m

Vi har provkört KTH:s projektbil
Ballt bygge

Vi har provkört KTH:s projektbil
Bil / Övrigt

Idag rymde jag och Wille en stund från kontorets väggar och begav oss ut i solen för att testa KTH:s projektbil RCV som är kort för Research Concept Vehicle. Bilen är byggd som en rullande testbänk för framtidens bilteknik och här har eleverna och lärarna ett levande ritbord som de ständigt kan förbättra och förändra - precis som de själva vill. Bilen är helt och hållet deras konstruktion och de behöver därför inte vänta på långa beslut när något ska göras - utan det är trial and error som gäller. Idag var första dagen som bilen visades för pressen och självklart var vi sugna på att se vad de hade kokat ihop.

Grunden består av en flat kolfiberplatta och eftersom elmotorerna som driver bilen sitter i hjulen behövs ingen plats för någon växellåda, kardan, avgassystem, bensintank och annat man är van vid på en vanlig bil. Man kan därför bygga bilen på ett annat vis, och kan tänka i andra banor. Allt är uppbyggt i moduler för att det lätt ska kunna bytas ut eller uppgraderas och eftersom att ingenting är inkapslat är det enkelt och smidigt att komma åt överallt. Vägen från idé till test till utvärdering är därför inte så lång och det är också det som är tanken med projektet - man ska kunna testa nya tekniker allt eftersom de kommer och det ska vara så lite krångel som möjligt. Peter Georén som är föreståndare på KTH Transport Labs säger följande:

"Vi jobbar med styrningen just nu. Man göra mycket roligt med den. Det är så kallad drive by wire-teknik. Mekatronikforskare på KTH har tillverkat ratten som är av force feedback-typ. Det är en väldigt avancerad och kraftfull styrning med en modulariserad arkitektur som stödjer olika inställningsmöjligheter, så kallad "modes".
Och just styrningen var ganska så speciell och något man inte är så van vid - om man inte spelat mycket dator/tv-spel med tillhörande ratt vill säga. För det var nämligen precis så det kändes att köra bilen. Konventionell kuggstång från ratt till hjulen saknas och man måste alltså skapa en känsla av att hjulen svänger när man svänger på ratten. Här var det lite ovant i början men vi tyckte ändå att de lyckats rätt så bra med att förmedla asfalten till nävarna. Man ska kunna komma upp i omkring 70 km/h med bilen och det är också i dessa hastigheter man kan sätta en viss del av tekniken på prov. Vi körde dock väldigt lugnt omkring på en konbana men fick ändå en bra känsla av hur de olika systemen jobbade när de slogs av eller på. Mest fascinerande är nog ändå möjligheterna som ges när man inte behöver bygga en bil på vanligt vis, och hur det kan förändra framtidens bilar. Det måste inte vara en motorhuv där framme och man måste inte ha en stor differential där bak som tar upp en massa plats. När motorerna väl sitter i hjulen är de ur vägen så att säga.

Med hjälp av en dator kunde codrivern snabbt växla mellan de olika körlägena - här kunde bilen ändras från att vara bara bakhjulsdriven till fyrhjulsdriven, om det skulle gå att styra på alla fyra hjul och hur mycket camber hjulen skulle ha. Det blev en avsevärd skillnad i styrningen när även bakhjulen började svänga och det kändes som att man kunde vända på en femöring. När cambervinkeln justerades så kändes det förutom som en stance-träff att bilen uppträdde mer som en fyrhjulig motorcykel och ännu kvickare kunde ta kurvorna tack vare sina motorcykeldäck som är lite mer runda i formen jämfört med vanliga bildäck. En helt klart intressant teknik att labba vidare med, och se hur detta skulle kunna utvecklas ännu mer för att göra bilar ännu mer lättkörda, smidigare och smartare. Fyrhjulsstyrning har funnits länge men på få bilar, men enligt mig verkar det vara en toppenteknik som gärna får hitta in i fler.

Nästa steg för RCV är att få den att köra själv och att de som sitter i den enbart åker med som passagerare. Det här ligger en bit in i framtiden men nu när bilen finns är det bara att skissa fram nya tekniker och testa direkt. Det finns mängder av kunskapsstinna personer inblandade i projektet och eftersom bilen består av så många olika element finns det alltid någon som är specialist på just ett område och kan komma fram till en lösning. Det ska bli spännande att se var RCV är om låt oss säga ett år och hur testbänken har utvecklats. Just nu var det dock väldigt roligt att se att de verkligen fått fram en riktig "produkt" och att det inte handlade om ett par konceptritningar i en dator. Det här är på riktigt och förhoppningsvis något de stora jättarna i bilbranschen kan ha nytta av någon gång, för även om det utåt sett kanske ser ut som, och delvis är, en lekstuga finns det oerhört mycket kunskap bakom projektet och ett framtidstänk som man inte bara ska vifta bort.

Mer om bilen finns på länken och i pressmeddelandet nedan.

Fakta RCV:
Fyrhjulsdrift med en elmotor i vardera hjul
Vikt: 400 kilo
Hjulbas: 2 meter, spårvidd: 1.5 meter
Däck: Michelin Pilot Sport 3 170/60 R17
Drivlina: 15 kW
Batteri: 52 V 42 Ah lithium, räcker för 30 minuters körning
Toppfart: 70 km/h

Läs mer
Visa
Pressmeddelande
På torsdag den 22 maj klockan 18:00 fortsätter KTH att testa sin konceptbil RCV. Förkortningen står för Research Concept Vehicle, och tanken med bilen är att KTH-forskare ska kunna testa och utvärdera morgondagens bilteknik med hjälp av fordonet. Man har redan kommit en bra bit på väg.

– Förmodligen är vi först ut världen inom denna typ av fordonsforskning, säger KTH-forskaren Peter Georén.

Nu visas den första gången upp inför publik, KTH-bilen Research Concept Vehicle. Du som journalist är välkommen att testa bilen.

Peter Georén, föreståndare på KTH Transport Labs, ett nytt KTH-initiativ för tvärvetenskaplig forskning om hållbara transportlösningar med fokus på så kallade demonstratorer, är mycket nöjd.

– Det här är en plattform för att testa fordonsteknik, säger Peter Georén.

Konstruktionen är så fiffigt byggd med moduler att ny funktionalitet snabbt ska kunna monteras och testas i och på bilen.

Peter Georén berättar att Research Concept Vehicle redan innehåller mängder med teknik som de forskar på och testar.

– Vi jobbar med styrningen just nu. Man göra mycket roligt med den. Det är så kallad drive by wire-teknik. Mekatronikforskare på KTH har tillverkat ratten som är av force feedback-typ. Det är en väldigt avancerad och kraftfull styrning med en modulariserad arkitektur som stödjer olika inställningsmöjligheter, så kallad "modes", säger Peter Georén.

Han fortsätter med att berätta att de många fordonstillverkare vill röra sig mot drive by wire. Det vill säga att skippa rattstången, styrväxeln och annan mekanik och ersätta dessa komponenter fullt ut med elektronik.

– Det handlar om att bereda väg för autonoma situationer, säger Peter Georén.

Med det menar han till exempel Googles förarlösa bil och autonoma bussar som finns sedan ett par år i holland. Också svensk fordonsindustris satsar på autonoma fordon, som exempelvis Scanias lastbilar som redan nu erbjuder automatisk nödbroms och automatisk körning i bilköer (så att föraren kan släppa både ratt och gas/broms). Mer teknik av den här typen är på tydligt intåg i fordonsindustrin.

– Man använder idag ofta elmotorer på rattstången för att på så sätt hjälpa föraren styra fordonet och att undvika kollisioner. Men det är inte ett optimalt system när ratten tvingas ur händerna på föraren. Med drive by wire-teknik så kan bilen svänga utan att ratten snurrar, men man kan också förstärka förarens rattutslag eller förändra det beroende på situation. Lite som en "smart ratt" som gör rätt beroende på tillfälle och situation, säger Peter Georén.

Han berättar att man pratar om ett så kallat överaktuerat styrsystem, med fler styrfunktioner än vad föraren behöver.

– Inte nog med bilen kan svänga med alla fyra hjulen och att varje hjul kan svänga olika mycket, gas och broms hjälper också till individuellt på varje hjul med själva svängandet. Hjulen kan dessutom lutas inåt/utåt (camber) beroende av behov. Det här innebär ett överskott på styrfunktioner, och ges redundans. Detta är också något vi testar och forskar om. Försvinner funktionalitet på ett hjul så kan de andra hjulen ta över kontrollen med hjälp av en dator som sköter detta. Man har fortfarande så att säga mer styrförmåga än vad man behöver, säger Peter Georén.

Han fortsätter med att berätta att det från 50-talet och framåt har skett en rad generationsskiften när det gäller bilars styrteknologi. Först gick man från bak- till framhjulsdrift vilket gav en bättre manövrerbarhet, sedan kom antispinn-systemet vilket idag är standard. Nästa generationsskifte är från dagens styrning till överaktuerat fordon och drive by wire.

– Med ett överaktuerat fordon blir det till exempel möjligt att mycket lättare att väja för en älg. Samtidigt måste man tänka på att den mekaniska styrningen fortfarande kan kännas tryggare för många än ett par elkablar. Vi forskar mycket inom fordonsdynamik med att behålla styrkänslan i ratten som man har i dagens bilar. Utan känslan i ratten är vi människor avsevärt mycket sämre på att styra ett fordon, säger Peter Georén.

Han tillägger att det var Sigvard Zetterström som tidigare jobbade på Volvo som uppfunnit chassikoncept som sitter på RCV och som möjliggör alla fördelar och är en viktig komponent i drive by wire-systemet. Samme Sigvard Zetterström har nu på KTH varit med och utvecklat RCV, särskilt den modulära och oberoende hjulupphängningen.

Peter Georén avslutar med att berätta att KTH är väldigt tidigt ute med denna typ av fordonsforskning.

– Förmodligen är vi främst i världen just nu med vår prototyp. Vi har i projektet en doktorand som nyligen kommit hem efter gästforskning på ett av de mest framstående fordonslabben i världen, Volkswagen Automotive Innovation Lab (VAIL) vid Standforduniversitetet. Enligt honom så är vår bil "vassare" än de fordon VAIL forskar om och med. Det känns ju väldigt kul, och nu ser vi fram emot nya forskningssamarbeten med svensk och internationell fordonsindustri där vi kan använda prototypen, säger Peter Georén.
51.6°
0

Vi har provkört KTH:s projektbil

Ballt bygge

Snubbe bygger exoskelett för att svinga jättesvärd
Lite eftermiddagsnörderi

Har du tittat på anime eller spelat spel där det används massiva svärd och tänkt "hallå det där är ett lite orealistiskt stort svärd som inte borde gå att svinga i verkligheten", samtidigt som karaktären slåss mot horder av cyberdemoner från Venus? I så fall fokuserar du på helt rätt saker och har förstås rätt. Sådana svärd är orealistiska, men om man bygger ett exoskelett som kan hjälpa till med svingandet så borde det inte vara allt för svårt att använda. Detta är exakt vad vi får se Allen Pan från Sufficiently Advanced göra i sin senaste video. Tumnagel
36.8°
+
André Stray
0

Bygg din Porsche Taycan Cross Turismo
Konfiguratorn är igång

Igår presenterade Porsche den nya modellen Taycan Cross Turismo. En sak man kan fördriva tiden med en fredagskväll är att speca bilen så som man vill ha den. Antingen för att man har tänkt köpa en, eller för att man som mig bara vill drömma lite. Jag utgick givetvis från värstingen Turbo S och efter allt klickande på saker som jag vill ha landade prislappen på 2.759.800 kronor och av detta var 629.800 kronor extrautrustning. Hur bilen blev ser ni bland bilderna. Tumnagel
37.7°
+
Bobby Green
0

Flock med starar skapar fågel-siluett
Fågelception

I flera månader följde fotografen James Crombie och hans kollega Colin Hogg en flock med starar i jakt på den perfekta bilden när fåglarna dansade på himlen. Här får vi se hur det såg ut i ett videoklipp som Colin filmade när stararna i formation flyger över sjön Lough Ennell. Vid ett tillfälle skapar formationen siluetten av en fågel vilket är rätt så mäktigt att se. Tumnagel
39.0°
+
Bobby Green
0

Ghost of Tsushima-skaparna blir Tsushima-ambassadörer
Ön har fått mycket uppmärksamhet efter spelets release

Ghost of Tsushima släpptes i somras och gav spelare ett ordentligt äventyr som utspelade sig på den japanska ön. Något spelet också gjorde var att uppmärksamma folk om att ön fanns och hur tjusigt det är där vilket ökat suget att pallra sig dit, när det är möjligt förstås. Ön har fått så pass mycket uppmärksamhet att spelets creative lead Nate Fox och creative director Jason Connell kommer bli permanenta turismambassadörer för ön nästa vecka. I ett uttalande säger Tsushima-borgmästaren Hiroki Hitakatsu detta: “Fox and Connell spread the name and history of Tsushima to the whole world in such a wonderful way. Even a lot of Japanese people do not know the history of the Gen-ko period. When it comes to the world, the name and location of Tsushima is literally unknown, so I cannot thank them enough for telling our story with such phenomenal graphics and profound stories.” En ceremoni för Fox och Connell kommer hållas digitalt nästa vecka och duon, tillsammans med resten av folket på Sucker Punch, har en innestående inbjudan att besöka området när det är möjligt. Tumnagel
38.9°
+
André Stray
0

Gunther Werks senaste Porsche-bygge
En 993:a som väcker habegär

Okej, Gunther Werks bygger endast 933:or och jag har habegär för alla de har presenterat, men ändå. Den här tilltalar mig ändå lite extra, kan det vara färgen månntro? Det här är i alla fall den senaste 993 Remastered-versionen och den är döpt till Irish Green Commission. Förutom den läckra gröna lacken har bilen två stycken kolfibermönstrade linjer som går över hela karossen. I hjulhusen sitter guldfärgade fälgar i Fuchs-stil. Motorluckan som har en fet ankstjärt på sig har även ett grillgaller med hexagonmönster i kolfiber. Insidan badar i ljus skinnklädsel och svart Alcantara. Stolarna som också de är i kolfiber är rejält skålade. Under luckan där bak sitter en boxersexa på 4,0 liter som Rothsport Racing har satt ihop. Den ger 441 hästar och 454 newtonmeter i vrid. Till paketet sitter en sexpetad manuell växellåda. I övrigt har bilen Brembo-bromsar och uppdaterad fjädring från Eisenlohr Racing och JRZ Suspension Engineering. Vad köparen har fått betala för den här skapelsen framgår inte, men det var nog en slant. Tumnagel
39.5°
+
Bobby Green
0

Importera gamla sparfiler till Diablo II: Resurrected
Kalas om du vill fortsätta din 20 år gamla spelsession

Har du hållit kvar på dina gamla Diablo II-sparfiler för att du kort och gott inte kan säga farväl till din Skelemancer? Då har vi goda nyheter då dessa kommer kunna användas för att fortsätta spela med dina gamla karaktärer i kommande Diablo II: Resurrected. Primärt kommer dina sparfiler fungera med PC-versionen, men då spelet kommer ha stöd för cross-progression kan det finnas möjlighet att skicka över de gamla sparfilerna till andra plattformar. Vi får se hur det hela kommer fungera när spelet väl släpps senare i år. Tumnagel
40.5°
+
André Stray
0

Satechis nya USB-docka ger dig typ allt du behöver
Inklusive VGA

Satechi har släppt en ny dockningsstation vid namn USB-C On-the-Go Multiport Adapter och ger användare praktiskt taget allt som behövs för att överleva i dagens kabeldjungel. Enheten kommer med nödvändigheter som HDMI-port med stöd för upp till 4K-upplösning i 60Hz, en VGA-port för äldre skärmar, en USB-C med PD upp till 100W, gigabit-ethernet, 2 USB-A-portar, en USB-C-port för dataöverföring och minneskortläsare. Allt detta i ett relativt litet format. Satechi USB-C On-the-Go Multiport Adapter går att köpa nu via företagets hemsida och priset ligger på 99 dollar. Troligtvis kommer den dyka upp hos svenska återförsäljare inom kort. Tumnagel
37.5°
+
André Stray
0

En trailer för Blaster Master Zero 3
Spelet släpps den 29 juli

Ett tredje Blaster Master Zero-spel är på gång för Nintendo Switch, PlayStation 4 och Windows från Inti Create. Blaster Master Zero 3 heter det och kommer släppas den 29 juli. Som man kan se i trailern ovan fortsätter även detta tredje spel ha de sköna vibbarna från Sunsofts NES-klassiker men då med en del nymodigheter. Tumnagel
36.9°
+
Frode Wikesjö
0

24-timmars på Le Mans flyttat till augusti
Organisatörerna vill ha åskådare

Man försökte in i det sista förra året att köra det årliga Le Mans-racet i juni. Det har man nämligen gjort sedan 1968 utan uppehåll. Men det gick inte, och eventet som sedemera blev helt digitalt flyttades istället till september. I år hade man kanske hoppats att man skulle kunna köra på som vanligt, men det ser fortfarande brunt ut tyvärr. Och arrangörerna vill ha publik på plats, så därför har man valt att även i år skippa juni och istället satsa på augusti. Den 89:e upplagan är nu alltså planerad till den 21 och 22 augusti. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

Nubias nya gamingtelefon kommer med 165Hz och 18GB ram
Perfekt om man gillar höga siffror!

ZTE-avstickaren Nubia fortsätter leverera gamingfokuserade telefoner. Nu har Red Magic 6-serien presenterats och de nya enheterna i familjen låter rätt intressanta om man gillar höga siffror. Samtliga enheter i serien kommer med AMOLED-paneler på 6,8 tum och Full HD+-upplösning med en sampling rate på 500 Hz för enkeltouch och 360 Hz för multi, vilket betyder att dina rörelser på skärmen registreras illa kvickt. Utöver detta kommer telefonerna med Snapdragon 888, kapacitiva axelklappar och samt hörlursuttag. Basic-versionen av Red Magic 6 kommer med glasbaksida och ett batteri på 5050mAh som går att ladda med upp till 66W. På insidan sitter det en intern fläkt som kan snurra i upp till 18.000rpm för att hålla telefonen relativt kall under tunga spelsessioner. Pro-versionen kommer med ett stycke aluminiumplatta på baksidan som inte bara ser ballt ut, utan ska även hjälpa värmespridningen. Batteriets kapacitet ligger på 4500mAh och är uppdelat i två delar, vilket gör det möjligt att komma upp i 120W vid laddning. Pro-versionen kommer även med en snabbare intern fläkt som kan snurra i 20.000 rpm. Det kommer även släppas en variant vid namn Pro Dao som kommer med en genomskinlig baksida, lysande fläkt och upp till 18GB ram. Nubia Red Magic 6 kommer initialt släppas släppas i Kina tillsammans med Tencent. Priset på basmodellen kommer ligga på 3799 yuan, runt 5000 kronor, och Pro-versionen kommer ha en prislapp från 4399 yuan, runt 5700 kronor. Hur det ser ut med global release kommer vi få reda på 16 mars. Tumnagel
37.2°
+
André Stray
0

Facebook erbjuder bättre annonskontroll
Nu kan du minska antalet politiska annonser i flödet

Efter det amerikanska presidentvalet 2016 fick Facebook en hel del kritik att de släppte genom politiska annonser utan någon som helst faktagranskning. Föra året införde Facebook en funktion som gav användare mer kontroll över vilka annonser som syns i deras flöden. Denna funktion infördes då endast i USA och Brasilien men under gårdagen lanserades denna funktion även här i Sverige. Det innebär att du som användare nu kan begränsa antalet annonser för politik, val eller sociala frågor så annonser som är märkta med "betalas av" döljs i flödet. Tumnagel
36.3°
+
Frode Wikesjö
0

Ford Mustang med fyra slutar säljas i Europa
Musse ska ha åtta!

2014 lanserade Ford den sjätte generationen av modellen Mustang och en sak som var ny var att man kunde få den med fyrcylindrig motor. Det handlade om samma turbomatade EcoBoost-maskin på 2,3 liter som använts av förra generationen Focus RS och Focus ST. Absolut en potent maskin, men i en stor muskelbil? Receptet visade sig inte helt lyckat, och nu får vi reda på att Ford slutar erbjuda denna version i Europa eftersom den helt enkelt har sålt för dåligt. Istället är det V8:a för hela slanten som gäller fortsättningsvis. Tumnagel
42.8°
+
Bobby Green
0

Qualcomm ska leverera bättre ljud med Snapdragon Sound
Vad sägs som 24-bit 96kHz-ljud trådlöst?

Qualcomm har meddelat att de vill förbättra den trådlösa ljudupplevelsen en skvätt. Detta genom att presentera Snapdragon Audio, vilket ska hjälpa företag att få högkvalitativt ljud till trådlösa hörlurar. Mer specifikt lovar Qualcomm låg latens ner till 89 ms, aktiv brusreducering och stöd för 24-bit 96kHz-ljud. Ett par tillverkare, mer specifikt Xiaomi och Audio-Technica, har redan hoppat på för att använda den nya ljudtekniken i framtida produkter. Tekniken kommer initialt petas in i hörlurar och mobiltelefoner, men väntas även dyka upp i datorer, smarta klockor, AR-brillor och andra enheter. Tumnagel
40.4°
+
André Stray
0

Militärregimen i Myanmars YouTube-kanaler stängs ner
Fick inte sprida någon mer propaganda

YouTube har bestämt sig för att stänga ner fem YouTube-kanaler som tillhörde militärregimen i Myanmar. Kanalerna användes inte helt oväntat för att sprida regimens propaganda och dödshot mot demonstranter vilket YouTube då ansåg inte var i enlighet med deras riktlinjer och tillämpliga lagar. Förra månaden bestämde sig också Facebook att stänga ner diverse sidor och Instagram-konton som tillhörde militärregimen. Tumnagel
43.3°
+
Frode Wikesjö
0

Stellantis kanske kommer byta namn på Jeep Cherokee
Den amerikanska urbefolkningen tycker inte det är hedrande

Jeep har en modell som heter Cherokee. Den lanserades redan 1974 och namnet har man hämtat från den amerikanska urbefolkningen som ett sätt att hedra dem. Men detta är inget som uppskattas av befolkningen. Chuck Hoskin Jr. som är ledare för Cherokee Nation tycker inte alls att det är hedrande att deras namn används som ett säljargument av en bilmodell. Nu överväger det nystartade företaget Stellantis som äger Jeep att byta namn på modellen. Carlos Tavares som är vd säger följande: "At this stage, I don’t know if there is a real problem. We are ready to go to any point, up to the point where we decide with the appropriate people and with no intermediaries." Så här säger Chuck om saken: "In 2021, the country is in a better position than they’ve been, say a generation ago, to think about what it means to use the names of Native peoples. Beyond just the Jeep issue, to depict our culture in the form of mascots or chants at football stadiums, I think the country’s in a better place to have a discussion about those and hopefully move away from those depictions and those name usages." Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0

Apex Legends har fått semi-solo-läge
Perfekt om du vill styra upp utmaningar

Något Apex Legends-spelare bett om sedan urminnes tider är ett sololäge. Det har testats tidigare och Respawn har tyvärr meddelat att det helt enkelt inte funkar med ett sådant läge i deras teambaserade shooter. Men nästa vecka kommer spelare som hellre vill lira ensamma kunna göra det tack vare en ny No Fill-funktion. När No Fill-läget aktiveras kommer du kunna spela själv för att försöka överleva mot motståndarna eller klara av diverse utmaningar utan att förstöra upplevelsen för dina lagkamrater. Eller bara utforska kartan. No Fill-funktionen kommer vara tillgänglig när du lirar det vanliga spelläget, det vill säga inte ranked, och varje match kommer ha ett maxtak på totalt sex solospelare. 8 Mars kommer även ett nytt samlarevent vid namn Chaos Theory dra igång och den här gången är det Caustic som får vara i fokus och kommer få ett eget område på Kingx27s Canyon. Mer specifikt är det Water Treatment som kommer förvandlas till Caustic Town. Under Chaos Theory kommer vi kunna låsa upp en rad belöningar genom att spela, samt 24 nya event-unika kosmetiska grejer och lägger ni vantarna på alla får ni även Bangalores Heirloom-vapen Pilot’s knife. Tumnagel
37.7°
+
André Stray
0

Google Chrome ska uppdateras oftare
Hurra?

På senare år har det, för mig, känts som uppdatera-ikonen i Google Chrome har varit röd oftare än inte röd. Det beror sannolikt till stor del på att jag nog envisas med att inte starta om webbläsaren med jämna mellanrum men också att Google uppdaterar webbläsaren var sjätte vecka. Till hösten kommer det dock bli fler uppdateringar eftersom Google har bestämt sig för att släppa nya versioner av Chrome med kortare mellanrum än tidigare. Detta för att snabbare patcha eventuella sårbarheter i webbläsaren vilket ju i och för sig är bra. Från och med Chrome 94, som släpps under början av hösten, kommer Google släppa sina Chrome-uppdateringar en gång i månaden istället för var sjätte vecka. Tumnagel
37.9°
+
Frode Wikesjö
0

Projektchef från Tesla börjar jobba hos Koenigsegg
Intressant

Maskiningenjören Evan Horetsky jobbade från 2015 fram till i höstas som projektchef hos Tesla. Först jobbade han på Gigafactory Nevada och nu senast på Berlin Gigafactory innan han under oklara omständigheter fick sparken. Nu börjar han istället som industrialiseringschef hos Koenigsegg. Så här säger Christian von Koenigsegg om rekryteringen: "Bringing Evan on-board is part of our forward-looking vision. Evan’s sharp engineering mind, strategies for scale, and data-driven leadership style brings new strengths to our management. I look forward to working closely with him alongside the rest of our amazing team on our ambitious mission. The journey has never been so exciting." Och så här säger Evan själv: "This is a natural next step in my career. I’ve found the most talented and humble people, with cutting-edge technology. I have followed Koenigsegg’s path and have been a huge fan of the company’s uncompromising commitment to innovation and performance. The things that are worked on, not least in Machine Learning and electrification are inspiring and contribute to sustainability broadly. Koenigsegg’s amazing journey and daring story of success are second to none; I am honored and excited to offer my professional expertise and passion to this effort." Tumnagel
47.6°
+
Bobby Green
0

Tio saker Macklemore inte klarar sig utan
Bra hår och snorbroms!

GQ har satt sig ned med artisten Macklemore som fått berätta om tio saker han inte klarar sig utan när han är ute och far. Bonusklipp nedan. Tumnagel
81kg
+
Bobby Green

Tut i luren! Idag är det ostbågens dag!
Grattis!

Ostbågens dag är alltid den 5 mars. Idag är det 5 mars och passande nog fredag så att man kan trycka mängder med snacks utan att få dåligt samvete, eller? Grattis alla ostbågsläskare, njut lite extra idag! Tumnagel
82kg
+
Bobby Green

Banksy tillbaka med konstverket create escape
Målat på en fängelsemur

Banksys senaste målning heter Create Escape och den har han gjort på en fängelsemur utanför Reading Prison i Storbritannien. Fängelset är sedan 2014 stängt och det var här författaren Oscar Wilde satt fängslad i två år för "onaturlig otukt" (homosexuella kontakter). Målningen föreställer en rymmande fånge som har gjort ett rep av skrivmaskinspapper för att ta sig ned från muren. Det är många som vill att fängelset ska omvandlas till en konsthall och ett beslut kring detta ska komma i mitten på mars. Tumnagel
81kg
+
Bobby Green

Britny Fox - Standing In The Shadows
Fredagsklassikern

Idag är det fredag och jag blev extra pepp på pudelrock efter dängan vi skrev om tidigare idag. Så vi kör ett gäng, för det blir man alltid glad av. Här ovan har vi gruppen Britny Fox med låten Standing In The Shadows som släpptes 1989. Bonusklipp nedan. Tumnagel
85kg
+
Bobby Green

Miguel Gonzalez är avocado-expert
Förser Michelin-restauranger med grönsaken

Skillnaden mellan en bra och en dålig avocado kan vara livsavgörande, typ. Miguel Gonzalez är experten på grönsaken och det är honom du ska gå till om du vill ha de bästa New York har att erbjuda. I dagsläget har över 120 stycken restauranger hans avocados som förstahandsval. Tumnagel
87kg
+
Bobby Green

Nestor släpper singeln On The Run
Pudelrock från Sverige

Jag är en riktig sucker för så kallad pudelrock och gammal härlig metal, så därför föll verkligen den svenska gruppen Nestors låt On The Run mig i smaken. Här har man kokat ihop hederliga 80-talsinfluenser med feta beats och glimten i ögat. Och visst är det Sten Frisk från TV-serien Tre Kronor som spelar prästen i musikvideon. Ett album kommer att släppas senare i år. Tumnagel
102kg
+
Bobby Green

Fel sätt att laga middag på
Rekommenderas inte

Om du har planerat att laga middag någon gång i ditt liv - gör inte på det här viset då. Tumnagel
79kg
+
Bobby Green

Idag är det Fössta tossdan i mass
Ät prinsesstårta!

Idag är det Smålands alldeles egna nationaldag eftersom det är "Fössta tossdan i mass". Det är den småländska dialekten firas och då får man äta prinsesstårta med massipan, oavsett var i landet man bor. Grattis till oss! Tumnagel
127kg
+
Bobby Green

Fira Rieslings födelsedag med Edward Blom
Håller föreläsning och vinprovning

Institutet Wines of Germany har förklarat den 13 mars 1435 som officiell födelsedag för den tyska druvan Riesling. Det innebär att på lördag nästa vecka så fyller druvan hela 586 år vilket givetvis måste firas. Gastronomen och Tysklandskännaren Edward Blom kommer då att hålla en föreläsning och vinprovning live på Facebook. Vinerna som provas kommer från de fem regionerna där mest Riesling odlas i Tyskland: Rheingau, Pfalz, Mosel, Rhein-hessen och Württemberg. Det hela kommer att äga rum mellan klockan 17.00 och 18.00 på länken nedan. Tumnagel
83kg
+
Bobby Green

Toasty Digital remixar ihop Kanye och Kendrick
Eftersom de inte släppt sitt gemensamma material

Det sägs att artisterna Kanye West och Kendrick Lamar spelat in över 40 stycken låtar tillsammans, låtar som aldrig har släppts. För att få ordning på detta bestämde sig YouTube-kanalen Toasty Digital för att mixa ihop Kanyes album My Beautiful Dark Twisted Fantasy med Kendricks album good kid, m.A.A.d city och det här är resultatet. Tumnagel
91kg
+
Bobby Green

Whisky för 465.000 kronor
På torsdag lanserar The Macallan en dyrgrip

Nu på torsdag den 4 mars lanserar The Macallan Red Collection och det är en unik serie med single malt-whisky som endast kommer att sälja i begränsad upplaga. Med i gänget finns en 50-åring som har prislappen 465.000 kronor. Detta är den äldsta och mest exklusiva serien hittills från varumärket och förutom 50 finns även 40- och 60-årig whisky i trion. Gästspelar gör även The Macallan 71 Years Old, The Macallan 74 Years Old och The Macallan 78 Years Old som är de äldsta någonsin i The Macallans historia. Tumnagel
80kg
+
Bobby Green

Fjällräven presenterar Samlaren
Kollektion skapad av restmaterial

Samlaren är en ny kollektion från Fjällräven där allt material som använts är sådant som blivit över vid andra produktioner. Här ger man spillmaterialet nytt liv och fokus har legat på hållbarhet och innovation. Samlaren består av ett antal unika produkter som kommer att släppas i begränsat antal i återkommande kapselkollektioner. Spana in vad som erbjuds på länken nedan. Tumnagel
127kg
+
Bobby Green