El-flygplanet eBeaver ska flyga passagerare 2022
62 år gammalt flygplan ombyggt för eldrift
Försök igen

I Kanada har det lilla flygbolaget Harbour Air genomfört vad de säger ska vara den första testflygningen med ett elflygplan avsett för att transportera passagerare. Elflygplanet i fråga är ett 62 år gammalt sjöflygplan av modellen DHC-2 de Havilland Beaver som har byggts om till eldrift av det australiensiska företaget MagniX.
Det ombyggda flygplanet har fått namnet eBeaver och genomförde i början av veckan en testflygning på cirka tio minuter inför ett pressuppbåd och andra intresserade. Det ombyggda flygplanet ska kunna transportera sex passagerare runt 160 kilometer.
Fördelen med eldrift är att flygresan blir miljövänligare och kostnaden för bränsle blir betydligt mycket lägre. Engadget skriver att bränslekostnaden för en flygresa på 160 kilometer landar på cirka 300 dollar med traditionellt flygbränsle men endast 10 - 20 dollar med eldrift. Förutom det så ska elflygplanen vara billigare att underhålla och reparera.
Harbour Air har planer på att elektrifiera alla sina runt 40 stycken sjöflygplan. Innan man gör det måste det dock genomföras en lång rad ytterligare tester och både elmotorerna och flygplanen måste godkännas för passagerartrafik av berörda myndigheter. Harbour Air siktar på att börja flyga passagerare kommersiellt med elflygplan någon gång under 2022.
Norge testar elflygplan
Siktar på att alla inrikesplan ska vara eldrivna 2040

Norskt elflygplan har kraschat
Flygplan som man började testa förra månaden

Experimentellt elflygplan störtade i Ungern
Båda piloterna omkom

Kitty Hawk visar upp Heavyside
Nytt eldrivet flygplan från Larry Page flygplansföretag

Pipistrel släpper eldrivet flygplan
Tyvärr är räckvidden rätt kort

Det här är världens snabbaste eldrivna flygplan
Fortfarande ganska långt från Mach 3 dock
