Quantcast
m

Vi har provkört KTH:s projektbil
Ballt bygge

Vi har provkört KTH:s projektbil
Bil / Övrigt

Idag rymde jag och Wille en stund från kontorets väggar och begav oss ut i solen för att testa KTH:s projektbil RCV som är kort för Research Concept Vehicle. Bilen är byggd som en rullande testbänk för framtidens bilteknik och här har eleverna och lärarna ett levande ritbord som de ständigt kan förbättra och förändra - precis som de själva vill. Bilen är helt och hållet deras konstruktion och de behöver därför inte vänta på långa beslut när något ska göras - utan det är trial and error som gäller. Idag var första dagen som bilen visades för pressen och självklart var vi sugna på att se vad de hade kokat ihop.

Grunden består av en flat kolfiberplatta och eftersom elmotorerna som driver bilen sitter i hjulen behövs ingen plats för någon växellåda, kardan, avgassystem, bensintank och annat man är van vid på en vanlig bil. Man kan därför bygga bilen på ett annat vis, och kan tänka i andra banor. Allt är uppbyggt i moduler för att det lätt ska kunna bytas ut eller uppgraderas och eftersom att ingenting är inkapslat är det enkelt och smidigt att komma åt överallt. Vägen från idé till test till utvärdering är därför inte så lång och det är också det som är tanken med projektet - man ska kunna testa nya tekniker allt eftersom de kommer och det ska vara så lite krångel som möjligt. Peter Georén som är föreståndare på KTH Transport Labs säger följande:

"Vi jobbar med styrningen just nu. Man göra mycket roligt med den. Det är så kallad drive by wire-teknik. Mekatronikforskare på KTH har tillverkat ratten som är av force feedback-typ. Det är en väldigt avancerad och kraftfull styrning med en modulariserad arkitektur som stödjer olika inställningsmöjligheter, så kallad "modes".
Och just styrningen var ganska så speciell och något man inte är så van vid - om man inte spelat mycket dator/tv-spel med tillhörande ratt vill säga. För det var nämligen precis så det kändes att köra bilen. Konventionell kuggstång från ratt till hjulen saknas och man måste alltså skapa en känsla av att hjulen svänger när man svänger på ratten. Här var det lite ovant i början men vi tyckte ändå att de lyckats rätt så bra med att förmedla asfalten till nävarna. Man ska kunna komma upp i omkring 70 km/h med bilen och det är också i dessa hastigheter man kan sätta en viss del av tekniken på prov. Vi körde dock väldigt lugnt omkring på en konbana men fick ändå en bra känsla av hur de olika systemen jobbade när de slogs av eller på. Mest fascinerande är nog ändå möjligheterna som ges när man inte behöver bygga en bil på vanligt vis, och hur det kan förändra framtidens bilar. Det måste inte vara en motorhuv där framme och man måste inte ha en stor differential där bak som tar upp en massa plats. När motorerna väl sitter i hjulen är de ur vägen så att säga.

Med hjälp av en dator kunde codrivern snabbt växla mellan de olika körlägena - här kunde bilen ändras från att vara bara bakhjulsdriven till fyrhjulsdriven, om det skulle gå att styra på alla fyra hjul och hur mycket camber hjulen skulle ha. Det blev en avsevärd skillnad i styrningen när även bakhjulen började svänga och det kändes som att man kunde vända på en femöring. När cambervinkeln justerades så kändes det förutom som en stance-träff att bilen uppträdde mer som en fyrhjulig motorcykel och ännu kvickare kunde ta kurvorna tack vare sina motorcykeldäck som är lite mer runda i formen jämfört med vanliga bildäck. En helt klart intressant teknik att labba vidare med, och se hur detta skulle kunna utvecklas ännu mer för att göra bilar ännu mer lättkörda, smidigare och smartare. Fyrhjulsstyrning har funnits länge men på få bilar, men enligt mig verkar det vara en toppenteknik som gärna får hitta in i fler.

Nästa steg för RCV är att få den att köra själv och att de som sitter i den enbart åker med som passagerare. Det här ligger en bit in i framtiden men nu när bilen finns är det bara att skissa fram nya tekniker och testa direkt. Det finns mängder av kunskapsstinna personer inblandade i projektet och eftersom bilen består av så många olika element finns det alltid någon som är specialist på just ett område och kan komma fram till en lösning. Det ska bli spännande att se var RCV är om låt oss säga ett år och hur testbänken har utvecklats. Just nu var det dock väldigt roligt att se att de verkligen fått fram en riktig "produkt" och att det inte handlade om ett par konceptritningar i en dator. Det här är på riktigt och förhoppningsvis något de stora jättarna i bilbranschen kan ha nytta av någon gång, för även om det utåt sett kanske ser ut som, och delvis är, en lekstuga finns det oerhört mycket kunskap bakom projektet och ett framtidstänk som man inte bara ska vifta bort.

Mer om bilen finns på länken och i pressmeddelandet nedan.

Fakta RCV:
Fyrhjulsdrift med en elmotor i vardera hjul
Vikt: 400 kilo
Hjulbas: 2 meter, spårvidd: 1.5 meter
Däck: Michelin Pilot Sport 3 170/60 R17
Drivlina: 15 kW
Batteri: 52 V 42 Ah lithium, räcker för 30 minuters körning
Toppfart: 70 km/h

Läs mer
Visa
Pressmeddelande
På torsdag den 22 maj klockan 18:00 fortsätter KTH att testa sin konceptbil RCV. Förkortningen står för Research Concept Vehicle, och tanken med bilen är att KTH-forskare ska kunna testa och utvärdera morgondagens bilteknik med hjälp av fordonet. Man har redan kommit en bra bit på väg.

– Förmodligen är vi först ut världen inom denna typ av fordonsforskning, säger KTH-forskaren Peter Georén.

Nu visas den första gången upp inför publik, KTH-bilen Research Concept Vehicle. Du som journalist är välkommen att testa bilen.

Peter Georén, föreståndare på KTH Transport Labs, ett nytt KTH-initiativ för tvärvetenskaplig forskning om hållbara transportlösningar med fokus på så kallade demonstratorer, är mycket nöjd.

– Det här är en plattform för att testa fordonsteknik, säger Peter Georén.

Konstruktionen är så fiffigt byggd med moduler att ny funktionalitet snabbt ska kunna monteras och testas i och på bilen.

Peter Georén berättar att Research Concept Vehicle redan innehåller mängder med teknik som de forskar på och testar.

– Vi jobbar med styrningen just nu. Man göra mycket roligt med den. Det är så kallad drive by wire-teknik. Mekatronikforskare på KTH har tillverkat ratten som är av force feedback-typ. Det är en väldigt avancerad och kraftfull styrning med en modulariserad arkitektur som stödjer olika inställningsmöjligheter, så kallad "modes", säger Peter Georén.

Han fortsätter med att berätta att de många fordonstillverkare vill röra sig mot drive by wire. Det vill säga att skippa rattstången, styrväxeln och annan mekanik och ersätta dessa komponenter fullt ut med elektronik.

– Det handlar om att bereda väg för autonoma situationer, säger Peter Georén.

Med det menar han till exempel Googles förarlösa bil och autonoma bussar som finns sedan ett par år i holland. Också svensk fordonsindustris satsar på autonoma fordon, som exempelvis Scanias lastbilar som redan nu erbjuder automatisk nödbroms och automatisk körning i bilköer (så att föraren kan släppa både ratt och gas/broms). Mer teknik av den här typen är på tydligt intåg i fordonsindustrin.

– Man använder idag ofta elmotorer på rattstången för att på så sätt hjälpa föraren styra fordonet och att undvika kollisioner. Men det är inte ett optimalt system när ratten tvingas ur händerna på föraren. Med drive by wire-teknik så kan bilen svänga utan att ratten snurrar, men man kan också förstärka förarens rattutslag eller förändra det beroende på situation. Lite som en "smart ratt" som gör rätt beroende på tillfälle och situation, säger Peter Georén.

Han berättar att man pratar om ett så kallat överaktuerat styrsystem, med fler styrfunktioner än vad föraren behöver.

– Inte nog med bilen kan svänga med alla fyra hjulen och att varje hjul kan svänga olika mycket, gas och broms hjälper också till individuellt på varje hjul med själva svängandet. Hjulen kan dessutom lutas inåt/utåt (camber) beroende av behov. Det här innebär ett överskott på styrfunktioner, och ges redundans. Detta är också något vi testar och forskar om. Försvinner funktionalitet på ett hjul så kan de andra hjulen ta över kontrollen med hjälp av en dator som sköter detta. Man har fortfarande så att säga mer styrförmåga än vad man behöver, säger Peter Georén.

Han fortsätter med att berätta att det från 50-talet och framåt har skett en rad generationsskiften när det gäller bilars styrteknologi. Först gick man från bak- till framhjulsdrift vilket gav en bättre manövrerbarhet, sedan kom antispinn-systemet vilket idag är standard. Nästa generationsskifte är från dagens styrning till överaktuerat fordon och drive by wire.

– Med ett överaktuerat fordon blir det till exempel möjligt att mycket lättare att väja för en älg. Samtidigt måste man tänka på att den mekaniska styrningen fortfarande kan kännas tryggare för många än ett par elkablar. Vi forskar mycket inom fordonsdynamik med att behålla styrkänslan i ratten som man har i dagens bilar. Utan känslan i ratten är vi människor avsevärt mycket sämre på att styra ett fordon, säger Peter Georén.

Han tillägger att det var Sigvard Zetterström som tidigare jobbade på Volvo som uppfunnit chassikoncept som sitter på RCV och som möjliggör alla fördelar och är en viktig komponent i drive by wire-systemet. Samme Sigvard Zetterström har nu på KTH varit med och utvecklat RCV, särskilt den modulära och oberoende hjulupphängningen.

Peter Georén avslutar med att berätta att KTH är väldigt tidigt ute med denna typ av fordonsforskning.

– Förmodligen är vi främst i världen just nu med vår prototyp. Vi har i projektet en doktorand som nyligen kommit hem efter gästforskning på ett av de mest framstående fordonslabben i världen, Volkswagen Automotive Innovation Lab (VAIL) vid Standforduniversitetet. Enligt honom så är vår bil "vassare" än de fordon VAIL forskar om och med. Det känns ju väldigt kul, och nu ser vi fram emot nya forskningssamarbeten med svensk och internationell fordonsindustri där vi kan använda prototypen, säger Peter Georén.
51.6°
0

Vi har provkört KTH:s projektbil

Ballt bygge

Google presenterar Pixel 4a
Samt en smygtitt på Pixel 4a 5G och 5

Idag höll Google låda och innan revealen så ryktades det om att 4a äntligen skulle presenteras. Enheten fick sin ordentliga presentation, men detta var inte allt då Google även gav oss en smygtitt på Pixel 4a 5G och Pixel 5 som kommer släppas senare i år. Pixel 4a är som tidigare känt en budgettelefon och erbjuder en ren Android-upplevelse direkt från Google och en kompetent kamera Pixel-serien är känd för. Enheten drivs av Snapdragon 730G med 6GB LPDDR4-ram och 128GB lagring. Telefonen kommer även med ett hörlursuttag och Bluetooth 5.1 för mediakonsumption och annat ljudmässigt. Batteriet ligger på 3140mAh och enheten har stöd för snabbladdning på 18W. Kameran på baksidan består av en 12,2MP-sensor med bländaren f1.7 och har optisk bildstabilisering. Frontkameran ligger på 8MP och är placerad uppe i vänstra hörnet i skärmen. Precis som de dyrare Pixel-syskonen kommer kameran med mjukvaruflådigheter som HDR+ och stabilt nattläge. Pixel 4a går att förboka från och med idag på utvalda marknader och priset ligger på 349 dollar. 5G-versionen kommer kosta 499 dollar och kommer senare i höst, vilket även Pixel 5 kommer göra. I vanlig ordning verkar det inte som att Google planerar att släppa telefonerna i vårt avlånga land, men vi uppdaterar om svensk releaseinfo trillar in. Håll dock inte andan. Nedan har ni ett gäng videor från medier och techtubers som pratar om Pixel 4a. Tumnagel
38.0°
+
André Stray
0

Todd McFarlane: Like Hell I Won't släppt på YouTube
Kolla in den här

Förrförra veckan hade dokumentären om serieskaparen Todd McFarlane premiär i USA och nu har Syfy släppt filmen på YouTube där alla kan se den. Det är en 45 minuter dokumentär där vi bland annat får höra McFarlane prata om sitt jobb med serietidnings-karaktärer som Spider-Man och Spawn. Vi får även höra lite mer om vad McFarlane pysslar med nu för tiden. Tumnagel
37.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kanot med dubbla jetmotorer
Hej vad det går!

Om man tycker att det är lite för dåligt drag i kanoten kan man ju alltid smacka på dubbla jetmotorer. Det är precis vad som skedde här och resultatet är som väntat ganska så vasst. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

Apple slår ihop sina presentkort
Samma presentkort oavsett om man köper fysiska eller digitala grejer

Apple gör det nu lite enklare för dem som ska köpa presentkort på Apple-prylar genom att slå ihop sina båda presentkorts-varianter till en och samma. Fram tills nu har Apple haft ett presentkort för dem som vill köpa digitala grejer via iTunes eller App Store och ett kort för dem som vill handla fysiska grejer i Apples butiker eller via webben. Dessa två varianter försvinner nu och framöver kan kunder ladda presentkort med valfri summa vilken det kommer att gå att att handla båda digitala och fysiska produkter från Apple. Än så länge har Apple bara genomfört förändringen med presentkort i USA. Vi här i Sverige får med andra ord fortsatt välja på presentkort för antingen digitala eller fysiska produkter från Apple. Förhoppningsvis slås dessa både varianter ihop även här så småningom. När så skulle kunna bli fallet är dock inget som Apple har nämnt något om än så länge. Tumnagel
42.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Japan utser Hello Kitty till copyright-ambassadör
Ska hon jaga pirater?

Japan har utsett den välkända karaktären "Hello Kitty" till någon slags "copyright-ambassadör" i landet rapporterar den japanska upphovsrättsorganisationen CODA. Tanken verkar vara att Hello Kitty ska göra japanerna medvetna om vad upphovsrätt är och hur en del i landet kanske bryter mot denna. Under den ceremoni där Hello Kitty fick ta emot ett utnämningsbevis för sin ambassadörsroll av den japanske ministern Koichi Hagiuda sa Kitty bland annat: "I will try my best to let everybody know the importance of copyright." Hello Kitty har hängt med sedan 1974 och är sannolikt en av Japans mest välkända karaktärer, både inom och utanför landets gränser. Sedan debuten har Hello Kitty genererat försäljning på motsvarande 80 miljarder dollar till sin ägare, det japanska företaget Sanrio. Tumnagel
35.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu går det att köpa Genki Covert Dock
Liten manick som ersätter Nintendo Switch-dockan

Förra året drog Genki igång en crowdfunding-kampanj för dockningsstationen "Genki Covert Dock" Nintendo Switch. Nu har de första av dessa börjat levereras och Genki har även släppt Covert Dock för de som inte hoppade på crowdfunding-kampanjen. Covert Dock är en portabel dockningsstation som inte är mycket större än en vanlig el-adapter. Den kan ladda upp Nintendo Switch, eller något annat, via USB-C och det går även att koppla switchen till tv:n via den inbyggda HDMI-kontakten. Förutom det så finns det även ett vanligt USB-uttag om man vill ladda något annat, till exempel en telefon eller något tillbehör till Switch, samtidigt. Genki Covert Dock kostar 80 dollar och levereras med en USB-C-kabel men ingen HDMI-kabel. Dessutom medföljer tre adaptrar som gör att den ska gå att använda i över 150 världens länder. I Sverige går det att köpa Genki Covert Dock via Inet och priset ligger på 829 kronor. (jämför priser) Här nedanför hittas en snabbrecension där Nintendo Life testar Genki Covert Dock. Tumnagel
39.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Så här ser det ut inifrån ett hjul när en bil kör
Kamera monterad på fälgen under gummit

Om du alltid har undrat hur fälgen ser gummit som omsluter den när en bil är ute och kör är denna video för dig. Warped Perception monterade helt enkelt en liten kamera på insidan och kunde därefter visa upp för oss hur det hela ser ut. Rätt ballt faktiskt. Tumnagel
42.3°
+
Bobby Green
0

Rymdskepp skulle kunna nå Proxima Centauri på 185 år
Kommer ultralätta materialet aerografit ta oss till vår grannstjärna?

Forskare på tyska Max Planck Institute for Solar System Research uppger att det skulle gå att bygga ett rymdskepp i det ultralätta materialet aerografit, ett rymdskepp som skulle kunna nå vår närmaste grannstjärna Proxima Centauri på bara 185 år. Som jämförelse kan nämnas att Voyager, som nu lämnat vårt solsystem och färdas med en hastighet på 17 km/sekunden, skulle behöva 73.000 år för att nå Proxima Centauri. Tanken är att det ultralätta materialet aerografit, ett material som är 17.000 gånger lättare än aluminium, skulle kunna få fart av vår egen sol för att bege sig mot Proxima Centauri. Rene Heller från Max Planck Institute säger till Newsweek: "We found out that a thin layer of aerographite, with a thickness of about 1 millimeter (0.04 inches), can be pushed to speeds that are sufficiently high to let it escape the solar system. Once it has gained an initial push from the solar radiation pressure, it will simply float through space." Enligt forskarna beräkningar skulle ett skepp i aerografit kunna komma i hastigheter på 6900 km/sek. Det skulle innebära att skeppet skulle kunna ta sig de 4,24 ljusåren mellan solen och Proxima Centauri på 185 år. Vidare sägs det att en prototyp till en sådan här raket skulle kosta 1 miljon dollar att utveckla. Att sedan rymdsätta uppdraget skulle kosta ytterligare 10 miljoner dollar, något som låter som småpengar när vi vanligtvis pratar om sådana här projekt. Här ovanför hittas ett klipp om Alpha Centauri, stjärnsystemet där Proxima Centauri är en av tre stjärnor. Tumnagel
44.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Terminator-klistermärke på Corvette ger full pott
Nu måste jag köpa en C4 bara för det

Igår såg jag en Corvette C4 i trafiken. Den var mörkbrun och taket var nerfällt. I den satt en långhårig man med tatueringar och vid sin sida hade han en blond tjej. Hela upplägget var helrätt och jag började direkt fundera på om jag skulle skaffa mig en C4 - en modell jag ogillat länge men som jag nu helt plötsligt rådiggar. Blir det köp måste jag köpa ett likadant klistermärke som i det här klippet, för då blir bilen komplett. Tumnagel
47.9°
+
Bobby Green
0

Bordsklocka på ett par dinosaurie-ben
T-REX Bronze blir din för 240.000 kronor

Från klockföretaget Massena Labs kommer den här lite udda bordsklockan som är designad av MB&F, ett företag som tagit fram en lång rad exklusiva klockor. Skapelsen har fått namnet "T-REX Bronze" efter de bronsfärgade dinosaurieben som klockan står på. Sammanlagt består verket av 201 stycken komponenter som är manuellt ihopsatta. Med både klocka och ben blir höjden på det hela sammanlagt 26,5 centimeter. Det handlar om en mycket exklusiv klocka som bara kommer att tillverkas i 15 exemplar. Som vanligt med klockor som designats av MB&F så kommer det hela även att bli dyrt. 27.000 dollar, motsvarande lite över 236.000 kronor, kommer en T-REX Bronze att kosta. Tumnagel
37.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Få elstötar om du inte hittar Waldo
Michael Reeves har gjort ny tramsmaskin

Var är Waldo? var ett kul tidsfördriv i unga dagar, men spelet hade inte riktigt några konsekvenser. Hobbypillaren Michael Reeves har löst detta genom att ta fram en maskin som ger spelaren elstötar om du inte hittar Waldo snabbt. Tumnagel
38.2°
+
André Stray
0

Porsche 911 R renoveras efter olycka
Nummer 89 av 991

Om en bil bara är tillräckligt värdefull kommer den att renoveras, oavsett nästan hur skadad den är. Det här exemplaret av en Porsche 911 R är en mycket speciell bil och eftersom den bara är "lite" skadad var det ju självklart att den skulle lappas ihop igen. Här får vi se när det sker. Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0

Zelda-recept dyker upp i historisk roman
Ibland blir det inte rätt

Troligtvis har vi alla någon gång googlat grejer för diverse projekt och råkat använda referenser som inte riktigt stämmer. John Boyne, författaren av bland annat Pojken i randig pyjamas, råkat ut för detta misstag när han skrev sin senaste bok A Traveler at the Gates of Wisdom. I boken finns ett del som utspelar sig under 400-talet och beskriver hur man gör röd färg för att färga kläder och för att använda det behöver man en kryddig paprika, svansen av en röd lizalfos och fyra Hylian-svampar. Fans av Zelda: Breath of the Wild som läste boken ryggade till när frasen kom upp då ingredienserna finns inte i verkligheten utan endast i Zelda-spelet. This novel I’m reading straight up lifted Breath of the Wild ingredients for a chapter about dressmaking lol from r/Breath_of_the_Wild John Boyne har kommenterat det hela i ett Twittter-inlägg och äger sitt misstag och meddelar att det inte kommer korrigeras i framtida upplagor av boken. Det verkar vara för roligt, helt enkelt. Tumnagel
42.7°
+
André Stray
0

Edge är nu den näst mest använda webbläsaren på datorer
Men Chrome dominerar fortfarande marknaden

Analysföretaget NetMarketShare har släppt statistik över världens mest använda webbläsare och under juli månad var det fler som använde Microsofts webbläsare Edge än Mozillas Firefox. Firefox har länge varit världens näst mest använda webbläsare efter dominanten Chrome men har nu alltså blivit omsprungen av Edge. Att användandet av Edge ökat förklaras delvis med att den levereras som standard med Windows 10 men även att webbläsaren nu blivit tillgänglig på andra plattformar än Windows. Under juli månad använde 71% Chrome, 8,46% Edge, 7,27% Firefox, 5,99% Internet Explorer och 2,95% Safari. Därefter hittas Sogou Explorer, QQ, Opera, Yandex Browser och UC Browser som alla har under 2 procent av världens marknadsandelar för webbläsare. Tumnagel
39.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Turkiet inför ny censurlag för sociala medier
Vill ha fullständig kontroll över vem som skriver vad i sociala medier

Turkiet fortsätter sin kamp för att censurera och övervaka vad som sägs i sociala medier genom att implementera en ny lag som kommer att gälla för alla sociala medie-tjänster som vill verka i landet. Enligt den nya lagen måste allt som sägs i sociala medier i Turkiet kunna knytas till en fysisk person. Det innebär att sociala medie-tjänster måste kunna peka ut en specifik person som skrivit något på sociala medier som inte går i linje med vad turkiska myndigheter anser är rätt. Skulle tjänsterna inte kunna förse de turkiska myndigheterna med personuppgifter om vem som skrivit vad på tjänsterna så riskerar företagen böter på upp till motsvarande över 13 svenska miljoner. Företagen skulle även kunna drabbas av sanktioner i form av sänkt bandbredd och annonsförbud på sina tjänster. Den nya lagen i Turkiet innebär även att alla sociala medie-tjänster som är verksamma i landet måste lagra data om turkiska användare i Turkiet och de måste tillsätta en person i Turkiet som är ansvarig för tjänsten. Vidare måste sociala medie-tjänsterna radera alla inlägg som turkiska myndigheter anser inte stämmer eller kan hota rikets säkerhet på något sätt. Tumnagel
-4.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kia K5 i ett trippel-stunt
Actionladdat värre!

För att bevisa att Kias senaste modell K5 (tidigare känd som Optima) inte alls är tråkig liveströmmades detta lilla event förra veckan. Det var en del i den nya reklamkampanjen "Give It Everything" och det tittarna fick se var tre stycken K5:or som genomförde ett litet stunt. Detta kallade man för Triple Threat och det gick ut på att två av bilarna hoppade på ramper samtidigt som den tredje gjorde en handbromssladd under dessa. Själva stuntet börjar strax efter elva minuter in i klippet. Tumnagel
35.7°
+
Bobby Green
0

Färre självmord i områden där dricksvattnet innehåller litium
Dricksvattnet kan påverka det psykiska välmåendet

Forskare på brittiska Brighton and Sussex Medical School har släppt en ny rapport där man konstaterat att antalet självmord var lägre i områden där grundämnet litium förekom i högre grad i dricksvattnet. Litium är en alkalimetall som bland annat ingår i vissa läkemedel för att behandla bipolaritet. Ämnet förekommer i olika grad naturligt i dricksvattnet i vissa områden vilket verkar kunna påverka det psykiska välmåendet hos människor enligt forskningsrapporten. Forskarna har undersökt självmordsfrekvensen i 1286 regioner i USA, Storbritannien, Litauen, Japan, Grekland, Österrike samt Italien och kunnat konstatera att självmordsfrekvensen var läge i områden med högre litiumhalter i dricksvattnet. Det är sedan tidigare känt att litium i läkemedel minskar risken för självmord men det här är första gången man har kunnat påvisa ett liknande samband med naturligt förekommande litium i dricksvatten. Litium utvinns primärt i Australien, Chile och Argentina. Här i Europa är det Finland som har mest förekomster av litium. Tumnagel
48.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Google släpper Chrome-tillägg för annonsspårning
Transparens ftw!

Google har släppt ett nytt tillägg till Chrome som ger användare bättre översikt över annonser och hur annonsörer följer dig när du surfar runt. Tillägget fungerar endast med annonser via Googles egna annonsnätverk, men ger dig ändå en någorlunda klar bild varför du får reklamen i fråga. The extension includes the criteria used to show these ads, the ad tech companies helping to display these ads, and the ad platform companies serving these ads on a web page. It also lists all companies and services with a presence on the page (for example, content delivery networks or analytics providers). We are currently exploring other controls for users. Länk till tillägget har ni här nere till vänster. Tumnagel
40.5°
+
André Stray
0

Buda hem merch från Fyre Festival
Överblivna saker som aldrig hann säljas

Minns ni bedrägeri-härvan Fyre Festival som ägde rum 2017? Nu försöker den amerikanska federala polismyndigheten United States Marshals Service att sälja iväg överbliven merch som aldrig blev sålt på katastrof-festivalen för att få in pengar. Grejerna ligger ute på auktion på länken nedan och det finns tröjor, byxor, kepsar och annat beprydda med Fyre-loggor. Och folk verkar vilja ha det som erbjuds, en keps är exempelvis uppe i över 300 dollar i skrivande stund och en hoodie ligger på 355 dollar. Pengarna som kommer in ska gå till de som blev drabbade av bedrägeriet. Tumnagel
76kg
+
Bobby Green

Sällsynt Rolex Daytona såld för rekordpris
Gick för 1.215.000 pund

En Rolex Daytona Paul Newman ref. 6264 "John Player Special" har sålts för 1.215.000 pund av Sothebyx27s vilket är nytt rekord för en klockförsäljning online. Klockan anses av kännare vara en de mest sällsynta och eftertraktade i Daytona-serien och namnet kommer som väntat från dekoren Lotus hade på sina F1-bilar under 70-talet. Tumnagel
89kg
+
Bobby Green

Nytt från Action Bronson
Det här är Latin Grammys

Action Bronson släpper nu sitt första nya för året och det är singeln Latin Grammys. I den tillhörande musikvideon får vi se Action härja omkring som kroppsbyggare. Tumnagel
28kg
+
Bobby Green

Ny singel från Laleh
lYssna på Vatten

Det Kommer Bli Bra var Lalehs första singel från det kommande albumet och nu kommer nästa som heter Vatten. Den nya plattan släpps någon gång nästa vår. Tumnagel
28kg
+
Bobby Green

Daze - Superhero
Fredagsklassikern

Med tanke på dagens artikel om musik från Danmark som plockas ned från YouTube kör vi Daze med Superhero som fredagsklassiker tycker jag. Bonusklipp nedan. Tumnagel
90kg
+
Bobby Green

Här finns Sveriges godaste glass
Mauri har hittat den

Om man ska hitta Sveriges godaste glass måste man ju egentligen testa alla ställen i hela landet, men det tar ju lite tid. Mauri fokuserade istället på Glassbaren i Bräcke, 31:ans glass och kök och Stebbarps gård för att se vem som klev ut som vinnare. Har du varit på något utav ställena? Tumnagel
73kg
+
Bobby Green

Sektorspridaren är smartare än man kan tro
En djupdykning i bevattningsteknik

Idag när ni vaknade till liv visste ni inte att ni skulle få lära er mer om hur en sektorspridare fungerar, och hur smart den faktiskt är. Men så blev det - så grattis till den nya kunskapen! Glöm inte att berätta för alla på nästa fest. Tumnagel
176kg
+
Bobby Green

Så blir engelsk Black Pudding till
Ett måste på frukost-tallriken

Black Pudding, eller blodkorv/blodpudding som vi benämner det här, är något som funnits på de engelska frukost-tallrikarna i många år. Vissa anser att frukosten inte är komplett om detta inte finns, och vissa tycker inte alls om det. Här får vi hänga med och se hur det hela blir till. Tumnagel
83kg
+
Bobby Green

Tony Hawk snackar legendariska skate-platser
Ingen finns i någon skate-park

Vox snackade med Tony Hawk om vilka han tyckte var de mest legendariska och ikoniska platserna att rulla bräda på, och här får vi svaret. Tumnagel
93kg
+
Bobby Green

Den bästa Croissanten i Paris
Finns hos Boulangerie Utopie

Det är svårt att få dåligt bröd och bakverk i Frankrike, de har liksom koll på det där. Så i princip kan man gå in på vilket patisserie som helst och köpa sig ett par Croissants - det kommer vara gott. I det här klippet får vi hänga med och se hur en av de allra bästa i Paris blir till. Den finns tydligen på Boulangerie Utopie. Tumnagel
91kg
+
Bobby Green

Dokumentär om en härlig bowlinghall i Queens
Låt kloten rulla

I den här dokumentären får vi hänga med till bowlinghallen Astoria Bowl i Queens där man inte har några planer på att lägga ner kloten än på många år. Många bowlinghallar tvingas stänga ner för att folk helt enkelt inte går dit längre, men så är inte fallet här. Bonusklipp nedan. Tumnagel
94kg
+
Bobby Green

Come As You Are i Swing-version
Det svänger ju, eller?

Tänk om Nirvanas låt Come As You Are var i musikstilen Swing, då kanske det hade låtit så här istället. Bonusklipp nedan. Tumnagel
64kg
+
Bobby Green