m
Suven som skulle revolutionera men som inte gör det
Foto: Alfa Romeo

Suven som skulle revolutionera men som inte gör det
Jag har kört Alfa Romeo Stelvio

Bil / Alfa Romeo

Det var ett tag sedan jag var på presskörningsresa nu men denna inbjudan lockade för mycket för att tacka nej till. Köra Alfa Romeos helt nya modell - suven Stelvio på Stelviopasset. En klassisk italiensk biltillverkare som man nog aldrig hade väntat sig skulle trycka ut en SUV har precis gjort det och körningen kommer att ske på en av världens häftigaste vägsnitt. En sån sak får man ju inte vara med om så ofta så självklart följde jag med. Suven som kommer i samma häftiga QV-utförande som syskonet Giulia lockade mest såklart även om det är en dieselknarr som garanterat kommer att sälja bäst. Men en bil med över 500 hästar och kurviga vägar man oftast bara drömmer om i kombination är svårslaget. Så blev det dock inte riktigt. Väl på plats fick vi inbjudna reda på att QV-versionen inte alls var med på provkörningen. Några timmar senare stod det även klart att det inte skulle bli någon körning på Stelviopasset. Det stängdes nämligen för trafik redan i december och öppnar inte igen förrän till våren. Halvbra start med andra ord, och inte blev det så väldigt mycket bättre sen heller. Alfa har gett sig ut på ett helt nytt territorium, och hävdar stolt att Stelvio är helt revolutionerande och så mycket roligare än alla andra suvar att köra. Efter att ha kört bilen vet jag inte riktigt varför man säger så, eftersom det inte stämmer.

Körkänsla
Alfa säger att den nya modellen är för den som vill ha en Giulia men med mer SUV-känsla. Stelvio baseras på Giulia men den har fått en bredare spårvidd - 54 millimeter fram och 29 millimeter bak. Hjulbasen är dock densamma. Höjden är 1,65 meter och man sitter 19 centimeter högre i Stelvio än i Giulia. Bilarna vi hade till vårt förfogande var antingen en dieseldriven turbofyra på 2,0 liter med 210 hästar eller en bensindriven turbofyra på 2,0 liter med 280 hästar. Kompetenta maskiner på pappret som köparna säkert skulle kunna nöja sig med. 510 hästar är kul en stund men kanske inte för vad det kostar - både i inköpspris och i längden med ägandet. Så vad gör egentligen Stelvio på marknaden? Det finns ju mängder med småsuvar redan från flera etablerade märken, behövs det verkligen fler? Vid presskonferensen tryckte man oerhört mycket på att den här modellen tillför något helt nytt till segmentet - körglädje. Det har nämligen ingen annan av konkurrenterna i sina bilar. Alfa är fräcka i sina uttalanden och är inte rädda för att säga vad de tycker. Men man ska kunna leva upp till detta också, vilket inte är lika lätt. I Stelvio ska man verkligen bli ett med bilen, och le genom varje kurva. Styrningen ska bjuda på grym känsla och det ska vara en körglad bil som ska ge sin förare samma känsla som man annars kan få i mindre och sportigare bilar. Hur har man lyckats med det då? Genom att bland annat finlira styrningen, som ska vara riktigt responsiv och svara direkt på förarens minsta lilla vink. Har man lyckats då? Ja, styrningen är väldigt responsiv, men det behöver inte betyda att den är bra för det. Den är nästan för känslig, och minsta lilla drag i ratten nästan kastar bilen åt sidan. Man lär sig efter en stund hur mjuk man måste vara i armarna, men till en början blir det hela till en ganska så nervös körupplevelse. Känslan i ratten liksom försvinner och man tappar lite kopplingen mellan rattläge och hjul. Det är inte körglädje.

Vi började vår testrunda med dieselsnurran på 210 hästar. Knatterfest direkt från det att startknappen tryckts in, här brötar det på rejält från den turbomatade fyran som sitter där under huven. Inte blir det bättre när man kommer upp i lite fart och varvar, den låter verkligen jättemycket och med ett minst sagt jobbigt ljud. Dessutom är den slö, det händer liksom inget när man gasar på. Och den åttastegade automatlådan som är kopplad till den är inte snabbast i klassen den heller. Man måste nästan trycka pedalen ner i asfalten för att lådan ska växla ner av sig själv, även i D-läget som ska vara det sportigaste. Här fick de enorma paddlarna hjälpa till bara för att man inte orkade vänta på att någon kickdown skulle kicka in. 210 hästar tycker man ju ändå låter helt okej på pappret, men det hände faktiskt inte så mycket i verkligheten. Då finns det även två slöare alternativ - en på 180 och en på 150 hästar. Den sistnämnda kommer att bli instegsversionen och den får förutom lägst antal hästkrafter även drivning endast på bakhjulen. Troligtvis ingen spännande upplevelse. En SUV ska i mitt tycke vara fyrhjulsdriven och så är självklart fallet i de övriga versionerna. Bilen är dock helt bakhjulsdriven tills dess att det behövs kraft på framhjulen, då kan upp till 50 procent av den skickas fram.

Vid växelväljaren, som för övrigt känns som om den är direkt stulen från BMW:s reservdelshylla, finns DNA-vredet som ställer om bilens humör till antingen ett italienskt vilddjur eller till ett italienskt tamdjur (om nu det finns några sådana). I mitten på detta finns det som tillval en knapp man kan trycka på och på så vis ändra fjädringens hårdhet, detta fanns dock inte i de testbilar vi körde. Det vi fick nöja oss med var lägena D (Dynamic), N (Neutral) och A (Advanced Efficiency). Dynamic styvar upp och sportar till medan A-läget förvandlar bilen till det snålaste som går. Neutral gör bilen inte helt oväntat neutral, och det är också detta läge man oftast kör med.

Efter en stund var det dags att istället hoppa in i den bensindrivna versionen med 280 hästar. Även här handlar det om en turbomatad fyra och den är på 2,0 liter. 70 hästar till gjorde ju att man förväntade sig lite mer knuff än i dieselknatterhistorien vi nyss kuskat omkring i. Och direkt märktes en skillnad, inte jättestor men det är betydligt bättre klipp i den här maskinen. Den känns mer på tå och när man trycker på händer det faktiskt något, och även om det är samma låda i denna som i dieseln känns även den rappare. Ingen av motorerna har något bra motorljud men denna låter i alla fall lite mindre brötigt och ansträngt. Det sjunger inte direkt ur piporna men man får heller inte huvudvärk av ljudet.

Med lite fart i maskineriet och ett par kurviga partier framför oss kunde vi äntligen börja svänga lite för att se hur det var. Bilen sköter sig helt okej, men det är ju fortfarande en SUV som inte är fjäderlätt, det är lite massa som ska tvingas runt böjarna hur man än vrider och vänder på det. Fyrhjulsdriften skickar 100 procent av kraften till bakhjulen i vanliga fall, men upp till hälften av detta kan när det behövs hoppa fram och driva framhjulen. Detta sker utan att man lägger märke till det, förutom att man då kanske inte får sladd där man annars hade fått det. Överföringen sker via en kardan i kolfiber, alltid något man kan nämna på festen om man vill skryta lite om sin nya kärra. Ett helt gäng kurvor senare landar vi att bilen uppför sig bra, men att den inte bjuder på något som inte de andra suvarna i klassen gör. Den är helt enkelt inte bättre eller roligare än någon annan.

Exteriör
Alfa Romeos design osar genom hela utformningen. Det är i alla fall vad man säger och skryter om. Om det stämmer överens i verkligheten är jag inte riktigt säker på. Visst går det inte att ta miste på bilmärke när man tittar på bilen framifrån - den triangelformade grillen dominerar och gör bilens utseende säreget. Sen ser man tydligt släktskapet med Giulia gällande strålkastarnas utformning men på Stelvio har man dragit ut dessa ytterligare och gett bilen en annan uppsyn och ljusbild genom att hela den yttre V-formen fungerar som DRL-ljus. Det gör att man lätt ser vad det är för modell som kommer körandes, speciellt om det är mörkt ute. I profil finns det lite italienskt arv i formerna men det är ändå svårt att se vad det är som skulle vara så speciellt. Baktill är det en salig blandning av allting. Det är tur att emblemet är stort så att man kan gå fram och se vad det är för bil, för annars skulle det här lika gärna ha kunnat vara en Kia, eller en Hyundai. Eller en Maserati Levante, för i vissa vinklar är bakljusen påfallande lika. Det finns liksom inget där som sticker ut på något speciellt vis. Avgaspiporna är lika stora och lika runda oavsett vilken motor du kör med, men trots detta är det ändå två små fula rör som man ser innanför den kromade siluetten. Quadrifoglio skiljer sig dock med sina fyra svarta avgaspipor, och ett helt annat betydligt kralligare kjolpaket.

Interiör
Här känner garanterat den som suttit i nya Giulia igen sig, instrumentpanelen är nämligen densamma. Allt är väldigt enkelt utfört och bara det allra viktigaste finns, inte massa onödiga knappar till höger och vänster. Om det är bra eller dåligt är nog upp till var och en, personligen gillar jag när det inte är så plottrigt även om det kanske kan bli lite tråkigt i längden. Ratten är både trevligt att hålla i och att titta på. Den har ett skönt grepp och att ha startknappen på ratten är trevligt, och sportigt. På tal om sportigt så tycker ju tyvärr alla biltillverkare att de ska ha paddlar bakom ratten i sina bilar, för det har sportbilar. Saken är dock den att det inte fungerar i alla bilar, och i synnerhet inte i suvar där det bara blir överflödigt. I Stelvio är de dessutom helt löjligt stora. Så stora att jag slår i den vänstra när jag ska lägga på blinkersen. Helt meningslöst, plocka bort och skippa detta helt tack. Även om de var i aluminium och vackra att titta på.

Instrumenthuset ser helt okej ut och innehåller även det vad man kan förvänta sig och behöver. Till höger sveper en infotainmentskärm in sig i instrumentpanelen men när tändningen slås på blir man lurad då det endast är en liten skärm i det stora svarta som tänds upp. Den är lätt att jobba med och fungerar bra men känns oerhört gammal i sin utformning, storlek och teknik.

Något mer som känns gammalt är materialen. Det är plast som svämmar över hela instrumentpanelen och det varken ser eller känns särskilt roligt när man tar på det. Visst, det finns massa olika paket som man kan lägga till så man får lite träinlägg här och var, men det är fortfarande plast som dominerar tyvärr. Och den knarrar! Hela mittkonsolen lever om och när man puttar på den med knät känns det som om den ska flytta sig tio centimeter. Grejerna hänger liksom inte ihop och detta drar ner helhetsbetyget avsevärt.

I framsätet sitter man okej, men inte mer. Stolarnas lårstöd är alldeles för kort och det blir lite jobbigt i längden. Skålningen är dock helt okej och man sitter rätt stabilt. I baksätet är det som väntat inte jättemycket plats. Benen på mig som är 1,84 lång får en tråkig vinkel när jag sitter bakom mig själv och knäna vill gärna peka upp mot taket. Det är inte heller så mycket utrymmen för knäskålarna till sätet framför. Den sluttande taklinjen gör ju såklart även sitt och även om mitt huvud får plats känns det lite instängt. I bagagen ska man få in 525 liter men även här stjäl designen en hel del av höjdutrymmet.

Man sitter högre än i Giulian men det är fortfarande inte så mycket SUV-känsla när man sitter där bakom ratten. Visst är insteget något högre men det känns inte som att man sitter och tittar ner på andra bilister när man är ute och kör. Känslan av att man kör en bil med lite högre markfrigång och lite terrängegenskaper försvinner faktiskt ganska så snabbt och det känns som att köra vilken bil som helst. Tyvärr nötte vi endast asfalt så några tillfällen att faktiskt testa om bilen klarar sig på lite mer eländiga ställen blev det aldrig. Snömodd gick dock helt okej, men när det blev värre väglag gick det inte längre. Bilarna var nämligen utrustade med dubbfria vinterdäck och dessa hade ingen chans mot den tyngre snön och isen. Då blev körningen mest Bambi på hal is och greppet fanns helt enkelt inte där.

Avslutning
Alfistis runt om i världen har hurrat och överröst Alfa Romeo med beröm sedan introduktionen av nya Giulia. När nu Stelvio kommer är det inte mindre liv i luckan direkt. ”Alla” är övertygade om att den här kommer att köra över motståndet och att den precis som Alfa själva säger kommer att bjuda på något nytt i segmentet. Det tråkiga är att den inte gör det. Den är inte roligare än en Audi Q5 att köra, och bredvid en Porsche Macan bleknar den snabbt. Visst kostar dessa modeller några slantar mer, men inte så jättemånga faktiskt när man börjar titta på Stelvio med lite motor under huven. Då kommer man snabbt upp i prisnivåer som är farligt nära de väldigt vassa konkurrenterna. Så vem ska köpa Stelvio då? Gör de som kallar sig för Alfisti det eller står de bara och hejar på vid sidan om? Alfa är riktigt modiga som ger sin in i detta och det är kul att se att det händer grejer från tillverkaren, men det här känns inte som en fullträff. Med Stelvio i programmet anser man sig inte behöva en kombi, och därför skrotade man planerna på en Giulia Sportswagon. Det kanske ändå inte var världens bästa idé? Köparen måste vara någon som vägrar tyskarna och som gärna åker italienskt för att det känns mer exklusivt. Räkna dock inte med att det är det, hur mycket än Alfa själva vill påstå det. 22 april är det premiär för bilen ute hos svenska handlare.

Fakta Alfa Romeo Stelvio 2,0 diesel
Motor: R4, 2,2 liter, turbo, 210 hästkrafter, 470 Newtonmeter.
Växellåda: Åttastegad automat.
Drivning: Fyrhjulsdrift.
Prestanda: 0-100 km/h på 6,6 sekunder.
Drivmedel: Diesel.
Mått: Hjulbas 2,81 meter, längd 4,68 meter, bredd 1,9 meter, höjd 1,64 meter, vikt 1604 - 1 660 kilo, förbrukning 0,4 liter per mil blandad körning, CO2-utsläpp 127 gram per kilometer.

Fakta Alfa Romeo Stelvio 2,0 bensin
Motor: R4, 2,0 liter, turbo, 280 hästkrafter, 400 Newtonmeter.
Växellåda: Åttastegad automat.
Drivning: Fyrhjulsdrift.
Prestanda: 0-100 km/h på 5,7 sekunder.
Drivmedel: Bensin.
Mått: Hjulbas 2,81 meter, längd 4,68 meter, bredd 1,9 meter, höjd 1,64 meter, vikt 1604 - 1 660 kilo, förbrukning 0,58 liter per mil blandad körning, CO2-utsläpp 161 gram per kilometer.

Pris: från 365 000 kronor (150-hästars diesel och bakhjulsdrift).

Läs mer
37.5°
0

Suven som skulle revolutionera men som inte gör det

Jag har kört Alfa Romeo Stelvio

Ubisoft ger oss en första titt på Avatar: Frontiers of Pandora
Släpps nästa år

Ubisofts spelström som hölls under kvällen avslutades med en första titt på Avatar-spelet svenska Massive Entertainment har jobbat på i ett par år. Spelet beskrivs som ett actionäventyr i förstaperson och är byggt i Massives Snowdrop-motor, som även används i The Division, med next gen-konsolerna och PC i åtanke. Built using the latest iteration of the Snowdrop engine, and developed exclusively for the new generation of consoles and PC, Avatar: Frontiers of Pandora brings to life the alluring world of Pandora with all of its beauty and danger in an immersive, open world experience. In this new, standalone story, play as a Na’vi and embark on a journey across the Western Frontier, a never-before-seen part of Pandora. Explore a living and reactive world inhabited by unique creatures and new characters, and push back the formidable RDA forces that threaten it. Avatar: Frontiers of Pandora kommer släppas nästa år till PC, PS5, Xbox Series X/S och Stadia. Tumnagel
39.1°
+
André Stray
0

Ubisoft Forward drar igång 21:00
Missa inte Ubisofts E3-ström!

Ikväll är det dags för Ubisoft att visa världen vad de har för olika spel på ingång. Under sin Ubisoft Forward-ström som drar igång klockan 21:00 kommer den franska speljätten visa upp en och annan trailer, snacka spelnyheter och ge oss lite annat smått och gott. Specifikt vad som kommer visas upp återstår att se, men vänta er i alla fall nyheter kring Rainbow Six Quarantine, Riders Republic, Far Cry 6 samt Assassin’s Creed Valhalla. Förhoppningsvis lär det erbjudas en och annan överraskning. Kanske är det ikväll vi får se nästa Splinter Cell? Troligtvis inte, men det vore rätt trevligt. Något vi kanske får se är Massive Entertainments nya Star Wars-spel, även om arbetet med det verkar vara i ett tidigt skede. Tumnagel
37.4°
+
André Stray
0

Sex minuter Kena: Bridge Of Spirits
Ser fortfarande lovande ut

En gameplay-presentation för det lovande spelet Kena: Bridge of Spirits visades under Tibeca Games Spotlight. Här får vi både se och höra vad man kommer kunna göra i detta action-äventyrsspel. Som spelare spelar du Kena som är en ung guide för andar. En dag förstörs hennes by och då måste Kena ge sig ut på äventyr för att reda ut vad det är för konstiga saker som händer i världen. Kena: Bridge of Spirits är på gång för PlayStation 5, PlayStation 4 samt Windows och förväntas att släppas den 24 augusti. Tumnagel
38.6°
+
Frode Wikesjö
0

Ghana planterade fem miljoner träd
På en dag

Avverkningen av regnskogen har pågått under en längre tid i Ghana vilket har gjort att landets skogsbevuxna yta har krympt till mindre än en femtedel på 30 år. Mycket av avverkningen var illegal och berodde på att man folk ville odla kakao istället för att ha en massa skog. Men skogen är viktig inte bara för bekämpning av klimatförändringar men även för att behålla landets artrikedom som förlitar sig på att det finns träd. Redan för några år sedan planerade i Ghana att sätta stopp för den olagliga skövlingen och satte igång planer för att återplantera delar av skogen som förstörts. Under gårdagen tog man i ordentligt för under fredagen lyckades Ghana plantera hela fem miljoner träd. Myndigheterna hade distribuerat miljontals plantor till parker, skolor samt företag och landets invånare hjälpte till att plantera träden under gårdagen. Även grannlandet Elfenbenskusten har drabbats hårt av illegal skogsavverkning på grund av cacao-odlingar. Även de vill ha en dag där man tokplanterar träd i hopp om att man får tillbaka en del skogen igen. Tumnagel
57.3°
+
Frode Wikesjö
0

E3 2021 Äntligen får vi se lite mer från Dolmen
Trailer från gårdagens E3-grej

I går kväll höll Koch Media en E3-presentation där man visade upp några spel som utgivaren har på gång. Bland annat visade de upp en ordentlig trailer för Dolmen som är ett souls-liknande spel i Lovecraft- och H.R. Geigers-inspirerad miljö. Dolmen Kickstartades först under 2018 men plockades sedan upp av Koch Media och ska nu äntligen släppas Windows, PlayStation samt Xbox senare i år. Tumnagel
37.8°
+
Frode Wikesjö
0

Hotellbokningssystem drabbat av ransomware
Jobbigt läge

Betal- och bokningssystemet Picasso från företaget AK Techotel åkte på däng i veckan. Systemet råkade nämligen ut för en ransomware-attack vilket gjorde att flertalet hotell i Sverige inte hade tillgång till sina bokningssystem vilket ju onekligen gör livet avsevärt mycket jobbigare för personalen. Techotel kämpar fortfarande med att få rätt på allt och deras driftinformation kan följas här. Picasso är det mest sålda bokningssystemet i Danmark, Norge och Sverige för både hotell samt restauranger. Tumnagel
34.4°
+
Frode Wikesjö
0

En trailer för Monsters at Work
Serie som fortsätter där Monsters Inc. slutade

Monsters At Work är en kommande serie som är på gång för Disney+. Serien fortsätter handlingen från Monsters, Inc. där man inser att barnskratt ger mer energi än barnskrik. Så hela barnskriksverksamheten måste byggas om till barnskrattverksamhet. “Monsters At Work” takes place the day after the Monsters, Incorporated power plant started harvesting the laughter of children to fuel the city of Monstropolis, thanks to Mike and Sulley’s discovery that laughter generates ten times more energy than screams. It follows the story of Tylor Tuskmon, an eager young monster who graduated top of his class at Monsters University and always dreamed of becoming a Scarer until he lands a job at Monsters, Incorporated, and discovers that scaring is out and laughter is in. After Tylor is temporarily reassigned to the Monsters, Inc. Facilities Team(MIFT), he must work alongside a misfit bunch of mechanics while setting his sights on becoming a Jokester. Både John Goodman och Billy Crystal återvänder som Sulley samt Mike vilket ju lite känns som ett måste. Monsters at Work har premiär på Disney+ den 2 juli. Tumnagel
39.2°
+
Frode Wikesjö
0

Zhurong skickar en selfie från Mars
Kinas Mars-rover bjuder på nya bilder från den röda planeten

Den kinesiska rymdmyndigheten CNSA har nu fått fler bilder som deras Mars-rover Zhurong tagit på Mars. En av bilderna är en liten selfie som tagits med en trådlös kamera. Bilden togs genom att först placera kameran på marken och sedan backade Zhurong tio meter så kameran kunde ta en fin bild. Rovern skickade också hem en panoramabild som du kan spana in nedan. Zhurong ska nu åka runt på planeten för att se om det går att hitta is eller vatten. Tumnagel
38.6°
+
Frode Wikesjö
0

Läckta bilder från Halo-serien
Tv-serien då

De första bilderna från Halo-tv-serien har läckt ut via Twitter. Bilderna är sådär lagom internet-suddiga och kommer från en trailer som antagligen kommer visas under Microsofts E3-grej som drar igång 19:00 i morgon kväll. Själva trailern verkar inte vara läckt någonstans ännu men det finns väl risk/chans att den läcker ut inom kort med. Serien förväntas dyka upp på Paramount+ under början av 2022. Ett fåtal fler läckta bilder kan hittas via länken nedan. Tumnagel
40.5°
+
Frode Wikesjö
0

CNET åker genom Boring Tunnel Loopen i Las Vegas
Inte så futuristiskt som man kanske hoppades på

The Boring Company har nu öppnat sin 2,5 kilometer långa tunnel med självkörande bilar under Las Vegas Convention Center. Folk från CNET passade på att ta en tur i tunneln och hur det såg ut kan du kolla in i klippet ovan. Tumnagel
32.6°
+
Frode Wikesjö
0

Nu kan alla vuxna i Norrbotten vaccinera sig
Grattis Norrbotten!

I går kväll meddelade Norrbotten att alla över 18 år nu kan boka en tid för vaccinering i regionen. Det gör Norrbotten den första regionen i Sverige som öppnar för vaccinering för alla vuxna. Regionens hälso- och sjukvårdsdirektör och vaccinationssamordnare, Pia Näsvall, säger att det är viktigt att öppna vaccineringen för alla så att norrbottningarna lättare kan planera sin semester nu när sommaren närmar sig. Inte helt oväntat var det kaos på 1177.se när nyheten blev känd men saker och ting ska rulla på bättre nu. Tumnagel
52.7°
+
Frode Wikesjö
0

Kolla in sammanfattningar från WWDC
Det här hände på Apples utvecklarkonferens

Igår avslutades Apples fem dagar långa WWDC-konferens. Här kan ni kolla in korta sammanfattningar om vad Apple presenterade på sin årliga utvecklarkonferens. WWDC är ju som sagt i grund och botten en utvecklakonferens. Det mesta av det som presenterades riktar sig därför givetvis till utvecklare. Det som oftast är intressant för oss konsumenter brukar Apple vanligtvis visa upp redan under den inledande keynoten. Nyheterna från keynoten och andra konsumentinriktade nyheter från Apple har vi skrivit en hel del om under veckan som gått. Artiklar om detta hittas inlänkade här nedanför. För er utvecklare, eller er som bara är lite extra intresserade av att kolla in vad Apple presenterade under WWDC, hittas fem korta video-sammanfattningar ovan och nedan. Tumnagel
36.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kolla in öppningsscenen från Resident Evil: Infinite Darkness
Och korta klipp från S02 av The Witcher

Netflix släppte nyss ett klipp där man får se de första minuterna från deras kommande animerade serie Resident Evil: Infinite Darkness. Denna serie är då så klart baserad på spelserien Resident Evil och kommer kunna kollas in den 8 juli. På tal om Netflix och animerade grejer baserade på spel så meddelade de i går att de kommer samarbeta med Ubisoft för två animerade serier baserade på Ubisoft-spelen Far Cry. Den ena serien heter Captain Laserhawk: A Blood Dragon Remix som då är baserad på Far Cry: Blood Dragon och så ska de göra en annan serie som är baserad på "vanliga" Far Cry. För att fortsätta på samma tema så meddelade Netflix också i går att deras nya Castlevania-serie kommer utspela sig under franska revolutionen. I den får vi följa Richter Belmont och Maria Renard men mycket mer än så vet vi ej just nu. Netflix släppte nyss också ett klipp från deras League of Legends-serie och den kan du kolla in här. Nedan kan man också kolla in ett kort klipp från Netflix kommande Cuphead-serie där man får se Wayne Brady som King Dice. När denna serie ska släppas är också oklart i skrivandets stund. Som sista grej här så släpper vi det animerade och tar och tittar på några snabba klipp från den andra säsongen av Netflix The Witcher-serie. Inte allt för mycket att se kanske men den 9 juli kommer Netflix visa mer på The Witcher-mässan WitcherCon. Tumnagel
38.4°
+
Frode Wikesjö
0

Bürstners nya husbil har ett uppblåsbart kontor på taket
Går även att använda som sovutrymme

Den tysk-franska husbilstillverkaren Bürstner har visat upp den ny husbils-modellen Lyseo Gallery som har en uppblåsbar anordning på taket som utökar boendeytan med några kvadratmeter. Den uppblåsbara sektionen är försedd med ett skrivbord samt några sovplatser, något som gör att den kan användas som både kontor och sovrum när man är på resande fot. Enligt Bürstner tar det bara 90 sekunder för husbilens inbyggda kompressor att blåsa upp taksektionen. Bürstner planerar att börja sälja Lyseo Gallery nästa år men vad den då kommer att kosta finns det än så länge inga uppgifter om. Här nedan hittas en reklamfilm för konceptet där även övriga delar av husbussen visas upp. Tumnagel
43.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kolla in teaser för andra säsongen av See
Blindstyrena är snart tillbaka på Apple TV+

I slutet av sommaren dyker den andra säsongen av See upp på Apple TV+. Här kommer en första teaser inför det. I serien får vi följa en civilisation där människor varit blinda sedan flera generationer tillbaka. När ett par tvillingar föds som kan se ställs dock det dystopiska samhället helt plötsligt inför stora förändringar och konflikter. Andra säsongen av See börjar sändas på Apple TV+ 27 augusti. Tumnagel
39.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Archer Aviation visar upp elflygplanet Maker
Tvåsitsigt eVtol-plan med en räckvidd på 100 kilometer

Det amerikanska startupföretaget Archer Aviation har visade igår upp sin första flygplansmodell under ett livesänt event som ni kan kolla in i repris här nedanför. Archers första modell kallas för Maker och det handlar om eVtol-plan som Archer siktar på att använda till flygande taxitjänster. Maker har plats för två personer, en räckvidd på cirka 100 kilometer och en maxhastighet på 240 km/h. Den tvåsitsiga Maker-modellen ska fungera som en testplattform som längre fram ska följas av en större modell vilken ska ha plats för fyra passagerare samt en pilot. Archer Aviation hoppas börja kunna använda Maker i kommersiell flygtaxi-trafik i Los Angeles och Miami 2024. Ni kan hoppa till 40:e minuten i presentationen nedan för att kolla in när Maker avtäcks. Tumnagel
38.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Battle royale-läge i Fallout 76 stängs ner i september
För få spelar Nuclear Winter

För två år sedan släpptes Nuclear Winter-läget i Fallout 76 och erbjöd spelare en regelrätt battle royale-upplevelse i Fallout-universumet. Intresset för spelläget var som högst vid release, men på senare tid har intresset dippat en aning. Så pass att Bethesda nu valt att stänga ner det helt i september. Bethesda skriver bland annat detta om saken: "Over time, however, wex27ve seen the vast majority of players prefer to explore other aspects of the game. It has also become tougher to put full Nuclear Winter lobbies together without also making sacrifices on match wait times. Additionally, wex27ve found it challenging to provide meaningful updates for Nuclear Winter, while also developing and supporting exciting new content for Adventure Mode in recent and upcoming updates. With all of this in mind, we are currently planning to sunset Nuclear Winter mode in an update coming this September." I och med att spelläget försvinner i september så kommer spelare som gillar battle royale-upplevelsen ha möjlighet att lira det tills dess. Spelare som lirar, och har lirat, kommer belönas med lite godsaker baserat på sin rank i spelläget, mer specifikt sex perk-mynt för varje rank, max 600, och ytterligare en perk coin för varje overseer ticket, max 200. Utöver detta kommer Bethesda utforska möjligheterna att implementera något annat PVP-läge i spelet i framtiden, men någon info om detta finns för tillfället inte. Tumnagel
37.2°
+
André Stray
0

Nu ska Perseverance börja utforska Mars på riktigt
NASA:s rover siktar på att köra 5 kilometer på 100 mars-dagar

NASA har meddelat att Perseverance nu ska börja utforska Mars på riktigt, något Mars-rovern gjort efter att ha varit "barnvakt" åt Mars-helikoptern Ingenuity under några veckors tid. Framöver hoppas NASA att Perseverance ska kunna ta en runda, som lite beroende på hur väl detta går, kommer att bli mellan 2,5 - 5 kilometer lång innan den är tillbaka på sin landningsplats. Man hoppas under färdens gång kunna samla in olika prover från Mars yta som kommer förvaras i åtta av de 43 tuber som Perseverance har avsedda för sådant. Runt 100 mars-dagar planeras färden att ta. En mars-dag motsvarar ett dygn och 37 minuter här på jorden. Här nedan kan ni kolla in rutterna som det är planerat att Perseverance ska ta under sitt första och andra uppdrag på Mars. Den första rutten är den som är utmärkt nedanför Octavia E. Butler Landing Site. Tumnagel
40.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

En rundtur i Gudfadern-huset
Kan bli ditt för endast 90 000 000 dollar

Här får vi följa med på en rundtur runt huset som bland annat användes för att spela in Gudfadern och Bodyguard. Huset är värderat till 89 750 000 dollar vilket ju är väldigt mycket pengar för ett hus. Men för det får du ett 2 694 kvadratmeter stort hus med nio sovrum, 15 badrum och en tomt på dryga 14 000 kvadratmeter. Om du är sugen kan du anmäla dig till en IRL-visning via länken nedan. Bonushus nedan. Tumnagel
81kg
+
Frode Wikesjö

Omnipollo har perfekta ölen till nubben
O.P. och alkoholfri öl i kombination

O.P. Anderson är riktigt gott på till exempel midsommar, men det är ju också gott att dricka en öl till. Sprit + starköl är ju dock sällan en lysande kombination kanske, men nu har O.P. och Omnipollo gjort ett intressant samarbete som löser det. Omnipollo har nämligen tagit fram en alkoholfri snapsöl. Antingen så tar man nubben i nubbeglaset och ölen i ölglaset eller så häller man i nubben i ölen, det är valfritt. Den beskrivs vara i "gränslandet mellan en pale ale och en IPA med blommiga och fruktiga karaktärer där tydliga inslag av citrus, grapefrukt och aprikos samsas med en blommig humlekaraktär". – Det blommiga från ölet och det kryddiga från O.P. Anderson blir en superspännande kombination där två omsorgsfulla drycker möts på ett fint sätt, säger Henok Fentie. Vi älskar att jobba med varumärken som har en lång historia och i det här samarbete har det varit jättekul att se våra energier smälta ihop rent bokstavligen. Ölen börjar säljas i morgon och eftersom den är alkoholfri (0,3 procent) så kommer den att säljas i dagligvaruhandeln men även på ett antal restauranger. Tumnagel
115kg
+
Roger Åberg

Ny bok om svensk gin
Vi är riktigt bra på den goda drycken

Vi är riktigt bra på gin här i Sverige och det bör ju uppmärksammas. I dag släpps boken Svensk gin, drinkar, destillerier och drömmare som verkar vara en perfekt bok för den som vill få kunskap om gin men framförallt upptäcka de svenska tillverkarna. Huvudförfattare är Jens Josefsson och boken fokuserar inte så mycket på historien utan snarare nutiden och framtiden eftersom detta händer just nu. Författarna villa tt boken ska vara som en reseguide för de som vill ta den av svensk och samtida sprithistoria, men den innehåller även drinkar och massor av fakta. Och den handlar inte bara om gin, för gin ses ju oftast med tonic och man besöker även svenska tonicproducenter. Boken släpps i dag. Tumnagel
110kg
+
Roger Åberg

Prince släpper nytt
Platta kommer i juli

Det är snart fem år sedan Prince gick bort och han är saknad av många. Ryktet säger att han hade väldigt, väldigt mycket inspelade låtar och sista juli kommer det faktiskt en ny platta. Den heter Welcome 2 America och från den kommer den här singeln som heter Born 2 die. Tumnagel
82kg
+
Roger Åberg

Neil Young klar med sin scifi-roman Canary
Verkar bli en rätt märklig historia

Den gamle rockern Neil Young uppger att han nu har skrivit klart scifi-romanen "Canary", en bok som han har arbetat i fyra år med att färdigställa. På sin webbplats skriver han att han precis lämnat in manuskriptet till boken till sin förläggare. 2018 beskrev Young handlingen i "Canary" för Rolling Stone: "It’s kind of a sci-fi thing about a guy who gets busted for a crime. He works for a power company and there’s corruption in the power company and he wants to expose it, so he figures out a way to expose it and shuts down the grid a couple of times. He gets busted for doing that, and the cops come and take him out of his office, put him in a van, drug him, and he goes to a hospital somewhere. Then he wakes up and he’s on a mission to pay his debt to society. That’s all he cares about. Then he puts on these glasses, and they broadcast everything that he sees and he goes into different places and interacts with the people there and he’s just a regular guy, but these people in this room downtown are watching everything he’s doing and listening to everything. He discovers the solar company he works for is a hoax. And they’re not really using solar. They’re using this shit – the guy who’s doing this has come up with a way to make bad fuel, the bad energy, this really ugly terrible stuff, and he’s figured out a way to genetically create these animals that shit that gives the energy to make the [fuel]. So he’s created this new species. But the species escapes. So it’s a fuckin’ mess." Det verkar med andra ord som om Neil Youngs scifi-bok kanske inte blir helt olik ett sammanfattning av tv-serien Rick and Morty. När eller om "Canary" kommer att dyka upp i bokhandeln framgår inte. Tumnagel
93kg
+
Wille Wilhelmsson

ASAP Rocky gör filmen Stockholm Syndrome
Dokumentär om när han greps i Sverige

Musikern ASAP Rocky kommer snart att släppa filmen Stockholm Syndrome vilken kommer att handla om när han kom i klammeri med den svenska rättvisan. Det var sommaren 2019 som ASAP Rocky greps i Stockholm efter att ha varit inblandad i ett bråk. Han dömes senare till villkorlig dom för misshandel. Förutom ASAP Rocky själv kommer bland andra Kim Kardashian, Nicki Minaj, Naomi Campbell och Tyler the Creator medverka i filmen skriver Dazed. Stockholm Syndrome kommer att ha premiär på amerikanska Tribeca Film Festival 13 juni. När vi eventuellt kan få se den här i Sverige finns det än så länge inga uppgifter om. Tumnagel
-505kg
+
Wille Wilhelmsson

Burger King slutar med plastleksaker
Nu blir det svenska böcker istället

Att hamburgerrestauranger slutar med plastsugrör upprör, framförallt känns det otroligt töntigt när man använder plastlock, delar ut plastleksaker och så vidare. Nu tar Burger King i alla fall ett steg i rätt riktning och slutar med plastleksaker i sina barnmål. Istället blir det Svanenmärkta böcker som produceras i Lettland. Man lovar att alla böcker ska skrivas av svenska författare. Om det blir några klassiker återstår att se, men pressbilden säger nog att det inte blir så... Tumnagel
224kg
+
Roger Åberg

Seinabo Sey släpper ny EP
Sweet life

I dag släpper Seinabo Sey en ny EP med fyra låtar. Seinabo har hängt mycket på Gotland under karantänen, så stämningen sägs vara en mix av r&b, afrobeats och just lugnet från Gotland. Efter en snabb lysning kan jag i alla fall konstatera att det finns ett lugn där, ett stämningsfullt sådan. Men eftersom det är Seinabo finns det så klart också en nerv. Demosarna till låtarna skrevs av Isak Alverus vilket är lite annorlunda mot hur Seinabo brukar jobba eftersom hon brukar skriva allt själv. Tumnagel
74kg
+
Roger Åberg

Fyra nya, snygga, finska hotell
Tips till sommaren?

Finland mailade och tipsade om lite nyöppnade och kommande hotell och några av dem verkar riktigt läckra! Här ovanför hittar vi Majamaja som ligger i skärgården utanför Helsingfors. Här är det avkoppling som gäller, det finns bara ett hus att bo i och de kallar det snarare retreat än hotell. Du sover nästan i havet eftersom huset ligger på en klippa. Det tar tio minuter med båt (eller 40 minuter med cykel) från Helsingfors att ta sig hit och man kan beställa både frukost och middagspaket om man vill. från 190 euro natten och går att boka nu. Kolla in filmen nedan, visst verkar det coolt? Majamaja living: the intro from Majamaja on Vimeo. Nästa ställe är Barö skärgårdshotell som ligger i en av Finlands största ekskogar, men även här är det nära havet eftersom hotellet är placerat på klipporna. Ligger en timme från Helsingfors och man slog upp dörrarna i veckan så helt nytt. Här är man inte helt ensam, det finns 20 rum, men det går helt klart att få vara för sig själv. Vill du inte prata med personalen fixar du incheckning, matbokning och sånt i appen. Bokar du en svit får du bastu och bubbelpool på rummet. Från 260 euro natten. Spegelhusen i Haasi verkar riktigt coola. Här finns det varma källor, badtunnor, bastu och allt man vill ha om man inte hoppar i havet så klart. Ett ställe att hänga på, men det ska finnas fina ställen att vandra på i närheten! Sist ut är Kuru som är en privat resort med 16 villor som ligger i vildmarken. I husen finns bastu och det finns ett gemensamt spa. Om man tröttnar på att sitta på altanen och njuta kan man åka på fisketur eller sälsafari. För att vara säkra på att gästerna somnar gott har man tagit fram en sömnritual tillsammans med forskare. Öppnar i augusti. Tumnagel
152kg
+
Roger Åberg

Idag firar vi World Bicycle Day
Ut och cykla!

Idag, 3 juni, firas den så kallade "World Bicycle Day" på många platser runt om i världen. Det var FN som 2018 instiftade World Bicycle Day. Tanken bakom det hela är att allmänheten en dag om året ska uppmärksamma det miljövänliga och hälsosamma transportsättet. FN skriver på sin webbplats om World Bicycle Day: "World Bicycle Day draws attention to the benefits of using the bicycle — a simple, affordable, clean and environmentally fit sustainable means of transportation. The bicycle contributes to cleaner air and less congestion and makes education, health care and other social services more accessible to the most vulnerable populations." Kommer du att uppmärksamma World Bicycle Day idag? Svara gärna på vår enkät nedan och/eller skriv i kommentarerna hur du kommer att uppmärksamma dagen. Tumnagel
93kg
+
Wille Wilhelmsson

Göteborgsoperan kör Håkan Hellström-musikal
Kärlek skonar ingen

I höst är de premiär för musikalen "Kärlek skonar ingen" vilket är en musikal som är baserad på en del av Håkan Hellströms låtar. Inte helt oväntat så är urpremiären av "Kärleken skonar ingen" på Göteborgsoperan. Musikalen är skriven av regissören Victoria Brattström, musikern Simon Ljungman, artisten Håkan Hellström och författaren Mirja Unge. Göteborgsoperan skriver om musikalen: "Ett poetiskt och skitigt drömspel som utspelar sig på platser som Håkan Hellström för alltid skrivit in i Göteborgs stadskarta." Den tre timmar långa musikalen "Kärlek skonar ingen" har premiär på Göteborgsoperan 9 oktober och biljetterna släpps 2 september. Dessa kommer att kosta 150 - 895 kronor. Tumnagel
-17kg
+
Wille Wilhelmsson

Swatch släpper klockor i keramik
Snällare mot miljön

Klocktillverkaren Swatch har lanserat en ny serie klockor som är tillverkade i biokeramik, ett keramikbaserat material som inte är riktigt lika ömtåligt som vanlig keramik. Swatch är antagligen mest kända för sina plastklockor men verkar med satsningen på sin biokeramiska Big Bold-serie vilja profilera sig som lite mer miljövänliga. Swatch skriver att deras variant av biokeramik innehåller två tredjedelar keramik och en tredjedel bioplast. Swatch Big Bold-klockor går att få i fem olika färger och kostar cirka 200 dollar styck. Tumnagel
143kg
+
Wille Wilhelmsson