Är Real-Time In-Camera VFX framtiden för filminspelning?
LED-väggar ersätter green screens
Försök igen

Här kan ni kolla en kort klipp från Epic Games, Unreal och några av deras samarbetspartners som demonstrerar när de spelar in en filmscen där man använder sig av en teknik som man kallar för Real-Time In-Camera VFX.
Det hela spelas in i en studio där man bytt ut så kallade green screens mot enorma LED-väggar som kan visa bakgrundsmiljöer som får det att se ut som om skådespelaren befinner sig ute i naturen. Det hela går även att ljussätta och redigera i realtid så att man kanske inte behöver lägga så mycket tid på efterbearbetningen av materialet.
Den här tekniken ska redan ha använts när man spelat in scener i till exempel First Man och Solo: A Star Wars Story. Förutom Epic Games och Unreal så var Quixel, Magnopus, Lux Machina, Profile Studios, ARRI samt DP Matt Workman inblandade i produktionen som ni kan se ett smakprov på i klippet ovan.
GDC 2018
Epic demonstrerar Unreal-motorn med Star Wars
Lite ljussättning i realtid

GDC 2019
Rebirth är ett fett demo för Unreal Engine 4
Från svenska Quixel

GDC 2019
Troll är ännu ett fett demo för Unreal Engine
Med Alicia Vikander
