Borde vi få ersättning när mobilnätet går ner?
Digitaliseringsministern tycker det
Digitaliseringsministern Anders Ygeman säger till DN att han vill se tuffare sanktioner mot operatörer som inte kan hålla mobilnätet i gång för sina kunder.
Frågan har aktualiserats i samband med att operatören Tele2 hade stora störningar i sitt nät tre dagar i rad förra månaden, något som givetvis inte är acceptabelt för kunder som betalar för deras tjänster. Post- och Telestyrelsen har redan idag vissa möjligheter att vidta åtgärder mot operatörer vars nät inte håller måttet. Ygeman anser dock att det kanske är läge att ge Post- och Telestyrelsen större befogenheter att straffa operatörerna med tuffare sanktioner, framförallt ska det handla om högre bötesbelopp. Till DN säger Ygeman vidare:
"Mobilnätet spelar i dag en helt annan roll i samhällets grundläggande funktionssätt. Det är fler som kopplar upp sig via sina mobiler än via sina datorer. Därmed tycker jag att samhället måste ställa högre krav på robusthet i nätet."
Ygeman är även energiminister och där kan företag bli ersättningsskyldiga om nätet går ner för deras kunder. Ygeman vill att liknande åtgärder även ska kunna vidtas för telekomoperatörer:
"Går elen ner har kunderna rätt till ersättning av elnätleverantörerna. Jag överväger behovet av att införa motsvarande sanktionsmöjlighet för mobilkunder."
Ygeman tror att sådana sanktionsmöjligheter även skulle kunna leda till att operatörer investerar i robustare nät som då förhoppningsvis skulle bli driftsäkrare.
Anders Ygeman blir energi- och digitaliseringsminister
Can we call it a comeback?

Sveriges regering ombildas
På grund av IT-skandalen på Transportstyrelsen

Tele2 går in på sin tredje dag med störningar
Det går inte bra nu

Stora störningar för Tele2
Andra dagen i rad som det strular
