Nu börjar C30-tågen rulla i tunnelbanan
Röda linjen först ut

Nu kommer Stockholms Lokaltrafik SL börjar köra passagerare i de nya C30-tåg som började levereras till SL 2018.
Efter att ha testat tågen ett tag kommer nu C30-tågen att börja köra passagerare på tunnelbanans röda linje. Tågen kommer inte att sättas in på de schemalagda avgångarna utan sättas in emellan dessa på den hårt belastade röda linjen skriver DN. De nya tågen har 25 procent färre sittplatser än C20-tågen men detta har lett till att maxkapaciteten för antalet passagerare ökat med åtta procent.
Varje C30 tåg är 70 meter långt och två sammankopplade C30 bildar ett fullängdståg på 140 meter. Totalt har SL beställt 48 tåg, det vill säga 96 vagnar, och dessa ska levereras successivt fram till och med 2022.
I 360-klippet här nedanför kan ni följa med ett C30-tåg på den cirka 45 minuter långa resan mellan tunnelbanestationerna Ropsten och Norsborg.
Försök igen



















Vikt: 116 ton.
Antal dörrar: 12 passagerardörrar per vagnsida (24 dörrar per fullängdståg mot 21 stycken på C20).
Antal passagerare: 140 sittande (varav 18 prioplatser), 490 stående (vid 5 personer stående/m2), och 4 rullstolsplatser. Totalt 634 passagerare per vagn.
Högsta hastighet: 90 kilometer i timmen.
Material interiört: Bland annat aluminium, ull, läder och rostfritt stål.
Material exteriört: Aluminium.
Pac-man åker med i Stockholms nya tunnelbanevagar
Ett roligt litet påskägg hittat i C30-vagnarna
