m
Innehåller annonslänkar
Dagens deal, utvald av Feber!
Deals på Sonos, Hue och Apple!

Vi har kört bilen från yttre rymden
Lite ljug, men Fisker Karma är faktiskt något alldeles speciellt

Vi har kört bilen från yttre rymden
Foto: Bobby Green / Feber
Bil / Tester

Nya biltillverkare dyker upp hela tiden känns det som, med stora drömmar och fantastiska bilar som de har tänkt att producera. Men allt som oftast är verkligheten lite annorlunda. Bilarna de visar upp finns de flesta gånger bara på papper som skisser och om de mot förmodan tagit fram en riktig bil att visa upp brukar det ta stopp därefter. Annat är det med Fisker Automotive som har gått från 0 till 100 knyck på bara några år. Företaget grundades av Henrik Fisker och Bernard Koehler 2007, och redan året därefter presenterades den första konceptbilen, Karma. Och det blev mer än bara ett koncept, formerna behölls och i juli förra året startade produktionen hos Valmet Automotive i Finland. De första bilarna levererades till kund redan samma månad och karusellen var igång. Nu säljs bilen även i Sverige så vi tog ut den på en liten provtur. Eller jag menar, vi flög en sväng med rymdskeppet.

Det vi (Jag och Roger) mötte på parkeringen var något helt nytt. Nämligen världens första elbil med förlängd räckvidd, eller "Range Extender" som det heter på amerikanska. I grunden en elbil alltså, men eftersom vi inte är där än när elbilarna klarar sig 40-50 mil på en laddning och går snabbt att ladda, även försedd med en räckviddsförlängare. I detta fall handlar det om en bensindriven turbofyra som sitter under huven där fram. Vad är det för speciellt med den här bilen då, det låter ju som vilken hybrid som helst? Grejen med den här är att bensinmotorn inte är kopplad till drivhjulen, utan istället till bilens generator som i sin tur laddar batterierna som i sin tur förser de båda elmotorerna med juice. Smart va?

På bara el kan man köra åtta mil och när batteriernas kapacitet är nere i 25 % hoppar bränslemotorn igång. Kombinerat med motorn tar man sig då strax över 48 mil och det bästa är att när dessa mil är avverkade så räcker det med att man tankar, man behöver alltså inte häcka på något hak i åtta timmar och vänta på att batteriet ska ladda upp sig. Det kan man istället göra när det passar en själv. Det är det som är bra med den här bilen. En ren elbil kräver fortfarande för mycket planering om man ska göra en långtur. Bensinmackar finns det runt varenda krök. Där säljer de även oftast Snickers så att du slipper bli en diva.

För att vara en bil på 2.4 ton flyttar Karma sig faktiskt riktigt raskt. Väljer man "Sport-Mode" genom att trycka på den ena paddeln bakom ratten går man ur det rena elläget som kallas för "Stealth" (för övrigt grymt namn) och får då alltid lite hjälp av förbränningsmotorn. Då tar man sig till 100 km/h på bara 5.9 sekunder och får en toppfart på 200 km/h. I "Stealth"-läget ser siffrorna inte helt oväntat inte likadana ut utan då får man nöja sig med att det tar 7.9 till 100 och att det roliga tar slut vid 153 km/h. Jag började turen i "Stealth"-läget som är det man alltid börjar med efter att man har tryckt på startknappen och displayer här och var börjar lysa upp. Växelväljaren manövreras med knappar och varje gång man trycker på någon av dem så känns det som att spela på ett piano. Ett genomskinligt fönster av återvunnen plast som ska se ut som glas sitter framför dessa knappar och i där så lyser små smala stavar upp när man trycker på knapparna, samtidigt som ett ljud spelas upp. Lite kul, mycket nördigt. Varför det finns ett såpass stort utrymme för den här lilla roliga grejen istället för ett förvaringsfack är lite oklart. Nåväl, "D"-läget aktiverat och med den elektroniska handbromsen släppt är det dags att rulla iväg. Oklart om bilen är igång men då underlaget är plant och den rör sig framåt verkar det som att jag har gjort något rätt i alla fall.

Det är något speciellt med att glida fram helt ljudlöst. Speciellt när man ser siluetten av bilen i ett fönster, för det här är ett riktigt as till bil. Hjulbas på över tre meter och en längd på nästan fem ger ett riktigt fett intryck och då förväntar man ju sig nästan att den ska låta som ett monster också. Fast det gör den inte. Den låter som ett rymdskepp. Där avgasrören i vanliga fall brukar sitta sitter det istället två kromade diamantformade puckar. Men det låter från dem, då det innanför sitter högtalare som ljudar ut ett väldigt märkligt och speciellt ljud. Ljudet kommer även från hjulhusen fram där det sitter fler högtalare. En elbil får nämligen inte vara helt tyst, för då kan folk ha svårt att upptäcka den när man smyger fram. Så är inte fallet med Karma. Den låter heltokigt och folk på uteserveringar och förbipasserande tittade funderande och försökte lokalisera var detta märkliga ljud kom ifrån. Den låter verkligen som ett rymdskepp och ljudet är helballt. Oerhört beroendeframkallande för föraren och man ville nästan alltid ligga i den hastighet där det lät mest, och jag hade nästan önskat att det lät ännu lite mer i lägre hastigheter så att man kunde smyga fram och känna sig som en rymdhjälte i en galaxkryssare. Jag själv älskar ju härligt muller från vanliga motorer men jag måste ändå säga att om alla framtidens elbilar låter så här välkomnar jag gärna även sånt här ljud i stan. Ljudet ökar i volym ju fortare man kör men avtar helt när man passerat 40 km/h. Lyssna själva på detta fantastiska påhitt.

Det bästa med att köra på el är att all kraft finns från 0 km/h. Bara att spätta på med andra ord. Och suget i "Stealth-Mode" är riktigt härligt i magen och när det inte är mer än däck och vindbrus som väsnas känns det nästan som att man sitter i en radiobil på Liseberg (eller Gröna Lund) och kör. Varje rödljus vet man att man utan problem kan lämna de andra gamla trötta fossil-bilarna bakom sig, helt ljudlöst. Jag skulle vilja se minerna på några stycken som jag glatt vinkade "hejdå" till med baken. Håller man på så här för mycket kommer man dock få se kraftmätaren för batteriet på instrumentpanelen sjunka väldigt drastiskt. Det här är ingen sportbil, utan en grand tourer som man ska färdas modernt i. Därför blir det nästan också som en liten tävling för sig själv när man kör, att förbruka så lite el som möjligt och vänta ut i det sista med att koppla in förbränningsmotorn. Eftersom vi bara lånat bilen för ett par timmar hinns inte tävlingen med denna gång utan jag "tvingas" att testa "Sport-Mode" nästan med en gång. Trycker man på den paddeln blir det orange bland mätarna och förbränningsmotorn kopplas in. Det hörs inte direkt när den startar men man hör den morra till om man trycker fullt. Avgasrören sitter alldeles bakom framhjulen så det kan ju ha med det att göra. Den låter lite grann men aldrig så att det blir störande, man vet ju att den är där från början så det gör väl inte så mycket att den lever runt lite. Det är ju trots allt bara när man mosar på ändå, och det gör man inte så ofta. Men visst märks det när den väl är inkopplad då hela bilen genast blir lite piggare. På den 10.2-tum stora pekskärmen i mittkonsolen kan man se ett flödesschema över hur motorerna jobbar med varandra och hur effektiv man är för tillfället, precis som man har kunnat göra i hybridbilar länge nu. Där ser man även om taket jobbar, för där sitter det nämligen solceller som i sin tur förser både klimatanläggningen och stereon med ström. Ytterligare en paddel finns på höger sida bakom ratten och den är märkt med "Hill". Eftersom det inte finns någon naturlig motorbroms i bilen aktiverar man den här, i två steg. Tanken är att man när man åker nedför ska trycka in denna för att ytterligare generera lite ström till batterierna. I första steget märker man hur bilen bromsas upp och man ser på instrumentpanelen att det genereras el. I steg två är bromsningen betydligt tydligare och ännu mer el genereras. Ett tryck till på paddeln och man hoppar tillbaks till ursprungsläget, vilket är ingen motorbroms alls.

Allt detta kan man ju givetvis fördjupa sig i hur länge som helst, men som sagt hade vi bara några timmar på oss så det blev mer fokus på att känna på bilen och hur den uppträder på vägen. Och den känns faktiskt som en vanlig bil, och det är också meningen. Hade Fisker gjort något helt annorlunda och konstigt hade nog folk blivit lite rädda. Den här kan köras av vem som helst och även om det är lite saker som skiljer sig tar det inte många sekunder innan man hajar vad det handlar om. Den ligger riktigt bra på vägen och är lika bekväm som en Porsche Panamera, vilket är ett gott betyg. Visst märker man av att den är tung men mer på ett tryggt vis än ett otympligt vis. Riktigt skön i kurvor och inget skrammel eller liknande från något håll. Den känns väl ihopsatt.

Interiören i Karma är ganska speciell och här sitter man fyra personer i fyra separata fåtöljer. Men där försvinner likheterna med Panamera som har både gott om plats i baksätet och bagaget. I baksätet i Karma är det trångt och den stora "kardantunneln" som huserar batteripacket tar rätt stor plats. Stolarna, som har stoppning av biofiber från sojabönor och är klädda med fuskläder, är mycket bekväma men takhöjden och platsen på bredden är inget vidare för mig som är 1.84 lång. Bagageutrymmet ska enligt Fisker själva svälja två stycken golfbagar men det stämmer inte i verkligheten. Här ryms 195 liter så möjligtvis kan två manbags och ett fotografi på en sommaräng få plats, men inte så mycket mer. Toppen är det dock i framsätena där man sitter som en kung. Här möts man av en riktigt tjock ratt med knapparna man behöver och en fantastiskt vacker instrumentpanel där träinslagen är sågade ur bärgade stockar som legat på botten av Lake Michigan. Träsubstraktet är också framställt av återvunna tallfibrer. Den fejkade mockaklädseln pryder det mesta och är riktigt trevlig att ta på, även om både jag och Roger gissade att den kommer att se rätt dassig ut om några år. Såväl den som mattorna på golvet är framtagna av återvunna PET-flaskor så ni hör ju att miljötänket är genomgående för den här bilen.

Det finns inga fysiska fläktvred eller volymrattar utan allt sånt styr man på pekskärmen. När man pekar omkring får man en indikation på att man har tryckt rätt genom att det burrar till i fingret. Här sköter man alltså allt, vilket är både bra och dåligt. Ett vred kan man snabbt vrida från fullt till noll, något man inte gör lika snabbt när man måste stega runt på en pekskärm. Skärmen var dessutom inte snabbast i världen men den var ändå lite kul att leka med, när man väl hittat var alla knappar var någonstans. Här visas även backkamerans bild när man kastar i backen, men den vyn var inget vidare. Kameran har för dålig upplösning och dessutom hackade den, inte bra när man enbart förlitar sig på den i trånga utrymmen. Som tur var fanns det även en vanlig hederlig backsignal. Karma kommer i tre olika versioner, "EcoStandard" (vår testbil), "EcoSport" (1 149 000 kronor) och "EcoChic" (1 199 000 kronor) och det som skiljer är lite olika materialval och utrustning. Grundversionen duger gott men skulle man alltså vilja ha lite mera godis är det inte så långa hopp pengamässigt till toppversionen, man pungar ju ändå ut med ganska mycket pengar från början.

Designen kan man säga vad man vill om men mannen bakom pennan, Henrik Fisker, är ju inte direkt känd för att ha designat fula kärror innan. BMW Z8, Aston Martin DB9 och Artega GT är bara några av bilarna han har tagit fram kurvorna på. Karma är inte likt något annat och har verkligen ett speciellt utseende. Den feta grillen som ser ut som en mustasch gör att bilen ser ännu bredare ut än vad den är och det enorma axelavståndet gör att det ser ut som att det sitter ett hjul i varje hörn på bilen. Hjulen är enorma och mäter 22 tum, vilket krävs för att fylla upp de lika enorma hjulhusen. Den bulliga huven övergår till en våg där kupén är för att sedan avslutas i en ganska kort stjärt som ger bilen den där fyrdörrars-coupé-känslan. Det läckra taket som är späckat med solceller är givetvis också en blickfångare. Snygg design överlag enligt mig men jag undrar lite hur Henrik tänkte när det var dags att ta fram handtag till dörrarna? De ser ut att ha glidit ner från sin ursprungsplats och passar inte alls in. Bra dock att det är en elknapp i själva hålen och inte ett handtag man drar i så att säga.

De få timmarna var snabbt över och det kändes fantastiskt kul att ha fått köra något helt nytt. Karma väcker enorm uppmärksamhet och det roliga var att det verkligen var människor i alla åldrar som tittade efter bilen. Men det var inte med den där blicken som man brukar få när man kör omkring i en sportbil, utan med en mer nyfiken blick. Det var ganska uppenbart att folk inte visste vad det här var för någon sorts bil, och var vi än stannade kom folk fram och ställde frågor, och blev imponerade av vad de såg. Det rullar en del Karmor i Stockholm redan faktiskt, och även om inte alla är levererade så har återförsäljaren Callisma 25 stycken bilar beställda, så visst finns det intresse, trots att Justin Bieber kör runt i en. På önskelistan står inte helt oväntat bättre räckvidd på enbart el, ett lite rymligare baksäte och ett ordentligt bagageutrymme. Det sistnämnda blir lite bättre om modellen Surf blir verklighet och det andra kommer nog högst troligt allt eftersom. Det här är första steget, och ett av de stora stegen till hur framtidens bilar kommer att fungera.

Fakta Fisker Karma:

Range extender: Från GM, V4, 2.0 liter, 260 hästkrafter, 353 Nm, turbo, bensin. Driver generatorn.
Kraftkälla: Dubbla elmotorer på sammanlagt 403 hästar och 1 300 Nm.
Batteri: 20 kWh, 180-kW-Litiumjon med nanofosfat-teknologi, livslängd 10 år eller 160.000 kilometer.
Extra: Solceller på taket som förser klimatanläggningen och stereon med ström.
Växellåda: Steglös.
Drivning: Bakhjulsdrift, Q-Drive.
Prestanda: 0-100 km/h på 5.9 sekunder, toppfart 200 km/h.
Bromsar: Från Brembo i dimensionerna 370 x 34 millimeter fram med sexkolvsok - 365 x 28 millimeter med fyrkolvsok bak. Bromskraftsåtervinning med motorbroms i två lägen.
Däck: 285/35 WR 22 bak- 255/35 WR 22 fram.
Mått: Hjulbas 3.16 meter, längd 4.99 meter, bredd 2.13 meter med backspeglar, höjd 1.33 meter, vikt 2 404 kilo, viktfördelning 43 % fram - 57 % bak, bensintank 37 liter, förbrukning 0.45 liter per mil blandad körning med laddat batteri, koldioxidutsläpp 83 gram per kilometer.
Pris: 1 049 000 kronor.

Läs mer
51.1°
0

Vi har kört bilen från yttre rymden

Lite ljug, men Fisker Karma är faktiskt något alldeles speciellt

Doug spanar in nya Ford F-150
Har fällbar växelväljare

I det här klippet går Doug igenom alla detaljer och kuligheter som nya Ford F-150 bjuder på. Och den har en hel del smarta lösningar - som exempelvis den fällbara växelväljaren som gör att du får mer yta att jobba på när du gå in i "kontors-mode". Tumnagel
36.3°
+
Bobby Green
0

Uppföljaren till Lamborghini Aventador behåller V12:an
Och får en elmotor på framaxeln

Att uppföljaren till Lamborghinis toppmodell Aventador skulle få någon form av elektrifiering har varit känt länge, men inte riktigt på vilket sätt. Under ett samtal Car & Driver hade med tillverkarens chief technical officer Maurizio Reggiani bekräftade han att den nya bilen kommer utrustas med en "hybrid motor". I praktiken kommer det att innebära att en elmotor placeras på framaxeln och ser till att driva framhjulen medan den frustande V12:an där bak driver bakhjulen. Vad kombinationen skulle kunna bjuda på för effekt återstår att se, men det lär bli över 800 hästar totalt. Uppföljaren till Aventador skulle kunna presenteras någon gång nästa år. Tumnagel
40.6°
+
Bobby Green
0

NoClip släpper dokumentär om Microsoft Flight Simulator
Lite eftermiddagsnörderi

Är ni imponerade över Microsoft Flight Simulator och är sugna på att grotta ner er i tekniken bakom spelet? Då har vi goda nyheter då NoClip släppt en ny minidokumentär där de pratar med Microsoft och utvecklarna Asobo om hur det varit att återskapa en virtuell version av jorden som vi får flyga runt på. Tumnagel
40.3°
+
André Stray
0

PostNord öppnar drive thru för paket på Stockholmsmässan
Kommer att bli världens största paketombud

Nu kommer PostNord att öppna upp vad de säger kommer att bli världens största paketombud på Stockholmsmässan i Älvsjö utanför Stockholm. Det temporära paketombudets kommer husera på en yta 25.000 kvadratmeter. Från och med måndag 30 november kommer det att bli möjligt för PostNords kunder att hämta och lämna paket utan att lämna bilen via en så kallad drive thru. Mathias Olsson, chef för PostNords ombudsnät, säger i ett pressmeddelande: "I denna pandemi vill PostNord göra allt vi kan för att förhindra en ökad smittspridning under en intensiv period då det väntas rekordhöga mängder paketleveranser. Med den enorma yta som Stockholmsmässan tillhandahåller kan vi ta emot och förvara en stor mängd paket och samtidigt erbjuda våra kunder säker upphämtning av paket och inlämning av returer." För att kunna hämta sitt paket via "Stockholmsmässan Drive Thru" så måste kunden ange detta som alternativ när de handlar från svenska ehandlare. Detta ska vara ett alternativ som många svenska ehandlare ska ha infört idag enligt PostNord. Öppettiderna för PostNords temporära paketombud på Stockholmmässan är vardagar 11 - 19 samt lördagar 10 - 15 från 30 november till 23 december. Tumnagel
54.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Tut i luren - Pippi Långstrump fyller 75 år
Idag är det 75 år sedan första boken om Pippi kom ut

Idag är det 75 år sedan Astrid Lindgren gav ut den första boken om Pippi Långstrump på förlaget Rabén & Sjögren efter att Bonnier tackat nej till att ge ut boken året tidigare. Karaktären Pippi "föddes" dock redan 1941 då Astrid Lindgren fantiserade ihop berättelser om henne vilka hon berättade för sin dotter Karin medan hon låg sjuk i lunginflammation. 1944 började Lindgren skriva ner berättelserna om Pippi vilka hon senare gav till sin dotter i 10-årspresent samtidigt som hon skickade in manuset till Bonnier. Efter att att de tackat nej till att ge ut berättelserna i bokform nappade Rabén & Sjögren på det hela och den första boken om Pippi Långstrump gavs ut 26 november 1945. Sedan dess har böckerna om Pippi översatts till 77 språk och sålts i runt 60 miljoner exemplar. Det har även gjorts såväl tv-serier som filmer om Pippi. Här nedan hittas introt till den svenska tv-serien om Pippi Långstrump från 1969 där Inger Nilsson spelade Pippi. Tumnagel
46.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Skoda Superb iV är Årets Familjebil 2020
Enligt tidningen Motorföraren

Tidningen Motorföraren har nu utsett laddhybriden Skoda Superb iV till Årets Familjebil 2020. Det är femte gången som Skoda vinner utmärkelsen men första gången det handlar om en Superb. Vinsten kammade man hem med bara en rösts marginal. Andraplatsen delades av Volkswagen ID.3 och Toyota RAV4 PHEV. Enligt juryn bjuder vinnaren på en stor bil som passar alla familjens åldersgrupper, genomgående hög kvalitet, smart funktionalitet och att den tar steget in i den elektrifierade världen med låga utsläpp. Utmärkelsen Årets Familjebil har delats ut sedan 1996 och den första som fick denna var Skoda Octavia. Vilken tycker du är årets familjebil? Eller bara bästa familjebilen rent generellt? Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

Trailer för The Prom
Musikal blir film

Ryan Murphys kommande film heter The Prom och idag släpptes en första trailer för denna. Filmen är en adaption av Chad Beguelin, Bob Martin och Matthew Sklars prisbelönta och Tony-nominerade Broadway-musikal. I rollerna ser vi bland andra Meryl Streep, James Corden, Nicole Kidman, Keegan-Michael Key, Andrew Rannells, Ariana DeBose, Kerry Washington och Jo Ellen Pellman. The Prom kommer till Netflix den 11 december. Tumnagel
32.2°
+
Bobby Green
0

4A Games jobbar på nytt Metro-spel
Och Metro Exodus kommer få next gen-uppdatering

De numera svenskägda Metro-utvecklarna 4A Games har levererat lite trevliga Metro-nyheter. Mer specifikt har utvecklarna berättat att de jobbar på ett nytt spel i Metro-spelen till next gen-konsolerna samt PC. Det lär dröja något år innan spelet släpps, men utvecklarna berättar i alla fall att de kommer förbättra spelmotorn rejält för att kunna dra nytta av den extra krämen next gen-konsolerna har för att kunna leverera en tjusigare spelupplevelse även på konsol. I samma veva meddelar utvecklarna att Metro Exodus kommer få lite next gen-kärlek. Utvecklarna går inte in på några detaljer om vad den nya versionen av spelet kommer erbjuda, men berättar att vi i alla fall kan vänta oss snabbare laddningstider, högre framerate, fler pixlar, ray tracing och lite annat smått och gott som tidigare endast varit tillgängliga i spelet med en kraftfull PC. När next gen-uppdateringen släpps är okänt, men 4A Games kommer berätta mer om releasen inom kort. Det har för övrigt gått tio år sedan Metro 2033 släpptes och för att fira det har vi fått en liten video som drar nytta av visuella medel för att visa olika milstolpar i Metro-tidslinjen. Tumnagel
39.3°
+
André Stray
0

Kawasaki rullar ut nya skrevraketer
Z H2 SE, Ninja ZX-10R och ZX-10RR

Inför 2021 uppdaterar nu Kawasaki modellerna ZX-10R och ZX-10RR samtidigt som man presenterar en ny version av modellen Z H2 - Z H2 SE. Den sistnämnda är ganska lik vanliga Z H2 men SE innebär att den utrustas med Showas semi-aktiva fjädring Skyhook. En dator ser till att hela tiden ställa in fjädringen optimalt beroende på hur man kör. Systemet samarbetar även med bromsarna för att justera dämpningen beroende på hur hårt du trycker till. SE-versionen får även vassare Brembo-bromsar med Stylema Monobloc-ok. I övrigt är det kompressormatad motor på 998 kubik och 200 hästar som gäller. Prislappen börjar på 19.700 dollar vilket är 2.200 dollar mer än för vanliga Z H2. Gällande Ninja ZX-10R och ZX-10RR så är det två hojar som blivit ännu snabbare än tidigare. Motorn är en radfyra på 998 kubik som ska ge runt 200 hästar. ZX10-R kommer kosta från 16.399. Vill man ha ABS får man slänga upp ytterligare 1000 dollar. Det släpps även en specialversion kallad KRT som har ett annat färgschema än de övriga. ZX-10RR kostar från 28.999 dollar och den får godsaker som lättare kolvar, vevstakar i titan, smidda fälgar från Marchesini, Pirelli Diablo Supercorsa SP-däck och ännu vassare fjädringsinställningar. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

Cuphead: The Delicious Last Course skjuts upp till nästa år
Klart det gör

Väntar du med spänning på att få lira mer Cuphead? Då har vi tråkiga nyheter då utvecklarna nyligen meddelat att den kommande expansionen The Delicious Last Course kommer skjutas upp till nästa år. Planen var att DLC:t skulle släppas innan årsskiftet, men på grund av 2020 kommer det inte ske. Något nytt releasedatum för The Delicious Last Course har vi inte fått, men vi gissar på att utvecklarna vill få ut DLC:t så fort som möjligt. Tumnagel
36.8°
+
André Stray
0

Xbox kan vara på gång till tv:n som en app
Början till slutet för Xbox som hårdvara?

The Verge har tagit sig ett snack med Microsofts Xbox-chef Phil Spencer och där antyder han att det i framtiden kan komma att bli möjligt att lira Xbox-spel utan att ha en Xbox. Spencer säger till The Verge att det är sannolikt att det dyker upp någon slags app för att lira Xbox-spel direkt på en tv inom de närmaste tolv månaderna. Exakt hur det hela är tänkt att fungera är dock inget Spencer går närmare in på. Det har spekulerats en del om att Microsoft på sikt planerar att helt överge hårdvarukonsoler och göra Xbox till en helt mjukvarubaserad plattform. Att släpp en app till tv-apparater är något som låter som ett steg i den riktningen. Att Microsoft helt skulle sluta göra Xbox-hårdvara är dock inget som Spencer själv vill höra talas om och han säger om nyligen släppta Xbox Series S och X: "I don’t think these will be the last big pieces of hardware that we ship." Spekulationerna om Xbox som hårdvara kommer dock antagligen inte att lägga sig i och med det. Särskilt inte efter att Microsoft satsar mycket på sin cloud gaming-plattform xCloud. Om denna säger Spencer i intervjun: "When we think about xCloud, which is our version of Stadia or Luna, I think what it needs to evolve to are games that actually run between a hybrid environment of the cloud and the local compute capability. It’s really a hybrid between both of those." Ni hittar hela intervjun med Phil Spencer här. Tumnagel
43.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Vi har testat Turtle Beach Stealth 600 Gen 2
Ett fullt funktionellt headset, men du förtjänar bättre

Turtle Beach Stealth har varit företagets storsäljare sedan urminnes tider. Stealth har alltid varit lättillgängliga tack vare den relativt låga prislappen och erbjudit en helt acceptabel ljudupplevelse. Samma gäller med Gen 2-versionen, men efter att ha kört headsetet ett tag så kan vi säga att det finns bättre alternativ på marknaden. Tumnagel
36.6°
+
André Stray
0

Fox lägger ner sin svenska tv-kanal
Försvinner snart från Com Hems utbud

Com Hem skriver på sin sajt att Fox svenska sändningar kommer att upphöra vid årsskiftet. Fox är väl ingen av de direkt större tv-kanalerna i Sverige och har sänt lite olika tv-serier, filmer och andra underhållningsprogram, ni kan se ett urval av vad som sänds för tillfället på Fox på skärmdumpen här nedanför. Här i Sverige har Fox gått att ta del av via Com Hem, Boxer, Canal Digital, Bredbandsbolaget, Viasat och Sappa skriver Fox på sin svenska hemsida. Tumnagel
35.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Audi börjar sälja Q5 Sportback och SQ5 Sportback
Kostar från 470.800 respektive 726.000 kronor

Nu drar Audi igång försäljningen av Q5 Sportback och SQ5 Sportback. Det här är alltså den version av Q5 med en sluttande taklinje för lite mer statuspoäng och lite mindre plats. Eller CUV som Audi kallar det - Crossover Utility Vehicle. Priset börjar på 470.800 kronor och den för pengen får man 40 TDI quattro Proline edition. Den har en turbomatad diesel-snurra på 2,0 liter som ger 204 hästar och 400 newtonmeter i vrid. En sjustegad S tronic-låda fördelar kraften till alla fyra hjulen och 0-100 km/h ska gå på 7,6 sekunder. Det finns även en bensinare. Den heter 45 TFSI quattro Proline edition och kostar från 496.900 kronor. Här får du en turbomatad fyra på 2,0 liter som ger 265 hästar och 370 newtonmeter. 0-100 km/h ska gå på 6,1 sekunder. Precis som sitt TDI-syskon har denna sjustegad S Tronic-låda, fyrhjulsdrift och ett 12-volts mildhybridsystem. Toppversionen är SQ5 Sportback som drivs av en dieselmaskin på 3,0 liter som ger 341 hästar och 700 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h avklaras på 5,1 sekunder. För denna får du betala från 726.000 kronor. Lansering i Sverige blir under första halvåret 2021. Beställa kan du göra från och med den här veckan. Senare under nästa år släpps även en laddhybrid som kallas för 40 TFSI e. Läs mer i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
30.4°
+
Bobby Green
0

Steams stora höstrea har dragit igång
Skynda att fynda!

Behöver du något nytt spel att lira innan Cyberpunk 2077 släpps om två veckor? Då har vi goda nyheter då Steams stora höstrea dragit igång. Rean startade igår kväll och kommer hålla på fram till 1 december. Bland reatitlarna hittar vi bland annat DOOM Eternal för 200 spänn, Total War: Warhammer 2 för 200 kronor, The Sims 4 för 50 kronor och Control: Ultimate Edition för 200 kronor. I samband med rean har det även blivit möjligt att nominera olika spel i årets upplaga av Steam Awards och själva omröstningen kommer dra igång under Steams vinterrea i december. Vinnarna presenteras 4 januari. Tumnagel
38.5°
+
André Stray
0

Göteborgs Universitet släpper app för hemmajobbare
Rör vi oss mindre sedan pandemin drog igång?

Göteborgs Universitet har dragit igång ett forskningsprojekt som ska undersöka om de som jobbar hemma på grund av pandemin nu rör på sig mindre än förut. Appen kan givetvis även användas av andra som kanske är intresserade av att se om de rör sig mindre på grund av restriktioner eller annat som införts under pandemin. Appen heter Work From Home Movement och använder sig av stegdata i mobilen som samlats in från Apple Health, Google Fitness eller Garmins aktivitetsapp. Alexandra Weilenmann, professor i interaktionsdesign vid Göteborgs universitet, säger till DN om våra antagna förändrade rörelsemönster: "När man inte längre åker till arbetsplatsen, och därmed inte behöver springa till bussen på morgonen eller gå ut för att äta lunch, kommer ens rörelsemönster antagligen att förändras. Många upplever att de rör sig mindre nu, och vi vill undersöka om det faktiskt är så." På appens hemsida står det att datan som samlas in via appen bara kommer att delas med forskarna om användaren godkänner det. Vidare kommer den insamlade datan enbart att användas i forskningssyften. Skulle du vilja testa WFH Movement så går den att ladda ner gratis till iOS från App Store här och till Android från Google Play här. Tumnagel
39.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Hackad Game & Watch kan nu köra DOOM
Såväl som Zelda, Super Mario Bros. 3 och Pokémon

Tidigare den här månaden så meddelade några som kallar sig för "Stacksmashing" att de hackat Nintendos senaste konsol, den handhållna retrokonsolen "Game & Watch: Super Mario Bros." Nu har samma gäng även visat upp att det är möjligt att spela lite olika spel på hackade versioner av konsolen. Förra veckan visade gänget upp hur man spelade en version av DOOM på Game & Watch: Super Mario Bros. Nu har man även släppt klipp där man lirar The Legend of Zelda, Konami’s Contra, Super Mario Bros. 3 såväl som en Gameboy-version av Pokémon på den hackade konsolen. Stacksmashing har tidigare sagt att man kommer att släppa instruktioner för hur de har hackat Nintendos nya Game & Watch. Vi kan nog dock redan nu avråda mindre tekniska användare från att ge sig på det. För att det hela ska vara möjligt krävs det bland annat att man öppnar upp konsolen för att flasha enhetens minneschip via specialgjord hårdvara skriver Gizmodo, något som kanske kan avskräcka en del från att ge sig på det hela. Tumnagel
42.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Assassins Creed Valhalla får performance-läge med uppdatering
Välj mellan 60 fps och 4K-upplösning på next gen

Ubisoft har släppt en uppdatering till Assassins Creed Valhalla som ger spelare lite mer kontroll över hur spelet ser ut på PS5 och Xbox Series X | S. Mer specifikt har Ubisoft lagt till möjligheten att välja mellan performance mode där spelet rullar i 60 fps med dynamisk 4K-upplösning eller quality mode om man vill ha native 4K-upplösning och kan leva med 30 fps. På PS5 rullar redan spelet rätt jämnt med 60 fps men på Xbox har frameraten varit rätt fluktuerande, så uppdateringen kommer troligtvis uppskattas mer av Xbox-spelare. Utöver möjligheten att välja dessa olika grafiklägen kommer uppdateringen med andra trevligheter som bland annat fix för minnesläckage på PC när spelet tabbats ner, screen tearing på Xbox Series X | S, hundar som inte längre svävar iväg, förbättrad stealth-mekanik och lite annat smått och gott. Samtliga ändringar som kommer med 1.04 hittar ni via länken här nere till vänster. Tumnagel
38.4°
+
André Stray
0

Foo Fighters minns sina 25 år tillsammans
Sköna tillbakablickar

I år har gänget i bandet Foo Fighters lirat tillsammans i 25 år. I den här videon minns de massa kul de gjort under åren och det är så där härligt och mysigt som man vill att det ska vara. Tumnagel
96kg
+
Bobby Green

Doftljus från Dunkin’ Donuts
Luktar kaffe

Dunkin’ Donuts öppnade sitt första café sitt första kafé 1948 i Quincy i Massachusetts. Då hette det dock Open Kettle och först 1950 döptes det om till Dunkinx27 Donuts. Idag finns det över 3100 stycken ställen. Våren 2014 öppnade man i Sverige men bara fyra år senare gick man i konkurs. Nu presenterar Dunkin’ tillsammans med Homesick Candles en ny kollektion med doftljus inspirerade av "America’s favorite all-day, everyday coffee since 1950". Ljusen ska alltså dofta nybryggt kaffe. Det finns två stycken att välja mellan - Original Blend och Old Fashioned och för ett får man betala 34 dollar. Tumnagel
76kg
+
Bobby Green

The Simpsons-inspirerade burgare
Binging with Babish fixar

Binging with Babish gästar The Burger Show för att laga till en omgång med The Simpsons-inspirerade burgare. Närmare bestämt handlar det om en av de mest ikoniska meme-burgarna i den tecknade historien - Steamed Hams. Bonusklipp nedan. Tumnagel
79kg
+
Bobby Green

Plocka skräp när du är ute och hajkar
Uppmaning från Lundhags

Coronapandemien har gjort att fler spenderar tid i naturen vilket såklart alltid är trevligt. Dock är inte alla människor så smarta så på grund av detta har enligt Håll Sverige Rents senaste rapport även nedskräpningen i naturen ökat. Lundhags lanserar därför under Black Friday-helgen initiativet "Pliking with Lundhags" där de uppmanar folk att tillämpa "pliking" - picking up litter and hiking. Så är du ute i naturen och ser skräp som någon lämnat efter sig får du gärna plocka med dig det och lämna på korrekt ställe. Då blir naturen glad och du har gjort en god gärning. Lundhags kommer att lotta ut 100 stycken ryggsäckar av modellen Baxen 22 till de som deltar. För att göra detta taggar man en kompis på Lundhags Instagram och tar sedan ett kort på sig själv och sin påse med skräp samtidigt som man taggar #pliking. Tumnagel
126kg
+
Bobby Green

Tre drinkar på glögg!
Alternativt adventsmys

David Kringlund är en av mina favoriter på YouTube just nu, han gör riktigt trevligt material som inte bara är sprithyllande utan också bidrar med en massa kunskap. Och så är han inte så präktig utan det är viktigast att det blir gott, inte "rätt". Hur som helst så har han blandat till tre olika drinkar med glögg i. Den första är en New York Sour där man i princip har bytt ut bitter och rödvin mot glögg och den andra är en Chicago Fizz där portvinet har fått flytta på sig till förmån för glögg. Den tredje är en variant som jag måste testa, en Glögg Spritz. Helt enkelt en variant på Aperol Spritz men med glögg istället. Denna går utmärkt att göras alkoholfri dessutom, kanske med Codornius ekologiska alkofria. Tumnagel
114kg
+
Roger Åberg

Så tar Pharrell Williams hand om sin hy
Lär av mästaren

Pharrell Williams är 47 år gammal men ser ut som om han vore 27. Så vad är "hemligheten"? En av sakerna är att han är noga med att ta hand om sin hy, och här visar han oss sin dagliga rutin kring detta. En rutin han hållit på med i 20 år nu. Videon har han gjort för att göra reklam för sitt nylanserade hudvårdsmärke Humanrace. Tumnagel
65kg
+
Bobby Green

Ny klocka från Breitling
Tredje tillsammans med Kelly Slater

Det vi ser här är Breitlings senaste modell Superocean Heritage ’57 Outerknown. Det är den tredje klockan som skapats tillsammans med surflegendaren Kelly Slater. Man säger att klockan inspirerats av den coola och tillbakalutade livsstil som associeras med surfingvärlden i södra Kalifornien och Hawaii under 50- och 60-talet. Kommer i rostfritt stål eller i en begränsad upplaga med en 18 karats röd guldram. Priset är från 46.600 kronor. Tumnagel
83kg
+
Bobby Green

Flugfiske i Los Angelesfloden
Kanske inte världens trevligaste vattendrag

I över 40 år har Lino Jubilado flugfiskat i Los Angelesfloden. De flesta invånarna i staden ser nog floden som ett jättestort öppet avlopp men för Lino är det ett ställe han gärna kommer till för att finna lugn och ro. Och självklart även fisk, som han mer än gärna lagar till och äter vilket vi kan se här. Tumnagel
82kg
+
Bobby Green

Smallhold odlar sällsynta svampar
Till restauranger i New York

I Eaters senaste klipp får vi hänga med till företaget Smallhold som har skapat artificiella miljöer som de odlar sällsynta svampar i. Svamparna skickas därefter till lokala restauranger och affärer. Målet är att få folk att använda mer svamp i sin matlagning och samtidigt uppmärksamma hur man kan skapa hållbara odlarsamhällen i städer. Tumnagel
134kg
+
Bobby Green

Gert Wingårdh designar klocka
Tillsammans med sin son

Den välkända arkitekten Gert Wingårdh har tillsammans med sin son Rasmus Wingårdh designat en klocka för det svenska klockvarumärket Bravur. Man har utgått från modellen Scandinavia och sedan satt sin prägel på den. Inspirationen ska komma från den svenska västkusten och resultatet är vad skandinavisk design är för Wingårdhs. Wingårdh Limited Edition lanseras idag och du hittar den på länken nedan. Endast 50 stycken exemplar tillverkas och på prislappen står det 1088 euro. Tumnagel
95kg
+
Bobby Green

The Pouges klassiska jullåt censureras i England
"Faggot" och "slut" byts ut

Varje jul spelas det julmusik till höger och vänster. The Pouges låt Fairytale Of New York från 1987 är en som många säkert sätter på i juletider. I år kommer den dock att låta lite annorlunda på brittiska BBC Radio 1. När den spelas där har man nämligen valt att censurera lite och det handlar om orden "faggot" och "slut" som myntas i texten. "Faggot" kommer att bytas ut mot "haggard" och "slut" kommer att tystas ned. Radiokanalen Radio 2 verkar dock inte bry sig särskilt mycket och där kommer man köra versionen i sitt originalutförande. De som är DJ:s på radiokanalen 6 Music kommer själva att få välja vilken version de spelar upp. Det är inte första gången det har varit rabalder kring orden i denna låt utan det började redan året den släpptes. Sedan dess har orden bytts ut ett flertal gånger och radiostationer har skippat att spela den. Tumnagel
-73kg
+
Bobby Green

Timberland släpper färgglada kängor
Tillsammans med Billionaire Boys Club

Timberland x BBC Bee Line är namnet på ett nytt samarbete mellan Timberland och Billionaire Boys Clubs dottermärke Bee Line. Temat är som vi kan se färg och här har man pimpat upp den klassiska kängan 6-inch Boot med färgglada sulor. Sulan finns i fem olika färger så det är bara välja vilken som passar din stil bäst. Joseph Au som är Creative Director och Designer hos Billionaire Boys Club säger följande: "The 2020 Bee Line x Timberland 6-inch Boot är inspirerad av tåliga material, och av de personer som dagligen bär Timberlands ikoniska kängor. Gummisulan är en hyllning till funktionella arbetskläder, och färgerna är inspirerade av naturen. Skon är hållbart producerad, och framtagen för att utstråla personligt uttryck och kreativitet hos den som bär dem." För tillfället finns skorna endast i Billionaire Boys Club Icecream-butiker i New York, London och Tokyo. Imorgon släpps de globalt och för ett par får man betala 2000 kronor. Tumnagel
45kg
+
Bobby Green