28 i dag 10 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Svenska elfordonstillverkaren Opibus får in 65 miljoner kronor
Svenska elfordonstillverkaren Opibus får in 65 miljoner kronor Största finansieringsrundan för elfordon någonsin i Subsahariska Afrika

För två år sedan skrev vi om det svenska företaget Opibus som gör om fossilbilar till elbilar i Afrika. Men de gör även andra eldrivna fordon, bland annat motorcyklar. Nu har de precis stängt den största finansieringsrunda för elfordon någonsin i Subsahariska Afrika på 65 miljoner kronor. Idag har företaget nästan 100 stycken anställda och är den ledande tillverkaren av elektriska fordon i Afrika.

Med de nya pengarna kommer man att skala upp produktionen av företagets eldrivna bussar och motorcyklar ytterligare. Alla produkter är byggda med ett robust och kostnadseffektivt tänk och de är speciellt designade för panafrikanska marknaden. 2023 siktar man på att tillverka 20.000 stycken motorcyklar. Hojen tar sig 20 mil på en laddning, toppar 90 km/h och kostar bara 1300 dollar.

Fordon, Eldrivet, Opibus, motorcykel, Afrika, Kenya, Sverige, investering
Ingen video laddad. Detta kan bero på adblocker.
Försök igen
Video till Svenska elfordonstillverkaren Opibus får in 65 miljoner kronor
Visa Pressmeddelande Svenska Opibus stänger den största finansieringsrundan för elfordon någonsin i Subsahariska Afrika (65 miljoner SEK)

Nairobi, Kenya - Det svensk grundade bolaget Opibus, som är den ledande tillverkaren av elfordon i Subsahariska Afrika, annonserar att de har rest 65 miljoner SEK lett av Silicon Valley investerarna At One Venture, följt av Factor[e] Ventures och Ambo Ventures som drivs av före detta Google och Uber executives. Det är den största investeringen i sektorn hittills och möjliggör produktions uppskalning av bolagets elektriska bussar och elektriska motorcyklar.

Opibus, som har kunder i sex olika afrikanska länder, är det största företaget som arbetar med utveckling och tillverkning av elektriska fordon i regionen. Visionen är att skapa robusta och kostnadseffektiva produkter designade för den panafrikanska marknaden. Med flera olika fordonstyper redan i drift, reducerar Opibus kundernas utsläpp med 94% samt operativa kostnader med mer än 60%.

Företaget har ett unikt tillvägagångssätt för designen av elfordon och motorcyklar, där en egenutvecklad och unik drivlinan möjliggör att tunga fordon kan konverteras till eldrift och därav realisera kostnadsbesparingar, effektivare resursutnyttjande och ge gamla fordon ett nytt liv. Motorcykeln är dessutom helt designad och skräddarsydd för den lokala marknaden, med en robust ram och två utbytbara batteripack som passar marknaden perfekt. Avsikten är att maximera andelen lokaltillverkade komponenter för att skapa arbetstillfällen, tillväxt och socioekonomisk påverkan med
svenska värden i åtanke.

Företagets investering består av en nyemission på 42 miljoner SEK samt
23 miljoner SEK som tilldelas i bidrag, vilket totalt uppgår till 65 miljoner SEK. Investeringen kommer användas för att förbereda storskalig produktion under
första halvåret 2022. Afrika är en av de snabbast växande transportmarknaderna globalt, där marknadspotentialen för elektrifiering uppgår till över 10 miljarder USD till 2030, en i stort sett orörd marknad.

Opibus grundades i Sverige 2017 ur Linköpings Universitet och har sedan dess utvecklat produkter inom tre olika affärssegment; elektriska motorcyklar, elektriska bussar och kommersiella fordon. Företaget erbjuder också tjänster inom laddningsinfrastruktur och energilagring.

Opibus fokus är att skapa ett ekosystem av hållbara transportlösningar i Afrika. Bolaget är idag den största tillverkaren elektriska fordon i Östafrika och var nyligen en av få utvalda företag som presenterades i National Geographic’s oktoberupplaga. Andra företag som lyftes fram var Volkswagen, Tesla och Rivian. I artikeln fick Opibus erkännande för att ha producerat den första elektriska motorcykeln i Afrika.

“Vi är stolta över att få stöd från globalt erkända investerare som tillför en balanserad bakgrund och expertis inom teknik och tillväxtmarknader. Vi har tillsammans nått en tydlig strategi och visionär riktning - med övertygelsen att massproduktion av elektriska fordon i Afrika inte bara kommer öka tillgängligheten av produkterna utan också göra dem mer prisvärda samtidigt som det kan leda till en av de största industrialiserings- och välfärds övergångar regionen har sett i moderna tid. Speciellt iom att svensk ingenjörskonst tar sig ut i världen.” säger Filip Gardler, VD och medgrundare av Opibus.
“Målen vi har satt för Opibus kan ses som ambitiösa men det har blivit ett uppdrag som är viktigare nu än någonsin tidigare. Vi har ett ansvar till de kommande generationerna och jorden i sin helhet.”

“Opibus is taking a fundamentals-first approach to delivering a compelling customer value proposition that is tailored for the African market. Their vehicles are half the cost compared to second-hand fossil fuel vehicles, and perform better in the harsh road conditions. We are excited to be supporting them in their growth phase to achieve true impact at scale.” Helen Lin, Principal At One Ventures. “The African market for electric mass transit vehicles, able to operate in the special conditions of the continent is huge but the competition is so far very limited, so there is great potential for Opibus.”

Andrew Reicher, Board Member and investor. “The Opibus team is smart, decent and incredibly hard working so if anyone can realise this potential, it’s them. This is one of the most exciting impact investments I’ve ever made.”

“The electric mobility space in Africa represents a huge opportunity; not only to provide a better service at a lower cost to customers, but also to reduce carbon emissions and avoid deadly exposure to particulate pollution on a local level.” Morgan DeFoort, Managing Partner Factor[e] Ventures.

Open Capital Advisors var den exklusiva finansiella rådgivaren och QAP Legal var den legala rådgivaren för Opibus under hela transaktionen.

Om Opibus
Opibus är ett Svenskt teknikföretag som utvecklar, designar och tillverkar elektriska fordon skräddarsydda för den Afrikanska kontinenten, ledande inom transaktionen till hållbara transportlösningar. Grundat 2017 ur Linköpings Universitet, blev det första företaget att leverera lokalt tillverkade elektriska motorcyklar och fordon. Med nästan 100 anställda är Opibus idag den ledande tillverkaren av elektriska fordon i Afrika och har det största antalet driftsatta elektriska motorcyklar och var nyligen presenterad i National Geographic.

Snabba fakta om Opibus:
Jämställdhet: 40% är kvinnor inom alla avdelningar
Produktekonomi: Mer än 60% reducering av operativa kostnader för användare av
motorcyklar/bussar
Lokalt innehåll och försörjningskedja: Allt lokalt designat och tillverkat i Östafrika
Noterbara prestationer: Första elektriska motorcykeln i Afrika
Noterbara prestationer: 170 fordon driftsatta
Anställda: ca. 100 st
Svenska Opibus gör om fossildrivna bilar till elbilar i Afrika Så att det blir lite tystare på Kenyas savanner I början av månaden skrev vi om det franska företaget Transition-One som gör om bilar som drivs av fossilbaserade bränslen till elbilar. Detta är något som även det svenska företaget Opibus pysslar med men de har sin marknad i Afrika för tillfället. Opibus affärsidé är att konvertera fossildrivna safarifordon i Kenya till eldrivna varianter. Detta gör fordonen mer miljövänliga men även tystare, något som kan vara bra när man är ute och försöker observera djuren på Kenyas savanner. Opibus säger till Dagens Industri att man siktar att konvertera tusen fossildrivna safarifordon till eldrift om året i Kenya. Filip Gardler är en av två vd:ar på Opibus och han säger till DI: "Det finns omkring 1,2 miljarder fordon i världen som är fossildrivna. Att ersätta dessa med nytillverkade elbilar är varken finansiellt eller resursmässigt försvarbart. Genom att konvertera till eldrift ser vi istället den existerande fordonsflottan som en plattform för en mer hållbar mobilitet." Opbius siktar även på att bygga om motorcyklar och har börjat arbeta med laddinfrastruktur för elfordon. Till DI säger företaget att man även siktar på att lansera sin verksamhet här i Sverige. Det skulle innebära att även vi kan konvertera våra gamla dieselmonster till eldrivna prinsessor. Opibus priser för att göra en bil eldriven startar på mellan 100.000 - 150.000 beroende på fordonsmodell. Då får man en räckvidd på cirka 20 mil men det går även att välja större batterier, något som då kostar mer men ger längre räckvidd. Det ska tilläggas att Opibus använder litiumjonbatterier med järnfosfat och inte kobolt som är det vanligaste i bilbranschen. Det leder till att batterierna har lägre kapacitet men klarar av fler laddcykler skriver DI. Tumnagel
49.1°
0
46.2° 0 Bobby Green Bobby Green
ons. 3 nov 2021, 11:45
Svenska elfordonstillverkaren Opibus får in 65 miljoner kronor Största finansieringsrundan för elfordon någonsin i Subsahariska Afrika
46.2°
0