m

Vi har kört bilen från yttre rymden
Lite ljug, men Fisker Karma är faktiskt något alldeles speciellt

Vi har kört bilen från yttre rymden
Foto: Bobby Green / Feber
Bil / Tester

Nya biltillverkare dyker upp hela tiden känns det som, med stora drömmar och fantastiska bilar som de har tänkt att producera. Men allt som oftast är verkligheten lite annorlunda. Bilarna de visar upp finns de flesta gånger bara på papper som skisser och om de mot förmodan tagit fram en riktig bil att visa upp brukar det ta stopp därefter. Annat är det med Fisker Automotive som har gått från 0 till 100 knyck på bara några år. Företaget grundades av Henrik Fisker och Bernard Koehler 2007, och redan året därefter presenterades den första konceptbilen, Karma. Och det blev mer än bara ett koncept, formerna behölls och i juli förra året startade produktionen hos Valmet Automotive i Finland. De första bilarna levererades till kund redan samma månad och karusellen var igång. Nu säljs bilen även i Sverige så vi tog ut den på en liten provtur. Eller jag menar, vi flög en sväng med rymdskeppet.

Det vi (Jag och Roger) mötte på parkeringen var något helt nytt. Nämligen världens första elbil med förlängd räckvidd, eller "Range Extender" som det heter på amerikanska. I grunden en elbil alltså, men eftersom vi inte är där än när elbilarna klarar sig 40-50 mil på en laddning och går snabbt att ladda, även försedd med en räckviddsförlängare. I detta fall handlar det om en bensindriven turbofyra som sitter under huven där fram. Vad är det för speciellt med den här bilen då, det låter ju som vilken hybrid som helst? Grejen med den här är att bensinmotorn inte är kopplad till drivhjulen, utan istället till bilens generator som i sin tur laddar batterierna som i sin tur förser de båda elmotorerna med juice. Smart va?

På bara el kan man köra åtta mil och när batteriernas kapacitet är nere i 25 % hoppar bränslemotorn igång. Kombinerat med motorn tar man sig då strax över 48 mil och det bästa är att när dessa mil är avverkade så räcker det med att man tankar, man behöver alltså inte häcka på något hak i åtta timmar och vänta på att batteriet ska ladda upp sig. Det kan man istället göra när det passar en själv. Det är det som är bra med den här bilen. En ren elbil kräver fortfarande för mycket planering om man ska göra en långtur. Bensinmackar finns det runt varenda krök. Där säljer de även oftast Snickers så att du slipper bli en diva.

För att vara en bil på 2.4 ton flyttar Karma sig faktiskt riktigt raskt. Väljer man "Sport-Mode" genom att trycka på den ena paddeln bakom ratten går man ur det rena elläget som kallas för "Stealth" (för övrigt grymt namn) och får då alltid lite hjälp av förbränningsmotorn. Då tar man sig till 100 km/h på bara 5.9 sekunder och får en toppfart på 200 km/h. I "Stealth"-läget ser siffrorna inte helt oväntat inte likadana ut utan då får man nöja sig med att det tar 7.9 till 100 och att det roliga tar slut vid 153 km/h. Jag började turen i "Stealth"-läget som är det man alltid börjar med efter att man har tryckt på startknappen och displayer här och var börjar lysa upp. Växelväljaren manövreras med knappar och varje gång man trycker på någon av dem så känns det som att spela på ett piano. Ett genomskinligt fönster av återvunnen plast som ska se ut som glas sitter framför dessa knappar och i där så lyser små smala stavar upp när man trycker på knapparna, samtidigt som ett ljud spelas upp. Lite kul, mycket nördigt. Varför det finns ett såpass stort utrymme för den här lilla roliga grejen istället för ett förvaringsfack är lite oklart. Nåväl, "D"-läget aktiverat och med den elektroniska handbromsen släppt är det dags att rulla iväg. Oklart om bilen är igång men då underlaget är plant och den rör sig framåt verkar det som att jag har gjort något rätt i alla fall.

Det är något speciellt med att glida fram helt ljudlöst. Speciellt när man ser siluetten av bilen i ett fönster, för det här är ett riktigt as till bil. Hjulbas på över tre meter och en längd på nästan fem ger ett riktigt fett intryck och då förväntar man ju sig nästan att den ska låta som ett monster också. Fast det gör den inte. Den låter som ett rymdskepp. Där avgasrören i vanliga fall brukar sitta sitter det istället två kromade diamantformade puckar. Men det låter från dem, då det innanför sitter högtalare som ljudar ut ett väldigt märkligt och speciellt ljud. Ljudet kommer även från hjulhusen fram där det sitter fler högtalare. En elbil får nämligen inte vara helt tyst, för då kan folk ha svårt att upptäcka den när man smyger fram. Så är inte fallet med Karma. Den låter heltokigt och folk på uteserveringar och förbipasserande tittade funderande och försökte lokalisera var detta märkliga ljud kom ifrån. Den låter verkligen som ett rymdskepp och ljudet är helballt. Oerhört beroendeframkallande för föraren och man ville nästan alltid ligga i den hastighet där det lät mest, och jag hade nästan önskat att det lät ännu lite mer i lägre hastigheter så att man kunde smyga fram och känna sig som en rymdhjälte i en galaxkryssare. Jag själv älskar ju härligt muller från vanliga motorer men jag måste ändå säga att om alla framtidens elbilar låter så här välkomnar jag gärna även sånt här ljud i stan. Ljudet ökar i volym ju fortare man kör men avtar helt när man passerat 40 km/h. Lyssna själva på detta fantastiska påhitt.

Det bästa med att köra på el är att all kraft finns från 0 km/h. Bara att spätta på med andra ord. Och suget i "Stealth-Mode" är riktigt härligt i magen och när det inte är mer än däck och vindbrus som väsnas känns det nästan som att man sitter i en radiobil på Liseberg (eller Gröna Lund) och kör. Varje rödljus vet man att man utan problem kan lämna de andra gamla trötta fossil-bilarna bakom sig, helt ljudlöst. Jag skulle vilja se minerna på några stycken som jag glatt vinkade "hejdå" till med baken. Håller man på så här för mycket kommer man dock få se kraftmätaren för batteriet på instrumentpanelen sjunka väldigt drastiskt. Det här är ingen sportbil, utan en grand tourer som man ska färdas modernt i. Därför blir det nästan också som en liten tävling för sig själv när man kör, att förbruka så lite el som möjligt och vänta ut i det sista med att koppla in förbränningsmotorn. Eftersom vi bara lånat bilen för ett par timmar hinns inte tävlingen med denna gång utan jag "tvingas" att testa "Sport-Mode" nästan med en gång. Trycker man på den paddeln blir det orange bland mätarna och förbränningsmotorn kopplas in. Det hörs inte direkt när den startar men man hör den morra till om man trycker fullt. Avgasrören sitter alldeles bakom framhjulen så det kan ju ha med det att göra. Den låter lite grann men aldrig så att det blir störande, man vet ju att den är där från början så det gör väl inte så mycket att den lever runt lite. Det är ju trots allt bara när man mosar på ändå, och det gör man inte så ofta. Men visst märks det när den väl är inkopplad då hela bilen genast blir lite piggare. På den 10.2-tum stora pekskärmen i mittkonsolen kan man se ett flödesschema över hur motorerna jobbar med varandra och hur effektiv man är för tillfället, precis som man har kunnat göra i hybridbilar länge nu. Där ser man även om taket jobbar, för där sitter det nämligen solceller som i sin tur förser både klimatanläggningen och stereon med ström. Ytterligare en paddel finns på höger sida bakom ratten och den är märkt med "Hill". Eftersom det inte finns någon naturlig motorbroms i bilen aktiverar man den här, i två steg. Tanken är att man när man åker nedför ska trycka in denna för att ytterligare generera lite ström till batterierna. I första steget märker man hur bilen bromsas upp och man ser på instrumentpanelen att det genereras el. I steg två är bromsningen betydligt tydligare och ännu mer el genereras. Ett tryck till på paddeln och man hoppar tillbaks till ursprungsläget, vilket är ingen motorbroms alls.

Allt detta kan man ju givetvis fördjupa sig i hur länge som helst, men som sagt hade vi bara några timmar på oss så det blev mer fokus på att känna på bilen och hur den uppträder på vägen. Och den känns faktiskt som en vanlig bil, och det är också meningen. Hade Fisker gjort något helt annorlunda och konstigt hade nog folk blivit lite rädda. Den här kan köras av vem som helst och även om det är lite saker som skiljer sig tar det inte många sekunder innan man hajar vad det handlar om. Den ligger riktigt bra på vägen och är lika bekväm som en Porsche Panamera, vilket är ett gott betyg. Visst märker man av att den är tung men mer på ett tryggt vis än ett otympligt vis. Riktigt skön i kurvor och inget skrammel eller liknande från något håll. Den känns väl ihopsatt.

Interiören i Karma är ganska speciell och här sitter man fyra personer i fyra separata fåtöljer. Men där försvinner likheterna med Panamera som har både gott om plats i baksätet och bagaget. I baksätet i Karma är det trångt och den stora "kardantunneln" som huserar batteripacket tar rätt stor plats. Stolarna, som har stoppning av biofiber från sojabönor och är klädda med fuskläder, är mycket bekväma men takhöjden och platsen på bredden är inget vidare för mig som är 1.84 lång. Bagageutrymmet ska enligt Fisker själva svälja två stycken golfbagar men det stämmer inte i verkligheten. Här ryms 195 liter så möjligtvis kan två manbags och ett fotografi på en sommaräng få plats, men inte så mycket mer. Toppen är det dock i framsätena där man sitter som en kung. Här möts man av en riktigt tjock ratt med knapparna man behöver och en fantastiskt vacker instrumentpanel där träinslagen är sågade ur bärgade stockar som legat på botten av Lake Michigan. Träsubstraktet är också framställt av återvunna tallfibrer. Den fejkade mockaklädseln pryder det mesta och är riktigt trevlig att ta på, även om både jag och Roger gissade att den kommer att se rätt dassig ut om några år. Såväl den som mattorna på golvet är framtagna av återvunna PET-flaskor så ni hör ju att miljötänket är genomgående för den här bilen.

Det finns inga fysiska fläktvred eller volymrattar utan allt sånt styr man på pekskärmen. När man pekar omkring får man en indikation på att man har tryckt rätt genom att det burrar till i fingret. Här sköter man alltså allt, vilket är både bra och dåligt. Ett vred kan man snabbt vrida från fullt till noll, något man inte gör lika snabbt när man måste stega runt på en pekskärm. Skärmen var dessutom inte snabbast i världen men den var ändå lite kul att leka med, när man väl hittat var alla knappar var någonstans. Här visas även backkamerans bild när man kastar i backen, men den vyn var inget vidare. Kameran har för dålig upplösning och dessutom hackade den, inte bra när man enbart förlitar sig på den i trånga utrymmen. Som tur var fanns det även en vanlig hederlig backsignal. Karma kommer i tre olika versioner, "EcoStandard" (vår testbil), "EcoSport" (1 149 000 kronor) och "EcoChic" (1 199 000 kronor) och det som skiljer är lite olika materialval och utrustning. Grundversionen duger gott men skulle man alltså vilja ha lite mera godis är det inte så långa hopp pengamässigt till toppversionen, man pungar ju ändå ut med ganska mycket pengar från början.

Designen kan man säga vad man vill om men mannen bakom pennan, Henrik Fisker, är ju inte direkt känd för att ha designat fula kärror innan. BMW Z8, Aston Martin DB9 och Artega GT är bara några av bilarna han har tagit fram kurvorna på. Karma är inte likt något annat och har verkligen ett speciellt utseende. Den feta grillen som ser ut som en mustasch gör att bilen ser ännu bredare ut än vad den är och det enorma axelavståndet gör att det ser ut som att det sitter ett hjul i varje hörn på bilen. Hjulen är enorma och mäter 22 tum, vilket krävs för att fylla upp de lika enorma hjulhusen. Den bulliga huven övergår till en våg där kupén är för att sedan avslutas i en ganska kort stjärt som ger bilen den där fyrdörrars-coupé-känslan. Det läckra taket som är späckat med solceller är givetvis också en blickfångare. Snygg design överlag enligt mig men jag undrar lite hur Henrik tänkte när det var dags att ta fram handtag till dörrarna? De ser ut att ha glidit ner från sin ursprungsplats och passar inte alls in. Bra dock att det är en elknapp i själva hålen och inte ett handtag man drar i så att säga.

De få timmarna var snabbt över och det kändes fantastiskt kul att ha fått köra något helt nytt. Karma väcker enorm uppmärksamhet och det roliga var att det verkligen var människor i alla åldrar som tittade efter bilen. Men det var inte med den där blicken som man brukar få när man kör omkring i en sportbil, utan med en mer nyfiken blick. Det var ganska uppenbart att folk inte visste vad det här var för någon sorts bil, och var vi än stannade kom folk fram och ställde frågor, och blev imponerade av vad de såg. Det rullar en del Karmor i Stockholm redan faktiskt, och även om inte alla är levererade så har återförsäljaren Callisma 25 stycken bilar beställda, så visst finns det intresse, trots att Justin Bieber kör runt i en. På önskelistan står inte helt oväntat bättre räckvidd på enbart el, ett lite rymligare baksäte och ett ordentligt bagageutrymme. Det sistnämnda blir lite bättre om modellen Surf blir verklighet och det andra kommer nog högst troligt allt eftersom. Det här är första steget, och ett av de stora stegen till hur framtidens bilar kommer att fungera.

Fakta Fisker Karma:

Range extender: Från GM, V4, 2.0 liter, 260 hästkrafter, 353 Nm, turbo, bensin. Driver generatorn.
Kraftkälla: Dubbla elmotorer på sammanlagt 403 hästar och 1 300 Nm.
Batteri: 20 kWh, 180-kW-Litiumjon med nanofosfat-teknologi, livslängd 10 år eller 160.000 kilometer.
Extra: Solceller på taket som förser klimatanläggningen och stereon med ström.
Växellåda: Steglös.
Drivning: Bakhjulsdrift, Q-Drive.
Prestanda: 0-100 km/h på 5.9 sekunder, toppfart 200 km/h.
Bromsar: Från Brembo i dimensionerna 370 x 34 millimeter fram med sexkolvsok - 365 x 28 millimeter med fyrkolvsok bak. Bromskraftsåtervinning med motorbroms i två lägen.
Däck: 285/35 WR 22 bak- 255/35 WR 22 fram.
Mått: Hjulbas 3.16 meter, längd 4.99 meter, bredd 2.13 meter med backspeglar, höjd 1.33 meter, vikt 2 404 kilo, viktfördelning 43 % fram - 57 % bak, bensintank 37 liter, förbrukning 0.45 liter per mil blandad körning med laddat batteri, koldioxidutsläpp 83 gram per kilometer.
Pris: 1 049 000 kronor.

Läs mer
51.1°
0

Vi har kört bilen från yttre rymden

Lite ljug, men Fisker Karma är faktiskt något alldeles speciellt

Hades kommer till fler plattformar 13 augusti
PS4, PS5, Xbox One och Xbox Series X/S

Hades släpptes skarpt förra året till PC och Switch, men nu är det dags för spelare på Playstation och Xbox att ta sig an utmaningarna. Utvecklarna har nu meddelat att spelet kommer släppas till både Playstation och Xbox 13 augusti. Prenumererar man på Xbox Game Pass kommer man få tillgång till spelet på releasedagen. Tumnagel
38.9°
+
André Stray
0

Multiplayer i Halo Infinite visas upp
Ösigt!

343 Industries har tidigare visat upp lite delar av singleplayerkampanjen i Halo Infinite, men nu har gänget levererat lite rörlig bild som visar upp multiplayerläget. Och precis som i singleplayerläget verkar spelare få tillgång till en änterhake, vilket gör det lite lättare att ta sig upp till högre höjder. Bonusvideo med hela presentationen där ni även får se lite nytt storymaterial från spelet. Halo Infinite och multiplayerdelen, som kommer bli tillgänglig som en free to play-komponent, kommer släppas till Xbox One och Xbox Series X/S runt jul. Tumnagel
39.9°
+
André Stray
0

Gameplaytrailer för Battlefield 2042
Ser ut som Battlefield

Tidigare i veckan fick vi reda på att årets Battlefield-spel är Battlefield 2042 och under kvällens Microsoft-show fick vi äntligen ta en titt på gameplay från spelet. Kort sagt ser det väldigt mycket ut som Battlefield, på gott och ont, men det ser ut att vara ett och annat intressant tillägg som möjlighet att modifiera vapen mitt i strid och vara tvungen att hantera dåligt väder. Battlefield 2042 släpps 22 oktober till PC, Xbox One, Xbox Series X/S, PS4 och PS5. Tumnagel
44.3°
+
André Stray
0

En första teasertrailer för Starfield
Nu händer det!

Under kvällens Microsoft/Bethesda-ström fick vi äntligen ta en första titt på det mytomspunna Starfield, vilket är Bethesdas nya sci-fi-äventyr och första nya IP på 25 år. I teasern ovan får vi se en pilot göra sig redo för avfärd på en rymdfarkost och gänget verkar vara redo för att utforska universum, vilket alltid är roligt att göra i sci-fi-äventyr. Starfield kommer släppas 11 november 2022 till PC samt Xbox Series X/S och kommer även vara spelbart vid release via Game Pass. Tumnagel
40.2°
+
André Stray
0

E3 2021 Spana in Microsofts presskonferens på E3 2021
Äntligen dags för Starfield?

I kväll, klockan 19:00, drar Microsoft igång sin E3-konferens som i år även kommer inkludera Bethesdas grejer. Denna presentation har väl potential att bli den som är mest intressant på hela E3 då den mest största sannolikhet kommer bjuda på massvis med spel från både Xbox Game Studios samt tredjepartsutvecklare. Antaglien kommer vi få se mer från Halo Infinite och mycket talar också för att vi kommer få se något lite mer konkret från Bethesdas rymdspel Starfield. Du kan självklart följa den 90 minuter långa presskonferensen direkt från tv-soffan via YouTube-klippet ovan. Tumnagel
40.9°
+
Frode Wikesjö
0

Lexus presenterar nya NX
Kommer som laddhybrid

NX är en viktig bil i Europa för Lexus och nu kommer en ny generation som bjuder på två mycket välkomna nyheter. Den första är att bilen kommer som laddhybrid. Vi känner igen lösningen från Toyota RAV4 där den är riktigt trevlig, speciellt räckvidden är riktigt härlig med över sju mil på bara el. Trots att batteriet är lika stort i NX som i RAV4 (18,1 kWh), hästarna är exakt samma (306 hästar) och 0 till 100 går på sex sekunder i båda bilarna så väntas Lexus NX komma 63 kilometer istället för 75 kilometer som i RAV4. Men eftersom Toyota håller vad de lovar kan du troligen räkna med dryga sex mils räckvidd. Bensinmotorn är på 2,5 liter och jobbar på framhjulen medan elmotorn jobbar på bakhjulen. Laddhybriden får beteckningen 450h+ men det finns även en annan version som kallas 350h och som har Lexus vanliga hybridteknik. Den har 242 hästar och gör 0 till 100 på 7,7 sekunder. Jämfört med förra versionen är det 15 procent snabbare, samtidigt har man minskat utsläppen med 10 procent. En annan trevlig nyhet är att man jobbat om förarmiljön. Borta är den där ålderdomliga styrplattan och istället rör man skärmen med fingrarna som på resten av bilindustrin. Konceptet kallas för Tazuna och ser riktigt trevligt ut. Det nya systemet ska vara betydligt mer responsivt, men man verkar inte så stolt över det eftersom man bra visar Apple CarPlay på bilderna. Välkommet är det hur som helst! En rolig detalj är att dörrarna öppnas med en knapp som sedan öppnar dörren elektroniskt. Detta jobbar tillsammans med systemet som upptäcker saker i döda vinkeln, så kommer det en cyklist eller annan bil farande varnas man. Om jag minns rätt från RAV4 så var bakluckan mördande långsam, men i Lexus NX ska man ha fixat detta. Den ska vara snabb (4 sekunder) och tystare än tidigare. Bra! Tumnagel
37.0°
+
Roger Åberg
0

Kim Jong Un gillar inte K-pop
Kallar det för ond cancer

Den nordkoreanska diktatorn Kim Jong Un har börjat ta i med hårdhandskarna mot sydkoreansk popmusik (K-pop). Nya dokument som läckt ut från landet visar att regimen där införde en lag för något halvår sedan som säger att den som konsumerar eller äger sydkoreansk underhållning ska få fem till 15 års straffarbete. Även folk som pratar koreanska med sydkoreansk stil kan få straffarbete och de som smugglar in media från Sydkorea kan få dödsstraff. En person ska redan ha avrättats för att den sålde piratkopierade USB-enheter med sydkoreansk underhållning. Kim kallade K-pop för ond cancer och beskyller musikstilen för att påverka klädseln, frisyren, talet och beteendet av landets unga befolkning. Tumnagel
32.2°
+
Frode Wikesjö
0

Volkswagen presenterar sjunde generationens folkabuss
Det här är nya Multivan

Folkabussen är en klassiker och nu är det dags för generation sju. Den här ska inte blandas ihop med ID.Buzz som är en elektrisk version av folkabussen på MEB-plattformen, samma som ID.3 och ID.4 bygger på. Men nya Multivan byter ändå plattform och kommer numera att byggas på MQB-plattformen, som många av Volkswagens "vanliga" fossilbilar byggs på. Det betyder att vi kommer att få se laddhybridsteknik i denna. Batteriet i denna ligger på 13 kWh och elmotorn ger 116 hästar, tillsammans med bensinmotorn får den 218 hästar. Vill man inte ha laddhybrid kan man få en bensinare på antingen 136 eller 204 hästar, nästa år kommer diesel på 150 hästar. Alla har DSG som standard. Golvet är platt i bilen och det finns plats för sju. Skenor i det platta golvet gör att man kan möblera rätt fritt utifrån vad man har för krav på andra passagerare och last. Nya versionen är bredare och längre än föregångaren men också lite lättare. På insidan är måtten ungefär desamma som tidigare men väljer man panoramaglastak blir takhöjden bättre. Lasta kan man. Med alla säten får det plats 469 liter, med bara två rader säten 1844 liter och utan säten där bak 3672 liter. Det finns även en lång version och där är siffrorna 762, 2171 och 4005 liter. Tumnagel
39.1°
+
Roger Åberg
0

Salma Hayek går igenom sin karriär
Från Desperado till Hitman's Wife’s Bodyguard

Skådespelaren Salma Hayek går här igenom några av rollerna hon har spelat under sin karriär. Hon täcker sina roller i filmer som Desperado, From Dusk Til Dawn, Dogma, Frida och hennes nya film Hitmanx27s Wife’s Bodyguard. Tumnagel
37.0°
+
Frode Wikesjö
0

Därför kan man inte alltid lita på väderapparna
De är helt enkelt för exakta

Väderappar är grymma, men de är inte alltid korrekta. En av anledningarna till det är att de helt enkelt kollar på ett väldigt specifikt område och rapporterar vädret för precis den punkt du är på och inte ett lite större område. SVTs meteorolog Per Stenborg beskriver det som att kolla på fotboll genom ett sugrör. Så ett tips är att inte alltid bara kolla på den specifika plats du är på utan även kolla väderkartor. Tumnagel
38.4°
+
Roger Åberg
0

Kolla in The Talk Show från WWDC 2021
Trevligt samtal med Craig Federighi och Greg Joswiak

Som avslutning på Apples utvecklarkonferens WWDC 2021 spenderade John Gruber från Daring Fireball en längre stund med Apples Craig Federighi och Greg Joswiak för att prata om några av nyheterna konferensen. Så om man är sugen på att lyssna på ett avslappnat samtal om både stora och små WWDC-nyheter så hittar du det i klippet ovan. Klippet är uppdelat i diverse kapitel så det är bara till att spola fram till sektionerna man vill höra mer om. Tumnagel
37.1°
+
Frode Wikesjö
0

Så här gör du hjärt-lungräddning (HLR)
Bra att veta!

Inte många kan väl ha missat att den danska fotbollsspelaren Christian Eriksen föll ihop på plan igår under matchen mot Finland. Tack vare snabb hjälp verkar det nu som att han mår bra. Att göra hjärt-lungräddning, eller HLR som det också kallas, kan vara livsavgörande och något som är bra att veta. Det är inte jättesvårt, men eftersom man inte har tid att googla om det behövs användas på riktigt är det bra att ha koll innan. Här kommer en video på hur det fungerar och MSBs variant nedan. Mer information finns hos 1177. Tumnagel
52.2°
+
Roger Åberg
0

En trailer för Nine Perfect Strangers
Nicole Kidman är lite creepy

Nine Perfect Strangers är en kommande serie med Nicole Kidman, Melissa McCarthy, Michael Shannon, Luke Evans, Bobby Cannavale, Regina Hall, Samara Weaving, Melvin Gregg, Asher Keddie, Grace Van Patten, Tiffany Boone och Manny Jacinto. Serien är skapad av David E. Kelley (Boston Legal, Big Little Lies) och är baserad på boken Nio främlingar av Liane Moriarty. I Nine Perfect Strangers får vi se vad som händer när nio främlingar anländer till Tranquillum House för att spendera tio dagar med lyxbehandlingar, meditation, nya vänskapsband och möjligen lite träning. Men det som kanske såg bra ut i broschyren visar sig vara vara bra mycket otrevliga då kvinnan bakom de omtalade retreaten, den karismatiska Masha Dmitrichenko, har andra planer. Nine Perfect Strangers här premiär på Hulu den 18 augusti och det återstår väl att se var det hamnar här i Sverige. Tumnagel
38.1°
+
Frode Wikesjö
0

Audi e-tron GT mot Tesla Model S på långfärd
En väldigt jämn kamp!

Tesla har haft överhanden på långfärd men konkurrenterna börjar komma ikapp. Dels laddar de snabbare och snabbare och dels så börjar Ionity och de andra laddnätverken bli bättre. Mat från Carwow tog en Model S Long Range och satte kompisen i en e-tron GT och så körde de från Skottland till London. Teslan har bättre räckvidd men Audin laddar snabbare, så frågan är vilken som kommer fram snabbast. Svaret är att det är väldigt jämnt! Nu är det här det bästa från elbilsvärlden just nu, men det är skönt att se att det verkligen blir bättre och bättre. Tumnagel
37.6°
+
Roger Åberg
0

Godfall kommer till PlayStation 4
Låter vettigt

När Godfall släpptes förra året var det konsolexklusivt på PlayStation 5. Men antagligen för att det inte finns allt för många sådana konsoler ute på marknaden har nu utvecklarna bestämt sig för även släppa en version av spelet för PlayStation 4. Spelet kommer dock erbjuda cross-play mellan konsolerna och du kommer också kunna uppgradera till PlayStation 5-versionen utan extra kostnad från PlayStation 4-versionen. Godfall till PlayStation 4 beräknas att släppas den 10 augusti. Tumnagel
37.3°
+
Frode Wikesjö
0

Nya Google Assistent vs nya Siri
Android 12 vs iOS 15

På assistenter har Google varit kung länge och Siri mest fnissad åt. Med iOS 15 påstår Apple att man har gjort en hel del förbättringar, men fungerar de? Och är det något att ha mot Google Assistenten? Det här testet säger att Apple faktiskt har gjort Siri bättre, men att Google fortfarande har övertaget. Tumnagel
38.4°
+
Roger Åberg
0

Dykaren som blev slukad av knölval kör en AMA
Fanns Geppetto där?

Den 56-årige dykaren Michael Packard som i veckan blev slukad av en knölval körde nyligen en AMA på Reddit. Det var när Michael dök efter hummer i vattnet utanför delstaten Massachusetts som en knölval lyckades få in honom i gapet där Michael fick spendera en dryg halv minut innan han blev utspottad igen. Under denna frågestund nämnde han bland annat att han överlevde en flygkrasch i Costa rica, inte kände valens tunga och hur personalen på sjukhuset reagerade när han berättade varför han var där. Du hittar hela AMA:n via länken nedan. Tumnagel
40.7°
+
Frode Wikesjö
0

Upplev Mars via denna 360-video
Nu kan du vara Perseverance

I veckan släppte Nasa en 360-video där du kan titta runt lite och se hur det ser ut runt Perseverance-rovern. Klippet bjuder också på ljud för att ge en en bättre känsla av hur Perseverance har det just nu. Har du ett VR-headset tar man ju upplevelsen några steg längre annars får man nöja sig med att svänga runt vyn med musen. Tumnagel
38.9°
+
Frode Wikesjö
0

En rundtur i Gudfadern-huset
Kan bli ditt för endast 90 000 000 dollar

Här får vi följa med på en rundtur runt huset som bland annat användes för att spela in Gudfadern och Bodyguard. Huset är värderat till 89 750 000 dollar vilket ju är väldigt mycket pengar för ett hus. Men för det får du ett 2 694 kvadratmeter stort hus med nio sovrum, 15 badrum och en tomt på dryga 14 000 kvadratmeter. Om du är sugen kan du anmäla dig till en IRL-visning via länken nedan. Bonushus nedan. Tumnagel
80kg
+
Frode Wikesjö

Omnipollo har perfekta ölen till nubben
O.P. och alkoholfri öl i kombination

O.P. Anderson är riktigt gott på till exempel midsommar, men det är ju också gott att dricka en öl till. Sprit + starköl är ju dock sällan en lysande kombination kanske, men nu har O.P. och Omnipollo gjort ett intressant samarbete som löser det. Omnipollo har nämligen tagit fram en alkoholfri snapsöl. Antingen så tar man nubben i nubbeglaset och ölen i ölglaset eller så häller man i nubben i ölen, det är valfritt. Den beskrivs vara i "gränslandet mellan en pale ale och en IPA med blommiga och fruktiga karaktärer där tydliga inslag av citrus, grapefrukt och aprikos samsas med en blommig humlekaraktär". – Det blommiga från ölet och det kryddiga från O.P. Anderson blir en superspännande kombination där två omsorgsfulla drycker möts på ett fint sätt, säger Henok Fentie. Vi älskar att jobba med varumärken som har en lång historia och i det här samarbete har det varit jättekul att se våra energier smälta ihop rent bokstavligen. Ölen börjar säljas i morgon och eftersom den är alkoholfri (0,3 procent) så kommer den att säljas i dagligvaruhandeln men även på ett antal restauranger. Tumnagel
116kg
+
Roger Åberg

Ny bok om svensk gin
Vi är riktigt bra på den goda drycken

Vi är riktigt bra på gin här i Sverige och det bör ju uppmärksammas. I dag släpps boken Svensk gin, drinkar, destillerier och drömmare som verkar vara en perfekt bok för den som vill få kunskap om gin men framförallt upptäcka de svenska tillverkarna. Huvudförfattare är Jens Josefsson och boken fokuserar inte så mycket på historien utan snarare nutiden och framtiden eftersom detta händer just nu. Författarna villa tt boken ska vara som en reseguide för de som vill ta den av svensk och samtida sprithistoria, men den innehåller även drinkar och massor av fakta. Och den handlar inte bara om gin, för gin ses ju oftast med tonic och man besöker även svenska tonicproducenter. Boken släpps i dag. Tumnagel
111kg
+
Roger Åberg

Prince släpper nytt
Platta kommer i juli

Det är snart fem år sedan Prince gick bort och han är saknad av många. Ryktet säger att han hade väldigt, väldigt mycket inspelade låtar och sista juli kommer det faktiskt en ny platta. Den heter Welcome 2 America och från den kommer den här singeln som heter Born 2 die. Tumnagel
82kg
+
Roger Åberg

Neil Young klar med sin scifi-roman Canary
Verkar bli en rätt märklig historia

Den gamle rockern Neil Young uppger att han nu har skrivit klart scifi-romanen "Canary", en bok som han har arbetat i fyra år med att färdigställa. På sin webbplats skriver han att han precis lämnat in manuskriptet till boken till sin förläggare. 2018 beskrev Young handlingen i "Canary" för Rolling Stone: "It’s kind of a sci-fi thing about a guy who gets busted for a crime. He works for a power company and there’s corruption in the power company and he wants to expose it, so he figures out a way to expose it and shuts down the grid a couple of times. He gets busted for doing that, and the cops come and take him out of his office, put him in a van, drug him, and he goes to a hospital somewhere. Then he wakes up and he’s on a mission to pay his debt to society. That’s all he cares about. Then he puts on these glasses, and they broadcast everything that he sees and he goes into different places and interacts with the people there and he’s just a regular guy, but these people in this room downtown are watching everything he’s doing and listening to everything. He discovers the solar company he works for is a hoax. And they’re not really using solar. They’re using this shit – the guy who’s doing this has come up with a way to make bad fuel, the bad energy, this really ugly terrible stuff, and he’s figured out a way to genetically create these animals that shit that gives the energy to make the [fuel]. So he’s created this new species. But the species escapes. So it’s a fuckin’ mess." Det verkar med andra ord som om Neil Youngs scifi-bok kanske inte blir helt olik ett sammanfattning av tv-serien Rick and Morty. När eller om "Canary" kommer att dyka upp i bokhandeln framgår inte. Tumnagel
93kg
+
Wille Wilhelmsson

ASAP Rocky gör filmen Stockholm Syndrome
Dokumentär om när han greps i Sverige

Musikern ASAP Rocky kommer snart att släppa filmen Stockholm Syndrome vilken kommer att handla om när han kom i klammeri med den svenska rättvisan. Det var sommaren 2019 som ASAP Rocky greps i Stockholm efter att ha varit inblandad i ett bråk. Han dömes senare till villkorlig dom för misshandel. Förutom ASAP Rocky själv kommer bland andra Kim Kardashian, Nicki Minaj, Naomi Campbell och Tyler the Creator medverka i filmen skriver Dazed. Stockholm Syndrome kommer att ha premiär på amerikanska Tribeca Film Festival 13 juni. När vi eventuellt kan få se den här i Sverige finns det än så länge inga uppgifter om. Tumnagel
-507kg
+
Wille Wilhelmsson

Burger King slutar med plastleksaker
Nu blir det svenska böcker istället

Att hamburgerrestauranger slutar med plastsugrör upprör, framförallt känns det otroligt töntigt när man använder plastlock, delar ut plastleksaker och så vidare. Nu tar Burger King i alla fall ett steg i rätt riktning och slutar med plastleksaker i sina barnmål. Istället blir det Svanenmärkta böcker som produceras i Lettland. Man lovar att alla böcker ska skrivas av svenska författare. Om det blir några klassiker återstår att se, men pressbilden säger nog att det inte blir så... Tumnagel
226kg
+
Roger Åberg

Seinabo Sey släpper ny EP
Sweet life

I dag släpper Seinabo Sey en ny EP med fyra låtar. Seinabo har hängt mycket på Gotland under karantänen, så stämningen sägs vara en mix av r&b, afrobeats och just lugnet från Gotland. Efter en snabb lysning kan jag i alla fall konstatera att det finns ett lugn där, ett stämningsfullt sådan. Men eftersom det är Seinabo finns det så klart också en nerv. Demosarna till låtarna skrevs av Isak Alverus vilket är lite annorlunda mot hur Seinabo brukar jobba eftersom hon brukar skriva allt själv. Tumnagel
74kg
+
Roger Åberg

Fyra nya, snygga, finska hotell
Tips till sommaren?

Finland mailade och tipsade om lite nyöppnade och kommande hotell och några av dem verkar riktigt läckra! Här ovanför hittar vi Majamaja som ligger i skärgården utanför Helsingfors. Här är det avkoppling som gäller, det finns bara ett hus att bo i och de kallar det snarare retreat än hotell. Du sover nästan i havet eftersom huset ligger på en klippa. Det tar tio minuter med båt (eller 40 minuter med cykel) från Helsingfors att ta sig hit och man kan beställa både frukost och middagspaket om man vill. från 190 euro natten och går att boka nu. Kolla in filmen nedan, visst verkar det coolt? Majamaja living: the intro from Majamaja on Vimeo. Nästa ställe är Barö skärgårdshotell som ligger i en av Finlands största ekskogar, men även här är det nära havet eftersom hotellet är placerat på klipporna. Ligger en timme från Helsingfors och man slog upp dörrarna i veckan så helt nytt. Här är man inte helt ensam, det finns 20 rum, men det går helt klart att få vara för sig själv. Vill du inte prata med personalen fixar du incheckning, matbokning och sånt i appen. Bokar du en svit får du bastu och bubbelpool på rummet. Från 260 euro natten. Spegelhusen i Haasi verkar riktigt coola. Här finns det varma källor, badtunnor, bastu och allt man vill ha om man inte hoppar i havet så klart. Ett ställe att hänga på, men det ska finnas fina ställen att vandra på i närheten! Sist ut är Kuru som är en privat resort med 16 villor som ligger i vildmarken. I husen finns bastu och det finns ett gemensamt spa. Om man tröttnar på att sitta på altanen och njuta kan man åka på fisketur eller sälsafari. För att vara säkra på att gästerna somnar gott har man tagit fram en sömnritual tillsammans med forskare. Öppnar i augusti. Tumnagel
153kg
+
Roger Åberg

Idag firar vi World Bicycle Day
Ut och cykla!

Idag, 3 juni, firas den så kallade "World Bicycle Day" på många platser runt om i världen. Det var FN som 2018 instiftade World Bicycle Day. Tanken bakom det hela är att allmänheten en dag om året ska uppmärksamma det miljövänliga och hälsosamma transportsättet. FN skriver på sin webbplats om World Bicycle Day: "World Bicycle Day draws attention to the benefits of using the bicycle — a simple, affordable, clean and environmentally fit sustainable means of transportation. The bicycle contributes to cleaner air and less congestion and makes education, health care and other social services more accessible to the most vulnerable populations." Kommer du att uppmärksamma World Bicycle Day idag? Svara gärna på vår enkät nedan och/eller skriv i kommentarerna hur du kommer att uppmärksamma dagen. Tumnagel
93kg
+
Wille Wilhelmsson

Göteborgsoperan kör Håkan Hellström-musikal
Kärlek skonar ingen

I höst är de premiär för musikalen "Kärlek skonar ingen" vilket är en musikal som är baserad på en del av Håkan Hellströms låtar. Inte helt oväntat så är urpremiären av "Kärleken skonar ingen" på Göteborgsoperan. Musikalen är skriven av regissören Victoria Brattström, musikern Simon Ljungman, artisten Håkan Hellström och författaren Mirja Unge. Göteborgsoperan skriver om musikalen: "Ett poetiskt och skitigt drömspel som utspelar sig på platser som Håkan Hellström för alltid skrivit in i Göteborgs stadskarta." Den tre timmar långa musikalen "Kärlek skonar ingen" har premiär på Göteborgsoperan 9 oktober och biljetterna släpps 2 september. Dessa kommer att kosta 150 - 895 kronor. Tumnagel
-17kg
+
Wille Wilhelmsson

Swatch släpper klockor i keramik
Snällare mot miljön

Klocktillverkaren Swatch har lanserat en ny serie klockor som är tillverkade i biokeramik, ett keramikbaserat material som inte är riktigt lika ömtåligt som vanlig keramik. Swatch är antagligen mest kända för sina plastklockor men verkar med satsningen på sin biokeramiska Big Bold-serie vilja profilera sig som lite mer miljövänliga. Swatch skriver att deras variant av biokeramik innehåller två tredjedelar keramik och en tredjedel bioplast. Swatch Big Bold-klockor går att få i fem olika färger och kostar cirka 200 dollar styck. Tumnagel
143kg
+
Wille Wilhelmsson