Betalningshjälpen vill hjälpa äldre att betala online
Ny tjänst från Mastercard och SPF Seniorerna

Idag drar Mastercard och organisationen SPF Seniorerna tillsammans med några av Sveriges största banker igång något som man kallar för Betalningshjälpen.
På tjänsten är det tänkt att Sveriges lite mer seniora medborgare ska få hjälp med att framför allt betala räkningar och annat online. Det ges dock tips och råd för äldre som även vill komma igång med att handla online, något som blivit betydligt mycket vanligare sedan pandemin drog igång. I ett pressmeddelande skriver Mastercard:
"Sveriges seniorer är överrepresenterade bland dem som står utanför den digitala ekonomin. Den pågående pandemin med social distansering innebär samtidigt att digital teknik blivit ännu viktigare för såväl handel och betalningar som kommunikation och socialt umgänge. Att få Sveriges seniorer att känna sig trygga på nätet och hantera betalningar är därmed viktigare än någonsin."
I en undersökning från Novus som genomförts på uppdrag av Betalningshjälpen känner sig var tredje person i åldersgruppen 65-89 år otrygga när de betalar digitalt och 3 av 4 anser att samhället borde ta större ansvar för att trygga äldres digitala betalningar. Samtidigt vill nästan 4 av 10 mellan 65–89 år lära sig mer om nya digitala lösningar.
I faktarutan nedan hittas lite mer resultat från Novus undersökning.
* Nästan var tredje (31 procent) mellan 65–89 år känner sig fortfarande otrygga när de betalar digitalt
* Nästan 4 av 10 (36 procent) mellan 65–89 år vill lära sig mer om nya digitala lösningar
* Knappt häften (49 procent) mellan 65-89 år har förändrat hur de betalar pga. coronaviruset (främst handlar det om att undvika kontanter och blippa betalkort om det går)
* 9 av 10 mellan 65–89 år föredrar att betala med kort och lika många använder internetbanken regelbundet
Nästan 80 procent av svenskarna handlade på nätet i april
Högsta siffran som någonsin uppmätts
