m
Volvo XC40 den mest kompetenta i gänget!
Foto: Glenn Lindberg

Volvo XC40 den mest kompetenta i gänget!

Vi har provkört i Barcelona

Bil / Volvo

Volvos storsatsning fortsätter och nu är det dags för den kanske allra mest intressanta modellanseringen – XC40. Med ett starkt ekonomiskt stöd från de kinesiska ägarna har Volvo gjort ett jättesatsning för att modernisera hela modellutbudet och städa bort allt det gamla från Fordtiden, och att de har varit på rätt spår har vi vetat ända sedan XC90 lanserades för tre år sedan. Därefter följde S90, V90 och XC60 och alla har övertygat på samma sätt.

Med lilla XC40 har det funnits fler frågetecken. Bilarna i 90- och 60-serien byggs nämligen på den så kallade SPA-plattformen, medan XC40 är konstruerad på den mindre CMA-plattformen och den har vi inte fått stifta någon bekantskap med, förrän nu.

Första provkörningen görs i Barcelona och här, precis som hemma i Sverige och nästan hela Europa nu för tiden, är det suvar av olika storlekar som dominerar trafikbilden. Suvsegmentet har blivit en grå massa av suvar och crossovers som vill vara unika och karaktärsstarka på olika sätt. XC40 är dock en av få som faktiskt lyckas sticka ut på riktigt. Den ser verkligen annorlunda ut. Volvos designavdelning hävdar att de har tänkt lite annorlunda i arbetet med XC40. Designchefen Robin Page har sagt att XC40 ska likna en robot, snarare än en bil och det sägs att designmänniskorna har tänkt produktdesign, snarare än bildesign. Det låter som det sedvanliga snömoset, men de flesta kan nog hålla med om att XC40 har ett annorlunda utseende och att den ser betydligt piggare ut än XC60.

Invändigt är skillnaderna mot XC60 desto mindre. Det övergripande designtemat känns igen, men det finns många små detaljer i XC40 som sticker ut. Man kan nästan tro att Volvo har kikat på Skoda och deras enkla men praktiska Simply Clever-funktioner – XC40-interiören är nämligen fullproppad med små smarta detaljer. Det känns som att Volvo har tänkt till. I förvånansvärt många nya bilar saknas det en bra plats att lägga ifrån sig mobiltelefonen, men i XC40 finns ett rejält utrymme framför växelspaken. Det är en gummerad platta med kanter som håller mobilen på plats och den är dessutom utrustad med Qi-laddning.

Bakom växelspaken finns ett jättestort förvaringsutrymme som kan extrautrustas med en liten papperskorg som man kan plocka ur och tömma. Smart. En annan udda detalj är dörrsidorna som inte har några bashögtalare nere vid fötterna. Högtalarna sitter i stället monterade uppe vid A-stolparna. Det gör dels att förvaringsfacken i dörrsidorna blir jättestora, dels att det aldrig skallrar eller vibrerar i dörrarna som det kan göra i många bilar när man höjer volymen.

Baksätet ser trångt ut, men här är det förmodligen den kraftigt uppdragna sidolinjen som spelar ögonen ett spratt. Baksätet är snarare riktigt rymligt. Jag är 192 cm lång och med förarstolen inställd för mig kan jag ändå sitta bekvämt i baksätet. Benutrymmet är fullt tillräckligt och fotutrymmet under stolen är riktigt generöst.

Namnet Volvo har under många år varit förknippat med ett stort och praktiskt bagageutrymme. Så är det inte längre. V90 och XC60 är snarare några av de trängre bilarna i sina klasser och har inte samma smarta funktioner som flera konkurrenter. Med XC40 verkar det som att Volvo har tänkt om, utrymmet är visserligen inte klassledande med 460-1 336 liters lastkapacitet, men det är smart utformat. Det finns ett dubbelt lastgolv som kan fällas upp och fungerar som avdelare. Under lastgolvet går det dessutom att stuva undan insynsskyddet när man inte vill ha det uppe.

Körmässigt bjuder XC40 inte på några stora sensationer. Det är en mindre bil än XC60 och känns precis så, lite lättare och kvickare i rörelserna och med mer tyngd i styrningen. Vi kör först en XC40 D4 AWD med Momentum-utrustning och standardchassi. D4-motorn är samma fyrcylindriga 190-hästarsdiesel som finns i de andra nya Volvo-bilarna och i lilla XC40 är den mer än nog stark. Sedan byter vi till bensinmotorn T5 AWD med R-design och märker att styrningen blir lite lättare men också mer direkt. R-designpaketet innehåller ett två centimeter lägre chassi som märkligt nog inte gör bilen särskilt mycket stötigare. Den enda skillnaden som märks mot standardchassit är att styrningen blir mer direkt och att bilen styr in snabbare i kurvorna.

Under nästa år kommer XC40 med instegsmotorerna T3 och D3 i framhjulsdrivet utförande. Då är priserna 296 000, respektive 312 000 kronor. Nu vid lanseringen är det dock bara D4 AWD och T5 AWD som är aktuella. Dieselmotorn kostar 398 900 kronor medan bensinaren börjar på 416 900 kronor.

Priserna är höga, och gör att XC40 knappast kan konkurrera med andra kompaktsuvar såsom Skoda Karoq, Nissan Qashqai och Seat Arona. Men det verkar inte heller vara något Volvo vill. XC40:s konkurrenter heter snarare BMW X1, Audi Q3 och Range Rover Evoque, och i det gänget känns Volvon som den modernaste och mest kompetenta just nu.

Läs mer
61.6°
0

Volvo XC40 den mest kompetenta i gänget!

Vi har provkört i Barcelona

fler
Populäraste
SDCC 2019 Ny trailer för It Chapter Two
Pennywise har saknat gänget! 
Tumnagel
41.0°
+
André Stray
0
Elsparkcykel-tjänsten Circ lanseras i Malmö och Lund
750 nya elsparkcyklar till Skåne 
Tumnagel
29.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
Japansk animationsstudio utsatt för attentat
Över 30 personer befaras ha dött i mordbrand på Kyoto Animation 
Tumnagel
15.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
Högtalare från Braun gör comeback
Dieter Rams 50 år gamla LE-högtalare får nytt liv! 
Tumnagel
43.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
Sony skrotar fler bloatware-appar
Audio Recorder och What's New kommer försvinna 
Tumnagel
44.6°
+
André Stray
0
Biljettskojare stoppas av Google
ViaGoGo nedgraderas i Googles sökmotor 
Tumnagel
46.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nu kan du köpa en eldkastare till din drönare
Om du vill göra den lite mer skräckinjagande 
Tumnagel
32.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
Warhammer 40K blir serie från Man in the High Castle-studion
Kommer heta Eisenhorn 
Tumnagel
44.6°
+
André Stray
0
Så köper du rätt Switch i höst
Röd låda = bättre batteritid 
Tumnagel
41.6°
+
André Stray
0
Bildläcka hintar om pennförsedd Samsung Galaxy Tab S6
Väntas presenteras vid sidan av Note 10 
Tumnagel
32.0°
+
André Stray
0
WHO klassar ebolautbrott som internationellt nödläge
Har nu dödat nästan 1700 i Kongo-Kinshasa och Uganda 
Tumnagel
29.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
Frågetecken runt FaceApps datahantering
Appen som får dig att se gammal ut 
Tumnagel
29.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
fler
Senaste
SDCC 2019 Ny trailer för It Chapter Two
Pennywise har saknat gänget! 
Tumnagel
41.0°
+
André Stray
0
Keepers of the Void ute nu till Darksiders 3
Mer innehåll! 
Tumnagel
37.4°
+
André Stray
0
Trailer släppt för omåttligt charmiga Before We Leave
Ge mig! 
Tumnagel
39.8°
+
André Stray
0
Nytt gameplay från Remnant: From the Ashes
Äntligen får vi äntra den dystra världen 
Tumnagel
36.8°
+
André Stray
0
Elsparkcykel-tjänsten Circ lanseras i Malmö och Lund
750 nya elsparkcyklar till Skåne 
Tumnagel
29.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
Spiders släpper dokumentärserie om Greedfall
Första avsnittet fokuserar på inspiration 
Tumnagel
37.0°
+
André Stray
0
Hasselblad släpper specialversion av 907X
För att fira månlandningen 
Tumnagel
40.0°
+
Roger Åberg
0
Teaser för sista säsongen av Mr Robot
Har premiär i höst 
Tumnagel
40.2°
+
André Stray
0
Japansk animationsstudio utsatt för attentat
Över 30 personer befaras ha dött i mordbrand på Kyoto Animation 
Tumnagel
15.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
Ytterligare ordentlig trailer för Ad Astra
Var i helsike är du, pappsen? 
Tumnagel
39.9°
+
André Stray
0
Razzia mot fabrik som gjorde piratkopior av lyxbilar
Gjorde fejkade Lamborghinis och Ferraris i Brasilien 
Tumnagel
39.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
Qualcomm döms att betala 240 miljoner euro i böter av EU
Tog för lite betalt för sina 3G-chip 
Tumnagel
37.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
fler
Tjock
Sothebys firar månlandning med Omega-auktion
Massor med godbitar 
Tumnagel
86kg
+
Roger Åberg
Iggy Pop släpper nytt album i höst
Free 
Tumnagel
78kg
+
Wille Wilhelmsson
Fin poster med klassiska bilar från klassiska filmer
KÄnner du igen? 
Tumnagel
82kg
+
Roger Åberg
Terry Crews i Brittany Howards nya video
Stay high! 
Tumnagel
92kg
+
Roger Åberg
Idag är det ölets dag!
Fira med en kall i värmen 
Tumnagel
105kg
+
Wille Wilhelmsson
Om Linkin Park hade varit ett 80-talsband
Då kanske Numb hade låtit så här? 
Tumnagel
116kg
+
Wille Wilhelmsson
Stormares öl ska drickas med isbitar
You said what? 
Tumnagel
96kg
+
Roger Åberg
Det här är ett helt gym
Smart om du vill träna men inte har platsen 
Tumnagel
89kg
+
Roger Åberg
Masskrock på helvetesberget
Cyklister körde ihop 
Tumnagel
104kg
+
Wille Wilhelmsson
Se världen som den vore en Wes Anderson-film
Nya solglasögon fixar 
Tumnagel
99kg
+
Roger Åberg
Fixa kakmonstret på magen
Dagens t-shirt-med-tryck 
Tumnagel
87kg
+
Roger Åberg
Mauri letar efter sveriges bästa taco
Är Ygeman bäst? 
Tumnagel
87kg
+
Roger Åberg