m

Det här är helt nya BMW 2-serie coupe
Med minimala njurar!

BMWs 2-serie har länge varit en favorit hos mig, bilen har en skön storlek och känns tight och rolig att köra. Men då snackar vi coupé, övriga delar av 2-serien är bilar som inte borde ha fått ett godkännande att produceras. Men hur som helst så är nya 2-serie coupé här nu. Och bilen har helt nya njurar, som inte är stora som elefantöron. Hurra! Istället är njurarna vertikala, har en ny form och luftklaffarna i njurarna går att öppna och stänga. Kanske har BMW kommit till sans här? Två modeller kommer från start. Fetast är M240i xDrive som har en rak sexa som levererar 374 hästar (+34 från tidigare versionen) och 500 Nm. Lär vara riktigt, riktigt rolig och ska göra 0-100 på 4,3 sekunder. Lite mer sansad är 220i som har en fyra och bakhjulsdrift och levererar 184 hästar. På bilderna är den lila M240i och den vida 220i. 2-serien har varit en favorit hos mig på grund av storleken i takt med att 3-serien blivit allt större. Nya 2-serien har dock växt till sig rejält och är 10,5 cm längre, 6,4 cm bredare men 2,8 cm lägre. Längre, lägre och bredare med andra ord. Delar av chassit är hämtat från 4-serien. Som tillval finns variabel M Sport-fjädring. Bagaget är på rimliga 390 liter och baksätet går att fälla 40/20/40. Man kan också ha dragkrok och dra 1600 kilo, så lite praktiskt är den allt. 220i kostar från 359.000 kronor, M240i xDrive kostar från 550.000 kronor. Tumnagel
42.0°
+
Roger Åberg
0

Få din BMW 5-serie E60 att se ut som nya 3-serien
Krill är gott

Nya 3-serien från BMW har minst sagt fått kritik för sin nya grill med gigantiska njurar i fronten. Men det hindrar inte folk från att vilja göra om sin gamla E60 till samma look och därför har ett kinesiskt företag börjat sälja kit så att din gamla front kan få en ny look. Jag måste säga att BMW-folket verkligen har lyckats dölja de gigantiska njurarna väl eftersom det ser helt bananas ut på en gammal 5-serie. Här nedan kan ni se när vi kollade in senaste M3 och M4. Tumnagel
39.3°
+
Roger Åberg
0

Oppo Find X3 Neo läcker
Läcker?

Nya bilder på den fortfarande ännu ej offentliggjorda Oppo Find X3 Neo 5G har dykt upp på nätet via den nederländska sajten NieuweMobiel.nl. Telefonen tros få en Snapdragon 865-processor, 4,500mAh-batteri med snabbladdning, en 90Hz OLED-skärm på 6,55 tum och fyra kameror på baksidan. Detta blir den tredje telefonen i Oppos kommande Find X3-serie och hamnar mellan redan läckta Find X3 Pro samt Find X3 Lite. Samtliga tre telefoner förväntas offentliggöras inom kort och släppas under april månad. Fler bilder på luren kan hittas via länken nedan. Tumnagel
38.0°
+
Frode Wikesjö
0
2020

Hypen kring BMW M3 E30
Villhöver

1986 presenterade BMW Motorsport den första M3:an. Den baserades på 3-seriens andra generation E30 och man hade breddat, bantat och trimmat. Under huven satt en fyra på 2,3 liter som gav mellan 195 och 215 hästar. Bromsar och hjulupphängning hämtade man från den större 5-serien. För att kunna klassa in modellen för racing var man tvungen att bygga 5000 stycken exemplar. Men bilen sålde så bra att man fick bygga fler, och den fick leva ända till 1992. Idag är bilen högt värderad som klassiker och ett måste i samlingen för en riktig BMW M-nörd. I det här klippet från Hypebeast får vi reda på mer kring den här bilens hype. Tumnagel
39.8°
+
Bobby Green
0

Dell uppdaterar XPS 13-serien med Tiger Lake-processor
Samt Thunderbolt 4 och LPDDR4x-ram

Intel berättade nyligen att elfte generationens Intel Core-processorer har lanserat och med nya processorer kommer givetvis nya bärbara enheter med de nya processorerna. Dell har nu visat upp sina uppgraderade XPS 13-enheter som kommer med de nya processorerna och nyheterna gäller både vanliga XPS 13 samt XPS 13 2-in-1. Utöver nya processorer har båda modellerna fått lite snabbare LPDDR4x-minnen som rullar i 4276MHz, i stället för 3733MHz som föregångarna körde, samt stöd för Thunderbolt 4 och integrerad Iris Xe-grafik. De nya Dell 13-enheterna kommer börja säljas inom kort och startpris för vanliga XPS 13 ligger på 999 dollar medan 2-in-1 börjar på 1299 dollar. Dessa är kittade med Intel Core i3-processorer, så om ni vill ha lite mer kräm så får ni lägga ut mer kosing. Tumnagel
40.4°
+
André Stray
0

Hyundais premiummärke Genesis ska komma till i Europa
Storbritannien är nyckelmarknad

Hyundai har precis som många andra tillverkare ett premiummärke under ett annat namn och detta är Genesis. Bilar under detta epitet har Hyundai sålt i Asien, Ryssland, Mellanöstern, Australien, USA och hemma i Sydkorea. Det har tidigare snackats om att Genesis ska lanseras här i Europa och att det skulle ske redan i år. Pandemin har dock satt stopp för detta och nu snackar man om nästa vår istället. En nyckelmarknad i Europa sägs vara Storbritannien och en modell som lär dyka upp då är G70 som är en utmanare till Audi A4 och BMW 3-serie. Vidare säljer Genesis modellen G80 som konkurrerar med BMW 5-serie och suvarna GV70 och GV80. Tumnagel
42.1°
+
Bobby Green
0

BMW börjar med trådlös uppdatering av programvara
Funkar om du har bil från 2018

Nu presenterar BMW Remote Software Upgrade. Även känt som Over-The-Air (OTA) i folkmun. Alltså trådlös uppdatering av bilens programvara. Med detta slipper man åka in till återförsäljaren när det är dags för bilen att få sig en uppdatering och kan istället göra det hela exempelvis hemma på uppfarten. 2018 lanserades det modulära operativsystemet BMW Operating System 7 som idag finns i många av märkets nya modeller. Och de flesta av dessa kommer nu att kunna uppdateras trådlöst, men inte alla. Man kommer kunna uppdatera bilen på två vis - antingen genom direkt nedladdning via bilens integrerade SIM-kort eller genom appen BMW Connected. Uppdateringen tar runt 20 minuter varje gång. Den första uppdateringen ska finnas tillgänglig nu och den går att få till följande modeller ur senaste generation från 2018: BMW 1-serie BMW 2-serie Gran Coupé BMW 3-serie BMW 7-serie BMW 8-serie BMW X5 BMW X6 BMW X7 BMW Z4 BMW 5-serie: från ny årsmodell i juli 2020 BMW X3/X4: från ny årsmodell i juli 2021 Tumnagel
48.1°
+
Bobby Green
0

Acer visar upp Predator X25
Ny skärm med 360Hz

144Hz och 240Hz börjar bli allt mer populära uppdateringsfrekvenser i gamingskärmar, men det finns alltid utrymme för utveckling. Acer har under eftermiddagen presenterat nya Predator-skärmen X25 som kommer med stabila 360Hz, vilket kan nås via HDMI 2.0b och DisplayPort 1.4. Utöver en ordentlig hög uppdateringsfrekvens som endast går att utnyttja till fullo om din dator kan dunka ut 360 fps i spel, så kommer enheten även med andra flådigheter som nativestöd för Nvidia G-Sync samt LightSync som justerar skärmens ljusstyrka automatiskt. Givetvis sitter det RGB-belysning på baksidan som borde vara relativt lätta att stänga av. Pris och release för Predator X25 är för tillfället okänt, men enheten lär dyka upp på marknaden senare i höst och förvänta er en prislapp närmare 8-10 tusen kronor. Acer har även levererat nya skärmar i Predator XB3-serien och dessa kommer i storlekarna 24,5 till 31,5 tum och erbjuder upp till 4K-upplösning och 240Hz. Skärmarna kommer kosta från 4000 till 11000 kronor och release kommer ske i oktober. Tumnagel
38.8°
+
André Stray
0

BMW kör ut nya 4-serien
Grillsäsongen är här på riktigt!

Precis som utlovat presenterar BMW idag nya 4-serien. Vi har tidigare fått teasers och sen så har även officiella pressbilder läckt ut, så hur bilen ser ut vet vi redan. Nu kommer dock all tillhörande information och ännu fler bilder att gotta ner sig i. Det här är alltså andra generationen av 4-serien och den har kodnamnet G22. Det finns massa nytt under skalet men givetvis är det utsidan i detta fall som väcker mest uppmärksamhet - i synnerhet grillen. Här visar BMW att stora grillar inte är något man kommer att sluta med utan snarare tvärtom, och nu växer de även på höjden. Här breder näsborrarna ut sig över hela fronten och det här lär bli en rejäl vattendelare. Insidan bjuder dock inte på lika många överraskningar utan ser i princip exakt ut som den man hittar i 3-serien (G20), som nya 4-serien även delar plattform med. Den som är van vid hur BMW:s senaste bilar ser ut kommer alltså att känna igen sig bra. Motorerna man inledningsvis kommer att kunna välja mellan är en fyrcylindrig diesel, två fyrcylindriga bensinare och toppversionen M440i xDrive. Den har en rak sexa som ger 374 hästar. I mars nästa år lanseras modellen även med två raka diesel-sexor. Dieslarna och den raka sexan har mildhybrid-teknik som består av en startgenerator på 48 volt som kan ge en extra boost på elva hästkrafter när det behövs. Oavsett val kopplas alltid en åttastegad Steptronic-växellåda till motorn. Åttastegad Steptronic Sport-låda finns som tillval. Lansering sker i oktober och priserna börjar på 441.000 kronor. M440i xDrive kostar från 663.000 kronor. Läs allt om bilen på länken nedan. Tumnagel
25.1°
+
Bobby Green
0

D3 S - ny Alpina för dig som gillar brutal dieselkraft
Bjuder på 730 newtonmeter

Alpina presenterar nu den nya modellen D3 S och eftersom det är ett D med i namnet är det diesel som gäller. 3:an står för 3-serie och S:et för supersnabb. Alpina har utgått från BMW M340d och gett den ännu mer kraft och bättre prestanda. Effekten är vanligtvis 340 hästar och 700 newtonmeter men det har Alpina skruvat upp till 355 respektive 730. Vridet ska finnas tillgängligt redan vid 1750 varv. Motorn är en turbomatad rak sexa på 3,0 liter. Den har mildhybridteknik och det här blir första gången Alpina bygger en modell som har detta. Till paketet kopplas en åttategad automatlåda som driver alla fyra hjulen och 0-100 km/h går på 4,6 sekunder för sedanen och 4,8 för kombin. Toppfarten ligger på 273 respektive 270 km/h. Fjädrar och stötdämpare har man hämtat från Alpina B3 och bromsarna kommer från B5 Biturbo. Interiören är på vanligt vis också tillpiffad och här finns bland annat en ny ratt, mer skinn och andra sömmar. Är man sugen går det bra att beställa nu och de första leveranserna ska ske i november. Priset för sedanen börjar på 70.500 euro medan kombin kostar från 71.900 euro. Tumnagel
43.8°
+
Bobby Green
0

Faceliftade BMW 5-serie läcker ut
Läcker?

De här två bilderna sägs vara officiella pressbilder på den kommande faceliftade versionen av BMW 5-serie G30. Det man ser är att grillen har ökat lite i storlek, strålkastarna har fått ny design och att bakljusen ändrat utseende. Grejerna gör att modellen nu ännu mer liknar 3-serie, om det är bra eller dåligt är oklart. Troligtvis kommer BMW att presentera all information om uppdateringen snart. Vad tycker ni? Tumnagel
31.9°
+
Bobby Green
0

BMW:s 3-serie får tre nya laddhybrid-alternativ
Kombin är här

BMW breddar nu laddhybrid-alternativen till 3-serie och presenterar 330e Touring, 330e Sedan xDrive och BMW 330e Touring xDrive. Alla bilarna har en turbomatad fyra på 2,0 liter som ger 184 hästar. Denna är kopplad till en elmotor på 113 hästar som sitter inbyggd i den åttastegade Steptronic-lådan. Den sammanlagda effekten anges till 252 hästar och det finns även möjlighet att locka fram ytterligare 40 hästar under tio sekunder om det skulle behövas. Vridet anges till 420 newtonmeter. Bakhjulsdrivna 330e Touring ska göra 0-100 km/h på 6,1 sekunder och toppa 220 km/h. På bara el ska man med denna kunna köra upp till 6,5 mil. Det är också denna som kommer längst på el, sedanen klarar 5,8 medan den fyrhjulsdrivna kombin har en räckvidd på 5,5 mil. Att ladda batteriet fullt via ett vanligt eluttag ska ta 5,7 timmar. Premiär blir det på mässan i Genève nästa månad. I samma veva kanske även prislistan presenteras. Tumnagel
40.8°
+
Bobby Green
0

Ny Apple TV verkar vara på gång
Spår har upptäckts i kod

Det var ett tag sedan Apple TV 4K släpptes och även om den fungerar bra är inte spelutvecklarna helt nöjda med kraften i den. Chipet är en A10:a vilket nu är ett tre år gammal chip. Kollar man bara på Netflix duger det dock alldeles utmärkt. Hur som helst så har det dykt upp spår av en ny Apple TV i senaste iOS 13. Kodnamnet är T1125 vilket troligen är ett internt kodnamn, nuvarande versionerna som säljs har ett kodnamn som börjar på J. Inga stora nyheter är väntade förutom att chipet blir bättre, troligen A13-serien. Många tycker att kontrollen till enheten är så där, men Apple brukar vara tjuriga på att ändra sånt. Hur som helst borde en ny Apple TV komma snart. Tumnagel
42.6°
+
Roger Åberg
0
2019

Alpina B3 nu även som sedan
I väntan på nya M3

Förra månaden rullade Alpina ut B3 Touring som närmast kan beskrivas som en M3 i kombiutförande. En sån kommer BMW inte att bygga så det fixar istället Alpina åt dem som är sugen. Nuvarande 3-serie kommer dock att få en M3 i sedan-utförande, och en bild på denna läckte ut igår. Men om man inte orkar vänta tills den lanseras ordnar Alpina det också i form av B3 Saloon som vi ser här. Under huven lurar den raka sexan på 3,0 liter med dubbla turbo. Den har masserats ordentligt och ger nu 469 hästar och 700 newtonmeter i vrid. Det räcker för att kunna ta bilen från stillastående till 100 km/h på bara 3,8 sekunder. Toppfarten ligger på hela 303 km/h. Drivningen sker på alla fyra hjulen och kraften dit kommer via en åttastegad automatlåda. Beställa går bra att göra under första kvartalet nästa år, leveranser drar igång i mitten av 2020. BMW:s nya M3 och M4 kommer också att lanseras någon gång nästa år. Tumnagel
42.3°
+
Bobby Green
0

18-åring puttade ner BMW:n han fick av sina föräldrar i en flod
Ville ha en Jaguar istället

Ibland är livet bra hårt. En 18-årig man från Indien fick en helt ny BMW 3-serie av sina föräldrar i födelsedagspresent, men eftersom han hellre ville ha en Jaguar puttade han ner bilen i en flod. Bilen var enligt mannen för liten för honom och hans vänner, och därmed inget att ha. Myndigheterna säger att inga böter har utgått då det sägs att den otacksamma mannen har en mental störning och just nu är under behandling. Tumnagel
17.3°
+
Bobby Green
0

Nya BMW 3-serie som kombi
Kommer som laddhybrid

Förra hösten presenterade BMW nya 3-serien men då handlade det endast om sedan-versionen. Nu är det dags för kombin som på sedvanligt manér kallas för Touring. Den största nyheten här blir att modellen kommer att erbjudas som laddhybrid, men först nästa sommar. Dock går det att förhandsbeställa denna redan idag. Bilen är lite större än sin föregångare och mäter 4,7 meter på längden, 1,82 på bredden, 1,47 på höjden och har en hjulbas på 2,85 meter - en ökning med 41 millimeter. Lastutrymmet där bak är 112 millimeter bredare än tidigare och där ryms nu 500 liter vilket är fem liter mer än förut. Fäller man stolsraden går det in upp till 1510 liter. Från start erbjuds tre stycken bensinare och tre stycken dieslar. Insteget på bensinsidan är 320i Touring som har en fyra som ger 184 hästar. Nästa steg är 330i Touring med 258 hästar. M340i xDrive Touring är vassast och den har istället en sexa som ger 374 hästar. 318d Touring och 320d Touring får båda två dieseldrivna fyror på 150 respektive 190 hästar. 330d xDrive Touring har en dieselsexa som ger 265 hästar. De fyrcylindriga dieslarna får sexpetad manuell låda som standard medan övriga har en åttastegad automatlåda. Laddhybriden kallas för 330e Touring och den har en fyra parad med en elmotor och en sammanlagd effekt på 292 hästar. Den ska klara 6,3 mil på bara el och har en blandad förbrukning på 0,18-0,23 liter per mil med ett utsläpp på 42-52 gram per kilometer. Nya 3-serie Touring lanseras den 28 september. Priser och mer information finns i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
42.5°
+
Bobby Green
0

Nya BMW 3-serien med längre hjulbas
Bara för Kina

Kineserna gillar ju som ni säkert redan vet när det är gott om utrymme i baksätet på en bil. Tillverkarna vill ju såklart tillgodose sina kunders önskemål och det är därför många modeller erbjuds med en något förlängd hjulbas i landet. Nu har den lyckan kommit till den senaste versionen av BMW:s 3-serie och så här ser den ut. Kanske inget man ser med blotta ögat men bilen har faktiskt ökat med tolv centimeter på längden. Den mäter numera 4,83 meter totalt och har en hjulbas på 2,96 meter. Förlängningen ger tilläggsnamnet Li och bilen vi ser här är en 325 M Sport. Tumnagel
36.9°
+
Bobby Green
0
2018

Första provkörningarna av nya BMW 3-serien
Vad är bättre?

I början av oktober rullade BMW ut nya 3-serien och nu har ett gäng journalister fått tillfälle att provköra den nya bilen. Här ser ni vad Autocar, Auto Express och Autogefühl har att säga. Sistnämndas inslag är riktigt maffigt och klockar in på 1:16 minuter. Tumnagel
36.9°
+
Bobby Green
0

BMW rullar ut nya 330e
Tar sig sex mil på bara el

Nu presenterar BMW även laddhybrid-versionen av nya 3-serien. Den kallas för 330e och under skalet sitter en turboladdad fyra på 2,0 liter som paras ihop med det senaste eDrive-systemet. Förbränningsmotorn ger 184 hästar medan elmotorn levererar 68. Den kombinerade effekten anges till 252 hästar och 420 newtonmeter i vrid. För växlingarna står en åttastegad Steptronic-låda. Bilen får en funktion man kallar för XtraBoost som när Sport-läget är aktiverat kan skicka på 41 extra hästar från elmotorn under en begränsad period. Räckvidden på bara el ska vara upp till sex mil vilket är dubbelt så mycket som föregångaren bjöd på. 0-100 km/h ska gå på sex sekunder blankt medan toppfarten ligger på 230 km/h. Toppfarten i el-läge är på 140 km/h. Den kombinerade förbrukningen anges till 0,2 liter per mil med ett utsläpp på 39 gram per kilometer. Försäljningen drar igång nästa vår och tillverkningen inleds till sommaren. Vad bilen kommer att kosta vet vi tyvärr inte för tillfället. Tumnagel
43.9°
+
Bobby Green
0

BMW berättar mer om M340i
Lanseras nästa sommar

För ett par veckor sedan presenterade BMW nya 3-serien. Att det kommer en ny M3 är helt klart, men den är inte här riktigt än. Fram tills den presenteras får vi nöja oss med M340i som BMW nu berättar lite mer om. I slutet av den här månaden har versionen premiär på Los Angeles Auto Show. Under huven på denna sitter en turbomatad rak sexa på 3,0 liter som ska ge 387 hästar och ett vrid på 500 newtonmeter. Till den kopplas en åttastegad automatlåda och det kommer inte att erbjudas något manuellt alternativ. 0-100 km/h ska gå på 4,2 sekunder för xDrive-versionen och toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h. Precis som för 330i har man kapat 55 kilos vikt jämfört med föregående version samtidigt som att karossens vridstyvhet ökat med 25 procent totalt. M340i får även adaptiv M-fjädring, M-Sport-bromsar och en M-Sport-diff på bakaxeln. Frambromsarna mäter 348 millimeter och de greppas av fyrkolvsok. Bak sitter det skivor på 345 millimeter med enkolvsok. Som väntat får bilen även ett aggressivare kjolpaket runt om, fetare fälgar och en tydligare markerad grill med ett speciellt mönster i sig. Lanseringen drar igång nästa sommar och priser borde dyka upp när väl mässan är igång. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

BMW trötta på att "alla" säger att deras bilar var bättre förr
Men det är ju sant, eller?

Är en ny bil bättre än en gammal? Ja, på många vis. Den är säkrare, mer effektiv, bekvämare och full med prylar du bara "måste" ha nu för tiden. Men betyder alla dessa saker att den är bättre, egentligen? Nya bilar har många fördelar men en del menar att det var bättre förr. Då hade bilarna mer själ, var roligare att köra och bjöd verkligen föraren på en upplevelse så fort man satte sig bakom ratten. Jag håller med, äldre bilar ger mer känsla än nya. BMW kör med sloganen "The Ultimate Driving Machine" och i och med introduceringen av nya 3-serie ville man återigen visa vem som kan bygga den bästa sportsedanen. Journalister verkar dock inte instämma, vilket har fått utvecklingschefen Klaus Fröhlich att ryta till. "All the Australian, UK and American journalists say ‘ooh the E46 CSL was the last real 3 Series. I do not want to hear that shit anymore." Upp till bevis för nya 3-serie om den kan leverera körglädje som förr alltså. Vilken är din favorit bland BMW:s modeller genom tiderna? Jag hade gärna haft en E30 M3, men en sån vill väl alla ha? Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

Patentritningar på nya BMW 3-serie Touring läcker ut
Läcker?

Att det ska komma en kombi - Touring på BMW-språk, av nya 3-serien är en självklarhet. Men det var inte tänkt att den skulle visas upp riktigt än. Nu har ett gäng patentritningar på modellen läckt ut vilket gör att vi i förtid får se hur bilen kommer att se ut. Tumnagel
24.8°
+
Bobby Green
0

BMW 3-serie GT är ett minne blott
Det är suvarnas fel!

2013 kom även BMW:s 3-serie som Gran Turismo efter att endast 5-serien erbjudit detta. Kombibaklucka, lite annan design och mer utrymme. 2016 fick modellen sig ett lyft. I tisdags presenterades helt nya 3-serien och i samband med detta kommer uppgifter om att den inte kommer att erbjudas i GT-utförande. Man har valt att inte låta modellen leva vidare och detta på grund av att suvarna har tagit över. Kunderna vill hellre ha en sådan istället för en något större 3-serie. Tumnagel
47.0°
+
Bobby Green
0

Den sjunde generationen av BMW 3-serie är här
Nyheter på alla fronter

Efter läckan är nu den sjunde generationen av BMW:s 3-serie officiellt presenterad. Förutom en uppdaterad design är bilen givetvis fylld med den senaste tekniken när det kommer till prylar och säkerhet samtidigt som den ska vara ännu roligare att köra. Tumnagel
35.7°
+
Bobby Green
0

Nya BMW 3-serie läcker ut
Läcker?

Imorgon kommer BMW att officiellt presentera nya 3-serien. Men tack vare Internet kan vi redan idag ta del av hur bilen ser ut. Vad tycks? Tumnagel
33.5°
+
Bobby Green
0

Under det här skynket står nya BMW 3-serie
Ser arg ut

På mässan i Paris kommer BMW troligtvis att visa upp helt nya 3-serien och nu får vi se hur den ser ut - under ett skynke. Det man kan skönja är de nya DRL-ljusen, den stora grillen och den allmänt kaxiga uppsynen bilen avger. Det här sägs vara versionen man kallar för M340i - sportversionen som kommer att vara värst innan en ny M3 dyker upp. Effekten tros ligga på mellan 360-370 hästar. Tumnagel
40.2°
+
Bobby Green
0
Nästa sida