6 i dag 44 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Volkswagen presenterar T-Roc Cabriolet
Volkswagen presenterar T-Roc Cabriolet Lilla crossovern tappar taket

I slutet på augusti 2017 rullade Volkswagen ut den kompakta crossovern T-Roc. Nu presenteras den i ytterligare ett utförande - som cabriolet. Premiär blir det på Frankfurt Motor Show och när den börjar säljas blir det faktiskt den enda cabben Volkswagen för tillfället har i sitt utbud.

Den här har en 37 millimeter längre hjulbas än vanliga T-Roc samtidigt som den är 34 millimeter längre. Den har som väntat fått förstärkningar på flera ställen för att kompensera att det inte finns något traditionellt tak som håller ihop karossen. Cabben fäller man bort på nio sekunder och detta går att göra i hastigheter upp till 30 km/h. Den stjäl 161 liter av bagageutrymme när den är nedfälld så där går det numera bara in 284 liter.

Motormässigt kan man antingen få en trecylindrig maskin på 1,0 liter som ger 113 hästar eller en fyra på 1,5 liter som levererar 148 hästar. Den sistnämnda går endast att få med sjustegad dubbelkopplingslåda medan den minsta motorn får en sexpetad manuell.

Svensk lansering sker nästa vår och det är bara den kraftigare motorn som kommer gå att få här. Vad T-Roc Cabriolet kommer att kosta är oklart för tillfället.

Bil, Volkswagen, Volkswagen T-Roc Cabriolet, T-Roc, cab, officiell
Ingen video laddad. Detta kan bero på adblocker.
Försök igen
Video till Volkswagen presenterar T-Roc Cabriolet
Visa Pressmeddelande Nya Volkswagen T-Roc Cabriolet – en frisk fläkt i SUV-segmentet

Volkswagens T-Roc-familj väntar tillökning – av en cabriolet. Som första crossover-cabriolet i kompaktklassen för den in en känsla av frihet i segmentet. Världspremiären sker på bilsalongen i Frankfurt, 10-22 september, medan marknadslanseringen planeras till nästa vår.

Världspremiär: Med T-Roc Cabriolet presenterar Volkswagen den första öppna crossovern i kompaktklassen
Känn fartvinden med en knapptryckning: Elmanövrerad soft-top som är nere på nio sekunder
Ett fascinerande bilkoncept: En cabriolet med SUV-gener
En spännande mix: Uttrycksfull design, hög funktionalitet och upphöjda säten
Omfattande passagerarskydd: Automatiskt utskjutbar störtbåge
Alltid uppkopplad: Integrerat e-SIM med den senaste generationen infotainmentsystem
Fylligare ljud ombord: BeatsAudio-system med en effekt på 400 W
Mångsidig: Kan fås med dragkrok
Individuell: Erbjuds även med R-Line-paketet
Våren 2020: T-Roc Cabriolet lanseras nästa vår
Med denna världspremiär blåser Volkswagen nytt liv i SUV-segmentet. Som första crossover-cabriolet i kompaktklassen, kombinerar T-Roc Cabriolet styrkan och looken hos en klassisk SUV med den unika upplevelse som en cabriolet bjuder på. Det tydliga budskapet ”Accept no roof” utlovar en känsla av frihet – en frisk fläkt i uttryckets sanna bemärkelse. T-Roc Cabriolet sätter med sin charmiga personlighet en stor klick färg på vardagen.

T-Roc-familjen breddas

Med funktionalitet, köregenskaper och teknik från T-Roc som grund, ökar Cabriolet-versionen mångfalden på den blomstrande SUV-marknaden. T-Roc lanserades framgångsrikt år 2017 och har sedan dess sålts i cirka 300 000 exemplar.

I mars 2019 presenterades en ny högprestandamedlem i familjen: konceptbilen T-Roc R med en effekt på 300 hk, ett vridmoment på 400 Nm, 4MOTION fyrhjulsdrift och en 7-växlad dubbelkopplingslåda.

Våren 2020 är det så T-Roc Cabriolets tur att bredda utbudet av denna mycket populära crossover med en soft-top-version.

Mångsidig cabriolet

T-Roc Cabriolet flyttar fram gränserna för vad en bil kan vara. Den står för både frihet och användbarhet, och för prestanda och komfort – allt på samma gång.

Precis som traditionen med Beetle och Golf Cabriolet bjuder, har T-Roc Cabriolet försetts med en klassisk soft-top. Den helautomatiska suffletten kan med en knapptryckning öppnas på snabba nio sekunder. Den går att fälla ner och upp även när man kör ? i hastigheter upp till 30 km/h.

Dessutom bjuder denna bil på alla de sedvanliga fördelarna med en Volkswagen-SUV, till exempel upphöjda säten och massor av möjligheter för att kunna anpassa bilen efter de egna önskemålen och göra den personlig.

T-Roc Cabriolet har utvecklats speciellt för alla äventyrslystna som vill ha mer frihet, både i sin vardag och på mer outforskade platser. Bilens mångsidighet förstärks ännu mer av att man som tillval kan förse den med dragkrok. Bilen är framhjulsdriven och erbjuds med två dörrar.

Säkerhet in i minsta detalj

Passagerarna i T-Roc Cabriolet har ett mycket gott skydd – bakom baksätet döljer sig en störtbåge som snabbt far upp ur karossen vid behov. Det system som används här skjuts på bråkdelar av en sekund upp (bakom nackskydden i baksätet) om bilens laterala acceleration överskrider ett visst gränsvärde eller om bilen skulle slå runt.

Men detta är bara en av många skyddsdetaljer. T-Roc Cabriolet är konstruerad för maximal säkerhet rakt igenom – bland annat har vindruteramen, underredet, sidopanelerna, tvärstagen och dörrarna alla förstärkts strukturellt.

Alltid uppkopplad ? ”Digital Cockpit”

Mer uppkoppling tar användarkomforten till nya höjder: Med nästa generation av infotainmentsystem – Modular Infotainment Matrix ”MIB3” (tillval) – är bilen alltid uppkopplad vilket gör helt nya tjänster och funktioner möjliga. Det nya systemet har en online-enhet med ett integrerat e-SIM-kort, vilket gör att T-Roc Cabriolet är kontinuerligt uppkopplad.

Informationen visas på infotainmentsystemets 8"-display. Om denna används tillsammans med tillvalet Active Info Display (11,7"), skapas en helt digital miljö på förarplats. Vi kallar det ”Digital Cockpit”. Dessutom kan man runda av det hela med en ljudanläggning från amerikanska BeatsAudio, med 12 kanaler och en systemeffekt på 400 Watt, som sätter guldkant på körupplevelsen även när man kör nercabbat.

Lansering nästa vår

Premiärvisningen av T-Roc Cabriolet sker vid den internationella bilsalongen i Frankfurt, 10–22 september. Bilen marknadslanseras våren 2020. De svenska kunderna kan då välja mellan grundmodellen eller sportiga R-Line. På den svenska marknaden kommer Cabriolet-versionen att erbjudas med ett motoralternativ: TSI med 150 hk och ett vridmoment på 250 Nm.

Denna bensindrivna och turboladdade 1,5-litersmotor med fyra cylindrar kan fås med antingen en manuell växellåda eller med en 7-stegad dubbelkopplingslåda (DSG).
Volkswagen gör cabriolet av T-Roc Börjar tillverkas 2020 På temat konstiga bilar folk vill ha är SUV-cabben. Nissan försökte en gång men det gick sådär. För Range Rover gick det bättre med Evoque. Nu berättar Volkswagen att de ska göra samma sak med modellen T-Roc. 2020 ska den börja tillverkas och bilden ovan är det första vi får se av den. Herbert Diess från Volkswagen säger följande: "Volkswagen is evolving into an SUV brand. The T-Roc is already setting new standards in the compact SUV segment. With the cabriolet based on the T-Roc, we will be adding a highly emotional model to the range. I am especially pleased to note that we can count on the Osnabruck team’s decades of experience with convertibles." Tumnagel
35.1°
0
Det här är Volkswagen T-Roc En lite mindre och poppigare SUV VW tyckte att de behöver en till SUV i sitt modellutbud och jag tycker nog att de hade rätt. Förutom det lite krystade namnet T-Roc känns det mesta rätt med den här faktiskt, i alla fall vid första ögonkastet. T-Roc är en ganska liten, eller kompakt som VW uttrycker det, SUV som placerar sig under Tiguan. Att man släpper en bil i det här segmentet är inte så förvånande, det växer så det knakar och VW själva säger att segmentet kommer att fördubblas under de närmsta tio åren. Fronten är trots storleken relativt tjock. Det är färgglatt, utan att bli töntigt, och förarmiljön har fått sig ett lyft och är inte riktigt lika tråkig som en del andra bilar i VW-utbudet. Utsidan kan man få i två olika färger, här ovan i svart och gult och här under kan ni se den i blått och vitt. Grundversionen kallas för T-Roc helt enkelt, men det finns två högre utrustningspaket som kallas för Sport och Style. De innehåller ungefär lika mycket saker, men med olika stil. Sport har till exempel "sport comfort seats" medan Style har lite exklusivare val i inredningen. Bilen kommer att börja med en prisklass i 20.000 euro-segmentet, då får man manuell låda, framhjulsdrift och och en rätt liten motor. Exakt hur motoralternativen kommer att se ut är inte klart, men man kommer att erbjuda tre bensinare och tre dieslar. Inga hybrider eller elversioner verkar planerade just nu. Köper man en lite större motor kommer man också att få fyrhjulsdrift och DSG-låda, men då har man nog lämnat det där 20.000 euro-segmentet. T-Roc kommer att lanseras i Europa i november. Tumnagel
39.0°
0
Volkswagen rullar ut T-Roc R Mer krut i crossovern Nästa medlem i Volkswagens R-familj är här och det är den lilla crossovern T-Roc som begåvats med en vassare motor och ett vassare chassi. Grejerna kommer från Golf R och det innebär alltså att det under huven sitter en turbomatad fyra på 2,0 liter som ger 300 hästar och 400 newtonmeter i vrid. Det räcker för att ta sig från stillastående till 100 km/h på 4,9 sekunder och upp till en elektroniskt begränsad toppfart på 250 km/h. Växellådan är en sjustegad dubbelkopplingsmanick och precis som i Golfen skickar den kraften vidare till alla fyra hjulen. I övrigt får den ett sportigare kjolpaket, 18-tumsfälgar och samma bromsar som Golf R Performance har. Det finns ett nytt körläge som kallas för Race och man ska kunna stänga av ESC:n för när man vill busa lite. Lanseringen sker senare i år men vad bilen kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
37.5°
0
31.2° 0 Bobby Green Bobby Green
ons. 14 aug 2019, 09:20
Volkswagen presenterar T-Roc Cabriolet Lilla crossovern tappar taket
31.2°
0