Selfies ställer till det för ehandlare
Beställda kläder skickas tillbaka när selfien är fotograferad
Ehandel.se rapporterar att det stora intresset för att fotografera selfies och lägga ut dessa på sociala medier har blivit ett problem för företag som säljer kläder via ehandel.
Enligt en ny brittisk undersökning genomförd av betalbolaget Barclaycard så erkände en av tio som deltog i undersökningen att de hade köpt kläder i ehandels-butiker med det enda syftet att fota en selfie med klädesplagget för att därefter omgående returnera klädesplagget. Då i stort sett alla som säljer kläder via ehandel har gratis returer kostar detta inte kunden något medan det givetvis ökar kostnaden för ehandels-butiken.
Enligt undersökningen var det kunder i åldersgruppen 35 - 44 år som var i majoritet när det gällde den här typen av förfarande. Kanske lite oväntat visade det sig även att det här beteendet var vanligare hos män hos kvinnor. Barclaycard skriver i sin undersökning:
"Förvånansvärt nog så är män mer “socialt självmedvetna” än kvinnor och 12 procent av männen i undersökningen uppger att de lägger ut ett klädesplagg i sociala medier för att sedan returnera det till en e-handlare, jämfört med endast sju procent av kvinnorna. Det är inte bara virtuell fåfänga, en av tio män säger också att de skulle bli generade om en kompis såg dem i samma outfit två gånger, jämfört med sju procent av kvinnorna. Fler män (15 procent) erkänner också att de har på sig kläder med prislapparna kvar om de vill returnera dem, jämfört med 11 procent av kvinnorna."
I undersökningen deltog 2000 personer över 18 som var bosatta i Storbritannien.