m

Vi har kört bilen från yttre rymden
Lite ljug, men Fisker Karma är faktiskt något alldeles speciellt

Vi har kört bilen från yttre rymden
Foto: Bobby Green / Feber
Bil / Tester

Nya biltillverkare dyker upp hela tiden känns det som, med stora drömmar och fantastiska bilar som de har tänkt att producera. Men allt som oftast är verkligheten lite annorlunda. Bilarna de visar upp finns de flesta gånger bara på papper som skisser och om de mot förmodan tagit fram en riktig bil att visa upp brukar det ta stopp därefter. Annat är det med Fisker Automotive som har gått från 0 till 100 knyck på bara några år. Företaget grundades av Henrik Fisker och Bernard Koehler 2007, och redan året därefter presenterades den första konceptbilen, Karma. Och det blev mer än bara ett koncept, formerna behölls och i juli förra året startade produktionen hos Valmet Automotive i Finland. De första bilarna levererades till kund redan samma månad och karusellen var igång. Nu säljs bilen även i Sverige så vi tog ut den på en liten provtur. Eller jag menar, vi flög en sväng med rymdskeppet.

Det vi (Jag och Roger) mötte på parkeringen var något helt nytt. Nämligen världens första elbil med förlängd räckvidd, eller "Range Extender" som det heter på amerikanska. I grunden en elbil alltså, men eftersom vi inte är där än när elbilarna klarar sig 40-50 mil på en laddning och går snabbt att ladda, även försedd med en räckviddsförlängare. I detta fall handlar det om en bensindriven turbofyra som sitter under huven där fram. Vad är det för speciellt med den här bilen då, det låter ju som vilken hybrid som helst? Grejen med den här är att bensinmotorn inte är kopplad till drivhjulen, utan istället till bilens generator som i sin tur laddar batterierna som i sin tur förser de båda elmotorerna med juice. Smart va?

På bara el kan man köra åtta mil och när batteriernas kapacitet är nere i 25 % hoppar bränslemotorn igång. Kombinerat med motorn tar man sig då strax över 48 mil och det bästa är att när dessa mil är avverkade så räcker det med att man tankar, man behöver alltså inte häcka på något hak i åtta timmar och vänta på att batteriet ska ladda upp sig. Det kan man istället göra när det passar en själv. Det är det som är bra med den här bilen. En ren elbil kräver fortfarande för mycket planering om man ska göra en långtur. Bensinmackar finns det runt varenda krök. Där säljer de även oftast Snickers så att du slipper bli en diva.

För att vara en bil på 2.4 ton flyttar Karma sig faktiskt riktigt raskt. Väljer man "Sport-Mode" genom att trycka på den ena paddeln bakom ratten går man ur det rena elläget som kallas för "Stealth" (för övrigt grymt namn) och får då alltid lite hjälp av förbränningsmotorn. Då tar man sig till 100 km/h på bara 5.9 sekunder och får en toppfart på 200 km/h. I "Stealth"-läget ser siffrorna inte helt oväntat inte likadana ut utan då får man nöja sig med att det tar 7.9 till 100 och att det roliga tar slut vid 153 km/h. Jag började turen i "Stealth"-läget som är det man alltid börjar med efter att man har tryckt på startknappen och displayer här och var börjar lysa upp. Växelväljaren manövreras med knappar och varje gång man trycker på någon av dem så känns det som att spela på ett piano. Ett genomskinligt fönster av återvunnen plast som ska se ut som glas sitter framför dessa knappar och i där så lyser små smala stavar upp när man trycker på knapparna, samtidigt som ett ljud spelas upp. Lite kul, mycket nördigt. Varför det finns ett såpass stort utrymme för den här lilla roliga grejen istället för ett förvaringsfack är lite oklart. Nåväl, "D"-läget aktiverat och med den elektroniska handbromsen släppt är det dags att rulla iväg. Oklart om bilen är igång men då underlaget är plant och den rör sig framåt verkar det som att jag har gjort något rätt i alla fall.

Det är något speciellt med att glida fram helt ljudlöst. Speciellt när man ser siluetten av bilen i ett fönster, för det här är ett riktigt as till bil. Hjulbas på över tre meter och en längd på nästan fem ger ett riktigt fett intryck och då förväntar man ju sig nästan att den ska låta som ett monster också. Fast det gör den inte. Den låter som ett rymdskepp. Där avgasrören i vanliga fall brukar sitta sitter det istället två kromade diamantformade puckar. Men det låter från dem, då det innanför sitter högtalare som ljudar ut ett väldigt märkligt och speciellt ljud. Ljudet kommer även från hjulhusen fram där det sitter fler högtalare. En elbil får nämligen inte vara helt tyst, för då kan folk ha svårt att upptäcka den när man smyger fram. Så är inte fallet med Karma. Den låter heltokigt och folk på uteserveringar och förbipasserande tittade funderande och försökte lokalisera var detta märkliga ljud kom ifrån. Den låter verkligen som ett rymdskepp och ljudet är helballt. Oerhört beroendeframkallande för föraren och man ville nästan alltid ligga i den hastighet där det lät mest, och jag hade nästan önskat att det lät ännu lite mer i lägre hastigheter så att man kunde smyga fram och känna sig som en rymdhjälte i en galaxkryssare. Jag själv älskar ju härligt muller från vanliga motorer men jag måste ändå säga att om alla framtidens elbilar låter så här välkomnar jag gärna även sånt här ljud i stan. Ljudet ökar i volym ju fortare man kör men avtar helt när man passerat 40 km/h. Lyssna själva på detta fantastiska påhitt.

Det bästa med att köra på el är att all kraft finns från 0 km/h. Bara att spätta på med andra ord. Och suget i "Stealth-Mode" är riktigt härligt i magen och när det inte är mer än däck och vindbrus som väsnas känns det nästan som att man sitter i en radiobil på Liseberg (eller Gröna Lund) och kör. Varje rödljus vet man att man utan problem kan lämna de andra gamla trötta fossil-bilarna bakom sig, helt ljudlöst. Jag skulle vilja se minerna på några stycken som jag glatt vinkade "hejdå" till med baken. Håller man på så här för mycket kommer man dock få se kraftmätaren för batteriet på instrumentpanelen sjunka väldigt drastiskt. Det här är ingen sportbil, utan en grand tourer som man ska färdas modernt i. Därför blir det nästan också som en liten tävling för sig själv när man kör, att förbruka så lite el som möjligt och vänta ut i det sista med att koppla in förbränningsmotorn. Eftersom vi bara lånat bilen för ett par timmar hinns inte tävlingen med denna gång utan jag "tvingas" att testa "Sport-Mode" nästan med en gång. Trycker man på den paddeln blir det orange bland mätarna och förbränningsmotorn kopplas in. Det hörs inte direkt när den startar men man hör den morra till om man trycker fullt. Avgasrören sitter alldeles bakom framhjulen så det kan ju ha med det att göra. Den låter lite grann men aldrig så att det blir störande, man vet ju att den är där från början så det gör väl inte så mycket att den lever runt lite. Det är ju trots allt bara när man mosar på ändå, och det gör man inte så ofta. Men visst märks det när den väl är inkopplad då hela bilen genast blir lite piggare. På den 10.2-tum stora pekskärmen i mittkonsolen kan man se ett flödesschema över hur motorerna jobbar med varandra och hur effektiv man är för tillfället, precis som man har kunnat göra i hybridbilar länge nu. Där ser man även om taket jobbar, för där sitter det nämligen solceller som i sin tur förser både klimatanläggningen och stereon med ström. Ytterligare en paddel finns på höger sida bakom ratten och den är märkt med "Hill". Eftersom det inte finns någon naturlig motorbroms i bilen aktiverar man den här, i två steg. Tanken är att man när man åker nedför ska trycka in denna för att ytterligare generera lite ström till batterierna. I första steget märker man hur bilen bromsas upp och man ser på instrumentpanelen att det genereras el. I steg två är bromsningen betydligt tydligare och ännu mer el genereras. Ett tryck till på paddeln och man hoppar tillbaks till ursprungsläget, vilket är ingen motorbroms alls.

Allt detta kan man ju givetvis fördjupa sig i hur länge som helst, men som sagt hade vi bara några timmar på oss så det blev mer fokus på att känna på bilen och hur den uppträder på vägen. Och den känns faktiskt som en vanlig bil, och det är också meningen. Hade Fisker gjort något helt annorlunda och konstigt hade nog folk blivit lite rädda. Den här kan köras av vem som helst och även om det är lite saker som skiljer sig tar det inte många sekunder innan man hajar vad det handlar om. Den ligger riktigt bra på vägen och är lika bekväm som en Porsche Panamera, vilket är ett gott betyg. Visst märker man av att den är tung men mer på ett tryggt vis än ett otympligt vis. Riktigt skön i kurvor och inget skrammel eller liknande från något håll. Den känns väl ihopsatt.

Interiören i Karma är ganska speciell och här sitter man fyra personer i fyra separata fåtöljer. Men där försvinner likheterna med Panamera som har både gott om plats i baksätet och bagaget. I baksätet i Karma är det trångt och den stora "kardantunneln" som huserar batteripacket tar rätt stor plats. Stolarna, som har stoppning av biofiber från sojabönor och är klädda med fuskläder, är mycket bekväma men takhöjden och platsen på bredden är inget vidare för mig som är 1.84 lång. Bagageutrymmet ska enligt Fisker själva svälja två stycken golfbagar men det stämmer inte i verkligheten. Här ryms 195 liter så möjligtvis kan två manbags och ett fotografi på en sommaräng få plats, men inte så mycket mer. Toppen är det dock i framsätena där man sitter som en kung. Här möts man av en riktigt tjock ratt med knapparna man behöver och en fantastiskt vacker instrumentpanel där träinslagen är sågade ur bärgade stockar som legat på botten av Lake Michigan. Träsubstraktet är också framställt av återvunna tallfibrer. Den fejkade mockaklädseln pryder det mesta och är riktigt trevlig att ta på, även om både jag och Roger gissade att den kommer att se rätt dassig ut om några år. Såväl den som mattorna på golvet är framtagna av återvunna PET-flaskor så ni hör ju att miljötänket är genomgående för den här bilen.

Det finns inga fysiska fläktvred eller volymrattar utan allt sånt styr man på pekskärmen. När man pekar omkring får man en indikation på att man har tryckt rätt genom att det burrar till i fingret. Här sköter man alltså allt, vilket är både bra och dåligt. Ett vred kan man snabbt vrida från fullt till noll, något man inte gör lika snabbt när man måste stega runt på en pekskärm. Skärmen var dessutom inte snabbast i världen men den var ändå lite kul att leka med, när man väl hittat var alla knappar var någonstans. Här visas även backkamerans bild när man kastar i backen, men den vyn var inget vidare. Kameran har för dålig upplösning och dessutom hackade den, inte bra när man enbart förlitar sig på den i trånga utrymmen. Som tur var fanns det även en vanlig hederlig backsignal. Karma kommer i tre olika versioner, "EcoStandard" (vår testbil), "EcoSport" (1 149 000 kronor) och "EcoChic" (1 199 000 kronor) och det som skiljer är lite olika materialval och utrustning. Grundversionen duger gott men skulle man alltså vilja ha lite mera godis är det inte så långa hopp pengamässigt till toppversionen, man pungar ju ändå ut med ganska mycket pengar från början.

Designen kan man säga vad man vill om men mannen bakom pennan, Henrik Fisker, är ju inte direkt känd för att ha designat fula kärror innan. BMW Z8, Aston Martin DB9 och Artega GT är bara några av bilarna han har tagit fram kurvorna på. Karma är inte likt något annat och har verkligen ett speciellt utseende. Den feta grillen som ser ut som en mustasch gör att bilen ser ännu bredare ut än vad den är och det enorma axelavståndet gör att det ser ut som att det sitter ett hjul i varje hörn på bilen. Hjulen är enorma och mäter 22 tum, vilket krävs för att fylla upp de lika enorma hjulhusen. Den bulliga huven övergår till en våg där kupén är för att sedan avslutas i en ganska kort stjärt som ger bilen den där fyrdörrars-coupé-känslan. Det läckra taket som är späckat med solceller är givetvis också en blickfångare. Snygg design överlag enligt mig men jag undrar lite hur Henrik tänkte när det var dags att ta fram handtag till dörrarna? De ser ut att ha glidit ner från sin ursprungsplats och passar inte alls in. Bra dock att det är en elknapp i själva hålen och inte ett handtag man drar i så att säga.

De få timmarna var snabbt över och det kändes fantastiskt kul att ha fått köra något helt nytt. Karma väcker enorm uppmärksamhet och det roliga var att det verkligen var människor i alla åldrar som tittade efter bilen. Men det var inte med den där blicken som man brukar få när man kör omkring i en sportbil, utan med en mer nyfiken blick. Det var ganska uppenbart att folk inte visste vad det här var för någon sorts bil, och var vi än stannade kom folk fram och ställde frågor, och blev imponerade av vad de såg. Det rullar en del Karmor i Stockholm redan faktiskt, och även om inte alla är levererade så har återförsäljaren Callisma 25 stycken bilar beställda, så visst finns det intresse, trots att Justin Bieber kör runt i en. På önskelistan står inte helt oväntat bättre räckvidd på enbart el, ett lite rymligare baksäte och ett ordentligt bagageutrymme. Det sistnämnda blir lite bättre om modellen Surf blir verklighet och det andra kommer nog högst troligt allt eftersom. Det här är första steget, och ett av de stora stegen till hur framtidens bilar kommer att fungera.

Fakta Fisker Karma:

Range extender: Från GM, V4, 2.0 liter, 260 hästkrafter, 353 Nm, turbo, bensin. Driver generatorn.
Kraftkälla: Dubbla elmotorer på sammanlagt 403 hästar och 1 300 Nm.
Batteri: 20 kWh, 180-kW-Litiumjon med nanofosfat-teknologi, livslängd 10 år eller 160.000 kilometer.
Extra: Solceller på taket som förser klimatanläggningen och stereon med ström.
Växellåda: Steglös.
Drivning: Bakhjulsdrift, Q-Drive.
Prestanda: 0-100 km/h på 5.9 sekunder, toppfart 200 km/h.
Bromsar: Från Brembo i dimensionerna 370 x 34 millimeter fram med sexkolvsok - 365 x 28 millimeter med fyrkolvsok bak. Bromskraftsåtervinning med motorbroms i två lägen.
Däck: 285/35 WR 22 bak- 255/35 WR 22 fram.
Mått: Hjulbas 3.16 meter, längd 4.99 meter, bredd 2.13 meter med backspeglar, höjd 1.33 meter, vikt 2 404 kilo, viktfördelning 43 % fram - 57 % bak, bensintank 37 liter, förbrukning 0.45 liter per mil blandad körning med laddat batteri, koldioxidutsläpp 83 gram per kilometer.
Pris: 1 049 000 kronor.

Läs mer
51.1°
0

Vi har kört bilen från yttre rymden

Lite ljug, men Fisker Karma är faktiskt något alldeles speciellt

Componut är en fysikpusslare av Feber-läsare
Två svenska Fantastic Contraptions-hyllningar på en vecka

Tidigare i veckan tipsade vi om spelet Grejsimojs som var utvecklat av en Feber-läsare som hade lite tråkigt under sin pappaledighet. Det spelet var en fysikpusslare där man skulle bygga konstruktioner för att leda en boll till ett mål. Men den Feber-läsaren var inte den enda som utvecklat en fysikpusslare där man skulle bygga konstruktioner för att leda något till ett mål. Spelet Componut är också en fysikpusslare utvecklat av Feber-läsare och till skillnad från Grejsimojs finns Componut både för iOS samt Android. Utvecklarna har sagt att de lagt ner mycket tid på att anpassa byggsystem för pekskärmar för att få det så bra som möjligt. Spelet erbjuder även ett reprissystem så man enkelt kan spara och/eller dela sina lösningar på sociala medier. 15 kronor kostar det på Android och om man vill köra det på iOS får du punga upp 45 kronor. Tumnagel
39.2°
+
Frode Wikesjö
0

Tom Hiddleston går igenom sin karriär
Mycket Loki

Skådespelaren Tom Hiddleston går här igenom några av rollerna han har spelat under sin karriär. Det blir en del snack om Loki men också om rollerna från filmer som Only Lovers Left Alive, Crimson Peak och The Deep Blue Sea. Tumnagel
37.5°
+
Frode Wikesjö
0

EA låter dig se innehållet i FIFA-lootlådor
Innan du köper dem

EA har infört något de kallar för Ultimate Team Preview Packs för FIFA 21. De här nya paketen kommer du kunna innehållet i innan du bestämmer dig för att köpa dem med FUT Coins eller FIFA Points. Paketen öppnas precis som vanligt med samma flashiga animation. Skillnaden är att du inte behöver betala för att öppna paketet. När du väl öppnat paketet och tittat på korten kan du välja att köpa paketet om du känner att innehållet är något du vill ha. Paketen som du inte köper kommer ligga kvar i affären ett tag men byts sedan ut till ett nytt paket efter ett antal timmar. Paket inte är köpta via FUT Store utan får på andra sätt (Division Rivals, SBC, etc...) kommer inte vara Preview Packs utan kommer fortsätta ha dolt innehåll. Ultimate Team Preview Packs är just nu de enda paketen som går att köpa i FUT Store men de vanliga paketen kommer att dyka upp i denna affär igen när spelets Festival of FUTball är över. Tumnagel
35.7°
+
Frode Wikesjö
0

Ny trailer för Dr. Death
Baserad på den sanna historien om Christopher Duntsch

Dr. Death är en kommande serie som handlar om neurokirurgen Christopher Duntsch som under två år lyckades döda två patienter och lemlästade över 30. Det ledde till att han fick smeknamnet Dr. Death och nu sitter av ett livstids långt fängelsestraff. Serien adapterar Wonderys kriminalare-podcast om ämnet och förutom Joshua Jackson kommer vi få se Grace Gummer, AnnaSophia Robb, Christian Slater och Alec Baldwin i serien. Dr. Death ska börja sändas den 15 juli. Tumnagel
37.9°
+
Frode Wikesjö
0

Google kan lägga till blåtand till Hitta min enhet
Google gör som Tile, Oppo, Samsung och Apple?

Det verkar som att Google kommer ge folk fler alternativ att hitta sina borttappade enheter eftersom det har hittats referenser till ett API som heter Spot i den senaste APK:n för Googles tjänster. När man aktiverar Spot får man upp ett menyalternativ bland inställningarna för Hitta min enhet-nätvärk. Man har sedan länge kunnat hitta sin enhet via WiFi eller mobildata men det här verkar ju antyda att de planerar snurra upp ett helt nätverk där enheter också kan hittas via blåtand. Tile, Samsung och Apple har som bekant redan liknande nätverk uppe men eftersom det ju finns rätt många Android-enheter runtom i världen kan detta potentiella nätverk ju rätt bra täckning direkt om en stor majoritet aktiverar denna funktion. Google själva har inte kommenterat dessa fynd ännu och det återstår väl att se om det blir någon Airtag-liknande produkt av detta eller ej. Tumnagel
36.8°
+
Frode Wikesjö
0

YouTube-appen på iOS ska få stöd för bild-i-bild
På tiden kanske

YouTube-appen för iOS kommer inom kort äntligen få tillbaka stödet för bild-i-bild. Det innebär att man snart kan titta på ett klipp i appen och sedan fortsätta att titta på det medan man gör andra saker på telefonen. Denna funktion kommer först rullas ut till Premium-användarna men kommer också aktiveras för övriga användare vid ett senare tillfälle. "Picture-in-Picture allows users to watch YouTube videos in a small mini player while simultaneously browsing outside of the YouTube app on their mobile device. We’re starting to roll out PiP for YouTube Premium members on iOS, and plan to launch PiP for all US iOS users as well." Exakt när utrullningen kommer att ske är oklart i skrivandets stund. Tumnagel
43.1°
+
Frode Wikesjö
0

Det verkar som en remaster av Alan Wake är på gång
I alla fall enligt Epic Games Store

Någon har lyckats rota runt i Epic Games Store och där hittat referenser till något som påstås vara en uppdaterad version av Remedy-spelet Alan Wake. Remedy har som bekant en uppföljare till Alan Wake på gång i samarbete med just Epic så en uppdaterad version av det första spelet på Epic Games Store är ju inget mer än logiskt. Bland dessa Epic Games Store-referenser har man också hittat kopplingar till Final Fantasy VII Remake vilket ju antyder att detta spel är på gång till Epics spelbutik inom kort. Tumnagel
38.5°
+
Frode Wikesjö
0

Skandal! Grillchips var gräddfil och lök
Axfood återkallar leveransen

Matjätten Axfood meddelar att återkallar en leverans grillchips av märket Garant då de innehåller gräddfil och lök-chips i stället för grillchips. Nu är det väl egentligen så att gräddfil och lök är avsevärt mycket bättre än grillchips så folk som köpte dessa bara bör väl bara tacka och ta emot. Men eftersom gräddfil och lök-chipsen innehåller mjölkpulver kan det ju ställa till det för allergiska personer så man får väl ändå säga att återkallandet var rätt beslut i slutändan. Chipspåsarna som stoppas väger 200 gram och har bäst före-datum 26 november 2021. Tumnagel
37.9°
+
Frode Wikesjö
0

Nobody ska få en uppföljare
Somebody?

Actionfilmen Nobody med Bob Odenkirk verkar få en uppföljare vilket ju är trevligt att höra. Värt att nämna är att denna potentiella uppföljare inte har fått grönt ljus från filmstudion ännu men manusförfattaren Derek Kolstad håller på att skriva manuset och med tanke på hur bra respons första filmen fick är det väl egentligen bara formalia innan uppföljaren blir verklighet. Första filmens regissör, Ilya Naishuller, säger att uppföljaren kommer ge Connie Nielsens karaktär, Nobody-snubbens fru, mer att göra. Tumnagel
41.8°
+
Frode Wikesjö
0

I går var det varmaste junidagen på 74 år
Grattis Målilla!

I går var det en härlig sommardag med temperaturer över 30 grader på flera håll i landet. Varmast var det dock i Målilla Småland där hade man 34,6 grader vilket var den varmaste junidagen på 74 år. Denna värme förväntas fortsätta under helgen vilket ju är kalas. Tumnagel
34.4°
+
Frode Wikesjö
0

Riktigt bra genomgång av nya Tesla Model S Plaid
Alla nyheter gås igenom

Nya Tesla Model S Plaid accelererar väldigt snabbt och hur det känns för de som åker med kan ni se nedan. Men det är massor av andra saker som också är nya, det finns nya skärmar, en helt ny och konstig ratt, nya sätt att lägga i växlar och så vidare. I den här videon gås alla dessa igenom lugnt och metodiskt, riktigt sevärt! Tumnagel
31.9°
+
Roger Åberg
0

Dacia har fått ny grafisk profil
En tuffare och kantigare sådan

När Dacia presenterade konceptet Bigster hade logotypen förändrats. Nu visar det sig att det inte bara var lite lek på ett koncept utan det är helt enkelt den nya loggan. Två varianter finns, dels DACIA utskrivet som ni ser här ovan, dels D och C ihop som DC som ni ser i fronten här nere, alltså det som ser ut som ett X. När logotypen leverer för sig själv så har den en militärgrön färg, eller khaki-grönt som de själva säger. Överlag verkar man köra på en liten tuffare stil, men lovar att grunden för Dacia kommer att fortsätta vara densamma. Tumnagel
49.6°
+
Roger Åberg
0

Metro Exodus till PS5 och XSX/S ute nu
Uppgraderad version gratis om ni äger det sen tidigare

Metro Exodus släpptes för två år sedan till PC och konsol och PC-versionen fick lite extra kärlek tidigare i år med mer finputsas strålspårning och annat. Den förfinade versionen har nu även släppts till Playstation 5 och Xbox Series X/S och den nya versionen ger spelare en lite tjusigare upplevelse med högre upplösning, bättre framerate och förstås ray tracing. Äger du spelet sedan tidigare kan du lägga vantarna på uppgraderingen utan extra kostnad. Om du inte äger spelet sedan tidigare kan du lägga vantarna på Enhanced Edition som ger dig nya versionen av grundspelet samt samtliga tillägg. Bonusvideo nedan. Tumnagel
38.7°
+
André Stray
0

KAY/O är nya kämpen i Valorant
Robot som är duktig på att kasta saker

Om några veckor drar nästa säsong i Valorant igång och med den nya säsongen kommer spelet få en sprillans ny hjälte. KAY/O heter den nya kämpen och kommer med ett par färdigheter som går ut på att saker kastas mot fienden. Bland annat kan KAY/O kasta en pulserande kniv som tar bort möjligheten för fienderna som hamnar i pulsens räckvidd inte kan använda sina förmågor. Vidare har roboten försetts med flashbangs och vanliga exploderande som kan kastas på fienden. KAY/O kommer bli tillgänglig i Valorant 22 juni, samtidigt som Episode 3 Act 1 drar igång. Tumnagel
36.8°
+
André Stray
0

Idag släpps Luca på Disney+
Dags för sommaräventyr!

Idag är det fredag och det betyder att streamingtjänsterna uppdateras med lite smått och gott. Just idag är det väl inte allt för mycket nytt som släpps, men Disney+ kompenserar kvantitet med kvalitetsfilm. Pixar-filmen Luca har släppts på Disney+ och kan skådas av alla som prenumererar på Disneys streamingtjänst, vilket betyder att du inte behöver betala för Premiere-tillgång. Länk till Luca på Disney+ har ni här nere till vänster. Tumnagel
44.7°
+
André Stray
0

Blacula får en uppföljare
Klassiska blaxplotation-filmer från 70-talet moderniseras

Det ser ut som om de klassiska blaxplotation-filmerna, Blacula och Scream Blacula Scream, från 1970-talet kommer att få en uppföljare. Variety rapporterar att regissören Deon Taylor kommer att göra en modern version av Blacula vilken ska ta vid där Scream Blacula Scream slutade. Det hela kommer att utspelas i modern tid och handlingen för filmen verkar inte bli helt olik de tidigare filmerna: "Blacula is an ancient African prince who is cursed by Dracula after he fails to agree to end the slave trade. Blacula is entombed and awakens 200 years later ready to avenge the death of his ancestors and of those responsible for robbing his people of their work, culture and heritage as they appropriated it for profit." När vi kan få se den nya Blacula-filmen finns det än så länge inga uppgifter om. Här ovanför hittas trailern för Blacula som släpptes 1972. Tumnagel
36.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Hur gick det till när dinosaurierna dog ut?
Kurzgesagt blickar tillbaka

Det har gått ett par år sedan dinosaurierna dog ut, men vad var det egentligen som hände? Kurzgesagt har släppt en ny video och den här gången vankas det dinosauriedöd. Tumnagel
41.6°
+
André Stray
0

Till Death är en ny skräckfilm med Megan Fox
Kolla in trailern här

Här kommer trailern för den kommande skräckfilmen Till Death där Megan Fox kommer att spela huvudrollen. Filmen handlar om när Emma (Megan Fox) vaknar upp och finner sig sitta fast i handklovar med sin döde make. Det hela verkar vara någon slags hämndhistoria där Emma måste undkomma några mördare som av någon anledning vill ta livet av även henne. Till Death har amerikansk premiär på amerikanska biografer och VOD-tjänster 2 juli. Tumnagel
37.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Elizabeth Olsen äter heta kycklingvingar
Mums mums

Det är dags för Elizabeth Olsen att gästa Hot Ones och utöver att äta starka kycklingvingar pratas det om hennes karriär samt liv. Tumnagel
85kg
+
Frode Wikesjö

Breitling och Ironman i samarbete
Tävlingen alltså

Sugen på en ny klocka? Vältränad nog för att klara av Ironman? Då är det här något för dig. Breitling och Ironman har nämligen börjat samarbeta och lanserar nu specialversioner av Endurance pro. Två versioner kommer att finnas. En röd som kommer att finnas att köpa för folk och fä och så en version i svart och guld som du måste genomföra tävlingen för att få köpa. Samarbetet är långsiktigt så fler modeller kommer att komma i framtiden. Tumnagel
79kg
+
Roger Åberg

Kolla in turistattraktionen Flygande kyssen
Haka på två jättestatyer upp i luften

Här kan ni kolla in en av Kinas senaste turistattraktioner som man byggt för att locka turister till Wulong Baima Mountain Scenic Area i mellersta Kina. Attraktionen kallas för "Flying Kiss" och består av två jättestatyer som byggts på ett cirka tusen meter högt berg i området. De båda statyerna är försedda med roterande observationsplattformar där turister kan få en hygglig vy över omgivningarna i området. När de båda statyerna når sin högsta punkt ser det ut som om de båda statyerna kysser varandra i luften, därav namnet på attraktionen. Wulong Baima Mountain Scenic Area ligger cirka 2,5 timmars bilfärd från den kinesiska jättestaden Chongqing. Tumnagel
66kg
+
Wille Wilhelmsson

Ett paraply som du kan bära som poncho
Om du inte har några lediga händer

Thanko har tagit fram ett paraply som kan bli en poncho. Det kan ju vara praktiskt om det börjar tokregna och/eller om man inte har några händer lediga att hålla paraplyet i. Nu är det ju så att man potentiellt får offra sin värdighet lite då man inte direkt ser supercool ut med ponchon på. Men man blöt verkar man inte bli i alla fall vilket ju alltid är något. Paraplyet kostar runt 250 kronor. Tumnagel
80kg
+
Frode Wikesjö

Ferrari gör sko med Puma
Spänn fast fötterna!

Puma och Ferrari har gjort en sko tillsammans och det är en rätt snygg en, om man gillar Ferrari. Modellen kallas ION F och ska faktiskt vara framtagen av Puma tillsammans med Ferrari. Modellen saknar snören och har istället ett magnetiskt spänne. Självklart hittar vi Ferrari-loggor och vissa detaljer på skorna har faktiskt lite sportbilskänsla. Finns så klart i rött och svart. Prislappen ligger 410 euro på Ferraris hemsida. Tycker man att det är för dyrt finns det ett gäng andra Ferrari-modeller hos Puma för en mer normal peng. Tumnagel
39kg
+
Roger Åberg

24 sätt att knyta en sko
Om du behöver lite variation

Att knyta skorna är något man lär sig och sedan gör man det på samma sätt år ut och år in. Vill man ha lite mer variation i sitt liv kan man prova några av de här 24 varianterna. Tumnagel
89kg
+
Roger Åberg

Metallica kommer till Copenhell 2022
Enda nordiska spelningen för bandet nästa år

Den danska rockfestivalen Copenhell meddelade idag att man har bokat in Metallica till nästa års festival. Enligt Copenhell kommer det att vara den enda nordiska spelningen som Metallica gör under nästa år. Copenhell ställdes in både i år och förra året. Nästa år blir antagligen en höjdarfestival för de som uppskattar rockband som lirat i över 40 år. Förutom Metallica kommer band som Iron Maiden, Kiss, Judas Priest, Bad Religion och Mercyful Fate att spela på festivalen. Dessutom är även Korn, Hellacopters och ett tiotal andra band klara för den danska rockfestivalen. De flesta biljetterna till Copenhell såldes redan 2020 men ett litet antal biljetter kommer att släppas nästa vecka. Copenhell 2022 kommer att bli en fyradagarsfestival som pågår 15 - 18 juni nästa år. Tumnagel
106kg
+
Wille Wilhelmsson

Få koll på alla typer av espresso-varianter
Med och utan mjölk

Kaffe är gott, speciellt om det är gjort av en bra barista. Tyvärr finns det en helvetes massa espressomaskiner i landet, men väldigt få som verkligen kan hantera dem. Är du på ett ställe med espressomaskin så finns det ett gäng olika varianter du kan få serverade, men vad är det för skillnad på dem egentligen? Tumnagel
95kg
+
Roger Åberg

Boktips: Taking on Gravity
Richard Brownings bok om hans jetdräkt

Nu släpper uppfinnaren Richard Browning boken "Taking on Gravity: A Guide to Inventing the Impossible from the Man Who Learned to Fly" där han berättar historien bakom sin så kallade jetdräkt. Vi har skrivit om Browning och hans Iron Man-liknande dräkt många gånger sedan han först presenterade denna 2017. I sin bok berättar han lite mer om hur han kom på idén till dräkten och senare skapade företaget Gravity från vilket dräkten idag går att köpa. Richard Brownings "Taking on Gravity: A Guide to Inventing the Impossible from the Man Who Learned to Fly" släpps som ebok, ljudbok och pappersbok vilka kostar lite olika beroende på vilket format man är intresserad av. Tumnagel
82kg
+
Wille Wilhelmsson

Cliff Burton-museum ska byggas i Ljungby
Metallicas första basist hedras i småland

Smålandsposten rapporterar att Metallicas första basist Cliff Burton kommer att hedras med ett museum i småländska Ljungby. Det var utanför Ljungby som Cliff Burton dog då Metallicas turnébuss körde av vägen där efter en spelning i Stockholm 1986. Museet kommer att beviljats bidrag på 300.000 kronor från Riksantikvarieämbetet vilka ska användas för att uppföra museet. På museet kommer man att försöka berätta historien om vem Cliff Burton var, Metallica, olyckan såväl som fansens egna historien om Burton. När Cliff Burton-museet kommer att öppna finns det än så länge inga uppgifter om. Här nedan kan ni lyssna på när Metallica framförde "For Whom the Bell Tolls" med Burton på bas 1985. Tumnagel
119kg
+
Wille Wilhelmsson

Lego släpper Adidas-lego
Adidas släpper Lego-sneakers

Det har varit mycket Lego-skor i år, en del snyggare än andra. Nu är det dags igen och den här gången är det lite annorlunda, för nu kommer det även ett bygge från Lego. Målet för både lego och sneaker är klassikern Superstar. Adidas har här gjort en rätt klassisk sko som har en del lego-detaljer både fram, bak och på sidan. Skon kommer att säljas här från 1 juli och prislappen ligger på 140 euro för vuxenstorlekar och mellan 55 och 75 euro för barnstorlekar. Lego har gjort ett rätt rejält bygge på 731 delar som så klart levereras i en sko-kartong. Det här bygget kommer att bli ett måste för sneakersnörden och det motiverar kanske prislappen på 1149 kronor. Tumnagel
60kg
+
Roger Åberg

Plantation Rum får fina askar av Sebastián Mateu
Tillverkade på Carl Malmsten Snickeri

Plantation Rum har dragit igång ett samarbete med konsthantverkaren och möbelsnickaren Sebastián Mateu för att ta fram kollektionen "The Plantation Craft Collection". Denna kollektion består av en serie boxar i olika storlekar och färger, tillverkade på Carl Malmsten Snickeri och skapta av genomfärgat fanér i ask. Kollektionen består av dryckesförvaring med tillhörande spelask innehållande domino och kortlek och är tillverkad i begränsad och signerad upplaga. De kan användas för förvaring men är framförallt skapta som inredningsdetaljer för hemmet. Alla askar i kollektionen är tillverkade av Sebastián Mateu själv i begränsad och signerad upplaga. I ett försök att stödja hantverk kommer Plantation Rum skänka överskottet till hantverksprojektet Kulturgatan, grundat av stiftelsen Lehmanns Verkstad i Bodafors. Försäljningen av dessa askar sker via länken nedan. Tumnagel
107kg
+
Frode Wikesjö