Räckvidden när man kör SEAT Tarraco e-HYBRID helt på el är upp till 49 km (WLTP), perfekt för lägre bränsleförbrukning och för att köra utsläppsfritt i områden där miljörestriktionerna är striktare. Och när man behöver köra längre sträckor, kan SEAT Tarraco e-HYBRID drivas av både förbränningsmotorn och elmotorn vilket ger en total räckvidd på upp till 730 km.

Är batteriet tillräckligt laddat, startar SEAT Tarraco e-HYBRID alltid i det helelektriska läget. Om batteriets laddningsnivå sjunker under en viss gräns, kopplar bilen automatiskt över till hybridläget. Detsamma gäller när hastigheten stiger över 140 km/h. I hybridläget kan föraren välja mellan att batteriet ska ligga kvar på sin aktuella laddningsnivå, att öka den eller att minska den till en viss nivå.

Tack vare kombinationen förbränningsmotor och elmotor, landar bilens CO2-utsläpp på 37-46,4 g/km och bränsleförbrukningen på 1,6-2,0 l/100 km enligt den officiella WLTP-mätmetoden.

Och när batteriets laddning är på upphällningen, växlar drivlinan tillbaka till hybridläget. När man kommer till en strömkälla igen, kan batteriet laddas fullt på så lite som 3,5 tim om man pluggar in det i en 3,6 kW-laddare (laddbox), eller på lite under 5 tim med en 2,3 kW-ladddare.

SEAT Tarraco e-HYBRID är fullt uppkopplad, och man kan ansluta till den även på distans. Den elektrifierade drivlinan gör det ännu enklare att ha kontroll på bilen när man inte befinner sig i den. Via appen SEAT Connect har användaren tillgång till bilens data på distans och kan också sköta laddningen och reglera klimatanläggningen.

Säljstart nu marknadslansering första kvartalet 2021
Tillverkningen av SEAT Tarraco e-HYBRID, som är konstruerad och designad vid SEATs högkvarter i Martorell (Barcelona), startar denna vecka i Wolfsburg.

Redan nu kan du beställa modellen hos de svenska återförsäljarna:

SEAT Tarraco 1.4 e-HYBRID, 245hk, DSG6, FR
Pris från ca 449.900 kr
Standardutrustning:

Navigation med 9,2” pekskärm
Parkeringsassistent
Eluppvärmd multifunktionsratt i läder
LED-stålkastare
19” lättmetallfälgar
Sportsäten
SEAT Connect
Climatronic 3-zons
Full Link, trådlös Apple Car Play
Elektrisk baklucka
I samband med säljstarten ingår 3 års fri hemmaladdning från Skellefteå Kraft och vid finansiering med SEAT FINANCIAL SERVICES ingår givetvis SEATs Trygghetspaket med 3 års fri service, 3 års nybilsgaranti och 3 års assistans.

Tekniska data

SEAT Tarraco e-Hybrid

Förbränningsmotor

1.4 TSI 150 hk (110kW)

Cylindrar/ventiler

4-cyl - 16 v

Cylindervolym

1.395 cc

Cylinderdiameter/slaglängd

74,5 x 80

Elmotor, effekt

85 kW/115 hk

Batterikapacitet

13 kWh

Max. Systemeffekt

245 hk (180 kW)

Max. Systemvridmoment

400 Nm

Topphastighet

205 km/h

Räckvidd, helt på el

44-49 km (WLTP) / 55-58 km (NEDC)

Bränsleförbrukning

1,6-2,0 l/100 km (WLTP)

CO2-utsläpp

37-46,4 g/km (WLTP)
Seat Tarraco kommer som laddhybrid Ställs ut i Frankfurt Seats stora SUV Tarraco presenteras nu som laddhybrid. Den har ett batteripack på 13 kWh och på en full laddning ska man kunna ta sig över fem mil. Den totala effekten anges till 245 hästar, bensinmotorn är på 150 och elmotorn på 116. 0-100 km/h ska gå på 7,4 sekunder och toppfarten anges till 217 km/h. Enligt WLTP-körcykeln ska utsläppen ligga på under 50 gram per kilometer. Beställa ska man kunna göra först nästa år, men vad den här varianten kommer att kosta är oklart för tillfället. På mässan i Frankfurt nästa månad kommer bilen att ställas ut, dock med konceptstämpel på sig men den ser ju väldigt klar ut för produktion. Tumnagel
40.7°
0
Seat Tarraco blir din för 264.900 kronor Förförsäljningen öppnar idag I september presenterade Seat den nya modellen Tarraco vilket är en stor SUV som går att få med sju stycken sittplatser. Idag öppnar förförsäljningen och i samband med detta får vi en prislapp på bilen - från 264.900 kronor. I standardutrustningen finns bland annat Digital Cockpit, Full LED, Front assist med fotgängarskydd och Lane assist. Det här blir även Seats första modell med eCall-funktionalitet. Från start går det att beställa bilen som Style eller Xcellence och det finns fem stycken olika motoralternativ att välja mellan. Instegaren blir 1,5 TSI Style som innebär bensin, 150 hästar, manuell låda och framhjulsdrift. Det är också denna som utgör frånpriset. Dyrast blir 2.0 TDI 190 DSG7 4Drive som har en dieseldriven turbofyra på 2,0 liter som ger 190 hästar. Här sker drivningen på alla fyra hjulen och kraften dit skickas via en dubbelkopplingslåda med sju stycken lägen. För denna får man betala 364.900 kronor. Tumnagel
40.5°
0
Seat presenterar den stora suven Tarraco För dig som behöver sju sittplatser Seats första stora SUV är här och den heter Tarraco. Denna modell kan fås med antingen fem eller sju stycken sittplatser och lanseringen här i Sverige är belagd till första kvartalet nästa år. Designmässigt följer den övriga modeller i programmet och de som kört Seat tidigare lär känna igen sig även här. Bilen har självfallet den senaste tekniken när det kommer till säkerhet och ombord finns bland annat Lane Assist och Front Assist med cykel- och fotgängardetektion. På tillvalslistan finns dödavinkelvarnare, trafikskyltigenkänning, kökörningsassistent, adaptiv farthållare, automatiskt helljus och Emergency assist (vid nödsituation). På insidan finns en skärm på 10,25 tum istället för vanliga klockor i instrumentpanelen och på mittkonsolen sitter ett infotainmentsystem med en skärm på åtta tum. Det här blir även den första modellen från Seat där det systemet kan styras med gester. Bilen mäter 4,73 meter på längden, 1,65 på höjden och den bygger på MQB-A-plattformen. Oavsett motorval är det turbo och start-stopteknologi som gäller. I framtiden kommer även alternativa drivlinor att erbjudas och det låter i mina öron som någon hybrid-lösning. Instegsmotorn är en fyra på 1,5 liter som ger 150 hästar. Till den kopplas en sexväxlad manuell låda som driver på framhjulen. Starkast i gänget är tvåliters-maskinerna med 190 hästar som går att få med antingen bensin eller diesel. Dessa har sjustegad DSG-låda och driver på alla fyra hjulen. Försäljningen drar igång vecka 49 men vad priset börjar på vet vi tyvärr inte för tillfället. Tumnagel
39.4°
0
39.1° 0 Bobby Green Bobby Green
tis. 1 dec 2020, 13:00
Seat drar igång försäljningen av Tarraco e-Hybrid Blir din från 449.900 kronor
39.1°
0