Volkswagen har krossat rekordet för elbilar på Ringen
Kapade tiden med 40 sekunder
För lite mer än en månad sedan berättade vi att Volkswagen smidde planer på att slå rekord för elbilar på Ringen genom att uppdatera deras redan snabba superbil ID.R. Nu har man gjort precis detta, och med råge. Den nya tiden lyder 6 minuter, 5 sekunder och 336 tusendelar vilket innebär att man slagit det tidigare rekordet med hela 40,564 sekunder. Återigen var det racerföraren Romain Dumas som satt bakom ratten och han hade en genomsnittshastighet på 206,96 km/h under rekordkörningen.
Ingen video laddad. Detta kan bero på adblocker.
Försök igen
Försök igen


Visa
Pressmeddelande
Volkswagen ID.R slog nytt varvrekord för elbilar på Nürburgring
Volkswagen har nått en ny milstolpe inom elektrisk mobilitet. ID.R körde ett varv på Nürburgring-Nordschleife på 6 minuter, 5 sekunder och 336 tusendelar, vilket är snabbare än vad någon elbil klarat av tidigare.
Varvrekordet på Nürburgring är ett faktum.
Volkswagen ID.R har gjort det snabbaste utsläppsfria varvet på en av de mest utmanande racingbanorna i världen
Volkswagen-föraren Romain Dumas slog föregående rekord med 40,564 sekunder
Efter det övergripande rekordet på Pikes Peak och elbilsrekordet i Goodwood är detta det tredje rekordet för ID.R
ID.R är det sportiga flaggskeppet i Volkswagens nya helt eldrivna ID.-familj. Den utsläppsfria racerbilen är spjutspetsen i märkets satsning på elektrisk mobilitet. ID.R drivs av två elmotorer med en systemeffekt på 680 hk. Bilen väger mindre än 1 100 kg, inklusive föraren.
Med en genomsnittlig hastighet på 206,96 km/h och tiden 6 minuter, 5 sekunder och 336 tusendelar understryker ID.R ännu en gång den enorma potential som elbilar kan leverera på allmänna vägar i framtiden. Volkswagen-föraren Romain Dumas, Frankrike, slog varvrekordet på Nürburgring-Nordschleife (”Nordslingan”) med 40,564 sekunder. Det tidigare rekordet sattes år 2017 av Storbritanniens Peter Dumbreck i en NIO EP9.
? Nürburgring-Nordschleife är inte bara en av världens mest krävande banor, det är också det ultimata testet för bilar, säger Herbert Diess, VD för Volkswagen-koncernen.
? ID.R har behärskat denna utmaning med bravur och har nu gjort det snabbaste utsläppsfria varvet någonsin. Vår e-mobilitet kan nu stolt kalla sig "Nürburgring-godkänd". Jag gratulerar teamet från Volkswagen Motorsport och föraren Romain Dumas till det tredje rekordet för ID.R! fortsätter Herbert Diess.
Tre rekord på mindre än ett år
Inom bara tolv månader har Volkswagen Motorsport slagit tre banrekord med ID.R. Den 24 juni 2018 slog Romain Dumas det övergripande banrekordet med tiden 7:57.148 minuter vid den berömda backtävlingen Pikes Peak International Hill Climb i USA. Bara tre veckor senare uppnådde han en ny bästa tid för elbilar med 43,86 sekunder vid Goodwood Festival of Speed i södra England. Det nya varvrekordet på den legendariska Nürburgring-Nordschleife har nu lagts till i den framgångsrika satsningen.
För Romain Dumas, som är en fyrfaldig vinnare av 24-timmarsloppet på Nürburgring, är rekordvarvet med ID.R ännu en höjdpunkt på hans favoritbana.
? Att vara rekordhållare på Nordschleife gör mig otroligt stolt. För mig är detta den bästa och svåraste racingbanan i världen. Jag vill tacka teamet från Volkswagen Motorsport som än en gång gjort ett fantastiskt jobb. ID.R var perfekt förberedd för Nordschleife och det var så roligt att uppleva svindlande acceleration och snabba kurvhastigheter, säger Romain Dumas.
? Den här succén är resultatet av noggranna förberedelser av våra ingenjörer, ett felfritt jobb av hela teamet under testerna och förstås en perfekt prestation av föraren Romain Dumas, säger Sven Smeets, chef Volkswagen Motorsport.
Anpassad för Nordschleife
Inför rekordförsöket hade ID.R anpassats speciellt efter Nordslingans världsunika bansträckning och karaktär.
? För den här utvecklade versionen av ID.R var den aerodynamiska konfigurationen starkare anpassad till högsta möjliga hastighet, i stället för maximal downforce, förklarar François-Xavier Demaison, teknisk chef på Volkswagen Motorsport.
? Med omfattande tester i simulatorn och på banan anpassade vi ID.R till de unika förhållandena på Nordschleife, med inriktning främst på chassisinställning, energihantering och optimalt val av däck.
Den tyska racingbanan Nürburgring-Nordschleife (”Nordslingan”), som öppnades 1927, är en av de mest utmanande racingbanorna i världen och fortsätter att fungera som en enastående testmiljö för bilindustrin. Den relativt smala banan har en längd på 20,832 kilometer med regelbunden klättring eller nedstigning genom Eifelskogen. Den innehåller inte mindre än 75 kurvor.
Volkswagen har nått en ny milstolpe inom elektrisk mobilitet. ID.R körde ett varv på Nürburgring-Nordschleife på 6 minuter, 5 sekunder och 336 tusendelar, vilket är snabbare än vad någon elbil klarat av tidigare.
Varvrekordet på Nürburgring är ett faktum.
Volkswagen ID.R har gjort det snabbaste utsläppsfria varvet på en av de mest utmanande racingbanorna i världen
Volkswagen-föraren Romain Dumas slog föregående rekord med 40,564 sekunder
Efter det övergripande rekordet på Pikes Peak och elbilsrekordet i Goodwood är detta det tredje rekordet för ID.R
ID.R är det sportiga flaggskeppet i Volkswagens nya helt eldrivna ID.-familj. Den utsläppsfria racerbilen är spjutspetsen i märkets satsning på elektrisk mobilitet. ID.R drivs av två elmotorer med en systemeffekt på 680 hk. Bilen väger mindre än 1 100 kg, inklusive föraren.
Med en genomsnittlig hastighet på 206,96 km/h och tiden 6 minuter, 5 sekunder och 336 tusendelar understryker ID.R ännu en gång den enorma potential som elbilar kan leverera på allmänna vägar i framtiden. Volkswagen-föraren Romain Dumas, Frankrike, slog varvrekordet på Nürburgring-Nordschleife (”Nordslingan”) med 40,564 sekunder. Det tidigare rekordet sattes år 2017 av Storbritanniens Peter Dumbreck i en NIO EP9.
? Nürburgring-Nordschleife är inte bara en av världens mest krävande banor, det är också det ultimata testet för bilar, säger Herbert Diess, VD för Volkswagen-koncernen.
? ID.R har behärskat denna utmaning med bravur och har nu gjort det snabbaste utsläppsfria varvet någonsin. Vår e-mobilitet kan nu stolt kalla sig "Nürburgring-godkänd". Jag gratulerar teamet från Volkswagen Motorsport och föraren Romain Dumas till det tredje rekordet för ID.R! fortsätter Herbert Diess.
Tre rekord på mindre än ett år
Inom bara tolv månader har Volkswagen Motorsport slagit tre banrekord med ID.R. Den 24 juni 2018 slog Romain Dumas det övergripande banrekordet med tiden 7:57.148 minuter vid den berömda backtävlingen Pikes Peak International Hill Climb i USA. Bara tre veckor senare uppnådde han en ny bästa tid för elbilar med 43,86 sekunder vid Goodwood Festival of Speed i södra England. Det nya varvrekordet på den legendariska Nürburgring-Nordschleife har nu lagts till i den framgångsrika satsningen.
För Romain Dumas, som är en fyrfaldig vinnare av 24-timmarsloppet på Nürburgring, är rekordvarvet med ID.R ännu en höjdpunkt på hans favoritbana.
? Att vara rekordhållare på Nordschleife gör mig otroligt stolt. För mig är detta den bästa och svåraste racingbanan i världen. Jag vill tacka teamet från Volkswagen Motorsport som än en gång gjort ett fantastiskt jobb. ID.R var perfekt förberedd för Nordschleife och det var så roligt att uppleva svindlande acceleration och snabba kurvhastigheter, säger Romain Dumas.
? Den här succén är resultatet av noggranna förberedelser av våra ingenjörer, ett felfritt jobb av hela teamet under testerna och förstås en perfekt prestation av föraren Romain Dumas, säger Sven Smeets, chef Volkswagen Motorsport.
Anpassad för Nordschleife
Inför rekordförsöket hade ID.R anpassats speciellt efter Nordslingans världsunika bansträckning och karaktär.
? För den här utvecklade versionen av ID.R var den aerodynamiska konfigurationen starkare anpassad till högsta möjliga hastighet, i stället för maximal downforce, förklarar François-Xavier Demaison, teknisk chef på Volkswagen Motorsport.
? Med omfattande tester i simulatorn och på banan anpassade vi ID.R till de unika förhållandena på Nordschleife, med inriktning främst på chassisinställning, energihantering och optimalt val av däck.
Den tyska racingbanan Nürburgring-Nordschleife (”Nordslingan”), som öppnades 1927, är en av de mest utmanande racingbanorna i världen och fortsätter att fungera som en enastående testmiljö för bilindustrin. Den relativt smala banan har en längd på 20,832 kilometer med regelbunden klättring eller nedstigning genom Eifelskogen. Den innehåller inte mindre än 75 kurvor.
Volkswagen vill slå rekord på Ringen med uppdaterad ID. R
Nytt varvrekord för elbilar på gång kanske

Volkswagen slog rekord med specialbyggda elbilen
Körde Pikes Peak på 7:57,148

Eldrivna Nio EP9 har satt nytt rekord på Ringen
Snabbare än Lamborghini Huracán Performante
