37 i dag 45 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Sveriges enda Lexus LFA är nu servad
Sveriges enda Lexus LFA är nu servad Tekniker flygs in från Tyskland

Lexus häftigaste modell är också en av alla mina drömbilar - LFA. Den byggdes endast i 500 stycken exemplar, kostade flera miljoner när den lanserades och har ett av de allra härligaste motorljuden som finns. I Sverige finns det ett exemplar registrerat, och detta har nu fått sig en service. Men LFA är ingen bil man svänger ner med till Bengt på hörnet och ber han byta olja mot ett flak öl direkt. Istället låter man Thomas Kuka och Udo Fassbender ta hand om jobbet, för de vet vad de pysslar med och är de som har ansvar för alla de 40 stycken LFA som finns i Europa. När de inte skruvar LFA jobbar de med rally- och racingbilar på Toyota Motorsport GmbH i tyska Köln. Servicen innefattar byte av alla vätskor, filter och allmän översyn. Den tar en hel arbetsdag för två stycken personer och att bara montera bort kolfiberpanelerna under bilen tar två timmar.

Bonusklipp nedan.

Bil, Lexus, Lexus LFA, service, special, Sverige
Ingen video laddad. Detta kan bero på adblocker.
Försök igen
Video till Sveriges enda Lexus LFA är nu servad
Lexus LFA The Lexus LFA is a two-seat sports car manufactured by Lexus, the luxury car division of Toyota. It is the second model in the F marque line of performance vehicles from Lexus, following the IS F. Three concept versions were unveiled, each debuting at the North American International Auto Show with the LF-A designation as part of the LF Series concept line. After beginning development in the early 2000s, the first LF-A concept premiered in 2005, followed in 2007 by a second concept with a more completely furnished interior and exterior. The third version of the LF-A, featuring a roadster body style premiered in 2008. The production model, trademarked LFA, was unveiled at the Tokyo Motor Show in October 2009. According to Lexus, the "A" in production LFA name stands for the "Apex" of the LF line of cars. Visa Pressmeddelande Racingtekniker utför LFA-service på plats

Lexus LFA är märkets mest exklusiva modell. Totalt har endast 500 exemplar tillverkats, varav endast en är inregistrerad i Sverige. När det är dags för service är det inte vem som helst som utför den. Två erfarna racingmekaniker från Toyota Motorsport i Köln har ansvar för alla de LFA som finns i Europa. Om det behövs kommer de till en Lexus-verkstad nära kunden.

Det har länge varit en myt att ett anrikt brittiskt bilmärke har flugit sina mekaniker världen över när en bil har behövt service. För ägarna till Lexus exklusiva supersportbil LFA är det verklighet. Om ägarna nu inte föredrar att köra sina bilar till racingverkstaden själva, förstås.

Thomas Kuka och Udo Fassbender jobbar normalt med rally- och racingbilar på Toyota Motorsport GmbH i tyska Köln. Det är också de två som har ansvar för all service och underhåll av de totalt ca 40 LFA-bilar som finns runt om i Europa. Thomas Kuka är junioren i sammanhanget. Han har arbetat på Toyota Motorsport ”bara” sedan år 2000. Udo Fassbender är veteranen som varit med sedan 1992.

Nyligen kom de till Lexus Stockholm för att göra årsservice på landets enda svenskregistrerade Lexus LFA. Det var en normal service, vilket dels innebar att byta alla vätskor, dvs motor- och växellådsoljorna samt bromsvätska, dels förstås också att minutiöst kontrollera alla slitagedelar och att allt annat fungerar perfekt.

Servicen tar en hel arbetsdag för två personer. Det är i många avseenden en vanlig Lexus-service, fast mer komplicerad på grund av bilens uppbyggnad. En sak som tar tid är att ta bort och sedan återmontera kolfiberpanelerna under bilen som i vissa fall döljer servicepunkter, sammanlagt rör sig bara det om två timmars arbete och ett drygt 100-tal skruvar.

– Den svenska bilen är oerhört välhållen. Den ser nästan ny ut, trots att den är av 2012 års modell. Andra exemplar kan av ägare och klimat ha utsatts för en annan nivå av slitage. Speciellt de som har gått i länder med mer aggressiv miljö, t ex med ett saltmättat klimat, säger Thomas Kuka.

Lexus LFA har en serviceintervall på 1 500 mil eller två år och det är kunden själv som väljer var servicen ska göras. Omkring hälften av de europeiska LFA-ägarna brukar välja att själva köra till det europeiska LFA Center of Excellence vid Toyota Motorsport i Köln, framför allt från Tyskland och de omkringliggande länderna. En dag på tävlingscentret och möjligheten att få träffa teknikerna ses av många som en upplevelse i sig. Till övriga LFA-ägare reser Thomas Kuka och Udo Fassbender tillsammans med sina specialverktyg och nödvändiga servicedelar. Som nu till Stockholm. Också det ett uttryck för Lexus begrepp Omotenashi, eller på svenska ”omtänksamhet”.

Tekniska data Lexus LFA

Motor: V10

Cylindervolym: 4805 cm2

Max vridmoment: 480 Nm vid 6800 v/min

Max effekt: 560 hk vid 8700 v/min

Toppfart: 325 km/tim

0-100 km/tim: 3,7 sek
46.9° 0 Bobby Green Bobby Green
tis. 22 maj 2018, 15:00
Sveriges enda Lexus LFA är nu servad Tekniker flygs in från Tyskland
46.9°
0