m
Suven som skulle revolutionera men som inte gör det
Foto: Alfa Romeo

Suven som skulle revolutionera men som inte gör det
Jag har kört Alfa Romeo Stelvio

Bil / Alfa Romeo

Det var ett tag sedan jag var på presskörningsresa nu men denna inbjudan lockade för mycket för att tacka nej till. Köra Alfa Romeos helt nya modell - suven Stelvio på Stelviopasset. En klassisk italiensk biltillverkare som man nog aldrig hade väntat sig skulle trycka ut en SUV har precis gjort det och körningen kommer att ske på en av världens häftigaste vägsnitt. En sån sak får man ju inte vara med om så ofta så självklart följde jag med. Suven som kommer i samma häftiga QV-utförande som syskonet Giulia lockade mest såklart även om det är en dieselknarr som garanterat kommer att sälja bäst. Men en bil med över 500 hästar och kurviga vägar man oftast bara drömmer om i kombination är svårslaget. Så blev det dock inte riktigt. Väl på plats fick vi inbjudna reda på att QV-versionen inte alls var med på provkörningen. Några timmar senare stod det även klart att det inte skulle bli någon körning på Stelviopasset. Det stängdes nämligen för trafik redan i december och öppnar inte igen förrän till våren. Halvbra start med andra ord, och inte blev det så väldigt mycket bättre sen heller. Alfa har gett sig ut på ett helt nytt territorium, och hävdar stolt att Stelvio är helt revolutionerande och så mycket roligare än alla andra suvar att köra. Efter att ha kört bilen vet jag inte riktigt varför man säger så, eftersom det inte stämmer.

Körkänsla
Alfa säger att den nya modellen är för den som vill ha en Giulia men med mer SUV-känsla. Stelvio baseras på Giulia men den har fått en bredare spårvidd - 54 millimeter fram och 29 millimeter bak. Hjulbasen är dock densamma. Höjden är 1,65 meter och man sitter 19 centimeter högre i Stelvio än i Giulia. Bilarna vi hade till vårt förfogande var antingen en dieseldriven turbofyra på 2,0 liter med 210 hästar eller en bensindriven turbofyra på 2,0 liter med 280 hästar. Kompetenta maskiner på pappret som köparna säkert skulle kunna nöja sig med. 510 hästar är kul en stund men kanske inte för vad det kostar - både i inköpspris och i längden med ägandet. Så vad gör egentligen Stelvio på marknaden? Det finns ju mängder med småsuvar redan från flera etablerade märken, behövs det verkligen fler? Vid presskonferensen tryckte man oerhört mycket på att den här modellen tillför något helt nytt till segmentet - körglädje. Det har nämligen ingen annan av konkurrenterna i sina bilar. Alfa är fräcka i sina uttalanden och är inte rädda för att säga vad de tycker. Men man ska kunna leva upp till detta också, vilket inte är lika lätt. I Stelvio ska man verkligen bli ett med bilen, och le genom varje kurva. Styrningen ska bjuda på grym känsla och det ska vara en körglad bil som ska ge sin förare samma känsla som man annars kan få i mindre och sportigare bilar. Hur har man lyckats med det då? Genom att bland annat finlira styrningen, som ska vara riktigt responsiv och svara direkt på förarens minsta lilla vink. Har man lyckats då? Ja, styrningen är väldigt responsiv, men det behöver inte betyda att den är bra för det. Den är nästan för känslig, och minsta lilla drag i ratten nästan kastar bilen åt sidan. Man lär sig efter en stund hur mjuk man måste vara i armarna, men till en början blir det hela till en ganska så nervös körupplevelse. Känslan i ratten liksom försvinner och man tappar lite kopplingen mellan rattläge och hjul. Det är inte körglädje.

Vi började vår testrunda med dieselsnurran på 210 hästar. Knatterfest direkt från det att startknappen tryckts in, här brötar det på rejält från den turbomatade fyran som sitter där under huven. Inte blir det bättre när man kommer upp i lite fart och varvar, den låter verkligen jättemycket och med ett minst sagt jobbigt ljud. Dessutom är den slö, det händer liksom inget när man gasar på. Och den åttastegade automatlådan som är kopplad till den är inte snabbast i klassen den heller. Man måste nästan trycka pedalen ner i asfalten för att lådan ska växla ner av sig själv, även i D-läget som ska vara det sportigaste. Här fick de enorma paddlarna hjälpa till bara för att man inte orkade vänta på att någon kickdown skulle kicka in. 210 hästar tycker man ju ändå låter helt okej på pappret, men det hände faktiskt inte så mycket i verkligheten. Då finns det även två slöare alternativ - en på 180 och en på 150 hästar. Den sistnämnda kommer att bli instegsversionen och den får förutom lägst antal hästkrafter även drivning endast på bakhjulen. Troligtvis ingen spännande upplevelse. En SUV ska i mitt tycke vara fyrhjulsdriven och så är självklart fallet i de övriga versionerna. Bilen är dock helt bakhjulsdriven tills dess att det behövs kraft på framhjulen, då kan upp till 50 procent av den skickas fram.

Vid växelväljaren, som för övrigt känns som om den är direkt stulen från BMW:s reservdelshylla, finns DNA-vredet som ställer om bilens humör till antingen ett italienskt vilddjur eller till ett italienskt tamdjur (om nu det finns några sådana). I mitten på detta finns det som tillval en knapp man kan trycka på och på så vis ändra fjädringens hårdhet, detta fanns dock inte i de testbilar vi körde. Det vi fick nöja oss med var lägena D (Dynamic), N (Neutral) och A (Advanced Efficiency). Dynamic styvar upp och sportar till medan A-läget förvandlar bilen till det snålaste som går. Neutral gör bilen inte helt oväntat neutral, och det är också detta läge man oftast kör med.

Efter en stund var det dags att istället hoppa in i den bensindrivna versionen med 280 hästar. Även här handlar det om en turbomatad fyra och den är på 2,0 liter. 70 hästar till gjorde ju att man förväntade sig lite mer knuff än i dieselknatterhistorien vi nyss kuskat omkring i. Och direkt märktes en skillnad, inte jättestor men det är betydligt bättre klipp i den här maskinen. Den känns mer på tå och när man trycker på händer det faktiskt något, och även om det är samma låda i denna som i dieseln känns även den rappare. Ingen av motorerna har något bra motorljud men denna låter i alla fall lite mindre brötigt och ansträngt. Det sjunger inte direkt ur piporna men man får heller inte huvudvärk av ljudet.

Med lite fart i maskineriet och ett par kurviga partier framför oss kunde vi äntligen börja svänga lite för att se hur det var. Bilen sköter sig helt okej, men det är ju fortfarande en SUV som inte är fjäderlätt, det är lite massa som ska tvingas runt böjarna hur man än vrider och vänder på det. Fyrhjulsdriften skickar 100 procent av kraften till bakhjulen i vanliga fall, men upp till hälften av detta kan när det behövs hoppa fram och driva framhjulen. Detta sker utan att man lägger märke till det, förutom att man då kanske inte får sladd där man annars hade fått det. Överföringen sker via en kardan i kolfiber, alltid något man kan nämna på festen om man vill skryta lite om sin nya kärra. Ett helt gäng kurvor senare landar vi att bilen uppför sig bra, men att den inte bjuder på något som inte de andra suvarna i klassen gör. Den är helt enkelt inte bättre eller roligare än någon annan.

Exteriör
Alfa Romeos design osar genom hela utformningen. Det är i alla fall vad man säger och skryter om. Om det stämmer överens i verkligheten är jag inte riktigt säker på. Visst går det inte att ta miste på bilmärke när man tittar på bilen framifrån - den triangelformade grillen dominerar och gör bilens utseende säreget. Sen ser man tydligt släktskapet med Giulia gällande strålkastarnas utformning men på Stelvio har man dragit ut dessa ytterligare och gett bilen en annan uppsyn och ljusbild genom att hela den yttre V-formen fungerar som DRL-ljus. Det gör att man lätt ser vad det är för modell som kommer körandes, speciellt om det är mörkt ute. I profil finns det lite italienskt arv i formerna men det är ändå svårt att se vad det är som skulle vara så speciellt. Baktill är det en salig blandning av allting. Det är tur att emblemet är stort så att man kan gå fram och se vad det är för bil, för annars skulle det här lika gärna ha kunnat vara en Kia, eller en Hyundai. Eller en Maserati Levante, för i vissa vinklar är bakljusen påfallande lika. Det finns liksom inget där som sticker ut på något speciellt vis. Avgaspiporna är lika stora och lika runda oavsett vilken motor du kör med, men trots detta är det ändå två små fula rör som man ser innanför den kromade siluetten. Quadrifoglio skiljer sig dock med sina fyra svarta avgaspipor, och ett helt annat betydligt kralligare kjolpaket.

Interiör
Här känner garanterat den som suttit i nya Giulia igen sig, instrumentpanelen är nämligen densamma. Allt är väldigt enkelt utfört och bara det allra viktigaste finns, inte massa onödiga knappar till höger och vänster. Om det är bra eller dåligt är nog upp till var och en, personligen gillar jag när det inte är så plottrigt även om det kanske kan bli lite tråkigt i längden. Ratten är både trevligt att hålla i och att titta på. Den har ett skönt grepp och att ha startknappen på ratten är trevligt, och sportigt. På tal om sportigt så tycker ju tyvärr alla biltillverkare att de ska ha paddlar bakom ratten i sina bilar, för det har sportbilar. Saken är dock den att det inte fungerar i alla bilar, och i synnerhet inte i suvar där det bara blir överflödigt. I Stelvio är de dessutom helt löjligt stora. Så stora att jag slår i den vänstra när jag ska lägga på blinkersen. Helt meningslöst, plocka bort och skippa detta helt tack. Även om de var i aluminium och vackra att titta på.

Instrumenthuset ser helt okej ut och innehåller även det vad man kan förvänta sig och behöver. Till höger sveper en infotainmentskärm in sig i instrumentpanelen men när tändningen slås på blir man lurad då det endast är en liten skärm i det stora svarta som tänds upp. Den är lätt att jobba med och fungerar bra men känns oerhört gammal i sin utformning, storlek och teknik.

Något mer som känns gammalt är materialen. Det är plast som svämmar över hela instrumentpanelen och det varken ser eller känns särskilt roligt när man tar på det. Visst, det finns massa olika paket som man kan lägga till så man får lite träinlägg här och var, men det är fortfarande plast som dominerar tyvärr. Och den knarrar! Hela mittkonsolen lever om och när man puttar på den med knät känns det som om den ska flytta sig tio centimeter. Grejerna hänger liksom inte ihop och detta drar ner helhetsbetyget avsevärt.

I framsätet sitter man okej, men inte mer. Stolarnas lårstöd är alldeles för kort och det blir lite jobbigt i längden. Skålningen är dock helt okej och man sitter rätt stabilt. I baksätet är det som väntat inte jättemycket plats. Benen på mig som är 1,84 lång får en tråkig vinkel när jag sitter bakom mig själv och knäna vill gärna peka upp mot taket. Det är inte heller så mycket utrymmen för knäskålarna till sätet framför. Den sluttande taklinjen gör ju såklart även sitt och även om mitt huvud får plats känns det lite instängt. I bagagen ska man få in 525 liter men även här stjäl designen en hel del av höjdutrymmet.

Man sitter högre än i Giulian men det är fortfarande inte så mycket SUV-känsla när man sitter där bakom ratten. Visst är insteget något högre men det känns inte som att man sitter och tittar ner på andra bilister när man är ute och kör. Känslan av att man kör en bil med lite högre markfrigång och lite terrängegenskaper försvinner faktiskt ganska så snabbt och det känns som att köra vilken bil som helst. Tyvärr nötte vi endast asfalt så några tillfällen att faktiskt testa om bilen klarar sig på lite mer eländiga ställen blev det aldrig. Snömodd gick dock helt okej, men när det blev värre väglag gick det inte längre. Bilarna var nämligen utrustade med dubbfria vinterdäck och dessa hade ingen chans mot den tyngre snön och isen. Då blev körningen mest Bambi på hal is och greppet fanns helt enkelt inte där.

Avslutning
Alfistis runt om i världen har hurrat och överröst Alfa Romeo med beröm sedan introduktionen av nya Giulia. När nu Stelvio kommer är det inte mindre liv i luckan direkt. ”Alla” är övertygade om att den här kommer att köra över motståndet och att den precis som Alfa själva säger kommer att bjuda på något nytt i segmentet. Det tråkiga är att den inte gör det. Den är inte roligare än en Audi Q5 att köra, och bredvid en Porsche Macan bleknar den snabbt. Visst kostar dessa modeller några slantar mer, men inte så jättemånga faktiskt när man börjar titta på Stelvio med lite motor under huven. Då kommer man snabbt upp i prisnivåer som är farligt nära de väldigt vassa konkurrenterna. Så vem ska köpa Stelvio då? Gör de som kallar sig för Alfisti det eller står de bara och hejar på vid sidan om? Alfa är riktigt modiga som ger sin in i detta och det är kul att se att det händer grejer från tillverkaren, men det här känns inte som en fullträff. Med Stelvio i programmet anser man sig inte behöva en kombi, och därför skrotade man planerna på en Giulia Sportswagon. Det kanske ändå inte var världens bästa idé? Köparen måste vara någon som vägrar tyskarna och som gärna åker italienskt för att det känns mer exklusivt. Räkna dock inte med att det är det, hur mycket än Alfa själva vill påstå det. 22 april är det premiär för bilen ute hos svenska handlare.

Fakta Alfa Romeo Stelvio 2,0 diesel
Motor: R4, 2,2 liter, turbo, 210 hästkrafter, 470 Newtonmeter.
Växellåda: Åttastegad automat.
Drivning: Fyrhjulsdrift.
Prestanda: 0-100 km/h på 6,6 sekunder.
Drivmedel: Diesel.
Mått: Hjulbas 2,81 meter, längd 4,68 meter, bredd 1,9 meter, höjd 1,64 meter, vikt 1604 - 1 660 kilo, förbrukning 0,4 liter per mil blandad körning, CO2-utsläpp 127 gram per kilometer.

Fakta Alfa Romeo Stelvio 2,0 bensin
Motor: R4, 2,0 liter, turbo, 280 hästkrafter, 400 Newtonmeter.
Växellåda: Åttastegad automat.
Drivning: Fyrhjulsdrift.
Prestanda: 0-100 km/h på 5,7 sekunder.
Drivmedel: Bensin.
Mått: Hjulbas 2,81 meter, längd 4,68 meter, bredd 1,9 meter, höjd 1,64 meter, vikt 1604 - 1 660 kilo, förbrukning 0,58 liter per mil blandad körning, CO2-utsläpp 161 gram per kilometer.

Pris: från 365 000 kronor (150-hästars diesel och bakhjulsdrift).

Läs mer
37.5°
0

Suven som skulle revolutionera men som inte gör det

Jag har kört Alfa Romeo Stelvio

Blue Origins första biljett till rymden såld
Gick för 28 miljoner dollar

I lördags avslutades auktionen där Blue Origin auktionerade ut den första passagerarbiljetten till en resa till rymden med företagets farkost New Shepard. Det vinnande budet slutet på 28 miljoner dollar, motsvarande lite över 233 miljoner svenska kronor. Intäkterna från auktionen kommer att gå till Blue Origins stiftelse "Club for the Future", en stiftelse vars syfte är att uppmuntra barn att välja en framtida yrkesbana inom rymdforskning. Den än så länge anonyme vinnaren av auktionen kommer att ha sällskap av både Blue Origins grundare Jeff Bezos och hans bror Mark rymdresan 20 juli. Inom kort kommer det meddelas vem det är som köpt biljetten och lite längre fram kommer Blue Origin även att avslöja vem som blir den fjärde passageraren på New Shepards första bemannade rymdresa. Här nedan hittas en repris från helgens live-auktion på Blue Origins första rymdbiljett. Tumnagel
36.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Microsoft gör verklighet av Xbox-kylskåpet
Kommer säljas till jul

När Xbox Series X kom var det många som skojade om att enheten såg ut som ett kylskåp. Microsoft var snabba att hänga på och levererade bland annat just kylskåp som såg ut som konsolen till youtubers. Dessa var dock manuellt fixade, men nu kommer man faktiskt att börja sälja ett riktigt kylskåp som ser ut som konsolen. Mörk grå på utsidan, grön på insidan och med plats för tillräckligt många burkar för ett dygn typ. Perfekt helt enkelt! Kylskåpet ska börja säljas till jul. Tumnagel
40.3°
+
Roger Åberg
0

E3 2021 Square Enix visar upp Marvel's Guardians of the Galaxy
Släpps 26 oktober

I går kväll visade Square Enix upp spelet Marvelx27s Guardians of the Galaxy som utvecklas av Eidos-Montreal. Som man kan se i trailern är spelet inte baserat på filmserien utan kör sin egen grej. Spelmässigt är det ett action-äventyrsspel där du spelar som Star-Lord som då ska åka runt universumet för att reda ut saker och ting. Utvecklarna har sagt att de inte har några planer på DLC eller att det kommer finnas några mikrotransaktioner. Utan det här ska vara en komplett enspelarkampanj som ska berätta en tillfredsställande historia ackompanjerat med ett svängigt soundtrack med musik från 80-talet. Marvelx27s Guardians of the Galaxy är på gång för Windows, PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One och Xbox Series S/X. Tumnagel
37.5°
+
Frode Wikesjö
0

Hades kommer till fler plattformar 13 augusti
PS4, PS5, Xbox One och Xbox Series X/S

Hades släpptes skarpt förra året till PC och Switch, men nu är det dags för spelare på Playstation och Xbox att ta sig an utmaningarna. Utvecklarna har nu meddelat att spelet kommer släppas till både Playstation och Xbox 13 augusti. Prenumererar man på Xbox Game Pass kommer man få tillgång till spelet på releasedagen. Tumnagel
40.2°
+
André Stray
0

Multiplayer i Halo Infinite visas upp
Ösigt!

343 Industries har tidigare visat upp lite delar av singleplayerkampanjen i Halo Infinite, men nu har gänget levererat lite rörlig bild som visar upp multiplayerläget. Och precis som i singleplayerläget verkar spelare få tillgång till en änterhake, vilket gör det lite lättare att ta sig upp till högre höjder. Bonusvideo med hela presentationen där ni även får se lite nytt storymaterial från spelet. Halo Infinite och multiplayerdelen, som kommer bli tillgänglig som en free to play-komponent, kommer släppas till Xbox One och Xbox Series X/S runt jul. Tumnagel
42.0°
+
André Stray
0

Gameplaytrailer för Battlefield 2042
Ser ut som Battlefield

Tidigare i veckan fick vi reda på att årets Battlefield-spel är Battlefield 2042 och under kvällens Microsoft-show fick vi äntligen ta en titt på gameplay från spelet. Kort sagt ser det väldigt mycket ut som Battlefield, på gott och ont, men det ser ut att vara ett och annat intressant tillägg som möjlighet att modifiera vapen mitt i strid och vara tvungen att hantera dåligt väder. Battlefield 2042 släpps 22 oktober till PC, Xbox One, Xbox Series X/S, PS4 och PS5. Tumnagel
47.3°
+
André Stray
0

En första teasertrailer för Starfield
Nu händer det!

Under kvällens Microsoft/Bethesda-ström fick vi äntligen ta en första titt på det mytomspunna Starfield, vilket är Bethesdas nya sci-fi-äventyr och första nya IP på 25 år. I teasern ovan får vi se en pilot göra sig redo för avfärd på en rymdfarkost och gänget verkar vara redo för att utforska universum, vilket alltid är roligt att göra i sci-fi-äventyr. Starfield kommer släppas 11 november 2022 till PC samt Xbox Series X/S och kommer även vara spelbart vid release via Game Pass. Tumnagel
43.6°
+
André Stray
0

E3 2021 Spana in Microsofts presskonferens på E3 2021
Äntligen dags för Starfield?

I kväll, klockan 19:00, drar Microsoft igång sin E3-konferens som i år även kommer inkludera Bethesdas grejer. Denna presentation har väl potential att bli den som är mest intressant på hela E3 då den mest största sannolikhet kommer bjuda på massvis med spel från både Xbox Game Studios samt tredjepartsutvecklare. Antaglien kommer vi få se mer från Halo Infinite och mycket talar också för att vi kommer få se något lite mer konkret från Bethesdas rymdspel Starfield. Du kan självklart följa den 90 minuter långa presskonferensen direkt från tv-soffan via YouTube-klippet ovan. Tumnagel
41.6°
+
Frode Wikesjö
0

Lexus presenterar nya NX
Kommer som laddhybrid

NX är en viktig bil i Europa för Lexus och nu kommer en ny generation som bjuder på två mycket välkomna nyheter. Den första är att bilen kommer som laddhybrid. Vi känner igen lösningen från Toyota RAV4 där den är riktigt trevlig, speciellt räckvidden är riktigt härlig med över sju mil på bara el. Trots att batteriet är lika stort i NX som i RAV4 (18,1 kWh), hästarna är exakt samma (306 hästar) och 0 till 100 går på sex sekunder i båda bilarna så väntas Lexus NX komma 63 kilometer istället för 75 kilometer som i RAV4. Men eftersom Toyota håller vad de lovar kan du troligen räkna med dryga sex mils räckvidd. Bensinmotorn är på 2,5 liter och jobbar på framhjulen medan elmotorn jobbar på bakhjulen. Laddhybriden får beteckningen 450h+ men det finns även en annan version som kallas 350h och som har Lexus vanliga hybridteknik. Den har 242 hästar och gör 0 till 100 på 7,7 sekunder. Jämfört med förra versionen är det 15 procent snabbare, samtidigt har man minskat utsläppen med 10 procent. En annan trevlig nyhet är att man jobbat om förarmiljön. Borta är den där ålderdomliga styrplattan och istället rör man skärmen med fingrarna som på resten av bilindustrin. Konceptet kallas för Tazuna och ser riktigt trevligt ut. Det nya systemet ska vara betydligt mer responsivt, men man verkar inte så stolt över det eftersom man bra visar Apple CarPlay på bilderna. Välkommet är det hur som helst! En rolig detalj är att dörrarna öppnas med en knapp som sedan öppnar dörren elektroniskt. Detta jobbar tillsammans med systemet som upptäcker saker i döda vinkeln, så kommer det en cyklist eller annan bil farande varnas man. Om jag minns rätt från RAV4 så var bakluckan mördande långsam, men i Lexus NX ska man ha fixat detta. Den ska vara snabb (4 sekunder) och tystare än tidigare. Bra! Tumnagel
36.4°
+
Roger Åberg
0

Kim Jong Un gillar inte K-pop
Kallar det för ond cancer

Den nordkoreanska diktatorn Kim Jong Un har börjat ta i med hårdhandskarna mot sydkoreansk popmusik (K-pop). Nya dokument som läckt ut från landet visar att regimen där införde en lag för något halvår sedan som säger att den som konsumerar eller äger sydkoreansk underhållning ska få fem till 15 års straffarbete. Även folk som pratar koreanska med sydkoreansk stil kan få straffarbete och de som smugglar in media från Sydkorea kan få dödsstraff. En person ska redan ha avrättats för att den sålde piratkopierade USB-enheter med sydkoreansk underhållning. Kim kallade K-pop för ond cancer och beskyller musikstilen för att påverka klädseln, frisyren, talet och beteendet av landets unga befolkning. Tumnagel
30.4°
+
Frode Wikesjö
0

Volkswagen presenterar sjunde generationens folkabuss
Det här är nya Multivan

Folkabussen är en klassiker och nu är det dags för generation sju. Den här ska inte blandas ihop med ID.Buzz som är en elektrisk version av folkabussen på MEB-plattformen, samma som ID.3 och ID.4 bygger på. Men nya Multivan byter ändå plattform och kommer numera att byggas på MQB-plattformen, som många av Volkswagens "vanliga" fossilbilar byggs på. Det betyder att vi kommer att få se laddhybridsteknik i denna. Batteriet i denna ligger på 13 kWh och elmotorn ger 116 hästar, tillsammans med bensinmotorn får den 218 hästar. Vill man inte ha laddhybrid kan man få en bensinare på antingen 136 eller 204 hästar, nästa år kommer diesel på 150 hästar. Alla har DSG som standard. Golvet är platt i bilen och det finns plats för sju. Skenor i det platta golvet gör att man kan möblera rätt fritt utifrån vad man har för krav på andra passagerare och last. Nya versionen är bredare och längre än föregångaren men också lite lättare. På insidan är måtten ungefär desamma som tidigare men väljer man panoramaglastak blir takhöjden bättre. Lasta kan man. Med alla säten får det plats 469 liter, med bara två rader säten 1844 liter och utan säten där bak 3672 liter. Det finns även en lång version och där är siffrorna 762, 2171 och 4005 liter. Tumnagel
39.9°
+
Roger Åberg
0

Salma Hayek går igenom sin karriär
Från Desperado till Hitman's Wife’s Bodyguard

Skådespelaren Salma Hayek går här igenom några av rollerna hon har spelat under sin karriär. Hon täcker sina roller i filmer som Desperado, From Dusk Til Dawn, Dogma, Frida och hennes nya film Hitmanx27s Wife’s Bodyguard. Tumnagel
37.4°
+
Frode Wikesjö
0

Därför kan man inte alltid lita på väderapparna
De är helt enkelt för exakta

Väderappar är grymma, men de är inte alltid korrekta. En av anledningarna till det är att de helt enkelt kollar på ett väldigt specifikt område och rapporterar vädret för precis den punkt du är på och inte ett lite större område. SVTs meteorolog Per Stenborg beskriver det som att kolla på fotboll genom ett sugrör. Så ett tips är att inte alltid bara kolla på den specifika plats du är på utan även kolla väderkartor. Tumnagel
38.9°
+
Roger Åberg
0

Kolla in The Talk Show från WWDC 2021
Trevligt samtal med Craig Federighi och Greg Joswiak

Som avslutning på Apples utvecklarkonferens WWDC 2021 spenderade John Gruber från Daring Fireball en längre stund med Apples Craig Federighi och Greg Joswiak för att prata om några av nyheterna konferensen. Så om man är sugen på att lyssna på ett avslappnat samtal om både stora och små WWDC-nyheter så hittar du det i klippet ovan. Klippet är uppdelat i diverse kapitel så det är bara till att spola fram till sektionerna man vill höra mer om. Tumnagel
37.2°
+
Frode Wikesjö
0

Så här gör du hjärt-lungräddning (HLR)
Bra att veta!

Inte många kan väl ha missat att den danska fotbollsspelaren Christian Eriksen föll ihop på plan igår under matchen mot Finland. Tack vare snabb hjälp verkar det nu som att han mår bra. Att göra hjärt-lungräddning, eller HLR som det också kallas, kan vara livsavgörande och något som är bra att veta. Det är inte jättesvårt, men eftersom man inte har tid att googla om det behövs användas på riktigt är det bra att ha koll innan. Här kommer en video på hur det fungerar och MSBs variant nedan. Mer information finns hos 1177. Tumnagel
53.3°
+
Roger Åberg
0

En trailer för Nine Perfect Strangers
Nicole Kidman är lite creepy

Nine Perfect Strangers är en kommande serie med Nicole Kidman, Melissa McCarthy, Michael Shannon, Luke Evans, Bobby Cannavale, Regina Hall, Samara Weaving, Melvin Gregg, Asher Keddie, Grace Van Patten, Tiffany Boone och Manny Jacinto. Serien är skapad av David E. Kelley (Boston Legal, Big Little Lies) och är baserad på boken Nio främlingar av Liane Moriarty. I Nine Perfect Strangers får vi se vad som händer när nio främlingar anländer till Tranquillum House för att spendera tio dagar med lyxbehandlingar, meditation, nya vänskapsband och möjligen lite träning. Men det som kanske såg bra ut i broschyren visar sig vara vara bra mycket otrevliga då kvinnan bakom de omtalade retreaten, den karismatiska Masha Dmitrichenko, har andra planer. Nine Perfect Strangers här premiär på Hulu den 18 augusti och det återstår väl att se var det hamnar här i Sverige. Tumnagel
38.3°
+
Frode Wikesjö
0

Audi e-tron GT mot Tesla Model S på långfärd
En väldigt jämn kamp!

Tesla har haft överhanden på långfärd men konkurrenterna börjar komma ikapp. Dels laddar de snabbare och snabbare och dels så börjar Ionity och de andra laddnätverken bli bättre. Mat från Carwow tog en Model S Long Range och satte kompisen i en e-tron GT och så körde de från Skottland till London. Teslan har bättre räckvidd men Audin laddar snabbare, så frågan är vilken som kommer fram snabbast. Svaret är att det är väldigt jämnt! Nu är det här det bästa från elbilsvärlden just nu, men det är skönt att se att det verkligen blir bättre och bättre. Tumnagel
37.9°
+
Roger Åberg
0

Godfall kommer till PlayStation 4
Låter vettigt

När Godfall släpptes förra året var det konsolexklusivt på PlayStation 5. Men antagligen för att det inte finns allt för många sådana konsoler ute på marknaden har nu utvecklarna bestämt sig för även släppa en version av spelet för PlayStation 4. Spelet kommer dock erbjuda cross-play mellan konsolerna och du kommer också kunna uppgradera till PlayStation 5-versionen utan extra kostnad från PlayStation 4-versionen. Godfall till PlayStation 4 beräknas att släppas den 10 augusti. Tumnagel
37.3°
+
Frode Wikesjö
0

Ryskt band ska göra Crocs punkigt

Crocs är väl allt annat än punkigt, men nu tar de hjälp av det ryska bandet Little Big för att bli lite creddigare. Oklart om det kommer att fungera, men ett rätt roligt försök ändå. Tumnagel
84kg
+
Roger Åberg

En rundtur i Gudfadern-huset
Kan bli ditt för endast 90 000 000 dollar

Här får vi följa med på en rundtur runt huset som bland annat användes för att spela in Gudfadern och Bodyguard. Huset är värderat till 89 750 000 dollar vilket ju är väldigt mycket pengar för ett hus. Men för det får du ett 2 694 kvadratmeter stort hus med nio sovrum, 15 badrum och en tomt på dryga 14 000 kvadratmeter. Om du är sugen kan du anmäla dig till en IRL-visning via länken nedan. Bonushus nedan. Tumnagel
79kg
+
Frode Wikesjö

Omnipollo har perfekta ölen till nubben
O.P. och alkoholfri öl i kombination

O.P. Anderson är riktigt gott på till exempel midsommar, men det är ju också gott att dricka en öl till. Sprit + starköl är ju dock sällan en lysande kombination kanske, men nu har O.P. och Omnipollo gjort ett intressant samarbete som löser det. Omnipollo har nämligen tagit fram en alkoholfri snapsöl. Antingen så tar man nubben i nubbeglaset och ölen i ölglaset eller så häller man i nubben i ölen, det är valfritt. Den beskrivs vara i "gränslandet mellan en pale ale och en IPA med blommiga och fruktiga karaktärer där tydliga inslag av citrus, grapefrukt och aprikos samsas med en blommig humlekaraktär". – Det blommiga från ölet och det kryddiga från O.P. Anderson blir en superspännande kombination där två omsorgsfulla drycker möts på ett fint sätt, säger Henok Fentie. Vi älskar att jobba med varumärken som har en lång historia och i det här samarbete har det varit jättekul att se våra energier smälta ihop rent bokstavligen. Ölen börjar säljas i morgon och eftersom den är alkoholfri (0,3 procent) så kommer den att säljas i dagligvaruhandeln men även på ett antal restauranger. Tumnagel
117kg
+
Roger Åberg

Ny bok om svensk gin
Vi är riktigt bra på den goda drycken

Vi är riktigt bra på gin här i Sverige och det bör ju uppmärksammas. I dag släpps boken Svensk gin, drinkar, destillerier och drömmare som verkar vara en perfekt bok för den som vill få kunskap om gin men framförallt upptäcka de svenska tillverkarna. Huvudförfattare är Jens Josefsson och boken fokuserar inte så mycket på historien utan snarare nutiden och framtiden eftersom detta händer just nu. Författarna villa tt boken ska vara som en reseguide för de som vill ta den av svensk och samtida sprithistoria, men den innehåller även drinkar och massor av fakta. Och den handlar inte bara om gin, för gin ses ju oftast med tonic och man besöker även svenska tonicproducenter. Boken släpps i dag. Tumnagel
111kg
+
Roger Åberg

Prince släpper nytt
Platta kommer i juli

Det är snart fem år sedan Prince gick bort och han är saknad av många. Ryktet säger att han hade väldigt, väldigt mycket inspelade låtar och sista juli kommer det faktiskt en ny platta. Den heter Welcome 2 America och från den kommer den här singeln som heter Born 2 die. Tumnagel
81kg
+
Roger Åberg

Neil Young klar med sin scifi-roman Canary
Verkar bli en rätt märklig historia

Den gamle rockern Neil Young uppger att han nu har skrivit klart scifi-romanen "Canary", en bok som han har arbetat i fyra år med att färdigställa. På sin webbplats skriver han att han precis lämnat in manuskriptet till boken till sin förläggare. 2018 beskrev Young handlingen i "Canary" för Rolling Stone: "It’s kind of a sci-fi thing about a guy who gets busted for a crime. He works for a power company and there’s corruption in the power company and he wants to expose it, so he figures out a way to expose it and shuts down the grid a couple of times. He gets busted for doing that, and the cops come and take him out of his office, put him in a van, drug him, and he goes to a hospital somewhere. Then he wakes up and he’s on a mission to pay his debt to society. That’s all he cares about. Then he puts on these glasses, and they broadcast everything that he sees and he goes into different places and interacts with the people there and he’s just a regular guy, but these people in this room downtown are watching everything he’s doing and listening to everything. He discovers the solar company he works for is a hoax. And they’re not really using solar. They’re using this shit – the guy who’s doing this has come up with a way to make bad fuel, the bad energy, this really ugly terrible stuff, and he’s figured out a way to genetically create these animals that shit that gives the energy to make the [fuel]. So he’s created this new species. But the species escapes. So it’s a fuckin’ mess." Det verkar med andra ord som om Neil Youngs scifi-bok kanske inte blir helt olik ett sammanfattning av tv-serien Rick and Morty. När eller om "Canary" kommer att dyka upp i bokhandeln framgår inte. Tumnagel
93kg
+
Wille Wilhelmsson

ASAP Rocky gör filmen Stockholm Syndrome
Dokumentär om när han greps i Sverige

Musikern ASAP Rocky kommer snart att släppa filmen Stockholm Syndrome vilken kommer att handla om när han kom i klammeri med den svenska rättvisan. Det var sommaren 2019 som ASAP Rocky greps i Stockholm efter att ha varit inblandad i ett bråk. Han dömes senare till villkorlig dom för misshandel. Förutom ASAP Rocky själv kommer bland andra Kim Kardashian, Nicki Minaj, Naomi Campbell och Tyler the Creator medverka i filmen skriver Dazed. Stockholm Syndrome kommer att ha premiär på amerikanska Tribeca Film Festival 13 juni. När vi eventuellt kan få se den här i Sverige finns det än så länge inga uppgifter om. Tumnagel
-507kg
+
Wille Wilhelmsson

Burger King slutar med plastleksaker
Nu blir det svenska böcker istället

Att hamburgerrestauranger slutar med plastsugrör upprör, framförallt känns det otroligt töntigt när man använder plastlock, delar ut plastleksaker och så vidare. Nu tar Burger King i alla fall ett steg i rätt riktning och slutar med plastleksaker i sina barnmål. Istället blir det Svanenmärkta böcker som produceras i Lettland. Man lovar att alla böcker ska skrivas av svenska författare. Om det blir några klassiker återstår att se, men pressbilden säger nog att det inte blir så... Tumnagel
226kg
+
Roger Åberg

Seinabo Sey släpper ny EP
Sweet life

I dag släpper Seinabo Sey en ny EP med fyra låtar. Seinabo har hängt mycket på Gotland under karantänen, så stämningen sägs vara en mix av r&b, afrobeats och just lugnet från Gotland. Efter en snabb lysning kan jag i alla fall konstatera att det finns ett lugn där, ett stämningsfullt sådan. Men eftersom det är Seinabo finns det så klart också en nerv. Demosarna till låtarna skrevs av Isak Alverus vilket är lite annorlunda mot hur Seinabo brukar jobba eftersom hon brukar skriva allt själv. Tumnagel
74kg
+
Roger Åberg

Fyra nya, snygga, finska hotell
Tips till sommaren?

Finland mailade och tipsade om lite nyöppnade och kommande hotell och några av dem verkar riktigt läckra! Här ovanför hittar vi Majamaja som ligger i skärgården utanför Helsingfors. Här är det avkoppling som gäller, det finns bara ett hus att bo i och de kallar det snarare retreat än hotell. Du sover nästan i havet eftersom huset ligger på en klippa. Det tar tio minuter med båt (eller 40 minuter med cykel) från Helsingfors att ta sig hit och man kan beställa både frukost och middagspaket om man vill. från 190 euro natten och går att boka nu. Kolla in filmen nedan, visst verkar det coolt? Majamaja living: the intro from Majamaja on Vimeo. Nästa ställe är Barö skärgårdshotell som ligger i en av Finlands största ekskogar, men även här är det nära havet eftersom hotellet är placerat på klipporna. Ligger en timme från Helsingfors och man slog upp dörrarna i veckan så helt nytt. Här är man inte helt ensam, det finns 20 rum, men det går helt klart att få vara för sig själv. Vill du inte prata med personalen fixar du incheckning, matbokning och sånt i appen. Bokar du en svit får du bastu och bubbelpool på rummet. Från 260 euro natten. Spegelhusen i Haasi verkar riktigt coola. Här finns det varma källor, badtunnor, bastu och allt man vill ha om man inte hoppar i havet så klart. Ett ställe att hänga på, men det ska finnas fina ställen att vandra på i närheten! Sist ut är Kuru som är en privat resort med 16 villor som ligger i vildmarken. I husen finns bastu och det finns ett gemensamt spa. Om man tröttnar på att sitta på altanen och njuta kan man åka på fisketur eller sälsafari. För att vara säkra på att gästerna somnar gott har man tagit fram en sömnritual tillsammans med forskare. Öppnar i augusti. Tumnagel
153kg
+
Roger Åberg

Idag firar vi World Bicycle Day
Ut och cykla!

Idag, 3 juni, firas den så kallade "World Bicycle Day" på många platser runt om i världen. Det var FN som 2018 instiftade World Bicycle Day. Tanken bakom det hela är att allmänheten en dag om året ska uppmärksamma det miljövänliga och hälsosamma transportsättet. FN skriver på sin webbplats om World Bicycle Day: "World Bicycle Day draws attention to the benefits of using the bicycle — a simple, affordable, clean and environmentally fit sustainable means of transportation. The bicycle contributes to cleaner air and less congestion and makes education, health care and other social services more accessible to the most vulnerable populations." Kommer du att uppmärksamma World Bicycle Day idag? Svara gärna på vår enkät nedan och/eller skriv i kommentarerna hur du kommer att uppmärksamma dagen. Tumnagel
93kg
+
Wille Wilhelmsson

Göteborgsoperan kör Håkan Hellström-musikal
Kärlek skonar ingen

I höst är de premiär för musikalen "Kärlek skonar ingen" vilket är en musikal som är baserad på en del av Håkan Hellströms låtar. Inte helt oväntat så är urpremiären av "Kärleken skonar ingen" på Göteborgsoperan. Musikalen är skriven av regissören Victoria Brattström, musikern Simon Ljungman, artisten Håkan Hellström och författaren Mirja Unge. Göteborgsoperan skriver om musikalen: "Ett poetiskt och skitigt drömspel som utspelar sig på platser som Håkan Hellström för alltid skrivit in i Göteborgs stadskarta." Den tre timmar långa musikalen "Kärlek skonar ingen" har premiär på Göteborgsoperan 9 oktober och biljetterna släpps 2 september. Dessa kommer att kosta 150 - 895 kronor. Tumnagel
-17kg
+
Wille Wilhelmsson