10 i dag 11 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Undersökning: Volvo S90/V90 är säkraste familjebilarna
Undersökning: Volvo S90/V90 är säkraste familjebilarna Honda Jazz är den minst säkra

Försäkringsbolaget Folksam har gjort en undersökning kring vilka familjebilar som anses vara säkrast. Man har bland annat tittat på vilken säkerhetsutrustning som finns i baksätet. 177 stycken olika familjebilars säkerhetsutrustning gicks igenom och de bilarna som ansågs vara allra säkrast för barn att åka i blev Volvo V90 och S90 från 2016 och framåt. På plats två hittar vi Volkswagen Touran från 2016 och framåt och på tredje plats Volkswagen Touareg från 2018 och framåt. Den minst säkra är Honda Jazz från 2015 till 2020 års modell.

Det finns fortfarande brister i säkerheten i baksätet om man jämför med att sitta i framsätet. De som är mest utsatta här är barn i åldern 4-5 år som kan sitta i framåtvända stolar och då måste förlita sig på krockkuddar och liknande.

Hela undersökningen hittas på länken nedan.

Bil, Volvo, Folksam, Volvo V90, undersökning, säker, familjebil Via Teknikens Värld
Volvos framtid är här och den ser mycket ljus ut Jag har kört nya Volvo S90 och V90 Nya XC90 väckte liv i Volvo på nytt igen. Helt plötsligt kändes företaget hett, inne och som en frisk fläkt. Hur längesen var det du vände dig efter en Volvo som passerade? När nya XC90 började rulla på gatorna gjorde man det, och någonstans blev det tyskarna hade i utbudet något svalare. Bilen var ju såklart väldigt efterlängtad och Volvo skulle nog behöva anstränga sig ordentligt för att misslyckas. Speciellt med tanke på hur mycket erfarenhet de har i bagaget med första generationen och hur länge de kört modellen medan konkurrenterna spottat ut betydligt mer moderna vagnar till höger och vänster de senaste åren. Med det underlaget kan man diskutera, analysera och forma en ännu vassare produkt. När skynket föll i augusti 2014 stod där en modell som presenterade en helt ny designstrategi, ett nytt tänk och som tog ett kliv in i det mycket viktiga premiumsegmentet. Men det var fortfarande mycket Volvo och man hade inte tappat bort sig i tankeverkstaden. Bilen vilar på en helt ny plattform som heter SPA och som givetvis skulle bana väg även för framtida modeller. Och nu är framtiden här. Precis som XC90 började V70 kännas riktigt trött och långkörare som den är var det verkligen på tiden att presentera något nytt. I december förra året visade Volvo upp nyheten S90 - och även om namnet var gammalt var det här något helt nytt. Men det folket egentligen väntade på var såklart det som presenterades några månader senare - V90. Ersättaren till V70 - allsmäktig arvtagare, vår befriare, nästa kandidat till epitetet ”Sveriges vanligaste bil”. Både den och S90 bygger också på den nya plattformen och trion är i princip samma bil fast med olika egenskaper, skapade för de allra flesta ändamål. Alla har små men effektiva motorer, smarta lösningar men en sak gemensamt - de är alla grunden för att Volvos saga ska kunna berättas i många år till. Jag for till Marbella för att känna lite på det senaste och hetaste från tillverkaren. När jag nu har kommit hem och landat finns det egentligen inget mer att säga än att det här nya kapitlet Volvo har gått in i är det bästa någonsin. Eller jo, lite mer finns det att säga och det hittar ni under ”Läs mer”. Tumnagel
67.5°
0
Volvo presenterar nya V90 Den nya kombin blir din för 339 000 kronor Precis som utlovat presenterar Volvo i dag nya V90 - en kombi vi snart lär få se mycket av på våra svenska vägar. Bilen tar efter designspråket nya XC90 introducerade och blir alltså det storlastande syskonet till S90 som presenterades för inte så längesedan. V90 ersätter som ni säkert redan vet dagens V70 och den nya bilen är större på alla leder, förutom i bagaget. Längden mäter 4,93 meter vilket är hela 12,2 centimeter längre än V70. Hjulbasen anges till 2,94 meter och detta är 12,5 centimeter mer än vad V70 bjuder på. I bagageutrymmet ska man kunna lasta 1 526 liter om man fäller baksätesryggen, i V70 går det in 1 600 liter jämt. Är raden uppe går det in 560 liter, en siffra som också är mindre än V70 som kan lasta 575. Bilens tjänstevikt ligger på mellan 1 825 och 2 100 kilo beroende på version. Ska man dra släp gäller släpvagnsvikt på mellan 1 800 och 2 200 kilo. Modellen bygger på den skalbara och modulbaserade SPA-plattformen och den delar motorfamilj med S90. Starkast blir T8 Twin Engine som är en laddhybrid med tre olika körlägen - Hybrid, Pure och Power. Totalt finns det till en början fem olika motoralternativ att välja mellan. På dieselfronten har vi D4 som ger 190 hästar och 400 Nm och D5 AWD som har 235 hästar och 480 Nm. Förbrukningen anges till 0,45 liter per mil (119 gram) respektive 0,49 liter per mil (129 gram). Senare kommer även D3 som är ett något svagare dieseldrivet alternativ. Vill man köra bensin är det T5, T6 AWD och T8 AWD som gäller. Den första driver på framhjulen medan de andra två är fyrhjulsdrivna. Motorn i denna ger 245 hästar och 350 Nm och den ska nöja sig med 0,68 liter per mil (154 gram). T6:an bjuder på 320 hästar och 400 Nm och drar 0,74 liter (169 gram). T8:a är en laddhybrid som kombinerar T6-motorn med en elmotor som driver bakhjulen. Den sammanlagda effekten anges till 407 hästar och 640 Nm. 0-100 km/h går här på 5,2 sekunder och förbrukningen anges till 0,21 liter per mil med ett utsläpp på 47 gram per kilometer. På bara el ska man kunna köra i upp till 4,5 mil. Siffrorna gör också bilen till en supermiljöbil. Till motorerna kopplas åttastegade automatlådor men till vissa går det även att få en manuell sexpetad låda. Priserna ser ut som följande: D4 190 hästkrafter FWD Manuell Kinetic - 339 000 kronor D4 190 hästkrafter FWD Automat - 387 900 kronor D5 235 hästkrafter AWD Automat Momentum - 427 900 kronor T5 254 hästkrafter FWD Automat Momentum - 374 900 kronor T6 320 hästkrafter AWD Automat Momentum - 463 900 kronor T8 - inget pris än Momentum - 29 000 kronor (från Kinetic) Inscription - 69 000 kronor (från Kinetic) V90 börjar byggas i mitten av juni, vecka 24. De första leveranserna borde ske några veckor efter detta. Teknikens Värld var på plats vid dagens avtäckning och hur det såg ut ser du i klippet nedan. Tumnagel
96.8°
0
Volvo uppdaterar S90 och V90 Alla versioner går nu att få som mildhybrider Volvo Cars uppdaterar nu modellerna S90 och V90 med en liten försiktig facelift, nytt ljudsystem från Bowers & Wilkins och nyheten att alla versioner nu går att få som mildhybrider med ett 48-voltssystem. Uppdateringarna utseendemässigt finns både i fronten och baken och det handlar om nya dimljus, ny spoilerdesign och ny nedre del på stötfångaren fram. Volvo pratar även om den helt nya designen på bakljusen men den är det nog bara skarpsynta som lägger märke till. Dessa har i alla fall äntligen fått LED-blinkers vilket nästan känns som en självklarhet i dagsläget. Nya lackalternativ och fälgar erbjuds också. Läs allt om uppdateringarna i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
39.2°
0
43.6° 0 Bobby Green Bobby Green
ons. 10 nov 2021, 10:30
Undersökning: Volvo S90/V90 är säkraste familjebilarna Honda Jazz är den minst säkra
43.6°
0