Gmail börjar visa verifierade avsändare med logotyper
Ska minska risken för användare att utsättas för bedrägeri

Google har introducerat lite nya säkerhetsfunktioner för sina användare. En av dessa handlar om att säkerställa vem deras användare faktiskt får mail från. För att minska risken för att någon bedragare utger sig för att vara någon annan så kommer nu en del avsändare markeras som verifierade i Googles epost-tjänst.
Detta kommer att visas genom att avsändarens officiella logotyp eller något annat som kännetecknar avsändaren kommer att visas där det idag visas en tom cirkel eller en bild på avsändaren. Det här är en del av en standard som kallas för BIMI och Google skriver om hur man implementerat denna:
"Today, we’re excited to announce the pilot of another standard we’ve been working on: Brand Indicators for Message Identification (BIMI). Our BIMI pilot will enable organizations, who authenticate their emails using DMARC, to validate ownership of their corporate logos and securely transmit them to Google. Once these authenticated emails pass all of our other anti-abuse checks, Gmail will start displaying the logo in existing avatar slots in the Gmail UI."
Google kommer att börja använda BIMI i sitt pilottest under de kommande veckorna med ett mindre antal avsändare. Vilka dessa avsändare är nämns inte.