m

Audi A6 e-tron blir inte första bilen på nya PPE-plattformen
Q6 e-tron kommer först från Audi

Häromdagen skrev vi om nya Audi A6 e-tron concept och ni blev lyriska. Vi fattade det som att A6:an skulle bli första bilen ut på nya plattformen, men så blir det inte. J1-plattformen är den som Porsche har tagit fram, i samarbete med Audi, och som vi har fått se Porsche Taycan och Audi e-tron GT på. PPE-plattformen är framtagen av Audi, i samarbete med Porsche, och den kommer vi att få se betydligt fler bilar på den närmsta tiden. Men det dröjer. Från Audis håll så kommer nya Q6 e-tron att bli den första bilen på plattformen och den kommer att presenteras under andra halvan av 2022 så vi får ge oss till tåls en smula där. Först 2023 kommer A6 e-tron. Men det trevliga är att Audi lovar att den färdiga A6:an kommer att vara väldigt lik konceptet. Plattformen delas som sagt med Porsche och först ut från dem är troligen en elektrisk version av Macan, men en större elektrisk SUV kommer troligen också som då ersätter Cayenne. Dessa två är storsäljare för Porsche och för att få ihop utsläppssiffrorna och kunna ha kvar 911 och 718 som fossil behöver de två SUVarna att komma relativt snart. Panamera säljer typ ingenting längre tack vare Taycan. Personligen så hoppas jag att Porsche utnyttjar plattformen och också levererar en personvagn i stil med A6 e-tron. Varför inte liksom? PPE-plattformen är skapad för bilar i B, C och D-segmentet så en A4 e-tron lär komma också. Även mindre premiumbilar kan komma, men hur prioriteringen ser ut där är ännu inte klart. Gemensamma nämnaren för plattformen är inte så mycket storlek utan premium, plattformen har en del saker som MEB-plattformen inte har som riktigt snabb laddning och 800 V. Efter 2024 är tanken att man inte längre ska ha två olika plattformar utan då ska alla bilar som släpps rulla på den nya SSP-plattformen. Tumnagel
38.3°
+
Roger Åberg
0

ScifiWorld håller filmauktion
Ropa hem Becks bricka

SciFiWorld håller nu auktion på en massa saker, främst från filmer. Det är inte bara svenska saker, tvärtom är det mesta inte svenskt, men det finns en del roliga svenska saker som Becks polisbrickor. Här finns hela katalogen som PDF och nedan finns länken till alla auktioner. Tumnagel
42.0°
+
Roger Åberg
0

Nya BMW M3 och M4 mot motståndarna
Håller de måttet?

YouTube svämmar nu över av provkörningar av nya BMW M3 och M4 och i några av testen har man ställt bilarna mot sina motståndare. Här ovan ser ni en M4 Competition mot kanske lite otippade Porsche 911 Carrera och här nedan en lite mer likvärdig jämförelse mellan BMW M3 Competition och Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio. Som bonus får ni ytterligare tester av bilarna bland klippen nedan. Tumnagel
39.7°
+
Bobby Green
0

Köp Pablo Escobars gamla Porsche 911 RSR
Blir din för 2,2 miljoner dollar

Det vi ser här är en Porsche 911 RSR från 1974 som nu är till salu via Atlantis Motor Group. Endast 15 stycken exemplar tillverkades och de togs fram för International Race of Champions samma år. Tolv stycken deltog i racet och tre stycken fungerade som extrabilar. Just detta exemplar kördes av Emerson Fittipaldi. Man fortsatte rejsa med bilen genom åren och senare ägdes den av knarkkungen Pablo Escobar som körde med den i Copa Renault 4-mästerskapen. Efter att Pablo gick bort hamnade bilen i förvaring men till slut transporterades den tillbaka till USA där den har fått sig en full restaurering till originalskick. Nu ska den säljas och man begär 2,2 miljoner dollar. Du hittar annonsen på länken nedan. Tumnagel
40.5°
+
Bobby Green
0

Bygg nya Porsche 911 GT3 på nätet
Konfiguratorn är igång

För en vecka sedan rullade Porsche ut nya 911 GT3. Nu kan du bygga och speca hur du vill ha bilen i konfiguratorn på Porsches hemsida. På bilderna ser ni hur jag vill ha "min". Priset landade på 2.243.300 kronor och av denna summa är 403.300 kronor i tillval. Aj. Och då valde jag ändå inte fodral i kolfiber till instruktionsboken för 7500 kronor extra. Bygg din version på länken nedan. Tumnagel
41.7°
+
Bobby Green
0

Nu är den här - nya Porsche 911 GT3
Bättre på alla punkter

Porsche presenterar nu precis som utlovat sin senaste GT-modell - 911 GT3. Bilen är proppad med racingteknik från Porsche Motorsport och är en bil för dig som gärna svänger av den allmänna vägen och rastar loss på banan då och då. Motorn är en boxersexa på 4,0 liter som ger 510 hästar. Den bygger på samma drivlina som sitter i 911 GT3 R och saknar överladdning - ingen turbo eller kompressor här alltså. Till maskinen kopplas en sexpetad manuell låda eller en dubbelkopplingslåda. Med den sistnämnda avklaras 0-100 km/h på 3,4 sekunder och toppfarten ligger på 318 km/h. Med manuell låda toppar bilen 320 km/h. På Nürburgrings nordslinga har den nya modellen klockat 6:59,927. Tjänstevikten med manuell låda landar på 1493 kilo, med PDK är vikten 1510 kilo. Saker som håller vikten nere är inget baktsäte, främre huv i kolfiber, lättviktsglas, smidda fälgar och lätt avgassystem. Bilen går att beställa nu och kommer till återförsäljarna i juni. Priset börjar på 1.840.000 kronor. Läs allt om den i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
44.5°
+
Bobby Green
0

Idag avtäcks nya Porsche 911 GT3
Följ eventet live här

Idag klockan 15.00 kommer Porsche att hålla ett direktsänt event där täcket över nya 911 GT3 kommer att falla. Man har redan tidigare visat ganska mycket av bilen men idag kommer den alltså att bli officiell på riktigt. Spektaklet kan ni följa i klippet ovan. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

Tredje raden i Tesla Model Y är bara för barn
Men det visste ni ju redan

I det här klippet och i Tweeten nedan klagas det på det dåliga utrymmet i Tesla Model Y om man sitter på den tredje raden. Problemet är bara att det är vuxna som testar utrymmet och inte barn - de som tänkta att sitta här. Sjävklart blir det dåligt med plats om en lång person sitter där, precis som att baksätet i en Porsche 911 är allt annat än roligt för den som inte är barn. Men ni som är intresserade av bilen får kanske i alla fall lite bättre uppfattning om utrymmet i dessa klipp. Bro @NHTSAgov how is this even legal? One heavy breaking and their neck and face will go bye bye $TSLAQ $TSLA pic.twitter.com/vqrRVnDQLd— Tess Laqué (@laque_tess) February 12, 2021 Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0

Porsche smygvisar nya 911 GT3
Har premiär den 16 februari

Det är snart dags för Porsche att presentera en ny upplaga av 911 i vass kostym - nya 911 GT3. Här har vi en första smygtitt på bilen som kommer att täckas av den 16 februari. Som bilden visar får versionen en så kallad svanhalsvinge baktill. I övrigt väntas bilen få boxersexa på 4,0 liter utan överladdning och över 500 hästar. Till detta en manuell sexpetad växellåda eller sjustegad PDK om man så vill. Tumnagel
41.9°
+
Bobby Green
0

Ny Lego-version av klassisk Porsche 911
Bygg 911 Turbo eller 911 Targa

Lego presenterar nu en ny byggsats bestående av 1458 stycken bitar som när dessa är ihopmonterade bildar en klassisk Porsche 911. Du kan själv välja om du ska bygga en 911 Turbo eller 911 Targa så kitet är två i en kan man säga. Släpps den 1 mars och kostar 1699 kronor. Har man VIP-medlemskap ska man dock kunna köpa lådan redan den 16 februari. Tumnagel
47.1°
+
Bobby Green
0

Genomgång av en skottsäker Porsche 911
Byggdes bara i ett exemplar

Den här 996:an är inte som alla andra. I mitten på 90-talet byggdes den åt en kund som ville ha en skottsäker bil och idag är den en del av samlingen som finns på Porsche Museum. I det här klippet får vi oss en genomgång av bilen som bland annat fått 20 millimeter tjockt glas runt om och kaross i Dyneema som är 15 gånger starkare än stål. Allt extra skydd gör sitt för vikten såklart. En standard 996 Carrera väger 1317 kilo medan den här väger hela 2722 kilo. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

Porsche 914/6 - minstingen med rätt motor
Kul bil!

Porsche 914 är en härlig klassiker men för att komma till sin fulla rätt bör den heta 914/6. Den hade nämligen boxersexan från 911T placerad i baken istället för den rätt så tama boxerfyran. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Singer har byggt en Porsche 911 som funkar bra offroad
Inspirerad av 959 Safari

Porscheförädlaren Singer dundrar nu ut nyheten Singer ACS (All-terrain Competition Study) som de byggt tillsammans med det brittiska företaget Tuthill Porsche. Det är en Porsche 911 som fått sig ett ordentligt lyft i ordets rätta bemärkelse och som inte behöver oroa sig när asfalt byts ut mot annat underlag. Den lyftkylda boxersexan med turbo ger 450 hästar, drivningen sker på alla fyra hjulen och det finns fläskiga däck som ska greppa på det mesta. Bilen är byggd åt en kund som ville ha en 911 som skulle kunna palla med lite tuffare tag och som hyllar Porsches rallymedverkande på 80-talet och bilar som 959 Safari. I Top Gears klipp får vi reda på allt som behövs om den. Vad tycker ni? Tumnagel
50.3°
+
Bobby Green
0

Tillbaka till framtiden-modellbil fixas till
Från uselt till nyskick

Delorean-modellen som är med i Tillbaka till framtiden-filmerna är en klassiker och har så klart funnits i modellbilsform. Här får vi se en av dessa i riktigt uselt skick som fixas till så att den är som ny, eller bättre. Bonus nedan med en Porsche 911 Turbo som fixas till som att den var med i Cyberpunk 2077. Tumnagel
38.9°
+
Roger Åberg
0
2020

AirPods Max övertygar rejält
Men är helt klart en lyxpryl

TL;DR AirPods Max är rejält imponerande både i bygge, ljudkvalitet, brusreducering och handhavande. Kör du Apples ekosystem är de helt enkelt det bästa valet bland overears, om du kan leva med tyngden. Men de är väldigt dyra och du behöver nog ändå ett par vanliga AirPods, så AirPods Max är inte för alla eller för alla situationer. Helt enkelt en lyxartikel med en prislapp på 6695 kronor. Ryktet om AirPods Max (eller Studio som de hette i ryktena) pågick ett tag men så förra tisdagen var det äntligen dags för lansering. Att de skulle komma innan jul ryktades det också om men Apple har släppt så mycket saker i höst att det nästan kändes lite orimligt med fler släpp, men där var de. Nackdelen när man läser rykten är att man inte blir så överraskad, så formen var inte någon överraskning. Mer om den sen. Vad som var lite överraskande var dock att det inte fanns så mycket smarta funktioner som vi hade hoppats på, som att lurarna skulle veta vad som var L och R och att man inte skulle behöva sätta på dem rätt. Tumnagel
39.7°
+
Roger Åberg
0
Nästa sida