m
Suven som skulle revolutionera men som inte gör det
Foto: Alfa Romeo

Suven som skulle revolutionera men som inte gör det
Jag har kört Alfa Romeo Stelvio

Bil / Alfa Romeo

Det var ett tag sedan jag var på presskörningsresa nu men denna inbjudan lockade för mycket för att tacka nej till. Köra Alfa Romeos helt nya modell - suven Stelvio på Stelviopasset. En klassisk italiensk biltillverkare som man nog aldrig hade väntat sig skulle trycka ut en SUV har precis gjort det och körningen kommer att ske på en av världens häftigaste vägsnitt. En sån sak får man ju inte vara med om så ofta så självklart följde jag med. Suven som kommer i samma häftiga QV-utförande som syskonet Giulia lockade mest såklart även om det är en dieselknarr som garanterat kommer att sälja bäst. Men en bil med över 500 hästar och kurviga vägar man oftast bara drömmer om i kombination är svårslaget. Så blev det dock inte riktigt. Väl på plats fick vi inbjudna reda på att QV-versionen inte alls var med på provkörningen. Några timmar senare stod det även klart att det inte skulle bli någon körning på Stelviopasset. Det stängdes nämligen för trafik redan i december och öppnar inte igen förrän till våren. Halvbra start med andra ord, och inte blev det så väldigt mycket bättre sen heller. Alfa har gett sig ut på ett helt nytt territorium, och hävdar stolt att Stelvio är helt revolutionerande och så mycket roligare än alla andra suvar att köra. Efter att ha kört bilen vet jag inte riktigt varför man säger så, eftersom det inte stämmer.

Körkänsla
Alfa säger att den nya modellen är för den som vill ha en Giulia men med mer SUV-känsla. Stelvio baseras på Giulia men den har fått en bredare spårvidd - 54 millimeter fram och 29 millimeter bak. Hjulbasen är dock densamma. Höjden är 1,65 meter och man sitter 19 centimeter högre i Stelvio än i Giulia. Bilarna vi hade till vårt förfogande var antingen en dieseldriven turbofyra på 2,0 liter med 210 hästar eller en bensindriven turbofyra på 2,0 liter med 280 hästar. Kompetenta maskiner på pappret som köparna säkert skulle kunna nöja sig med. 510 hästar är kul en stund men kanske inte för vad det kostar - både i inköpspris och i längden med ägandet. Så vad gör egentligen Stelvio på marknaden? Det finns ju mängder med småsuvar redan från flera etablerade märken, behövs det verkligen fler? Vid presskonferensen tryckte man oerhört mycket på att den här modellen tillför något helt nytt till segmentet - körglädje. Det har nämligen ingen annan av konkurrenterna i sina bilar. Alfa är fräcka i sina uttalanden och är inte rädda för att säga vad de tycker. Men man ska kunna leva upp till detta också, vilket inte är lika lätt. I Stelvio ska man verkligen bli ett med bilen, och le genom varje kurva. Styrningen ska bjuda på grym känsla och det ska vara en körglad bil som ska ge sin förare samma känsla som man annars kan få i mindre och sportigare bilar. Hur har man lyckats med det då? Genom att bland annat finlira styrningen, som ska vara riktigt responsiv och svara direkt på förarens minsta lilla vink. Har man lyckats då? Ja, styrningen är väldigt responsiv, men det behöver inte betyda att den är bra för det. Den är nästan för känslig, och minsta lilla drag i ratten nästan kastar bilen åt sidan. Man lär sig efter en stund hur mjuk man måste vara i armarna, men till en början blir det hela till en ganska så nervös körupplevelse. Känslan i ratten liksom försvinner och man tappar lite kopplingen mellan rattläge och hjul. Det är inte körglädje.

Vi började vår testrunda med dieselsnurran på 210 hästar. Knatterfest direkt från det att startknappen tryckts in, här brötar det på rejält från den turbomatade fyran som sitter där under huven. Inte blir det bättre när man kommer upp i lite fart och varvar, den låter verkligen jättemycket och med ett minst sagt jobbigt ljud. Dessutom är den slö, det händer liksom inget när man gasar på. Och den åttastegade automatlådan som är kopplad till den är inte snabbast i klassen den heller. Man måste nästan trycka pedalen ner i asfalten för att lådan ska växla ner av sig själv, även i D-läget som ska vara det sportigaste. Här fick de enorma paddlarna hjälpa till bara för att man inte orkade vänta på att någon kickdown skulle kicka in. 210 hästar tycker man ju ändå låter helt okej på pappret, men det hände faktiskt inte så mycket i verkligheten. Då finns det även två slöare alternativ - en på 180 och en på 150 hästar. Den sistnämnda kommer att bli instegsversionen och den får förutom lägst antal hästkrafter även drivning endast på bakhjulen. Troligtvis ingen spännande upplevelse. En SUV ska i mitt tycke vara fyrhjulsdriven och så är självklart fallet i de övriga versionerna. Bilen är dock helt bakhjulsdriven tills dess att det behövs kraft på framhjulen, då kan upp till 50 procent av den skickas fram.

Vid växelväljaren, som för övrigt känns som om den är direkt stulen från BMW:s reservdelshylla, finns DNA-vredet som ställer om bilens humör till antingen ett italienskt vilddjur eller till ett italienskt tamdjur (om nu det finns några sådana). I mitten på detta finns det som tillval en knapp man kan trycka på och på så vis ändra fjädringens hårdhet, detta fanns dock inte i de testbilar vi körde. Det vi fick nöja oss med var lägena D (Dynamic), N (Neutral) och A (Advanced Efficiency). Dynamic styvar upp och sportar till medan A-läget förvandlar bilen till det snålaste som går. Neutral gör bilen inte helt oväntat neutral, och det är också detta läge man oftast kör med.

Efter en stund var det dags att istället hoppa in i den bensindrivna versionen med 280 hästar. Även här handlar det om en turbomatad fyra och den är på 2,0 liter. 70 hästar till gjorde ju att man förväntade sig lite mer knuff än i dieselknatterhistorien vi nyss kuskat omkring i. Och direkt märktes en skillnad, inte jättestor men det är betydligt bättre klipp i den här maskinen. Den känns mer på tå och när man trycker på händer det faktiskt något, och även om det är samma låda i denna som i dieseln känns även den rappare. Ingen av motorerna har något bra motorljud men denna låter i alla fall lite mindre brötigt och ansträngt. Det sjunger inte direkt ur piporna men man får heller inte huvudvärk av ljudet.

Med lite fart i maskineriet och ett par kurviga partier framför oss kunde vi äntligen börja svänga lite för att se hur det var. Bilen sköter sig helt okej, men det är ju fortfarande en SUV som inte är fjäderlätt, det är lite massa som ska tvingas runt böjarna hur man än vrider och vänder på det. Fyrhjulsdriften skickar 100 procent av kraften till bakhjulen i vanliga fall, men upp till hälften av detta kan när det behövs hoppa fram och driva framhjulen. Detta sker utan att man lägger märke till det, förutom att man då kanske inte får sladd där man annars hade fått det. Överföringen sker via en kardan i kolfiber, alltid något man kan nämna på festen om man vill skryta lite om sin nya kärra. Ett helt gäng kurvor senare landar vi att bilen uppför sig bra, men att den inte bjuder på något som inte de andra suvarna i klassen gör. Den är helt enkelt inte bättre eller roligare än någon annan.

Exteriör
Alfa Romeos design osar genom hela utformningen. Det är i alla fall vad man säger och skryter om. Om det stämmer överens i verkligheten är jag inte riktigt säker på. Visst går det inte att ta miste på bilmärke när man tittar på bilen framifrån - den triangelformade grillen dominerar och gör bilens utseende säreget. Sen ser man tydligt släktskapet med Giulia gällande strålkastarnas utformning men på Stelvio har man dragit ut dessa ytterligare och gett bilen en annan uppsyn och ljusbild genom att hela den yttre V-formen fungerar som DRL-ljus. Det gör att man lätt ser vad det är för modell som kommer körandes, speciellt om det är mörkt ute. I profil finns det lite italienskt arv i formerna men det är ändå svårt att se vad det är som skulle vara så speciellt. Baktill är det en salig blandning av allting. Det är tur att emblemet är stort så att man kan gå fram och se vad det är för bil, för annars skulle det här lika gärna ha kunnat vara en Kia, eller en Hyundai. Eller en Maserati Levante, för i vissa vinklar är bakljusen påfallande lika. Det finns liksom inget där som sticker ut på något speciellt vis. Avgaspiporna är lika stora och lika runda oavsett vilken motor du kör med, men trots detta är det ändå två små fula rör som man ser innanför den kromade siluetten. Quadrifoglio skiljer sig dock med sina fyra svarta avgaspipor, och ett helt annat betydligt kralligare kjolpaket.

Interiör
Här känner garanterat den som suttit i nya Giulia igen sig, instrumentpanelen är nämligen densamma. Allt är väldigt enkelt utfört och bara det allra viktigaste finns, inte massa onödiga knappar till höger och vänster. Om det är bra eller dåligt är nog upp till var och en, personligen gillar jag när det inte är så plottrigt även om det kanske kan bli lite tråkigt i längden. Ratten är både trevligt att hålla i och att titta på. Den har ett skönt grepp och att ha startknappen på ratten är trevligt, och sportigt. På tal om sportigt så tycker ju tyvärr alla biltillverkare att de ska ha paddlar bakom ratten i sina bilar, för det har sportbilar. Saken är dock den att det inte fungerar i alla bilar, och i synnerhet inte i suvar där det bara blir överflödigt. I Stelvio är de dessutom helt löjligt stora. Så stora att jag slår i den vänstra när jag ska lägga på blinkersen. Helt meningslöst, plocka bort och skippa detta helt tack. Även om de var i aluminium och vackra att titta på.

Instrumenthuset ser helt okej ut och innehåller även det vad man kan förvänta sig och behöver. Till höger sveper en infotainmentskärm in sig i instrumentpanelen men när tändningen slås på blir man lurad då det endast är en liten skärm i det stora svarta som tänds upp. Den är lätt att jobba med och fungerar bra men känns oerhört gammal i sin utformning, storlek och teknik.

Något mer som känns gammalt är materialen. Det är plast som svämmar över hela instrumentpanelen och det varken ser eller känns särskilt roligt när man tar på det. Visst, det finns massa olika paket som man kan lägga till så man får lite träinlägg här och var, men det är fortfarande plast som dominerar tyvärr. Och den knarrar! Hela mittkonsolen lever om och när man puttar på den med knät känns det som om den ska flytta sig tio centimeter. Grejerna hänger liksom inte ihop och detta drar ner helhetsbetyget avsevärt.

I framsätet sitter man okej, men inte mer. Stolarnas lårstöd är alldeles för kort och det blir lite jobbigt i längden. Skålningen är dock helt okej och man sitter rätt stabilt. I baksätet är det som väntat inte jättemycket plats. Benen på mig som är 1,84 lång får en tråkig vinkel när jag sitter bakom mig själv och knäna vill gärna peka upp mot taket. Det är inte heller så mycket utrymmen för knäskålarna till sätet framför. Den sluttande taklinjen gör ju såklart även sitt och även om mitt huvud får plats känns det lite instängt. I bagagen ska man få in 525 liter men även här stjäl designen en hel del av höjdutrymmet.

Man sitter högre än i Giulian men det är fortfarande inte så mycket SUV-känsla när man sitter där bakom ratten. Visst är insteget något högre men det känns inte som att man sitter och tittar ner på andra bilister när man är ute och kör. Känslan av att man kör en bil med lite högre markfrigång och lite terrängegenskaper försvinner faktiskt ganska så snabbt och det känns som att köra vilken bil som helst. Tyvärr nötte vi endast asfalt så några tillfällen att faktiskt testa om bilen klarar sig på lite mer eländiga ställen blev det aldrig. Snömodd gick dock helt okej, men när det blev värre väglag gick det inte längre. Bilarna var nämligen utrustade med dubbfria vinterdäck och dessa hade ingen chans mot den tyngre snön och isen. Då blev körningen mest Bambi på hal is och greppet fanns helt enkelt inte där.

Avslutning
Alfistis runt om i världen har hurrat och överröst Alfa Romeo med beröm sedan introduktionen av nya Giulia. När nu Stelvio kommer är det inte mindre liv i luckan direkt. ”Alla” är övertygade om att den här kommer att köra över motståndet och att den precis som Alfa själva säger kommer att bjuda på något nytt i segmentet. Det tråkiga är att den inte gör det. Den är inte roligare än en Audi Q5 att köra, och bredvid en Porsche Macan bleknar den snabbt. Visst kostar dessa modeller några slantar mer, men inte så jättemånga faktiskt när man börjar titta på Stelvio med lite motor under huven. Då kommer man snabbt upp i prisnivåer som är farligt nära de väldigt vassa konkurrenterna. Så vem ska köpa Stelvio då? Gör de som kallar sig för Alfisti det eller står de bara och hejar på vid sidan om? Alfa är riktigt modiga som ger sin in i detta och det är kul att se att det händer grejer från tillverkaren, men det här känns inte som en fullträff. Med Stelvio i programmet anser man sig inte behöva en kombi, och därför skrotade man planerna på en Giulia Sportswagon. Det kanske ändå inte var världens bästa idé? Köparen måste vara någon som vägrar tyskarna och som gärna åker italienskt för att det känns mer exklusivt. Räkna dock inte med att det är det, hur mycket än Alfa själva vill påstå det. 22 april är det premiär för bilen ute hos svenska handlare.

Fakta Alfa Romeo Stelvio 2,0 diesel
Motor: R4, 2,2 liter, turbo, 210 hästkrafter, 470 Newtonmeter.
Växellåda: Åttastegad automat.
Drivning: Fyrhjulsdrift.
Prestanda: 0-100 km/h på 6,6 sekunder.
Drivmedel: Diesel.
Mått: Hjulbas 2,81 meter, längd 4,68 meter, bredd 1,9 meter, höjd 1,64 meter, vikt 1604 - 1 660 kilo, förbrukning 0,4 liter per mil blandad körning, CO2-utsläpp 127 gram per kilometer.

Fakta Alfa Romeo Stelvio 2,0 bensin
Motor: R4, 2,0 liter, turbo, 280 hästkrafter, 400 Newtonmeter.
Växellåda: Åttastegad automat.
Drivning: Fyrhjulsdrift.
Prestanda: 0-100 km/h på 5,7 sekunder.
Drivmedel: Bensin.
Mått: Hjulbas 2,81 meter, längd 4,68 meter, bredd 1,9 meter, höjd 1,64 meter, vikt 1604 - 1 660 kilo, förbrukning 0,58 liter per mil blandad körning, CO2-utsläpp 161 gram per kilometer.

Pris: från 365 000 kronor (150-hästars diesel och bakhjulsdrift).

Läs mer
37.5°
0

Suven som skulle revolutionera men som inte gör det

Jag har kört Alfa Romeo Stelvio

Doug Trumbull tycker high-frame-rate är framtiden för filmer
Han som skapade effekterna till 2001 – Ett rymdäventyr

Specialeffekts-legendaren Doug Trumbull, mest känd för effekterna i 2001 – Ett rymdäventyr, har sagt i en intervju med RedSharkNews att han tror att filmer med hög uppdateringsfrekvens är "nästa steg för filmskapande". Han tror att Hollywood bör anamma tekniken för att kunna differentiera sig och konkurrera mot streaming, och på så sätt få tillbaka fler besökare i biograferna. I intervjun menar han att filmer med hög uppdateringsfrekvens har chansen att ge besökarna en upplevelse som ska vara bortom gränserna för en TV-skärm och helt uppslukande. Trumbull har satt sitt namn bakom formatet Magi som ska visa filmer i bildhastigheter upp till 160 Hz. Hög bildfrekvens ska ha ett mer livligt och realistiskt uttryck. Tekniken används oftast till sport och spel, då det kan vara lättare att följa de snabba rörelserna i den typen av innehåll. Kritiker menar att det är rörelseoskärpan och "flimret" med dagens 24 Hz som gör att någonting ser filmiskt ut. Regissören James Cameron har till exempel nyligen sagt att 120 Hz är distraherande. Lösningen, enligt Trumbull, är att rendera bilderna på ett sätt som ska efterlikna film genom att artificiellt lägga till "flimmer", vilket formatet Magi gör. "[Flicker] is what differentiates movies from TV... So, if you introduce digital flicker in the projection of the film [actually in the DCP file] it can look fully cinematic even if you raise the frame rate to 120 or 160." Det ska också gå att kombinera 24, 120 och 160 Hz i samma film för att regissören ska kunna bestämma vad som passar bäst för varje scen. Återstår att se hur tekniken fungerar i praktiken. Tumnagel
37.6°
+
Hugo Engström
0

Andra generationens Surface Duo läcker
Förväntas kring september-oktober i år

I en YouTube-video från kanalen Tech Rat har bilder på Microsofts uppföljare av Surface Duo läckt. Den största skillnaden mellan den nuvarande Duo och den nya verkar vara kamerahårdvaran. Surface Duo har idag endast en kamera inuti enheten, vilket innebär att man måste vika ut den hela vägen för att kunna ta bilder som med en vanlig mobil. Den nya enheten ser ut att ha tre kameror som sitter på utsidan av enheten. Det är oklart om det finns en fjärde kamera på skärm-sidan. Övriga specifikationer för den nya enheten sägs vara: Snapdragon 888, stöd för 5G och ett NFC chipp för kontaktlösa betalningar. Microsoft sägs även ha ökat skärmstorleken samtidigt som man minskat ramarna runt skärmen. Enheten verkar fortfarande använda sig av dubbla skärmar till skillnad från enheter som Samsungs Galaxy Fold 2, där en böjbar OLED-skärm viks ihop. Enheten verkar komma i färgerna vitt och svart till skillnad från Duo som bara kom i vitt. Den nya Surface Duo förväntas komma runt september-oktober. Tumnagel
38.2°
+
Hugo Engström
0

FaceID kommer kanske till Mac
"Inom ett par år."

Mark Gurman från Bloomberg säger nu i sitt nyhetsbrev Power On att han tror att Apple kommer ge sina Mac-datorer funktionen FaceID inom de närmsta åren. TouchID ska enligt Gurman dock fortfarande finnas hos vissa av Apples produkter, då det erbjuder likvärdig säkerhet till ett lägre pris. Vilka produkter som skulle ha TouchID om allt redan gått över till FaceID är oklart. Han menar vidare att Apple i framtiden kommer ge sina dyrare iPhones en kamera och FaceID-sensorer bakom skärmen, för att kunna differentiera toppmodellerna från resten. Den nya 24 tums iMac, som kom i år skulle också enligt Gurman först kommit med FaceID, men dessa planer ändrades och sköts upp till en senare iMac. Gällande MacBooks är själva skärmdelen så mycket tunnare är de andra produkterna vilket gör det svårare att få plats med de nödvändiga sensorerna för FaceID. Tumnagel
37.2°
+
Hugo Engström
0

Nytt API till Oculus mixar ihop VR med verkligheten
Mixed reality på riktigt

Facebook har släppt ett nytt API, programmeringsgränssnitt, till sin VR-plattform Oculus där utvecklare kan låta saker från miljön användaren befinner sig i mixas in i VR-upplevelsen som spelas upp i headsetet. Ni kan se ett exempel på hur detta kan se ut i animationen här ovanför. Det nya API:et heter "Passthrough API Experimental" och ger VR-headset som är försedda med kameror möjlighet att filma och integrera det kamerorna filmar från verkligheten direkt i VR-upplevelsen. API:et som Facebook nu släpper är tänkt för utveckling och tester vilket gör att det kan dröja ett tag innan mixed reality-upplevelser kan dyka upp till Oculus kameraförsedda VR-headsets. Någon gång i slutet av året planerar Facebook att släppa "Passthrough API" till Oculus och efter det kommer det att bli möjligt för Oculus Quest 2-användare att själva ta del av det som utvecklarna nu kanske börjar skapa med detta. Tumnagel
38.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Amazon gör tv-serie av I Know What You Did Last Summer
90-talsrysare blir tv-serie i höst

Under San Diego Comic-Con 2021 meddelade Amazon att deras nya skräckserie I Know What You Did Last Summer kommer att börja sändas i oktober. Tv-serien baseras på slasher-filmen I Know What You Did Last Summer från 1996, en film som i sin tur var löst baserad på romanen med samma namn av Lois Duncan. Filmen fick även två efterföljare, I Still Know What You Did Last Summer och Ix27ll Always Know What You Did Last Summer vilka släpptes 1998 respektive 2006. Här nedan kan ni kolla in trailern till originalversionen av I Know What You Did Last Summer. Tumnagel
36.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Magnethjälm kan behandla hjärntumörer
Kanske kan användas istället för strålning och kemoterapi

Forskare på Houston Methodist Neurological Institute har utvecklar en hjälm som ska användas för att behandla glioblastom, den vanligaste och mest aggressiva formen av hjärntumörer hos vuxna. Under ett test av hjälmen, där patienten senare avled av andra orsaker än hjärntumören, kunde man under obduktionen se att försökspersonens hjärntumörer minskat med 31 procent efter det att han börjat använda hjälmen. Hjälmen behandlar hjärntumörerna med magnetterapi och är försedd med tre stycken roterande magneter som synes på bilden ovan. Forskarna bakom magnethjälmen säger att den i framtiden, efter godkännande av medicinska myndigheter och liknande, skulle kunna användas för att behandla hjärntumörer istället för strålnings- eller kemoterapi-behandlingar. Hur långt in i framtiden detta skulle kunna ligga nämns dock inte. Tumnagel
42.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

AI spöar människor i drönarracing
Drönaralgoritmer blir allt skarpare

Forskare på University of Zurich har utvecklat en algoritm som enligt dem gör att autonoma drönare kan flyga snabbare på en drönar-racingbana än professionella drönarpiloter klarar av. Under tester på racingbanan lät man sin AI-drönare tävla mot två professionella drönarpiloter som fått öva på den aktuella banan tidigare. Trots detta så var AI-drönaren snabbare än de båda mänskliga piloterna när man tävlade på tid mot varandra. Davide Scaramuzza, som är chef på University of Zurich Robotics and Perception Group, säger om deras drönaralgoritm: "Our drone beat the fastest lap of two world-class human pilots on an experimental race track. The novelty of the algorithm is that it is the first to generate time-optimal trajectories that fully consider the drones’ limitations." Scaramuzzas kollega Philipp Foehn lägger till: "The key idea is, rather than assigning sections of the flight path to specific waypoints, that our algorithm just tells the drone to pass through all waypoints, but not how or when to do that." Algoritmer som dessa skulle i framtiden kunna användas för att förbättra hur autonoma drönare, och kanske även andra fordon, tar sig fram på smidigast sätt, oavsett om det gäller racing eller någon lite mera praktisk typ av transport. Tumnagel
37.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

LG presenterar nya true wireless-hörlurar
Med viskningläge, UV-rengöring och dongle-funktion

LG har presenterat tre nya true wireless-hörlurar i sin Tone Free-serie vilka är försedda med lite funktioner som många konkurrenter saknar. Den enklaste modellen FP5 ser ut att vara ett par någorlunda standard-hörlurar som tillsammans med sitt batterifodral ger dem en batteritid på 22 timmar utan aktiv brusreducering påslaget. De två andra modellerna, FP8 (bilden ovan) och FP9, har en batteritid på sammanlagt 24 timmar. Fodralen till dessa modeller kan även rengöra hörlurarna med UV-ljus samtidigt som fodralet som laddas. FP8:s fodral går även att ladda trådlöst vilket inte är möjligt med de två andra modellerna. FP8 är även försedd med en något som LG kallar för en viskningsfunktion. Detta innebär att en av hörlurarna går att sätta till munnen och låta användaren tala i väldigt låg röst vid telefonsamtal, något som kanske kan vara intressant om man inte vill basunera ut till hela världen vad man har på hjärtat. FP9 har en funktion med vilken man kan koppla in fodralet till en AUX-ingång på en mobil, spelkonsol eller annat och sedan låta fodralet fungera som en Bluetooth-dongle för hörlurarna. LG kommer att börja sälja sina nya Tone Free-hörlurar på marknaden någon gång den här månaden till än så länge okända priser. Huruvida de dyker upp på den svenska marknaden återstår att se. Tumnagel
38.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

John Oliver snackar boendediskriminering
Klockrent som vanligt

Klipp från veckans avsnitt av Last Week Tonight with John Oliver där John pratar om det här med försäkring boendediskriminering . Hela avsnittet av Last Weekend Tonight with John Oliver med denna rant plus typ tio minuter till hittar ni på HBO Nordic. Tumnagel
29.0°
+
Frode Wikesjö
0

TV-pirater får betala nästan 100 miljoner i skadestånd
Två personer får även krypa in i kurran

Patent- och marknadsöverdomstolen har dömt två män som anses drivit i ett pirat-tv-nätverk baserat i Norrköping till fängelse och höga skadestånd. De båda männen döms till två års respektive 1,5 års fängelse. De ska även betala ett skadestånd på 93 miljoner kronor till diverse tv-bolag. Tv-bolagen hade ursprungligen krävt de båda på 137 miljoner kronor i skadestånd men det stannade alltså på lite under hundra miljoner kronor. Skadeståndssumman är baserad på vad det skulle kostat om pirat-tv-tjänsternas användare hade köpt dessa tjänster lagligt. Tumnagel
40.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Amazon ryktas börja acceptera bitcoin som betalning
Kanske även lanserar en egen kryptovaluta nästa år

Det har börjat flyta upp uppgifter om att Amazon planerar att börja acceptera bitcoin och flera andra kryptovalutor som betalning inom en inte alltför avlägsen framtid. Enligt ryktena planerar Amazon att låta sina kunder betala med bitcoin och eventuellt en handfull andra kryptovalutor redan vid årsskiftet. Samtidigt ryktas Amazon även utveckla en egen kryptovaluta som eventuellt skulle kunna lanseras någon gång under nästa år. Om det ryktet stämmer verkar det med andra ord som om Amazon planerar att göra något liknande som Facebook har försökt göra under några års tid. Facebook presenterade 2018 kryptovalutan Libra vilken man då planerade att lanserade 2020. Så blev aldrig fallet och efter en hel del motgångar byttes namnet på valutan ut till Diem. Det senaste budet gällande Diem var att den skulle lanseras i lite mindre skala än det först var tänkt men när så kan bli fallet finns det fortfarande inga uppgifter om. Bitcoin steg över tio procent efter ryktet om att Amazon skulle acceptera valutan som betalningsmedel började spridas. Även flera andra kryptovalutor ökade kraftigt i värde efter uppgifterna. Tumnagel
35.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Audi visar upp Audi RS Q e-tron
Hoppas hybridbilen ska vinna Dakar-rallyt nästa år

Audi har visat upp ett nytt koncept på en offroad-racer som man hoppas ska kunna röna framgångar i framtida offroad-tävlingar. Man kallar konceptet för Audi RS Q e-tron och det handlar om en hybridbil. Att Audi inte valde att köra helt elektriskt berodde på de långa körsträckorna som kan förekomma i vissa offroad-lopp. Audi skriver i en pressrelease om drivsystemet på RS Q e-tron: "Audi selected a hybrid drivetrain instead of going all-electric because Dakar stages can be up to 500 miles long before detours and other unexpected events are factored in. Finding a charging station in the Saudi Arabian desert is easier said than done, and waiting for an electric car to charge isnx27t ideal in a race where every split second is important. The system relies on a TFSI engine sourced from the firmx27s now-shuttered DTM touring car program and set up to charge the 50-kilowatt-hour battery pack on-the-go. It operates between 4,500 and 6,000 rpm." Audi planerar att delta i lite olika offroad-lopp redan i år men målet är att man ska ställa upp och kanske vinna i nästa års Dakar-rally, ett race som drar igång 2 januari 2022. Tumnagel
39.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

SpaceX ska skicka NASA:s Clipper till Jupiter
Ska studera Jupiters måne Europa

Det fortsätter att trilla in prestigefyllda rymduppdrag för SpaceX och deras raketer. Nu är det klart att NASA valt SpaceX för att skicka deras Clipper-uppdrag till Jupiter. Clipper är tänkt att studera Jupiters istäckta måne Europa, en måne som man tror har oceaner av vatten under sin isyta. Går allt som det är tänkt så kommer Clipper att lyfta från jorden med hjälp av SpaceX Falcon Heavy-raket någon gång i oktober 2024. Clipper kommer inte att landa på Europa men kommer däremot att leta efter lämpliga platser att landa för framtida Europa-uppdrag, uppdrag som då kanske kommer att leta efter liv under ytan på Europa. NASA:s Europa Clipper har kostat runt 4,25 miljarder dollar att utveckla. SpaceX kommer att få 178 miljoner dollar för att rymdsätta farkosten. I klippet ovan kan ni kolla in lite mer om NASA:s Clipper-uppdrag på Jupiter. Tumnagel
39.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

BeachBot rensar stränder från fimpar
Med hjälp av bilder från Microsoft Trove

Fimpar och annat småskräp på våra stränder är inte helt ovanligt och är något som kan göra en dag på beachen lite mindre trevlig. Detta är något som det nederländska företaget TechTics tagit fast på. De har nu utvecklat en robot som är specialiserad på att identifiera och samla in fimpar som kastats på stränder. Den fyrhjuliga roboten använder sig av datorsyn för att hitta fimpar och har tränats upp med bilder som har köpts in via Microsofts tjänst Microsoft Trove. Trove är en tjänst där fotografer kan ladda upp sina bilder och mot en mindre ersättning sedan låta företag och andra använda dessa i sina maskinlärnings-applikationer. I videoklippet nedan kan ni kolla in när BeachBot plockar fimpar från stranden Scheveningen utanför Haag. Tumnagel
40.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Trailer för dokumentärserien UFO
Har vi fått besök från yttre rymden?

Det har snackats en hel del om oidentifierade flygande farkoster, så kallade "UFO":s, i år efter det att amerikanska försvaret släppt flera filmer som visat upp sådana. Det har även resulterat i lite olika tv-program om UFO:n och här är trailern för ett av dessa. UFO är en dokumentärserie i fyra delar där man tittar lite närmare på UFO:n och rapporter om dessa. Man undersöker även eventuella syften som regeringar, företag och andra skulle kunna ha för att dölja en del av sanningen bakom de UFO-observationer som gjorts genom åren. UFO hade premiär på amerikanska Showtime igår men när vi kan kolla in serien på någon kanal eller tjänst som finns tillgänglig här saknas det än så länge information om. Tumnagel
38.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

InSight avslöjar mer om Mars inre
Är ganska så lik Jorden

Forskare som studerat data från NASA:s stationära Mars-landare InSight har nu publicerat flera rapporter som ger oss en lite närmare inblick hur planetens komposition ser ut. Enligt datan som samlats in från cirka 35 mindre Marsbävningar, Mars motsvarighet till jordbävningar, av InSights SEIS-modul (Seismic Experiment for Interior Structure) så har Mars en liknande uppbyggnad som jorden. Datan visar att Mars skorpa antagligen går 20 - 37 kilometer ner i planeten. Den så kallade manteln fortsätter ner ytterligare cirka 1600 kilometer till en kärna har en radie på cirka 1830 kilometer. Det kan jämföras med jorden, som är cirka dubbelt så stor som Mars, som har en skorpa som sträcker mellan några kilometer (vid havsbottnar) till cirka 70 kilometer (vid bergskedjan Himalaya). Jordens mantel är cirka 2900 kilometer och omsluter jordens kärna som har en radie på 3485 kilometer. De senaste studierna av Mars inre bekräftar att Mars har en flytande kärna. Om det inuti denna finns en fast kärna, som här på jorden, krävs det dock ytterligare data och studier för att kunna bekräfta. Tumnagel
38.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ny teaser för S03 av What We Do in the Shadows
Dags för loppis

Det är nu ungefär bara en månad kvar tills den tredje säsongen av den trevliga vampyrserien What We Do in the Shadows släpps. Serien följer vampyrerna Nandor (Kayvan Novak), Nadja (Natasia Demetriou), Laszlo (Matt Berry) och Colin (Mark Proksch) som bor tillsammans på Staten Island. Serien är en amerikansk remake av den fenomenala filmen med samma namn. I denna tredje säsong kommer vi få se fler vardagliga tokigheter samt stifta bekantskap med ett gäng nya monster. In the third season of What We Do in the Shadows, the vampires are elevated to a new level of power and will encounter the vampire from which all vampires have descended, a tempting Siren, gargoyles, werewolf kickball, Atlantic City casinos, wellness cults, ex-girlfriends, gyms and supernatural curiosities galore. Plus, Colin Robinson is turning 100. And Nandor, faced with his own eternal-life crisis, tries to inject his life with more meaning. Will he find love or is he destined to be an immortal bachelor with 37 ex-wives? Den tredje säsongen av What We Do in the Shadows drar igång på amerikanska FX den 2 september och i Sverige kan man se serien på HBO Nordic. Tumnagel
39.9°
+
Frode Wikesjö
0

Alphabet drar igång företaget Intrinsic
Ska pyssla med mjukvara till robotar

Googles moderföretag Alphabet drar nu igång ytterligare ett företag under sitt så kallade X-paraply, divisionen där företag som Waymo (självkörande bilar), Verily (hälsa) och Wing (drönare) en gång i tiden startade. Alphabet X senaste företaget heter Intrinsic och kommer primärt att utveckla mjukvara till industrirobotar. Exakt vad Instrinsic planerar att utvecklar nämns inte men företagets vd Wendy Tan White skriver i ett blogginlägg: "Intrinsic is working to unlock the creative and economic potential of industrial robotics for millions more businesses, entrepreneurs, and developers. We’re developing software tools designed to make industrial robots (which are used to make everything from solar panels to cars) easier to use, less costly and more flexible, so that more people can use them to make new products, businesses and services." Alphabet och Google har länge varit intresserade av robotar men deras satsningar har ibland känts lite halvhjärtade. Alphabet ägde en gång i tiden Boston Dynamics, världens kanske mest kända robotföretag. Detta såldes man dock till japanska SoftBank 2017 vilka sedan sålde detta vidare till Hyundai i slutet av förra året. Tumnagel
37.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Lite skateboardåkning med Bam Margera
Cold Call: Bam Margera

Den före detta Jackass-medlemmen Bam Margera har nog sett bättre dagar i sitt liv men han kärlek för att åka skateboard verkar finnas kvar. Här har vi ett klipp från Thrasher där Sheckler och Chris Cole besöker Bam för att åka lite bräda framför en kamera med Fisheye-objektiv. Tumnagel
95kg
+
Frode Wikesjö

Ny låt och musikvideo med James Blake
Say What You Will

James Blake släppte idag den första singeln från sitt kommande album Friends That Break Your Heart. Låten heter Say What You Will. I musikvideon till låten följer vi James Blake när han förföljs av Finneas (Billie Eilish bror) och hur hans karriär och liv verkar gå som på räls, medan Blakes liv är monotont och trist. Albumet släpps 10 september. Tumnagel
80kg
+
Hugo Engström

Ny låt med Lorde – "Stoned at the Nail Salon"
Andra singeln från kommande albumet

Den nyzeeländska artisten Lorde släppte igår sin andra singel från sitt kommande album Solar Power. Låten heter Stoned at the Nail Salon och är skriven och producerad av Jack Antonoff och Lorde själv. Albumet kommer 20 augusti. Bonusklipp: Tumnagel
77kg
+
Hugo Engström

Nytt album från Kanye West på fredag
Verkar det som i alla fall

Kanye West som inte släppt något nytt album sedan Jesus Is King som kom 2019, är nu på gång att släppa nytt. Albumet ska heta DONDA, efter hans mor Donda West som gick bort 2007. Kanye West har på senare år blivit känd för att annonsera album som sen inte släpps, bland annat Yandhi och Turbo Grafx 16. Det återstår att se om något album släpps på fredag. I videon ovan hörs ett klipp från låten No Child Left Behind som ska finnas med på albumet. Tumnagel
48kg
+
Hugo Engström

Så gör man McDonalds pommes
Ett besök i potatisfabriken

Pommes kan vara magiskt och tragiskt. Personligen gillar jag McDonalds, eller framförallt kan doften vara väldigt trevlig. Men om jag för tio år sedan kunde sänka en stor pommes utan att blinka är jag i dag rätt nöjd med en liten. Och om det för tio år sedan inte fanns så mycket annat än donkens pommes som var "rätt" finns det i dag massor av alternativ som är betydligt bättre. Det var alltså inte bättre förr. I den här videon får vi kika in i pommes-fabriken men också i chips-fabriken. Tumnagel
85kg
+
Roger Åberg

WOW bjuder på weekend
Minifestival

Det blev inget Way Out West i år, men gänget kan inte hålla sig från att inte göra något alls. Under de datum som WOW skulle ha ägt rum så kör man därför lite konserter. På torsdagen är det Amason + Esther, på fredagen är det Sarah Klang + Klara Keller och på lördagen är det Deportees + Grant. Biljetter släpps i morgon och man lovar pizza på köpet, ett symboliskt festivalarmband och djs. Tumnagel
80kg
+
Roger Åberg

Kul video med Lil Nas X
Teaser för ny låt producerad av Kanye West

Lil Nas X som tidigare i år släppte ett par modifierade Nike-skor med satan-stil (vad det nu innebär), som Nike själva inte var helt glada över då de fort stämde rapparen är tillbaka med en kul teaser för sin nya låt Industry Baby. Låten är producerad av Kanye West och Take a Daytrip. Release sker nu på fredag den 23 juli. Tumnagel
84kg
+
Hugo Engström

Ford presenterar parfymen Mach-Eau
Om man vill lukta som en bil

Biltillverkaren Ford har tagit fram en parfym som man kallar för "Mach-Eau" vilken man säger ska påminna om lukten från bilar. Parfymen har Ford tagit fram tillsammans med parfymtillverkaren Olfiction. Det hela är en del i Fords satsning för att övertyga bilentusiaster om att elbilar ska kunna erbjuda samma körupplevelse som fossildrivna bilar. Mach-Eau sägs lukta som en mix av bilinredning och gummi till bildäck. Ford Mach-Eau går inte att köpa utan har istället tagits fram för att luktas på i olika bilsammanhang, bland annat bilfesten Goodwood Festival of Speed där parfymen gjorde sin debut. Huruvida Ford planerar att börja sälja parfymen längre fram finns det inga uppgifter om än så länge. Tumnagel
23kg
+
Wille Wilhelmsson

Biz Markie är död
57 år ung

Hip-hop-legenden Biz Markie dog 57 år ung under helgen. Dödsorsaken är komplikationer av sin diabetes som han kämpat mot i mer än ett år. Biz Markie är sannolikt mest känd för hitlåten Just a Friend från 1989 men också för sina beatboxing-färdigheter och generellt underhållande persona. Tumnagel
6kg
+
Frode Wikesjö

David Harbour äter heta kycklingvingar
Klarar Red Guardian hettan?

Skådespelaren David Harbour gästade kycklingvingprogrammet Hot Ones i veckan för att prata lite om sitt liv och sin karriär samtidigt som han äter starka kycklingvingar. Tumnagel
99kg
+
Frode Wikesjö

Ny låt från Swedish House Mafia
"It Gets Better"

Swedish House Mafia släppte under torsdagskvällen en ny låt med titeln It Gets Better. Detta är deras första nya singel sedan 2012. Den svenska trion ska tillsammans med Ty Dolla $ign och 070 Shake medverka i The Tonight Show med Jimmy fallon den 19 juli. Tumnagel
-23kg
+
Hugo Engström

Casio släpper ny version av klassiskt digitalur
Stål, guld eller pac-man

Casios modell F-100 är kanske mest känd för att vara Ripleys klocka i Alien-filmen. Nu släpper man en ny version av klockan som denna gång är i stål med stålarmband. Det kommer även en gråare version, en guldversion och en Pac-Man-version. Stålversionen heter A100WE-1A och prislappen ligger på runt 700 kronor (jämför priser). Den gråare versionen heter A100WEGG-1A och guldversionen heter A100WEG-9A. Pac-Man-versionen heter A100WEPC-1B. Det är klurigare att hitta guld och Pac-Man-versionen på ett rimligt köpställe, om ni gör det så lägg gärna länken bland kommentarerna. Tumnagel
105kg
+
Roger Åberg