28 i dag 10 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Volkswagen lyfter T-Roc
Volkswagen lyfter T-Roc Det förtjänar den

Det har blivit dags för Volkswagens lilla crossover T-Roc att få sig ett lyft och så här ser detta ut. Alla versioner uppdateras vilket alltså innefattar standard-versionen, T-Roc R och T-Roc Cabriolet. Nytt är fronten som har nya strålkastare, en LED-list mellan dessa (om du köper Matrix-strålkastare) och en ny stötfångare med stående DRL-ljus. Baktill hittar vi också nya lampor som är lite mörkare än tidigare och som fått sig lite LED. Även den bakre stötfångaren är omgjord. Det finns även nya fälgar i storlekarna 16-19 tum att välja mellan. Insidan får en mjukare instrumentbräda, ett instrumentkluster bestående av en skärm på åtta tum och ett infotainment-system som går att få med 6,5, 8 eller 9,2 tum stor skärm. Dessa stödjer Apple CarPlay och Android Auto. Uppdaterade T-Roc får även samma ratt som Golf använder sig av. Inget har gjorts med motoralternativen.

Vad faceliften kommer att kosta och är i skrivande stund oklart. Kommer gå att beställa från mitten av januari nästa år, lansering sker under årets första kvartal.

Bil, Volkswagen, Volkswagen T-Roc, facelift, ansiktslyft, crossover
Ingen video laddad. Detta kan bero på adblocker.
Försök igen
Video till Volkswagen lyfter T-Roc
Visa Pressmeddelande Nya Volkswagen T-Roc – populär crossover uppdateras

Den framgångsrika crossover-modellen T-Roc uppdateras nu med förfinad interiör och design samt med innovativ teknik. Uppdateringen gäller även T-Roc Cabriolet och prestandaversionen T-Roc R.

Storsäljare i kompakt-SUV-segmentet. Fler än 1 miljon exemplar av T-Roc har sålts sedan lanseringen i slutet av 2017
Förfinad interiör. Nya ytor och färger förstärker interiören i T-Roc, Digital Cockpit är nu standard och den nydesignade infotainmentdisplayen kan som tillval fås i storlekar upp till 9,2 tum
Uttrycksfull exteriör. Den uttrycksfulla looken förstärks ytterligare av fräscha designdetaljer och nya lacker, medan nya R-Line understryker bilens sportiga karaktär.
IQ.LIGHT med LED matrix-strålkastare (tillval). Interaktiv ljusreglering för bästa sikt, bekvämlighet på högsta nivå och förbättrad säkerhet
Assisterad körning. IQ.DRIVE Travel Assist (tillval) hjälper föraren att styra, bromsa och accelerera i hastigheter upp till 210 km/h
Uppkoppling. Den tredje generationens infotainmentsystem (MIB3) med "We Connect" och "App-Connect Wireless" med onlinetjänster
Effektivitet och mångfald. Effektiva bensinmotorer (TSI) och en dieselmotor (TDI). Bland utbudet finns versioner med manuell växellåda, DSG-växellåda, framhjulsdrift och 4MOTION fyrhjulsdrift.
Hög prestanda på nytt. Toppversionen T-Roc R, med en effekt på 300 hk, uppdateras också
Frihetskänsla i vardagen. T-Roc Cabriolet förenar robustheten hos en SUV med njutningen av en cabriolet
Säljstart. Samtliga versioner släpps för beställning preliminärt i mitten av januari. Priserna är ännu inte fastställda.
Med sin uppdaterade design, sina betydande framsteg inom drift och uppkoppling samt den senaste generationen av assistanssystem, är nya T-Roc det senaste kapitlet av Volkswagens framgångsrika crossover-modell i kompaktsegmentet.

Interiören är modernare och av högre kvalitet, medan standardutrustningen nu innehåller LED-strålkastare, Digital Cockpit och en nydesignad multifunktionsratt.

Kunderna kan välja bland flera versioner och konfigurera sin nya T-Roc efter sin egen, personliga stil. Läderpaketet Nappa förbättrar komforten vid långkörningar med elektriskt inställbara säten och ergoActive-säten med elektrisk 4-vägsinställning av svankstödet och massagefunktion. Några av de viktigaste assistanssystemen är IQ.DRIVE Travel Assist och den förutseende farthållaren ACC.

Storsäljare: Mer än en miljon sålda exemplar

Kombinationen av en progressiv look, sportig prestanda och robust mångsidighet har blivit ett framgångsrecept. Redan från start har T-Roc varit mycket populär. Sedan lanseringen på marknaden i slutet av 2017 har Volkswagen sålt fler än 1 miljon exemplar av denna kompakta SUV.

I Sverige har cirka 11 600 exemplar av T-Roc levererats, medan siffran för Europa som helhet är cirka 650 000. Cirka 320 000 bilar har levererats till kunder i Kina. Det här visar att T-Roc har etablerats som en viktig komponent i Volkswagens produktportfölj och på ett imponerande sätt bidragit till märkets strategi inom SUV-segmentet.

Den extra sportiga T-Roc R har kompletterat modellfamiljen sedan slutet av 2019. T-Roc Cabriolet lades till våren 2020 och förenar robustheten hos en SUV med njutningen av en cabriolet.

Förfinad atmosfär i kupén

De mångsidiga crossover-egenskaperna i nya T-Roc exemplifieras av de fem sätena som erbjuder generöst med plats, en upphöjd sittposition och ett bagageutrymme som kan utökas från 445 till hela 1 290 liter.

Den nydesignade instrumentpanelen, instrumentinsatsen och infotainmentdisplayen har fått ett extra modernt utseende. Instrumentpanelens yta är nu skumdämpad. Dessutom förstärker panelens distinkta sömmar den högklassiga atmosfären i nya T-Roc.

De invändiga dörrpanelerna är nu tillverkade i högklassigt tyg som standard eller konstläder beroende på version. Dessutom erbjuds komfortsäten med mittpaneler i ArtVelours. Den distinkta dekorlisten finns i fyra nya versioner, beroende på vald modellversion och i kombination med designpaketet Black Style.

Infotainmentdisplayen sitter nu placerad som en surfplatta på instrumentpanelen. Den är placerad på en ergonomiskt idealisk höjd, på en visuell nivå med instrumentinsatsen bakom ratten. Den nydesignade ratten med multifunktionsknappar – som är standard i nya T-Roc – gör också handhavandet mer intuitivt.

Styrningen av den automatiska klimatanläggningen är också den digitaliserad i nya T-Roc. Temperaturerna och fläktfunktionen justeras med hjälp av beröringskänsliga reglage, medan andra funktioner, liksom stolsvärmen, har beröringskänsliga reglage.

Förfinad exteriördesign

Förändringar av exteriördetaljer gör att nya T-Roc uttrycker sin omisskännliga crossover-design på ett ännu mer slående sätt. Den har nu LED-strålkastare och mörktonade baklyktor som standard. Som tillval finns innovativa IQ.LIGHT med LED matrix-strålkastare och en ljuslist i kylargrillen, liksom nydesignade baklyktor med dynamisk blinkerfunktion.

Nya lacker kompletterar den förfinade exteriördesignen, precis som ett brett utbud av nydesignade lättmetallfälgar i storlekar från 17 till 19 tum. Den nydesignade R-Line-versionen ger bilen en utpräglat sportig look.

Avancerade assistanssystem

Nya T-Roc erbjuder massor av avancerade assistanssystem – både som standard och som tillval – som tidigare endast fanns i högre klasser. I standardutrustningen ingår fortfarande Front Assist och Lane Assist. Bland nyheterna finns IQ.DRIVE Travel Assist och en förutseende farthållare (ACC).

Side Assist har uppdaterats med fler funktioner och Park Assist klarar nu även av att parkera framåt i vinkelräta parkeringsfickor och att köra ut från parallella parkeringsplatser.

Digital Cockpit som standard

Nya T-Roc är utrustad med ett helt digitalt display- och styrsystem som är baserat på den tredje generationens infotainmentsystem (Modular Infotainment Toolkit, MIB3). En Digital Cockpit är nu standard och svarar för funktionen hos instrumentinsatsen bakom ratten. Som tillval finns även Digital Cockpit Pro som har en större display och fler funktioner.

Infotainmentdisplayernas storlek på instrumentpanelen är 6,5" eller 8,0" beroende på utrustning. Och i kombination med det nya infotainmentsystemet Discover Pro mäter skärmen hela 9,2 tum diagonalt.

På begäran kan nya T-Roc alltid vara online. We Connect Plus-funktionerna gör det möjligt att använda innovativa digitala tjänster som röststyrning online och tillgång till streamingtjänster. Som tillval kan funktionerna inom Apple CarPlay och Android Auto nu även integreras trådlöst i styrsystemet via App-Connect Wireless.

Flera motoralternativ

I det svenska utbudet av effektiva, direktinsprutade bensinmotorer ingår en 1,0-liters TSI-motor med tre cylindrar och en effekt på 110 hk liksom två fyrcylindriga motorer, en 1,5-liters TSI-motor på 150 hk och en 2,0-liters TSI-motor på 190 hk. På dieselsidan erbjuds en fyrcylindrig 2,0-liters TDI-motor på 150 hk.

Toppversionen är T-Roc R med 300 hk och 400 Nm, medan en 1,5-liters TSI på 150 hk finns till nya T-Roc Cabriolet.

1,0 TSI med 110 hk har en 6-växlad manuell växellåda medan övriga versioner har 7-stegad DSG-växellåda med dubbla kopplingar.

4MOTION fyrhjulsdrift säkerställer överlägsen kraftöverföring och är standard i 2,0 TDI med 150 hk, 2,0 TSI med 190 hk och i T-Roc R.

Nya T-Roc R: Mångsidig prestanda

Med sin 4-cylindriga motor på 300 hk och 400 Nm är nya T-Roc R toppversionen i modellfamiljen. Även det standardmonterade sportchassit och fyrhjulsdriften 4MOTION bidrar till detta.

Förutom det distinkta ljudet, förstärks den sportiga prestandan även visuellt i interiören och den R-specifika exteriören. Den nydesignade sportläderratten har touchkontroller och den specifika R-knappen ger direktåtkomst till körprofilsväljaren.

Nya T-Roc Cabriolet: Körglädje, frihet och livsglädje

Den nya versionen av T-Roc Cabriolet signalerar nu mer än någonsin körglädje, frihet och livsglädje. Som en crossover-modell med öppet tak förenar den robustheten hos en SUV med njutningen av en cabriolet.

Nya T-Roc Cabriolet är försedd med en elektriskt manövrerad tygsufflett i tre lager som kan öppnas på under nio sekunder. Den 4-sitsiga cabrioleten erbjuds med en 1,5-liters TSI-motor på 150 hk och finns även som R-Line.

Versioner och motoralternativ

Följande versioner och motoralternativ kommer att erbjudas på den svenska marknaden:

T-Roc 1,0 TSI 110 hk
bensin, manuell, framhjulsdrift
T-Roc 1,5 TSI 150 hk
bensin, DSG, framhjulsdrift
T-Roc R-Line 2,0 TDI 150 hk
diesel, DSG, 4MOTION fyrhjulsdrift
T-Roc R-Line 2,0 TSI 190 hk
bensin, DSG, 4MOTION fyrhjulsdrift
T-Roc R 2,0 TSI 300 hk
bensin, DSG, 4MOTION fyrhjulsdrift
T-Roc Cabriolet 1,5 TSI 150 hk
bensin, DSG, framhjulsdrift
T-Roc Cabriolet R-Line 1,5 TSI 150 hk
bensin, DSG, framhjulsdrift
Black Style

Kunderna kommer också kunna välja designpaketet Black Style med massor av designdetaljer i svart, mörktonade sidorutor och bakrutor, C-stolpar i kolfiberoptik och speciella 18"-lättmetallfälgar.

Framsteg genom digitalisering

Med sin ACCELERATE-strategi siktar Volkswagen på att ställa om till att bli en mjukvaruorienterad mobilitetsleverantör. Nya T-Roc drar också fördel av de innovationer detta innebär. Ökad integration av mjukvara i bilen och en optimerad digital kundupplevelse speglar denna progressiva utveckling.

Säljstart i januari

Samtliga versioner av nya T-Roc släpps för beställning preliminärt i mitten av januari 2022. De svenska priserna är ännu inte fastställda. Själva lanseringen är planerad till slutet av första kvartalet 2022.
Det här är Volkswagen T-Roc En lite mindre och poppigare SUV VW tyckte att de behöver en till SUV i sitt modellutbud och jag tycker nog att de hade rätt. Förutom det lite krystade namnet T-Roc känns det mesta rätt med den här faktiskt, i alla fall vid första ögonkastet. T-Roc är en ganska liten, eller kompakt som VW uttrycker det, SUV som placerar sig under Tiguan. Att man släpper en bil i det här segmentet är inte så förvånande, det växer så det knakar och VW själva säger att segmentet kommer att fördubblas under de närmsta tio åren. Fronten är trots storleken relativt tjock. Det är färgglatt, utan att bli töntigt, och förarmiljön har fått sig ett lyft och är inte riktigt lika tråkig som en del andra bilar i VW-utbudet. Utsidan kan man få i två olika färger, här ovan i svart och gult och här under kan ni se den i blått och vitt. Grundversionen kallas för T-Roc helt enkelt, men det finns två högre utrustningspaket som kallas för Sport och Style. De innehåller ungefär lika mycket saker, men med olika stil. Sport har till exempel "sport comfort seats" medan Style har lite exklusivare val i inredningen. Bilen kommer att börja med en prisklass i 20.000 euro-segmentet, då får man manuell låda, framhjulsdrift och och en rätt liten motor. Exakt hur motoralternativen kommer att se ut är inte klart, men man kommer att erbjuda tre bensinare och tre dieslar. Inga hybrider eller elversioner verkar planerade just nu. Köper man en lite större motor kommer man också att få fyrhjulsdrift och DSG-låda, men då har man nog lämnat det där 20.000 euro-segmentet. T-Roc kommer att lanseras i Europa i november. Tumnagel
39.0°
0
Volkswagen rullar ut T-Roc R Mer krut i crossovern Nästa medlem i Volkswagens R-familj är här och det är den lilla crossovern T-Roc som begåvats med en vassare motor och ett vassare chassi. Grejerna kommer från Golf R och det innebär alltså att det under huven sitter en turbomatad fyra på 2,0 liter som ger 300 hästar och 400 newtonmeter i vrid. Det räcker för att ta sig från stillastående till 100 km/h på 4,9 sekunder och upp till en elektroniskt begränsad toppfart på 250 km/h. Växellådan är en sjustegad dubbelkopplingsmanick och precis som i Golfen skickar den kraften vidare till alla fyra hjulen. I övrigt får den ett sportigare kjolpaket, 18-tumsfälgar och samma bromsar som Golf R Performance har. Det finns ett nytt körläge som kallas för Race och man ska kunna stänga av ESC:n för när man vill busa lite. Lanseringen sker senare i år men vad bilen kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
37.5°
0
Volkswagen T-Roc Cabriolet är så torr, så underbar! Dubbla personligheter på hjul Volkswagen är väl inte ett bilmärke som andas fest, spänning och passion direkt men de gör bilar som fungerar och som ändå gör många nöjda och glada, kanske just för att det är en bil och inte en passion. Deras småsuvar T-Cross och T-Roc (vad är det för namn egentligen?) vinner väl kanske inte heller några priser över spänning, även om Volkswagen själva tycker att T-Roc har "en uttrycksfull design". Bilen jag provkör är fullutrustad med R-line-paket och stora fälgar och ser faktiskt riktigt trevlig ut. Formatet är liten SUV, något som en del fnyser åt men som är älskat av många fler. Det finns något med att vara lite rejäl, sitta relativt högt och åka skönt utan att för den sakens skull behöva köpa en gigantisk bil. Och så är det ju en väldigt populär klass som bara blir populärare, i juni var T-Roc den 13:e mest sålda bilen i Sverige. Tumnagel
35.6°
0
36.6° 0 Bobby Green Bobby Green
ons. 17 nov 2021, 13:30
Volkswagen lyfter T-Roc Det förtjänar den
36.6°
0