Tesla Model X är nu officiell
Har en räckvidd på 41 mil och gör 0-100 på 3.3 sekunder

Då var den äntligen officiell - Teslas nya modell Model X. Den här kan precis som Model S erbjuda plats för sju personer, är helt eldriven och går snabbt från stillastående upp till 100 km/h. Skillnaden är att du får lite bättre markfrigång, en mer högbyggd bil, häftiga måsvingedörrar (eller falkdörrar som Tesla väljer att kalla dem) för baksätet och möjligheten att dra ett släp eftersom dragkrok är standard (får dra upp till 2.2 ton).
På insidan hittar man tre rader med sittplatser, två där fram, tre i baksätet och två allra längst bak. Totalt får man alltså in sju personer och har då även plats över för bagage eftersom det är lastutrymme både där fram och där bak. Under skalet, eller rättare sagt under fötterna, sitter elmotorerna som står för framdriften. Bilen kommer i två olika utföranden, bägge är dock fyrhjulsdrivna. Instegsmodellen kallas för 90D och den gör 0-100 km/h på 4.9 sekunder och har en räckvidd på 41.3 mil. Den andra som är ett snäpp vassare kallas för P90D och den kan man få med samma "Ludicrous Speed Package" som i Model S. Väljer man det gör bilen 0-100 km/h på snabba 3.3 sekunder. Framtill sitter en elmotor på 259 hästar och där bak sitter en som levererar 503 hästar. Räckvidden för denna version anges till 40 mil.
De stora bakdörrarna som fälls upp kan till en början se lite skrämmande ut, inte för hur de öppnas utan för att man ser framför sig att man aldrig kommer att kunna parkera på ett tajt ställe. Dock är de rätt så finurligt byggda, och har bland annat inbyggda sensorer som känner av närliggande objekt och som kan stanna dörrarna om de är på väg att smälla i något. De har också dubbla gångjärn vilket gör att de faktiskt kan öppnas utan att ta upp så väldigt mycket plats, något som demonstrerades igår på premiären. Förardörren är även den lite speciell då den kan öppnas och stängas automatiskt när man närmar sig den.
På tekniksidan finns bland annat luftfjädring med fem olika inställningsmöjligheter som gör det möjligt att höja eller sänka bilen 23 centimeter, en automatisk parkeringsfunktion och ett luftkonditioneringssystem med ett Bio-weapon Defense-läge som hindrar bakterier och virus för att komma in bilen.
Alla prisuppgifter är inte officiella men det sägs att en P90D "Signature Series" kommer att börja på 132 000 dollar och vill man ha Ludicrous Speed Package får man lägga till ytterligare 10 000 dollar.
The Verge har fått testa bilen och hur det såg ut ser vi i klippet nedan. Klipp nummer två är från presentationen igår.
Försök igen

Försök igen


















Tesla Architecture
Built electric from the ground up, Model X is designed to be the safest car on the road. Our crash tests indicate that Model X will receive a 5 star safety rating in all categories, the first SUV to ever do so.
Not needing a big gasoline engine under the hood, Model X has a large crumple zone to absorb the energy of a high-speed impact. The battery's location on the floor gives Model X an extremely low center of gravity, reducing the risk of rollover common in most SUVs. Aluminum pillars reinforced with steel rails protect occupants and the battery while improving roof stiffness.
Active Safety
Model X comes standard with automatic emergency braking and side collision avoidance to prevent accidents from happening in the first place. Tesla makes the only standard AEB system that works at high speed.
Every Model X carries a forward-looking camera, radar, and 360 degree sonar sensors to enable advanced autopilot features. Tesla's over-the-air software updates regularly improve the sophistication of these features, enabling increasingly capable safety and convenience features like Autosteer and Autopark, and bringing the Model X ever closer to autonomous operation.
Breathe Easy
Model X is the world's cleanest SUV on the inside, too. The front fascia is designed with a functional duct that pushes air through the first true HEPA filter system available in an automobile allowing medical-grade air to fill the cabin, no matter what is going on outside.
Inside Model X
Model X Falcon Wing doors offer unprecedented convenience, entry, and maneuverability for everyday life. They provide seamless ingress and egress into the second and third row. No longer do parents have to cantilever themselves to avoid hitting their child's head on the roof as they place them in a car seat.
The double-hinged Falcon Wing doors open up then out, requiring only 30 cm of space on the side of the vehicle. Each door is equipped with capacitive, inductive, and sonar sensors to monitor surroundings and avoid contact with obstacles around the car, making it possible to park in tight spots.
The industry's first auto presenting door automatically opens and closes as the driver approaches or exits Model X. Why should the driver ever need to touch the door?
Monopost seats move independently, sliding and tilting forward and back. They allow passengers easy access to the third row and give them plenty of foot room when they sit down.
See
The windshield in Model X stretches up and over the front seat occupants. Second row passengers get a first row vantage point with an expansive view ahead, atop the falcon wing door, and beside them. The windshield's solar tint transition completes the modern and open feel.
Listen
Seventeen precisely positioned speakers bring concern hall like sound inside Model X.
Touch
The 17" center touchscreen seamlessly integrates media, navigation, communications, cabin control and vehicle data into one intuitive interface. Many functions are mirrored on the instrument panel and are voice-activated to focus the driver's attention on the road.
Whether big or little, there's a place to store it in Model X. Side pockets, a center console and a blind holster for your iPhone.
Fit everything
Model X provides unprecedented space for passengers and cargo. With three rows of seats, a front and rear trunk, and room under the second row seats, there's ample room for people, luggage, and big things like surf boards and bikes. For even heavier cargo, Model X is the first electric vehicle with a 5,000 lb. tow capacity.
Performance
Agility and Speed
At the heart of the vehicle is Tesla's proven electric powertrain, accelerating Model X from 0-60 in a staggering 3.2 seconds and hitting a top speed of 155 mph, all while producing zero emissions.
Designed with Tesla's electric vehicle architecture, Model X's floor-mounted battery gives the vehicle a low center of gravity and ideal weight distribution for exhilarating performance and superior handling.
Aerodynamics
At 0.24, Model X has the lowest drag coefficient of any SUV in history.
Model X comes standard with an active spoiler that automatically adjusts to three positions for maximum visibility and efficiency. Under 45 mph, the spoiler is positioned so the driver can see above and below it. At higher speeds the spoiler partially retracts for improved highway efficiency (+1.6%), and optimizes the vehicle's lift distribution. Model X is the only car with an active spoiler equipped with a center-high-mounted stop lamp (CHMSL).
All-wheel drive
Dual motors digitally and independently control torque to the front and rear wheels to give Model X unparalleled control of traction while increasing performance and efficiency.
Signature Model X comes with a 90 kWh battery providing customers a driving range of 250 miles on a single charge.
By the numbers
Range 250 miles for P90D
Top Speed 155 miles per hour
Zero-60 3.2 seconds for Ludicrous P90D
3.8 seconds for P90D
Quarter Mile 11.7 seconds for Ludicrous P90D
12.2 seconds for P90D
Motor Power 259 hp front, 503 hp rear
Motor Torque 713 lb-ft combined
244 lb-ft/330 Nm front
479 lb-ft/600 Nm rear
US MPGe 89 MPGe for P90D
Weight 5,441 lbs.
Drag Coefficient 0.24
Konfiguratorn för Tesla Model X har öppnat
Dock endast för de som beställt Signature-versionen

Tesla Model X börjar skeppas nästa månad
Äntligen
