Veckans biopremiär Skyfall
50 års väntan på den perfekta Bondfilmen

Film & TV / Recension

Det är inte bara det att Q gör comeback. Många efterfrågade pusselbitar faller på sin rätta plats i "Skyfall", samtidigt som femtioåringen Bond och hans värld får en ordentlig uppgradering till 2012. Lagom till årets jubileum kommer filmen som rör om i spiongrytan och gör 007 sexig och spännande igen.

Jag har sett tjugotre Bondfilmer det senaste halvåret. "Skyfall" slår de flesta. Visserligen ger sig inte "Goldfinger" utan en fight, men den har ju också några år på nacken, minst sagt. Summerar man James Bonds halvt sekel långa karriär på bioduken, har han sällan varit i bättre form än i Daniel Craigs gestalt.

Men bokstavligt talat har MI6:s främste man sett ljusare dagar. Det är en sårad superhjälte som möter oss i "Skyfall", efter ett uppdrag som går snett och lämnar honom lite svagare, lite mindre pricksäker, lite mindre Bond än vanligt. MI6:s rykte tar den största smällen, och både medierna och högre makter ifrågasätter den brittiska säkerhetstjänstens kompetens. Samtidigt som man står rådlös när en cyberterrorist tar näthatet till nya nivåer. Adeles ljuva stämma hälsar oss välkomna under ett spöklikt fantasyintro som förebådar eld, död och gravstenar. Men här ska det snarare bli kaos.

Visst känner man av de där Batman-vibbarna som regissören Sam Mendes talat om. De finns i mixen av det pulshöjande action och jordnära drama som vi kommit att älska Christopher Nolan för. Men även skurken drar tankarna till Jokern, genom vara iskall och oberäknelig, en slags morbid clown med förkärlek för det teatrala, och alltid steget före. Javier Bardem ger Bond den värsta utmaningen på länge.

Producenternas stora dilemma för varje film är att göra agenten modern och relevant för dagens värld och publik. Redan Pierce Brosnan i 1995 års "GoldenEye" får finna sig att bli kallad en dinosaurie och relik av M (Judi Dench). Frågan dyker upp här igen: finns det behov av en superspion med fåniga gadgets, i en värld där brottslingarna kan störta länder bakom sina tangentbord? Och inte minst, hur länge till kan han locka en biopublik?

Men är det något som senaste årens revival har visat oss, så är det att James Bond är en jävel på att anpassa sig. Med Daniel Craigs prequels får vi en fräsch nystart på hans karriär, som är fri att gå åt helt nya håll. Givetvis ska många fans tillfredsställas på vägen, med klassiska element som återanvänds ofta med en twist eller en diskret blinkning till publiken. Bonds favoritdrink skakas fram utan instruktioner. Servitrisen vet hur han önskar sig den, vi vet också. Andra tillbakablickar blir mer "in your face" och rent publikfrieri, som Q:s kommentar om exploderande pennor (de sysslar inte med sånt längre).

"Skyfall" refererar lite väl gärna och ofta till sina 22 föregångare. Det kommer vi nog aldrig att komma ifrån, att Bond har ett arv att upprätthålla och en fanskara som kräver att vissa saker ska gå till på ett korrekt sätt. För det gör det, man prickar in alla rätt med en perfekt balans av gammalt och nytt, och ett välkommet tillskott: man behöver inte be en Oscarsbelönad regissör som Sam Mendes två gånger om karaktärsfördjupning. Filmerna som skrapat på Bonds hårda skal kan räknas på en hand, Mendes ansluter sig till den lilla skaran och ger Bond mer nyans och bakgrund än vad vi någonsin hittills fått se. Mycket kommer fram tack vare att M får större utrymme; hela MI6:s egna mamma som alltid tagit lille James under sina vingar får gott om speltid.

"Skyfall" är en av de längsta Bondfilmerna, men tråkigt får man aldrig. Hardcorefans belönas rikligt, och Medelsvensson får också vad hen betalar för: häftiga miljöer, snygga fighter och en del klassisk 007-humor. Nya Bond är både igenkänning och ett logiskt nästa steg för agenten.

Våra stoltheter Ola Rapace och Jens Hultén, då? Inga repliker - rejält med spö från Daniel Craig. De kan iallafall skryta med att ha varit en del av tidernas bästa Bondfilm. Nackdelen är väl att nu kan det bara gå utför igen. Men den här sega gubben lär vi inte slippa se än på ett tag.

Ja må han leva uti hundrade år.

49.1°
0

Veckans biopremiär Skyfall

Riktigt bra genomgång av nya Tesla Model S Plaid
Alla nyheter gås igenom

Nya Tesla Model S Plaid accelererar väldigt snabbt och hur det känns för de som åker med kan ni se nedan. Men det är massor av andra saker som också är nya, det finns nya skärmar, en helt ny och konstig ratt, nya sätt att lägga i växlar och så vidare. I den här videon gås alla dessa igenom lugnt och metodiskt, riktigt sevärt! Tumnagel
39.2°
+
0

Dacia har fått ny grafisk profil
En tuffare och kantigare sådan

När Dacia presenterade konceptet Bigster hade logotypen förändrats. Nu visar det sig att det inte bara var lite lek på ett koncept utan det är helt enkelt den nya loggan. Två varianter finns, dels DACIA utskrivet som ni ser här ovan, dels D och C ihop som DC som ni ser i fronten här nere, alltså det som ser ut som ett X. När logotypen leverer för sig själv så har den en militärgrön färg, eller khaki-grönt som de själva säger. Överlag verkar man köra på en liten tuffare stil, men lovar att grunden för Dacia kommer att fortsätta vara densamma. Tumnagel
42.8°
+
0

Metro Exodus till PS5 och XSX/S ute nu
Uppgraderad version gratis om ni äger det sen tidigare

Metro Exodus släpptes för två år sedan till PC och konsol och PC-versionen fick lite extra kärlek tidigare i år med mer finputsas strålspårning och annat. Den förfinade versionen har nu även släppts till Playstation 5 och Xbox Series X/S och den nya versionen ger spelare en lite tjusigare upplevelse med högre upplösning, bättre framerate och förstås ray tracing. Äger du spelet sedan tidigare kan du lägga vantarna på uppgraderingen utan extra kostnad. Om du inte äger spelet sedan tidigare kan du lägga vantarna på Enhanced Edition som ger dig nya versionen av grundspelet samt samtliga tillägg. Bonusvideo nedan. Tumnagel
37.9°
+
0

KAY/O är nya kämpen i Valorant
Robot som är duktig på att kasta saker

Om några veckor drar nästa säsong i Valorant igång och med den nya säsongen kommer spelet få en sprillans ny hjälte. KAY/O heter den nya kämpen och kommer med ett par färdigheter som går ut på att saker kastas mot fienden. Bland annat kan KAY/O kasta en pulserande kniv som tar bort möjligheten för fienderna som hamnar i pulsens räckvidd inte kan använda sina förmågor. Vidare har roboten försetts med flashbangs och vanliga exploderande som kan kastas på fienden. KAY/O kommer bli tillgänglig i Valorant 22 juni, samtidigt som Episode 3 Act 1 drar igång. Tumnagel
36.9°
+
0

Idag släpps Luca på Disney+
Dags för sommaräventyr!

Idag är det fredag och det betyder att streamingtjänsterna uppdateras med lite smått och gott. Just idag är det väl inte allt för mycket nytt som släpps, men Disney+ kompenserar kvantitet med kvalitetsfilm. Pixar-filmen Luca har släppts på Disney+ och kan skådas av alla som prenumererar på Disneys streamingtjänst, vilket betyder att du inte behöver betala för Premiere-tillgång. Länk till Luca på Disney+ har ni här nere till vänster. Tumnagel
42.4°
+
0

Blacula får en uppföljare
Klassiska blaxplotation-filmer från 70-talet moderniseras

Det ser ut som om de klassiska blaxplotation-filmerna, Blacula och Scream Blacula Scream, från 1970-talet kommer att få en uppföljare. Variety rapporterar att regissören Deon Taylor kommer att göra en modern version av Blacula vilken ska ta vid där Scream Blacula Scream slutade. Det hela kommer att utspelas i modern tid och handlingen för filmen verkar inte bli helt olik de tidigare filmerna: "Blacula is an ancient African prince who is cursed by Dracula after he fails to agree to end the slave trade. Blacula is entombed and awakens 200 years later ready to avenge the death of his ancestors and of those responsible for robbing his people of their work, culture and heritage as they appropriated it for profit." När vi kan få se den nya Blacula-filmen finns det än så länge inga uppgifter om. Här ovanför hittas trailern för Blacula som släpptes 1972. Tumnagel
37.2°
+
0

Hur gick det till när dinosaurierna dog ut?
Kurzgesagt blickar tillbaka

Det har gått ett par år sedan dinosaurierna dog ut, men vad var det egentligen som hände? Kurzgesagt har släppt en ny video och den här gången vankas det dinosauriedöd. Tumnagel
39.8°
+
0

Till Death är en ny skräckfilm med Megan Fox
Kolla in trailern här

Här kommer trailern för den kommande skräckfilmen Till Death där Megan Fox kommer att spela huvudrollen. Filmen handlar om när Emma (Megan Fox) vaknar upp och finner sig sitta fast i handklovar med sin döde make. Det hela verkar vara någon slags hämndhistoria där Emma måste undkomma några mördare som av någon anledning vill ta livet av även henne. Till Death har amerikansk premiär på amerikanska biografer och VOD-tjänster 2 juli. Tumnagel
38.1°
+
0

En av Hubble-teleskopets datorer har ballat ur
Superteleskopet har ännu en gång gått in i felsäkert läge

NASA:s rymdteleskop Hubble har ännu en gång drabbats av något slags fel och fungerar för tillfället inte som det är tänkt. NASA skriver i ett uttalande att en av Hubbles datorer slutade fungera 13 juni och att NASA:s tekniker nu försöker att aktivera ett backupsystem för denna. NASA skriver om datorn som nu slutat fungera på Hubble: "The purpose of the payload computer is to control and coordinate the science instruments onboard the spacecraft. After the halt occurred on Sunday, the main computer stopped receiving a “keep-alive” signal, which is a standard handshake between the payload and main spacecraft computers to indicate all is well. " NASA:s började testa Hubbles backupsystem igår. Om detta fungerar som det är tänkt så är förhoppningen att Hubble kan tas i drift igen redan idag eller imorgon. Det här är inte första gången Hubble går in felsäkert läge på grund av olika fel på det nu över 30 år gamla rymdteleskopet. Liknande avbrott har skett under kortare och längre tid 2008, 2018 och 2019. Tumnagel
35.3°
+
0

Instagram bakar in mer reklam i Reels
Var väl dags

Instagram lanserade Reels förra året och användare har kunnat scrolla genom videor utan att bli störd av annonser och annan reklam. Nu verkar det vara slut på det roliga då Instagram meddelat att TikTok-klonen kommer att få mer reklaminlägg i framtiden och detta kommer petas in bland Reels-inläggen och kommer vara upp till 30 sekunder långa. Reklamen kommer dyka upp i apparna ganska omgående, så bli inte förvånad om du ser fler inlägg märkta som Sponsored när du scollar bland videorna. Tumnagel
25.5°
+
0

Kolla in trailern för Settlers
Handlar om de första nybyggarna på en overklig version av Mars

Här kommer trailern för den kommande scifi-filmen Settlers vilken handlar om ett gäng som bosatt sig på Mars någon gång i framtiden. Settlers version av Mars verkar, trots alla hot nybyggarna ställs inför, betydligt mycket trevligare än den faktiska versionen av Mars. Det finns av någon anledning både en jordliknande atmosfär och gravitationsförhållandena som liknar jordens i filmens version av Mars. Detta kanske gör att Settlers kommer att kännas lite mindre trovärdig. Settlers går upp på amerikanska biografer och VOD-tjänster 23 juli. Om den letar sig hit på något sätt återstår att se. Tumnagel
38.0°
+
0

Robotormar kan nu gräva ner sig i marken
Det låter ju inte alls otäckt

Här kan ni kolla in en ny robotorm som utvecklats av forskare på amerikanska University of California i Santa Barbara. Vi har de senaste åren fått se en hel del exempel på robotormar med mjuka kroppar som kan ta sig fram i lite olika terräng. Det som skiljer dessa från roboten som forskarna på UCSB nu har visat upp är att den senare även har förmågan att gräva ner sig och färdas under marken. Roboten har hämtat inspiration från ödlearten apotekarskinken. Den gräver sig fram med hjälp av luft som blåses ut från robotens kropp och ett kilformat verktyg som får undan sanden. Forskarna säger att robotar som denna i framtiden kanske kan bli användbara för att samla in olika jordprover. De skulle kanske även kunna användas för att lägga ledningar och rör under mark. Här nedan hittas ett videoklipp där med UCSB:s nya robotorm. Tumnagel
38.9°
+
0

A Plague Tale: Innocence kommer till PS5 och XSX/S
Släpps 6 juli

A Plague Tale: Innocence släpptes för två år sedan och utvecklarna jobbar för tillfället på en uppföljare till spelet. Men innan dess ska spelare på PS5 och Xbox Series X/S få lägga vantarna på spelet. Den nya versionen av spelet kommer släppas 6 juli och kommer erbjuda den interaktiva berättelsen med 4K-upplösning, 60 fps och stöd för 3D-ljud. Utöver att släppas till PS5 och Xbox Series X/S så kommer A Plague Tale: Innocence också bli tillgängligt på Nintendo Switch 6 juli som molnspel. Tumnagel
38.3°
+
0

En teaser för The Shrink Next Door
Ny serie för Apple TV+ med Will Ferrell och Paul Rudd

The Shrink Next Door är en kommande serie för Apple TV+. Serien är baserad på en podcast som handlar en sann historia om en psykiater som missbrukade hans förhållande med sina patienter. I huvudrollerna ser vi Paul Rudd, Will Ferrell och Kathryn Hahn. Veteran journalist Joe Nocera’s neighbor in the Hamptons was a therapist named Ike. Ike counted celebrities and Manhattan elites as his patients. He’d host star-studded parties at his eccentric vacation house. But one summer, Joe discovered that Ike was gone and everything he’d thought he’d known about his neighbor – and the house next door – was wrong. The Shrink Next Door is a story about power, control and turning to the wrong person for help for three decades. Seriens första teaser kan du se i klippet ovan och själva serien har premiär den 12 november. Tumnagel
39.2°
+
0

Tamagotchi släpper smart klocka
Kawaii!

I år är det 25 år sedan den första Tamagotchin släpptes. Detta firar Bandai genom att släppa Tamagotchi Smart vilket är en smart klocka med en Tamagotchi i. Klockan kan styras med fingret samt rösten dock är röstkontrollerna väldigt begränsade och är mest till för att väcka det digitala djuret. Varje Tamagotchi Smart kommer med ett gäng olika figurer som man kan ta hand om. Men Bandai kommer även sälja så kallade "TamaSma"-kort som gör det möjligt att ladda in nya karaktärer i klockan. Det är också möjligt att spela Tamagotchi-spel på klockan och vissa av spelen går att spela med andra via nätet. Förutom själva Tamagotchin har klockan inte allt för många andra smarta funktioner. Det är typ en klocka, musikspelare och en pedometer. Tamagotchi Smart börjar säljas i Japan den 23 november för runt 600 kronor. Just nu är det oklart om den kommer släppas utanför Japan. Tumnagel
38.0°
+
0

Storytrailer för svenskutvecklade Lost in Random
Från skaparna av Fe

Lost in Random från Göteborgsbaserade Zoink Games presenterades för några år sedan och i sommar är det dags för världen att stifta bekantskap med det Tim Burton-inspirerade spelet. En ny storytrailer för spelet har släppts och denna kan ni kika på ovan. I Spelet får vi ta kontroll över Even som måste rädda sin syster Odd från en ond drottning. Lost in Random släpps snart. Tumnagel
39.5°
+
0

Bowsers luftskepp för LEGO Super Mario läcker
Läcker?

Amazon i Australien råkade läcka nästa stora expansion för LEGO Super Mario. Detta nya bygget är för Bowsers luftskepp och ska vara 35 centimeter långt samt bestå av 1 152 bitar. Det följer också med två fiender en pirat-Goomba och en Magikoopa. Priset Amazon hade satt för detta bygge innan de plockade ner produktsidan var 100 dollar. Tumnagel
39.8°
+
0

Honda fimpar bränslecells-versionen av Clarity
Fanns inte tillräckligt stor efterfrågan på dem

Den japanska nyhetsbyrån Nikkei rapporterar att Honda nu lägger ner tillverkningen av både bränslecells- och hybri-versionerna av sin Clarity-modell. Detta är något man gör efter att man lade ner produktionen av den eldrivna versionen av Clarity förra året. Honda presenterade den helt bränslecellsdrivna Clarity 2008 och den såldes sedan under namnet FCX Clarity fram till 2014. 2016 kom en efterföljare som såldes under namnet Clarity och det är denna som nu slutar produceras. Clarity-modellerna har bara varit tillgängliga för leasing på lite olika marknader. Att man nu lägger ner produktionen uppges bero på att efterfrågan på modellerna varit låg. Honda verkar dock inte helt ha gett upp sin satsning på bränslecells-drivna fordon. Företaget inledde 2013 ett samarbete med GM angående bränslecellsteknik och detta verkar fortfarande pågå. Tumnagel
35.9°
+
0

Elizabeth Olsen äter heta kycklingvingar
Mums mums

Det är dags för Elizabeth Olsen att gästa Hot Ones och utöver att äta starka kycklingvingar pratas det om hennes karriär samt liv. Tumnagel
84kg
+

Breitling och Ironman i samarbete
Tävlingen alltså

Sugen på en ny klocka? Vältränad nog för att klara av Ironman? Då är det här något för dig. Breitling och Ironman har nämligen börjat samarbeta och lanserar nu specialversioner av Endurance pro. Två versioner kommer att finnas. En röd som kommer att finnas att köpa för folk och fä och så en version i svart och guld som du måste genomföra tävlingen för att få köpa. Samarbetet är långsiktigt så fler modeller kommer att komma i framtiden. Tumnagel
79kg
+

Kolla in turistattraktionen Flygande kyssen
Haka på två jättestatyer upp i luften

Här kan ni kolla in en av Kinas senaste turistattraktioner som man byggt för att locka turister till Wulong Baima Mountain Scenic Area i mellersta Kina. Attraktionen kallas för "Flying Kiss" och består av två jättestatyer som byggts på ett cirka tusen meter högt berg i området. De båda statyerna är försedda med roterande observationsplattformar där turister kan få en hygglig vy över omgivningarna i området. När de båda statyerna når sin högsta punkt ser det ut som om de båda statyerna kysser varandra i luften, därav namnet på attraktionen. Wulong Baima Mountain Scenic Area ligger cirka 2,5 timmars bilfärd från den kinesiska jättestaden Chongqing. Tumnagel
69kg
+

Ett paraply som du kan bära som poncho
Om du inte har några lediga händer

Thanko har tagit fram ett paraply som kan bli en poncho. Det kan ju vara praktiskt om det börjar tokregna och/eller om man inte har några händer lediga att hålla paraplyet i. Nu är det ju så att man potentiellt får offra sin värdighet lite då man inte direkt ser supercool ut med ponchon på. Men man blöt verkar man inte bli i alla fall vilket ju alltid är något. Paraplyet kostar runt 250 kronor. Tumnagel
81kg
+

Ferrari gör sko med Puma
Spänn fast fötterna!

Puma och Ferrari har gjort en sko tillsammans och det är en rätt snygg en, om man gillar Ferrari. Modellen kallas ION F och ska faktiskt vara framtagen av Puma tillsammans med Ferrari. Modellen saknar snören och har istället ett magnetiskt spänne. Självklart hittar vi Ferrari-loggor och vissa detaljer på skorna har faktiskt lite sportbilskänsla. Finns så klart i rött och svart. Prislappen ligger 410 euro på Ferraris hemsida. Tycker man att det är för dyrt finns det ett gäng andra Ferrari-modeller hos Puma för en mer normal peng. Tumnagel
43kg
+

24 sätt att knyta en sko
Om du behöver lite variation

Att knyta skorna är något man lär sig och sedan gör man det på samma sätt år ut och år in. Vill man ha lite mer variation i sitt liv kan man prova några av de här 24 varianterna. Tumnagel
89kg
+

Metallica kommer till Copenhell 2022
Enda nordiska spelningen för bandet nästa år

Den danska rockfestivalen Copenhell meddelade idag att man har bokat in Metallica till nästa års festival. Enligt Copenhell kommer det att vara den enda nordiska spelningen som Metallica gör under nästa år. Copenhell ställdes in både i år och förra året. Nästa år blir antagligen en höjdarfestival för de som uppskattar rockband som lirat i över 40 år. Förutom Metallica kommer band som Iron Maiden, Kiss, Judas Priest, Bad Religion och Mercyful Fate att spela på festivalen. Dessutom är även Korn, Hellacopters och ett tiotal andra band klara för den danska rockfestivalen. De flesta biljetterna till Copenhell såldes redan 2020 men ett litet antal biljetter kommer att släppas nästa vecka. Copenhell 2022 kommer att bli en fyradagarsfestival som pågår 15 - 18 juni nästa år. Tumnagel
103kg
+

Få koll på alla typer av espresso-varianter
Med och utan mjölk

Kaffe är gott, speciellt om det är gjort av en bra barista. Tyvärr finns det en helvetes massa espressomaskiner i landet, men väldigt få som verkligen kan hantera dem. Är du på ett ställe med espressomaskin så finns det ett gäng olika varianter du kan få serverade, men vad är det för skillnad på dem egentligen? Tumnagel
93kg
+

Boktips: Taking on Gravity
Richard Brownings bok om hans jetdräkt

Nu släpper uppfinnaren Richard Browning boken "Taking on Gravity: A Guide to Inventing the Impossible from the Man Who Learned to Fly" där han berättar historien bakom sin så kallade jetdräkt. Vi har skrivit om Browning och hans Iron Man-liknande dräkt många gånger sedan han först presenterade denna 2017. I sin bok berättar han lite mer om hur han kom på idén till dräkten och senare skapade företaget Gravity från vilket dräkten idag går att köpa. Richard Brownings "Taking on Gravity: A Guide to Inventing the Impossible from the Man Who Learned to Fly" släpps som ebok, ljudbok och pappersbok vilka kostar lite olika beroende på vilket format man är intresserad av. Tumnagel
82kg
+

Cliff Burton-museum ska byggas i Ljungby
Metallicas första basist hedras i småland

Smålandsposten rapporterar att Metallicas första basist Cliff Burton kommer att hedras med ett museum i småländska Ljungby. Det var utanför Ljungby som Cliff Burton dog då Metallicas turnébuss körde av vägen där efter en spelning i Stockholm 1986. Museet kommer att beviljats bidrag på 300.000 kronor från Riksantikvarieämbetet vilka ska användas för att uppföra museet. På museet kommer man att försöka berätta historien om vem Cliff Burton var, Metallica, olyckan såväl som fansens egna historien om Burton. När Cliff Burton-museet kommer att öppna finns det än så länge inga uppgifter om. Här nedan kan ni lyssna på när Metallica framförde "For Whom the Bell Tolls" med Burton på bas 1985. Tumnagel
118kg
+

Lego släpper Adidas-lego
Adidas släpper Lego-sneakers

Det har varit mycket Lego-skor i år, en del snyggare än andra. Nu är det dags igen och den här gången är det lite annorlunda, för nu kommer det även ett bygge från Lego. Målet för både lego och sneaker är klassikern Superstar. Adidas har här gjort en rätt klassisk sko som har en del lego-detaljer både fram, bak och på sidan. Skon kommer att säljas här från 1 juli och prislappen ligger på 140 euro för vuxenstorlekar och mellan 55 och 75 euro för barnstorlekar. Lego har gjort ett rätt rejält bygge på 731 delar som så klart levereras i en sko-kartong. Det här bygget kommer att bli ett måste för sneakersnörden och det motiverar kanske prislappen på 1149 kronor. Tumnagel
61kg
+

Plantation Rum får fina askar av Sebastián Mateu
Tillverkade på Carl Malmsten Snickeri

Plantation Rum har dragit igång ett samarbete med konsthantverkaren och möbelsnickaren Sebastián Mateu för att ta fram kollektionen "The Plantation Craft Collection". Denna kollektion består av en serie boxar i olika storlekar och färger, tillverkade på Carl Malmsten Snickeri och skapta av genomfärgat fanér i ask. Kollektionen består av dryckesförvaring med tillhörande spelask innehållande domino och kortlek och är tillverkad i begränsad och signerad upplaga. De kan användas för förvaring men är framförallt skapta som inredningsdetaljer för hemmet. Alla askar i kollektionen är tillverkade av Sebastián Mateu själv i begränsad och signerad upplaga. I ett försök att stödja hantverk kommer Plantation Rum skänka överskottet till hantverksprojektet Kulturgatan, grundat av stiftelsen Lehmanns Verkstad i Bodafors. Försäljningen av dessa askar sker via länken nedan. Tumnagel
106kg
+