Uppdaterade Macan nu även i S-utförande
Får ny motor som drar mindre
I somras rullade Porsche ut en uppdatering på modellen Macan. Förutom lite nytt utseende hade bilen även en ny motor under huven. Fram tills nu har det bara varit den som har erbjudits till bilen men nu adderar man även en sportigare version som då heter Macan S.
Den här får också en helt ny motor och det handlar om en singelturbomatad V6:a på 3,0 liter som ger 354 hästar och 480 newtonmeter. Jämfört med föregångaren är det en ökning med 10 hästar och 20 newtonmeter. Väljer man till Sport Chrono-paketet går 0-100 km/h på 5,1 sekunder och toppfarten anges till 254 km/h. Drivningen sker som väntat på alla fyra hjulen. Enligt NEDC II ligger förbrukningen på 0,89 liter per mil.
Chassit har sportats till och har bland annat fintrimmade krängningshämmare och fjäderbenen fram är nu i aluminium istället för stål. På tillvalslistan finns Porsche Active Stability Management (PASM) som innebär aktiva stötdämpare och luftfjädring som går att justera i höjd. Bromsskivorna fram är tio millimeter större på Macan S och mäter här 360 millimeter. Om man vill kan man få den med keramiska skivor. Andra tillval är GT-ratten som även finns i 911.
Bilen går att beställa nu och kostar från 660.000 kronor.
Försök igen
















Porsche har utökat sin serie kompakta SUV-modeller med kraftfulla Macan S. Den nya modellen har en ny treliters V6-turbomotor med partikelfilter för bensinmotorer. Motorn utvecklar 260 kW (354 hk) och ger ett maximalt vridmoment av 480 Nm, en ökning med 10 kW (14 hk) och 20 Nm jämfört med föregående modell. Med tillvalet Sport Chrono accelererar nya Macan S från 0 – 100 km/tim på bara 5,1 sekunder, 0,1 sekunder snabbare än föregående modell.
Toppfarten är 254 km/tim och bränsleförbrukningen är 8,9 liter per 100 km (NEDC II). Nya Macan S åtnjuter alla de produktinnovationer som tillkommit med den senaste generationen i Macan-serien, inklusive rampen med LED-ljus baktill och det nya permanent uppkopplade Porsche Communication Management-systemet med 10,9 tums pekskärm.
Ny V6-motor med centralt placerad turbo
Porsche Macan S är nu utrustad med en nyutvecklad 3,0-liters V6 turbomotor. Turboaggregatet är placerat inne i V:et mellan cylinderbankarna. Det ger kortare väg för avgaserna mellan förbränningsrummen och turbon och ger mycket snabb gasrespons. Det nya turboaggregatet med twin-scroll-teknik ger högt vridmoment vid låga varvtal. Med twin-scroll-teknik går avgaserna kontinuerligt till turbinhjulen i separata strömmar. Det minskar väsentligt alla nackdelar i laddcykeln. Den vidareutvecklade förbränningsrumsgeometrin med centralt placerad bränslespridare leder till effektiv bränsleblandning. Förutom ökad litereffekt, från 113 hk till 118 hk, har även bränsleförbrukningen minskats.
Fintrimmat chassi för bättre balans
Nya Macan, lika sportig som någonsin, har olika däckdimension fram och bak och Porsche Traction Management (PTM) fyrhjulsdrift. Chassit har uppdaterats och optimerats ytterligare som en del av modellens facelift. På framaxeln ersätter fjäderben i aluminium de tidigare komponenterna i stål. Den nya designen i aluminium är styvare och minskar den ofjädrade vikten vilket ger Macan mer precis styrning och ökad komfort. Nya fintrimmade krängningshämmare bidrar till mer neutrala köregenskaper. Liksom tidigare kan modellens köregenskaper förbättras ännu mer med tillval som Porsche Active Stability Management (PASM) med aktiv stötdämpning, luftfjädring justerbar i höjd samt Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus).
Bättre bromskänsla
Mycket arbete har lagts ned på bromsarna i nya Macan. Föraren märker det mest i form av annorlunda pedalkänsla. Bromspedalen väger 300 g mindre än den tidigare delen som var gjord av stål och den påverkar huvudbromscylindern via en kortare hävarm. Resultatet är snabbare bromsverkan och föraren kan också känna en mycket precis tryckpunkt tack vare den fasta överföringen. Den ännu sportigare ansatsen i nya Macan S märks i form av större bromsskivor fram, nu 360 mm i diameter, en ökning med tio millimeter och skivorna är nu två millimeter tjockare, 36 mm. Alla nya bromsbelägg är nu kopparfria. Macan S kan också som tillval utrustas med Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB).
LED-ljus och nya digitala funktioner
Macan S drar nytta av alla innovationer som kom med den senaste faceliften, inklusive den tredimensionella bakre ljusrampen med LED-ljus. Strålkastarna använder som standard LED-teknik och som tillval kan Porsche Dynamic Light System Plus (PDLS Plus) väljas för adaptiv ljusdistribution.
Nya Porsche Communication Management (PCM), som nu innefattar en 10,9 tums full HD-pekskärm är som standard permanent uppkopplad och inkluderar online navigation med trafikinformation i realtid via ”Here Cloud”, mobiltelefonsuppkoppling, audiogränssnitt och intelligent röstkontroll. I standardutrustningen ingår Porsche Connect Plus (med LTE telefonmodul och SIM-kortsläsare), hårdvara som stöder WiFi i bilen och en rad nya Porsche Connect-tjänster.
Nya tillval: GT sportratt, joniserare och trafikstockningsassistent
GT-sportratten, som också återfinns i 911, förstärker den sportiga interiördesignen i Macan S. Körinställningsreglaget på ratten – inklusive Sport Response-knappen – är en del av tillvalet Sport Chrono-paket. För ökad komfort och bekvämlighet kan man välja till den nya trafikstockningsassistenten, eluppvärmd vindruta och en luftjoniserare som tillsammans med det standardmonterade partikelfiltret förbättrar luftkvaliteten inne i bilen.
Nya Macan S kan beställas från och med nu. I Sverige kostar den från 660 000 kronor.
Fler bilder finns på Porsche Newsroom (http://newsroom.porsche.de) och i Porsches pressdatabas (https://presse.porsche.de)
Macan S: bränsleförbrukning vid blandad körning 8,9 l/100 km, CO2-utsläpp 204 g/km
Porsche har visat upp en lätt uppdaterad Macan
Kommer först till Kina

Porsche teasar uppdaterade Macan
Facelift på gång
