m
Volkswagen lyfter Tiguan

Volkswagen lyfter Tiguan
Kommer också som laddhybrid och i R-version med 320 hästar

Bil / Volkswagen

Redan i början av året läckte bilder på ansiktslyftna Tiguan ut men nu är det alltså dags för Volkswagen att dra av täcket officiellt. Den här följer samma spår som övriga modeller i utbudet och även under skalet ser det samma ut. Precis som för nyligen presenterade Arteon kommer även den här i R-version med 320 hästar och för första gången som laddhybrid. Den heter då Tiguan eHybrid men några specifikationer kring den får vi tyvärr inte för tillfället. Förmodligen får den samma saker som sitter i nya Golf och den ska klara runt fem mil på bara el. Man ska även kunna köra i upp till 130 km/h på bara el. Systemeffekten anges här till 245 hästar.

Lansering i Sverige sker i november. Förförsäljningen drar igång i sommar och då släpps även priserna. Läs mer om bilen i pressmeddelandet nedan.

Ingen video laddad. Detta kan bero på adblocker.
Försök igen
Video till Volkswagen lyfter Tiguan
Visa
Pressmeddelande
Världspremiär för nya Volkswagen Tiguan – lanseras även som laddhybrid och R-version

Volkswagen Tiguan är den mest framgångsrika SUV:en i Europa och en av de mest sålda SUV:arna i världen. Denna storsäljare får nu en omfattande uppdatering. Nya Tiguan kommer för första gången att erbjudas som laddhybrid och i prestandaversionen R.

Volkswagens populära SUV Tiguan får nu en uppdatering.
Viktiga fakta om nya Tiguan:

Nummer 1. Tiguan är den mest sålda SUV:en i Europa och för närvarande den mest framgångsrika Volkswagen-modellen i världen
Ny laddhybrid. Nya Tiguan eHybrid kan köras i helt elektriskt läge med en räckvidd på cirka 50 km (WLTP) och därmed utan lokala utsläpp
Högklassig prestanda. Volkswagen R har utvecklat den mest dynamiska Tiguan-versionen någonsin – Tiguan R med 320 hk
Tiguan R med ny fyrhjulsdrift. Den nya fyrhjulsdriften “R-Performance Torque Vectoring” ger en ny nivå av kördynamik
IQ DRIVE-systemet Travel Assist. Om föraren önskar kan nya Tiguan hjälpa till med styrning, bromsning och acceleration i hastigheter upp till 210 km/h
Ständigt uppkopplad. Det nya infotainmentsystemet håller nya Tiguan uppkopplad till omvärlden via internet
Twin dosing-teknik för TDI. Dubbla SCR-katalysatorer minskar avsevärt kväveoxidutsläppen (NOx) från turbodieselmotorn
Uppdaterad design. Bilens design är attraktiv, ikonisk och autentisk. Volkswagen har nu förfinat designen ytterligare
Brett utbud av drivlinor. Tiguan har ett brett utbud av moderna laddhybrid-, TSI- och TDI-system
Dragvikt upp till 2,5 ton. Med en dragviktskapacitet på upp till 2,5 ton är Tiguan perfekt för att dra fritidsutrustning som båtar och hästsvagnar
Lansering. Nya Tiguan lanseras på den svenska marknaden preliminärt i november. Förförsäljningen startar senare i sommar.
Ny Tiguan var 35:e sekund. Mer än sex miljoner exemplar har hittills producerats av Tiguan som lanserades 2007. År 2019 var Tiguan återigen den mest populära modellen för märket Volkswagen och hela Volkswagen-koncernen med cirka 911 000 tillverkade exemplar. Det innebär att en helt ny Tiguan rullade av produktionslinjen i genomsnitt var 35:e sekund i en av fyra fabriker över hela världen förra året.

Nu är det dags för en uppdatering av denna andra generation av Tiguan som lanserades 2016. Allspace-versionen som lanserades 2017 omfattas inte av uppdateringen.

– Vi lanserade vår globala SUV-strategi med andra generationen av Tiguan år 2016. Den fungerade som grund för många framgångsrika modeller över hela världen. Volkswagen tar nu nästa steg genom att elektrifiera, digitalisera och koppla upp nya Tiguan. Detta gör att den kompakta SUV:en kommer att möta den moderna tidens utmaningar, säger Ralf Brandstätter, CEO för märket Volkswagen.

Nästa steg i utvecklingen. All huvudteknologi ombord på nya Tiguan är avsedd att ta ett betydande steg framåt. Volkswagen elektrifierar nu Tiguan med en ny modern laddhybridversion med en systemeffekt på 245 hk. Tiguan kommer för första gången också att finnas tillgänglig som en fristående R-version med en 320 hk stark TSI-motor. Prestandaexperterna på Volkswagen R har utvecklat ett nytt fyrhjulsdriftsystem för detta flaggskepp i modellserien.

Volkswagens användning av så kallad ”Twin dosing”-teknik garanterar nu att turbodieselmotorerna (TDI) i nya Tiguan är bland de renaste förbränningsmotorerna i världen. Med det nya förarassistanssystemet Travel Assist kan Tiguan nu assistera i körningen i hastigheter upp till 210 km/h. Dessutom innebär den senaste generationen av infotainmentsystem (MIB3) att Tiguan har ett helt nytt sortiment av onlinetjänster och funktioner ombord.

En annan ny funktion är ett 480-watts ljudsystem (tillval) från hifi-experterna Harman/Kardon. Volkswagen har också digitaliserat klimatkontrollen med beröringskänsliga skjutreglage och pekknappar. Och sist, men inte minst, Tiguans nya IQ.LIGHT – LED-matrisstrålkastare (tillval) guidar föraren genom natten med förbättrad komfort och säkerhet.

Mångsidig SUV. Liksom sina föregångare är nya Tiguan mycket mångsidig. Det är en äkta SUV som kan dra laster på upp till 2,5 ton – en Volkswagen som kan hantera alla förhållanden med självsäkerhet. Detta är mer tydligt än någonsin tack vare det nya utbudet av driv-, assistans- och infotainmentsystem ombord på Tiguan.

Uppdaterad front. Den uppdaterade fronten är en av de viktigaste visuella förändringarna på nya Tiguan.
– Framtill skapar Volkswagens nya SUV-kylargrill en visuell länk mellan Tiguan och större modeller som Touareg och Atlas Cross Sport som säljs i Nordamerika. Den ger verkligen nya Tiguan en betydligt mer självsäker utstrålning, säger Klaus Zyciora, designchef för Volkswagen-koncernen och märket Volkswagen.

Motorhuven är omdesignad och området med den nya kylargrillen och LED-strålkastarna är bredare, med den nya Volkswagen-loggan centralt placerat. Designen på stötfångarna har också uppdaterats. På baksidan är namnet "Tiguan" nu i en påtaglig central position under VW-loggan. “4MOTION”-emblemet på bakluckan har också omarbetats.

Nya drivlinor

Elektrifierad eHybrid. Volkswagen har omstrukturerat utbudet av drivlinor för Tiguan. En av höjdpunkterna är den nya laddhybridverisonen Tiguan eHybrid med en systemeffekt på 245 hk. Tiguan eHybrid är en integrerad del av Volkswagens elektrifieringsstrategi.

– Vi designade drivkonceptet på ett sådant sätt att Tiguan eHybrid alltid startar i det elektriska körläget E-MODE, förutsatt att batteriet har laddats tillräckligt. Enligt körcykeln WLTP kan bilen nå en räckvidd på cirka 50 kilometer på en enda batteriladdning. Som ett resultat kan de flesta av våra kunder täcka sina genomsnittliga vardagliga resor endast med eldrift, och det är vad det handlar om: noll lokala utsläpp i praktiken, säger Frank Welsch, styrelsemedlem för Volkswagen med ansvar för teknisk utveckling.

Tack vare ett konfigurerbart hybridläge är det även enkelt att spara tillräckligt med elektricitet på långa resor för att kunna köra utsläppsfritt när man kommer fram till tätbebyggda trakter och sin slutdestination. Tiguan eHybrid kan köras i helt elektriskt läge i upp till 130 km/h.

För längre resor, och i hastigheter över 130 km/h, får den effektiva TSI-motorn (turboladdad och direktinsprutad bensinmotor) assistans av elmotorn i hybridläget. Det effektivare samspelet mellan elmotorn och förbränningsmotorn ser till att optimera bränsleeffektiviteten och prestandan.

Kombinationen av elmotor och förbränningsmotor i detta hybridläge ger en imponerande effekt, eftersom elmotorn ger ytterligare boost. GTE-läget tillåter särskilt dynamisk körning och aktiveras genom att trycka på en knapp bredvid DSG-växelspaken. I GTE-läge samverkar den elektriska drivmotorn och TSI-motorn för att leverera den maximala systemeffekten.

Twin dosing SCR-teknik för TDI. Volkswagen har även försett sina direktinsprutade turbodieselmotorer med ny teknik. Tiguans populära TDI-motorer kommer i framtiden att utrustas med dubbla SCR-katalysatorer, var och en med sin egen AdBlue-injektion. Processen kallas ”Twin dosing” och gör att Volkswagen kan minska kväveoxidutsläppen (NOx) betydligt jämfört med föregående modell.

Den första SCR-katalysatorn är placerad nära motorn så att den når sin optimala driftstemperatur strax efter start, vilket hjälper till att minska NOx-utsläppen extremt snabbt. Positionen av denna katalysator är också fördelaktig när du kör med låg motorbelastning. Den andra SCR-katalysatorn är placerad i bilens underdel. Eftersom avståndet till motorn är större kan avgastemperaturen uppströms om den andra katalysatorn vara så mycket som 100°C lägre. Som ett resultat fungerar denna SCR-katalysator särskilt bra under tunga belastningar, till exempel när man kör med högre hastigheter eller drar ett släp.

Oavsett belastning säkerställer den dubbla doseringen att en av de två SCR-katalysatorerna alltid arbetar i det optimala temperaturområdet. Detta underlättar extra effektiv efterbehandling av avgaserna, som omvandlar kväveoxider till vatten och ofarligt kväve.

Tiguan R med ny fyrhjulsdrift. Tiguan R med en prestandamotor på 320 hk är en helt ny version i Tiguan-familjen.
– Tiguan R förbättrar verkligen modellfamiljen. Den har alla attribut som vi förväntar oss av en R-modell – en uttrycksfull design, sportighet med kapacitet att köra på racerbana och att den är funktionell för vardagsbruk, säger Jost Capito, chef för Volkswagen R.

Volkswagen R har anpassat den senaste versionen av TSI-motorn EA888 evo för nya Tiguan R. Vidare har ett nytt fyrhjulsdriftsystem, kallat “R-Performance Torque Vectoring” utvecklats. Systemet fördelar drivkraften mellan fram- och bakaxlarna samt vänster och höger bakhjul. Tack vare den individuellt fördelbara effekten kan upp till 100 % av drivkraften riktas mot hjulet på utsidan av svängen, vilket leder till märkbart mer smidig hantering. Kraftfördelningens intensitet bestäms av den aktuella styrvinkeln, gaspedalens läge, den laterala accelerationen och hastigheten.

Föraren kan också påverka hur fyrhjulsdriften och de stabiliserande systemen ska fungera med hjälp av det vanliga körprofilsvalet (Comfort, Sport, Race, Individual, Offroad, Snow och Offroad Individual). Föraren kan komma åt det sportiga Race-läget omedelbart genom att trycka på den blå R-knappen på Tiguan R: s nya multifunktionssportratt – och därmed förvandla Tiguan R till en sportbil med en knapptryckning.

Unik utrustning för R. Den exteriöra utrustningen inkluderar distinkta stötfångare, en speciell bakre diffusor, breddade hjulhus och 21-tums “Estoril”-aluminiumfälgar. Den specifika R-utrustningen avrundas av ett 18-tums bromssystem, ett avstämd adaptivt chassi (DCC) som har sänkts med 10 mm jämfört med vanliga Tiguan, skräddarsydda körprofilsval, elektronisk stabilitetskontroll (ESC) som kan inaktiveras, ett helt nytt fyrhjulsdriftssystem och ett unikt fyragrenigt sportavgassystem med synliga ändrör och kromskydd. Ett titanavgassystem från Akrapovi? kommer också att finnas tillgängligt som tillval för Tiguan R.

Höjdpunkterna inne i Tiguan R inkluderar nya premiumstolar som utvecklats exklusivt för denna modell med integrerade nackstöd som överensstämmer med bilens dynamiska karaktär, både visuellt och ergonomiskt. Andra funktioner inkluderar digitala instrument (Digital Cockpit) som bär R-logotypen och en integrerad varvtidsräknare, R-dekorlister (Carbon Grey) och upplysta paneler. Interiören rundas av med en ny R-ratt med R-knapp för direkt aktivering av Race-läge och sportiga växelpaddlar för manuell styrning av den 7-växlade växellåda med dubbla kopplingar (DSG), som också är monterad som standard.

Nya kontroller och infotainmentsystem

Digitala pekskärmar istället för knappar och kontroller. Inuti bilen har Volkswagen lagt till en helt ny touchmodul för klimatkontrollfunktionerna. Förutom pekknappar används stora och upplysta beröringsreglage för fläkt- och temperaturkontroll. Som tillval kan pekknappar också väljas för att styra funktioner som sätesvärme, uppvärmning av bakruta och vindruta samt för att öppna luftkonditioneringsmenyn. En digital version av den nya multifunktionsratten med upplysta beröringsöar och reglage finns också som tillval. Upplysta USB-C-portar finns under luftkonditioneringsmodulen.

MIB3 och App-Connect Wireless. En annan av Tiguans tekniska höjdpunkter är den nya generationen av infotainmentsystem (MIB3), som gör det möjligt för användaren att ansluta till en mängd olika onlinetjänster. Tack vare en online-anslutningsenhet (OCU) med integrerad eSIM inkluderar de förbättrade funktionerna i MIB3-systemen onlinetjänster av We Connect (förberedd för obegränsad användningsperiod) och We Connect Plus (förberedd för fri användning under ett eller tre år i Europa).

Beroende på utrustning erbjuder MIB3-systemen också nya funktioner inklusive naturlig röststyrning och åtkomst till streamingstjänster som Apple Music™. Användare kan också anpassa ett stort antal inställningar och spara dem i molnet via Volkswagen ID för användning i andra Volkswagen-bilar. En annan ny funktion är den trådlösa integrationen av appar via App-Connect Wireless för Apple CarPlay ™ och Android Auto™.

Harman Kardon ljudsystem. Volkswagen har samarbetat med ljudspecialisten Harman/Kardon för att utveckla ett nytt ljudsystem (tillval) för Tiguan. Den har tio högpresterande högtalare och en 480-watts förstärkare. Ljudet kan konfigureras individuellt med fyra förinställda ljudprofiler. Blandningen av baser, kristallklara diskanter och knivskarp talreproduktion ger en fascinerande ljudupplevelse.

Nya assistans- och ljussystem

Travel Assist som ett nytt IQ.DRIVE-system. Volkswagen samlar sina system för assisterad körning under paraplymärket IQ.DRIVE. För första gången erbjuds nu systemet Travel Assist för Tiguan. Systemet kan ta över styrning, bromsning och acceleration i hastigheter mellan 0 km/h (med DSG-växellåda) eller 30 km/h (manuell växellåda) och 210 km/h (föraren förblir hela tiden ansvarig för kontrollen av bilen).

För att göra detta använder systemet den adaptiva farthållaren ACC (längsgående styrning) och filhållningsassistenten Lane Assist (lateral vägledning). Föraren aktiverar systemet genom att trycka på en separat Travel Assist-knapp på den nya multifunktionsratten. Föraren måste hålla händerna på ratten även när Travel Assist är aktivt. Tiguans elektronik registrerar detta via beröringskänsliga ytor på ratten. Beröringsdetektering är mycket mer pålitlig än styrvinkelbaserade system även på långa och mycket plana vägsträckor.

Förutseende hastighetsreglering. Den senaste generationen av adaptiv farthållare (ACC) tar proaktivt hänsyn till information om lokal hastighetsbegränsning, stadsgränsskyltar, korsningar och rondeller. För detta ändamål använder assistanssystemet signalerna från frontkameran, GPS och kartdata från navigationssystemet. ACC i Tiguan är ett exempel på hur till och med bekanta assistanssystem utvecklas ständigt och blir mer intelligenta.

Ett annat exempel är det automatiska nödbromssystemet Front Assist som levereras som standard i Tiguan och nu har ett utökat antal funktioner. Förbättringar har gjorts i hur systemet reagerar på personer som korsar vägen i komplexa situationer. Lane Assist är ett tredje exempel på ett förbättrat system. Den senaste generationen av filhållningssystemet kan nu upptäcka vägbanor och körfältsgränser, som exempelvis gräskanter, ännu mer exakt.

Nytt IQ.LIGHT. Ett nytt utvecklingssteg för bilbelysning finns nu för första gången i Tiguan – IQ.LIGHT – LED-matrisstrålkastare. Volkswagen använde först detta strålkastarsystem i en liknande form i Touareg. Efter Touareg, Passat och Golf är nya Tiguan den fjärde Volkswagen-modellen som har detta LED-belysningssystem, som anses vara ett av de bästa i sitt slag i världen.

En matris med 24 lysdioder i varje strålkastarmodul används för att aktivera olika belysningsfunktioner, av vilka några är interaktiva, och för att projicera dem på vägen. En annan nyhet för Tiguan är flytande blinkers som är integrerade i IQ.LIGHT - LED-matrisstrålkastarmodulen. Bakljusens LED-signatur har också designats om.

Den svenska marknaden

I Sverige har Tiguan de senaste åren tillhört toppen i registreringsstatistiken, inte bara i sitt segment utan också totalt av alla modeller som erbjuds på marknaden. Sedan debuten 2007 har cirka 60 000 nya Tiguan registrerats i Sverige.

Nya Tiguan lanseras preliminärt i november. De första motoralternativen kommer senare i sommar att släppas för beställning på den svenska marknaden.

I Sverige kommer alla versioner av nya Tiguan ha bland annat LED-strålkastare, det proaktiva passagerarskyddssystemet, det automatiska nödbromssystemet Front Assist, filhållningsassistenten Lane Assist, den nya multifunktionsratten, ett infotainmentsystem med en minst 6,5-tum stor skärm samt We Connect och We Connect Plus som standard. Annan standardutrustning är Light Assist (helljusassistent), ACC (adaptiv farthållare), takräcke, Climatronic (automatiskt luftkonditioneringssystem) och 18-tums aluminiumfälgar.

Nästa nivå av nya Tiguan kommer dessutom att vara standardutrustad med IQ.LIGHT - LED-matrisstrålkastare, Digital Cockpit med digitala instrument och en 10-tumsskärm, bakgrundsbelysning som kan väljas i många olika färger, elektrisk öppning och stängning av bagageluckan och ett anodiserat silvertakräcke. Nya Tiguan kommer som sin föregångare även att erbjudas som R-Line.

Mer information om motoralternativ, utrustningsnivåer och priser kommer i samband med säljstarten.
37.8°
0

Volkswagen lyfter Tiguan

Kommer också som laddhybrid och i R-version med 320 hästar

Huawei försvinner från Topp 5-lista för telefontillverkare
Företaget har fått en och annan smäll under året

Apple, Samsung och Huawei har toppat mobilförsäljningslistan sedan urminnes tider, men på grund av en aningen strulig period har Huaweis försäljning dippat. Dippen är så pass ordentlig att den kinesiske mobiltillverkaren inte längre nämns på topp 5-listan över världens största mobiltillverkare under årets första kvartal då de blivit omsprungna av andra kinesiska tillverkare. Mer specifikt ligger Samsung och Apple på första och andra plats följt av Xiaomi, Oppo och Vivo. Huruvida Huawei kommer återhämta sig är för tillfället okänt. Företaget kommer presentera nya flaggskeppet P50 någon gång under våren, men då även den telefonen kommer skeppas utan Google Play-tjänster så lär det inte bli någon storsäljare. Tumnagel
37.6°
+
André Stray
0

Alla Premier League-klubbar hoppar av The Super League
Oklart vad som händer med den nya fotbollsliga nu

Den europeiska superligan The Super League som presenterades i måndags ser nu ut att vara på väg att kollapsa efter att hälften av lagen som än så länge var klara för ligan nu hoppar av. Efter hård kritik så har samtliga av de sex brittiska Premier League-klubbarna beslutat sig för att inte vara med i The Super League. Det innebär att det nu enbart är de tre spanska klubbarna Real Madrid, Atletico Madrid och Barcelona samt de italienska klubbarna AC Milan, Inter Milan och Juventus som för tillfället är kvar i The Super League. Efter det blev klart att de sex brittiska klubbarna Arsenal, Chelsea, Liverpool, Manchester City, Manchester United och Tottenham lämnar The Super League-samarbetet, även kallad European Super League (ESL), så sa skrev ESL i ett uttalande: "Despite the announced departure of the English clubs, forced to take such decisions due to the pressure on them, we are convinced our proposal is fully aligned with European law and regulationsGiven the current circumstances, we shall reconsider the most appropriate steps to reshape the project, always having in mind our goals of offering fans the best experience possible while enhancing solidarity payments for the entire football community." Huruvida det nu faktiskt kommer att bli någon superliga för europeisk fotboll återstår med andra ord att se. Här ovanför hittas ett inslag från SVT om de brittiska klubbarnas avhopp från The Super League och nedan hittas ett inslag där James Corden snackar lite om vad han anser om den så kallade superligan. Tumnagel
37.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Är nya iMac för tunn?
11,5 millimeter är riktigt tunnt

Nya iMac är larvigt tunn, den är bara 11,5 millimeter tjock. Man vet att en stationär dator är väldigt tunn när den mäts i ,x millimeter. Det är ju riktigt trevligt och att den är liten kommer vara trevligt för dem som måste flytta runt den eftersom den bara väger 4,5 kilo. Men är den för tunn? Den frågan dök upp i mitt huvud igår eftersom tunnheten har tvingat Apple till att göra en del udda lösningar. Det första som ni hade åsikter om bland kommentarerna är hakan, som fortfarande är kvar. Anledningen är så klart att skärmen tar plats, en skärm som är 11,5 millimeter tjock är ju faktiskt inte någon tjockis direkt. Som jämförelse är en MacBook Pro 15,6 millimeter tjock, alltså 35 procent tjockare. iMacens alla delar ligger just i den där hakan och inte bakom skärmen som de gjorde tidigare. Hade man placerat alla saker bakom skärmen hade den blivit dubbelt så tjock. Hade det varit värt det? Apple. You should have made the computer 1 inch thicker and put everything in the chin BEHIND the display. And you know it ?? pic.twitter.com/a00fXFnKpu— Marques Brownlee (@MKBHD) April 20, 2021 Och varför har man inte satt loggan på hakan? Hur det hade sett ut ser ni nedan. Med en så tunn dator kommer också en del problem. Fysiska sådana. Det första är att man fått flytta hörlursuttaget till sidan på datorn för att det ska få plats, något som i och för sig bara är bra. Det andra är att en vanlig strömsladd bara är att glömma, helt enkelt för att den inte får plats. Istället har Apple hittat på en ny magnetisk historia (nej, den åker inte ut som Magsafe om man sparkar till sladden). Från datorn går en sladd som har fin väv runt sig, men den går till en strömdosa som är tänkt att ligga på golvet. Nej, nej, nej! Hur tänkte Apple här? Ja, det är lite härligt att kunna koppla ethernet till strömdosan så att man slipper en sladd till datorn, men exakt hur bra är det att ha skit på golvet? Inte alls, så klart. Så den där dosan kommer att ligga på golvet och samla damm eller så kommer den ligga på skrivbordet för dem som vill ha tomt på golvet. Jag anar att någon kommer att göra en hållare för denna att sätta på iMacens fot eller på väggen. Tumnagel
37.0°
+
Roger Åberg
0

En trailer för S02 av Ted Lasso
Believe!

I går kväll släppte Apple en första trailer för den andra säsongen av humorserien Ted Lasso. Serien handlar om en amerikan som tränar ett brittiskt fotbollslag och alla kulturkrockar det medför. Den andra säsongen av Ted Lasso återvänder till Apple TV+ den 23 juli. En tredje säsong är redan planerad och första säsongens tio avsnitt kan du så klart se på Apple TV+ Tumnagel
37.8°
+
Frode Wikesjö
0

Overwatch-chefen lämnar Blizzard
Jeff Kaplan går vidare efter 19 år i bygget

Blizzard har förlorat en hel del stora namn det senaste året. Bland annat har veteraner som grundaren Mike Morhaime valt att lämna och det har även Overwatchs huvudförfattare Michael Chu gjort. Nu har ytterligare en Blizzard-profil bestämt sig för att gå vidare och den här gången är det Jeff Kaplan, som de senaste åren har varit Overwatchs game director. I ett blogginlägg säger Kaplan detta om avhoppet: It was truly the honor of a lifetime to have the opportunity to create worlds and heroes for such a passionate audience. i want to express my deep appreciation to everyone at blizzard who supported our games, our game teams and our players. but i want to say a special thanks to the wonderful game developers that shared in the journey of creation with me. Never accept the world as it appears to be. always dare to see it for what it could be. i hope you do the same. Detta är ju inte allt för bra nyheter för Overwatch 2, men Blizzard meddelar att utvecklingen av spelet går framåt och mer nyheter kommer under årets gång. Vad Kaplan ska göra i framtiden är för tillfället okänt. Det spekuleras att det vankas pension, men det vore inte helt oväntat om han dök upp hos Blizzard-avhopparnas nya spelstudio Dreamhaven. Tumnagel
37.3°
+
André Stray
0

Det här är tillbehören till Airtags
Från 139 till 4995 kronor!

I går släppte Apple äntligen sina Airtags och för en som använt Tile länge ska det bli intressant att testa dessa. Tile är ju en riktigt trist produkt tills man inte hittar sina nycklar och då blir det helt plötsligt världens viktigaste produkt. Frågan är om Apple kan göra något med produkttypen som gör att jag blir nöjdare som användare. Test kommer! Airtags är ju en liten puck som kostar 350 kronor och den går bra att slänga ner i en väska eller i plånboken. Men vill du fästa den på något så måste du köpa tillbehör och dessa finns just nu från Apple, Hermès och Belkin men det lär finnas saker att köpa på Alibaba vilken sekund som helst. Från Apple finns en nyckelring i läder för 430 kronor, en loop i gummi(?) för 350 kronor och en loop i läder för 470 kronor. Tycker man det är för mycket har Belkin en nyckelring för 139 kronor och en version som går att fästa med snöre, också för 139 kronor. Vill man däremot spendera svinmycket pengar så kan man köpa Hermès saker. Nyckelringen kostar 3995 kronor(!), väsksmycket kostar 3295 kronor(!) och bagagebrickan kostar 4995 kronor(!!!). Köper man någon av dessa får man en specialengraverad Airtag på köpet. Tumnagel
34.1°
+
Roger Åberg
0

Samsung TV Plus finns nu i Sverige
Gratis tv på tv

I går expanderade Samsung sin Samsung TV Plus-tjänst till fler regioner, bland annat Sverige. Samsung TV Plus erbjuder folk som äger en smart tv från Samsung eller kompatibel Galaxy-enhet gratis tillgång till en samling med live och on-demand-innehåll. Tjänsten ger tittare tillgång till kanaler med nyheter, sport, underhållning och mycket annat på Samsung TV. Tjänsten är gratis och kräver inte några registreringar, kreditkort, prenumerationer eller andra enheter för att det ska fungera. Anledningen till att det är gratis är att det hela finansieras med reklam så räkna med att se lite reklamklipp om du ska använda tjänsten. En titt på den amerikanska varianten av Samsung TV Plus kan hittas nedan. Tumnagel
37.6°
+
Frode Wikesjö
0

Discord har lämnat förhandlingarna med Microsoft
Kommer inte köpas upp av mjukvarujätten

För en månad sedan började det pratas om att Discord var sugna på att sälja sig till högstbjudande och det verkade som att Microsoft ville köpa upp verksamheten. Enligt Techcrunch kommer dealen inte gå igenom då Discord lämnat förhandlingarna och har andra framtidsplaner. Mer specifikt verkar det som att Discord kommer börsnoteras i stället. Detta är fortfarande rena spekulationer och vi får helt enkelt se vad Discord har för planer i framtiden. Men för tillfället verkar det i alla fall som att Discord inte kommer bli Microsoft-ägt. Tumnagel
50.2°
+
André Stray
0

Det här presenterade Apple igår
AirTags, ny iMac, ny iPad Pro, ny Siri Remote till Apple TV och annat

Igår hade Apple sin stora vårpresentation Spring Loaded och då hann man på en timmas tid presentera en hel del smått och gott. Här kommer en sammanfattning för er som missade det och vill få en snabb överblick av det som Apple presenterade igår. De två största nyheterna från Apples event var att företaget nu släpper en helt ny iMac med som kör Apples egna M1-chip samt att det även kommer en ny iPad Pro som även den kommer att rulla på M1. Dessutom visade man upp AirTags, spårbrickor som det har ryktats om i närmare två år att Apple varit på gång att presentera. Det visades även upp en uppgraderad version av Apple TV 4K. Den största nyheten med den var dock den nya versionen av Siri Remote, en fjärrkontroll som även kommer att levereras med Apple TV HD och gå att köpa separat för de som redan har en Apple TV. iPhone 12 och iPhone 12 mini fick även ett nytt färgval och kommer snart att bli möjlig att köpa i lila. Apple har även uppdaterat sin Podcast-app och kommer snart att börja erbjuda prenumerationer i denna. När nu Apple går över till M1 i både iMac och iPad Pro så är företaget ytterligare ett steg närmare i sitt mål med att all deras hårdvara ska rulla på egenutvecklade chip. Detta är något som Roger skrev lite mer om i en analys som ni kan läsa här. Vill ni kolla in en sammanfattning av Apples Spring Loaded-event i videoform så hittas det här ovanför. Nedan hittas även ett klipp där tech-vloggaren MKBHD går igenom det som Apple presenterade igår. Tumnagel
39.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kolla in öppningsscenen från Mortal Kombat
Snart är det dags

Snart har Mortal Kombat premiär men redan nu kan du se filmens första minuter i klippet ovan. I det klippet får vi se när Sub-Zero muckar gräl med Scorpion. Mortal Kombat har premiär på amerikanska HBO Max den 23 april. Tumnagel
41.9°
+
Frode Wikesjö
0

Apple kör egna chip i majoriteten av sina produkter
Snart kör de bara eget

I dag släppte Apple två nyheter som är väldigt olika, eller de va det tidigare i alla fall. Den ena är en tablet som tidigare körde en lite biffigare variant av ett chip som man hittade i en mobiltelefon och den andra är en stationär dator som tidigare körde ett chip som inte ens skulle gå att få ner i en bärbar dator, i alla fall inte med rimlig batteritid. Men nya iPad Pro och nya iMac använder precis samma chip. I den ena formen har den ingen kylning och i den andra har den kylning, men efter att ha kört MacBook Air och MacBook Pro ett tag (som jag aldrig hör fläkten på, trots hård belastning), tror jag inte att de faktiska prestandaskillnaderna mellan de två ytterligheterna kommer att vara så stora. Det Apple har lyckats med här är faktiskt fenomenalt. Man har helt enkelt skapat ett chip som är tillräckligt kraftfullt för vad den stora majoriteten använder i massor av situationer och det lär bli smått galet kostnadseffektivt att tillverka chipet med tiden. Nu är Apple inte de som ser till att prisdumpa sina prylar, men det öppnar upp för en spännande framtid. Redan nu är mer än hälften av alla Macar som säljs med M1-chipet. Efter i dag lär den andelen öka rejält. Som bonus har man dessutom fått in en annan produktkategori på samma plattform när man nu släppte iPad Pro, vilket gör att man slipper utveckla tjockare versioner av A-serien. Tidigare så släppte man ju en A12X vilket man nu slipper när iPad Pro kör M1, så i princip utvecklar man inte fler chipfamiljer än tidigare. Det som finns kvar att uppdatera för Apple är sakerna i Intel-spalten ovan som ska få en tjockare variant av M1, troligen med namnet M1X. Det är en annan variant av MacBook Pro 13, MacBook Pro 16, större iMac och så Mac Pro. Volymmässigt har man alltså bytt säkert 70-80 procent av sitt utbud på Macsidan till sitt nya chip sedan november förra året. Det måste vara det snabbaste plattformsbytet i historien. Kvar att gissa kring för framtiden är exakt hur tjockt det där M1X-chipet är. Antingen så är det bara 20-30 procent bättre än M1 och det skulle nog accepteras av många, men förhoppningen finns så klart att det ska vara ett riktigt, riktigt tjockt chip som nästan är jobbigt bra. Det ska också bli intressant att se hur ofta Apple kommer att uppdatera sin M-serie och hur man kommer att uppdatera maskinerna som kör dem. På iPhone-sidan har man presenterat ett nytt chip varje år och det finns ju inget som hindrar dem från att göra samma sak med M-serien, alltså att vi får se M2 nästa år, M3 året efter det. Apple har fullt upp med M1X, så någon M2 under 2021 lär det inte bli men under 2022 kommer det garanterat. Frågan blir då om man kommer att slänga in det i alla de produkter som kör M1, vilket jag hoppas innerligt att man gör. En av anledningarna till att Apple gör detta är ju att man inte vill hålla på och vänta en tre-fyra år mellan uppdateringarna. Jag är säker på att Apple kommer att få över allt utom möjligen Mac Pro på sina egna chip under 2021. Det hade varit en sån fjäder i hatten för dem att lyckas göra det innan november i år och alltså klara övergången på under 12 månader. Under en pandemi. Hatten av i fall att det lyckas. Att man slängde in så många nyheter under kvällens keynote visar hur som helst att man har saker kvar att presentera under resten av året. Tumnagel
44.4°
+
Roger Åberg
0

Paolo fromTOKYO kollar in japanska vitvaror
Hög vill-ha-faktor på det mesta

Klipp där Paolo fromTOKYO besöker en elektronikbutik i Japan för att kolla in vad som gör deras vitvaror lite extra tuffa. Jag blir ju helt klart sugen på kylskåpet och självklart riskokaren men jag hade nog inte sagt nej till något som visades i klippet här. Tumnagel
40.1°
+
Frode Wikesjö
0

Chrome testar ny surfhistorik
Få lite bättre koll på vad du surfat på med Minnen

Google har börjat testa en ny funktion för att visa en användares surfhistorik i deras webbläsare Chrome vilken man kallar för "Minnen" (Memories). Chrome har redan idag surfhistorik-funktionen Historik (History) som man kan kolla in på url:en chrome://history/ om man kör Chrome. Minnen ser ut att vara en utvecklad version av Historik där Chrome på ett lite mera överskådligt sätt visar hur användaren tidigare surfat. Detta görs genom att tabbar som använts och sajter som har besökts grupperas tillsammans vilket ni kan se ett exempel på ovan. Här nedanför kan ni se hur samma surfhistorik ser ut med Chromes nuvarande Historik-funktion, en funktion som istället visar alla webbsidor som besökts i kronologisk ordning. Minnen finns än så länge bara tillgängligt i den senaste Canary-versionen av Chrome. Har man den och vill testa Minnen så måste man först aktivera funktionen i inställningarna som hittas chrome://flags/#memories. Därefter kan man kolla in Minnen vilka hittas på chrome://memories/ i Canary-versionen av Chrome. Om eller när Google planerar att släppa Minnen till den skarpa versionen av Chrome finns det än så länge inga uppgifter om. Tumnagel
36.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Marvel's Avengers förlorar sin creative director
Shaun Escayg flyttar tillbaka till Naughty Dog

Marvelx27s Avengers försöker återuppliva sig själv med nya uppdrag och hjältar, men bakom kulisserna fortsätter utvecklarna tappa namn. Shaun Escayg jobbade tidigare på Naughty Dog och var regissör för Uncharted-avstickaren Lost Legacy samt jobbade på Uncharted 4 och The Last of Us. För några år sedan rekryterades han av Crystal Dynamics och fick titeln creative director för Marvelx27s Avengers, men nu verkar det vara dags att återvända. I ett Twitter-inlägg berättar Escayg att han återvänt till Naughty Dog, men vad han ska göra där är för tillfället okänt. Detta är förstås trevligt för Naughty Dog, men avhoppet lär svida lite för Marvelx27s Avengers-utvecklingen och det känns lite som att folk lämnar då det är ett sjunkande skepp. Alternativt gör detta att någon annan kan ta över ansvaret och styra upp skutan á la No Manx27s Sky. Vad som kommer hända Marvelx27s Avengers återstår dock att se. Tumnagel
38.3°
+
André Stray
0

Audi A6 e-tron blir inte första bilen på nya PPE-plattformen
Q6 e-tron kommer först från Audi

Häromdagen skrev vi om nya Audi A6 e-tron concept och ni blev lyriska. Vi fattade det som att A6:an skulle bli första bilen ut på nya plattformen, men så blir det inte. J1-plattformen är den som Porsche har tagit fram, i samarbete med Audi, och som vi har fått se Porsche Taycan och Audi e-tron GT på. PPE-plattformen är framtagen av Audi, i samarbete med Porsche, och den kommer vi att få se betydligt fler bilar på den närmsta tiden. Men det dröjer. Från Audis håll så kommer nya Q6 e-tron att bli den första bilen på plattformen och den kommer att presenteras under andra halvan av 2022 så vi får ge oss till tåls en smula där. Först 2023 kommer A6 e-tron. Men det trevliga är att Audi lovar att den färdiga A6:an kommer att vara väldigt lik konceptet. Plattformen delas som sagt med Porsche och först ut från dem är troligen en elektrisk version av Macan, men en större elektrisk SUV kommer troligen också som då ersätter Cayenne. Dessa två är storsäljare för Porsche och för att få ihop utsläppssiffrorna och kunna ha kvar 911 och 718 som fossil behöver de två SUVarna att komma relativt snart. Panamera säljer typ ingenting längre tack vare Taycan. Personligen så hoppas jag att Porsche utnyttjar plattformen och också levererar en personvagn i stil med A6 e-tron. Varför inte liksom? PPE-plattformen är skapad för bilar i B, C och D-segmentet så en A4 e-tron lär komma också. Även mindre premiumbilar kan komma, men hur prioriteringen ser ut där är ännu inte klart. Gemensamma nämnaren för plattformen är inte så mycket storlek utan premium, plattformen har en del saker som MEB-plattformen inte har som riktigt snabb laddning och 800 V. Efter 2024 är tanken att man inte längre ska ha två olika plattformar utan då ska alla bilar som släpps rulla på den nya SSP-plattformen. Tumnagel
38.2°
+
Roger Åberg
0

Apple presenterar iPad Pro med M1-chip
Och en skärm som har Mini LED:s

En av de största nyheterna som presenterades under Apple vårpresentation idag var att man nu släpper iPad Pro med Apples egna Apple Silicon M1-chip, chippet som fram till idag bara funnits i Mac mini, MacBook Air och MacBook Pro. Tidigare under kvällen presenterade även en helt ny version av iMac som även den kommer att köra M1. Förutom M1-chippet så har även nya 12,9-tumsmodellen av iPad Pro försetts med en skärm som använder sig av Mini LED:s. Skärmen är försedd med 10.000 Mini LED:s med 2500 så kallade dimming zones. Det kan jämföras med de 72 LED:s som används föra att förse den nuvarande iPad Pro med backlight. Rent prestandamässigt så innebär M1-chippet att att den nya iPad Pro med åtta kärnor kommer att ha 50 procent högre prestanda än den nuvarande iPad Pro-modellen. Vidare kommer nya iPad Pro att få stöd för 5G, Thunderbolt och USB4-stöd samt stöd för att använda handkontroller från PlayStation 5 och Xbox. iPad Pro kommer nu även att få en ny kamera. Det handlar om en ultrawide kamera på 12 megapixel som har ett 120 graders täckningsområde. Den nya iPad Pro kommer även i en ny konfiguration med 2TB lagring. Priserna på 11-tumsversionen av nya iPad Pro kommer att starta på 9495 kronor medan 12,9-tummarna kommer att starta på 12.995 kronor. De kommer gå att förbeställa 30 april och leveranserna drar igång i maj. Tumnagel
53.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Apple presenterar helt ny iMac
Med M1 och i massor av färger

Som ryktena sa så kom det en ny iMac och den kommer i ett gäng olika färger. Eftersom den har en M1-processor i sig istället för en intel-processor så kan den vara betydligt tunnare och är bara 11,5 millimeter tjock. Eller tunn. Två små fläktar finns men Apple säger att den bara ska låta 10 decibel. Skärmen är på 24 tum och har upplösningen 4480x2560, alltså 4,5k. Riktigt bra för den storleken på skärm. Skärmen kan också leverera miljarder färger och True Tone och ska vara behandlad med ett material som ger låga reflektioner. Man har, äntligen, fixat till kameran som numera är på rimliga 1080p. Apple lovar också att man använder kraften i M1 för att göra bilden bättre, speciellt i dåligt ljus. iMac har flera mikrofoner så att man ska låta bra och låta bra ska iMac göra. Totalt sex högtalare varav två subwoofers ska leverera bra ljud. Med tanka på vad de kan göra i sina MacBooks så tror jag på dem. iMac har även rumsligt ljud så video med Dolby Atmos lär låta bra. iMac 24 kommer alltså att ha M1-processorn, inte en fetare version. Men den lär räcka för de allra flesta. På baksidan hittar vi fyra USB-C-portar varav två är Thunderbolt. Dessa två ska driva en skärm på 6K. Strömsladden fästs med magnet men själva strömenheten sitter in i iMac utan på sladden och kan placeras på golvet. På denna sitter också ethernetingången. Till iMac kommer så klart också tangentbord och grejer. Basversionen är lite omgjord med bland annat en låsknapp. Självklart är dessa i matchande färger. Man kan även köpa en version med Touch ID och en större version med numeriskt tangentbord och Touch ID. Den klassiska och inte så älskade musen och den numera klassiska och älskade trackpaden kommer också i matchande färger. Kommer i två versioner som kostar 15.995 och 18.495 kronor. 15.995 kronors-versionen (1299 dollar) har 8 CPU-kärnor och 7 GPU-kärnor. 8 GB minne, 256 GB lagring, 2 thunderbolt-portar och det vanliga tangentbordet. Denna har inte ethernet. 18.495 kronor-versionen (1499 dollar) har 8 CPU-kärnor och 8 GPU-kärnor. 8 GB minne, 256 GB lagring, 2 thunderbolt-portar, två USB-C-portar och det Touch ID-tangentbordet. Levereras i maj. Det är alltså bara 24-tummaren som har presenterats nu. En inte allt för vild gissning är att den större versionen, som väntas få 32 tumsskärm, kommer att få den fetare M1X-processorn. Tumnagel
51.0°
+
Roger Åberg
0

Apple släpper ny version av Apple TV 4K
Med Apples A12 Bionic-chip och ny fjärrkontroll

Under Apples vårpresentation visade Apple upp en ny version av Apple TV 4K som blivit uppgraderad med Apples A12 Bionic-chip samt försetts med en ny fjärrkontroll. Det nya chippet ska bland annat ge Apple TV 4K högre framerate i HDR som ska vara jämförbart med de senaste spelkonsolerna. Den största nyheten med den nya Apple TV 4K-versionen var dock den nya fjärrkontrollen i aluminium-chassi. Fjärrkontrollen är försedd med ett touchkänsligt scrollhjul istället för den touchpad som finns på den nuvarande Siri Remote. Den nya fjärrkontrollen har även en on/off-knapp, mute-knapp samt en Siri-knapp vilken är placerad på sidan av fjärrkontrollen, se bild nedan. Den nya Apple TV 4K kommer att kosta 1995 kronor med 32GB lagring och 2195 kronor med 64GB lagring. Apple TV HD kommer även den att gå köpa med nya fjärrkontrollen för 1695 kronor. Vill man bara köpa den nya fjärrkontrollen så säljs även den separat för 650 kronor. Tumnagel
50.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

VanMoof lanserar extrabatteri till sina elcyklar
Utökar räckvidden med 100 kilometer

Elcykeltillverkaren VanMoof har lanserat något man kallar för VanMoof PowerBank vilket är ett extrabatteri som ger deras elcyklar lite extra kräm när cykelns inbyggda batteriet har laddats ur. VanMoof PowerBank passar till VanMoofs modeller S3 samt X3 och utlovar en extra räckvidd på cirka 100 kilometer. Batteriet går dessutom att använda som en bärbar batteriladdare då det laddar upp cykelns inbyggda batteri när denna står still. Extrabatteriet adderar cirka 2,8 kilo vikt till VanMoofs S3-modell som i sitt grundutförande väger 19 kilo. Batteriet kostar 348 euro, cirka 3500 kronor. Vi har skrivit lite om VanMoofs cyklar tidigare, vilka kostar från cirka 20.0000 kronor, och de artiklarna hittas inlänkade här nedanför. Tumnagel
118kg
+
Wille Wilhelmsson

James Hoffmann går igenom AeroPress
Kaffegrejen för ensamdrickaren

AeroPress är en kaffemanick som ganska snabbt och enkelt levererar en kopp kaffe. Jag har aldrig testat en AeroPress så jag tyckte det var intressant att kolla på kaffekännaren James Hoffmanns genomgång och historielektion av manicken (ovan). Nedan hittar ni del två där man går igenom hur man ska använda den. En AeroPress kostar runt 300 kronor (jämför priser). Har ni testat? Gillar ni? Tumnagel
109kg
+
Roger Åberg

Här är musiken till It takes two
Josef Fares hyllade spel

Josef Fares spel It Takes Two har hyllats och nu är musiken här. Eller alltså, den kom till spelet så klart men finns nu som album att lyssna på även när man inte lirar. – Musiken till It Takes Two går inte att jämföra med något annat. Varje level, och i vissa fall varje chapter har sin egen stil. Det är ett galet spel och vi testade många riktningar innan vi hittade rätt musikaliskt. Resultatet består av orkestermusik, rock, väldigt magiskt sound med överraskningar, piano, passion, kärlek men också vemod. Det är också en väldigt intressant mix av min och Gustafs speciella stilar, säger kompositören Kristofer Eng, ansvarig för musikens huvudtema. Musiken är alltså skapad av Kristofer Eng och Gustaf Grefberg och innehåller ett gäng olika stilar. Man har även jobbat med Philip Eriksson som är ansvarig för ljuden i spelet. De 33 låtarna på albumet är inte all musik från spelet, det hade blivit ett alldeles för långt album eftersom spelet innehåller mer än 13 timmar musik. Tumnagel
130kg
+
Roger Åberg

KRISS KYLE CYKLAR I WALES
På MTB istället för BMX

BMX-åkaren Kriss Kyle lämnade sin BMX hemma när han skulle åka till Wales. Väl där kunde han dock inte låta bli att cykla lite men istället för tuffa sig med BMX:en tog han en tur med en enduro-MTB istället. Tumnagel
99kg
+
Frode Wikesjö

Steve-O äter heta kycklingvingar
Och dricker lite sås

Det är dags för Steve-O att gästa Hot Ones och utöver att äta starka kycklingvingar pratas det om hans karriär och liv. Tumnagel
89kg
+
André Stray

Mode-"regler" för japanska kvinnor
Rätt mycket att hålla reda på alltså

YouTube-kanalen Life Where Ix27m From intervjuar här några japanska kvinnor om hur landets rätt strikta mode-"regler". Redan från tidig ålder lär man sig att man måste klä sig och se ut på ett visst sätt i formella sammanhang. Om man inte gör det kan det lätt bli lite problematiskt. Tumnagel
75kg
+
Frode Wikesjö

Nu kommer TipTop i godisform
Hurra!

TipTop är en fantastisk glass där glassen liksom är bonus. För choklad och puffarna i det och det där i mitten är ju det som är godast egentligen. Nu kommer TipTop som godis med bara dessa godbitar och kallas då TipTop Bites. Det är den åttonde godisversionen av glass som Candy People lanserar, tidigare har vi fått 88an Bites, Nogger Bites, Piggelin Drops, Sandwich Bites, Sandwich Bites Pepparkaka, Lakritspuck Bites och Calippo Drop. TipTop Bites kommer 23 april till Hemmakväll och till välsorterade livsmedels- och servicebutiker från vecka 19. Tumnagel
89kg
+
Roger Åberg

Kanye Wests Nike Air Yeezy 1 säljs på auktion
Prototyp tros gå för en miljon dollar

Auktionshuset Sothebys kommer snart att auktionera ut en prototyp av Nike Air Yeezy vilka kan komma att bli de dyraste sneakers som någonsin sålts på en auktion. Prototypen låg till förlaga till den första versionen av Nike Air Yeezy vilka Kanye West visade upp för första gången på Grammy Awards 2008 och som började säljas i butik året därpå. Sothebys själva tror att slutpriset på skorna kommer att landa på över en miljon dollar. Skulle så bli fallet så skulle det slå det nuvarande rekordet för ett par sneakers som sattes i maj förra året när ett par Nike Air Jordan 1 som Michael Jordan själv använt gick för 615.000 dollar. Prototypen av Nike Air Yeezy kommer att visas upp av Sothebys i Hongkong senare den här månaden. De kommer sedan att säljas via en privat auktion till den som kan hosta upp mest deg för att bli ägare till vad Sothebys kallar "one of the most prized and sought-after sneakers in existence". Tumnagel
12kg
+
Wille Wilhelmsson

Amason kör live på Twitch i kväll
Med Esther

Saknar du att gå på konsert? I kväll så kör Amason och Esther live på eventet 3,6h Ingrid och det hela strömmas helt gratis på Twitch. Strömmen öppnar klockan 17.00, sen kör DJ Gustav Ejstes från 18.00. Esther går på 18.40 och Amason går på 19.00 och spelar i en timme. Sedan tar DJ Lång-Kalle över. Nedan ett klipp från när Amason körde på en tidigare version av 3,6h Ingrid. Under det Esther. Tumnagel
88kg
+
Roger Åberg

Stan Smith Mylo är tillverkade av svamp
Adidas visar upp nytt koncept

Adidas har visat upp en ny version av sin klassiska tennisko Stan Smith där lädret i skon delvis är ersatt av materialet Mylo, ett naturmaterial som är framställt från svampmycel. Det hela är en del av Adidas plan att använda så mycket naturmaterial som möjligt i sin skotillverkning, något som man gör för att värna om miljön. Mylo tillverkas av biotech-företaget Bolt Thread men i dagsläget verkar det inte finnas tillräcklig tillgång på materialet för att det ska gå att producera en kommersiell version av Stan Smith Mylo. Det innebär att skon i dagsläget bara finns som ett koncept men förhoppningsvis kanske vi kan få se en lite svampigare version av Stan Smith i butikerna i framtiden. När så kan bli fallet finns det dock än så länge inga uppgifter om. Tumnagel
106kg
+
Wille Wilhelmsson

Sluta göra olika Oreos, tack!
En fejkhälsning från Oreo-chefen

Oreos är rackarns goda och man kan utan problem klämma en hel förpackning på en sittning. Givetvis är det den vanliga versionen som gäller, men Oreo har ballat ur en aning när det kommer till att erbjuda olika varianter av kakan. Så pass att Oreo-chefen* bestämt sig för att tala ut. *Klart det inte är. Tumnagel
82kg
+
André Stray

Coop lanserar hållbarhetsdeklaration i sin app
Kolla in varans hållbarhetsavtryck

Livsmedelskedjan Coop lanserar nu en ny funktion i sin app med vilken kunder kan ta reda på något som Coop kallar för hållbarhetsdeklaration. Genom att scanna streckkoden på en vara får kunden information om varans avtryck utifrån tio olika områden som rör klimat, miljö och samhälle. Hållbarhetsdeklarationen har en skala mellan ett och fem inom varje område. Ju lägre siffror en vara har – desto lägre hållbarhetsavtryck bedöms varan ha. Hållbarhetsdeklarationen kommer hjälpa kunderna att äta mer hållbart, men också styra utvecklingen av Coops sortiment skriver Coop i ett pressmeddelande. Skulle du själv vilja testa Coop-varornas hållbarhetsdeklaration hittas Coops app gratis till iPhone i App Store här och till Android på Google Play här. I videoklippet här nedanför kan ni kolla in hur det hela går till. Tumnagel
217kg
+
Wille Wilhelmsson