Forskare vill sänka hastigheten i svenska tätorter
Till 20 kilometer i timmen

I en opinionsbildare på DN Debatt skriver 22 forskare och opinionsbildare att hastigheten i svenska tätorter bör begränsas till 30 eller, ännu bättre, 20 kilometer i timmen. Detta för att ta nollvisionen på allvar. Nollvisionen är ett långsiktigt mål att ingen människa ska omkomma eller allvarligt skadas i trafiken.
Förutom då att en lägre hastighet skulle minska risken för dödsfall vid krock och påkörningar anser debattörerna att en lägre hastighetsgräns också skulle minska luftföroreningarna i städerna. Luftföroreningar som, enligt Svenska miljöinstitutet, leder till tusentals dödsfall varje år.
Fordonshastighet påverkar inte bara trafiksäkerheten och luftföroreningar. Debattartikeln menar också att en stor mängd forskning visar att lägre hastigheter även innebär:
• mindre energikonsumtion och bränsleförbrukning
• mindre väg- och däckslitage
• mindre trängsel och bättre framkomlighet
• lägre bullernivåer
• mer byggbar mark och förtätning
• högre bostadsvärden och attraktivare stadsmiljö
• ökad omsättning i butiker och restauranger
• ökad upplevd trygghet
• mer sociala kontakter mellan grannar
• jämlikare samspel mellan trafikantgrupper
• fler som går och cyklar
Debattörerna anser att det är både etiskt försvarbart, vetenskapligt grundat och politiskt motiverat att sänka hastigheten i tätorter. De skriver också att huvudgator kan undantas och fortsätta ha hastigheter mellan 40 till 50 kilometer i timmen.
Du hittar debattartikeln i sin helhet via länken nedan.