BMW:s 3-serie får tre nya laddhybrid-alternativ
Kombin är här
BMW breddar nu laddhybrid-alternativen till 3-serie och presenterar 330e Touring, 330e Sedan xDrive och BMW 330e Touring xDrive. Alla bilarna har en turbomatad fyra på 2,0 liter som ger 184 hästar. Denna är kopplad till en elmotor på 113 hästar som sitter inbyggd i den åttastegade Steptronic-lådan. Den sammanlagda effekten anges till 252 hästar och det finns även möjlighet att locka fram ytterligare 40 hästar under tio sekunder om det skulle behövas. Vridet anges till 420 newtonmeter. Bakhjulsdrivna 330e Touring ska göra 0-100 km/h på 6,1 sekunder och toppa 220 km/h. På bara el ska man med denna kunna köra upp till 6,5 mil. Det är också denna som kommer längst på el, sedanen klarar 5,8 medan den fyrhjulsdrivna kombin har en räckvidd på 5,5 mil. Att ladda batteriet fullt via ett vanligt eluttag ska ta 5,7 timmar.
Premiär blir det på mässan i Genève nästa månad. I samma veva kanske även prislistan presenteras.









BMW 330E Touring
Under Geneves internationella bilmässa som pågår 5–15 mars visar BMW upp en omfattande utökning av sitt sortiment av plug in-hybrider. I denna elektrifieringsoffensiv ingår tre nya laddhybrider av BMW 3-serien, som kommer att erbjuda mer effektiv och hållbar körglädje redan till sommaren 2020.
BMW Group är en pionjär inom e-mobilitet, och har redan levererat en halv miljon elektrifierade fordon världen över. Under 2019 såldes totalt 145 815 laddbara bilar av varumärkena BMW- och MINI. Med en marknadsandel på över 7 procent världen över och över 14 procent i Europa leder BMW Group den globala rankningen av etablerade premiumleverantörer av laddbara fordon. I Tyskland är BMW Group marknadsledare inom segmentet för elektriska bilar med en andel på 24 procent*. I slutet av 2021 är målet att ha levererat över en miljon laddbara bilar. Samma år ska en fjärdedel av försäljningen i Europa bestå av elektrifierat. Detta ska sedan öka till en tredjedel år 2025 och till 50 procent till 2030. BMW Group planerar samtidigt att utöka sitt sortiment till att inkludera 25 elektrifierade modeller fram till 2023, varav mer än hälften kommer vara helelektriska.
Produktionen av den helelektriska BMW iX3 påbörjas redan i år, och följs av BMW i4 och BMW iNEXT följande år. Med lanseringen av BMW iX3 blir den så framgångsrika SAV:en (Sports Activity Vehicle) därmed den första modellen med fyra olika drivlinor (bensin, diesel, laddhybrid och helelektrisk), för att kunna möta kunders individuella mobilitetsbehov världen över.
Tre nya laddhybrider till BMW 3-serien
I samband med årets motormässa i Geneve presenteras en utvidgning av BMW 3-serien med nya modellvarianter av den redan populära laddhybriden – BMW 330e Sedan. Därmed kommer de två Touring-modellerna framöver finnas tillgängliga som laddhybrider för första gången, i form av nya BMW 330e Touring (kombinerad bränsleförbrukning: från 1,7 l/100 km; kombinerat koldioxidutsläpp: från 39 g/km och nya BMW 330e xDrive Touring (kombinerad bränsleförbrukning: från 2,0 l/100 km; kombinerat koldioxidutsläpp: från 46 g/km.
Samspelet mellan hybridteknik och intelligent fyrhjulsdrift kommer också till nya BMW 330e xDrive Sedan (kombinerad bränsleförbrukning: från 1,8 l/100 km; kombinerat CO2 utsläpp: från 42 g/km). Den elektriska räckvidden för de nya laddhybriderna i BMW 3-serien är mellan 55 och 68 kilometer. De nya modellerna får en systemeffekt på 252 hästkrafter, via den intelligent styrda växelverkan mellan en tvåliters 4-cylindrig bensinmotor och en elektrisk motor integrerad i en åttastegad Steptronic-växellåda. Med funktionen Xtraboost kan ytterligare 40 hk frigöras till totalt 292 hk (i upp till 10 sekunder). Det maximala vridmomentet är 420 Nm.
I körläget Sport får bilen med hjälp av Active Sound Engineering ett sportigt ljud, en omedelbar men exakt gasrespons samt ett särskilt växelprogram. Detta kompletteras med överlägsen mångsidighet med den intelligenta fyrhjulsdriften. Hos både den konventionella motorn och elmotorn, distribueras kraften efter behov mellan hjulen på fram- och bakaxel. På detta sätt garanterar BMW xDrive maximal dragkraft och körstabilitet vid alla väg- och väderförhållanden. Den varierande kraftfördelningen främjar också utökad smidighet vid sportig körning. Fyrhjulsdriften är permanent även i elektriskt körläge.
De nya Touring-modellerna erbjuder också en mångsidig interiör, med exakt samma nivå av inre komfort på de fem sätena som hos de konventionellt drivna modellvarianterna. Samtidigt är bagageutrymmets volym endast något begränsat, då batteriet är placerat under baksätet för att spara utrymme. Genom att fälla ner ryggstödet med en sätesdelning på 40: 20: 40 kan bagagerumsvolymen utökas från 410 till 1 420 liter.
Nya M340d - bottenlös kraft kombinerat med effektivitet
I Geneve blir det också världspremiär av BMW M340d xDrive Sedan (kombinerad bränsleförbrukning: 5,7-5,3 l/100 km; kombinerat koldioxidutsläpp: 149-139 g/km*) och BMW M340d xDrive Touring (kombinerad bränsleförbrukning: 5,8-5,4 l/100 km; kombinerat koldioxidutsläpp: 153-143 g/km). De kommer med en 6-cylindrig dieselmotor med en effekt på 340 hk och 700 Nm, kombinerat med ett 48-volts mild-hybridsystem som levererar 11 hk, för att understödja kraftleveransen i dynamiska körsituationer. Generatorn arbetar dessutom konstant tillsammans med förbränningsmotorn under normal körning för att reducera förbrukningstoppar. Nya M340d xDrive Sedan klarar sprinten 0-100 km/h på endast 4,6 sekunder.
Nya BMW 3-serie som kombi
Kommer som laddhybrid

Den sjunde generationen av BMW 3-serie är här
Nyheter på alla fronter

Alpina B3 nu även som sedan
I väntan på nya M3
