Barn i Netflix-hushåll slipper en hel del reklam
"Missar" över 200 timmar reklam om året

Exstreamist är en amerikansk nyhetssajt om tv-streaming och de har genomfört en undersökning där de uppger att barn i amerikanska hushåll som inte har tillgång till annonsfinansierade tv-kanaler slipper cirka 230 timmar tv-reklam om året.
Det handlar alltså om hushåll som "klippt kabeln" till traditonella tv-kanaler och istället kör betalda streamingtjänster som till exempel Netflix, HBO och Hulu. Exstreamist baserar sin undersökning på statistik från amerikanska National Institute of Health och enligt den statistiken så tittar amerikanska barn i genomsnitt på tv 2,68 timmar om dagen eller närmare 980 timmar om året. I genomsnitt sänder amerikanska tv-kanaler som kör reklam cirka 14,25 minuter i timman vilket motsvarar 24 procent av sändningstiden.
Föräldrar verkar överlag vara nöjda med att det inte visas reklam på de betalda streamingtjänsterna och en förälder som Exstreamist talat med säger:
"Netflix is a godsend. We try to prevent our kids from watching too much TV, but we love being able to put them in front of a Netflix show and know we’re mostly in control of what they’re seeing. We don’t need our kids seeing repetitive ads for new toys or sugary cereals."
Det här är en amerikansk undersökning och jag antar att det kan se lite annorlunda ut i svenska hushåll. I stort borde det dock ha uppstått en liknande effekt i svenska "netflix-hushåll" antar jag.