Snö har aldrig tidigare varit så välkommet
Bästa underlaget enligt Audi A1 Quattro

Jag har aldrig tidigare varit så glad över att det låg snö kvar på backen som när jag fick nycklarna till denna bil. På pappret det bästa receptet för att tackla dåligt underlag; en liten, kompakt kärra med fyrhjulsdrift. Lägg på rätt så bra med effekt och det banade väg för att det även skulle bli riktigt roligt att ta sig an utmaningarna där ute bland människor som slirar omkring med framhjulsdrift. Har man väl smakat på fyrhjulsdriftens sötma vintertid vill man inte ha något annat. Tro mig.
Inledning
Det sämsta med vintern och dåligt väder överlag tycker jag är att de stackars bilarna blir så fruktansvärt skitiga. De enda åken som passar i denna skrud är enligt mig suvar försedda med snorklar som varit ute i skogen och härjat, övriga bilar klär sig bäst när de är rena. Men jag var tvungen att ändra uppfattning när det kom till den här bilen. De nästan helt snöfyllda hjulhusen och de skitiga sidorna efter lite aktiv körning passade den liksom. Den såg då ännu mer ut som den rallybil den är.
Körkänsla
Bakhjulsdrift har väl alltid setts som det roligaste man kan köra på vintern. För hur kul är det egentligen att behöva dra kryckan för att få baken att kana? Nej med tungan rätt i munnen, rätt gas och ett knyck på ratten kan man istället lätt få upp en skön sladd med en bakhjulsdriven bil. Går det med en fyrhjulsdriven? Givetvis. Men man måste göra en sak till för att det ska fungera. Dessa moderna bilarna är nämligen utrustade med anti-sladd och anti-spinnsystem som genast griper in och stoppar dina bus om du nu skulle bli lite för het på gasen. Som tur är kan man koppla ur dessa via en knapp. Ett tryck i denna bil stänger av systemet till en viss grad, medan ett längre tryck stänger av det helt. Första läget passade den här bilen perfekt. Det gav precis så där mycket frihet som jag som förare ville ha. Jag kunde utan problem få baken att dansa men det var fortfarande tillräckligt mycket bett på framhjulen för att kunna reda upp mina små misstag. Det tog inte lång tid innan jag verkligen kände att systemet samarbetade med mig och jag förstod hur det fungerade och när det skulle gripa in. Körningen kändes aldrig osäker och bilen styrde hela tiden exakt dit jag ville. Fyrhjulsdriften i den här bilen är verkligen helt fantastisk. Tillåter bus när man ber den om det och bettar som flugpapper på underlaget när den behöver det. Ute i trafiken var det enkelt att urskilja vilka som hade bilar som bara drev på ett par hjul åt gången. De som hade fyrhjulsdrift seglade enkelt och smärtfritt förbi med leenden på läpparna.
En trevlig överraskning var att den här bilen enbart går att få med manuell växellåda. De senaste bilarna jag har testat har alla haft automatlåda vilket är oerhört bekvämt, men det är alltid kul att få spaka lite själv också. Och det kändes verkligen som helt rätt val i den här typen av bil. Spaken är riktigt kort och stegen tätare än Bill Gates. Sex stycken växlar framåt och tack vare effekten och det höga vridet behövde man inte vispa omkring allt för ofta, motorn orkade oavsett. Det blir lite mer utmaning med manuell låda också, att ligga på rätt växel vid rätt tillfälle, speciellt om man får för sig att sladda lite. Motorn fullkomligt bad om att få varvas ut så visst ställde jag upp och gjorde även detta vid ett par tillfällen. Då trädde ett underbart ljud fram som nästan påminde om ett hemmatrimmat bygge alá turbokonvertering. Ett härligt turbosug blandat med ett dovt muller från avgaspiporna. Snabba nedväxlingar bjöd även på sköna avgasknallar, som gärna hade kunnat få vara lite högre. En till synes ganska oskyldig bil som uppträder på det här viset - jag älskar det!
Interiör
Audi. Behövs egentligen inte sägas så mycket mer än så, men jag gör det ändå. Snyggt, propert, svart och lite trist. Stolarna är fantastiska och att baksidan är lackad i svart är porr. Man sitter som gjutet och det finns plats för vuxna även i baksätet. Det enda man behöver fokusera på är att greppa ratten stadigt och var anti-sladdknappen sitter någonstans. Kärran är fullutrustad med allt godis man kan tänkas behöva och det finns inga tillval what so ever. Men det behöver man inte heller. Full nav, AC, blåtandskompatibel stereo. Allt som man får i de större syskonen. Notera att de har tryckt in 14 (!) högtalare i den här lilla bilen, var de alla sitter har jag dock ingen aning om.
Exteriör
Självklart sticker A1 Quattro ut på stan. Den vita lacken känns helrätt tillsammans med de rallymässiga 18-tummarna. Till det ett fett kjolpaket och en mindre parkbänk som takvinge gör att man kanske tror att den är eftermarknadskittad men kvaliteten på grejerna berättar något annat. De röda infattningarna i strålkastarna ger en argare look och det svarta taket (som ni inte kan se här då jag inte orkade skotta bort snön) bidrar också till att höja unik-känslan över en fullsmetad A1 TFSI. Fram tills S1 och RS1 kommer är det här ju det hetaste man kan ha.
Avslutning
A1 Quattro handlar om körning. Visst var det inga problem att stuva in fyra vuxna och lite packning i den men helst av allt kör man ensam. Då kan ingen skälla på en när man leker lite. Och man kan varva lite extra vid rödljusen utan att få en skämskudde upptryckt i nyllet. Man vill helt enkelt vara lite barnslig i den. För den väcker verkligen den där bus-ådran i en. Och satan vad jag vill ha en. Men eftersom jag inte skiter pengar och de tio ynka exemplar av de totalt 333 byggda som kom till Sverige redan var bokade så får jag snällt vänta på både lottovinst och begagnatmarknaden. Men jag vill inte vara snäll. Jag vill vara busig! Jag kan dock gotta mig i att jag i alla fall har fått testköra en, för det var verkligen en upplevelse. Dock hoppas jag nästan att kommande S1-köpare inte får tillfälle att göra det, för då kommer de nog att ångra sina köp. Det här är A1:an man vill ha.
Fakta Audi A1 Quattro:
Motor: Rak fyra, 2.0 liter, turbo, 256 hästkrafter, 350 Newtonmeter.
Växellåda: Sexpetad manuell.
Drivning: Fyrhjulsdrift.
Prestanda: 0-100 km/h på 5.7 sekunder, toppfart 245 km/h.
Däck: 225/35 R 18.
Mått: Hjulbas 2.46 meter, längd 3.95 meter, bredd 1.74 meter, höjd 1.41 meter, vikt 1 390 kilo, bensintank 45 liter, förbrukning 0.86 liter per mil blandad körning, CO2-utsläpp 199 gram per kilometer.
Pris: 495 000 kronor.

























































































