BMW Motorrad presenterar ännu ett koncept
Glidare med stor boxer
I somras presenterade BMW Motorrad koncepthojen Concept R 18 på Concorso d’Eleganza. Nu följer man upp detta genom att rulla ut Concept R 18 /2. Där det första konceptet var mer klassiskt inspirerat är den här modernare och sportigare på alla sätt. Fortfarande en bekväm cruiser med attityd och något som man ganska enkelt kan sätta sin egen prägel på. Hojen har en tvåcylindrig boxer på hela 1800 kubik som är försedd med både luft och oljekylning.
"Till skillnad från den klassiska, eleganta BMW Motorrad Concept R 18, skapar Concept R 18 /2 med sin stora boxermotor och ram ett modernt custom concept. Concept R 18 /2 är unikt extrovert. Element från BMW Motorrads förflutna och framtid smälter här samman för att skapa en fängslande cruiser med ett kraftfullt uttryck. Det är en mycket känsloladdad cykel designad för aktiv körning. Samtidigt återspeglar Concept R 18 /2 utbudet av kunddrömmar som vi kan förverkliga på samma ram."
Om hojen kommer att gå i produktion återstår att se.
Försök igen
















Under sommarens Concorso d’Eleganza presenterades BMW Motorrad Concept R 18 - en puristisk, historiskt inspirerad version av den klassiska boxern. Sex månader senare, vid världens största motorcykelshow, EICMA i Milano, presenterar BMW Motorrad nu sin andra konceptcykel baserad på en stor boxermotor: BMW Motorrad Concept R 18 /2.
BMW Motorrad Concept R 18 /2 är den stilistiska motsatsen till Concept R 18: en modern och dynamisk anpassad cruiser. Som sådan visar BMW Motorrad ytterligare ett potentiellt uttryck för Heritage-konceptet, vilket ger ett imponerande exempel på flexibiliteten och den breda möjligheten till kustomisering som erbjuds i denna grundarkitektur. Presentationen på EICMA kommer att ske exklusivt genom filmer och fotografier.
”Till skillnad från den klassiska, eleganta BMW Motorrad Concept R 18, skapar Concept R 18 /2 med sin stora boxermotor och ram ett modernt custom concept. Concept R 18 /2 är unikt extrovert. Element från BMW Motorrads förflutna och framtid smälter här samman för att skapa en fängslande cruiser med ett kraftfullt uttryck. Det är en mycket känsloladdad cykel designad för aktiv körning. Samtidigt återspeglar Concept R 18 /2 utbudet av kunddrömmar som vi kan förverkliga på samma ram,” säger Edgar Heinrich, designchef BMW Motorrad.
Den stora, centrala boxern
Som i Concept R 18, är mittpunkten hos BMW Motorrad Concept R 18 /2 en stor 2-cylindrig boxermotor på 1800 cc, inklusive modern luft/oljekylning designad enligt 1960-talsestetik. Motorn är målad i en varm grå ton och har ett sportigt utseende, med en integrerad kåpa, ventilkåpor i svart högglans finish och svart ram. Motormärket bär konceptcykelns namn, vilket ger en högkvalitativ accentuering. Efter ”Departed” av japanska CUSTOM WORKS ZON, ”The Revival Birdcage” av Revival Cycles i Austin, Texas och BMW Motorrad Concept R 18, är BMW Motorrad Concept R 18 /2 nu den fjärde tolkningen av BMW Motorrads stora boxermotor.
Detaljfokus
BMW Motorrad Concept R 18 /2 innebär en ny tolkning av en dynamisk prestanda-cruiser som inte bara kliver in på ett för BMW Motorrad outforskat område, utan också visar den sanna mångsidigheten hos ”big-boxer”-plattformen.
”Efter BMW Motorrad Concept R 18 är vårt mål med Concept R 18 /2 att visa hur flexibel basmotorn och basfjädringen är som utgångspunkt för anpassning, och hur lätt det är att realisera olika stilar. Och jag måste erkänna: vi var mycket imponerade av hur det var möjligt att föra detta boxerkoncept från 30-talet via 80-talet in på 2020-talet, säger Bart Janssen Groesbeek," BMW Motorrad fordonsdesigner för Big Boxer Concepts.
BMW visar intressant motorcykel-koncept
Klassiskt stuk med helt ny boxer-motor

Kör du BMW:s nya hoj behöver du ingen hjälm
Konceptet Vision Next 100 kan inte välta

BMW släpper riktigt skön version av R NineT
Retrovibbar!
