Volvo uppdaterar XC60
Och begåvar den och fler modeller med Android Automotive
Det här är en ytterst försiktig facelift av Volvos modell XC60. Bilen har fått en ny grill, ny stötfångare fram, nya fälgar och nya lackalternativ. Det finns även nya materialval att välja på interiört. Flest nyheter hittar vi under skalet. Tillverkaren säger att modellen har blivit smartare än någonsin och då syftar man främst på att bilen nu får Android Automotive vilket säkerligen är välkommet av många. Även S90, V90 och V90 Cross Country (från och med modellår 2022) får det nya systemet som är utvecklat tillsammans med Google.
I övrigt får XC60 den senaste ADAS-sensorplattformen (Advanced Driver Assistance Systems) som består av radarenheter, kameror och ultraljudssensorer. Produktionen av XC60 modellår 2022 kommer att dra igång i slutet av maj.
Försök igen











































Volvo Cars introducerar en rad uppgraderingar av sin ikoniska mellanstora SUV, XC60, inklusive tillägg av företagets nya Android-baserade infotainmentsystem med inbyggda appar och tjänster från Google, vilket gör Volvos bästsäljare smartare än någonsin.
Det intuitiva infotainmentsystemet erbjuder kunderna oöverträffad anpassning och anslutning, som förbättras ytterligare genom införandet av ett helt nytt Digital Services-paket.
Kärnan i Digital Services-paketet är tillgången till Googles appar och tjänster*, som tillhandahåller handsfree-assistans med Google Assistant, klassledande navigering via Google Maps och ett brett ekosystem av inbyggda appar i bilen via Google Play.
Genom att abonnera på ett Digital Services-paket får kunderna tillgång till alla tjänster och funktioner som ingår i paketet. All hårdvara som krävs för att köra tjänsterna finns redan i bilen, och alla data som krävs ingår i paketet**.
Volvo Car Group är det första företaget som samarbetar med Google för att integrera ett Android-baserat infotainmentsystem med appar och tjänster från Google. Efter flera år av nära samarbete mellan de båda företagen blev helt elektriska XC40 Recharge den första Volvon att utrustas med detta system.
Detta gör XC60 till nästa steg i en kontinuerlig utrullning av Android-baserade infotainmentsystem i Volvobilar, något som ytterligare förbättrar SUV:en som är en storsäljare år efter år.
I mer än ett decennium har XC60 legat i toppskiktet i segmentet med den hårdaste konkurrensen på marknaden. Bilen har varit Volvo Cars bästsäljande modell sedan 2009, och fram till 2020 hade över 1,68 miljoner*** exemplar sålts världen över.
Bara under 2020 såldes nästan 200 000 XC60, vilket motsvarar nästan 29 procent av Volvo Cars totala försäljning. Mätt i marknadsandelar var XC60 den populäraste bilen i segmentet mellanstora premium-SUV:ar i Europa och modellen knep en topp 5-placering i samma segment globalt.
Med en vinst i kategorin Årets bil 2018 som en av sina främsta prestationer har XC60 lovordats och vunnit priser i kategorier i allt från design till säkerhet det senaste decenniet.
När det gäller säkerhetsuppgraderingar kommer XC60 nu att vara utrustad med Volvo Cars senaste ADAS-sensorplattform (Advanced Driver Assistance Systems), ett modernt och skalbart aktivt säkerhetssystem som består av en rad radarenheter, kameror och ultraljudssensorer.
Plattformen möjliggör utveckling och införande av aktiva säkerhetssystem i XC60, såsom detektering av medtrafikanter, automatisk bromsning och undvikande av kollisioner. Plattformen möjliggör även mjukt förarstöd från stillastående upp till motorvägshastigheter via funktionen Pilot Assist.
Medan det sker stora och djupgående förändringar hos XC60, har företagets designers också gjort ett antal subtila förfiningar av exteriören, inklusive en ny grill, nya stötfångare fram och nya exteriörfärger och fälgar.
Nya material i interiören, inklusive lyxiga läderfria alternativ samt textilklädseln City Weave som tillval, ger kunderna nya möjligheter att sätta sin personliga prägel på bilen.
Produktionen av XC60 modellår 2022 kommer att starta i slutet av maj.
*Funktionerna och tjänsterna i Digital Services-paketet varierar beroende på marknadsregion. Klicka på denna länk för att läs mer om Digital Services-paketet.
**Beroende på marknad. För mer information, klicka på länken ovan.
***Globala detaljhandelssiffror för XC60 generation I och II tillsammans, från januari 2009 till december 2020.
Google, Android, Google och andra varumärken tillhör Google LLC.
---
Volvo Cars introducerar infotainmentsystem med Google i fler modeller
Volvo Cars fortsätter utrullningen av sitt nya Android-drivna infotainmentsystem med Google inbyggt i modellerna XC60, S90, V90 och V90 Cross Country*, som en del av en bredare uppdatering av modellprogrammet.
Systemet, som har utvecklats tillsammans med Google, förändrar infotainment i bilen i grunden och definieras av ett användarvänligt gränssnitt och oöverträffad anslutning.
Volvo Car Group är det första företaget som samarbetar med Google för att integrera ett Android-baserat infotainmentsystem med appar och tjänster från Google. Den helt elektriska XC40 Recharge blev den första Volvon som utrustades med detta system.
För att ge kunderna samma upplevelse som de är vana vid från sina mobiler, men anpassad för handsfree interaktion under körning, introducerar Volvo Cars även Digital Services-paketet. Detta kommer att vara tillgängligt för alla Volvobilar utrustade med det Android-baserade infotainmentsystemet med inbyggda appar och tjänster från Google.
Digital Services-paketet inkluderar tillgång till appar och tjänster från Google**, Volvo On Call-appen och den trådlösa mobilladdaren, samt alla data som krävs för att köra tjänsterna***.
Googles appar och tjänster förbättrar funktionaliteten hos det Android-baserade systemet genom att tillhandahålla handsfree-assistans från Google Assistant, klassledande navigering via Google Maps och ett brett ekosystem av inbyggda appar i bilen via Google Play.
Med Google Assistant kan förarna styra olika funktioner med sin röst samtidigt som de fokuserar på vägen. Förarna kan göra saker som att reglera temperaturen, ställa in en destination, spela musik och podsändningar och skicka meddelanden, allt medan de har kvar båda händerna på ratten.
Musik och medieappar som är optimerade och anpassade för bilar kan laddas ner via Google Play, medan Google Maps kommer att kunna tillhandahålla uppdaterade kartor och trafikinformation.
Förutom det nya infotainmentsystemet uppdateras de nämnda modellerna också med företagets senaste ADAS (Advanced Driver Assistance Systems), ett modernt och skalbart aktivt säkerhetssystem som består av en rad radarenheter, kameror och ultraljudssensorer.
Andra uppdateringar av modellprogrammet inkluderar nya exteriörfärger och klädslar, samt ett läderfritt interiöralternativ för alla modeller i 60-serien. Läderfri interiör kan även väljas till för XC40 Recharge.
Uppdateringen av modellprogrammet sker parallellt med att företaget meddelar att dess helt elektriska Volvo XC40 Recharge framöver endast kommer att kunna köpas online, som en del av Volvo Cars nyligen aviserade nya kommersiella strategi.
Enligt den nya strategin har Volvo Cars som mål att man ska vara ett renodlat elbilsföretag senast 2030, och där
alla elbilar endast kommer att kunna köpas online. Volvo Cars kommer att göra stora investeringar i sina online-försäljningskanaler, med fokus på att erbjuda premium-elbilar på ett bekvämt och enkelt sätt.
Helt elektriska XC40 – och den nyligen presenterade C40 Recharge – kommer att kunna köpas via företagets flaggskeppsbutik online, volvocars.com, som i sin tur kommer att göras om för att erbjuda kunderna en förenklad köpprocess, transparent prissättning och ett brett urval av förkonfigurerade elbilar i syfte att förkorta leveranstiderna.
*Från och med modellår 2022.
**Funktionerna och tjänsterna i Digital Services-paketet varierar beroende på marknadsregion. Klicka på denna länk för att läs mer om Digital Services-paketet.
***Beroende på marknad. För mer information, klicka på länken ovan.
Google, Android, Google och andra varumärken tillhör Google LLC.