Sista Porsche 991:an lämnar bandet
En 911 Speedster
Det har nu blivit dags att säga farväl till generation 991 av Porsche 911 då det sista exemplaret har rullat av bandet. Efterträdaren 992 presenterades för över ett år sedan men fabriken kunde alltså klämma ur sig några till av 991.
I grunden har den varit den mest vidareutvecklade generationen av 911 hittills och den mest framgångsrika eftersom den har tillverkats i hela 233.540 exemplar sedan lanseringen 2011. Sista bilen är en 911 Speedster och det är den vi ser på bilderna här. Den kommer nu att bli en ambassadör för Porsche Museum on Wheels.









Visa
Pressmeddelande
911 Speedster - det sista exemplaret av 911 från 991-generationen lämnar bandet
Det sista exemplaret av 911 Speedster, tillika det sista exemplaret av 911 från 991-generationen, lämnar bandet.
Stuttgart. Pionjär, miljonär, bästsäljare: 991-serien har varit den i grunden mest vidareutvecklade generationen av 911 hittills - och dessutom den mest framgångsrika med 233 540 exemplar tillverkade. Det sista exemplaret har nu rullat av produktionslinan, en 911 Speedster. För ytterligare information om 991-generationens höjdpunkter använd gärna följande länk: https://newsroom.porsche.com/last991
Michael Steiner, chef för Forskning och Utveckling i Porsche AG säger:
- Porsche står för både tradition och förnyelse. Ingenstans framgår det tydligare än i det som är märkets kärna - 911. 911 efterträdde modell 356 år 1963 och under de årtionden som gått sedan dess har vår svansmotormodell växt till en sportbilsikon utan motstycke. I synnerhet 991-generationen har satt en ny standard när det gäller prestanda, körbarhet och effektivitet. Det gör mig stolt men samtidigt litet sorgsen att tvingas pensionera den. För min egen del kan jag säga att den gett mig en enorm glädje.
991-serien - en tillbakablick
991-generationen lanserades 2011 som ett av de största utvecklingsstegen i 911:ans historia. Nära 90 procent av alla komponenter var helt nya eller hade genomgått en genomgripande vidareutveckling.
Tack vare en lättviktskaross, gjord av en innovativ komposit av aluminium och stål, väger för första gången en ny 911 mindre än dess föregångare. Chassit som drar fördel av en 100 mm längre hjulbas kan som tillval utrustas med ett nytt stabilitetssystem – Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC) och sätter därmed riktmärket i termer av kördynamik.
Cabriolet-modellen följde våren 2012 med en annan innovation. Med stängt tak kunde de lätta bågarna av magnesium åstadkomma en coupéliknande kurvatur på taket som inte setts tidigare och vars silhuett inte förändrades ens i höga hastigheter. Nya 911 Targa som kom i slutet av 2012 var lika spektakulär. Precis som det legendariska originalet hade den nya modellen den karakteristiska breda targabågen istället för b-stolpar. Med ett knapptryck kunde den främre delen av taket öppnas automatiskt och förvaras baktill i bilen.
Mängden innovationer fortsatte i 911 Turbo som blev den första 911 Carrera-modellen med aktiva aerodynamiska hjälpmedel och turbomotorer med partikelfilter. 991 generationen visade sig också vara den idealiska utgångspunkten för specialmodeller och extrema sportbilar. År 2013 firade Porsche 50-årsdagen av sin kultförklarade sportmodell med en exklusivt utrustad modell som endast tillverkades i 1963 exemplar. År 2016 väckte den sugmotorförsedda 911 R med 500 hk minnen från den gatlegala tävlingsmodellen från 1967 med samma namn.
Två andra renodlade sportmodeller med klassiska föregångare debuterade 2017, sportiga 911 T och prestandamodellen 911 GT3 med Touringpaket. Den miljonte 911 tillverkades också som en del av 991-generationen. Liksom den första 911 Ferry Porsche hade som tjänstebil lackerades minnesmodellen, som inte är till salu, i Irish Green och utrustades med säten i skinn- och pepitaklädsel. Samma år presenterade Porsche Exclusive Manufaktur 911 Turbo S Exclusive-serien med 446 kW (607) hk och en spektakulär lack i Golden Yellow Metallic.
Och det skulle komma mera: med den 515 kW (700 hk) starka 911 GT2 RS kom sommaren 2017 den dittills starkaste och snabbaste 911 med racing-teknologi ut på gatan. Dess systerbil med sugmotor följde några månader senare. 911 GT3 RS hade ett tävlingschassi och en 382 kW (520 hk) stark fyraliters sugmotor, en perfekt kombination för gata och bana.
Precis i tid för att fira Porsches 70 år som sportbilstillverkare förkroppsligade 911 Speedster Porsches ursprungliga dygder, lättviktskonstruktion, effektivitet, renodlad körglädje - levererad av en fyraliters sugmotor med 375 kW (510 hk), manuell sexväxlad låda och högprestanda-sportchassi. Den tvåsitsiga modellen blev inte bara ett sista derivat från 991-generationen, det har nu också blivit den sista tillverkade modellen i serien. Som sin föregångare och förebild, 1948 års Porsche 356 nummer 1 Roadster, kommer den att bli en ambassadör för Porsche Museum on Wheels.
911 Speedster: bränsleförbrukning blandad körning 13,8 l/100 km; CO 2 utsläpp 317 g/km*
911 GT3 RS: bränsleförbrukning blandad körning 13,2 l/100 km; CO 2 utsläpp 303 g/km*
911 GT2 RS: bränsleförbrukning blandad körning 11,8 l/100 km; CO 2 utsläpp 269 g/km*
*Värdena för förbrukning och CO2-utsläpp har fastställts enligt Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure (WLTP) och redovisas enligt gällande NEDC-standard. Dessa värden kan inte jämföras med de värden som fastställdes enligt de NEDC mätprocedurer som använts fram tills nu.
Det sista exemplaret av 911 Speedster, tillika det sista exemplaret av 911 från 991-generationen, lämnar bandet.
Stuttgart. Pionjär, miljonär, bästsäljare: 991-serien har varit den i grunden mest vidareutvecklade generationen av 911 hittills - och dessutom den mest framgångsrika med 233 540 exemplar tillverkade. Det sista exemplaret har nu rullat av produktionslinan, en 911 Speedster. För ytterligare information om 991-generationens höjdpunkter använd gärna följande länk: https://newsroom.porsche.com/last991
Michael Steiner, chef för Forskning och Utveckling i Porsche AG säger:
- Porsche står för både tradition och förnyelse. Ingenstans framgår det tydligare än i det som är märkets kärna - 911. 911 efterträdde modell 356 år 1963 och under de årtionden som gått sedan dess har vår svansmotormodell växt till en sportbilsikon utan motstycke. I synnerhet 991-generationen har satt en ny standard när det gäller prestanda, körbarhet och effektivitet. Det gör mig stolt men samtidigt litet sorgsen att tvingas pensionera den. För min egen del kan jag säga att den gett mig en enorm glädje.
991-serien - en tillbakablick
991-generationen lanserades 2011 som ett av de största utvecklingsstegen i 911:ans historia. Nära 90 procent av alla komponenter var helt nya eller hade genomgått en genomgripande vidareutveckling.
Tack vare en lättviktskaross, gjord av en innovativ komposit av aluminium och stål, väger för första gången en ny 911 mindre än dess föregångare. Chassit som drar fördel av en 100 mm längre hjulbas kan som tillval utrustas med ett nytt stabilitetssystem – Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC) och sätter därmed riktmärket i termer av kördynamik.
Cabriolet-modellen följde våren 2012 med en annan innovation. Med stängt tak kunde de lätta bågarna av magnesium åstadkomma en coupéliknande kurvatur på taket som inte setts tidigare och vars silhuett inte förändrades ens i höga hastigheter. Nya 911 Targa som kom i slutet av 2012 var lika spektakulär. Precis som det legendariska originalet hade den nya modellen den karakteristiska breda targabågen istället för b-stolpar. Med ett knapptryck kunde den främre delen av taket öppnas automatiskt och förvaras baktill i bilen.
Mängden innovationer fortsatte i 911 Turbo som blev den första 911 Carrera-modellen med aktiva aerodynamiska hjälpmedel och turbomotorer med partikelfilter. 991 generationen visade sig också vara den idealiska utgångspunkten för specialmodeller och extrema sportbilar. År 2013 firade Porsche 50-årsdagen av sin kultförklarade sportmodell med en exklusivt utrustad modell som endast tillverkades i 1963 exemplar. År 2016 väckte den sugmotorförsedda 911 R med 500 hk minnen från den gatlegala tävlingsmodellen från 1967 med samma namn.
Två andra renodlade sportmodeller med klassiska föregångare debuterade 2017, sportiga 911 T och prestandamodellen 911 GT3 med Touringpaket. Den miljonte 911 tillverkades också som en del av 991-generationen. Liksom den första 911 Ferry Porsche hade som tjänstebil lackerades minnesmodellen, som inte är till salu, i Irish Green och utrustades med säten i skinn- och pepitaklädsel. Samma år presenterade Porsche Exclusive Manufaktur 911 Turbo S Exclusive-serien med 446 kW (607) hk och en spektakulär lack i Golden Yellow Metallic.
Och det skulle komma mera: med den 515 kW (700 hk) starka 911 GT2 RS kom sommaren 2017 den dittills starkaste och snabbaste 911 med racing-teknologi ut på gatan. Dess systerbil med sugmotor följde några månader senare. 911 GT3 RS hade ett tävlingschassi och en 382 kW (520 hk) stark fyraliters sugmotor, en perfekt kombination för gata och bana.
Precis i tid för att fira Porsches 70 år som sportbilstillverkare förkroppsligade 911 Speedster Porsches ursprungliga dygder, lättviktskonstruktion, effektivitet, renodlad körglädje - levererad av en fyraliters sugmotor med 375 kW (510 hk), manuell sexväxlad låda och högprestanda-sportchassi. Den tvåsitsiga modellen blev inte bara ett sista derivat från 991-generationen, det har nu också blivit den sista tillverkade modellen i serien. Som sin föregångare och förebild, 1948 års Porsche 356 nummer 1 Roadster, kommer den att bli en ambassadör för Porsche Museum on Wheels.
911 Speedster: bränsleförbrukning blandad körning 13,8 l/100 km; CO 2 utsläpp 317 g/km*
911 GT3 RS: bränsleförbrukning blandad körning 13,2 l/100 km; CO 2 utsläpp 303 g/km*
911 GT2 RS: bränsleförbrukning blandad körning 11,8 l/100 km; CO 2 utsläpp 269 g/km*
*Värdena för förbrukning och CO2-utsläpp har fastställts enligt Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure (WLTP) och redovisas enligt gällande NEDC-standard. Dessa värden kan inte jämföras med de värden som fastställdes enligt de NEDC mätprocedurer som använts fram tills nu.
Här är nya Porsche 911!
Nya motorer, ny växellåda och ett gäng konstiga appar!

Tyst video om utvecklingen av Porsche 992
Ibland är det skönt utan snack och musik

Doug går igenom nya Porsche 911 Speedster
Den taklösa GT3:an
