Recension The Cabin in the Woods
Skräckfilmernas svar på "Inception"

Film & TV / Recension

Med "The Cabin in the Woods" kommer julafton tidigt i år - för oss som älskar skräck, som hatar skräck, eller är likgiltiga inför genren. För, oavsett vilket, kommer du aldrig att se på en rysare med samma ögon igen.

En sak bör man veta om "The Cabin in the Woods". Filmen bygger på överraskningar som garanterar flera WTF-ögonblick. Jag såg den själv med extremt lite förhandsinformation, jag hade lyckligtvis glömt trailern - åh, redan trailern berättar alldeles för mycket. Lyssna på denna kloka farbror och undvik helst allt du kan. Nöjet blir på så vis maximalt.

Det hela börjar med ett välbekant scenario. Fem ungdomar hoppar in i en husvagn och styr den mot en ödslig stuga i mörka skogen, där festligheter och sex vankas. Vi har alfahannen (Chris Hemsworth innan han blev "Thor"), den lössläppta blondinen (nykomlingen Anna Hutchison), den pryda oskulden (såpastjärnan Kristen Connolly), den hygglige plugghästen (spelad av "Grey's Anatomys" superkropp Jesse Williams) och en ständigt pårökt comic relief (Fran Kranz ur "Dollhouse"). Den läskige mackägarens varningar låter dem inte stoppas, och givetvis är alla minst tio år för gamla för sina roller.

Stereotyperna är på plats. Mobiltäckningen försvann för längesedan. I skogen kan ingen höra dig skrika, och stugans källare hyser fasansfulla hemligheter. Nu kan det roliga börja...

Tuta om du hört den förut. Låter det som en klyschig ripoff på "Evil Dead" eller valfri "Fredagen den 13:e", så är det helt och hållet enligt planen. Tror du att du vet hur det slutar, så kan jag garantera att du har fel. Tänk på att det är Joss Whedon och Drew Goddard som skapat "The Cabin in the Woods". Killarna som, tillsammans eller var för sig, står bakom skruvade kultframgångar som "Buffy", "Lost", "Cloverfield", "Firefly" med mera. Tvära genrekast, smarta filmreferenser och en hel del svart humor är givna ingredienser i allt de åtar sig.

Till sitt manus har Goddard och Whedon plockat russinen ur kakan, alla de där klyschorna vi älskar att hata ur senaste decenniernas tonårsslashers, övernaturliga rysare och monsterrullar. De har kastat om dem tills ingenting längre går att förutsäga (åtminstone bara så mycket som de själva vill), och tills filmen inte liknar något annat i din skräcksamling.

Om de är glada amatörer i skräckfilmernas underbara värld, backas de upp av ett desto mer erfaret filmteam: fotografen Peter Deming lånad från "Evil Dead II", kompositören David Julyan som tonsatt "Instängd"-filmerna, effekt- och makeupgänget som trollat i "Världarnas krig" och "Drag me to Hell", bara för att nämna några.

Med glimten i ögat utvecklas historien vidare, till en parodi på välkända horrorklassiker såväl som en hyllning till dem, men det slutar inte där. Det finns en parallell historia, som faktiskt sakta introduceras redan från första scenen, och ju mer vi bekantar oss med den och dess karaktärer under filmens gång desto mer twistat och intressant blir det. Och här kommer vi in på farligt område, de där scenerna som man inte ska prata om för att inte förstöra magin. De där som gör "The Cabin in the Woods" till en så mycket roligare filmupplevelse än ännu en trött "Wrong Turn"-uppföljare.

Och just när man tror att man får andas ut och allt är över, maxar de på med ännu en galen vändning och ett blodbad utan like. Åsikterna kommer gå isär om huruvida den sista halvtimmen i "The Cabin in the Woods" förstör eller gör hela filmen. Är finalen för mycket? Javisst. Är den utflippad bortom all kontroll? Absolut. Och jag älskar varenda sekund!

Originella och innovativa slashers växer inte på träd. Troligen har ingen sedan 1996 och Wes Cravens "Scream" ruskat om genren så här hänsynslöst. Men att kalla "The Cabin in the Woods" för en skräckis är bara halva sanningen. I ärlighetens namn är den inte ens överdrivet skrämmande eller otäck. Det är framförallt en originell film, som gör för skräckgenren vad "The Artist" gjorde för stumfilmen eller vad "Inception" gjorde för spionaction. Vänder upp och ner på allt vi är vana vid, med twistar som kommer att garantera snackisar i åratal framöver.

Se inga trailers. Undvik spoilers. Läs inga recensioner (för sent?). Men spring och se den här filmen så fort du kan. Och må helvetets alla plågor hemsöka dig om du avslöjar minsta detalj för någon. För den som ger "The Cabin in the Woods" en chans, och vet så lite som möjligt av handlingen, väntar rysligt fin mindfuck och underhållning av stora mått.

(Filmen verkar dessvärre inte få någon biopremiär i Sverige, utan går direkt till DVD och Bluray i augusti.)

39.3°
0

Recension The Cabin in the Woods

Skräckfilmernas svar på "Inception"

Hackare tar en titt på hackingscener i filmer
Del 2

Att hacka sig in i diverse saker är egentligen rätt osexigt och Hollywood försöker ständigt för att få processen att se lite ballare ut, med varierande resultat. För några år sedan släppte Wired ett klipp där hackaren och säkerhetsexperten Samy Kamkar tyckte till om hackingscener från diverse filmer. Nu är han tillbaka igen för att än en gång tycka till om hackingscener från filmer och tv-serier som Jurassic Park samt Silicon Valley. Tumnagel
37.0°
+
0

En ny Faces of Death är på gång
Från folket bakom Cam

En ny version av den ökända falska dokumentärfilmen Faces of Death är tydligen på gång från Legendary Entertainment. Originalfilmen från 1978 var mer eller mindre en samling klipp som visade folk som dog på olika sätt. Eftersom filmen var presenterad som en dokumentär var det många som trodde att det de såg var på riktigt. Denna nya version ska göra av folket bakom Netflix-filmen Cam från 2018. Filmen ska handla om en moderator på en YouTube-liknande sajt vars jobb är att sålla bort våldsamt innehåll. Hon stöter på ett gäng klipp från en grupp som försöker återskapa morden från originalfilmen och moderatorn har svårt att avgöra om morden utförs på riktigt eller är fejkade. Originalfilmen kan ses i sin helhet nedan. Tumnagel
37.0°
+
0

John McClane verkar vara på väg till Warzone
Yippee-Ki-Yay?

Det verkar som actionhjälten John McClane från Die Hard-filmerna är på väg till Call of Duty: Warzone. Activision har nämligen skapat en sajt för ett fiktivt luftkonditioneringsföretag som heter Nakatomi Duct Cleaning som ser till att byggnaderna i Verdansk håller rätt temperatur. Activision har tidigare antytt att Rambo också var på väg till spelet och eftersom den nya Verdansk-kartan utspelar sig på 80-talet verkar man vilja lägga till actionfigurer från denna epok i spelet. Tumnagel
37.4°
+
0

Kinas jätteraket kraschade i Indiska oceanen
Missade din granne med cirka 12 000 km

Tidigare i veckan rapporterade vi att den del av den kinesiska jätteraketen som levererade basmodulen till Kinas nya rymdstation var okontrollerat på väg tillbaka mot jorden igen. Exakt var skrotet från Chang Zheng 5B-raketen skulle hamna visste man inte men man trodde at det sannolikt skulle hamna i havet eller på någon obebodd plats. Dock är ju ordet "trodde" inte 100 procent betryggande i detta fall. Men nu verkar det som allt rymdskrot från Chang Zheng 5B-raketen kommit tillbaka till jorden igen och det visade sig att resterna från den 18 ton tunga raketen kraschade i Indiska oceanen. Enligt kinesisk statlig tv brann det mesta av raketen upp i atmosfären dock är det oklart exakt vilka av raketens delar som kraschade i havet. Tumnagel
35.0°
+
0

Kolla in Elon Musks monolog från SNL
Bra eller anus?

Som bekant var Tesla-mannen, Elon Musk, värd för det klassiska amerikanska sketchprogrammet Saturday Night Live natten till i dag. Han är en av de få företagsledarna som varit värd för programmet då det oftast är skådespelare eller artister som står för värdskapet. Under programmet hann han bland annat berätta han har aspergers, klä ut sig till Nintendo-figuren Wario och dra ett skämt om Dogecoins vilket gjorde att värdet på kryptovalutan tokdök. Hur som helst så om du är intresserad av att se om han klarade av att leverera någon vettig monolog så kan du kolla in den i klippet ovan. De flesta sketcherna från nattens avsnitt kan ses på programmets officiella YouTube-kanal. Tumnagel
32.8°
+
0

LEGO släpper bygge från Star Wars: Uslingarna
75314 - Star Wars Bad Batch Attack Shuttle

LEGO visade i veckan upp ett nytt Star Wars-bygge från den nya tv-serien Uslingarna. Bygget heter Star Wars Bad Batch Attack Shuttle (75314) och innehåller fem minifigurer samt tre fordon. Hela paketet består av 969 bitar och kommer kosta 1 299 kronor när den väl släpps den 1 augusti Du kan ta dig en närmare titt på bygget via länken nedan. Tumnagel
37.3°
+
0

Norge inför hårdare regler för elsparkcyklar
Träder i kraft efter nationaldagen

Den 18 maj kommer Norge införa hårdare regler för elsparkcyklar. Detta för att de har tröttnat på stöket dessa fordon skapar i trafiken. Bland annat kommer man kunna åka på 3 000 norska kronor i böter om man åker fler en person på en elsparkcykel och som förare måste du hålla gångfart när du passerar fotgängare med elsparkcykeln. De nya reglarna ger också kommunerna rätt att utfärda parkeringsböter och upprätta zoner som ska vara fria från elsparkcyklar. Några nya regler för hur berusad man kan vara när man åker på elsparkcykeln kommer dock inte införas den 18 maj. Detta för att elsparkcyklarna först måste omklassificeras till typen motorfordon innan någon sådan gräns kan sättas. Tumnagel
45.3°
+
0

Snubbe lurar bedragare att han har mycket pengar
Bedragaren fångade betet och höll fast, hårt!

Här har vi ett litet äldre klipp där en snubbe lade till några extra nollor till sitt falska bankkonto när han blev uppringd av en bedragare. När denna bedragare fick se hur mycket pengar han kunde komma åt gjorde han allt han kunde för att få en del av den kakan. Bonusbedragare nedan. Tumnagel
42.0°
+
0

En berg- och dalbana av K’nex
Imponerande bygge

En person med många K’nex-bitar samt, uppenbarligen, väldigt mycket tid över bestämde sig för att bygga en berg- och dalbana inspirerad av Magnum XL-200-banan från Cedar Point. Han kallar banan för Magnum XL-300 och du kan kolla in den i klippet ovan. Fler klipp på bygget kan hittas via länken nedan. Tumnagel
37.9°
+
0

Kolla in hur spel designas för att ta dina pengar
Mycket intressant

Några personer har gjort en rätt så rejäl djupdykning i hur moderna spel använder diverse tekniker för att få sina spelare att spendera en extra slant. För att demonstrera sina fynd har artikelförfattarna skapat ett fiktivt spel där de visar och förklarar de olika teknikerna som som uppmuntrar spelarna att spendera pengar. Ett exempel som anges är att de ofta har ett prisförslag som är extremt högt för att få de lägre prisalternativen se vettiga ut. En annan grej som nämns är att spelet kan, om man kopplat spelet till sina sociala medier, anpassa färger på det man kan köpa utefter vilket sportlag man gillar. Artikeln är som sagt en rejäl djupdykning och är en ordentlig långläsning, men det kanske passar bra en helgdag som denna? Så om man är intresserad av de ibland diaboliska lösningarna som utvecklarna kommit på för att få dig att spendera pengar då hittar du artikeln via länken nedan. Tumnagel
40.4°
+
0

En titt på de visuella effekterna i The Falcon and the Winter Soldier
Det är en del

Här får vi följa med en sväng bakom kulisserna och se hur de visuella effekterna i några av scenerna i Marvel-serien The Falcon and the Winter Soldier blev till. Klippet visar en del spoilers så låt bli att titta om du av någon anledning är känslig för sådant och har som ambition att se serien någon gång. Tumnagel
36.9°
+
0

Kina toklackar över FN-möte om uigurer
Inte helt oväntat kanske

Tidigare i veckan gjorde några G7-länder ett uttalande där de anklagade Kina för människorättsbrott i Hong Kong, Tibet och Xinjiang-provinsen. I uttalandet nämnde de att de kraftigt fördömer brotten som begås av de kinesiska myndigheterna mot den muslimska minoriteten uigurer. Under nästa vecka har Tyskland, USA och Storbritannien kallat till FN-länder till en där det ska pratas om just Kinas behandling av den uiguriska befolkningen i Xinjiang-provinsen. Inte helt oväntat har allt detta retat gallfeber på de kinesiska myndigheterna och uppmanar nu därför FN-länder att inte delta på mötet. De anser att mötet är ett politiskt motiverat evenemang där man använder frågan om mänskliga rättigheter för att lägga sig i Kinas inrikespolitik och via det hindra Kinas utveckling. Tumnagel
70.0°
+
0

Snubbe stoppar ett Wii i Game Boy Advanced SP
Ja, varför inte?

YouTube-kanalen StonedEdge kände att det var en bra idé att slänga in ett Wii i skalet av en Game Boy Advanced SP. Då kan man ju kanske direkt undra hur detta är möjligt och svaret på det är väl att det inte är helt möjligt då SP-skalet för detta hemmabygge fick utökas en aning. StonedEdge kallar sin konsol för Wii SPii och den har en LCD-skärm på 3,5 tum med en upplösning på 640x480. Konsolen har också ett hörlursuttag något som Game Boy Advanced SP av någon outgrundlig anledning saknade. Konsolens batterier klarar av 2,5 timmes speltid och den kör sina spel från ett microSD-kort. Wii-konsolens rörelsekänsliga kontroller är dock något som inte fick följa med i detta hemmabygge så spel som förlitar sig på dem kan ej spelas på Wii SPii. Tumnagel
39.9°
+
0

Stockholms gymnasieskolor börjar med snabbtester
För att hitta elever med COVID-19

Liberalerna meddelade under gårdagen att alla gymnasieskolor i Stockholm ska börja införa snabbtester för att identifiera elever som smittats av COVID-19. Detta initiativ ska dras igång nu på tisdag och tanken är att det ska öka chansen att snabbt bryta eventuella smittkedjor som dyker upp på skolorna. I ett pressmeddelande säger skolborgarrådet Isabel Smedberg-Palmqvist (L) att snabbtesterna innebär att man kan upptäcka COVID-19 även hos den som inte har symtom. Testerna ska också göra så det känns tryggt för den lärare, elev eller förälder som känner oro för eventuella smittorisker på skolan. En pilotverksamhet har tidigare genomförts på tre skolor där man vid identifierade fall har skickat ut ett arbetslag med skolöverläkare samt skolsköterskor för att smittspåra bland eleverna. Tumnagel
43.2°
+
0

Windows 10 dumpar de sista Windows 95-ikonerna
I samband med Sun Valley

Höstens stora Windows 10-uppdatering, Sun Valley, kommer som bekant bjuda på en hel del ändringar i operativsystemets gränssnitt. En annan gränssnittsförändring som uppdateringen medför är att den kommer byta ut ikonerna som man kan hitta i C:\Windows\System32\Shell32.dll vilket innebär att de klassiska Windows-ikonerna från Windows 95-eran inte längre kommer vara kvar där. Som man kan se på bilden ovan handlar det dock inte om några jätteradikala förändringar för ikonerna då de flesta ikonerna endast verkar bestå av subtila ändringar. Men hur som helst är det ju helt klart slutet på en era från ett legendariskt operativsystem. Tumnagel
39.5°
+
0

Rätt ball reklamfilm för 5G
Lagg är inte skoj i vardagen

Här har vi en rätt bra gjord reklamfilm för det amerikanska telekombolaget Verizon. Reklamfilmen försöker förmedla att företagets 5G-nätverk är byggt för folk som spelar spel och är så pass bra att man slipper lagg i sina spelsessioner. Tumnagel
47.9°
+
0

Lost Judgement offentliggjort
Uppföljare till Judgement helt enkelt

I går kväll visade SEGA upp en uppföljare till den trevliga Yakuza-spinoffen Judgement. Uppföljaren kommer heta Lost Judgment och i det spelar man än en gång den före detta advokaten Takayuki Yagami som denna gång tar sig an ett fall som verkar vara ganska personligt. Spelet kommer inte utspela sig i Kamurocho utan handlingen har flyttas till Yokohama vilket är samma plats som Yakuza: Like a Dragon utspelade sig. Gameplay-mässigt kommer spelets strider fortsätta vara actionfokuserade och inte göras turordningsbaserade som i det senaste Yakuza-spelet. Lost Judgement ska släppas den 24 september till PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One samt Xbox Series X/S. Tumnagel
38.1°
+
0

Nya spel invalda i World Video Game Hall of Fame
Bland annat StarCraft och Animal Crossing

Amerikanska The National Museum of Play meddelade igår att man kommer att välja in fyra nya spel i sin så kallade World Video Game Hall of Fame vilken man drog igång 2015. De fyra spel som får äran att ta plats i datorspelens absoluta finrum är Microsoft Flight Simulator, Where in the World Is Carmen Sandiego?, StarCraft och Animal Crossing. Bland finalisterna som inte gick vidare i år, de lär få fler chanser framöver, hittas Call of Duty, FarmVille, FIFA International Soccer, Guitar Hero, Mattel Football, Pole Position, Portal och Tron. De fyra spelen som nu valts in i Hall of Fame ansluter sig till den ärofulla utmärkelsen med spel som tidigare invalts där. Bland dessa hittas bland andra John Madden Football, Tomb Raider, Final Fantasy VII, Sonic the Hedgehog, Grand Theft Auto III, The Legend of Zelda, The Oregon Trail, The Sims, Space Invaders, Doom, Pac-Man, Pong, Super Mario Bros., Tetris och World of Warcraft. Tumnagel
42.8°
+
0

Timbuktu släpper vaggvisor
Tillsammans med Mapei

Artisterna Timbuktu och Mapei släpper nu ett antal vaggvisor som de tagit fram tillsammans med producenten Pontus Winnberg samt psykologen och sömnexperten Helena Kubicek Boye, författaren bakom boken Sömnsagor. Albumet Lullabies innehåller en några vaggvisor i lite olika versioner, både på engelska och svenska, vilka man säger ska representera en modern vaggvisa. Ni hittar "Lullabies" på Spotify, Spotify Kids eller så kan ni lyssna på det direkt här nedanför. Tumnagel
68kg
+

Här är trailern för Dancing Queens
Helena Bergströms danskomedi

Nu har Netflix släppt trailern för Helena Bergströms kommande dramakomedi Dancing Queens där Bergströms dotter Molly Nutley spelar huvudrollen. Filmen handlar om den unga skärgårds-tjejen Dylan (Molly Nutley) som drömmar om en karriär som dansare. När hon väl kommer till Stockholm blir hon upptäckt men för att få medverka i en föreställning måste hon spela man, det är nämligen en dragshow-föreställning hon blivit castad till. Dancing Queens börjar sändas på Netflix 3 juni. Tumnagel
29kg
+

Oakley släpper nya sportglasögon
Ett glas som täcker näsan

Oakley har ju länge gjort snabba brillor och nu har de gjort en ännu snabbare modell. Man kallar den för Kato och som ni ser så har modellen bara ett glas utan ram som dessutom sitter över näsan. Under glaset vid näsan finns det en kudde som sitter tätt runt näsan. Man får med tre olika varianter så att man ska kunna hitta sin favorit. Skalmarna går att justera så att vinkeln på glaset mot ansiktet blir som man vill att det ska vara. Kato finns i tre varianter och kostar 3070 kronor. Tumnagel
78kg
+

Forskare tar fram platta pastasorter
Får sedan annan form när de kokas upp

Forskare på amerikanska Carnegie Mellon University har tagit fram en slags transformerpasta som kanske kan leda till att det blir enklare att förpacka och transportera pasta i framtiden. Pastan är i sitt torra tillstånd helt platt, något som syns i övre delen av bilden ovan. När pastan sedan läggs i vatten och kokas upp så transformeras den till pastaformer som mer liknar traditionell pasta. Enligt forskarna så skulle förpackningarna till de platta pastasorterna bli 59% - 86% mindre än förpackningar med samma mängd traditionell pasta. När eller om vi skulle kunna köpa transformerspasta som baseras på den här forskningen finns det än så länge inga uppgifter om. Här nedan kan ni kolla in ett inslag om det som forskarna kallar för "Morping Pasta" Tumnagel
273kg
+

Gör entrecote med sous vide
Alltid Hungrig gör den perfekta entrecoten

Gillar du entrecote så kanske den här filmen från YouTube-kanalen Alltid Hungrig kan ge lite inspiration för hur den ska tillagas nästa gång det är dags att sätta tänderna i en bit entrecote. I klippet får vi kolla in när Mikael Göransson använder både brännare och sous vide för att tillaga vad han anser är den perfekta entrecoten. Tumnagel
81kg
+

Citizen släpper ännu fler Star Wars-klockor
Designade som några av karaktärerna i filmerna

Förra veckan visade Citizen upp några Star Wars-klockor som hämtat sin design från de klassiska Star Wars-filmerna och nu har man visat upp ytterligare sex modeller som följer samma koncept. De nya klockorna är även de försedda med både analogt och digitalt urverk samt en termometer. Designen har inspirerats av Star Wars-karaktärerna R2-D2, C-3PO, Darth Vader, Boba Fett, en Stormtrooper samt BB-8. Klockorna kommer att släppas inom kort och priset landar på 350 dollar styck. Ni kan kolla in respektive modell lite närmare här nedanför. Tumnagel
157kg
+

Adidas 4DFWD ska putta löpare framåt
Med hjälp av 3D-utskrivna sulor

Adidas har visat upp ett par nya skor med en elastisk 3D-utskriven sula som man säger ska putta löparen framåt under löpningen. Dessutom ska sulan göra det enklare att sakta ner farten såväl som gör det bekvämare för fötterna under längre löpningar. Adidas skriver om 4DFWD: "17 år av atletdata och över fem miljoner olika gallerstrukturer har studerats för att skapa en 3D-printad, funktionell mellansula, kodad för att driva dig framåt i varje steg. För smidiga övergångar och en unik löpupplevelse." Adidas 4DFWD släpps 17 maj i en begränsad upplaga och kommer att kosta 2150 kronor. Här nedan hittas ett klipp där Adidas snackar lite mer om skorna. Tumnagel
97kg
+

Idag är det internationella kebabdagen
Åtminstone i Sverige

Idag firas den Internationella Kebabdagen i Sverige vilket gör att det kanske kan vara läge att dra en kebab till lunch eller middag ikväll. Hur internationellt firande av dagens kebabdag är går dock antagligen att diskutera. Enligt Svenska Högtider så firas den Internationella Kebabdagen i Sverige 5 maj på grund av att skaparen av den svenska Facebook-sidan "Internationella kebabdagen" fyller år 5 maj. Hur som helst, en kebab sitter ju oftast rätt fint så oavsett hur internationell kebabdagen kan anses vara så kan det ju vara värt att fira ändå. Tumnagel
112kg
+

Snart kan vi äta mask till middag
EU godkänner mjölmask som föda

EU har nu godkänt att torkade gula mjölmaskar ska kunna säljas som människoföda i EU:s 27 länder. Det innebär att vi snart kanske kan äta dessa direkt som snacks eller som en av ingredienserna i till exempel kakor, pasta och smoothies. Mjölmaskarna innehåller mycket protein och är ett miljövänligare alternativ än proteinrikt kött från många andra källor skriver nyhetsbyrån Bloomberg. Mjölmaskar och annan insektsbaserad mat säljs redan i flera EU-länder men efter gårdagens EU-beslut ska det vara fritt fram att sälja mjölmask-baserad mat i alla EU-länder. Elva andra typer av insektsbaserad mat väntar på att godkännas i EU och marknaden för insektsbaserad mat spås bli värd runt 4,6 miljarder dollar till 2027. Tumnagel
272kg
+

Idag släpps Test Gods
Nicholas Schmidles bok om virgin Galactic

Idag släpper journalisten och författaren Nicholas Schmidle sin bok "Test Gods" där han har tagit sig en närmare titt på rymdturism i största allmänhet och företaget Virgin Galactic i synnerhet. Virgin Galactic är Richard Bransons rymdföretag som sedan 2004 har arbetat på att skicka turister på väldigt korta resor till rymdens gräns. Under resans gång har man stött på en hel del svårigheter och så här 17 år senare har företaget fortfarande inte kunnat dra igång någon kommersiell verksamhet för rymdturism. Förlaget Henry Holt and Co. skriver om Test Gods: "Working from exclusive inside reporting, New Yorker writer Nicholas Schmidle tells the remarkable story of the test pilots, engineers, and visionaries behind Virgin Galactic’s campaign to build a space tourism company. Schmidle follows a handful of characters - Mark Stucky, Virgin’s lead test pilot; Richard Branson, the eccentric billionaire funding the venture; Mike Moses, the grounded, unflappable president; Mike Alsbury, the test pilot killed in a fatal crash; and others - through personal and professional dramas, in pursuit of their collective goal: to make space tourism a reality." The Guardian publicerade härom dagen ett långt reportage om Virgin Galactic av Nicholas Schmidle, ett reportage som ni kan läsa här om ni vill ha ett litet smakprov på vad "Test Gods" kan ha att erbjuda. "Test Gods" finns tillgänglig som både ebok, ljudbok samt fysisk bok och kostar cirka 15 - 30 dollar beroende på vilket format man är intresserad av. Tumnagel
84kg
+

Även årets Roskildefestival ställs in
Siktar nu mot 2022

Roskildefestivalen meddelade tidigare idag att även årets Roskildefestival kommer att ställas in på grund av pandemin. I ett uttalande på sin webbplats skriver arrangörerna av festivalen: "Finally, we received an official statement about this summer’s restrictions. As expected, we can’t conduct a Roskilde Festival this summer. Let us meet again in 2022.We are devastated by the fact that we can’t get together at our festival and contribute to recreating the communities that the corona crisis has destroyed for so many." Har man biljett till årets nu inställda Roskildefestival går denna att lösa in eller användas för inträde till nästa års festival. Några exakta datum för Roskildefestivalen 2022 är än så länge inte släppta. Tumnagel
78kg
+

Victorinox presenterar Swiss Champ XXL
Med 73 olika funktioner

Victorinox har presenterat en ny modell av sin klassiska så kallade schweiziska armékniv och den här gången handlar det om en ordentlig "fällekniv". Swiss Champ XXL är försedd med verktyg som sammanlagt har 73 olika funktioner, alltifrån knivar av olika storlekar till skruvmejslar och kabelskalare. Multiverktyget har en höjd på cirka 6,4 centimeter och en längd på lite över 9 centimeter. Den väger lite över 350 gram. Skulle ni vara sugna på en Swiss Champ XXL så kostar denna cirka 320 dollar. Ni hittar alla multiverktygets funktioner i faktarutan här nedanför. Tumnagel
-1kg
+