38 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Uppföljaren till Citroën C4 Cactus kommer erbjudas med eldrift
En vanlig Cactus

Uppföljaren till Citroën C4 Cactus kommer erbjudas med eldrift
Presenteras nästa år

Linda Jackson som är vd för Citroën har bekräftat för AutoNews att det nästa år kommer att presenteras en eldriven version av modellen C4 Cactus. Den kommer att baseras på en förlängd version av PSA-gruppens CMP-plattform som Peugeot och Opel använder till sina småbilar och kompakta suvar. Vi får inte reda på vad den nya elbilen kommer att bjuda på och det kan hända att man inte ens kallar den för Cactus.

En annan sak Linda nämnde var att så länge folk kommer att köpa dieselbilar kommer Citroën att tillverka dem. Alla bilar från tillverkaren kommer dock att elektrifieras i någon form 2025 och man börjar nästa år då varje ny modell som presenteras kommer att erbjudas som laddhybrid eller som ren elbil.

Bil, Citroën, Citroën C4 Cactus, eldrift, framtid

Citroën visar hybridversion av Cactus
Komprimerad luft istället för el

Knappt har C4 Cactus börjar rulla på våra svenska vägar innan Citroën nu presenterar en ny version - om än i konceptform. Det här är hybriden och den kallas för Airflow 2L Concept. Fokus har legat på att få till en så aerodynamisk bil som möjligt och utseendemässigt skiljer sig denna från vanliga Cactus genom tre nya luftintag i nosen samtidigt som två små vingar har monterats på sidorna bak. Vikten har även sänkts med 100 kilo. Istället för en elmotor har man här valt att använda komprimerad luft. Under golvet vid bakaxeln sitter en liten tank som fungerar som ett expansionskärl och vid motorn där fram sitter ett hydraulsystem och en pump. Den vanliga motorn är en trecylindrig sak på 1.0 liter som ger 82 hästar. Förbrukningen anges till 0.2 liter per mil. Än så länge så är det hela endast ett koncept som sagt och det återstår att se om den blir satt i produktion. Tumnagel
44.1°
0

Citroën uppdaterar C4 Cactus
Mindre Airbumps men får hydraulisk fjädring

Det har nu blivit dags för Citroën C4 Cactus att få sig en liten facelift och uppdatering. Citroën säger att designen har blivit ännu fräckare men i mina ögon har de ju tagit bort det som verkligen fick bilen att sticka ut - de lustiga luftkuddarna Airbump som satt på dörrarna. Eller de är i alla fall betydligt mindre än tidigare. Dock har man lagt till något annat som säkerligen uppskattas - hydraulisk fjädring. Utöver det ska bilen ha inte mindre än 121 olika förarassistanssystem, tre nya uppkopplingssystem och mer bränsleeffektiva och starkare motorer. Du kan få din Cactus med en trecylindrig turboladdad bensinare på 110 hästar med manuell eller automatlåda. Vill du köra diesel finns alternativen BlueHDi med 100 hästar och manuell låda eller BlueHDi med 120 hästar och automatlåda. Den sistnämnda kommer dock först nästa höst. Båda dieslarna ska kunna köras på biodieseln HVO (Hydrogenated Vegetable Oil) även kallad HVO100. C4 Cactus blir den första bilen i Europa som utrustas med Citroëns fjädringsinnovation Progressiv Hydraulic Cushions. Systemet ska ge känslan av att man svävar fram och på ett effektivt sätt svälja alla ojämnheter i vägen. Bilen blir även den första i världen med "Advanced Comfort Seats" - säten med en inbyggd minnesfunktion som kan justera sig efter exempelvis förarens tyngd och kroppsform. I bagagerummet ska det gå in 358 liter. Fäller man baksätet ryms det istället 1 170 liter. Vad prislappen ligger på och när lansering sker får vi tyvärr inte reda på för tillfället. Tumnagel
37.4°
0
39.2° 0 Bobby Green Bobby Green
tors. 28 nov 2019, 16:40
Uppföljaren till Citroën C4 Cactus kommer erbjudas med eldrift Presenteras nästa år
39.2°
0