Tre elbilstillverkare hjälpte Volkswagen att få ner utsläppen
Slapp därmed att betala EU:s utsläppsböter

Idag skickade Volkswagen ut pressmeddelandet ni kan läsa nedan där man berättar att koncernen avsevärt har minskat sitt genomsnittliga koldioxidutsläpp från fordonsflottan i EU. Minskningen ska vara runt 20 procent när man jämför 2019 med 2020 och genomsnittssiffran landade på 99,8 gram per kilometer (Utsläppen från Bentley och Lamborghini mäts tydligen separat och ingår inte i denna siffra). Och siffran är ju bra såklart, men Volkswagen fick draghjälp för att få till den.
Aston Martin gjorde ett liknande drag när de plockade in oskyldiga lilla Toyota iQ och gjorde om den till Cygnet. Det gjorde att hela snittet på utsläppen drogs ned rejält. I Volkswagens fall handlar det om att man tagit in elbilstillverkarna Aiways, LEVC (London Electric Vehicle Co.) och Next E.Go Mobile i utsläppspoolen. Avtalen med dessa knöt man i december 2020 vilket gör att Volkswagen får tillgodose sig elbilarnas snittutsläpp under året som är noll. Det hela resulterar att man slipper höga utsläppsböter från EU.
E-offensiven tar fart: Volkswagen-koncernen minskar avsevärt genomsnittligt koldioxidutsläpp från fordonsflottan i EU
Baserat på preliminära siffror minskade Volkswagen-koncernen de genomsnittliga koldioxidutsläppen från sin nya personbilsflotta i EU med cirka 20 procent jämfört med 2019 till 99,8 g/km under 2020.
Volkswagen personbilar och Audi överträffar målen för fordonsflottan
De genomsnittliga koldioxidutsläppen från koncernens nya personbilsflotta minskade med cirka 20 procent under 2020 jämfört med 2019
Andelen elfordon i EU ökade mer än femfaldigt under samma period; VW-koncernen klart marknadsledande inom elektriska fordon (BEV) i Västeuropa
Målet för CO2-poolen med andra tillverkare missades knappt, med ca 0,5 g/km; resultatet för fjärde kvartalet påverkas inte av i förväg gjorda avsättningar
VD Herbert Diess: "Tillsammans med Volkswagen och Audi kommer CUPRA och ŠKODA nu också med attraktiva elektriska modeller som gör att vi kan nå målen för fordonsflottan i år."
Volkswagen-koncernens e-offensiv tar fart: leveranserna av elektriska modeller i EU inklusive Storbritannien, Norge och Island ökade mer än fyrfaldigt under året som gått, till totalt 315 400 elfordon (2019: 72 600). Andelen elektriska fordon (BEV) och laddhybrider (PHEV) av de totala leveranserna ökade till 9,7 procent (2019: 1,7 procent). Volkswagen-koncernen är således klart marknadsledande inom det helelektriska segmentet i Västeuropa och står för en andel på cirka 25 procent (2019: 14 procent).
De viktigaste drivkrafterna för denna utveckling var Volkswagen personbilar och Audi, som överträffade sina koldioxidmål för fordonsflottan genom den framgångsrika uppstarten av deras elektriska modeller ID.31 och e-tron. Baserat på preliminära siffror minskade Volkswagen-koncernen således de genomsnittliga koldioxidutsläppen från sin nya personbilsflotta i EU med cirka 20 procent jämfört med 2019 till 99,8 g/km under 2020. Utsläppen från Bentley och Lamborghini mäts separat och ingår därför inte i denna siffra. Med antagandet om att målet för den CO2-pool som fastställdes tillsammans med andra tillverkare kunde missas med knappt cirka 0,5 g/km, hade koncernen i ett tidigt skede redovisat avsättningar för att undvika påverkan på resultatet för fjärde kvartalet.
Herbert Diess, VD för Volkswagen-koncernen:
– Vi gör goda framsteg på vägen mot att bli ett CO2-neutralt företag. Vi minskade koldioxidutsläppen från vår nya fordonsflotta i EU avsevärt. Framförallt Volkswagen personbilar och Audi har bidragit stort för att uppnå detta med sina e-offensiver. Vi missade flottmålet för 2020 knappt, påverkat av Covid-19-pandemin. Tillsammans med Volkswagen personbilar och Audi kommer CUPRA och ŠKODA nu med flera attraktiva elektriska modeller. Detta gör att vi kan uppnå vårt mål för fordonsflottan i år.
Rebecca Harms, ledamot av oberoende Volkswagen Sustainability Council:
– Trots mycket ambitiösa satsningar på elektrifiering har det inte varit möjligt att helt nå det uppsatta målet för fordonsflottan. Men Volkswagen är helt klart på god väg. Arbetet måste fortsätta systematiskt för att åstadkomma drivtransformationen och uppfylla klimat- och hållbarhetsmålen. Nyckeln till framgång blir att ge en större roll till mindre, effektiva och prisvärda modeller i lanseringen av elektrifiering.
Volkswagen personbilar var det första gruppmärket som levererade helelektriska fordon baserade på Modular Electric Drive Toolkit (MEB) till kunder under 2020. ID.3 lanserades i september och fick en stor efterfrågan från kunderna, med 56 500 fordon som redan överlämnats vid årets slut. Totalt överfördes cirka 212 000 elektriska fordon från märket Volkswagen till kunder under det senaste året, inklusive cirka 134 000 BEV. Detta innebär att varumärket avsevärt överträffade sitt koldioxidmål och gav ett betydande positivt bidrag till koncernen.
Audi uppnådde också sitt koldioxidmål 2020 och bidrog positivt till koncernen. Varumärket fortsätter sin omvandling till en leverantör av hållbar premium-mobilitet; förra året var Audi den överlägset största tillverkaren av elfordon bland de tre tyska premium-märkena. Den framgångsrika Audi e-tron-modellen (inkl. Audi e-tron Sportback) noterade en betydande ökning av efterfrågan under det senaste året, med en tillväxt på 79,5 % (47 300 fordon) jämfört med föregående år. Audi e-tron är nu det mest sålda elfordonet över hela världen bland tyska premiumtillverkare.
Volkswagen-koncernen kommer systematiskt att intensifiera sin e-offensiv 2021 med ett stort antal nya helelektriska fordon baserat på Modular Electric Drive Toolkit (MEB). Audi kommer att börja i år med Q4 e-tron2 och Q4 e-tron Sportback2, CUPRA lanserar el-Born2 och ŠKODA kommer att lansera Enyaq iV3 till sina kunder. Volkswagen personbilar lanserar ID.44 på ytterligare ett antal marknader och presenterar en ny helelektrisk modell.
Volkswagen-koncernen har tillsammans med andra tillverkare lanserat en CO2-pool för registrering av personbilar i EU. Baserat på preliminära siffror uppnådde denna pool ett genomsnittligt koldioxidutsläpp på 99,3 g/km och missade därmed sitt mål med cirka 0,5 g/km. Den slutliga bekräftelsen från EU-kommissionen kommer att följa vid ett senare datum.
Volkswagen är den första bilkoncernen som förbinder sig till Parisavtalet och koncernen avser att bli klimatneutral 2050. Koncernen strävar efter att bli den ledande leverantören av elektriska fordon världen över till 2025. Fram till dess planeras därför cirka 35 miljarder euro i investeringar inom e-mobilitet och ytterligare ett belopp på cirka 11 miljarder euro för hybridisering av modellportföljen.
Koncernen planerar att sälja cirka 26 miljoner elektriska fordon till 2030. Cirka 19 miljoner av dessa fordon kommer att baseras på Modular Electric Drive Toolkit (MEB), medan de flesta av de återstående 7 miljoner fordonen kommer att baseras på High Performance Platform (PPE). Koncernen förväntar sig cirka 7 miljoner hybridfordon under samma period. Dessa planer innehåller ännu inga potentiella framtida krav enligt EU:s Green Deal.
ID.3 - energiförbrukning i kWh/100 km (NEDC): 15,4 - 13,5 (kombinerat), kombinerat CO2-utsläpp i g/km: 0; effektivitetsklass: A +
Fordonet är ännu inte till salu i EU.
Enyaq iV: energiförbrukning i kWh/100 km (NEDC): 16,0 - 14,4 (kombinerat), kombinerat CO2-utsläpp i g/km: 0; effektivitetsklass: A +
ID.4 - energiförbrukning i kWh/100 km (NEDC): 16,9 - 16,2 (kombinerat), kombinerat CO2-utsläpp i g/km: 0; effektivitetsklass: A +
Volkswagens fordonsflotta uppfyllde de europeiska koldioxidmålen för 2020
Volkswagen flotta av nya personbilar i EU uppnådde ett genomsnittligt koldioxidutsläpp på 92 g/km under 2020. Därmed uppfylldes det lagstadgade koldioxidmålet för märket på 97 g/km med god marginal. Utsläppen från nya bilar minskade med 22 procent jämfört med 2019.
ID.3 blev Sveriges mest sålda elbil förra året.
Preliminära siffror visar att märket Volkswagen har överträffat EU:s ambitiösa koldioxidmål för 2020. Volkswagens koldioxidutsläpp för alla nya personbilar i EU var cirka sex miljoner gram under det lagstadgade målet. Genomsnittet 92 g/km innebär en minskning med 22 procent jämfört med 119 g/km för 2019.
– Volkswagen fortsätter att främja omvandlingen av branschen. År 2015 startade vi den största och mest omfattande elbilsoffensiven i branschen. Genom att väsentligt överträffa våra koldioxidmål har vi visat att varumärket är på rätt väg. År 2021 kommer vi att fortsätta påskynda omvandlingen mot elektrisk rörlighet med nya modeller, säger Ralf Brandstätter.
Fler nya elbilar på gång
Mellan 2020 och 2024 investerar Volkswagen mer än elva miljarder euro i elektrisk mobilitet. Efter anläggningarna i Zwickau och Dresden ska ytterligare produktionsanläggningar som Emden och Chattanooga (USA) omvandlas. Märket planerar att lansera 20 helt eldrivna modeller på den globala marknaden fram till år 2025.
– Vi vill utveckla Volkswagen till det mest attraktiva varumärket för hållbar mobilitet. Vi strävar kontinuerligt efter detta mål med vår ”Way to Zero” och kommer att elektrifiera varumärket ytterligare i framtiden, fortsätter Brandstätter.
Under det aktuella räkenskapsåret kommer Volkswagen att utöka sitt erbjudande baserat på den nya modulära plattformen för helt eldrivna bilar (MEB). Modellerna ID.4, ID.4 GTX och ID.5 kommer gradvis att lanseras på internationella marknader.
Tredubblade leveranser av elbilar under 2020
Under 2020 levererade Volkswagen fler laddbara personbilar än någonsin tidigare – drygt 212 000 bilar (+158 procent jämfört med 2019). Antalet helt eldrivna bilar tredubblades till 134 000 exemplar (+197 procent jämfört med 2019), varav 56 500 exemplar av ID.3.
ID.3 var den mest levererade elbilen i Sverige, Finland, Norge och Slovenien i december 2020 – i Nederländerna till och med under tre månader i rad. I Sverige var ID.3 i själva verket den mest nyregistrerade bilen i december i absoluta tal – oavsett typ av bil. I Sverige blev Volkswagen största elbilsmärke med en marknadsandel på 20,2 procent. Totalt nyregistrerade Volkswagen 5 641 elbilar och 8 380 laddhybrider på den svenska marknaden. Det innebär att 32,7 procent av alla Volkswagens nyregistrerade bilar var laddbara på den svenska marknaden. Detta enligt statistik från BIL Sweden.
Även i Nederländerna och Tyskland lyckades Volkswagen hoppa upp till förstaplatsen bland helt eldrivna bilar under helåret 2020 – med en marknadsandel på 23,8 procent i Tyskland respektive 23 procent i Nederländerna.
Den slutliga bekräftelsen från EU-kommissionen följer vid ett senare tillfälle.