Facebook kan använda data från Portal för att visa relevanta annonser
Facebook får ännu bättre koll på oss med sin smarta assistent

ReCode rapporterar att data från Facebooks nyligen presenterade smarta assistent Portal kan komma att användas för att rikta annonser på andra av Facebooks tjänster, till exempel Instagram.
Facebook kommer att registrera hur Portal används och baserat på vem man pratar med, vilka appar man använder, vilka frågor man ställer så ska detta kunna leda till att olika typer av annonser visas för användaren på till exempel Facebook och Instagram. En talesperson för Facebook säger till ReCode:
"Portal voice calling is built on the Messenger infrastructure, so when you make a video call on Portal, we collect the same types of information (i.e. usage data such as length of calls, frequency of calls) that we collect on other Messenger-enabled devices. We may use this information to inform the ads we show you across our platforms. Other general usage data, such as aggregate usage of apps, etc., may also feed into the information that we use to serve ads."
Facebook släpper Portal och Portal+ nästa månad och dessa kommer då att kosta 200 respektive 350 dollar.
Facebook presenterar Portal
En assistent för det smarta hemmet

Facebook ryktas bygga smart assistent till tv:n
Gör din tv lite smartare
