15 i dag 34 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!

EU drar igång en utredning mot TikTok
För riktad reklam mot barn och dold marknadsföring

EU drar igång en utredning mot TikTok
Foto: solenfeyissa

EU-kommissionen vill nu veta hur TikTok lever upp till kraven EU har på reklam riktad mot barn och dold marknadsföring. Detta efter det videoplattformen fått kritik för att just rikta reklam till minderåriga.

I Sverige har Konsumentverket inlett en granskning och bjudit in TikTok för att ge svar på hur de hanterar dessa grejer. Cecilia Norlander, som är jurist på Konsumentverket, vill framförallt få svar på tre specifika funderingar.

"Vi kommer att be Tiktok svara på tre saker. Får användarna den information de behöver för att kunna använda tjänsten på ett sätt som de själva vill? Kan de garantera att det inte förekommer dold marknadsföring till barn? Och har de säkrat att det inte förekommer köpuppmaningar till barn?"

De anser att bolaget måste upprätthålla konsumentskyddet eftersom om man tillhandahåller den här typen av tjänster som är anpassade till vuxna men kan användas av barn, måste man anpassa dem till barn eftersom de anses vara extra sårbara.

TikTok säger att de redan för en dialog med svenska Konsumentverket och ser fram emot att visa upp sina åtgärder och verktyg som TikTok redan har på plats. Enligt dem så kan användare yngre än 18 år inte köpa, skicka eller ta emot virtuella gåvor och menar att de har strikta riktlinjer som förbjuder reklam som riktar sig mot användare yngre än åldern för digitalt samtycke.

Åldern för digitalt samtycke är i Sverige 13 år.

Internet, Tjänster, TikTok, Reklam, Sverige, EU Tack till Sebastian
65.8° 0 Frode Wikesjö Frode Wikesjö
lör. 29 maj 2021, 14:00
65.8°
0

EU drar igång en utredning mot TikTok

För riktad reklam mot barn och dold marknadsföring