Volvo börjar teasa XC40 med ren eldrift
Har premiär den 16 oktober
För nästan exakt två år sedan presenterade Volvo den nya modellen XC40. Då sa man att den skulle komma som ren elbil och nu börjar vi närma oss detta. Den 16 oktober har bilen premiär och man lovar bland annat att den kommer att vara en av de säkraste bilarna på vägen. Den kommer att ha en ny och unik säkerhetsstruktur för passagerarna och batteriet där det sistnämnda skyddas av en bur tillverkad i extruderad aluminium. Bilen är även den första Volvon med det nya systemet ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) som är en sensorplattform med mjukvara som har utvecklats av Zenuity. Detta säkerhetssystem består av flera radar, kameror och ultraljudssensorer.
För närvarande får vi ingen information om drivlinan i bilen, mer detaljer kring allt kommer att släppas de närmaste veckorna.
Försök igen































Utvecklingen av elbilar utgör den största utmaningen i bilens historia. För första gången på över ett sekel drivs bilar utan en bensin- eller dieselmotor i motorrummet och har ett batteri i golvet, vilket förändrar bilen från grunden.
Med introduktionen av den kommande helt elektriska SUV:en Volvo XC40 nästa månad lanserar Volvo Cars inte bara sin första helt elektriska bil – i sann Volvo-tradition lanserar man också en av de säkraste bilarna på vägen, trots att avsaknaden av en förbränningsmotor skapar en rad nya utmaningar.
– Oavsett vad som driver en bil framåt, en elektrisk maskin eller förbränningsmotor, så måste en Volvo vara säker, säger Malin Ekholm, säkerhetschef på Volvo Cars.
– Helt elektriska XC40 kommer att vara en av de säkraste bilar vi någonsin har byggt, fortsätter hon.
Samtidigt som man bygger vidare på de utmärkta säkerhetsstandarderna i den ursprungliga XC40 var Volvo Cars säkerhetsingenjörer tvungna att omforma och förstärka frontstrukturen helt för att hantera avsaknaden av en motor, uppfylla Volvo Cars höga säkerhetskrav och se till att passagerarna sitter lika säkert som i alla andra Volvo-bilar.
– Grunderna kring säkerhet är de samma för den här bilen som för alla andra Volvo-bilar. Det sitter människor på insidan och bilen måste konstrueras så att de skyddas, säger Malin Ekholm.
För att skydda passagerarna och se till att batteriet förblir intakt vid en kollision har Volvo Cars också utvecklat en ny och unik säkerhetsstruktur för passagerarna och batteriet i XC40. Batteriet skyddas av en säkerhetsbur som består av en ram tillverkad i extruderad aluminium och som har bäddats in i mitten av bilens karosstruktur, vilket skapar en inbyggd deformationszon runt batteriet.
Batteriets placering i bilens golv har också den fördelen att bilens tyngdpunkt sänks, för ett förbättrat skydd mot voltning.
Samtidigt har bilens karosstruktur inte bara förstärkts i fronten utan även i bakpartiet. Här har den elektriska drivlinan integrerats i karosstrukturen för att möjliggöra en bättre fördelning av krockenergin bort från kupén och minska belastningen på personerna inne i bilen.
När det gäller aktiva säkerhetssystem introducerar den batteridrivna XC40 också ny teknik. Det är den första Volvo-modellen som är utrustad med en ny ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) sensorplattform med mjukvara som har utvecklats av Zenuity, joint venture-bolaget som Volvo Cars äger tillsammans med Veoneer.
Den nya ADAS-plattformen är ett modernt, skalbart aktivt säkerhetssystem som består av flera radar, kameror och ultraljudssensorer. Den skalbara konstruktionen gör att plattformen enkelt kan vidareutvecklas och den lägger grunden för en framtida introduktion av autonom körteknik.
Volvo Cars kommer att avslöja mer detaljer om den helt elektriska XC40 under veckorna som kommer, innan den visas för allmänheten för första gången den 16 oktober.
Volvo XC40 är här och den kommer som elbil
Svenska priser klara och beställningsbar direkt

Volvo XC40 med eldrift kommer att kosta 50.000 dollar
Snäppet dyrare än väntat

Nu kan du beställa Volvo XC40 som laddhybrid
Leverans efter sommaren
