TikTok anmälda för reklam riktad mot barn
Europeisk konsumentgrupp tycker inte det är okej

Den europeiska konsumentskyddsgruppen BEUC har gett TikTok en ordentligt smäll på fingrarna. Gruppen har anmält videotjänsten till EU-kommissionen för att sprida dold reklam riktad mot barn. Mer specifikt handlar det om hashtag-kampanjer som sprida på TikTok som fokuserar på specifika produkter, vilket uppmanar unga att köpa produkten i fråga för att delta i "utmaningen". Monique Goyens, generaldirektör för BEUC, säger detta i ett uttaladne:
“Children love TikTok but the company fails to keep them protected. We do not want our youngest ones to be exposed to pervasive hidden advertising and unknowingly turned into billboards when they are just trying to have fun. Together with our members - consumer groups from across Europe - we urge authorities to take swift action. They must act now to make sure TikTok is a place where consumers, especially children, can enjoy themselves without being deprived of their rights.”
Vidare verkar BEUC inte gilla andra aspekter av TikToks verksamhet och klagar i samma veva även på användarvillkoren där det är otydligt vem som äger innehållet som publiceras på TikTok, vilket för övrigt är TikTok. Sedan är BEUC kritiska mot TikToks hantering av användardata, mer specifikt att det är otydligt för användaren vad som samlas in om dem och hur datan kommer användas.