Comviq påkomna med slarvig hantering av hemliga nummer
Påverkade personer ombedda att byta telefonnummer

Enligt en incidentrapport som skickats från Tele2 till Post- och telestyrelsen har företaget haft problem med Comviq-appen. Detta kan ha lett till att personer med hemlig identitet har fått sina telefonnummer, addresser och annan privat information publicerad på sidor som Eniro.se och Hitta.se. I rapporten skriver Tele2 att appen inte fungerade som tänkt från 25 april till 16 augusti i år, vilket har lett till att flertalet personer med skyddad identitet kan ha fått sin information släppt på nätet.
När Comviq-appen fungerar som den ska kan användare klicka in i inställningar och välja "Hemligt nummer", vilket betyder att ditt nummer och din information inte ska dyka upp hos nummerupplysningen. Så har alltså fallet inte varit mellan april och augusti i år.
Tele2 har underrättat de kunder som påverkats av detta och rekommenderar de kunder som påverkats av detta att ändra sina telefonnummer. Företaget skickade ut en uppdatering av Comviq-appen 18 augusti