m

Vi har kört bilen från yttre rymden
Lite ljug, men Fisker Karma är faktiskt något alldeles speciellt

Vi har kört bilen från yttre rymden
Foto: Bobby Green / Feber
Bil / Tester

Nya biltillverkare dyker upp hela tiden känns det som, med stora drömmar och fantastiska bilar som de har tänkt att producera. Men allt som oftast är verkligheten lite annorlunda. Bilarna de visar upp finns de flesta gånger bara på papper som skisser och om de mot förmodan tagit fram en riktig bil att visa upp brukar det ta stopp därefter. Annat är det med Fisker Automotive som har gått från 0 till 100 knyck på bara några år. Företaget grundades av Henrik Fisker och Bernard Koehler 2007, och redan året därefter presenterades den första konceptbilen, Karma. Och det blev mer än bara ett koncept, formerna behölls och i juli förra året startade produktionen hos Valmet Automotive i Finland. De första bilarna levererades till kund redan samma månad och karusellen var igång. Nu säljs bilen även i Sverige så vi tog ut den på en liten provtur. Eller jag menar, vi flög en sväng med rymdskeppet.

Det vi (Jag och Roger) mötte på parkeringen var något helt nytt. Nämligen världens första elbil med förlängd räckvidd, eller "Range Extender" som det heter på amerikanska. I grunden en elbil alltså, men eftersom vi inte är där än när elbilarna klarar sig 40-50 mil på en laddning och går snabbt att ladda, även försedd med en räckviddsförlängare. I detta fall handlar det om en bensindriven turbofyra som sitter under huven där fram. Vad är det för speciellt med den här bilen då, det låter ju som vilken hybrid som helst? Grejen med den här är att bensinmotorn inte är kopplad till drivhjulen, utan istället till bilens generator som i sin tur laddar batterierna som i sin tur förser de båda elmotorerna med juice. Smart va?

På bara el kan man köra åtta mil och när batteriernas kapacitet är nere i 25 % hoppar bränslemotorn igång. Kombinerat med motorn tar man sig då strax över 48 mil och det bästa är att när dessa mil är avverkade så räcker det med att man tankar, man behöver alltså inte häcka på något hak i åtta timmar och vänta på att batteriet ska ladda upp sig. Det kan man istället göra när det passar en själv. Det är det som är bra med den här bilen. En ren elbil kräver fortfarande för mycket planering om man ska göra en långtur. Bensinmackar finns det runt varenda krök. Där säljer de även oftast Snickers så att du slipper bli en diva.

För att vara en bil på 2.4 ton flyttar Karma sig faktiskt riktigt raskt. Väljer man "Sport-Mode" genom att trycka på den ena paddeln bakom ratten går man ur det rena elläget som kallas för "Stealth" (för övrigt grymt namn) och får då alltid lite hjälp av förbränningsmotorn. Då tar man sig till 100 km/h på bara 5.9 sekunder och får en toppfart på 200 km/h. I "Stealth"-läget ser siffrorna inte helt oväntat inte likadana ut utan då får man nöja sig med att det tar 7.9 till 100 och att det roliga tar slut vid 153 km/h. Jag började turen i "Stealth"-läget som är det man alltid börjar med efter att man har tryckt på startknappen och displayer här och var börjar lysa upp. Växelväljaren manövreras med knappar och varje gång man trycker på någon av dem så känns det som att spela på ett piano. Ett genomskinligt fönster av återvunnen plast som ska se ut som glas sitter framför dessa knappar och i där så lyser små smala stavar upp när man trycker på knapparna, samtidigt som ett ljud spelas upp. Lite kul, mycket nördigt. Varför det finns ett såpass stort utrymme för den här lilla roliga grejen istället för ett förvaringsfack är lite oklart. Nåväl, "D"-läget aktiverat och med den elektroniska handbromsen släppt är det dags att rulla iväg. Oklart om bilen är igång men då underlaget är plant och den rör sig framåt verkar det som att jag har gjort något rätt i alla fall.

Det är något speciellt med att glida fram helt ljudlöst. Speciellt när man ser siluetten av bilen i ett fönster, för det här är ett riktigt as till bil. Hjulbas på över tre meter och en längd på nästan fem ger ett riktigt fett intryck och då förväntar man ju sig nästan att den ska låta som ett monster också. Fast det gör den inte. Den låter som ett rymdskepp. Där avgasrören i vanliga fall brukar sitta sitter det istället två kromade diamantformade puckar. Men det låter från dem, då det innanför sitter högtalare som ljudar ut ett väldigt märkligt och speciellt ljud. Ljudet kommer även från hjulhusen fram där det sitter fler högtalare. En elbil får nämligen inte vara helt tyst, för då kan folk ha svårt att upptäcka den när man smyger fram. Så är inte fallet med Karma. Den låter heltokigt och folk på uteserveringar och förbipasserande tittade funderande och försökte lokalisera var detta märkliga ljud kom ifrån. Den låter verkligen som ett rymdskepp och ljudet är helballt. Oerhört beroendeframkallande för föraren och man ville nästan alltid ligga i den hastighet där det lät mest, och jag hade nästan önskat att det lät ännu lite mer i lägre hastigheter så att man kunde smyga fram och känna sig som en rymdhjälte i en galaxkryssare. Jag själv älskar ju härligt muller från vanliga motorer men jag måste ändå säga att om alla framtidens elbilar låter så här välkomnar jag gärna även sånt här ljud i stan. Ljudet ökar i volym ju fortare man kör men avtar helt när man passerat 40 km/h. Lyssna själva på detta fantastiska påhitt.

Det bästa med att köra på el är att all kraft finns från 0 km/h. Bara att spätta på med andra ord. Och suget i "Stealth-Mode" är riktigt härligt i magen och när det inte är mer än däck och vindbrus som väsnas känns det nästan som att man sitter i en radiobil på Liseberg (eller Gröna Lund) och kör. Varje rödljus vet man att man utan problem kan lämna de andra gamla trötta fossil-bilarna bakom sig, helt ljudlöst. Jag skulle vilja se minerna på några stycken som jag glatt vinkade "hejdå" till med baken. Håller man på så här för mycket kommer man dock få se kraftmätaren för batteriet på instrumentpanelen sjunka väldigt drastiskt. Det här är ingen sportbil, utan en grand tourer som man ska färdas modernt i. Därför blir det nästan också som en liten tävling för sig själv när man kör, att förbruka så lite el som möjligt och vänta ut i det sista med att koppla in förbränningsmotorn. Eftersom vi bara lånat bilen för ett par timmar hinns inte tävlingen med denna gång utan jag "tvingas" att testa "Sport-Mode" nästan med en gång. Trycker man på den paddeln blir det orange bland mätarna och förbränningsmotorn kopplas in. Det hörs inte direkt när den startar men man hör den morra till om man trycker fullt. Avgasrören sitter alldeles bakom framhjulen så det kan ju ha med det att göra. Den låter lite grann men aldrig så att det blir störande, man vet ju att den är där från början så det gör väl inte så mycket att den lever runt lite. Det är ju trots allt bara när man mosar på ändå, och det gör man inte så ofta. Men visst märks det när den väl är inkopplad då hela bilen genast blir lite piggare. På den 10.2-tum stora pekskärmen i mittkonsolen kan man se ett flödesschema över hur motorerna jobbar med varandra och hur effektiv man är för tillfället, precis som man har kunnat göra i hybridbilar länge nu. Där ser man även om taket jobbar, för där sitter det nämligen solceller som i sin tur förser både klimatanläggningen och stereon med ström. Ytterligare en paddel finns på höger sida bakom ratten och den är märkt med "Hill". Eftersom det inte finns någon naturlig motorbroms i bilen aktiverar man den här, i två steg. Tanken är att man när man åker nedför ska trycka in denna för att ytterligare generera lite ström till batterierna. I första steget märker man hur bilen bromsas upp och man ser på instrumentpanelen att det genereras el. I steg två är bromsningen betydligt tydligare och ännu mer el genereras. Ett tryck till på paddeln och man hoppar tillbaks till ursprungsläget, vilket är ingen motorbroms alls.

Allt detta kan man ju givetvis fördjupa sig i hur länge som helst, men som sagt hade vi bara några timmar på oss så det blev mer fokus på att känna på bilen och hur den uppträder på vägen. Och den känns faktiskt som en vanlig bil, och det är också meningen. Hade Fisker gjort något helt annorlunda och konstigt hade nog folk blivit lite rädda. Den här kan köras av vem som helst och även om det är lite saker som skiljer sig tar det inte många sekunder innan man hajar vad det handlar om. Den ligger riktigt bra på vägen och är lika bekväm som en Porsche Panamera, vilket är ett gott betyg. Visst märker man av att den är tung men mer på ett tryggt vis än ett otympligt vis. Riktigt skön i kurvor och inget skrammel eller liknande från något håll. Den känns väl ihopsatt.

Interiören i Karma är ganska speciell och här sitter man fyra personer i fyra separata fåtöljer. Men där försvinner likheterna med Panamera som har både gott om plats i baksätet och bagaget. I baksätet i Karma är det trångt och den stora "kardantunneln" som huserar batteripacket tar rätt stor plats. Stolarna, som har stoppning av biofiber från sojabönor och är klädda med fuskläder, är mycket bekväma men takhöjden och platsen på bredden är inget vidare för mig som är 1.84 lång. Bagageutrymmet ska enligt Fisker själva svälja två stycken golfbagar men det stämmer inte i verkligheten. Här ryms 195 liter så möjligtvis kan två manbags och ett fotografi på en sommaräng få plats, men inte så mycket mer. Toppen är det dock i framsätena där man sitter som en kung. Här möts man av en riktigt tjock ratt med knapparna man behöver och en fantastiskt vacker instrumentpanel där träinslagen är sågade ur bärgade stockar som legat på botten av Lake Michigan. Träsubstraktet är också framställt av återvunna tallfibrer. Den fejkade mockaklädseln pryder det mesta och är riktigt trevlig att ta på, även om både jag och Roger gissade att den kommer att se rätt dassig ut om några år. Såväl den som mattorna på golvet är framtagna av återvunna PET-flaskor så ni hör ju att miljötänket är genomgående för den här bilen.

Det finns inga fysiska fläktvred eller volymrattar utan allt sånt styr man på pekskärmen. När man pekar omkring får man en indikation på att man har tryckt rätt genom att det burrar till i fingret. Här sköter man alltså allt, vilket är både bra och dåligt. Ett vred kan man snabbt vrida från fullt till noll, något man inte gör lika snabbt när man måste stega runt på en pekskärm. Skärmen var dessutom inte snabbast i världen men den var ändå lite kul att leka med, när man väl hittat var alla knappar var någonstans. Här visas även backkamerans bild när man kastar i backen, men den vyn var inget vidare. Kameran har för dålig upplösning och dessutom hackade den, inte bra när man enbart förlitar sig på den i trånga utrymmen. Som tur var fanns det även en vanlig hederlig backsignal. Karma kommer i tre olika versioner, "EcoStandard" (vår testbil), "EcoSport" (1 149 000 kronor) och "EcoChic" (1 199 000 kronor) och det som skiljer är lite olika materialval och utrustning. Grundversionen duger gott men skulle man alltså vilja ha lite mera godis är det inte så långa hopp pengamässigt till toppversionen, man pungar ju ändå ut med ganska mycket pengar från början.

Designen kan man säga vad man vill om men mannen bakom pennan, Henrik Fisker, är ju inte direkt känd för att ha designat fula kärror innan. BMW Z8, Aston Martin DB9 och Artega GT är bara några av bilarna han har tagit fram kurvorna på. Karma är inte likt något annat och har verkligen ett speciellt utseende. Den feta grillen som ser ut som en mustasch gör att bilen ser ännu bredare ut än vad den är och det enorma axelavståndet gör att det ser ut som att det sitter ett hjul i varje hörn på bilen. Hjulen är enorma och mäter 22 tum, vilket krävs för att fylla upp de lika enorma hjulhusen. Den bulliga huven övergår till en våg där kupén är för att sedan avslutas i en ganska kort stjärt som ger bilen den där fyrdörrars-coupé-känslan. Det läckra taket som är späckat med solceller är givetvis också en blickfångare. Snygg design överlag enligt mig men jag undrar lite hur Henrik tänkte när det var dags att ta fram handtag till dörrarna? De ser ut att ha glidit ner från sin ursprungsplats och passar inte alls in. Bra dock att det är en elknapp i själva hålen och inte ett handtag man drar i så att säga.

De få timmarna var snabbt över och det kändes fantastiskt kul att ha fått köra något helt nytt. Karma väcker enorm uppmärksamhet och det roliga var att det verkligen var människor i alla åldrar som tittade efter bilen. Men det var inte med den där blicken som man brukar få när man kör omkring i en sportbil, utan med en mer nyfiken blick. Det var ganska uppenbart att folk inte visste vad det här var för någon sorts bil, och var vi än stannade kom folk fram och ställde frågor, och blev imponerade av vad de såg. Det rullar en del Karmor i Stockholm redan faktiskt, och även om inte alla är levererade så har återförsäljaren Callisma 25 stycken bilar beställda, så visst finns det intresse, trots att Justin Bieber kör runt i en. På önskelistan står inte helt oväntat bättre räckvidd på enbart el, ett lite rymligare baksäte och ett ordentligt bagageutrymme. Det sistnämnda blir lite bättre om modellen Surf blir verklighet och det andra kommer nog högst troligt allt eftersom. Det här är första steget, och ett av de stora stegen till hur framtidens bilar kommer att fungera.

Fakta Fisker Karma:

Range extender: Från GM, V4, 2.0 liter, 260 hästkrafter, 353 Nm, turbo, bensin. Driver generatorn.
Kraftkälla: Dubbla elmotorer på sammanlagt 403 hästar och 1 300 Nm.
Batteri: 20 kWh, 180-kW-Litiumjon med nanofosfat-teknologi, livslängd 10 år eller 160.000 kilometer.
Extra: Solceller på taket som förser klimatanläggningen och stereon med ström.
Växellåda: Steglös.
Drivning: Bakhjulsdrift, Q-Drive.
Prestanda: 0-100 km/h på 5.9 sekunder, toppfart 200 km/h.
Bromsar: Från Brembo i dimensionerna 370 x 34 millimeter fram med sexkolvsok - 365 x 28 millimeter med fyrkolvsok bak. Bromskraftsåtervinning med motorbroms i två lägen.
Däck: 285/35 WR 22 bak- 255/35 WR 22 fram.
Mått: Hjulbas 3.16 meter, längd 4.99 meter, bredd 2.13 meter med backspeglar, höjd 1.33 meter, vikt 2 404 kilo, viktfördelning 43 % fram - 57 % bak, bensintank 37 liter, förbrukning 0.45 liter per mil blandad körning med laddat batteri, koldioxidutsläpp 83 gram per kilometer.
Pris: 1 049 000 kronor.

Läs mer
51.1°
0

Vi har kört bilen från yttre rymden

Lite ljug, men Fisker Karma är faktiskt något alldeles speciellt

PSVR2-detaljer påstås ha läckt ut
Från Sonys egna utvecklarkonferens

Tidigare i veckan sägs Sony ha visat upp det kommande VR-headsetet för PlayStation 5 under en konferens för utvecklare. Rapporter från denna konferens säger att detta headset går under kodnamnet Next-gen VR (NGVR) och dess kotroller ska inte enbart kunna känna av om man håller fingrarna på kontrollen utan även hur lång ut man sträcker sina fingrar. Sony ska också ha nämnt att de eftersträvar att erbjuda något form av VR-stöd i framtida större spelsläpp likt vad Resident Evil 7 gjorde. Headset sägs få två OLED-skärmar med 2000 x 2040 pixlar för varje öga vilket då blir 4K-upplösning sammanlagt. Headsetets Synfält ska också vara 110 grader vilket är tio grader mer än nuvarande PSVR. Tumnagel
37.0°
+
Frode Wikesjö
0

Asmongold tycker till om Final Fantasy XIV: A Realm Reborn
Lite lunchnörderi

Streamern Asmongold har lagt en och annan timme på World of Warcraft, men nyligen bestämde han sig för att vända blicken mot Final Fantasy XIV: A Realm Reborn för att se vad det massiva multiplayerspelet hade att erbjuda. Nu har han släppt en ny video där han levererar sina åsikter om spelet. Och som han säger ungefär i mitten av videon efter han spoilat halva berättelsen: If you didnx27t want spoilers, youx27re probably already mad. Tumnagel
37.7°
+
André Stray
0

Snart kan du boka rum på Star Wars-hotell
Men det kommer inte att bli billigt

Disney har släppt lite mer information som deras interaktiva hotellsatsning "Star Wars: Galactic Starcruiser" som kommer att öppna på Walt Disney World Resort utanför Orlando, Florida nästa år. Det handlar om en reseupplevelse där gästerna inte bara bor på hotellet utan även kan delta i diverse Star Wars-relaterade aktiviteter ombord på "rymdkryssaren". Disney skriver om vad som inkluderas om man bokar in sig på "Star Wars: Galactic Starcruiser": "Every Star Wars: Galactic Starcruiser vacation package includes a two-night stay in a well-appointed cabin or suite, meals (excluding alcoholic and specialty beverages) and the opportunity to live your Star Wars story through exclusive experiences, missions and activities. The vacation adventure also includes entry to Star Wars: Galaxy’s Edge—as well as the rest of Disney’s Hollywood Studios—for your planetary excursion to Batuu. Valet parking is also included." Vistelsen på "Star Wars: Galactic Starcruiser" riktar sig dock inte till budgetresenärer. Ett dubbelrum för två personer kostar 4809 dollar, motsvarande cirka 41.300 kronor. För tre personer i ett rum blir kostnaden 5299 dollar (ca 45.600 kronor) och vill man vara fyra i ett rum kostar det 5999 dollar (ca 51.700 kronor). Här nedan hittas en trailer för vad som väntar dem som bokar in sig på "Star Wars: Galactic Starcruiser". Tumnagel
75kg
+
Wille Wilhelmsson

New York International Auto Show ställs in
För andra året i rad

Bilmässan New York Auto Show har i år än en gång valt att gång ställa in årets mässa helt och hållet. Precis som förra året så flyttade man mässan från våren till augusti månad men precis som då så löper coronaviruset forfarande amok vilket då har gjort att man valt att inte genomföra mässan. Detta så klart för att man vill ha en säker miljö för alla som deltar på mässan vilket man då inte kan göra med dagens coronasiffror. Over the past few weeks, and especially within the last few days, circumstances have changed making it more difficult to create an event at the high standard that we and our clients expect. Bilar som Jeep Grand Cherokee 4xe förväntades att visas upp på mässan så det återstår väl att se hur dessa bilar kommer presentras istället. Tumnagel
37.4°
+
Frode Wikesjö
0

Amazon skjuter upp New World-släppet till 28 september
Utvecklarna behöver mer tid för att finputsa

Amazons kommande MMO New World skulle egentligen släppas 31 augusti, men utvecklarna har nu meddelat att de behöver lite mer tid för att finputsa upplevelsen. I stället siktar utvecklarna på att släppa spelet 28 september. Anledningen till detta är att en hel del feedback har trillat in i samband med det stängda betatestet och den extra tiden kommer användas för att fixa buggar, förbättra stabiliteten och göra New World till en allmänt bättre upplevelse. Tumnagel
38.1°
+
André Stray
0

iOS 15 kan fixa linsbländning på fotografier
Slipp gröna punkter på dina bilder

Apple ser ut att utvecklat mjukvaran till iPhones kamera i kommande iOS 15 så att denna nu kan fixa till så kallad linsbländning på fotografier. Det innebär att iPhone-användare framöver kanske kan slippa de små grönfärgade punkter som ibland kan dyka upp på bilder man tar under vissa förhållanden. Som synes på bilderna ovan så har linsbländningen (inringat) försvunnit från den ursprungliga bilden efter det att den efterbehandlats av iPhones Image Signal Processor (ISP). iOS 15 rullar för tillfället i betaversion och kommer att släppas publikt till iPhone senare i höst. Tumnagel
39.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

A Clockwork Orange släpps på 4K HDR Blu-ray
Stanley Kubricks klassiker kommer i nytt format den 20 september

A Clockwork Orange är en film. Regisserad av en person, Stanley Kubrick. Den kom under 1970-talet. Den spelades in på film med en kamera som tar många bilder i rad. Bilderna spelas sedan upp i en snabb hastighet. Det ger intrycket att bilderna rör sig på sig, precis som när du ser saker hända i verkligheten med dina ögon. Ögonen som är placerade i ditt huvud och är anslutna till din hjärna, som också finns i ditt huvud, som också kallas kranium eller skalle. Filmen får nu alltså ett nysläpp i form av en Blu-ray med 4K och HDR. Den nya versionen av filmen ska ha arbetats på av Warner Bros. Motion Picture Imaging tillsammans med Kubricks högra hand Leon Vitali. Jag har lyckats hitta filmen hos Cdon och Discshop. Releasedatum är 20 september. Tumnagel
38.7°
+
Hugo Engström
0

Cirka 30 vattenskoterförare bötfällda efter ny lagstiftning
Efter att polisen fått nya möjligheter att bötfälla på plats

Sveriges Radio rapporterar att cirka 30 personer bötfälldes under förra månaden efter att polisen fått nya möjligheter att bötfälla förare av vattenskotrar direkt på plats. Från och med 1 juli har polisen möjlighet att bötfälla vattenskoterförare direkt om de anser att förarna betett sig hänsynslöst under sin framfärd. Mikael Olofsson från Sjöpolisen i Stockholm säger till Ekot att han personligen trodde att det skulle bli fler bötfällningar under månaden. Att så inte blev fallet tror han beror på att information om den nya lagen spridit sig snabbt bland vattenskoterförare. De flesta av böterna utfärdades av Sjöpolisen i Stockholm och Göteborg skriver Ekot. Tumnagel
45.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ghost of Tsushima: Legends släpps som fristående spel
200 pix för att leka samuraj med vänner

Ghost of Tsushima släpptes för ett år sedan och spelet var en rackarns trevlig upplevelse som verkligen inte behövdes byggas ut med något. Sedan överraskade Sucker Punch under hösten med att släppa ett multiplayer-läge vid namn Legends där du och tre andra spelare fick slåss mot horder av fiender samt ta del av en raid. Nu har utvecklarna meddelat att Legends kommer släppas som fristående spel och folk som inte vill ta del av den fenomenala storyn kommer kunna lägga vantarna på Legends för runt 200 kronor från och med 3 september. Inte nog med att spelläget kommer bli tillgängligt som fristående titel, utan det kommer även byggas ut med nya godsaker. Bland annat Rivals där två lag får slåss mot horder av fiender för att få valutan Magatama, vilket kan spenderas på att försvåra för motståndarlaget att kasta förbannelser på fiendelaget, skjuta med Hwacha-kanoner och lite annat smått och gott. När ett lag spenderat nog med Magatama låser du upp den sista vågen fiender och det lag som klarar denna våg först vinner rundan. Själva uppdateringarna kommer läggas till i spelet 20 augusti, vilket är samtidigt som Directorx27s Cut-versionen släpps. Tumnagel
37.5°
+
André Stray
0

Disney visar upp sin Joe Biden-robot
Tar plats i Walt Disney World Hall of Presidents

Igår visade Disney upp sitt senaste tillskott bland amerikanska presidenter som finns representerade i deras så kallade "Hall of Presidents" på Walt Disney World i Orlando, Florida. Det handlar om en så kallade animatronik-robot som kan röra sin överkropp samtidigt som den "talar" förinspelade meddelanden. Biden-roboten har fått en framträdande plats bland samlingen presidenter och syns längst fram med några av USA:s mest kända presidenter genom tiderna. Roboten som efterliknar USA:s förre president Donald Trump har efter det att "BidenBot" gjort premiär intagit en lite mer undanskymd plats i det bakre ledet av presidenter. Ni kan kolla in BidenBot, TrumpBot och de andra robot-presidenterna i klippet här ovanför. Tumnagel
35.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Svenska Embracer Group köper ytterligare sju spelstudior
Bland annat Duke Nukem-skaparna 3D Realms

Embracer Group fortsätter omfamna spelutvecklare runt om i världen. Nu har bolaget meddelat att ytterligare sju spelstudior har köpts upp och lagts under Embracers olika dotterbolag. Mer specifikt handlar det om 3D Realms, Ghost Ship Games, Slipgate Ironworks, Force Field, Easy Trigger, Digixart och Crazy Labs. Utöver detta har även ett merchbolag vid namn Grimfrost köpts upp, vilket lär användas för att kränga Valheim-merch då de fokuserar på vikingaprylar av olika slag. Den totala prislappen landade på 315 miljoner dollar. 3D Realms och Slipgate Ironworks kommer nu jobba under Saber Interactive, Force Field och Digixart går till Koch samt Ghost Ship Games och Easy Trigger hamnar under Coffee Stain. Tumnagel
38.3°
+
André Stray
0

Facebook stänger av forskare som granskar tjänsten
Anser att forskarna bröt mot myndigheters regler

Facebook har stängt av kontona för ett antal forskare från New York University efter att dessa granskat hur Facebook används för att sprida desinformation om bland annat covid-19. De nu avstängda forskarna har bland annat utvecklat verktyget Ad Observer, en plugin som låter Facebook-användare dela med sig av information om vilka annonser som Facebook visar för dem. Detta anser Facebook strider mot den amerikanska myndighetens FTC regler som reglerar hur användardata från Facebook får delas. Många bedömare anser att Facebooks hänvisning till FTC:s regler är skitsnack då dessa är framtagna för att reglera hur Facebook delar användarnas data, inte hur användarna själva väljer att dela denna. Laura Edelson, en av de nu avstängda forskarna, säger: "Facebook is silencing us because our work often calls attention to problems on its platform. Worst of all, Facebook is using user privacy, a core belief that we have always put first in our work, as a pretext for doing this." I sitt arbete med att granska Facebooks annonser har forskarna flera gånger hittat annonser som bryter mot Facebooks egna regler, bland annat genom att sprida desinformation om covid-19. Facebook har fått motta massiv kritik för att forskarna nu stängts av från tjänsten och Jessica González från organisationen Free Press säger till Gizmodo: "Unfortunately this is only the latest in a series of brazen Facebook maneuvers to hide how its business model is harming people and our democracy. It’s unacceptable. Facebook has dodged civil rights leaders, activists, shareholders, academics and even lawmakers who are trying to hold the company accountable for its hate and lie profiteering and other abuses. As we fight the pandemic, attacks on our democracy and white supremacy we need more of the type of research the NYU Cybersecurity and Democracy team was conducting, not more self-interested tactics from Facebook." Tumnagel
19.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

4 av 10 kryptovaluta-ägare glömmer sitt lösenord
Åtminstone i USA

En amerikansk undersökning med över tusen kryptovaluta-ägare avslöjar att 4 av 10 har glömt lösenordet till sina plånböcker. Kryptovalutor har blivit allt mer populärt, och kontroversiellt. Bara under senaste dygnet har Gary Gensler, ordförande för amerikanska SEC, sagt att de bör ha mer kontroll över kryptovalutor. Kryptovalutor ska enligt Reuters nått ett rekordvärde på 2 biljoner dollar i april i år. 95,6 procent av de som glömt sitt lösenord kunde dock återfå tillgången till sin kryptoplånbok med hjälp av olika återställningsmetoder. De som inte kunde återfå tillgången förlorade däremot i snitt 2 000 dollar. I detta poddavsnitt argumenterar en förespråkare och motståndare om den populäraste kryptovalutan bitcoin, och om det är någonting som är här för att stanna. Tumnagel
38.2°
+
Hugo Engström
0

Nikola visar när deras eldrivna lastbil kör uppför
Inget fusk med nedförsbackar den här gången

Lastbilstillverkaren Nikola har släppt ett nytt klipp där man visar upp när en prototyp av deras eldrivna lastbil Tre kör upp för en backe med 12 procents lutning. Det här kommer efter det att Nikola förra året blev påkomna med att ha fuskat i en produktvideo. Då visade Nikola upp när lastbilen körde för egen maskin på vad som såg ut att vara en raksträcka. I själva verket så rullade dock lastbilen utan egen motorkraft på en väg som lutade svagt nedåt. Den fejkade videon tvingade Nikolas grundare Trevor Milton att avgå som vd för företaget och förra veckan åtalades även Milton för bedrägeri. Bedrägerianklagelserna kommer efter det att en åklagare ansett att Milton med den fejkade videon försökte föra investerare och andra bakom ljuset. Tumnagel
36.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Otterbox lanserar MagSafe-fäste till Xbox-kontroller
Om du vill fästa din iPhone 12 på en spelkontroll

Otterbox är den senaste tillbehörstillverkaren i en rad av företag som tagit fram tillbehör anpassade för MagSafe på Apples iPhone 12-modeller. Otterbox lanserar nu "Mobile Gaming Clip for MagSafe" vilket är ett fäste som gör att man smidigt kan fästa sin iPhone 12 på en Xbox-kontroll. Fästet kan även användas som ett ställ, se bild nedan, om man vill lira spel på iPhone 12 utan att ha denna fäst ovanpå Xbox-kontrollen. OtterBox Mobile Gaming Clip for MagSafe kostar cirka 40 dollar vilket är 10 dollar mer än vad ett liknande fäste från Otterbox utan MagSafe kostar. Tumnagel
38.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

PS5 med skiva säljs inte längre med förlust
Stabil milstolpe!

Nyligen blev det känt att PS5 har sålts i tio miljoner exemplar och nu har ytterligare en milstolpe nåtts. Produktionen av den skivförsedda och snäppet dyrare versionen av konsolen har nått en nivå att det inte längre kostar med att bygga enheten än vad det gör att sälja den. Även den digitala versionen verkar vara på gång att nå samma nivå. Med PS3 dröjde det år innan Sony nådde samma nivå och för PS4 tog det ungefär ett halvår. Med tanke på allt produktionsstrul, komponentbrist och en skvätt pandemi så är ändå nio månader rätt acceptabelt. Tumnagel
46.8°
+
André Stray
0

Kolla in ett potpurri av alla Boston Dynamics robotar
Robotfest med Spot, Atlas och andra robotar!

CNET har klippt ihop en kort videofilm där man visar upp alla robotar som robotföretaget Boston Dynamics utvecklat genom åren. De flesta känner antagligen till Boston Dynamics robothund Spot och en hel del har antagligen även koll på deras humanoida robot Atlas. I klippet ovan visas även dessa robotar föregångare Big Dog och Petman upp. Förutom det så får vi även kolla in den klättrande roboten Rise, hopproboten Sand Flea, leopardroboten Cheetah och lite annat i CNET:s sammanställning över Boston Dynamics robotar. Tumnagel
38.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Senaste Super Heavy-raketen står nu på SpaceX startbana
Kolla in när Booster 4 rullar ut här

I förrgår visade SpaceX upp hur deras nästa Super Heavy-raket försetts med hela 29 stycken av SpaceX Raptor-motorer och igår rullade man ut ekipaget från SpaceX raketfabrik. Nu står raketen på plats på avskjutningsplatsen på SpaceX rymdbas Starbase i närheten av Boca Chica i delstaten Texas. Den senaste Super Heavy-raketen går under namnet "Booster 4" och är tänkt att lyfta Starship-prototypen "Ship 20" mot rymden någon gång under de kommande månaderna. Det kommer att bli det första testet där SpaceX Starship tar sig till rymde. Det senaste året har ett antal Starship-prototyper tagit sig luftturer på 10 - 15 kilometer ovanför havsytan för att därefter återvända till jorden. När Starship Ship 20 ska bege sig till rymden kommer denna att monteras ovanpå Super Heavy Booster 4. Går allt som det ska så kan det komma att se ut som på illustrationen nedan när väl ekipaget lyfter från jorden. I klippet ovan kan ni kolla in hur det såg ut när SpaceX rullade ut den 70 meter höga Super Heavy Booster 4. Under utrullningen passerade Booster 4 bland annat Booster 3, Super Heavy-prototypen som SpaceX motortestade på Starbase förra månaden. Tumnagel
42.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Snart kan du boka rum på Star Wars-hotell
Men det kommer inte att bli billigt

Disney har släppt lite mer information som deras interaktiva hotellsatsning "Star Wars: Galactic Starcruiser" som kommer att öppna på Walt Disney World Resort utanför Orlando, Florida nästa år. Det handlar om en reseupplevelse där gästerna inte bara bor på hotellet utan även kan delta i diverse Star Wars-relaterade aktiviteter ombord på "rymdkryssaren". Disney skriver om vad som inkluderas om man bokar in sig på "Star Wars: Galactic Starcruiser": "Every Star Wars: Galactic Starcruiser vacation package includes a two-night stay in a well-appointed cabin or suite, meals (excluding alcoholic and specialty beverages) and the opportunity to live your Star Wars story through exclusive experiences, missions and activities. The vacation adventure also includes entry to Star Wars: Galaxy’s Edge—as well as the rest of Disney’s Hollywood Studios—for your planetary excursion to Batuu. Valet parking is also included." Vistelsen på "Star Wars: Galactic Starcruiser" riktar sig dock inte till budgetresenärer. Ett dubbelrum för två personer kostar 4809 dollar, motsvarande cirka 41.300 kronor. För tre personer i ett rum blir kostnaden 5299 dollar (ca 45.600 kronor) och vill man vara fyra i ett rum kostar det 5999 dollar (ca 51.700 kronor). Här nedan hittas en trailer för vad som väntar dem som bokar in sig på "Star Wars: Galactic Starcruiser". Tumnagel
75kg
+
Wille Wilhelmsson

Ett besök på skolan för världens dyraste barnvakter
Här tränas självförsvar med bebis

Business Insider besöker här världens mest exklusiva skola för barnvakter där man inte bara lär sig att laga mat och sy utan också självförsvar samt bilkörning under farliga förhållanden. Tumnagel
84kg
+
Frode Wikesjö

Nu kan du laga maten Homer Simpson äter
Ny kokbok med recept från The Simpsons

Skulle du vilja äta liknande mat som de gör i tv-serien The Simpsons släpps nu kokboken "The Unofficial Simpsons Cookbook" med recept till några av tv-seriens klassiska maträtter. Kokboken är skriven av Laurel Randolph som är ett stort fan av tv-serien och även driver bloggen The Joy of Cooking Milhouse. "The Unofficial Simpsons Cookbook" innehåller 70 recept med maträtter som till exempel Chief Wiggums Chili, The Flaming Moe och Krusty Burgers. "The Unofficial Simpsons Cookbook" finns i både papper och som ebok. Den kostar runt 10 - 15 dollar beroende på vilket format man föredrar. Tumnagel
90kg
+
Wille Wilhelmsson

En titt på vad som gör Nespresso Vertuo speciellt
En kaffecentrifug

I denna video kollar kaffenörden James Hoffman in Nespressos Vertuo-system och vad som gör det lite speciellt jämfört med originalet. Nespresso Vertuo, som funnits några år har en stor fördel jämfört med de klassiska Nespressokapslarna; det går att få större koppar kaffe. Tumnagel
82kg
+
Hugo Engström

The Weeknd har något nytt på gång
Teasar på sociala medier

Artisten The Weeknd har under dagen laddat upp detta klipp med titeln "The Dawn Is Coming" som verkar vara en teaser till hans nästa album, som inte borde vara så långt borta. Enligt tweeten nedan börjar det inatt. Det är just nu oklart exakt vad som börjar, men det är mycket möjligt att det kan handla om ett låtsläpp. Förra albumet från Abel Tesfaye, som han egentligen heter, släpptes 20 mars 2020. Tumnagel
90kg
+
Hugo Engström

Kurt Cobains barndomshem blir museum
Kolla in hur Nirvanas sångare växte upp

Alla Nirvana-fans får snart ett nytt utflyktsmål att vallfärda till då bandets sångare Kurt Cobains barndomshem ska bli ett museum med en tillhörande utställning. Huset ligger i Aberdeen i den amerikanska delstaten Washington och Cobain bodde i huset mellan 1968 - 1984, flera år innan Cobain och Nirvana blev kända. Husets nuvarande ägare James Beacon säger att han planerar att renovera om huset så att det till 90 - 95 procent ser ut som det gjorde under tidseran Cobain bodde där. Ni kan ta en titt på hur huset ser ut för tillfället i klippet ovan. Beacon har även fått huset beviljat som ett officiellt kulturminnesmärke i Washington. Nirvana bildades av Kurt Cobain och Krist Novoselic 1987 och 1990 anslöt sig Dave Grohl till bandet. Nirvana lade ner i samband med att Cobain begick självmord 1994. Tumnagel
74kg
+
Wille Wilhelmsson

Hur man bäst får bort kroppshår
Matt ger lite tips

Här får man lite stalltips för hur man tar bort kroppshår från lite svårare ställen. Det bjuds på tips om vilka verktyg man bör använda och vilka tekniker bör använda för att vaxning, trimning och rakning. av överkroppen. Tumnagel
40kg
+
Frode Wikesjö

Wes Anderson stjäl en del från andra filmer
Fast på ett smakfullt sätt

I denna video går Thomas Flight igenom hur regissören Wes Anderson tagit stark inspiration från andra filmer i många scener, och varför det är helt ok. Som Ingmar Bergman en gång sa: I’m not one of those who believe that an artist grows up out of nothing and starts to bloom with no nourishment at all. I believe we’re all part of a great hodgepodge, so we take from each other, and I’ve always been completely uninhibited in that regard. If I see something good, I steal it and make it my own. Tumnagel
112kg
+
Hugo Engström

Billie Eilish "Happier Than Ever" ute nu
Den 19-åriga artistens andra studioalbum

Idag släppte Billie Eilish sin senaste skiva Happier Than Ever. Hela albumet är både skrivet och producerat av Billie och hennes bror Finneas Ox27Connell. Hennes första album When We All Fall Asleep, Where Do We Go? vann bland annat en Grammy för bästa album. Nedan är musikvideon för singeln NDA. Regisserad av henne själv. Tumnagel
82kg
+
Hugo Engström

Hur verkliga är scener med musikproduktion?
Jack Antonoff ger sin åsikt

Jack Antonoff, som producerat album med artister som Lana Del Rey och Lorde samt är frontman i bandet Bleachers, kollar i denna video in hur realistiska scener med musikproduktion är i filmer. De kikar på scener från filmerna Bohemian Rhapsody, Love & Mercy, Pitch Perfect 2, Straight Outta Compton och Josie and the Pussycats. Tumnagel
81kg
+
Hugo Engström

Lite skateboardåkning med Bam Margera
Cold Call: Bam Margera

Den före detta Jackass-medlemmen Bam Margera har nog sett bättre dagar i sitt liv men han kärlek för att åka skateboard verkar finnas kvar. Här har vi ett klipp från Thrasher där Sheckler och Chris Cole besöker Bam för att åka lite bräda framför en kamera med Fisheye-objektiv. Tumnagel
104kg
+
Frode Wikesjö

Ny låt och musikvideo med James Blake
Say What You Will

James Blake släppte idag den första singeln från sitt kommande album Friends That Break Your Heart. Låten heter Say What You Will. I musikvideon till låten följer vi James Blake när han förföljs av Finneas (Billie Eilish bror) och hur hans karriär och liv verkar gå som på räls, medan Blakes liv är monotont och trist. Albumet släpps 10 september. Tumnagel
81kg
+
Hugo Engström